Napa tulehtunut

...

Navassa on koru ollut jo pari vuotta, mutta viimeviikolla ollessani lomalla etelässä napa alkoi ärtymään. Nyt on ollut kipeä 4 päivää, tulee kellertävää mätää ja iho on lävistyksen alueelta kova. Napaan ei kuitenkaan sen kummemmin satu, ellei siihen koske.

Olen putsaillut desinfiointiaineella, tänään ostin suolaliuosta ja ajttelin kokeilla sillä.

Voiko navan tulehtumisesta seurata jotakin pahempaa, vai meneekö hyvällä hoidolla ohi? Koska lääkäriin?

4

596

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki

älä sitä desinfiointiainetta ainakaan käytä enää. mee näyttämään lävistäjälle ja kysy onko tulehtunu vai ärtyny vaan. jos on oikeesti tulehtunu, niin ei siinä auta mikään muu hoito ku antibiootit lääkäriltä. älä ota korua pois

• voipi olla..

Jos pahasti tulehtuu kannattaa ottaa pois, voi helpostii kasvaa ulos, ja jää todella pahan näköiset arvet. Itsellä tulehtu pahasti loma matkan jälkeen, puhdistin 80 prossassella viinalla.. Meni ohi ja nyt ihan ok. Mut tuntuu et kasvais ulos :/

• Jenska84

Ota yhteyttä lävistäjään, osaa neuvoa parhaiten mitä tehdä.
      Siihen asti voit liotella merisuola-vesiliuoksella, se helpottaa. Minulla ainakin auttoi niin hyvin että koko vaiva katosi yhdessä päivässä eikä mitään yhteydenottoa lävistäjään edes tarvittu.

• M..-a..

Yht`äkkiset "tulehdukset" saattavat viitata kehnoon korumateriaaliin. Aivan tyypillisiä altistumisen lähteitä ovat ns. kirurginteräksiset napakorut.
      Pitkälläkin altistuksella ne saattavat aiheuttaa arvaamattomia seuraamuksia: iho rikkoutuu ja bakteereilla on vapaa pääsy elimistöä runtelemaan.
      Salakavalaa onkin, ettei korun käyttäjä kykene identifioimaan syy-seuraussuhdetta.
      Ainoastaan nikkelittömät tuotteet tarjoavat turvan "selittämättömille tulehduksille".
      Esimerkiksi titaaniset tuotteet ovat nikkelittömiä.
      Vielä parempia parantavia korumateriaaleja ovat hopeiset ja hienohopeiset (niitäkin on nykyään saatavilla) korut, niiden aseptisten ominaisuuksien vuoksi.
      Ehdotan: printtaa vastaukseni, ota se mukaan ja hankkiudu lääkäriin. Lävistäjillä ei ole yleensä minkäänlaista lääketieteen asiantuntemusta, joten pahimmassa tapauksessa vaan huononnat tilaasi.
      Hoitamaton (tai väärin hoidettu) tulehdus voi edetä imusolmuketulehdukseen , eli ns. "verenmyrkytykseen".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe