Missä Suomen kolariautot?

Turisti2006

Miksi autoliikkeiden myynti-ilmoituksissa ei mainita kolaroinneista ei mahd. taxitaustasta ?
Eikö autoliikkeillä ole muka tietoa asiasta, vaikka on suomi-auto vai eikö tiedossa olevaa asiaa vain kerrota ?
Saksassa sentään lukee myynti-ilmoituksessa (ainakin merkkiliikkeissä) onko kolaroitu vai ei ?

16

2295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisit?

      Luuletko, että myyjä haluaa hankaloittaa auton myymistä? Hulluhan hän olisi jos taustan kertoisi! Pitää vaan kehua pirusti, että on ollut 85 vee mummon kirkkoautona.

      Mulle Veho taksicenter Pitäjänmäessä Hki myi 2003 käytetyn taksimersun, jota väitettiin kolaroimattomaksi ja se alkoi puklata ruosteita muutaman kk.n päästä. Kun koria tutkittiin niin paksut pakkelikerrokset oli laitettu ja maalaus päälle.

    • autovahinkokeskuksessa

      menee helposti lunastukseen autot nykyään, on niin paljon sähkölaitteita.. yksityiset ostavat ja kunnostavat.. jos on erikoisen halpa tai paljon ajettu.. silloin usein kolaroitu.. noihin taximerkkeihin en puutu muutenkaan.. olivatpa missä tahansa myynnissä..

      Autot seisoo muutenkin liikkeissä pitkään. Tuo maininta olis viimeinen niitti myyntipuheissa..

    • samaa ihmetellyt

      Tuo on aiheellinen kysymys ja minusta asialle tulisi tehdä jotakin.
      Sama oli kun suureen ääneen huudeltiin tuontiautojen mittareiden ruuvauksesta, samaan aikaan kotimaassa on otettu käytännöksi merkata myynti-ilmoituksiin ajetun kilometrimäärän sijaan mittarilukema. Epäilevätkö siis autoliikkeet ettei "suomi-autojenkaan" mittarilukemat ole todellisia ajettuja kilometreja?

      Onko liian hankala tehdä menetelmä jossa asiakirjaan edellinen omistaja ruksaa kohdan "ei kolaroitu" ja "mittarin km-lukema vastaa ajettuja kilometreja" tms. ja allekirjoittamisella vahvistaa?
      Jos ei niin tee niin herättää se ainakin kysymyksiä.

      Autoliikkeissä näkee yllättävän paljon kolaroituja pelejä, siellä ne on muiden autojen seassa ja harvoin myyjä mitään tietää (tai ei ole tietävinään?).
      Moni uusi auto on jo kolaroitu ennen ostajaa, näistäkään ei juuri puhuta. Itse en huolisi kolaroitua uutta autoa paitsi jos neuvotteluissa päätyisimme yhteisymmärrykseen.

    • Alien2011

      Eihän kukaan sellaista ostaisi jos sanotaan että kolaroitu tai muuten epäkurantti tuote.

      Aina lopulta löytyy se pösilö mille menee kyseiset pommit täydestä.

      Heh heh, vai vielä pitäisi MAINOSTAA että tämä ei ole hyvä auto, just joo:)

      • Turisti2006

        Autoliike on ammattimaista toimintaa ja ehkä siinä olisi hyvä olla myös rehellisyyttä mukana.
        Jos auton historiasta löytyy kolari tai taksitausta niin on ihan selvää että siitä on avoimesti kerrottava.
        Tämähän on vain hinnoittelu kysymys vai ottaako autoliike myös vaihdossa (ja silmät ummessa) vastaan ed.taustaisen auton ja markkinahintaan ?
        Tuskinpa vain !!


      • suomessa,
        Turisti2006 kirjoitti:

        Autoliike on ammattimaista toimintaa ja ehkä siinä olisi hyvä olla myös rehellisyyttä mukana.
        Jos auton historiasta löytyy kolari tai taksitausta niin on ihan selvää että siitä on avoimesti kerrottava.
        Tämähän on vain hinnoittelu kysymys vai ottaako autoliike myös vaihdossa (ja silmät ummessa) vastaan ed.taustaisen auton ja markkinahintaan ?
        Tuskinpa vain !!

        kuulummehan samaan kastiin Puolalaisten, Romanialaisten ym. kanssa rehellisyydestä puhuttaessa. Muuten, tuontiautojen kilometreihin ei täällä usko kukaan vaikka ne olisivat kuinka aidot ja todistettavissa. Sen verran on junttia porukka täällä.


    • ostajalle..

      Selvittää auton taustat jos ne kiinnostaa, ei liikkeen kuulu kaikkea esitellä. Pitää osata ostohetkellä kysyä ja selvittää niin ei jälkikäteen tarvitse kitistä. Taksikäytössä olleen auton tunnistaa ilman eri mainintaa jos hiukankin hahmottaa vuosimallia ja kilometrejä. Kolaroidun auton merkitys on vähäinen jos homma tehty merkkiliikkeessä asiallisesti, ei vaikuta hintaan.
      Tuskin kukaan tuollaista vapaaehtoisesti ilmoittaa hintalapussa, sehän on yhtäkuin menetetty kauppa.

      • Häkkikauppiaan

        Argumenteilla puhut eli liritä huoletta silmään ostajaa. Jos se kolarikorjaus on kunnolla tehty eikä mikään navetta luomus niin myyjällä pitää olla selkärankaa kertoa siitä. Miinakentälle terveisiä vain : )


      • hapa7

        Ottaa kaverin mukaan todistajaksi ja kysyy myyjältä kaksi kysymystä.

        - Onko vanha taksiauto?
        - Onko kolaroitu?

        Kun myyjä kakistelematta vastaa molempiin "ei" niin kirjauttaa sen vielä kauppasopimukseen. Jos myyjä ei suostu siihen niin haiskahtaa .......


      • myyjän vastaus
        hapa7 kirjoitti:

        Ottaa kaverin mukaan todistajaksi ja kysyy myyjältä kaksi kysymystä.

        - Onko vanha taksiauto?
        - Onko kolaroitu?

        Kun myyjä kakistelematta vastaa molempiin "ei" niin kirjauttaa sen vielä kauppasopimukseen. Jos myyjä ei suostu siihen niin haiskahtaa .......

        Entäs kun kysyy onko kolaroitu ja myyjä vastaa näin:

        Naurahtaa ja sanoo, mistä hän sen voisi tietää.

        Tai

        Käsiään levitellen toteaa, että sen voi sanoa, ettei ainakaan mitään isompaa ole ollut. Jos jotain pientä on sattunut, niin sitä ei voi tietää, kun ei ole ollut vieressä istumassa.

        Miten kumpikin tuntuu kiertävän kysymyksen? Myyjä ikään kuin pesee kätensä vastuusta. Tiesikö sittenkin jotain, muttei kertonut? Jälkeenpäin olen kaikenlaista huomannut.

        Paljon uskottavampi oli myyjä, joka näytti, että tuosta on kolaroitu. Näytti sävyeron, mistä on maalattu, mutta sanoi, ettei tiedä onko muutakin mennyt vaihtoon kuin pelti.

        Tai se joka sanoi suoraan, ettei ainakaan tiedä että olisi kolaroitu. Ja esitteli vielä päälle miten kaikki osien sovitukset suorassa eikä maalipinnassa sävyeroja.


      • hapa7
        myyjän vastaus kirjoitti:

        Entäs kun kysyy onko kolaroitu ja myyjä vastaa näin:

        Naurahtaa ja sanoo, mistä hän sen voisi tietää.

        Tai

        Käsiään levitellen toteaa, että sen voi sanoa, ettei ainakaan mitään isompaa ole ollut. Jos jotain pientä on sattunut, niin sitä ei voi tietää, kun ei ole ollut vieressä istumassa.

        Miten kumpikin tuntuu kiertävän kysymyksen? Myyjä ikään kuin pesee kätensä vastuusta. Tiesikö sittenkin jotain, muttei kertonut? Jälkeenpäin olen kaikenlaista huomannut.

        Paljon uskottavampi oli myyjä, joka näytti, että tuosta on kolaroitu. Näytti sävyeron, mistä on maalattu, mutta sanoi, ettei tiedä onko muutakin mennyt vaihtoon kuin pelti.

        Tai se joka sanoi suoraan, ettei ainakaan tiedä että olisi kolaroitu. Ja esitteli vielä päälle miten kaikki osien sovitukset suorassa eikä maalipinnassa sävyeroja.

        Kyllä se myyjä sen tietää onko mälliauto vai ei. Onhan se yleensä käynyt melkoisen myllytyksen ja fiksauskierroksen läpi ennen riiviin tuontia ja autoja paremmin tuntevat ovat ne työt tehneet.

        "Naurahtaa ja sanoo, mistä hän sen voisi tietää. "
        Minä ainakin vastaisin tuohon että "Ota selvää ja kun tiedät, niin soittele" ja antaisin käyntikorttini. Hei, maailma on täynnä käytettyjä autoja. Jos yksi menee niin toinen tulee.

        Toi on just pahin, kun alkaa selittelemään "että näkyyhän se päälle ettei oleko laroitu". Ei välttämättä näy. Kerran kun kysyin pitävätkö kilometrit paikkansa (huoltokirja oli yllättäen hukassa) niin myyjä selittämään, että näkeehän sen päältä, ettei ole ajettu kuin 78tkm. Mistä h...etistä sen kilometrimäärän näkee auton päällipelleistä?
        Silloin oli minun vuoro naurahtaa!

        Harvat myyjät tietävät ihan oikeasti autoista jotain. Edes uuden auton myyjä ei tiennyt pari kuukautta sitten kysyessäni, onko heidän edustamansa automallin diesel-versiossa hiukkassuodatin. Piti käydä kysymässä varaosamyyjältä eikä ihan varmaksi tullut siltikään. Luulisi ottavan näinä ekoaikoina moisen "myyntivaltin" selville ja jopa mainostavan sitä kaupantekovaiheessa. Se on sitten toinen juttu onko siitä omistajalle hyötyä vai haittaa että moinen värkki on.


    • Minä vain.

      Kun kansalainen menee vaihtamaan neljävuotta vanhaa uuteen, niin arvatkaa sanooko hän että, "niin, ajoin sillä pahan kolarin puolivuotta sitten ja se on kitillä korjattu" Ei sano. Ja ovat nuo joskus niin hyvin tehtyjä että paha on ammattlaisenkaan mennä sanomaan onko korjattu vai ei. Niin miten siihen pystyy joku kauppakoulun käynyt nulkki joka aloittelee automyyjän uraa ja kauppaa pitäisi saada aikaan, ettei potkut uhkaa.
      Älkää viitsikö kitistä....

      • pitäisi huomata

        Kyllä uudehkoa autoa tarkastaessa ja koeajaessa voisi myyjäkin kysyä siltä ekalta omistajalta onko kolhittu.
        Jos rehellisyys ei toimi puolin ja toisin niin sitten pitäisi hoitaa asia paperilla ja allekirjoituksella kuntoon. Olisi ainakin pientä riskiä joutua vastuuseen tekosistaan.
        Myös auton kuntoa voisi katsoa tarkemmin, onhan maalinpaksuusmittarit olemassa ammattilaisilla.
        Monesti automyyjä vaan kysyy auton ikää, kilometrejä, väriä ja onko ilmastointia, no sitäkin kysyvät onko kolaroitu mut ylös tietoa ei laiteta. Kone kertoo hyvityshinnan ilman että sitä autoa edes katsotaan. Priimasta ja keskivertokuntoisesta sama hyvityshinta jos nuo em. asiat on samat.


    • vahinko kiertoon.

      Mulla oli ollut nykyinen autoni kolme viikkoa, kun sitä pestessäni huomasin että toinen etulokasuoja oli hieman eri sävyinen kuin muu auto. Muita kolaroinnin jälkiä en ole vieläkään löytänyt. Myyjäliike ei maininnut asiasta - mahtoiko ehkä tietääkään, enkä meinaa minäkään mainita sitten kun vien sen heille vaihdossa. Vahinko kiertoon.

      • yleistä on

        No minun autoni perääni mösäytti yksi idiootti ja kärry oli kolarikorjaamolla useampaan otteeseen. Kauhea vääntö koko jupakassa korjaamon ja vakuutusyhtiön kanssa. V*ttu että v*tuti ja v*tuttaa vieläkin.

        Aikaa meni ja auto oli jatkuvasti epäkunnossa. Korjaukset tehtiin ammattitaidottomasti ja niitä sai paikkailla moneen kertaan. Koskaan siitä ei enää uudenveroista tai siis samanveroista tullut (auto oli kolme vuotias ja täysin virheetön ennen kolaria).

        Menin sitten vaihtamaan auton uuteen vain tuon peräänajon aiheuttamien vahinkojen takia. Myyjä ei kysynyt kolarista mitään missään vaiheessa. Enkä minä oma-aloitteisesti asiasta maininnut.

        Jos myyjä olisi kysynyt, olisin sanonut että puskuri on vaihdettu pikkukolhun takia. En taatusti olisi alkanut kertoa mitä vaurioita autoon tuli ja miten osa niistä edelleenkin oli korjaamatta. Miksi olisin näin tehnyt? Minähän olin asiassa täysin syytön osapuoli. Kärsin kolarista rahallisesti paljon jo muutoinkin ja lisäksi jouduin ostamaan uuden auton paljon aiottua aikaisemmin.


      • huomataan kolarivaurio ja
        yleistä on kirjoitti:

        No minun autoni perääni mösäytti yksi idiootti ja kärry oli kolarikorjaamolla useampaan otteeseen. Kauhea vääntö koko jupakassa korjaamon ja vakuutusyhtiön kanssa. V*ttu että v*tuti ja v*tuttaa vieläkin.

        Aikaa meni ja auto oli jatkuvasti epäkunnossa. Korjaukset tehtiin ammattitaidottomasti ja niitä sai paikkailla moneen kertaan. Koskaan siitä ei enää uudenveroista tai siis samanveroista tullut (auto oli kolme vuotias ja täysin virheetön ennen kolaria).

        Menin sitten vaihtamaan auton uuteen vain tuon peräänajon aiheuttamien vahinkojen takia. Myyjä ei kysynyt kolarista mitään missään vaiheessa. Enkä minä oma-aloitteisesti asiasta maininnut.

        Jos myyjä olisi kysynyt, olisin sanonut että puskuri on vaihdettu pikkukolhun takia. En taatusti olisi alkanut kertoa mitä vaurioita autoon tuli ja miten osa niistä edelleenkin oli korjaamatta. Miksi olisin näin tehnyt? Minähän olin asiassa täysin syytön osapuoli. Kärsin kolarista rahallisesti paljon jo muutoinkin ja lisäksi jouduin ostamaan uuden auton paljon aiottua aikaisemmin.

        kosla painetaan jobbarille. On taas räksyillä vittuilun aihe kun JOBBARI yrittää KUSETTAA REHELLISTÄ autonostajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe