Ongelma on seuraava. vaihdoin -91 chevy astrooni jarrusatulan ja siinä yhteydessä pääsi säiliö valumaan tyhjäksi kun kupariputki murtui kumiletkun juuresta ja tämä paineen vaihtelu sai aikaan sen että ABS varoitus valo syttyi palamaan. Nyt on vaihdettu molemmat satulat ja letkut eteen ja sen jälkeen ilmattu jarrut mutta valo ei sammu. joku neuvoi että ottaa akun kengät irti vähäx aikaa niin se nollaa järjestelmän. eipä auttanut vaikka oli yön irti. Eli tietäisikö joku keinon vai täytyykö viedä soini car partsiin.
CHEVY ASTRO JA ABS VAROITUSVALO
25
6363
Vastaukset
- selvitys.
Just oli Buickin jarruremontti. Yksi uusi putki edestä perään ja työsylinterin mäntä puhdistettu.
Siis systeemi tyhjä, mutta ei siinä mikään ABS-valo
syttynyt.
Olisiko käynyt niin että olet kolhinut pyörän navassa olevan anturin tai sen johdot?
Jos sinulla ei omaa Service Manualia, niin taitaa olla vaikea etsiä vikaa.
Esim. katso onko anturin vastus sama kaikissa pyörissä.- OLISHAN SE KIVA SAADA TAAS ...
Niin voihan olla et olen huomaamatta kolhinu anturia. Tai sitten kun siinä kävi niin et vaihdoin ensin sen toisen jarrusatulan ja siinä yhteydessä se säiliö tyhjeni jolloin juoduin tietenkin ilmaamaan järjestelmän. silloin se vanhan jarrusatulan ilmaus ruuvi oli niin huono että ei suostunu aukeamaan millään. otin sieltä puolelta suuremmat ilmat pois siitä letkun juuresta ja ajattelin vaihtaa senkin satulan parin päivän päästä kun saisin ostettua uuden eikä astro ollut minun ainoa auto joten en tarvinnu sitä välttämättä. kävin kuitenkin ajaa pienen lenkin ja se ilmausruuvi mikä ei auennu oli antanu sen verta perix että sieltä suihkusi paineella jarrunestettä jota on voinu mennä sinne anturiin ja rikkoa sen ehkä?? Vika koodit purin sillä hyppylangalla eikä siinä ollu mitään vika ilmoituksia. Täytyis varmaan joo mitata ne anturit seuraavaksi.
- Kloppoman
OLISHAN SE KIVA SAADA TAAS ... kirjoitti:
Niin voihan olla et olen huomaamatta kolhinu anturia. Tai sitten kun siinä kävi niin et vaihdoin ensin sen toisen jarrusatulan ja siinä yhteydessä se säiliö tyhjeni jolloin juoduin tietenkin ilmaamaan järjestelmän. silloin se vanhan jarrusatulan ilmaus ruuvi oli niin huono että ei suostunu aukeamaan millään. otin sieltä puolelta suuremmat ilmat pois siitä letkun juuresta ja ajattelin vaihtaa senkin satulan parin päivän päästä kun saisin ostettua uuden eikä astro ollut minun ainoa auto joten en tarvinnu sitä välttämättä. kävin kuitenkin ajaa pienen lenkin ja se ilmausruuvi mikä ei auennu oli antanu sen verta perix että sieltä suihkusi paineella jarrunestettä jota on voinu mennä sinne anturiin ja rikkoa sen ehkä?? Vika koodit purin sillä hyppylangalla eikä siinä ollu mitään vika ilmoituksia. Täytyis varmaan joo mitata ne anturit seuraavaksi.
Hyppylankamenetelmällä ei saa ulos ABS-jarrukoodeja, ainoastaan moottorin koodit.
Jarrukoodit ovat oma lukunsa. Niitä voi pukata Astrosta yli 60 erilaista. - Jarrukoodit hyppylangalla
Kloppoman kirjoitti:
Hyppylankamenetelmällä ei saa ulos ABS-jarrukoodeja, ainoastaan moottorin koodit.
Jarrukoodit ovat oma lukunsa. Niitä voi pukata Astrosta yli 60 erilaista.Minulla oli -91 astro johon sytty abs valo ja absit lakkas pelittämästä.Ei nollaannu abs moduli akkukengän irrouksella.Vein American serviceen Hakkaraiselle,Jossa testeri ei löytäny olenkaan abs modulia asentaja sano koko modulin olevan pimeenä.Katottiin kumminki vielä GM manuaalista manuaalinen luku/nollaus hyppylangalla,joka myös toimi,vilkutti vikakoodin ja sen sai myös nollattua.Vika oli pumpun moottorissa ja palasi aina välillä,nollaus onnistu aina hyppylangalla......
- Alkuperäinen kirjoittaja
Jarrukoodit hyppylangalla kirjoitti:
Minulla oli -91 astro johon sytty abs valo ja absit lakkas pelittämästä.Ei nollaannu abs moduli akkukengän irrouksella.Vein American serviceen Hakkaraiselle,Jossa testeri ei löytäny olenkaan abs modulia asentaja sano koko modulin olevan pimeenä.Katottiin kumminki vielä GM manuaalista manuaalinen luku/nollaus hyppylangalla,joka myös toimi,vilkutti vikakoodin ja sen sai myös nollattua.Vika oli pumpun moottorissa ja palasi aina välillä,nollaus onnistu aina hyppylangalla......
Ihan ensiksi kiitos kaikille teille jotka olette yrittänyt auttaa asiassa. on totta että tämä hyppylanka systeemi vilkuttaa vikakoodin moottorin ohjausjärjestelmästä mutta, onko jotain vastaavaa tapaa saada ulos jarrujärjestelmästä vikakoodeja??
ABS järjestelmä alkaa olemaan sen verta monimutkainen että tuo edellä mainittu joku 60erillaista koodia on varmaan aivan totta. on varmaan olemassa 100 eri syytä mitkä voi sytyttää ton merkkivalon. Eikö tämä systeemi toimi niin että se mittaa pyöristä pyörimis nopeuksia ja myös jarrujärjestelmissä olevia paineita?? Tässä muutaman vuoden aikana on muutenkin tullut sellainen kuva että tämä astro oli GM:lle sellainen auto missä kokeiltiin kaikenlaisia uusia järjestelmiä ja rakenteita mitä ei muissa tuotteissa ollut. Välillä tulee ikävä vanhaa tekniikka ku jarrut oli jarrut eikä siinä ollu mitään ylimääräistä ja samoin ei ollu moottoreissa mitään ylimääräistä. mutta toisaalta onhan se hienoa sillon ku se pelaa aina lähtee käyntiin ja jne... mut tää kolikon kääntöpuoli voi tulla vika mitä ei osaa kukaan korjata laitetaan tietokone kiini ja se näyttää et kaikki on kunnossa mut ei vaan toimi. onnex tän astron saa vielä kuntoon(ei ole vielä niin tuore kaveri) =) - PIN H
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Ihan ensiksi kiitos kaikille teille jotka olette yrittänyt auttaa asiassa. on totta että tämä hyppylanka systeemi vilkuttaa vikakoodin moottorin ohjausjärjestelmästä mutta, onko jotain vastaavaa tapaa saada ulos jarrujärjestelmästä vikakoodeja??
ABS järjestelmä alkaa olemaan sen verta monimutkainen että tuo edellä mainittu joku 60erillaista koodia on varmaan aivan totta. on varmaan olemassa 100 eri syytä mitkä voi sytyttää ton merkkivalon. Eikö tämä systeemi toimi niin että se mittaa pyöristä pyörimis nopeuksia ja myös jarrujärjestelmissä olevia paineita?? Tässä muutaman vuoden aikana on muutenkin tullut sellainen kuva että tämä astro oli GM:lle sellainen auto missä kokeiltiin kaikenlaisia uusia järjestelmiä ja rakenteita mitä ei muissa tuotteissa ollut. Välillä tulee ikävä vanhaa tekniikka ku jarrut oli jarrut eikä siinä ollu mitään ylimääräistä ja samoin ei ollu moottoreissa mitään ylimääräistä. mutta toisaalta onhan se hienoa sillon ku se pelaa aina lähtee käyntiin ja jne... mut tää kolikon kääntöpuoli voi tulla vika mitä ei osaa kukaan korjata laitetaan tietokone kiini ja se näyttää et kaikki on kunnossa mut ei vaan toimi. onnex tän astron saa vielä kuntoon(ei ole vielä niin tuore kaveri) =)"tämä hyppylanka systeemi vilkuttaa vikakoodin moottorin ohjausjärjestelmästä mutta, onko jotain vastaavaa tapaa saada ulos jarrujärjestelmästä vikakoodeja?? "
Ainakin Buickissa saa samalla tavalla ABS-häiriökoodit. PIN H on ABS. On vain niin monimutkainen toimenpide, että en ainakaan minä pysty tuota toimenpidettä tänne selvittämään.
Sama asia koskee myös koodien tyhjennystä, PIN H edelleen käytössä. Asia on selvitetty Service Manualissa. - Kuunotus
PIN H kirjoitti:
"tämä hyppylanka systeemi vilkuttaa vikakoodin moottorin ohjausjärjestelmästä mutta, onko jotain vastaavaa tapaa saada ulos jarrujärjestelmästä vikakoodeja?? "
Ainakin Buickissa saa samalla tavalla ABS-häiriökoodit. PIN H on ABS. On vain niin monimutkainen toimenpide, että en ainakaan minä pysty tuota toimenpidettä tänne selvittämään.
Sama asia koskee myös koodien tyhjennystä, PIN H edelleen käytössä. Asia on selvitetty Service Manualissa.Toi ABS-koodien luku on periaattessa ihan samanlainen toimenpide kuin moottorivikakoodienkin.
Klemmarilla/johdonpätkällä yhdistetään A ja H -pinnit ja pannaan virta päälle autoon. Alkaa vilkkua niitä koodeja.
Tuossa kirjainjärjestys ALDL-liittimessä:
F E D C B A
G H J K L M
Tämä menetelmä toimii vain RWAL -jarrujärjestelmässä. 1990-luvun alussa GM siirtyi astettain Delco VI -systeemin käyttöön, jossa luku toimii vain skannerilla. 1991 Astrossa on varmaan vielä tuo RWAL: - on se niin mahtavaa
Kloppoman kirjoitti:
Hyppylankamenetelmällä ei saa ulos ABS-jarrukoodeja, ainoastaan moottorin koodit.
Jarrukoodit ovat oma lukunsa. Niitä voi pukata Astrosta yli 60 erilaista.kylläpä net saa
- ongelmaan
Siinä, oisko joku jarrupaineen säädin tms, mihin kaikki outket pääsylinteristä menee, on semmonen ihme kuulajuttu mikä kytkee jarrujen varoitusvalon jos keppo pääsee tyhjäksi. Sen kuulan kun virittää uudelleen latinkiin, niin pitäis varoitusvalon sammua
- Jaakko62
Tein Astroon jarrurempan ja sen jäljiltä jäi ABS ja jarruvaroitusvalot palamaan. Nollaustapa löytyi netistä:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=87086
Juuri tuo ketjussa kuvattu 2 sekuntia kiinni, auki, kiinni .. poisti viat ja sammutti valot. Ennen kuin nollaat koodit sinun täytyy puristaa ABS/jarruventtiilihässäkän paineet kertaalleen ylös. Ilmauksen jälkeen painat jarruja voimakkaasti, jolloin jarrujakoventtiilin sisällä paine-eroanturi resetoituu. Huom. virta on oltava päällä johtoa yhdistäessä toisin kuin moottorikoodien lukeminen, jossa johto on ensin kiinni ja vasta sitten virta päälle. Jarrukoodeissa ("ulosveto" ja nollaus) oikosuljetaan siis eri nasta kuin moottorikoodien kohdalla.- alkuperäinen kirjoittaja
Toi nollaus juttu tosiaan toimi. Boxi pitää vaan aikamoista rutinaa kun johdon kytkee ei kannata säikähtää. mullakin se vilkutti kaikki mahdolliset vikakoodit kun ensin purin ne. sitten tein sen nollauksen ja ongelmat hävis. Tuli mieleen kun korjaamot vaihtaa hyvin innokkaasti abs boxeja... turhaanko??? vai nollaako ne sen boxin hyppylangalla 2minuutissa ja ottavat uuden boxin hinnan noin.1000€ työt. kusetustako??? Eli kiitokset teille kaikille jotka olette auttaneet ja kirjoittaneet tänne... Kaikki viestit ovat olleet asiallisia eikä niinkuin monesti luullaan olevansa hauskoja kun kusetetaan kavereita... ja erityis kiitokset vielä JAAKKO62:lle joka ties kertoa ton nollauksen ja tälle edelliselle joka kertoi jo aiemmin vikakoodien purun.
PS: ASTRO ON TAAS LIIKKEELLÄ JA PITKÄÄN!!! :)
- Astron omistaja
Siis miten saan moottorinvikakoodit selville,kone sammuu millon sattuu.En oo kerenny perehtyä asiaan astro -90.
- Alkuperäinen kirjottaja
Tämä moottorikoodien purku on selostettu astron korjaus oppaassa. se menee niin että ensin akunkengät irti vähäksi aikaa... silloin boxi tyhjentää kaikki vikakoodit mitä sinne on kertyny. sen jälkeen kaikki ylimääräiset virtalaitteet pois päältä ja ajat lenkin niin että kone saavuttaa normaalilämmön, jonka jälkeen sammuta auto ja yhdistä aldl kammasta hyppylangalla piikit A ja B. kampa löytyy kuskin jalkatilasta ne on kaksi oikenpuoleista ylärivistä. kun lanka on paikallaan laitetaan virrat päälle jolloin service engine soon valo vilkkuu 12kertaan sen jälkeen se toistaa 3kertaa koodin (- --) kun nämä on vilkkunut tulee perään vikakoodit ja ne loppuu taas siihen et valo vilkkuu 12kertaa peräkkäin. Vika koodeja on 55 eli en ala niitä luettelee tässä mutta voin katsoa kirjasta kun saat purettua ne...
- pehtooriii
syttyi absin valo palamaan kun pakoputki katkes ja piuha män poikki. liitin piuhan joka tosin oli liitetty ainakin sata kertaa. ja valo ei sammunut . mutta välillä se ei palanut . joten otin lampun pois. silä kun laittaa vapaalle ( n ) niin silloin tuntuu kun poljin tärähtelee eli absi toimii. mutta auto on tosi hyvä verratuna japsi tai euro pakuihin
- astro91
tuolla nollaus ohjeella heräs apsit henkiin tosi helppo ja hyvä homma kannattee ensiks kaikkien kokeilla kotioloissa ennen kun alkaa raahaan pajalle.
- astronauta
astro91 kirjoitti:
tuolla nollaus ohjeella heräs apsit henkiin tosi helppo ja hyvä homma kannattee ensiks kaikkien kokeilla kotioloissa ennen kun alkaa raahaan pajalle.
Jeesatkaa vähän, ku tuo minun astro vie nyt noin 20l satasella. mistä alkaa ettimään vikaa? virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, sekä lambda(tarvikemalli). muuten toimii normaalisti mielestäni..myöskin kaasupohjassa kiihdyttäessä. ajelen nätisti, joten en usko kaasujalasta johtuvan. laittakaa vaik sähköpostia
[email protected] - Selvitys.
astronauta kirjoitti:
Jeesatkaa vähän, ku tuo minun astro vie nyt noin 20l satasella. mistä alkaa ettimään vikaa? virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, sekä lambda(tarvikemalli). muuten toimii normaalisti mielestäni..myöskin kaasupohjassa kiihdyttäessä. ajelen nätisti, joten en usko kaasujalasta johtuvan. laittakaa vaik sähköpostia
[email protected]Kysymys, mitä häiriökoodit kertovat? Jos et ole katsonut koodeja, niin te se ensimmäiseksi.
- Tomi.kokko
Mikä vikana ku sytty toi jarrun merkkivalo ja vaihdoin noi jarrupalat ja kegät ja valo ei vieläkään sammunu ja tempaisin pääsylinterin allaolevasta boksista kaksi piuhaa irti ni se sammu ja samalla korjasin yhden poikki menneen piuhan ja laitoin keskimmäisen piuhan kii sekä reunimmaisen mut se ei mene pohjaan mut sen verran menee et ottaa kontaktia ni laitoin auton käyntiin ni rupes toi abs valo palaa sekä vieläkin palaa toi punainen jarruvalo,se mis on toi käsijarruvalo samas.ja abs valo ei aikaisemmin edes palanu.auttakaa
- tomi kokko
Auto on v.91 jarrut pelaa ihan moitteettomasti silti
- tosi mielekästä
Kannattaa viedä merkkiliikkeeseen huoltoon, ei näitä nykyjenkkejä ole enää tarkoitettu tee se itse miesten ronkittaviksi.
- El Pollo del Muerta
Nikille "Tomi.kokko", en nyt ihan ymmärtänyt mitä olet joillekin johdoille tehnyt. Ymmärtänetkö itsekään. Homma lähtee kuitenkin liikkeelle vikakoodien lukemisella. Ohjeet ABS:n koodien lukemiseen löytyvvät tästä (kin) ketjusta, ylempää.
ABS VIKAKOODIT ASTRO 1985 - 95
Code 21 OE pyöräanturin vika tai avoin piiri
Code 22 OE ei signaalia pyöräanturilta
Code 23 OE viallinen pyöräanturi
Code 25 VE pyöräanturin vika tai avoin piiri
Code 26 VE ei signaalia pyöräanturilta
Code 27 VE viallinen pyöräanturi
Code 29 Molemmat etupyörien anturit, ei signaalia
Code 31 TO pyöräanturin vika tai avoin piiri
Code 32 TO ei signaalia pyöräanturilta
Code 33 TO viallinen pyöräanturi
Code 35 Ajoneuvon nopeustunnistin tai VT, anturin vika tai avoin piiri
Code 36 Ajoneuvon nopeustunnistin tai VT, ei signaalia anturilta
Code 37 Ajoneuvon nopeustunnistin tai VT, viallinen anturi
Code 38-Ero renkaiden pyörimisnopeudessa
Code 41-54 Hydrauliikkaventtiilit
Code 61-63 Sähköiset painekatkaisijat
Code 65-66 Pumpun rele, piiri avoin tai oikosulku
Code 67 Sähkömoottorin piiri avoin tai pumpun ulostulopiirissä oikosulku
Code 68 Moottori ei pyöri tai moottorin piirissä oikosulku
Code 71-74 Muistin virhetoiminto
Code 81 Jarrujen sähköpiirit, piiri avoin tai oikosulku
Code 86 ABS-merkkivalon piiri, oikosulku
Code 88 Seisontajarrun / jarrujen varoitusvalon oikosulku
Jos koodeja on useita, vain ensimmäinen näyetään.
Koodit ovat hyvinkin ylimalkaisia, koska muistia ei ollut paljon käytettävissä ja ABS-yksikkö kykeni vain kevyeeseen diagnoosiin. Varsinkin tuo koodi 81 on kiva, se pitää sisällään kaikki jarruihin liittyvät sähköt. - absinttiasuatana
Kauhee letka tekstiä, en jaksa lukea, mutta absienkin vikakoodit saa merkkivalossa vilkutettua ulos ja viat nollattua hyppärillä virtoja päällepois välmäämällä,
on vaan eri nastat joista moottorin koodit luetaan. - astroilija
nollausta yritetty useampaan otteeseen mutta ei vaan nollaannu millään. antaa koodit 31 ja 65. alkaa usko hiipumaan
- jenkihymy
Nollailu ei auta, vaan vian korjaus eli antura ja rele vika kyseesh
- lännestää
Vaikuttaa ehkä pumppu yksikön vialta, jos releet ja anturat on kondikses?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar711928Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811214Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja651035Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778