Orjamarkkinat

Nykypäivän orja

Olen itse ollut vuokratyössä ja tunnen monta samanlaista. Kokemuksen perusteella pitää sanoa, että koko vuokratyömarkkinat ovat ihan perseestä, joka pitäisi ehdottomasti lailla kieltää.

1. Vuokrayritykset myyvät toisen ihmisen työpanosta ja osaamista ja vetävät vain rahat välistä. Mitä tämä on = ihmisen, yksilön asettamista periaatteessa orjaksi, orjan asemaan. Eikö orjuus ole kielletty jo ajat sitten.

2. Vuokratyössä maksetaan saatanan huonoa palkkaa,koska vuokratyöfirmankin pitää rikastua ja vetää välistä. Täten vuokratyöfirmat ovat polkeneet monen alan palkat = palkan, jonka työntekijä saa käteen. Tämä vituttaa eniten.

3. Vuokratyössä et voi mitenkään vaikuttaa työhösi tai työolosuhteisiin. Jos sanot tai haluat jotain, käsketään vaihtaa alaa tai annetaan sivistyneesti kenkää = työt loppuu.

4. Jatkuva epävarmuus = onko huomena töitä vai ei? Et voi suunnitella elämääsi ollenkaan, et asunnon ostoa, muita hankintoja, lomia, jne. Elät koko ajan kuin kuilun partaalla, joka aiheuttaa jatkuvaa stressiä.

5. Ammattiyhdistysliikeet eivät paljon pysty tällä alueella toimimaan tai vaikuttamaan asioihin. On myös tästä kokemusta, jos haluaisi parantaa jotain asiaa esim, tulee vain kenkää. Järjestäytyminen on punainen vaate tällä alueella

6. Jo pelkästään normaalien sairaslomien takia voi saada kenkää.

7. Työeläke- ja loma-asioissakin on kuuleman mukaan muutamalla kaverillani ollut epäselvyyksiä.

8. Voit joutua vaihtamaan työpaikkaa koska tahansa kesken luvatun ajan tai se loppuu vain yks kaks.

9. Työajat ja -vuorot eivät pidä monasti paikkaansa, vaikka niistä on sovittu.

10. Epäselvyyksien kohdalla vuokratyöfirma ja itse työpaikka syyttelevät vain toisiaan työntekijälle ja mitään ei tapahdu.

Tätä vikalistaa voisi jatkaa vieläkin, mutta en viitsi. Kysyn vain, miten em. kaltainen toiminta, työmarkkinat, asiat, jne. ovat mahdollisia nykypäivän Suomessa, ilman, että kukaan viranomainen ei tutki tai puutu siihen.

Tuntuu kuin suomalaiset yritykset ja nämä vuokrafirmat olisivat liittoutuneet, jotta työtekijät voidaan laittaa polvilleen, orjuuttaa ja sitten vielä se, että kellään ei ole vastuuta mistään, paitsi sillä työntekijällä siellä työpaikalla.

Saamieni kokemusten perusteella minua ainakin vituttaa niin rajusti, että ennemmin olen vaikka työtön kuin menen joksikin perkeleen orjaksi ko. riistäjäyrityksiin.

29

5219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samat kokenut

Vitun hyvä yhteenveto. Joka sana helvetin totta.
      Kaikki vuokrafirmat ovat todella ihan perseestä. Ne tekevät vain ihmisistä orjia. En minäkään kyllä mene niihin kuin äärinmäisessä hädässä töihin.

• Kaikki...

....Kaikki vuokrafirmat ovat todella ihan perseestä......

Tuo ei pidä paikkaansa. Olen ollut nyt parisen vuotta erään tunnetun vuokrafirman kautta IT-hommissa ja kaikki on pelannut todella hyvin. Palkka on täysin kilpailukykyinen asiakasyrityksen oman väen kanssa, työterveyshuolto pelaa, palkka tulee myös sairauspäiviltä, on ateria- ja puhelinetu, asiakasyrityksessä samat edut kuin talon omalla väellä, työsopimus toistaiseksi voimassa oleva, jne.
        Eli ei todellakaan ole ollut mitään valittamista. Joten älä yleistä.

• nämä ei vaan tajua
        Kaikki... kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa. Olen ollut nyt parisen vuotta erään tunnetun vuokrafirman kautta IT-hommissa ja kaikki on pelannut todella hyvin. Palkka on täysin kilpailukykyinen asiakasyrityksen oman väen kanssa, työterveyshuolto pelaa, palkka tulee myös sairauspäiviltä, on ateria- ja puhelinetu, asiakasyrityksessä samat edut kuin talon omalla väellä, työsopimus toistaiseksi voimassa oleva, jne.

Täysin totta! Ja nämä vemppa-aivot ei tajua edelleenkään, että vuokrafirma ei tee katetta työntekijän palkasta, vaan laskuttaa sen asiakasyritykseltä. Tosin näiltä vemppa-aivoilta ei voi kai edes vaatia ymmärtämään, mitä koko kate edes tarkoittaa. Jos palkka on huonompi kuin vakituisilla, se todennäköisesti johtuu kokemuksen puutteesta. Tai sitten asiakasyritys on itse sanellut mikä palkka maksetaan. Vuokratyössä on hyvin usein käytössä kerroinhinnoittelu asiakasyrityksille. Tosinsanoen vuokrafirman KANNATTAA maksaa mahdollisimman hyvää palkkaa, sillä se tuo euroja itselle. Mutta taas kerran... Eihän nämä vemppa-aivot sitäkään tajua.

• vai niin
        nämä ei vaan tajua kirjoitti:

Täysin totta! Ja nämä vemppa-aivot ei tajua edelleenkään, että vuokrafirma ei tee katetta työntekijän palkasta, vaan laskuttaa sen asiakasyritykseltä. Tosin näiltä vemppa-aivoilta ei voi kai edes vaatia ymmärtämään, mitä koko kate edes tarkoittaa. Jos palkka on huonompi kuin vakituisilla, se todennäköisesti johtuu kokemuksen puutteesta. Tai sitten asiakasyritys on itse sanellut mikä palkka maksetaan. Vuokratyössä on hyvin usein käytössä kerroinhinnoittelu asiakasyrityksille. Tosinsanoen vuokrafirman KANNATTAA maksaa mahdollisimman hyvää palkkaa, sillä se tuo euroja itselle. Mutta taas kerran... Eihän nämä vemppa-aivot sitäkään tajua.

Ne vuokrafirmat ottaa välistä, ei yritykset ottaisi työntekijöitä noista vuokrafirmoista jos se olisi paljon kalliimpaa kun tavallisen työntekijän palkkaaminen. Vähäiset syyt miksi tavalliset yritykset käyttää vuokratyöntekijöitä on siinä että ne saa ne halvalla ja toiseksi, ettei niiden tarvitse sitoutua niihin, toisin kun tavallisiin työntekijöihin.

Onhan se kiva kun voi tehdä tulosta rauhassa, eikä tarvitse ottaa vastuuta kenestäkään työntekijöistä ja niiden hyvinvoinnista, mutta voidaan ottaa kaikki hyöty niistä ja ajaa uuvuksiin, jotta yrittäjät tai ahneet osakkeenomistajat saa rikastua heidän kustannuksellaan.

• Olisit vaiti
        vai niin kirjoitti:

Ne vuokrafirmat ottaa välistä, ei yritykset ottaisi työntekijöitä noista vuokrafirmoista jos se olisi paljon kalliimpaa kun tavallisen työntekijän palkkaaminen. Vähäiset syyt miksi tavalliset yritykset käyttää vuokratyöntekijöitä on siinä että ne saa ne halvalla ja toiseksi, ettei niiden tarvitse sitoutua niihin, toisin kun tavallisiin työntekijöihin.

Onhan se kiva kun voi tehdä tulosta rauhassa, eikä tarvitse ottaa vastuuta kenestäkään työntekijöistä ja niiden hyvinvoinnista, mutta voidaan ottaa kaikki hyöty niistä ja ajaa uuvuksiin, jotta yrittäjät tai ahneet osakkeenomistajat saa rikastua heidän kustannuksellaan.

Kuules pässipää, totta helvetissä vuokratyöläinen maksaa enemmän kuin oma työntekijä. Et ole selvästi ikinä itse vuokrannut henkilökuntaa. Ota asioista selvää pönttö!

• ole halvempaa
        vai niin kirjoitti:

Täh? No ei satavarmasti ole halvempaa käyttää vuokratyötä. Se on nimenomaan kalliimpaa!

• jep-
        Olisit vaiti kirjoitti:

Kuules pässipää, totta helvetissä vuokratyöläinen maksaa enemmän kuin oma työntekijä. Et ole selvästi ikinä itse vuokrannut henkilökuntaa. Ota asioista selvää pönttö!

Saattaa maksaa yksi tunti enemmän, mutta halvemmaksi tulee pitemmän päälle. En jaksa rupea sulle perustelemaan mutta kysy niiltä firmojen päättäjiltä jotka käyttävät vuokratyövoimaa...mutta tietenkin ne on niin kieroja etteivät halua myöntää sitä....

• ........
        Olisit vaiti kirjoitti:

Jos uskallat väittää että on kalliimpi käyttää vuokratyöntekijää, niin perusteleppa mulle sitten jos olen väärässä, että mikä se hyöty on miksi työnantaja käyttäisi vuokratyöntekijää, muuta kuin säästäkseen henkilöstökuluista...ja aina kun säästetään niin se on taas tulon menetystä palkansaajalle?

• näin se menee
        ........ kirjoitti:

Jos uskallat väittää että on kalliimpi käyttää vuokratyöntekijää, niin perusteleppa mulle sitten jos olen väärässä, että mikä se hyöty on miksi työnantaja käyttäisi vuokratyöntekijää, muuta kuin säästäkseen henkilöstökuluista...ja aina kun säästetään niin se on taas tulon menetystä palkansaajalle?

Pidemmän päälle vuokratyöntekijä tulee vakituista kalliimmaksi. Alussa henkilö on edullisempi, sillä rekrytointikustannuksia ei synny.

Esimerkiksi tarvitaan IT-tukihenkilö kesälomasijaiseksi kesä-elokuu väliselle ajalle. Sanotaan nyt vaikka, että henkilö tienaa 2000e/kk. Tämän päälle tulee hsk = palkka kertaa 1,7. Henkilön kustannukset omilla palkkalistoilla maksaa siis 3400e/kk ja se kertaa kolme on 10 200e. Tämän lisäksi henkilön rekrytointiin menee melkein toinen mokoma, kun laskee menetetyn työajan arvon, ilmoitukset, soveltuvuusarvioinnit yms.

Vuokratyöllä henkilön saisi esimerkiksi 4000e/kk sisältäen kaiken. Tällöin kesän ajalta hintaa kertyy 12 000e.

Henkilö kannattaa siis vuokrata ja henkilön palkka on se sama 2000e. Toki yksittäinen tunti ja kuukausi on kalliimpi, mutta rekrytoinnista ei synny kustannuksia. Ikuisuuksiin asti henkilöä ei kannata pitää vuokralla, sillä silloin maksaa turhaa.

Kirjoittajat täällä eivät ymmärrä mistä henkilöstön kustannusrakenne muodostuu ja mitä henkilön rekrytointi maksaa yritykselle itselleen. Tällöin luullaan, että vuokrafirma rahastaa vetämällä työntekijän palkasta jotain. Näin ei siis todellakaan ole, vaan palvelusta maksaa asiakasyritys. Sillekin vuokratyö on usein silti edullisin ratkaisu, kun ei vuokraa kymmentä vuotta.

• koko homma
        ........ kirjoitti:

Vuokrayön on tarkoitus olla aina tilapäinen työsuhde, eikä sitä ole järkevää käyttää vakituisen korvikkeena. Vuokratyöllä paikataan tilapäistä tarvetta, joka tilanteesta riippuen voi olla yhdestä tunnista yli vuoteen. Lasketaan ensin 6kk toimistosihteerin hinta, mikäli hänet rekrytoitaisiin omille palkkalistoille. Sanottakoon hänen palkakseen 2400e/kk. Organisaatio joka häntä hakee on 60hlö työllistävä keskisuuri osakeyhtiö. Rekrytoivana esimiehenä toimii talouspäällikkö Virtanen, jonka kk-palkka on 4700e/kk.

Virtanen on pihi ja tarkka mies. Hän tekee kaiken mahdollisimman tehokkaasti, käyttäen mahdollisimman vähän aikaa yhtään mihinkään. Senkin kustannuksella, että nopeasti tehtäessä tulee virheitä. No niin... aloitetaan sillä, että Virtanen aloittaa työnsä suunnittelemalla ja tekemällä työpaikkailmoituksen (1-2h). Tämän jälkeen hän julkaisee sen Oikotiellä (n.890e) ja Monsterissa (n.690e). Ilmoituksen perään soittaa 7 hakijaa, joista jokainen paitsi keskeyttää Virtasen työn, vie häneltä aikaa 10min per keskustelu (yht.1h 10min). Hakemuksia ja ansioluetteloita haettavaan tehtävään Virtanen saa yhteensä 68kpl. Näistä hän vilkaisee kaikki kohtalaisen nopeasti läpi, käyttäen vain 5min per hakija (yht. 5,5h). Virtanen haluaa tavata tehtävää kohti 5 parasta finalistia, kuhunkin haastatteluun hän käyttää yhden tunnin (yht.5h). Tämän jälkeen hän teettää kolmelle parhaalle SHL-soveltuvuusarvioinnit n.1300e/hakija (yht. 3900e). Näitä kolmelta hän tarkistaa myös referenssitiedot entisiltä esimiehiltä (1-2h).

Virtanen on käyttänyt työaikaa rekrytointiprosessia kiireellä tekien yhteensä vain ja ainoastaan 14 tuntia. Vau mikä saavutus! Virtanen on mies paikallaan, eikä hän turhaa asioita mieti. Virtasen palkka 4700e HSK on jotakuinkin 7500e/kk, eli n.47e/h. Yritys maksaa Virtasesta tältä ajalta siis n.660e. Virtasen työn tuottavuus yrityksessä on noin 2,5 kertaa hänen palkkansa. Tämä tarkoittaa että yritykseltä on jäänyt saamatta 1650e hyötyä Virtasen tehdessä toisia tehtäviä. Yritys on siten koko rekrytoinnista maksanut 7790e ja henkilövalintariski on 100% yrityksellä. Riski on vieläpä esimerkissä kohtalaisen korkea, sillä kaikki vaiheet tehtiin rimaa hipoen, mikä ei todellisuudessa olisi edes mahdollista. Lopulta kun Virtanen valitsee henkilön tehtävään 6kk, syntyy HSK mukaan lukien 23 000e rekrytointi 7790 = 30 790e.

VAIHTOEHTO HENKILÖSTÖVUOKRAUS:

Henkilöstövuokrausyritys X tarjoaa toimistosihteeriä vuokralle hinnalla 4600e/kk, sisältäen kaiken. Tällöin 6kk työsuhteesta kustannuksia syntyy 27 600e. Mikä se puolestaan tarkoittaa, että yritys säästää selvää rahaa 3 190e. Tämän lisäksi henkilöstövuokrausyritys yleensä tarjoaa takuuta ja vakuuden henkilön sopivuudesta tehtävään.

Kumpaa itse pidät järkevämpänä?

• että...
        näin se menee kirjoitti:

Pidemmän päälle vuokratyöntekijä tulee vakituista kalliimmaksi. Alussa henkilö on edullisempi, sillä rekrytointikustannuksia ei synny.

Esimerkiksi tarvitaan IT-tukihenkilö kesälomasijaiseksi kesä-elokuu väliselle ajalle. Sanotaan nyt vaikka, että henkilö tienaa 2000e/kk. Tämän päälle tulee hsk = palkka kertaa 1,7. Henkilön kustannukset omilla palkkalistoilla maksaa siis 3400e/kk ja se kertaa kolme on 10 200e. Tämän lisäksi henkilön rekrytointiin menee melkein toinen mokoma, kun laskee menetetyn työajan arvon, ilmoitukset, soveltuvuusarvioinnit yms.

Vuokratyöllä henkilön saisi esimerkiksi 4000e/kk sisältäen kaiken. Tällöin kesän ajalta hintaa kertyy 12 000e.

Henkilö kannattaa siis vuokrata ja henkilön palkka on se sama 2000e. Toki yksittäinen tunti ja kuukausi on kalliimpi, mutta rekrytoinnista ei synny kustannuksia. Ikuisuuksiin asti henkilöä ei kannata pitää vuokralla, sillä silloin maksaa turhaa.

Kirjoittajat täällä eivät ymmärrä mistä henkilöstön kustannusrakenne muodostuu ja mitä henkilön rekrytointi maksaa yritykselle itselleen. Tällöin luullaan, että vuokrafirma rahastaa vetämällä työntekijän palkasta jotain. Näin ei siis todellakaan ole, vaan palvelusta maksaa asiakasyritys. Sillekin vuokratyö on usein silti edullisin ratkaisu, kun ei vuokraa kymmentä vuotta.

Tämän lisäksi henkilön rekrytointiin menee melkein toinen mokoma, kun laskee menetetyn työajan arvon, ilmoitukset, soveltuvuusarvioinnit yms.

Monet firmat joita kutsutaan
        " asiakasyrityksiksi "... Haastattelevat hakijat siitä huolimatta, vaikka ne käyvät rekryfirmoilla haastattelussa...joten työajan menetyksiltä ei voi säästyä. Soveltuvuusarvionteja ei tarvita, jos henkilö tulee 2-3 tai 4 kuukaudeksi työhön... Ja vuokrafirmat joutuu myös maksamaan ilmoittelusta samalla lailla, ja se kustannus tulee vuokraushintaan varmasti mukaan.

• Pomo X
        että... kirjoitti:

Tämän lisäksi henkilön rekrytointiin menee melkein toinen mokoma, kun laskee menetetyn työajan arvon, ilmoitukset, soveltuvuusarvioinnit yms.

Monet firmat joita kutsutaan
        " asiakasyrityksiksi "... Haastattelevat hakijat siitä huolimatta, vaikka ne käyvät rekryfirmoilla haastattelussa...joten työajan menetyksiltä ei voi säästyä. Soveltuvuusarvionteja ei tarvita, jos henkilö tulee 2-3 tai 4 kuukaudeksi työhön... Ja vuokrafirmat joutuu myös maksamaan ilmoittelusta samalla lailla, ja se kustannus tulee vuokraushintaan varmasti mukaan.

Pelkästään pintapuolinen haastattelu finalisteille jää asiakasyritykselle. Eikä tarvitse käydä hakemuksia yms. perusjuttuja läpi. Vuokrafirmat eivät veloita ilmoittelusta yleensä. Tämä on ainakin oma kokemukseni.

• jjekj
        Pomo X kirjoitti:

Pelkästään pintapuolinen haastattelu finalisteille jää asiakasyritykselle. Eikä tarvitse käydä hakemuksia yms. perusjuttuja läpi. Vuokrafirmat eivät veloita ilmoittelusta yleensä. Tämä on ainakin oma kokemukseni.

Meinaan on omakohtaista kokemusta näistä ja voin sen kertoa, että lähetin vuokrafirmaan cv/hakemuksen ja kävin siellä haastattelussa, joka kesti 15min. Tämän jälkeen kutsuttiin varsinaiseen asiakasyritykseen jossa kävin pari kertaa ja molemmilla kerroilla haastattelu kesti yli tunnin.

Entä mitä tarkoitat että vuokrafirmat eivät veloita ilmoittelusta mitään, tarkoitatko sitä että ne saisi palveluntarjoajalta ilmaista mainostilaa. Itse tarkoitin kustannuksella sitä, että sen minkä vuokrafirma maksaa palveluntarjoajalle ilmoitustilasta, lisätään vuokrattavan kaverin hintaan.

• parempi liksa
        Kaikki... kirjoitti:

Itselläni ok tilanne. Töitä tehnyt vuokrafirman kautta ja joissain paikoissa palkkani on parempi kuin vakihenkilökunnan:)

• sitten?

Olen IT-asiantuntijana yrityksellä X ja työskentelen asiakasprojektissa yrityksellä Y. Kyseessä ei ole vuokratyö. Olenko minäkin orja :D Enpä tuota vielä tiennytkään.

• Orja hei orja

Heti kun luovutat verokirjasi työnantajalle sinä olet ORJA

• vuokratyöorja.

Alihankintaa ja vuokratyötä ei ole syytä sekoittaa toisiinsa

Toimit Y: n alihankintayrityksessä X. Työsuhteesi ei välttämättä lopu, jos projekti Y:ssä loppuu.

Alihankkijan työntekijä tekee usein työtänsä alihankkijan hankkimilla työvälineillä; alihankkija on investoinut työntekijänsä työkaluihin toisin kuin vuokrafirma.

Alihankkija myy osaamistaan toisille firmoille, kun taas vuokratyöfirma kyselee mahdolliselta asiakasyritykseltään ensiksi onko heillä tarvetta työntekijöihin ja tarjoutuu sitten välityspalkkiota vastaan hankkimaan heille vuokratyöläisen…

• melkein orja siis
        vuokratyöorja. kirjoitti:

Alihankintaa ja vuokratyötä ei ole syytä sekoittaa toisiinsa

Toimit Y: n alihankintayrityksessä X. Työsuhteesi ei välttämättä lopu, jos projekti Y:ssä loppuu.

Alihankkijan työntekijä tekee usein työtänsä alihankkijan hankkimilla työvälineillä; alihankkija on investoinut työntekijänsä työkaluihin toisin kuin vuokrafirma.

Alihankkija myy osaamistaan toisille firmoille, kun taas vuokratyöfirma kyselee mahdolliselta asiakasyritykseltään ensiksi onko heillä tarvetta työntekijöihin ja tarjoutuu sitten välityspalkkiota vastaan hankkimaan heille vuokratyöläisen…

No itse asiassa omassa tapauksessani olen vuoden määräaikaisella sopimuksella liittyen juuri tähän asiakkaan projektiin. Kaikki työvälineet on olemassa asiakkaalla, minä vain teen työn. Ei nähtävästi ole hirveästi eroa sitten vuokratyöhön, jos ollenkaan.

• Työläisen Toveri
        Orja hei orja kirjoitti:

Heti kun luovutat verokirjasi työnantajalle sinä olet ORJA

http://www.youtube.com/watch?v=xW9VBLH-0_s&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=XjVnbVStaDA&feature=related

Nyt on noussut kaikkialta työväenluokka sorron alta. Ei meitä voita pakkovalta, yli maanpiirin viesti soi.

Yhteistyössä työläisten on työväen mahti voima. Lait uudet meille muovaa työtaistelu aukoton oiva.

Tänä päivänä maa sen tuntea saa, kun raatajat työn näin vaatii. Se voima on juhlaa työläisten, elinehtonsa mieleiseks laatii.

Vastassa kalpeina kapitalistit vavisten tahtoomme taipuu. Suomen työväenluokka on yhtenäinen, tänään esteet se kaataa ja voittaa. Suomen työväenluokka on yhtenäinen, tänään esteet se kaataa ja voittaa.

http://www.youtube.com/watch?v=j2E1k8YxauE&feature=related

• herraorja

Alkuperäinen yleistää kyllä liikaa. Itse olen työssä vuokrafirmalla, ja ainakin tämän voin sanoa:

1. Palkka on sen alan TES:n mukainen, jonka töitä nyt teen.

2. Töitä on aina, mutta työajat selkenevät usein aika lyhyellä varoitusajalla. Kieltäytyä voi silti aina.

3. Sairastapauksissa korvataan.

4. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia palkan saannin, työeläkkeen tai muunkaan kanssa. Olen saanut tasan sen verran palkkaa kuin kuuluukin. Lomaa on voinut ottaa ilman sen suurempia draamoja.

5. Mitä on luvattu, on myös pidetty. Jokainen työvuoro on alkanut ja loppunut juuri niin kuin pitikin.

6. Kerran oli tilanne, jossa työkohde ei jostain syystä ollut saanut tietoa vuorostani. Asia tutkittiin ja todettiin että oli työkohteen 'vika'. Minulle järjestettiin työtä määrätyksi ajaksi ja palkka hoitui aivan normaalisti.

7. Mahdollisuus päästä erilaisiin töihin.

8. Oli tilanne, että olisin ehkä ollut lähdössä muualle pariksi kuukaudeksi, jolloin keskusteltiin siitä että tilini vuokrafirmalla voitaisiin 'sulkea' siksi ajaksi, mieluummin kuin irtisanoutuminen.

Mutta hyvä pointti sulla 'Nykypäivän orja' oli kyllä tossa, nimittäin ettei vuokratyöntekijöillä ole ammattiliittoa. Kuka puolustaa meidän oikeuksia? Tässä olisi ideaa..

• Baronan vuokratyöntekijä

Minä kans olen ollut tyytyväinen. Kaikki samat edut tulee kuin vakituisilla.
        Barona maksaa lisäksi ylityöt, sairaslomat ja vuosilomat.

Vuokratyöläisenhän kannattaa silti olla liitossa, ainakin ansiosidonnainen tulee jos ei muuta.

• näij

Susta haluttaessa päästään eroon, ihan tosta
        vaan, jos susta ei vaikka joskusenään pidetä tai pomon pojalle pitää saada töitä. Vuokratyöntekijän erottamista ei tarvitse perustella millään tavalla... Olet paljon suojattomampi kun vakityöntekijät ja toiseksi, jos firmalla rupee menemään heikosti ja täytyy vähentää porukkaa, ekana lähtee vuokratyöntekijät.

• tietää..
        näij kirjoitti:

vaan, jos susta ei vaikka joskusenään pidetä tai pomon pojalle pitää saada töitä. Vuokratyöntekijän erottamista ei tarvitse perustella millään tavalla... Olet paljon suojattomampi kun vakityöntekijät ja toiseksi, jos firmalla rupee menemään heikosti ja täytyy vähentää porukkaa, ekana lähtee vuokratyöntekijät.

että tuollainenkin mahdollisuus on olemassa. Ei muuten vuokrafirmassa tule paljon pomoja nähtyä, niin että mitään suuria tunteita kummaltakaan puolen heräisi. Sitten jos ei töitä hoideta tai töitä ei ole, voi saada potkut, mutta tämänhän nyt jokainen idioottikin osaa päätellä.
        Ja ainakin siinä vuokrafirmassa missä ite oon töissä ei yhden ihmisen palkkaaminen tai erottaminen paljon mihinkään vaikuta. Suhteillahan sitä pelataan monessa muussakin paikassa.

• ihan noin
        näij kirjoitti:

Ekana ei välttämättä lähde vuokratyöntekijät. He kun eivät ole talon palkkalistolla, niin YT ei koske heitä. He voivat hyvin jäädä "piiloon" konsernihallinnolta. He eivät edes näy henkilöstökustannuksissa. YT:n aikanakin vuokrahenkilöt ovat ainoita uusia henkilöitä joita saa lain mukaan ottaa taloon.

• Pieluottis

• ddowei

Vastasi täysin omia ajatuksiani ja kokemuksiani. En vain valitettavasti osaa pistää ajatuksiani noin nasevasti "paperille". Olen vuosia ihmetellyt sitä ettei asiasta puhuta julkisuudessakaan enempää. Ei kai ketään kiinnosta.

• Widu

Vuokrafirmat on niin kauan työntekijän kanssa hyvää pataa, kun se jaksaa painaa pitkää päivää kuus vuoroa viikossa ja menee vaikka mihin läävään duuniin kyselemättä. Ite kokkina oon tienannu suht hyvin vuokrafirmojen kautta, (Staff plus mm.)mutta kipeenä ei kandee olla, tai kieltäytyä yhestäkään duunista. Sillon alkaa syrjintä ja selkään puukotus. Ja mistään ylityökorvauksista on ees turha haaveilla, vaikka painasit 24 tuntia vuorokaudessa kolme viikkoa putkeen. Niitä et tule saamaan ikinä. Kokemuksesta voin kertoa, että ekat kaks kuukautta ne buukkaajat on ihan onskuna, ku alotit niillä, mut sit alkaa pikkuhiljaa menee vituix kaikki, vaikka et muuta ku kysy lomakorvauksista, tai et mikä mättää, ku ei tunnit ja liksat täsmää.

• helvetin syvältä

Nuo vuokrafirma yms. touhut on kyllä todellakin sellaista ihmisen orjuuttamista ja raiskaamista että että ei perkele. Palkka on perseestä järkiään ja kokoajan saa olla reukku ohimolla ja muutenkin aivan saatanan syvältä. Ei noita voi suositella edes kesätyöläisille.
      Mol:it ja muut suorastaan tulvii noita perkeleitä. Pitäisi joku laki saada että nuo saatanat eivät saa mainostaa tuota touhuaan kuin omilla sivuillaan. Tottahan se yrityksiäkin houkuttaa ku saa potkaista sitä minimipalkkatyöntekijää perseeseen silloin kun haluaa.

• Nykyajan orjuutta

Miksi se vuokratyöntekijöiden liitto ei ole jo toiminnassa, kun monet sitä jo kannattaa? Vai onko epäkohtien olemassaolosta vielä jotain epäselvää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      86
      6338
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe