Räväkkä ihminen?

katarzyna

Monet miehet ilmoittavat pitävänsä räväköistä naisista ja monet kuvailevat olevansa räväköitä persoonia. ”Räväkkä” on positiivinen ilmaus. Onko räväkkyys hieno piirre ihmisessä?

Minulle räväkkyys tarkoittaa sitä, että ihminen näkyy ja kuuluu kauas, ihminen on yllättävä, arvaamatonkin ja temperamenttinen. Räväkkä ihminen viettää lomansa viidakossa samoillen tai jotain trendikästä vauhtilajia harrastaen. Räväkkää ihmistä täytyy käsitellä varoen, reaktiot saattavat olla voimakkaita ja yliampuviakin. Räväkkä ihminen tekee asioita spontaanisti ja (uhka)rohkeasti ja aiheuttaa monesti vaikeuksia itselleen ja muille ihmisille. Räväkkä ihminen on usein itsekeskeinen ja saattaa jyrätä muut. Toki räväkkä ihminen voi olla myös empaattinen ja lämminsydäminen.

Olenko ihan hakoteillä?

En pidä itseäni lainkaan räväkkänä ihmisenä, päinvastoin, turvallisuushakuisena, hiljaisena ja vähän syrjäänvetäytyvänä. Joskus jos olen sanonut jollekin ihmiselle etten ole lainkaan räväkkä, minua on lohdutettu (!!!???) sanomalla että kyllä sustakin räväkkyyttä löytyy. Kun ei löydy! En ole räväkkä, enkä sellaiseksi halua! En kauhean hyvin viihdy ”räväköinä” pidettyjen ihmisten seurassa, enkä tutustu heihin helposti, he ovat pelottavia.

Rempseä on toinen positiivisena pidetty ilmaus, jota kammoksun. Naiset, noita sanotaan rempseiksi, ovat usein jätkämäisiä ja karskeja puheiltaan ja käytökseltään, puheliaita ja avoimia. Rempseys tarkoittanee myös rentoa asennetta, tietynlaista stressaamattomuutta, hyvää tuulta ja sosiaalisuutta. Menikö sinnepäinkään?

Ystäväpiiriini kuuluu ihmisiä, joissa on räväköitä ja rempseitä piirteitä, mutta pidän heistä siitä huolimatta. Yhteistä näille tapauksille on, että meillä on mennyt suhteellisen kauan ennen kuin olemme oikeasti olemme oppineet tuntemaan toisemme, hiljaiset ja räväkät kun harvemmin löytävät yhteistä säveltä kovin nopeasti.

Onko ei-räväkkä, ei-rempseä ihminen auttamatta tylsä ja jotenkin vajaa, epäkiinnostava? Mikä sinun mielestäsi tekee ihmisestä räväkän?

28

5016

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salapoliiti

teillä isot rinnat?

Kysymys liittyy olennaisesti aiheeseen...

• Sarvikuonokas

Tää oli kyl pohjanoteeraus

• scale

impulsiivisuuteni vuoksi kuvailla räväkäksi.

Se onkin toinen asia, että miten kaksi räväkkää sähköjänistä onnistuisi seurustelusuhteessa. Siinä saattaisi kipinät lennellä.

Oma naiseni on muhun verattuna aikas rauhallinen, eikä se ainakaan omasta mielestäni ole pahemmin häirinnyt. Ehkä vastakohdat myös joskus täydentävät toisiaan.

Taisin jo vastata kysymykseesi, että onko rauhallisempi tyyppi tylsä.

• Kaapro

...jotakuinkin samaa mieltä, mutta mielestäni se on yleensä varsin kapea-alainen ominaisuus, eli henkilö on räväkkä vain varsin suppealti. Yleensä sellaisten asioiden tiimoilta, jotka kyseinen henkilö tuntee hallitsevasa ja myös pitää sen tekemisestä. Monille harrasus on tälläinen kohde, kuten esim. itselleni. Vastaavasti esim. ihmissuhteet kuuluvat toiseen ääripäähän ja olen niissä varsin varovainen.

Helposti luullaan räväkkänä pidetyn henkilön olevan räväkkä joka asiassa, koska räväkät tempaukset ovat usein selvästi näkyviä ja huomiota herättäviä, jolloin helposti vedetään vääriä johtopäätöksiä.

Rempseys termiä käytetään vain naisilla, mielestäni se on kuitenkin aika lähellä räväkkyyttä, mutta se rajoittuu oikeastaan vain vuorovaikutukseen toisten ihmisten kanssa, räväkkyys voi liittyä lähes mihin tahansa.

• kevätesikkoinen

..sen sanoit silleesti ko mie tukkain al ajattelin...mu ko en osaa nuin hienost kertao..tanke schön...

=o)

...juurikki silleesti semennöö...jottai räväkkää..harrastuksis..jah.ulosannis...silleesti se minulki menöö...

=o)

....mu mittää älyttömyyksii mie en lähtis kokeilemmaa...silleesti miul on kylläkii aina järki piässäin...

• eli tosiaan yksi syy siihen miksi tulee vieroksuttua räväköitä ihmisiä on se, että oletan heidän olevan kokonaisvaltaisen riehakkaita aina ja kaikkialla. Räväkkä saattaa olla joissain asioissa hyvinkin herkkä ja joskus ujokin. Se vain peittyy näkyvämpien juttujen taakse.

• Kaapro
        katarzyna kirjoitti:

eli tosiaan yksi syy siihen miksi tulee vieroksuttua räväköitä ihmisiä on se, että oletan heidän olevan kokonaisvaltaisen riehakkaita aina ja kaikkialla. Räväkkä saattaa olla joissain asioissa hyvinkin herkkä ja joskus ujokin. Se vain peittyy näkyvämpien juttujen taakse.

... ainakin tulkitsen ja koen kuuluvani kapea-alaisten räväköiden ryhmään.
        Luultavasti suurin osa räväköistä kuuluu tähän samaan ryhmään.

• kevätesikkoinen

....hmmmjah...räväkkähää suottaa olla kutenka rempsiäki saattaavat olla miun piirteitäin...jossaki määrin...

=oI

...ko mie oon silimin nähren tasanen jah rauhaisa nainen..mu sitte miun tuttavain miusta näkevätten sen rempsiäkin puolein ko mie tärräytän sanoa suuni puhtaaks...jah takerrun työhön ko härkä...mie en itte piä kovinka pal semmottisista nyssyttäjist...tieräks..semmottisis jokka jahkaa ja kuhkaa asioittees ääres...

=oI

...tekisinkö mie nuin vai näi..vai jos mie tiänkii huomenissa..bhhääääh...sangen tylsiä semmottiset dieseli käyvät...mie piän siit ko hoksottaa nopiasti...jah mie muutoinki piän noppeist elkeist..jah vauhihista...

=oI

..elämäs pittää olla liekkii jah loimetta...

• kevätesikkoinen

....eikä pirä luuleman jotten mie rauhasast pitäs ensinkää..piän mie..mu...jotesaki alvariisa tappavan tasai kyyti puuduttasi...

=oI

...jotta..rauhaa mie rakastan..muh..emmie jaksasi..jos mie en saisi räiskyä jah revittää elämässäin jollakii saralla...ko ukkoin on viilipytty....mie en oo..

• Mega Mies

Olisiko hetkittäin heikolla itsetunnolla mitään tekemistä tämän asian kanssa?

Minä itse en erityisesti viihdy naisten seurassa joissa ei ole yhtään räväkkyyttä. Vaikea on keskustella ihmisen kanssa jonka ulosanti vähäistä ja joka vielä reagoi laiskasti asioihin.

• monte1

nopeutta.
      teitpä sie sen räväkästi=teitpä sen nopeasti.

mie olen räväkkä tuolilta nousija,vähän niin kuin vietäriukko pamahdan pystyyn,tuolia usein kaatuilee ja tuntemattomat säikähtelee.

rempseä mielestäni tarkoittaa iloista ja rentoa ihmistyyppiä,esim arja koriseva on rempseä.

