alaa vaihtaneita...

ex-ope

Yliopisto-opinnot ja työkokemusta on takana, mutta rankkojen sijaisuuksien/kesätyöttömyyden, stressin ja sairastelun uuvuttamana havahduin pohtimaan, ettei ole minun juttuni... niin paljon kuin alan kutsumukseksi vielä opiskelemaan lähtiessä koinkin.. Sääli.

Iän puolesta ehdin vielä kouluttautua uusille urille. Kysyisinkin muilta ex-opeilta/lto:ilta, minne olette suuntautuneet ja miten muutoksen kokeneet? Hyppy tuntemattomaan voi joskus tuntua hurjalta - kannattiko alanvaihto?

36

12371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihdoin

      lastentarhanopettajasta luokanopettajan kautta erityisopettajaksi... ojasta allikkoon? Mene ja tiedä, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen.

      En tosin ole ihan toivomaasi kohderyhmää vastaukseni kanssa. Toivottavasti löydät uuden kiinnostavan ammatin ja toisaalta opetajan pätevyyttä sinulta ei enää pois oteta, joten siihenkin voit palata vaikka opiskelisit vielä uuden ammatin!

      • erityisopetus

        Kauanko kestää opiskella luokanopettajasta erityisopettajaksi? Onko mahdollista opiskella vuodessa ja kuinka kiirettä pitää, jos ajatellaan, että pitäisi valmistua vuodessa?

        Käsitykseni mukaan kuitenkin luokanopettajasta - erityisluokanopettajaksi tai aineenopettajasta - laaja-alaiseksi erityisopettajaksi kestää yhtä kauan.


      • a.h.
        erityisopetus kirjoitti:

        Kauanko kestää opiskella luokanopettajasta erityisopettajaksi? Onko mahdollista opiskella vuodessa ja kuinka kiirettä pitää, jos ajatellaan, että pitäisi valmistua vuodessa?

        Käsitykseni mukaan kuitenkin luokanopettajasta - erityisluokanopettajaksi tai aineenopettajasta - laaja-alaiseksi erityisopettajaksi kestää yhtä kauan.

        on esimerkiksi Helsingin yliopistossa järjestetty niin, että ne suoritetaan vuodessa, syyslukukauden aikana voi olla töissä eli opetus on iltapäivisin mutta kevätlukukaudella tarvitaan muutaman kuukauden virkavapaa, koska opiskelu on kokopäiväistä. Näin ainakin viime vuonna, tosin systeemisä oltiin uudistamassa...


      • erkan erikoistumisopinnot
        a.h. kirjoitti:

        on esimerkiksi Helsingin yliopistossa järjestetty niin, että ne suoritetaan vuodessa, syyslukukauden aikana voi olla töissä eli opetus on iltapäivisin mutta kevätlukukaudella tarvitaan muutaman kuukauden virkavapaa, koska opiskelu on kokopäiväistä. Näin ainakin viime vuonna, tosin systeemisä oltiin uudistamassa...

        pystyy tekemään vuodessa-puolessatoista, yleensä perusopinnot (appro) pitää jo olla suoritettuina.


    • vaihtaa alaa

      Mutta en ole vielä onnistunut pääsemään koulutukseen (opistotasoiseen). Valitsijat arvelevat minun olevan liikaa koulutetun ja karkaavan kuitenkin takaisin opetushommiin. Kunpa keksisikin jotain. Olen kurkkuani myöten täynnä häiriöoppilaita ja häiriövanhempia. Sijaisuuksia olen myös tehnyt-ne on tosi haastavia. Kun olet uusi opettaja, kaikki etsii suurennuslasilla mahdollisia virheitäsi...jne.

    • täälläkin

      En valitettavasti osaa auttaa sinua, mutta peräänkuulutan myös omalta osaltani niitä ex-opettajia, jotka ovat vaihtaneet alaa kertomaan kokemuksistaan. Vai liikkuvatkohan he enää ollenkaan tällä palstallakaan...?

      Minullakin on sama tilanne kuin sinulla: Maisterin paperit pedagogisella pätevyydellä on taskussa ja työkokemusta sijaisuuksista on jonkin verran, ja olen täysin ahdistunut opettajan työstä. Viime vuosi oli äärimmäisen stressaava ja ahdistava sijaisuuksien perässä juoksemisineen ja ainaisine häirikköoppilaineen. Veti itsetunnon aika nollaan. Kun vielä lisäksi katseli opettajanhuoneessa muutamia vuosikausia opettajan työtä tehneitä kollegoja, jotka valittelivat jaksamistaan ja huonoa työtään päivästä toiseen, tulin siihen tulokseen että nyt meikäläiselle riitti.

      Ikää on minulla vasta alle 30, joten vielä ehtii alaa vaihtaa vaikka mihin. Tänä syksynä aloitan täydentävät opinnot (it-alalle lähden kun pohjakoulutuksena on matemaattisten aineiden opettaja) ja katson mihin se johtaa. Kouluun en jaksa enää palata, vaikka rahaa ei tule mistään ja elän miehen tuloilla. Vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta olen nyt henkisesti ja fyysisesti parempivointisempi kuin viime vuoden sijaismylläkän aikana.

      Onko jollakin muuten jotakin vinkkiä, mitä tilapäistyötä entinen ope voi tehdä ennen kuin on opiskellut uutta alaa?

    • åbeddaca

      joo aika hiljaista näkyy olevan, eivät taida ne alaa vaihtaneet paljoakaan tuhlata kallista aikaansa tänne päin, kun tienaavat moninkertaisesti nyt. Ei kai yleisesti opettajat muualle voi mennä, kuin yritysmaailmaan asiantuntija ja henkilöstöhallinnon tehtäviin, ihan vaan lonkalta veikkaus. En edes tiedä tarkkaan mitä nykymaailmassa töitä on kun itselläni kapea työkokemus ja lähinnä koulumaailmasta. Pelottaa, koska itsekin haluaisin vaihtaa alaa, pari vuotta olisi vielä aikaa, mutta sitten pakko alistua kohtaloonsa.

      • kaikki lähihoitajakoulutukseen

        ..siinä saat tehdä työtä, jossa tunnet tekeväsi hyödyllistä ja tärkeää työtä yhteiskunnalle. sitä kunnioitetaan, ja sinua kunnioitetaan..ja sukulaiset eivät valita, vaan ainoastaan kehuvat kun eivät juurikaan käy katsomassa omaisiaan.


      • ex-ope
        kaikki lähihoitajakoulutukseen kirjoitti:

        ..siinä saat tehdä työtä, jossa tunnet tekeväsi hyödyllistä ja tärkeää työtä yhteiskunnalle. sitä kunnioitetaan, ja sinua kunnioitetaan..ja sukulaiset eivät valita, vaan ainoastaan kehuvat kun eivät juurikaan käy katsomassa omaisiaan.

        ... saada tietää, etten ole "yksin".

        Itselläkin ikää on vielä alle 30v. mutta nyt on tullut vahva tunne, että on aika tarttua tuumasta toimeen.. Ahdistaa ajatus tälle alalle jämähtämisestä eikä tuo sijaisen asema todellakaan mieltä ylennä. Terveyskin jo petti viime vuonna pahemman kerran fyysisesti.. se viimeistään sai ajattelemaan, ettei tässä taida olla mitään järkeä. Pelotti, missä kunnossa eläkeikäisenä opena olisin - jos sinne asti edes jaksaisin sinnitellä.

        Olen vain miettinyt pääni puhki, mihin tästä seuraavaksi suuntaan - toista ns. virhettä kun en tahtoisi enää alan suhteen tehdä. Kuitenkin näen, että voisin olla onnellisempi miltei missä tahansa muualla..

        Stressittömämmästä elämästä siis haaveilen. Hienoa olisi vielä joskus nukkua yönsä hyvin ja tyytyväisenä, ja lähteä aamulla mielekkääseen vakityöhön - josta saisi jopa iloa itselleen...


      • menossa
        ex-ope kirjoitti:

        ... saada tietää, etten ole "yksin".

        Itselläkin ikää on vielä alle 30v. mutta nyt on tullut vahva tunne, että on aika tarttua tuumasta toimeen.. Ahdistaa ajatus tälle alalle jämähtämisestä eikä tuo sijaisen asema todellakaan mieltä ylennä. Terveyskin jo petti viime vuonna pahemman kerran fyysisesti.. se viimeistään sai ajattelemaan, ettei tässä taida olla mitään järkeä. Pelotti, missä kunnossa eläkeikäisenä opena olisin - jos sinne asti edes jaksaisin sinnitellä.

        Olen vain miettinyt pääni puhki, mihin tästä seuraavaksi suuntaan - toista ns. virhettä kun en tahtoisi enää alan suhteen tehdä. Kuitenkin näen, että voisin olla onnellisempi miltei missä tahansa muualla..

        Stressittömämmästä elämästä siis haaveilen. Hienoa olisi vielä joskus nukkua yönsä hyvin ja tyytyväisenä, ja lähteä aamulla mielekkääseen vakityöhön - josta saisi jopa iloa itselleen...

        Joo, tässä myös yksi lastentarhanopettaja.. tarpeeksi venynyt työssään (ryhmäkoot, erityislasten määrä, tuen tarpeet, huoliperheet ja kohtuuttomia vaativat vanhemmat, ainainen henkilökuntapula, "laittomat" tilanteet..jne.jne.) ja muutenkin kurkkuani myöten täynnä naisvaltaisen työyhteisön juttuja.. :/

        Tuota muutosta olen tekemässä minäkin... Onko muita päiväkodeista pois pompanneita? Mihin työhön vaihdoitte? Positiivisia kokemuksia??


      • myös ltosta erityisopeksi
        menossa kirjoitti:

        Joo, tässä myös yksi lastentarhanopettaja.. tarpeeksi venynyt työssään (ryhmäkoot, erityislasten määrä, tuen tarpeet, huoliperheet ja kohtuuttomia vaativat vanhemmat, ainainen henkilökuntapula, "laittomat" tilanteet..jne.jne.) ja muutenkin kurkkuani myöten täynnä naisvaltaisen työyhteisön juttuja.. :/

        Tuota muutosta olen tekemässä minäkin... Onko muita päiväkodeista pois pompanneita? Mihin työhön vaihdoitte? Positiivisia kokemuksia??

        En ollut tyytyväinen päiväkotityöhön lto:ksi valmistuttuani. Päiväkodissa harmitti työilmapiiri, se että kaikki tekevät kaikkea (miksi kouluttautua lto:ksi?), palkkaus, työvuorot jne... Lapset olivat kyllä ihania! Opiskelin luokanopettajaksi ja sen jälkeen erityisopettajan erillisopinnot. Nyt olen 8:tta vuotta erityisluokanopettajana, viimeiset vuodet yläkoulussa. Työ on raskasta, mutta mielenkiintoista ja tarpeeksi haasteellista. Olen oikein tyytyväinen ratkaisuuni.


    • Aikalisällä

      Vaihto on vahvasti suunnitelmissa; tarkemmat suunnitelmat syntyvät meneillään olevan virkavapaan aikana. Omaan alaan liittyvä yrittäjyys on lähtökohtana ja sitä täydentävät opettajan hyvät kirjalliset ja suulliset vuorovaikutustaidot, työelämän tuntemus ja markkinointiosaaminen. Vaikka palaankin todennäköisesti vapaalta joksikin aikaa työhöni, on tärkeää saada kehitteille jotakin, jonka kautta myöhemmin muutaman vuoden sisällä voi siirtyä toisiin tehtäviin.

      • mikkikravatti

        ni! kyltua kuullosttaa aika hyvält irealt sit voi kaikki opettajat vaihtaa parempii hommii ja sit kunta laittaa jotai tuanoini kunnaisie tyttelei ja pojakloppei sin taulu ettee räpeltää ja plärät jotta pelleilyy


    • uupumusta ilmassa

      Olen itse 17. vuotta luokanopena ja mulle oli melko varhain selvää, että tästä ei tuu eläkevirkaa. Velat, pienet lapset jne. käytännön hommat pitäneet töissä. Nyt tuntuu, että se on siinä. Ei kertakaikkiaan ole enää rahkeissa poppaa. Rutiinit toistuu, riittämättömyyden tunne ja alituinen kiire vaivaa.. opetustyö on kaiken muun sonnan jaloissa.. Tzemppiä meille, että meistä olis muuhunki ja saatais olla vielä onnellisia töissämme :)

    • tuleva ex-lo

      Nostanpa tätä, jos tulisi vaikka lisää menestystarinoita meille alanvaihtoa harkitseville...

    • kysymyslistaa

      Miksi jotkut (useat?) opettajat vaihtavat alaa?
      Mitä aiemmin mainitut häirikköoppilaat tarkoittaa?
      Onko pääasiallisin syy alanvaihtoon opettajan ammatin heikko palkkataso, heikko arvostus ja heikko työyhteisö?
      Onko taustalla vaikuttamassa suomalaisen yhteiskunnan kriisi?

      • alaa vaihtanut

        Vaihdoin muutamia vuosia sitten pois opetusalalta ja nykyisin työnantajani on yksityinen yritys. Alan vaihto ei onnistunut ihan noin vain, vaan tein työn ohella toisen yliopistotutkinnon.

        Itselläni suurin syy alan vaihtoon oli, että haluan oppia uusia asioita ja kehittyä ammatillisesti. Kyllähän se oli iso ratkaisu lähteä vakituisesta opettajan työstä, jossa oli pitkät kesälomat ja ihan kohtuullisen hyvä palkkakin. Omasta mielestäni opettajan palkka ei nimittäin ole kovin heikko, kun lomat huomioidaan.

        Mielestäni opettajilla on hyvä ja tiivis työyhteisö ja pidin opettajakollegoistani. En siis tunnista tuota kysymystä heikosta työyhteisöstä, sillä omat kollegani olivat mukavia ja meillä oli paljonkin yhteisiä rientoja.

        Eroakin työyhteisöissä on. Myöhemmissä työyhteisöissäni ollaan oltu ehkä hieman korrektimpia toisten yksityiselämän suhteen. Ihmiset eivät myöskään puhu niin paljon itsestään kuin opettajien huoneessa puhuttiin. Keskustelunaiheet keskittyvät enemmänkin ajankohtaisiin aiheisiin.

        Lisäksi erona on sekin, että opettajien huoneessa tuntui välillä olevan iso valituksen kuoro. Myöhemmissä työyhteisöissäni ihmiset joko ovat olleet tyytyväisempiä työhönsä tai sitten ne tyytymättömät ovat vaihtaneet muualle.

        On nykyisessä työssäni muutakin eroa entiseen. Yksityisellä puolella yt-neuvottelut eivät ole harvinaisuus, aikataulupaineet ovat välillä kovia ja työn tuloksellisuutta mitataan euroissa . Niistä huolimatta olen tyytyväinen ratkaisuuni.


    • tuleva ex-lo

      Itse valmistelen alanvaihtoa mm. siitä syystä, että en viihdy luokassa.

      Joskus ajattelin, että opettajan työn parhaita puolia on monipuolisuus, mutta kokemus on opettanut, että tosiasiassa nautin vain parin oppiaineen opettamisesta, muut on ns. pakkopullaa. Ehkä viihtyisin paremmin aineenopettajana, mutta toisaalta en ole ainakaan toistaiseksi halunnut töihin yläkoululle murkkuikäisiä opettamaan.

      Kaipaan säännöllistä työaikaa. Opettajana tunnen olevani lähes koko ajan töissä tai ainakin työroolissa. Vaikka opettajaa ei nykypäivänä enää juurikaan arvosteta, olet vapaallakin ns. silmätikkuna.

      Haluan tehdä työni rauhassa. Valitettavan harvoin nykyään pääsee varsinaisesti opettamaan, sillä valtaosa ajasta menee kasvatustyöhön. Sekin olisi ihan ok, jos olisin töissä päiväkodissa. Tai sosiaalipuolella.

      Voimaa työhöni saan kollegoistani sekä siitä ajatuksesta, että olen lähdössä pois. En tiedä, milloin se tapahtuu, mutta tunne on niin vahva, etten voi sitä ohittaa. En halua katkeroitua työssä, jossa en viihdy. Ajauduin alalle "puolivahingossa", joten kynnys lähteä ei ole korkea.

    • kiinnostus_hukassa

      Täälläkin yksi, joka harkitsee vaihtavansa. Olen aineenopettaja ja viimeisen vuoden ajan olen ollut todella turhautunut työhöni. Tämä ei kuitenkaan näy ainakaan vielä tuntien toteutuksessa, sillä edelleen näen vaivaa, jotta tuntini olisivat monipuolisia ja innostavia. Tuleva ex-lo kommentoi, että opettaja on jatkuvasti vapaa-ajallakin silmätikkuna. Tämä on häirinnyt myös minua. Tunnen myös vaikeaksi motivoitua opettamaan ainetta, jonka oppiminen ei opiskelijoita juurikaan kiinnosta. Kasvattamista en koe omaksi vahvuudekseni, joten koen tiukan kurin pitämisen vievän energiaani. Haluaisin tehdä työtä, jossa voin olla hyvä. Nykyisessä koen usein, että on aivan sama, miten hyvin suunnittelen tuntini ja tehtäväni, sillä opiskelijat voivat hieman päivästä ja ajankohdasta riippuen olla aivan yhtä tympääntyneitä, oli tunti tarkkaan suunniteltu tai täysin viime minuuteilla kursittu kasaan.

    • Tympääntynyt ope

      Nimimerkki kiinnostus_hukassa, kirjoituksesi oli kuin minun kirjoittama. Olen aineenopettajana yläkoulussa, ja tuntuu, että jaksaisin jatkaa opettajan työssä, jos saisin paikan lukiosta. Siellä oppilaat, tai ainakin suurin osa heistä, osaisivat varmasti oikeasti arvostaa sitä, jos tunnit olisivat hyvin suunniteltuja ja monipuolisia. Eikä tarvitsis pitää kuria! Vaikka lukiossa olisi toki omat haasteensa. Täällä päin (isohko yliopistokaupunki) aineenopen paikat, ainakin lukiopaikat, ovat vain kiven alla. Ja kun ei ole kokemusta nimenomaan lukiosta, niin vaikea päästä edes työhaastatteluun...

    • exope1

      Nosto ;) Mihin työpaikkoihin te alaa vaihtaneet opettajat olette onnistuneet pääsemään? Kauanko työnhaku kesti? Onko tarvittu lisäkoulutusta?

      Itse olen tehnyt kolme vuotta opettajan töitä aikusten kanssa ja tuntuu, että en kerta kaikkiaan osaa opettaa, joten jotain uutta olisi keksittävä.

      • alaa vaihtanut

        Suosittelen ryhtymään tuumasta toimeen, mikäli alan vaihtoa haluaa. Tuttavapiirissäni on muutama opetusalalta pois vaihtanut ja vielä useampi löytyy, joka on viimeiset kymmenen vuotta vain aktiivisesti puhunut siitä.

        Toisen tutkinnon lisäksi tein paljon työhakemuksia ennen pääsyäni uuden alani töihin. Jotain toista voi onnistaa helpommin ja riippuu myös aiemmasta aineyhdistelmästä, taloudellisista suhdanteista sekä alasta, jonne haluaa.

        Alan vaihtajana törmäsin samoihin ongelmiin kuin muutkin vastavalmistuneet: ei ole alan työkokemusta eikä verkostoja. Lisäksi olin jo päälle kolmikymppinen, kun sain toisen tutkintoni tehtyä työnhaun varsinaisesti käyntiin.


    • opekin

      Olin monien mutkien kautta pätevä laaja-alainen erityisopettaja. Pidin työstäni yläkoulussa ja oppilaat yleensä pitivät minusta. Työyhteisökin oli OK. Jotenkin minulta kuitenkin puuttui kutsumus ja innostus opetustyöhön, joka ehkä korostui työyhteisössäni, jossa oli poikkeuksellisen paljon erinomaisia ja asiastaan innostuneita "opettajapersoonia". Opiskelin työn ohessa kasvatustieteitä ja olen ollut yliopistoissa töissä nyt pitkään vakinaisessa työsuhteessa. Tutkijan uranikin on ollut ihan onnistunut (tohtorius, dosentuurit, aktiivinen kansainvälinen tutkimus vieläkin), vaikka professuuri jää saamatta. Opetan pääasiassa aikuisia kasvatusalan ammattilaisia, todella mukavia opiskelijoita, noin 99,9 % porukasta. Jossakin vaiheessa koulutin myös opettajia, mutta niitä tehtäviä olen karttanut kovasti. Kun en itse kokenut itseäni opettajaksi, miten osaisin kertoa muille, miten pitää opettaa. Onneksi saan opettaa teoreettisempia sisältöjä. Tässä opetustyössä ja esim. tutkielmien ohjaajana saan jatkuvasti hyvää palautetta. Eläkeikään on vielä aikaa minimissään 5 tai maksimissaan 10 vuotta. Jos terveys sallii, jatkan työssä varmaan pitempäänkin kuin varhaisimpaan eläkeikään.

      Yliopisto ei ole mikään onnela, alussa on pientä palkkaa, pätkätöitä ja epävarmuutta. Töiden saaminen edellyttää pätevyyden lisäksi sosiaalisia suhteita, liehittelyä, valtionhallinnon pyörteissä kahlaamista, silkkaa tuuria yms. hyvin ikävää. Työyhteisön ilmapiiri saattaa olla kilpailusta tulehtunut. Kannattaa myös harkita, mille alalle suuntautuu. Suunnittelin yliopistosta valmistuttuani jatko-opintoja luonnontieteissä. Onneksi suunnitelmat muuttuivat. Luonnontietessä, joista joskus valmistuin, on tohtoreita pilvin pimein ja taistelu töistä on veristä.

      Onhan elämässä vaihtoehtoja. Eräs luokanopettajatuttuni perusti vuorotteluvapaansa aikana kahvilan. Tosin hän ei kai vielä ole uskaltanut jättää opettajan työtään ja siirtyä päätoimiseksi yrittäjäksi.

    • opetus256

      Itsekin olen opettaja. Opetan alakoulun puolella. Itse haaveilen ravintolan tai kahvilan perustamisesta. Opetustyö ei kiinnosta enää tippaakaan, ja sitä on tässä jo tullut 10v. tehtyä. Koen, että olen tullut tieni päähän sillä alalla, vaikka työkaverit ovat mukavia. Lapset vain ovat niin levottomia ja häiriköitä on paljon. Lisäksi monet vanhemmat ovat vaikeita. Luin jostain, että tee työtä, johon tunnet intohimoa. Olin alkuvaiheessa hyvinkin tarmoa täynnä, mutta tämän lukuvuoden loputtua kaipaan uutta elämääni, enkä jaksa opetustyöstä enää innostua.

      • uno777

        Suosittelen osa-aikaista keikkatyötä kahvila tai rav. alalla. Joko alkaa open työ maistua tai alanvaihto kutsua entistä enemmän.


    • opettajaonlopettaja

      Komppaan edellistä kirjoittajaa. Voi vain muuttaa yhden sanan etu osa "ala" --> "ylä" ja kaikki muuten ihan samat sanat.

    • aineenopettaja

      Opetan yläkoulussa, haaveena olisi oma yritys, mutta mutta... Nykymaailmassa pitäisi olla valtava pääoma laitettavaksi yritykseen - kilpailu on kovaa ja sektorilla ja suuret ketjut jyrää pienet. Jääkin siis mitä ilmeisemminkin haaveeksi...

      On totta, että opettajan työ on raskasta - eikä sitä ymmärrä ennen kuin sitä on tehnyt. Mielikuvat helposta leppoisasta karttakepin heiluttalusta ja kesälomasta on vain tosiaankin mielikuva.

      Kesälomaa on jo kulunut muutama päivä, kevätjuhlista viisi aamua, edelleen olen kuin viulunkieli stressitasolta: en saa nukutuksi kunnolla, herään aikasin ja olen väsynyt. Tänä vuonna poikkeuksen stressaantunut, mutta samaa se on ollut aikaisempinakin vuosina. Vasta heinäkuussa alkanut helpottamaan loppuakohti. Valitettavasti heinäkuussa alkaa jos seuraavan vuoden työt, joten loppuloma meneekin muutama tunti päivässä töitä tehden, jotta seuraava vuosi olisi helpompi.

      Olen ollut yksityisellä puolella töissä (ja valtiolla), näistä opettajan työ on kaikkein kuormittavin. Ihmeellistä kyllä, palkassa se ei näy. Suunnittelen itsekin alan vaihtoa takas yksityiselle. Vaihtoa jarruttaa vaan se, että kun kuitenkin haluaisi tehdä opetustyötä ja pitää siitä - mutta en tiedä, ehkä pitäisi tehdä /- -lista, joka selkiyttäisi ajatuksia.

      • Höpö höpö

        Höpsistä. Olen jättänyt taakseni epävarman aineenopettajan ammatin ja ryhtynyt sairaahoitajaksi ja voin todeta, että (leipääntynyt) opettaja pääsee helpommalla kuin sairaanhoitaja. Sairaanhoitajan vastuu on konkreettista. Vuorotyö on todella kuormittavaa.


    • raskas ala

      Edelliset kommentoijat vaikuttavat melko nuorilta aikuisilta. Itse ehdin tehdä opetuspuolella vaativiakin suunnittelutehtäviä opetuksen ohessa. Työnantajavaihdoksen myötä ajauduin kuitenkin työyhteisöön, jossa asioita ja opettamista tärkeämpiä olivat omat asemat ja niiden puolustus. Tuossa paikassa ajauduin lopullisesti itselleni sopimattoman yksipuoliseen työnkuvaan. Silloinen esimies tokaisi joskus että "kateus vie kalatkin vedestä..." Hain tilanteeseen muutosta, jota ei tullut - ja sitten irtisanouduin. Tämän jälkeen olen ollut kaiketi jossain off-the-recordseissa "persona non grata", koska en työllisty enää kyseiselle sektorille. Olen verkostoitunut uudestaan suurella vaivalla, ainoa mikä jäi harmittamaan oli, että ylipäänsä panostin alalle.

      • El General Makkonen

        Tämä voisi olla ihan kuin minun kirjoittamani! Minuakin harmittaa, että valitsin tämän alan, enkä uskaltanut seurata sitä, mitä alun perinkin pidin mieleisempänä: tutkijanuraa ja ulkomaille muuttoa kannustavampiin ja palkitsevimpiin ihmisyhteisöihin. Suomihan on yksi iso kiusaajien umpiola. Tervetuloa kaikki "työperäiset maahanmuuttajat", varokaa, ettei teistä tule samanlaisia kuin suomalaiset.


    • MaFyKe

      Vanha ketju, uusi vuosi, toinen näkökulma.

      Yhdeksäs vuosi yläkoulun matematiikan opettajana meneillään. Vihdoinkin keksin, mikä hommasta tekee raskasta. Eivät oppilaat, eivät vanhemmat eivätkä kollegat.
      Syy oli omassa vaatimustasossa. Yritin liikaa.
      Tajusin syksyn pimeimpänä aikana löysätä tahtia ja kas, taivas aukesi.
      Muistin jossain koulutuksessa esitetyn kolmion. Kolmion yhdessä kulmassa lukee "OLEN AHKERA", toisessa "OLEN KUNNALLA TÖISSÄ" ja kolmannessa "OLEN ÄLYKÄS". Kolmio toimii siten, että vain kaksi kulmista pitää samanaikaisesti paikkansa :)

      • Nelec

        Hei MaFyKe,

        Itse olen toiminut opettajan n. 3 vuotta. Olen kokenut homman raskaaksi. Välillä on helpompaa. Minullakin on ollut pitkäkestoinen hyvä vaihe kun tajusin ettei kannata vaatia liikaa. Että tämä menee ihan hyvin näin miten sen teen. Kaikki saavat tarpeeksi hyvää opetusta. Ei pidä suunnitella liikaa vaan ennemmin vetää tunteja intuitiolla. Ei pidä ajatella tunteja liikaa etukäteen. Eikä pidä ajatella tunteja yhtään sekuntia jälkikäteen.

        Kaikki tämä pysyi sielussa ja ajatusten etuosassa melkein kolme kuukautta. Mutta nyt olen taas huomannut että homma luisuu. Olen epävarma. Suunnittelen liikaa. Kaikki tuntuu mahdottomalta hallita. En tiedä miten pitäisi opettaa jne.

        Kysymykseni sinulle. Onko tuo taivas edelleen auki :)? Eli oliko tuo valaistuminen jonka saavutit pysyvä saavutus? Buddhalaisuudessa luokitellaan meditaatiosaavutuksia jotenkin niin, että niitä voi pitää pysyvinä jos ne ovat kokonaisvaltaisesti läsnä puoli vuotta. Muuten ne ovat vain jotain ohimenevää ekstaasia.


    • puunjakuorenvälissä

      En uskalla vaihtaa alaa, kun on iso asuntolaina niskassa enkä tiedä yrittämisestä ja bisneksestä mitään.

      • jos-kävisi

        joo, yrittäjyyttä ei kannata aloittaa ennen kuin on ansiosidonnainen loppunut, opiskelee sen ajan jos niin kävisi


    • Anonyymi

      Täällä uusi alan vaihtaja, vaikka se uusi ala puuttuukin. Nyt sairausloman loppuessa olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, etten enää niihin hommiin palaa. Harmi vain, että meni vuosia elämästä hukkaan väärän alavalinnan kanssa.

      • Anonyymi

        mille alalle aiot siirtyä,t. toinen kypsä ope


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe