Yötyön vaikutus kilpirauhashormoneihin??

Yötöitä tehnyt

Kyllä yötyöllä on vakavat seuraukset ja se aiheuttaa varmasti vaikka ja mitä, kuten mm. lapsettomuutta, sydäntautia, erektiovaikeuksia, masennusta jne. Siitä ei vain puhuta julkisesti, koska suomen pitää pyöriä 24h/vrk ja vähintään viisi päivää viikossa menestyäkseen edes jotenkin ja jotta saadaan isot eläkkeet maksettua ja herralle painetta perstaskuun.
Ennen ei ihmiset sairastaneet niin paljoa mielenterveyttä jne, mutta ei moni tehnyt kyllä yöllä töitäkään. Ja lisäksi ennen tehtiin työtä liukuvalla työajalla!

Mielestäni yötyöt tulisi kieltää lailla sellaisilla aloilla missä se ei ole ihan välttämätöntä ihmishenkien suojaamiseksi jne.

Laitetaanko yhdessä kansalaisadressi Brysseliin ja paljastetaan tämä suomen ihmisriisto ja tilanne?

8

4877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahsaad

      Kyllä teidän yötyöläisten vain pitää jaksaa puurtaa öiseen aikaan. Minä kun paahdan aamuruuhkassa 9:ksi töihin, haluan pullani tuoreena. Itse voisin tehdä konttorihommiani aivan hyvin vaikka 21-03 välisenä aikana, mutta kun muut yhteistyökumppanit toimivat 9-15 välillä, niin silloin on pakko painaa.

    • ismo...la

      On yötyöstä yli 20v. kokemusta,enkä ole havainnut lapsettomuutta, sydäntautia, erektiovaikeuksia, masennusta jne. Työvuoro klo:00:00-08:00. Kaksi viikkoa (14vrk) työtä,kaksi viikkoa vapaata. Jos yötyöstä jotain haittaa on,niin sosiaaliset suhteet hieman kärsii. Olen kaksi viikkoa "poissa". Tiesitkö,joka yö suomessa on noin 30000 ihmistä työssä? Jos he kärsisivät em.vaivoista,siitä varmasti puhuttaisiin julkisesti.

      • Masista pukkaa

        Mienaatko että 30000 ihmistä vain yötyössä? On kai niitä enemmän, koska kaikkihan niitä tekee nykyisin.

        Sullahan on hyvä homma jos pääset noin helpolla. Missä olet töissä, minäkin haluan tuollaiset työvuorot?

        Meillä on niin paska ja kuluttava yötyö, että olisin valmis vaihtamaan hommia.


      • McMm

        Kello 23.00—06.00 välillä työskentelee säännöllisesti tai epäsäännöllisesti 350 000 suomalaista palkansaajaa.
        Koko palkansaajakunnasta yötyötä tekee säännöllisesti 12 prosenttia miehistä ja 8 prosenttia naisista, epäsäännöllisesti 11 prosenttia miehistä ja 7 prosenttia naisista.
        Tiedot ovat EU:n työvoimatutkimuksesta vuodelta 1998. Eli,luvut ovat ehkä suuremmatkin.


    • minä mielelläni

      teen vaikka pelkkää yötä 22-06, koska silloin on todella hiljaista eikä tartte juosta pää kolmantena jalkana niinkuin päivävuoroissa. Saa istua pitkät tovit ja rupatella työkaverin kanssa, kun pakolliset hommat tehty. Vihdoinkin olen oppinut: tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä..Ainakin meillä.

    • Yötyötä on aina ollut

      Aikanaan jo uittomiehet tekivät ympäripyöreää työpäivää ja ei ne tunteneet 8 tunnin yövuoroa, monesti siihen tehtiin aamu ja iltakin lepäämättä. Tehtaissa on aina ollut yötöitä esim: lämmittäjillä, silloin kun puilla ja hiilellä tehtaita pyöritettiin. Ei yötyö ole mikään uudenaikainen muoti, aina on yötyötä joku tehnyt. Nykyajan ihmisten mielenterveysongelmat johtuvat siitä kun ei kestetä vaikeuksia ja kaikki pitäisi saada kuin "manulle illallinen". Ennen ihmisten piti tehdä kovasti töitä tullakseen toimeen ja silloin ei pikkumurheita ruvettu vatvomaan. Sota-aikanakin olisi ollut kyllä aiheita mielenjärkkymiseen, mutta onneksi sen ajan ihmiset olivat rautaa ja laittoivat kaikesta huolimatta Suomen pyörimään sodan jälkeen. Nykyajan ihmiset ovat "velliperseitä" jotka ei kestä vastoinkäymisiä vaan heti aletaan vinkumaan mielenterveydestä, ettei tarttis mennä töihin vaan pääsis sosiaalihuollon huoltoon. Ennenaikaan "kunnan leipä" oli häpeä. Olisi tässä itselläkin ollut syitä ruveta poraamaan mielentervesongelmista kun on ollut murhetta, mutta alhaalta on vain yksi tie, ylöspäin.

      • Jeti

        Nykyajan mielenterveysongelmat johtunevat paljölti vapaa-ajan lisääntymisestä. Itsellänikin olen huomannut masennusoireita juuri silloin kun ei mitään tekemistä ole työ vie ajatukset pois turhista asioista.Depressio on pitkälti elintasosairaus.


    • ....................

      Masennus syventynyt yötyöstä, mutta kun ei nyt maatakaan ole tarjolla koulutuksesta huolimatta...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe