uutena itsenäisenä patriarkaattina seuraavien itsenäisten patriarkaatien joukkoon, mitkä erosivat vanhoista patriarkaateista ja saivat tai ottivat itsenäisen aseman. Mikä estää tämän?
Venäjä /Moskova (1448, Konstantinopoli)
Romania (1865, Konstantinopoli)
Georgia (Venäjä, 1811)
Serbia (1832 / 1879, Konstatinopoli)
Bulgaria (1872, Konstantinopoli)
SUOMI (2010, Konstantinopoli)
Turkkilaisia emme tahdo olla ja vielä vähemmän tulla venäläisiksi.
Miksi Suomen ortodoksinen kirkko ei voisi
29
1494
Vastaukset
- emme saa
tämän estää Suomen kirkon pieni koko. Sen takia emme saaneet täyttä itsenäisyyttäkään kirkollemme.
- kirkkokunnan pitäisi
olla tullakseen itsenäiseksi?
- autonomia
Kannatan ja pidän tätä hyvinkin realistisena vuonna jo vuonna 2010.
Nyt täytyy vain puhua asiasta piispoille ja ehkä tehdä aloite kirkolliskokoukselle. Mutta kuka sen tekee?
Koti, uskonto ja isänmaa ovat arvomme! Ei tässä enää mitään välikäsiä tarvita!
Suomalainen ortodoksi - Kuradi Tibla
Suomi on länsimaa!
Siispä: Suomen kreikkalaiskatolinen kirkko - Suomen uniaattikirkko- Suomeen.
Suomi on väkiluvultaan Gruusiaa suurempi, toki ortodoksien määrää olisi hieman varaa kasvattaa.
Poissuljettuna ei olisi myöskään yhteinen pohjoismainen patriarkaati, mihin voisi myös liittyä ne Balttian kirkot, mitkä joutuvat kärvistelemään Venäjän kirkon valtapyrkimyksien kanssa.
Jos pohjolan kirkot pääsisivät yhteisymmärrykseen, niin lähtö olisi yksinkertaista, Moskovalta ei tarvitsisi kysyä mitään ja Konstantinapoliin riittäisi ainoastaan ilmoitus, koska taloudellisesti kirkkomme ovat varsin itsenäisiä. - hönö-hönö
Suomeen. kirjoitti:
Suomi on väkiluvultaan Gruusiaa suurempi, toki ortodoksien määrää olisi hieman varaa kasvattaa.
Poissuljettuna ei olisi myöskään yhteinen pohjoismainen patriarkaati, mihin voisi myös liittyä ne Balttian kirkot, mitkä joutuvat kärvistelemään Venäjän kirkon valtapyrkimyksien kanssa.
Jos pohjolan kirkot pääsisivät yhteisymmärrykseen, niin lähtö olisi yksinkertaista, Moskovalta ei tarvitsisi kysyä mitään ja Konstantinapoliin riittäisi ainoastaan ilmoitus, koska taloudellisesti kirkkomme ovat varsin itsenäisiä."Poissuljettuna ei olisi myöskään yhteinen pohjoismainen patriarkaati, mihin voisi myös liittyä ne Balttian kirkot, mitkä joutuvat kärvistelemään Venäjän kirkon valtapyrkimyksien kanssa."
Valtapyrkimykset taitavat sijaita aivan muualla kuin Venäjän kirkossa. Ei sen tarvitse pyrkiä valtaan jolla valta jo on.
Venäjän kirkosta ei kukaan täysijärkinen ortodoksi edes halua erota, minkä Baltiakin selvästi osoittaa.
"Jos pohjolan kirkot pääsisivät yhteisymmärrykseen, niin lähtö olisi yksinkertaista, Moskovalta ei tarvitsisi kysyä mitään ja Konstantinapoliin riittäisi ainoastaan ilmoitus, koska taloudellisesti kirkkomme ovat varsin itsenäisiä."
Pohjoismaissa ei pahemmin ole Moskovan alaisia kirkkoja.
Konstantinopoli taas ei ole ikinä myöntänyt autokefaliaa kenellekään paitsi pakotettuna ja yleensä n. sadan vuoden viiveellä, tai Venäjän kirkkoa kiusatakseen. Se ei myöskään pidä tapanaan tunnustaa muiden tahojen myöntämiä autokefalioita. Toisaalta se on kunnostautunut autokefalioiden lakkauttamisessa. Kas kun siellä näitä kouristuksenomaisia ja epärealistisia valtapyrkimyksiä riittää. - kielenkäyttö,
mutta emme tahdo/aio nuolla Ratzingerin persettä.
- Maxim Nikel
hönö-hönö kirjoitti:
"Poissuljettuna ei olisi myöskään yhteinen pohjoismainen patriarkaati, mihin voisi myös liittyä ne Balttian kirkot, mitkä joutuvat kärvistelemään Venäjän kirkon valtapyrkimyksien kanssa."
Valtapyrkimykset taitavat sijaita aivan muualla kuin Venäjän kirkossa. Ei sen tarvitse pyrkiä valtaan jolla valta jo on.
Venäjän kirkosta ei kukaan täysijärkinen ortodoksi edes halua erota, minkä Baltiakin selvästi osoittaa.
"Jos pohjolan kirkot pääsisivät yhteisymmärrykseen, niin lähtö olisi yksinkertaista, Moskovalta ei tarvitsisi kysyä mitään ja Konstantinapoliin riittäisi ainoastaan ilmoitus, koska taloudellisesti kirkkomme ovat varsin itsenäisiä."
Pohjoismaissa ei pahemmin ole Moskovan alaisia kirkkoja.
Konstantinopoli taas ei ole ikinä myöntänyt autokefaliaa kenellekään paitsi pakotettuna ja yleensä n. sadan vuoden viiveellä, tai Venäjän kirkkoa kiusatakseen. Se ei myöskään pidä tapanaan tunnustaa muiden tahojen myöntämiä autokefalioita. Toisaalta se on kunnostautunut autokefalioiden lakkauttamisessa. Kas kun siellä näitä kouristuksenomaisia ja epärealistisia valtapyrkimyksiä riittää.kirkkoja on toki Pohjoismaissakin. Eri asia onko niitä pahemmin, paremmin vaiko jotenkin muuten.
Katso osoitetta www.se-blago.org - venäläisittäin.
hönö-hönö kirjoitti:
"Poissuljettuna ei olisi myöskään yhteinen pohjoismainen patriarkaati, mihin voisi myös liittyä ne Balttian kirkot, mitkä joutuvat kärvistelemään Venäjän kirkon valtapyrkimyksien kanssa."
Valtapyrkimykset taitavat sijaita aivan muualla kuin Venäjän kirkossa. Ei sen tarvitse pyrkiä valtaan jolla valta jo on.
Venäjän kirkosta ei kukaan täysijärkinen ortodoksi edes halua erota, minkä Baltiakin selvästi osoittaa.
"Jos pohjolan kirkot pääsisivät yhteisymmärrykseen, niin lähtö olisi yksinkertaista, Moskovalta ei tarvitsisi kysyä mitään ja Konstantinapoliin riittäisi ainoastaan ilmoitus, koska taloudellisesti kirkkomme ovat varsin itsenäisiä."
Pohjoismaissa ei pahemmin ole Moskovan alaisia kirkkoja.
Konstantinopoli taas ei ole ikinä myöntänyt autokefaliaa kenellekään paitsi pakotettuna ja yleensä n. sadan vuoden viiveellä, tai Venäjän kirkkoa kiusatakseen. Se ei myöskään pidä tapanaan tunnustaa muiden tahojen myöntämiä autokefalioita. Toisaalta se on kunnostautunut autokefalioiden lakkauttamisessa. Kas kun siellä näitä kouristuksenomaisia ja epärealistisia valtapyrkimyksiä riittää."Venäjän kirkosta ei kukaan täysijärkinen ortodoksi edes halua erota, minkä Baltiakin selvästi osoittaa."
Näin voi vain ajatella tyypillinen "sergei"
Venäjän kirkon piirissä Moskova nähtiin kolmantena Roomana. Rooman tuhoutuessa keisarius siirtyi Bysanttiin, toiseen Roomaan. Kun Bysantti solmi Firenzen sopimuksen, Venäjällä nähtiin, että se oli ainoa puhtaan uskon suojelija. Iivana Julma (1530-84) otti arvonimen tsaari, joka pohjautui keisari (caesar) sanaan. Venäjä otti tunnuksekseen kaksipäisen kotkan, joka oli Bysantin tunnus. Ortodoksisuuden puolustajana toimiminen eli messianismi vaikutti myöhemmin myös slavofiileihin ja panslavistisiin ajatuksiin. Kirkko ja valtion välillä oli liitto, kuten esikuvassa Bysantissa.
2000-luvulla Venäjän kirkko on vähitellen noussut takaisin merkittäväksi vaikuttajaksi ortodoksisessa maailmassa. Ongelmia on silti paljon. Suurimpina niistä ovat olleet kirkon sisäinen yhteistyön puute ja vähäinen teologinen koulutus, minkä takia kansa on omaksunut New Age -uskontoja. Omaisuuden palautukset ja kirkkojen entisöinnit ovat kuitenkin jatkuneet. Teologisen koulutuksen puute on johtanut uskonnon ritualisoitumiseen, hengellisen kasvun sijasta. Kirkolla on ollut näkyvä ensiarvoinen rooli uudessa valtiossa. Moskovan patriarkka Aleksi II oli näkyvästi mukana sekä ensimmäisen presidentin, Jeltsinin, että hänen seuraajansa Putinin virkaanastujaisissa.
Venäjän kirkon piirissä on ilmennyt myös paljon nationalismia, mikä näkyy juutalaisvastaisuutena. Lisäksi Venäjän kirkko on perustanut omia seurakuntiaan muiden patriarkaattien alueille, myös Suomeen. Tämä on vanhan perinteen vastaista ja on aiheuttanut hajaannusta alueilla.
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/ortodoksisen_kirkon_historia/venajan_ortodoksinen_kirkko.htm - Kuradi Tibla
kielenkäyttö, kirjoitti:
mutta emme tahdo/aio nuolla Ratzingerin persettä.
Ei paavista noin sovi kirjoittaa!
- Mopo kateissa?
Kuradi Tibla kirjoitti:
Ei paavista noin sovi kirjoittaa!
...paavista saa tällä palstalla kirjoittaa ihan mitä kukin tykkää...
Mitäs muuten tykkäisit jos Razin jälkeen paaviksi valittaisiin venäläinen? - totanoin.
venäläisittäin. kirjoitti:
"Venäjän kirkosta ei kukaan täysijärkinen ortodoksi edes halua erota, minkä Baltiakin selvästi osoittaa."
Näin voi vain ajatella tyypillinen "sergei"
Venäjän kirkon piirissä Moskova nähtiin kolmantena Roomana. Rooman tuhoutuessa keisarius siirtyi Bysanttiin, toiseen Roomaan. Kun Bysantti solmi Firenzen sopimuksen, Venäjällä nähtiin, että se oli ainoa puhtaan uskon suojelija. Iivana Julma (1530-84) otti arvonimen tsaari, joka pohjautui keisari (caesar) sanaan. Venäjä otti tunnuksekseen kaksipäisen kotkan, joka oli Bysantin tunnus. Ortodoksisuuden puolustajana toimiminen eli messianismi vaikutti myöhemmin myös slavofiileihin ja panslavistisiin ajatuksiin. Kirkko ja valtion välillä oli liitto, kuten esikuvassa Bysantissa.
2000-luvulla Venäjän kirkko on vähitellen noussut takaisin merkittäväksi vaikuttajaksi ortodoksisessa maailmassa. Ongelmia on silti paljon. Suurimpina niistä ovat olleet kirkon sisäinen yhteistyön puute ja vähäinen teologinen koulutus, minkä takia kansa on omaksunut New Age -uskontoja. Omaisuuden palautukset ja kirkkojen entisöinnit ovat kuitenkin jatkuneet. Teologisen koulutuksen puute on johtanut uskonnon ritualisoitumiseen, hengellisen kasvun sijasta. Kirkolla on ollut näkyvä ensiarvoinen rooli uudessa valtiossa. Moskovan patriarkka Aleksi II oli näkyvästi mukana sekä ensimmäisen presidentin, Jeltsinin, että hänen seuraajansa Putinin virkaanastujaisissa.
Venäjän kirkon piirissä on ilmennyt myös paljon nationalismia, mikä näkyy juutalaisvastaisuutena. Lisäksi Venäjän kirkko on perustanut omia seurakuntiaan muiden patriarkaattien alueille, myös Suomeen. Tämä on vanhan perinteen vastaista ja on aiheuttanut hajaannusta alueilla.
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/ortodoksisen_kirkon_historia/venajan_ortodoksinen_kirkko.htm##Venäjän kirkosta ei kukaan täysijärkinen ortodoksi edes halua erota, minkä Baltiakin selvästi osoittaa."##
#Näin voi vain ajatella tyypillinen "sergei"#
Kuinkas vastikään amerikkalaisia liittyi Moskovan patriarkaattiin sankoin joukoin?
#Lisäksi Venäjän kirkko on perustanut omia seurakuntiaan muiden patriarkaattien alueille, myös Suomeen.#
Mitä seurakuntia Venäjän kirkko on perustanut Suomeen?
- hassua
"Turkkilaisia emme tahdo olla ja vielä vähemmän tulla venäläisiksi."
Olkaamme siis ruåtsalaisia. - theoforos
Ainakin se tietäisi vähintään yhden sukupolven mittaista välirikkoa Konstantinopoliin, pahimmassa tapauksessa myös skismaattista asemaa muihinkin paikalliskirkkoihin nähden, mikäli ne seuraisivat Konstantinopolin linjaa. Konstantinopoli on ollut äärimmäisen nihkeä suostumaan uusiin autokefalointeihin, eikä se sellaista helposti Suomellekaan soisi. Suomen kirkon liittyessä Konstantinopoliin 1920-luvun alussa viesti Konstantinopolista oli, että autokefaliaa ei voida myöntää sellaiselle kirkolle, joka on omassa maassaan vähemmistöasemassa. Venäjän kirkolla ei tuollaista periaatetta ole, ja niinpä Venäjän kirkko on myöntänyt autokefalian Puolan, Tshekin ja Slovakian sekä Amerikan paikalliskirkoille, ja käyttipä autokefaliaa porkkanana myös houkutellessaan Suomen kirkkoa pois Konstantinopolin helmoista 1950-luvulla.
Helpoin tapa saada autokefalia olisi varmaankin ero Konstantinopolista ja liittyminen pieneksi ajaksi Venäjän kirkon yhteyteen, minkä jälkeen Venäjän kirkko myöntäisi autokefalian. Ongelmana tuossakin olisi, että se tietäisi lähes väistämättä pitkää välirikkoa Konstantinopolin kanssa. Tuollainen tilannehan on vielä jossain määrin päällä Amerikan ortodoksisen kirkon osalta. Ilmeisesti Konstantinopoli on hieman lieventänyt kantaansa, ja rukousyhteys on voimassa, mutta ei edelleenkään kuitenkaan tunnusta Amerikan kirkon autokefaliaa.- osannut
arvata, että ehdotat oitis liitymistä moskovaan, mistä keksit noin omaperäisen ratkaisun
- theoforos
osannut kirjoitti:
arvata, että ehdotat oitis liitymistä moskovaan, mistä keksit noin omaperäisen ratkaisun
Ei kai se nyt niin omaperäinen ratkaisu ole? Eipä juuri mitään muita vaihtoehtoja koskaan ole edes väläytelty kuin Konstantinopolia ja Moskovaa. Ja mikäli haluttaisiin autokefaliaa (minun mielestäni pelkkä Suomen kirkko ei yksinään tuskin edes olisi elinvoimainen autokefalisena puhumattakaan siitä seuraavista kirkkosuhdehankaluuksista), niin se olisi todennäköisesti helpompi saada Venäjältä kuin Konstantinopolista. Omaperäistä sen sijaan olisi, jos joku ehdottaisi liittymistä Kyproksen tai Albanian alaisuuteen.
- kysymys.
"minkä jälkeen Venäjän kirkko myöntäisi autokefalian. Ongelmana tuossakin olisi, että se tietäisi lähes väistämättä pitkää välirikkoa Konstantinopolin kanssa."
Mitähän tuokin sitten haittaisi?
Mitä iloa Konstantinopolista on Suomen ortodokseille tähänkään saakka ollut? - theoforos
kysymys. kirjoitti:
"minkä jälkeen Venäjän kirkko myöntäisi autokefalian. Ongelmana tuossakin olisi, että se tietäisi lähes väistämättä pitkää välirikkoa Konstantinopolin kanssa."
Mitähän tuokin sitten haittaisi?
Mitä iloa Konstantinopolista on Suomen ortodokseille tähänkään saakka ollut?Siitä seuraisi epäyhtenäisyyttä Kirkossa, mikä olisi huono asia sekä Kirkon sisäisestä hengellisestä näkökulmasta katsoen että myöskin Kirkon ulospäin näkyvän kuvan kannalta. Käytännön ongelmia suomalaiset ortodoksit kohtaisivat tuossa tapauksessa suhteissaan ulkomaisiin ortodokseihin, esim. vaikkapa kun törmäisivät Viron tai Ruotsin Konstantinopolin alaisiin ortodokseihin joko Suomessa tai muualla (myös Länsi-Euroopassa ja Amerikassa on paljon Konstantinopolin alaisia ortodokseja). Papit eivät voisi toimittaa palveluksia yhdessä, eivätkä maallikotkaan välttämättä saisi ehtoollista Konstantinopolin alaisissa kirkoissa.
- yritin olla
theoforos kirjoitti:
Ei kai se nyt niin omaperäinen ratkaisu ole? Eipä juuri mitään muita vaihtoehtoja koskaan ole edes väläytelty kuin Konstantinopolia ja Moskovaa. Ja mikäli haluttaisiin autokefaliaa (minun mielestäni pelkkä Suomen kirkko ei yksinään tuskin edes olisi elinvoimainen autokefalisena puhumattakaan siitä seuraavista kirkkosuhdehankaluuksista), niin se olisi todennäköisesti helpompi saada Venäjältä kuin Konstantinopolista. Omaperäistä sen sijaan olisi, jos joku ehdottaisi liittymistä Kyproksen tai Albanian alaisuuteen.
vähän ironinen, mutta vituikshan se yritys meni, joo ratkaisu ei ole omaperäinen, se on tietyn koulukunnan patenttiratkaisu kaikkeen
- että Konstantinopoli
on jo myöntänyt meille periaattellisen oikeuden itsenäistyä, silloin kun arkkipiispa Paavalin aikana oli autokefaliahanke, ja meille tuli sen seurauksena kolmas hiippakunta. Kysymys on vain siitä, miten saadaan kirkkokunnan väkiluku kasvuun.
Amerikan ortodoksinen kirkko on eri asia, kun se on venäläisen lähetystyön tulosta ja kuului alunperin Moskovan patriarkaattiin. Siihen yhdistyi sitten Konstantinopolin alaisia jurisdiktioita. - ortodoksi,
että Konstantinopoli kirjoitti:
on jo myöntänyt meille periaattellisen oikeuden itsenäistyä, silloin kun arkkipiispa Paavalin aikana oli autokefaliahanke, ja meille tuli sen seurauksena kolmas hiippakunta. Kysymys on vain siitä, miten saadaan kirkkokunnan väkiluku kasvuun.
Amerikan ortodoksinen kirkko on eri asia, kun se on venäläisen lähetystyön tulosta ja kuului alunperin Moskovan patriarkaattiin. Siihen yhdistyi sitten Konstantinopolin alaisia jurisdiktioita.mutta minusta nämä keskustelut ovat hieman sivuraiteella, sillä mielestäni kirkkojen tärkein tehtävä jumalanpalvelustyö. Patriarkaattista riippumatta meillä pitäisi olla sama kolmiyhteinen Jumala.
Toisaalta Suomi on vapaa demokratia, mikä on tottunut huolehtimaan omista asioistaan. Siksi minä näen vaihtoehtona ainoastaan suomalaisen kirkon ja tulevaisuudessa kenties Suomen oman patriarkaatin, mikä ei ole keneltäkään pois, mutta voi rikastuttaa suomalaista kirkolliselämää. - seuraisi
theoforos kirjoitti:
Siitä seuraisi epäyhtenäisyyttä Kirkossa, mikä olisi huono asia sekä Kirkon sisäisestä hengellisestä näkökulmasta katsoen että myöskin Kirkon ulospäin näkyvän kuvan kannalta. Käytännön ongelmia suomalaiset ortodoksit kohtaisivat tuossa tapauksessa suhteissaan ulkomaisiin ortodokseihin, esim. vaikkapa kun törmäisivät Viron tai Ruotsin Konstantinopolin alaisiin ortodokseihin joko Suomessa tai muualla (myös Länsi-Euroopassa ja Amerikassa on paljon Konstantinopolin alaisia ortodokseja). Papit eivät voisi toimittaa palveluksia yhdessä, eivätkä maallikotkaan välttämättä saisi ehtoollista Konstantinopolin alaisissa kirkoissa.
"Siitä seuraisi epäyhtenäisyyttä Kirkossa, mikä olisi huono asia sekä Kirkon sisäisestä hengellisestä näkökulmasta katsoen että myöskin Kirkon ulospäin näkyvän kuvan kannalta."
Konstantinopoli kieltämättä aiheuttaa epäyhtenäisyyttä Kirkossa perusteettomilla valtapyrkimyksillään ja katsoessaan voivansa mielin määrin huseerata muiden tonteilla kanoneista piittaamatta. Ja se on huono asia, siinä olet oikeassa.
"Käytännön ongelmia suomalaiset ortodoksit kohtaisivat tuossa tapauksessa suhteissaan ulkomaisiin ortodokseihin, esim. vaikkapa kun törmäisivät Viron tai Ruotsin Konstantinopolin alaisiin ortodokseihin joko Suomessa tai muualla (myös Länsi-Euroopassa ja Amerikassa on paljon Konstantinopolin alaisia ortodokseja)."
Paljon paljon enemmän noilla seuduilla on muita kuin Konstantinopolin alaisia ortodokseja! Jos piskuinen Konstantinopolin patriarkaatti haluaa ehdoin tahdoin rettelöidä, se tekee karhunpalvelusta jäsenilleen, jotka onneksi ovat vapaat siirtymään jonkin järkevämmän tahon alaisuuteen. Tuskin niitä pyssyllä tultaisiin ruotuun panemaan.
"Papit eivät voisi toimittaa palveluksia yhdessä, eivätkä maallikotkaan välttämättä saisi ehtoollista Konstantinopolin alaisissa kirkoissa."
Silloin pitänee valita matkakohteet viisaammin. Eipä noita Konstantinopolin kirkkoja yleensä taida joka korttelista löytyä. Kreeta vissiin lähinnä muodostaa poikkeuksen.
Jos Suomen kirkko hankkisi autokefalian Moskovalta, Konstantinopolin mahdollinen rettelöinti johtaisi Konstantinopolin yhä pahempaan ahdinkoon, kun maailman ortodoksien valtava enemmistö katkaisisi yhteytensä siihen. - muuten
että Konstantinopoli kirjoitti:
on jo myöntänyt meille periaattellisen oikeuden itsenäistyä, silloin kun arkkipiispa Paavalin aikana oli autokefaliahanke, ja meille tuli sen seurauksena kolmas hiippakunta. Kysymys on vain siitä, miten saadaan kirkkokunnan väkiluku kasvuun.
Amerikan ortodoksinen kirkko on eri asia, kun se on venäläisen lähetystyön tulosta ja kuului alunperin Moskovan patriarkaattiin. Siihen yhdistyi sitten Konstantinopolin alaisia jurisdiktioita."Konstantinopoli on jo myöntänyt meille periaattellisen oikeuden itsenäistyä, silloin kun arkkipiispa Paavalin aikana oli autokefaliahanke, ja meille tuli sen seurauksena kolmas hiippakunta. Kysymys on vain siitä, miten saadaan kirkkokunnan väkiluku kasvuun."
Tuo on täyttä pötyä. Autokefaliaa lähdettiin Konstantinopolista hakemaan 1920-luvulla, eikä saatu. Ja myös Paavalin aikana homma kaatui siihen, että Konstantinopoli ilmoitti, ettei autokefalia tule kyseeseen, joten tälläkin kertaa hanke haudattiin vähin äänin.
Rettelöitsijän luontoaan Konstantinopoli demonstroi myös vetämällä Paavalin tilille liian likeisistä yhteyksistä miljoonajäseniseen Amerikan ortodoksiseen kirkkoon, jonka Moskovan myöntämää autokefaliaa Konstantinopoli ei ole vieläkään suostunut hyväksymään. - vaikka
ortodoksi, kirjoitti:
mutta minusta nämä keskustelut ovat hieman sivuraiteella, sillä mielestäni kirkkojen tärkein tehtävä jumalanpalvelustyö. Patriarkaattista riippumatta meillä pitäisi olla sama kolmiyhteinen Jumala.
Toisaalta Suomi on vapaa demokratia, mikä on tottunut huolehtimaan omista asioistaan. Siksi minä näen vaihtoehtona ainoastaan suomalaisen kirkon ja tulevaisuudessa kenties Suomen oman patriarkaatin, mikä ei ole keneltäkään pois, mutta voi rikastuttaa suomalaista kirkolliselämää.kaikki viisi ja puolimiljoonaa suomalaista kuuluisivat kirkkoomme, väkeä ei olisi tarpeeksi patriarkaattiin. Patriarkka on suuren ortodoksisen kirkon päämiehen nimitys.
Itsenäinen autokefaalinen arkkipiispakunta sen sijaa on mahdollinen, kunhan kirkkomme väkiluku saadaan nousemaan vaikka 100 000:een. - eikä Moskovan
kysymys. kirjoitti:
"minkä jälkeen Venäjän kirkko myöntäisi autokefalian. Ongelmana tuossakin olisi, että se tietäisi lähes väistämättä pitkää välirikkoa Konstantinopolin kanssa."
Mitähän tuokin sitten haittaisi?
Mitä iloa Konstantinopolista on Suomen ortodokseille tähänkään saakka ollut?alainen! Siinä on jo tarpeeksi meriittiä!
- eiväthän moskovan kirkotkaan
theoforos kirjoitti:
Siitä seuraisi epäyhtenäisyyttä Kirkossa, mikä olisi huono asia sekä Kirkon sisäisestä hengellisestä näkökulmasta katsoen että myöskin Kirkon ulospäin näkyvän kuvan kannalta. Käytännön ongelmia suomalaiset ortodoksit kohtaisivat tuossa tapauksessa suhteissaan ulkomaisiin ortodokseihin, esim. vaikkapa kun törmäisivät Viron tai Ruotsin Konstantinopolin alaisiin ortodokseihin joko Suomessa tai muualla (myös Länsi-Euroopassa ja Amerikassa on paljon Konstantinopolin alaisia ortodokseja). Papit eivät voisi toimittaa palveluksia yhdessä, eivätkä maallikotkaan välttämättä saisi ehtoollista Konstantinopolin alaisissa kirkoissa.
hyväksy suomalaisia ehtoolliselle, miksi siis Konsatantinopolin patriarkaatin kirkkojen pitäisi sallia se venäläisille moskovalaisille!!!?
- ja sen sisällä myös
vaikka kirjoitti:
kaikki viisi ja puolimiljoonaa suomalaista kuuluisivat kirkkoomme, väkeä ei olisi tarpeeksi patriarkaattiin. Patriarkka on suuren ortodoksisen kirkon päämiehen nimitys.
Itsenäinen autokefaalinen arkkipiispakunta sen sijaa on mahdollinen, kunhan kirkkomme väkiluku saadaan nousemaan vaikka 100 000:een.ne venäläiset maahanmuttajat, jotka ovat liittyneet suomalaisen kirkkomme jäseniksi, ovat ilmaisseet halunsa samalla kuulua Konstantinopolin patriarkaattiin! Miksi, kysykääpä itseltänne...
- totanoin.
eiväthän moskovan kirkotkaan kirjoitti:
hyväksy suomalaisia ehtoolliselle, miksi siis Konsatantinopolin patriarkaatin kirkkojen pitäisi sallia se venäläisille moskovalaisille!!!?
Moskovan kirkot kyllä hyväksyvät suomalaisia ortodokseja ehtoolliselle, kunhan nämä ovat valmistautuneet siihen ortodoksisen perinteen säätämällä tavalla, mikä tosin kai monelle täkäläiselle on melko ennenkuulumaton vaatimus.
- mitäjamiksi
turkkilaisuudella on tämän asian kanssa? He ovat muslimeja.Taitaa olla vellit ja puurot sekaisin sulla, perehdy vähän asioihin ennenkuin täyttä paskaa tänne kirjoittelet.Surkimus.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043045Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921432- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e431277Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119979Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783