• Enrique_Lister

Minusta räväkkyys jos mikä on negatiivinen piirre.

Räväkkyys on justiinsa sitä, että pitää olla jotakin extremeä, jännitystä, menoa ja meininkiä. Rutiinit on tylsiä.

Minussa itsessäni ei ole räväkkyyttä nimeksikään ja oikeastaan en edes haluaisi olla räväkkä. Olen tyytyväinen tähän. Jos en kelpaa tällaisenaan, niin en kelpaa. En rupea itteäni muuttamaan muun maailman takia.
      Kaikkein vähiten haluan, että mahdollinen elämäntoveri tarjokas olisi räväkkä. Räväkät on rasittavia.

Rempseydestä en tiedä. Se kai ei ole ihan niin paha asia.

• monte1

osaatko sie sanoa,mistä tuo sana tulee?

• Enrique_Lister
        monte1 kirjoitti:

osaatko sie sanoa,mistä tuo sana tulee?

Nyt laitoit pahan. Kyllähän siinnä semmoinen karjalainen kalskahdus on. Se on varmaa, että ainakaan hämäläiset sitä ei ole keksineet.

• jotain...

"Räväkkä ihminen?
      katarzyna 28.8.2008 klo 09.50
         Monet miehet ilmoittavat pitävänsä räväköistä naisista ja monet kuvailevat olevansa räväköitä persoonia. ”Räväkkä” on positiivinen ilmaus. Onko räväkkyys hieno piirre ihmisessä?"

Jostakin syystä mulla olis sellaista "mutu"-näkemystä, että adjektiivi "räväkkä" liitettäisiin enemmän naisiin, kuin miehiin. Tarkemmin ajatellen en koskaan ole törmännyt sellaiseen tilanteeseen, että jotakin miestä olisi kutsuttu "räväkäksi", mutta naisten kohdalla sellaisia tilanteita on ollut paljonkin.

Musta "räväkkyyttä" on määritelmällisesti olemassa sekä positiivisen-, että negatiivisen luontoisena, mutta en ( jälleen jostakin syystä) erityisesti pidä tuosta termistä. Jos räväkyydellä viitataan ihmisen rohkeuteen toteuttaa itseään elämässä tai jos sillä viitataan esimerkiksi ihmisen kykyyn toimia tehokkaasti jossakin tietyssä tilanteessa, "räväkkyys" tarkoittaa mulle positiivista määritelmää. Jos sillä taas viitataan johonkin holtittomaan, liioittelevaan kalkattajaan tms. muuten koko ajan suuna päänä molottavaan ja ylienergiseen tapaukseen, en erityisesti pidä termin "räväkkä" käytöstä sellaisen ihmisen yhteydessä...

Ei mut. Nyt mun on valitettavasti poistuttava. Pahoittelen vajavaista vastaustani...

• ..minäkin räväkkyyden ymmärrän. Enemmän naista kuvaavana ominaisuutena, jota käytetään positiivisessa merkityksessä, mutta omassa päässäni se kääntyy enemminkin negatiiviseksi piirteeksi. Räväkkyyttä käytetään toisinaan huonon käytöksen puolusteluun.

Törmäsin taannoin tilanteeseen, jossa miestä sanottiin räväkäksi: pomomies huusi pää punaisena sihteerille asiasta, mikä ei ollut ollenkaan sihteerin syytä. Joku työkaveri puolusteli herraa sanomalla että se karjuu noin koska se on sellainen "räväkkä persoona". Huh.

Räväkkä esimies kuulostaa kamalalta yhdistelmältä. Työkaverina räväkkä tyyppi voi olla ihan o.k; saa hommat hoidettua vauhdikkaasti. Ristiriitatilanteessa näiden kanssa on karmeaa; täytyy vaan yrittää itse pysyä tyynenä, selittää asiat rauhallisesti ja yrittää saada hikeentynyt räväköitsijä rauhoittumaan.

• monte1
        katarzyna kirjoitti:

..minäkin räväkkyyden ymmärrän. Enemmän naista kuvaavana ominaisuutena, jota käytetään positiivisessa merkityksessä, mutta omassa päässäni se kääntyy enemminkin negatiiviseksi piirteeksi. Räväkkyyttä käytetään toisinaan huonon käytöksen puolusteluun.

Törmäsin taannoin tilanteeseen, jossa miestä sanottiin räväkäksi: pomomies huusi pää punaisena sihteerille asiasta, mikä ei ollut ollenkaan sihteerin syytä. Joku työkaveri puolusteli herraa sanomalla että se karjuu noin koska se on sellainen "räväkkä persoona". Huh.

Räväkkä esimies kuulostaa kamalalta yhdistelmältä. Työkaverina räväkkä tyyppi voi olla ihan o.k; saa hommat hoidettua vauhdikkaasti. Ristiriitatilanteessa näiden kanssa on karmeaa; täytyy vaan yrittää itse pysyä tyynenä, selittää asiat rauhallisesti ja yrittää saada hikeentynyt räväköitsijä rauhoittumaan.

syke pomppasi heti huipulle ja mielessä vilisi kuva hakatusta pomosta.

jäis yhteen kertaan se huutaminen pomolta,kellään pomolla ole oikeutta nöyryyttää työntekijöitä järjettömällä huutamisella.
        pelkkä mielikuva saa jo raivonpartaalle.

• ja vilkas.

Spontaani ja reipas. Noi tulee lähinnä mieleen. Tuon tyyppiset ihmiset elää täysillä, eikä vaan ole.

• rusalkaa

Eri juttu olla räväkkä ja touhuta valtavasti kuin että teoissa olisi todella voimaa. Eri asia olla rempseä ja puhua kuin jätkä kuin että sanoissa on järkeä tai ytyä.

Minua on sanottu sekä räväkäksi että rempseäksi. En ole tavallinen tallaaja. Mielestäni noi sanonnat on kyllä aliarvioivia eikä siitä tarvi olla millänsäkään. Jos haluaa tavoitella erikoisuutta, siitä vaan voipi kokeilla. Eri asia sitten oikeasti OLLA jotain epätavallsta ja erityistä.

Rempseä voi olla rakastettava ja elämäniloinen. Rempseä tykkää olemisestaan...ei sen tarvitse mitään esittää. Se on.

Räväkkä tietää mitä haluaa ja yleensä saa sen aikaan myös. Sillä on tahdonvoimaa.

Voi olla ihan ääneti voimakas tai voi saada paljon aikaan.

Minua on sanottu sekä räväkäksi että rempseäksi. Muut ne on, jotka sen metelin tekee. En minä. Mun sanomiset ja tekemiset aiheuttaa toisissa ihmisissä kummaa rätinää. Välillä tuntuu, että se on oikeasti kateutta...kun olen tämmönen oman tien kulkija.

• Olet oman tiesi kulkija, mitä ilmeisimmin tiedät mitä tahdot ja sinut huomataan. Muut sanovat sinua räväkäksi ja rempseäksi, ja varmaankin tarkoittavat sen positiivisesti.

Koetko itse olevasi räväkkä, vai käyttäisitko mieluummin jotain muuta ilmaisua; vahva, itsevarma, määrätietoinen, sosiaalinen tms? Vai onko "räväkkä" se sana joka kattaa kaiken tämän?

Joo, menee saivarteluksi mutta yritän selvittää mitä tuo sana tarkoittaa. Ilmeisesti eri ihmisille eri asioita.

• ja uskallusta.

Räväkät ihmiset uskaltaa puolustaa myös heikompiaan. Rääväkkyys (kahdella ä:llä) taas on ehkä sitä, suuna päänä, rääväsuuna olemista, mutta ku tosipaikka tulee, he eivät olekkaan sanansa mittaisia vaan luikkivat pakoon, kun pitäisi toimia.

• rusalkaa
        katarzyna kirjoitti:

Olet oman tiesi kulkija, mitä ilmeisimmin tiedät mitä tahdot ja sinut huomataan. Muut sanovat sinua räväkäksi ja rempseäksi, ja varmaankin tarkoittavat sen positiivisesti.

Koetko itse olevasi räväkkä, vai käyttäisitko mieluummin jotain muuta ilmaisua; vahva, itsevarma, määrätietoinen, sosiaalinen tms? Vai onko "räväkkä" se sana joka kattaa kaiken tämän?

Joo, menee saivarteluksi mutta yritän selvittää mitä tuo sana tarkoittaa. Ilmeisesti eri ihmisille eri asioita.

luulet, että räväkkä olisi pelkästään myönteinen ilmaus. Mielestäni se on kielteinen. Räväkkä on jotenkin vulgääri. Se puolustaa omaa...tai toisen asiaa ei-sallitulla tavalla. Räväkkä poikkeaa käyttäytymiskoodista, koska yleensä vaaditaan hillittyä kannanottoa, vaikka oltaisiin jotain vastaan tai ajetaan jotain asiaa. Räväkkä sanoo suoraan ja koreilematta.

• rusalkaa
        ja uskallusta. kirjoitti:

Räväkät ihmiset uskaltaa puolustaa myös heikompiaan. Rääväkkyys (kahdella ä:llä) taas on ehkä sitä, suuna päänä, rääväsuuna olemista, mutta ku tosipaikka tulee, he eivät olekkaan sanansa mittaisia vaan luikkivat pakoon, kun pitäisi toimia.

Räväkkä on tarvittaessa. Kyllä vaatii uskallusta ja voimaa. Siis osaa ladata silloin, kun voimaa tarvitaan ja osaa asettaa sanansa sillä tavoin että 'koskettaa'.

Räväkkyys on jonkinlaista riskin ottamista.

• Olipas kärjistetty ja yksipuolinen analyysi kummastakin ihmistyypistä.

Kyllä musta ainakin löytyy sekä räväkämpi että rauhallisempi puoli riippuen tilanteesta, mielialasta ja seurasta. Löytyy vauhdikas menijä ja rauhallinen kotona viihtyjä. Kyllä mä olen impulsiivinen, yllättävä ja temperamenttinen mutta en pahalla tavalla. En todellakaan pidä itsestäni älämölöä tai yritä tuoda itseäni joka tilanteessa esille mutta harvemmin jään itsekseni nurkkaan istumaan ja katsomaan muiden menoa.

Mies on lähes samanlainen, kylläkin tasaisempi luonteeltaan eli pitelee muakin vähän aisoissa. Ystäviä on kyllä niin monenlaista,että sieltä löytyy ujoa ja syrjäänvetäytyvämpää sorttia aika montakin ja löytyy myös monta räväkkää persoonaa.

• monessa räväkässä on myös rauhaa rakastava tai ujo puoli ja ujossa/rauhallisessa räjähtävää temperamenttia joka ei päällepäin näy.

Jos oikein ymmärsin, räväkkä on sinulle positiivinen ilmaisu? Sanotaanko sinua räväkäksi?

• caput.mortuum

Mun mielestä ns. räväkät ihmiset ovat aika pelottavia. Ikinä ei tiedä mitä sieltä pinnan alta yhtäkkiä purskahtaa.

• Räväkkärastas

Räväkkä on punahiuksinen (värjätty) ja hänen lempivärinsä on violetti, sekä muut räväkät värit.

Hän on myös kovaääninen tolkuttaja.

• ZiggyStardust

Violetti ei ole kylläkään räväkkä väri, pikemminkin oranssi, shokkipinkki, neonvärit...

No ehkä violettikin voi näyttää vaatteena räväkältä, jos hiukset on vedetty vaikka neonkeltaiseksi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe