2v8kk ei puhu juuri mitään.

Huolestunut äiti

Meidän poikamme melkein 2v8kk osaa sanoa vain äiti, ivi (isi), kakka, mamma, pappa, tiitti (kiitti), anna, au, auko (auto).. Muita sanoja ei tule edes väärin lausuttuna, eikä edes yritä harjoitella. Vuoden kieppeillä poikamme harjotteli monien sanojen lausumista, mutta yht'äkkiä kaikki muut jäi pois, paitsi "ättä" (äiti).

Halusimme puheterapiaan jo ajat sitten, koska mieheni suvussa on ainakin yksi dysfasiatapaus ja muutamilla muillakin on ollut puheen viivästymistä. Saimme varattua ajan, joka olisi pitänyt olla kuukausi sitten, mutta terapeutti joutui sairaslomalle, eikä ole vielä palannut töihin. Uutta aikaa ei siis ole vielä edes sovittuna.

Muuta "vikaa" ei pojastamme löydy, hän on kasvanut hyvinkin normaalisti ja lähtenyt liikkeelle tosi pienenä. 3kk ikäisenä hän jo osasi ryömiä ja 6kk ikäisenä nousi tukea vasten pystyyn ja heti perään rupesi kävelemään tukea pitkin. Hän on myös ollut todella hyvä kiipeilemään. Hän osaa myös rauhoittua esim. piirtämään tai lukemaan kirjaa kanssani ja jaksaa leikkiä samaa leikkiä pitkäänkin esimerkiksi Little people ukkeleilla. Eli ei kuitenkaan ole ylivilkas tapaus. Hän myös ymmärtää kaiken mitä hänelle puhutaa.

Toinen asia mikä minua on huolettanut on se, että hän ei ole halunnut käydä potalla/pöntöllä, mutta se tuntuu alkavan korjaantua nyt. Hän on muutamia kertoja tehnyt kakan pottaan ja pyytää monesti potalle, vaikka olisi jo kerennyt pissata vaippaan.

Erityisen paljon minua surettaa tämä puheen viivästyminen sen takia, että ystävieni lapsista suurin osa ei halua leikkiä poikani kanssa, luultavasti juuri sen takia, ettei hän puhu. Yleensä, kun olemme kylässä jollain ystävistäni, niin heidän lapsensa saattaa sanoa, että poikani ei saa edes tulla heidän huoneisiinsa. Niinpä hän leikkii melkein aina yksin, tai sitten jonkun nuoremman (esim. yhden puolitoistavuotiaan) kanssa. Monesti, kun tulemme yhdelle ystävälleni kylään saattaa lapset olla leikkimässä ja katsomassa piirrettyjä olohuoneessa, kun poikamme menee olohuoneeseen heidän kaverikseen ja kiipeää sohvalle viereen, niin lapset poistuvat sohvalta ja menevät jomman kumman huoneeseen leikkimään, jos poikani yrittää tulla perässä, niin ovea pidetään kiinni ja huudetaan oven läpi, että hän ei saa tulla.

Onneksi on muutama sellainenkin hieman poikaani vanhempi lapsi, joka haluaa leikkiä lapseni kanssa, mutta silti tuntuu pahalta katsoa, kun lapseni joissain kyläpaikoissa joutuu leikkimään yksin, eikä kukaan puhu hänelle.

Pahimpina päivinä ohi kulkiessa joku lapsista saattaa lyödä häntä lelulla. Aikaisemmin lapseni ei edes puolustautunut, vaan alkoi itkeä, nykyään hän sentään joskus huutaa tai lyö takaisin. En tiedä onko se yhtään parempi, mutta minusta ei tunnu silloin ihan niin pahalta, kun ei vaan alistu kohtaloonsa...

Onko mitään mitä voisin tehdä lapseni puheen hyväksi jo ennen puheterapiaa. Olen tämän takia nykyään jo todella ahdistunut. Pelkään, että hoitoon joutuessaa (vajaan kahden vuoden päästä) lapseni joutuu johonkin erityisryhmään, tai häntä kohdellaan jotenkin vajaa älyisenä. Mitäs sitten, kun hän menee kouluun, mitä jos hän ei vieläkään puhu kunnolla? Sielläkin hän joutuisi erikoisluokalle ja kiusaamisen kohteeksi.

25

4960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!:C

      Ihan itkin lapsesi tähden, että joutuukin kärsimään toisten hylkimisestä jo tuossa iässä! Meillä on lokakuussa 3v. täyttävä poika, joka puhuu melko epäselvästi ja vähän. Lauseita tulee, mutta sen verran mumisten, etteivät tuntemattomat juurikaan niistä selvää saa. Toivotaan, että teilläkin asia korjaantuu. Ja että kouluun mennessään pojallanne on jo kavereita ja saa niitä lisää.

      • Huolestunut äiti

        Niin toivottavasti se puhe lähtee sieltä tulemaan nopeammin, kunhan vaan päästäisiin puheterapiaan. Luulen, että sitten muutkin lapset leikkisivät mieluummin hänen kanssaan, kun voisi jutellakin.

        Olen alkanut lukea paljon juttuja puheenviivästymisestä ja on ollut lohduttavaa huomata, että emme ole yksin tämän ongelman kanssa. Vaikuttaisi olevan yleisempi ongelma, mitä olen kuvitellut.

        Minun suvussa lapset ovat oppineet ajoissa puhumaan ja senkin takia olen ollut hyvin hämmentynyt ja turhautunut tämän asian kanssa, kun en yhtään tiedä mitä voisi tehdä.


      • te nyt
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Niin toivottavasti se puhe lähtee sieltä tulemaan nopeammin, kunhan vaan päästäisiin puheterapiaan. Luulen, että sitten muutkin lapset leikkisivät mieluummin hänen kanssaan, kun voisi jutellakin.

        Olen alkanut lukea paljon juttuja puheenviivästymisestä ja on ollut lohduttavaa huomata, että emme ole yksin tämän ongelman kanssa. Vaikuttaisi olevan yleisempi ongelma, mitä olen kuvitellut.

        Minun suvussa lapset ovat oppineet ajoissa puhumaan ja senkin takia olen ollut hyvin hämmentynyt ja turhautunut tämän asian kanssa, kun en yhtään tiedä mitä voisi tehdä.

        ootte yrittäny selvittää asiaa toisille lapsille niiden vanhempien kanssa? Pidä sen puolia, kun ei itse vielä osaa.

        Ei kannata vaan odotella, että muut lapset alkavat tykkäämään. Mun mielestä fiksumpaa olis muuttaa niiden toisten mukuloiden käytöstä, ei teidän lapsen (kun ei oo mitään kiusaa kellekkään tehnyt).


      • Huolestunut äiti
        te nyt kirjoitti:

        ootte yrittäny selvittää asiaa toisille lapsille niiden vanhempien kanssa? Pidä sen puolia, kun ei itse vielä osaa.

        Ei kannata vaan odotella, että muut lapset alkavat tykkäämään. Mun mielestä fiksumpaa olis muuttaa niiden toisten mukuloiden käytöstä, ei teidän lapsen (kun ei oo mitään kiusaa kellekkään tehnyt).

        Kyllä niitä toisia lapsia komennetaan, että ei saa lyödä yms. mutta varsinkin tuossa yhdessä paikassa lapset kaikkoaa parhaansa mukaan poikani luota. Jos ei muuten karkuun pääse, niin lähtevät pihalle leikkimään, kun minun poikani ei saa olla pihalla ilman valvontaa. Tässä paikassa perheen äitiä tuo sorsiminen ei tunnu mitenkään haittaavan, tai sitten hän ei vaan huomaa ollenkaan.

        Toisella ystävälläni jonka lapsi ei halua leikkiä lapseni kanssa, niin hän ei vaan leiki vaikka kuinka houkuttelisi leikkimään lapseni kanssa. Heidän lapsi leikkii ennemmin yksin, kun me olemme kylässä, tai huomioi vain nuorempaa (1v2kk) lastani. Vanhempaa lastani kohtaan hän osoittaa vain agressiivisuutta. Viimeksikin hän muutaman kerran ilmoitti aikovansa löydä lastani milloin milläkin lelulla, kun lapseni leikki yksin huoneen toisella puolella. Jätti kuitenkin lyömättä, kun sanoin "Eihän niin saa tehdä, se sattuu ja eihän kukaan saa sinuakaan lyödä".

        Ihme kyllä lapseni on aina innoissaan lähdössä kaikkiin paikkoihin kyläilemään. Ehkä hän ei sitten vielä pahastu niin paljon toisten syrjimisestä. Hän leikkii usein perheiden koirien kanssa, jos kukaan lapsista ei pidä hänelle seuraa. Tyytyväisenä hän koirille heittää palloa ja rapsuttelee niitä, mutta kyllä tietenkin toisten lasten seura olisi varmasti kehittävämpää puuhaa.

        On hän kyllä jotain huomiota kiinnittänyt siihen, ettei kaikki lapset leiki hänen kanssa, koska hän ei vilkuta ollenkaan lähtiessämme niille lapsille, jotka eivät hänen kanssaan leiki.

        Lähtiessämme olen aina kysynyt "Oliko sinulla kivaa kylässä" ja kuulemma oli. Toivottavasti saadaan hommat toimimaan paremmin, ennen kuin poika alkaa vastaamaan, ettei ollut kivaa..


      • 4:n äiti..
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Kyllä niitä toisia lapsia komennetaan, että ei saa lyödä yms. mutta varsinkin tuossa yhdessä paikassa lapset kaikkoaa parhaansa mukaan poikani luota. Jos ei muuten karkuun pääse, niin lähtevät pihalle leikkimään, kun minun poikani ei saa olla pihalla ilman valvontaa. Tässä paikassa perheen äitiä tuo sorsiminen ei tunnu mitenkään haittaavan, tai sitten hän ei vaan huomaa ollenkaan.

        Toisella ystävälläni jonka lapsi ei halua leikkiä lapseni kanssa, niin hän ei vaan leiki vaikka kuinka houkuttelisi leikkimään lapseni kanssa. Heidän lapsi leikkii ennemmin yksin, kun me olemme kylässä, tai huomioi vain nuorempaa (1v2kk) lastani. Vanhempaa lastani kohtaan hän osoittaa vain agressiivisuutta. Viimeksikin hän muutaman kerran ilmoitti aikovansa löydä lastani milloin milläkin lelulla, kun lapseni leikki yksin huoneen toisella puolella. Jätti kuitenkin lyömättä, kun sanoin "Eihän niin saa tehdä, se sattuu ja eihän kukaan saa sinuakaan lyödä".

        Ihme kyllä lapseni on aina innoissaan lähdössä kaikkiin paikkoihin kyläilemään. Ehkä hän ei sitten vielä pahastu niin paljon toisten syrjimisestä. Hän leikkii usein perheiden koirien kanssa, jos kukaan lapsista ei pidä hänelle seuraa. Tyytyväisenä hän koirille heittää palloa ja rapsuttelee niitä, mutta kyllä tietenkin toisten lasten seura olisi varmasti kehittävämpää puuhaa.

        On hän kyllä jotain huomiota kiinnittänyt siihen, ettei kaikki lapset leiki hänen kanssa, koska hän ei vilkuta ollenkaan lähtiessämme niille lapsille, jotka eivät hänen kanssaan leiki.

        Lähtiessämme olen aina kysynyt "Oliko sinulla kivaa kylässä" ja kuulemma oli. Toivottavasti saadaan hommat toimimaan paremmin, ennen kuin poika alkaa vastaamaan, ettei ollut kivaa..

        ettei kyläpaikoissa vanhemmat puutu tähän käytöksen. Meillä on ollut aina samat säännöt kotona, kylässä, tarhassa jne. Kaikki halukkaat on otettava leikkiin mukaan. Minusta nämä ovat ihan yleiset säännöt muutenkin asuinpaikkakunnallani.

        Jos lapsesi haluaa mennä leikkiin mukaan, hänet on otettava mukaan. Mitään suljettuja ovia ei pidä sallia, kaikki pääsevät mukaan leikkiin. Sen voisit itsekin tuoda esiin, kun kyläilette.

        Oma ensimmäinen poikani oppi puhumaan vasta pitkälle yli kolmen vanhana. Laskin, että kolmen vuoden kuluttua siitä, kun hän alkoi puhua, alkoi koulu. Ja hyvin on mennyt. Lapsi vaistoaa, jos häneltä kovin "odotetaan" puhetta ja saattaa mennä lukoon. Kyllä se puhe sieltä tulee, ei pidä huolestua. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa. Sinun pojallasi on taatusti jotain muita "hyveitä", joita ei "puhuvilla" kavereilla ole. Vaikkakin kaikki vertailu tulisi unohtaa; lapset ovat yksilöitä ja rakkaita juuri sellaisena kuin ovat.


      • Huolestunut äiti
        4:n äiti.. kirjoitti:

        ettei kyläpaikoissa vanhemmat puutu tähän käytöksen. Meillä on ollut aina samat säännöt kotona, kylässä, tarhassa jne. Kaikki halukkaat on otettava leikkiin mukaan. Minusta nämä ovat ihan yleiset säännöt muutenkin asuinpaikkakunnallani.

        Jos lapsesi haluaa mennä leikkiin mukaan, hänet on otettava mukaan. Mitään suljettuja ovia ei pidä sallia, kaikki pääsevät mukaan leikkiin. Sen voisit itsekin tuoda esiin, kun kyläilette.

        Oma ensimmäinen poikani oppi puhumaan vasta pitkälle yli kolmen vanhana. Laskin, että kolmen vuoden kuluttua siitä, kun hän alkoi puhua, alkoi koulu. Ja hyvin on mennyt. Lapsi vaistoaa, jos häneltä kovin "odotetaan" puhetta ja saattaa mennä lukoon. Kyllä se puhe sieltä tulee, ei pidä huolestua. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa. Sinun pojallasi on taatusti jotain muita "hyveitä", joita ei "puhuvilla" kavereilla ole. Vaikkakin kaikki vertailu tulisi unohtaa; lapset ovat yksilöitä ja rakkaita juuri sellaisena kuin ovat.

        Niin se täytyy kai vaan tuossa yhdessä paikassa itse komentaa lapsia, että jättävät oven auki, jotta kaikki pääsevät mukaan leikkiin.

        Onhan tuolla meidän poitsulla hyveitä. ;) Hän on mahdottoman hyvätapainen vaikka eloisa onkin. :) Kaupassa ei yleensä tule mitään sanomista, eikä poika säntäile ympäriinsä kantaen tavaroita kärryyn, vaan ottaa vain ne mitä pyydetään. No on hän kerran pyytänyt ostamaan nakkeja. Niin ja onhan poikamme aika näppärä. Syökin melko hyvin haarukalla ja veitsellä.


      • 4:n äiti..
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Niin se täytyy kai vaan tuossa yhdessä paikassa itse komentaa lapsia, että jättävät oven auki, jotta kaikki pääsevät mukaan leikkiin.

        Onhan tuolla meidän poitsulla hyveitä. ;) Hän on mahdottoman hyvätapainen vaikka eloisa onkin. :) Kaupassa ei yleensä tule mitään sanomista, eikä poika säntäile ympäriinsä kantaen tavaroita kärryyn, vaan ottaa vain ne mitä pyydetään. No on hän kerran pyytänyt ostamaan nakkeja. Niin ja onhan poikamme aika näppärä. Syökin melko hyvin haarukalla ja veitsellä.

        Tiukka linja vaan: ketään ei saa syrjiä. Meilläkin poika oli tosi näppärä ja kätevä sormistaan ja on sitä tänäkin päivänä. Näppärin lapsistamme, vaikkei vertailla saisikaan ;)

        Kannattaa olla paljon muiden lasten kanssa hiekkalaatikolla jne. Äidin seurassa on helppo olla, kun hän ymmärtää jokaisesta inahduksestakin, mitä lapsi haluaa. Kun on muiden lasten kanssa, on pakko pikku hiljaa alkaa puhua, jotta tulisi ymmärretyksi.

        Mutta tosiaan, huolestua ei kannata, eikä alkaa stressata lasta. Kyllä hän vielä puhuu ja pälpättää niin paljon, että joskus vielä toivot hiljaisuutta. Meitä "lohduteltiin" aikanaan sillä, ettei Einstein puhunut vielä neljä vuotiaanakaan. Myöhäinen puheen oppiminen ei sulje pois korkea älykkyyttä. Vaikkakin uskon, että tavalliset pulliaiset ovat kyllä kaikkein onnellisimpia ihmisiä, korkea älykkyys on usein vain taakka. Kaipa lohduttelijat pelkäsivät, että luullemme, että poika on jälkeenjäänyt tms.

        Huisia, että poikasi käyttelee jo veistäkin! Suurin osa ekaluokkalaisista ei osaa syödä veitsellä ja haarukalla.


      • Huolestunut äiti
        4:n äiti.. kirjoitti:

        Tiukka linja vaan: ketään ei saa syrjiä. Meilläkin poika oli tosi näppärä ja kätevä sormistaan ja on sitä tänäkin päivänä. Näppärin lapsistamme, vaikkei vertailla saisikaan ;)

        Kannattaa olla paljon muiden lasten kanssa hiekkalaatikolla jne. Äidin seurassa on helppo olla, kun hän ymmärtää jokaisesta inahduksestakin, mitä lapsi haluaa. Kun on muiden lasten kanssa, on pakko pikku hiljaa alkaa puhua, jotta tulisi ymmärretyksi.

        Mutta tosiaan, huolestua ei kannata, eikä alkaa stressata lasta. Kyllä hän vielä puhuu ja pälpättää niin paljon, että joskus vielä toivot hiljaisuutta. Meitä "lohduteltiin" aikanaan sillä, ettei Einstein puhunut vielä neljä vuotiaanakaan. Myöhäinen puheen oppiminen ei sulje pois korkea älykkyyttä. Vaikkakin uskon, että tavalliset pulliaiset ovat kyllä kaikkein onnellisimpia ihmisiä, korkea älykkyys on usein vain taakka. Kaipa lohduttelijat pelkäsivät, että luullemme, että poika on jälkeenjäänyt tms.

        Huisia, että poikasi käyttelee jo veistäkin! Suurin osa ekaluokkalaisista ei osaa syödä veitsellä ja haarukalla.

        Minun täytyy kai vaan koittaa olla ajattelematta koko puheasiaa hetken aikaa. Ainakin siihen asti, että saadaan aika puheterapeutille, jos se puhe vaikka lähtisikin sieltä tulemaan ihan omalla painolla.

        Joo, tosiaan jokin aika sitten poika hoksasi, että minä syön melkein kaikki ruuat veitsellä ja haarukalla ja alkoi vaatia itselleenkin veistä ruokailuissa.

        Aika hyvin on alkanut sujua tuo veitsen käyttö. Ei hän nyt sentään kokolihapihviä leikkaa (kun on sen verran kovaa), mutta perunaa, jauhelihapihviä yms. hän leikkaa oikein sujuvasti. :)


      • kjjoj
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Minun täytyy kai vaan koittaa olla ajattelematta koko puheasiaa hetken aikaa. Ainakin siihen asti, että saadaan aika puheterapeutille, jos se puhe vaikka lähtisikin sieltä tulemaan ihan omalla painolla.

        Joo, tosiaan jokin aika sitten poika hoksasi, että minä syön melkein kaikki ruuat veitsellä ja haarukalla ja alkoi vaatia itselleenkin veistä ruokailuissa.

        Aika hyvin on alkanut sujua tuo veitsen käyttö. Ei hän nyt sentään kokolihapihviä leikkaa (kun on sen verran kovaa), mutta perunaa, jauhelihapihviä yms. hän leikkaa oikein sujuvasti. :)

        Eli mulla on ihan saman ikäinen poika kuin sinulla ja hän puhuu aika saman verran kun teidänkin, eli tosi vähän. Me käytiin puheterapiassa viikko sitten. Eipä siellä mitään kummempaa tapahtunut. Terapeutti vain sanoi että hyvin tulee ääntä ja on yritystä puhua (siansaksaa). Suositteli että kannattaa ottaa tukiviittomat avuksi. Ne yleensä kuulema nopeuttaa puheenkehitystä.


      • oikein itkit?

        griih!!!
        pojalla kouluun menoon 4v aikaa.eiköhön puhu siihen mennesä kuin muutkin.
        kamala pessimismiä sinulta nim.!!!:C
        omalla pojalla oli samaa tilanne tossa iässä,nyt 3,5v puhuu aivan hyvin.
        ja kavereita oli jo sillon vaikka ei paljoa puhunutkaan.
        lapset kun leikkivät tuossa iässä,eivät keskustele.muutamat sanat riitävät heillä alkuun hyvin ja hiljaisuuskin.oletko ikinä serannut kun pienet pojat leikkivät,ei ne paljoa juttele vaikka osaisivatkin.


      • Eikö ihminen
        oikein itkit? kirjoitti:

        griih!!!
        pojalla kouluun menoon 4v aikaa.eiköhön puhu siihen mennesä kuin muutkin.
        kamala pessimismiä sinulta nim.!!!:C
        omalla pojalla oli samaa tilanne tossa iässä,nyt 3,5v puhuu aivan hyvin.
        ja kavereita oli jo sillon vaikka ei paljoa puhunutkaan.
        lapset kun leikkivät tuossa iässä,eivät keskustele.muutamat sanat riitävät heillä alkuun hyvin ja hiljaisuuskin.oletko ikinä serannut kun pienet pojat leikkivät,ei ne paljoa juttele vaikka osaisivatkin.

        saa olla empaattinen lasta kohtaan? Se, että joku kykenee vielä itkemään lapsen tähden, mahtaa tuntua aivan järjettömältä sellaisesta ihmisestä, jonka mielestä tunne on heikkoutta.


    • puhumaton kersa

      Äiti sanoi että aloin puhumaan vasta n. 4vuotiaana. (!) ja täysin normaali, tasapainoinen, hyvin koulutettu nainen minusta on tullut että eipä kai tuo aina vakavaa ole.. vanhemmat sisarukset tosin muistaa tuon puhumattomuuteni hyvin ja joskus naureskelevat asialle =)

      • Huolestunut äiti

        Nyt on käyty puheteraputilla ja olen hieman vähemmän huolestunut. Puheterapeutti oli sitä mieltä, että ei ole mitään syytä huoleen. Hänestä lapsi vaikutti hyvin näppärältä ja ymmärtää kaiken mitä puhutaan, joten hänen mielestään voi olla ihan suvussa kulkeva ominaisuus, että varsinkin jotkut pojat oppii myöhään puhumaan, vähän niin kuin muutkin periytyvät ominaisuudet. Hänen mielestään ei mitään varsinaista vikaa pojassa ole.

        Hän ehdotti tukiviittomia, joita voisimme käyttää vähän apuna, jotta puhe alkaisi paremmin tulla. Seuraavan kerran käydään sitten kolmen vuoden tienoilla. Hän sanoi, että joillekin lapsille juuri kolme vuotta on sellainen ikä, jolloin aivot ovat valmiit tuottamaan paljon puhetta. Hän sanoi, ettei lupaa mitään, mutta voi olla, että kolme vuotiaana alkaa puhetta tulemaan kovaakin vauhtia. No se jää nähtäväksi. :)


    • raiskausterapiat

      Näytä aina jokin esine kertoessasi
      sanan - hoito lienee parempi.

      Intiassa on paljon lapsia, joille
      ei haluta, tai viitsitä kieltä opettaa.

      5 vanhana viimeistään on 3-vuotiaan
      kommunikaatio, mikäli perheessä
      ehtii puhumaan.

      Miljoona lasta on alempana tuon ikäisissä.

      • Huolestunut äiti

        Pakko sanoa, että nyt meni kyllä vähän ohi tuon viestisi tarkoitus/neuvo, eli mitä sinä oikeastaan ajoit takaa viestilläsi?

        Mitä tarkoitat raiskausterapialla? Ja mitä nuo intialaiset tähän liittyy?


    • Miumaumiu

      Osta kirjoja, joissa on paljon, paljon värikkäitä kuvia. Lapsi katselee niitä mielellään ja samalla äiti voi kertoilla tarinoita niistä kuvista.
      Oma poikani (2v 5 kk) on oppinut todella pajon kirjasta, jonka nimi on "Ensimmäiset tuhat sanaa". Käymme sitä läpi joka ilta. Ette tarvitse puheterapeutteja, vanhemmat voivat itse toimia puheterapeutteina. Kuvien kautta se puheterapeutin opetuskin tapahtuu!

      • Huolestunut äiti

        Meillä on aika paljon kuvakirjoja joita luetaankin säännöllisesti. Tilasin nyt kuitenkin tuon mainitsemasi kirjankin. Oli halvalla Bookplussassa, maksoi alle neljä euroa. Otin samalla myös saman tyylisen disneyn 1000 sanaa-kirjan, kun sekin oli tarjouksessa ja maksoi alle viisi euroa.

        Poika odottaakin nyt innoissaan, että posti tuo uusia kirjoja. :)


      • Äitiliijhgfds

        Poikani alkoi puhumaan 3-vuotiaana. Hänellä oli vain verkkainen tahti puheenkehityksessä. Älykkyydellä ja puhumisen aloitus iällä ei ymmärtääkseni ole yhteyttä. Kuulostaa että hänen motorinen kehitys on ok joteb en jaksa uskoa että mitään vakavaa neurologista taustalla. Lue paljon kirjoja ja ole kiinnostunut hänen puheesta ja tee tarkentavia kysymyksiä. Omalla pojallani oli 5v ikätasoaan laajempi ja monipuolinen sanavarasto vaikka juttelemaan alkoi 3v. Nyt puhua purpattaa enemmän kuin pikkusiskonsa joka kommunikoi sanoilla jo 1v. Niin ne vain lapset kehittyy omaan tahtiinsa.


      • .....

        Noh, totta, vanhemmat voivat tehdä paljon lapsensa kielenkehityksen eteen. Mutta ehkäpä hieman liioiteltua tuo että vanhemmat voivat itse olla lapsen puheterapeutteja. Jos lapsella on kielenkehityksen erityishäiriö, niin silloin asian tutkimiseen sekä kuntoutuksen suunnitteluun tarvitaan puheterapeutti. Kuntoutus on erilaista, riippuen siitä onko ongelma esim. sanan löytämisen vaikeus, suun alueen dyspraksia, kuuloerottelun vaikeutta tms tms.

        Ketjun aloittajalle sellainen vinkki, että ei kannata liikaa "ymmärtää" lasta, jos lapsi pyytää jotain vaikka osoittamalla tms. Leikkikää tyhmää, ja pyytäkää lasta selittämään että mitä hän haluaa. Lapsen selitys voi sitten tapahtua äänteiden lisäksi esimerkiksi niillä viittomilla, jotka ovat äärettömän hyvä ja tehokas tuki kielenkehityksessä. On tärkeää, että lapsi saa jotenkin itsensä ilmaistua, mutta jos vanhemmat eivät yhtään vaadi puhetta (vaan ymmärtävät pään nyökäytystäkin), ei lapsi välttämättä harjoittele tätä itselleen vaikeaa taitoa yhtä motivoituneesti.


      • äitiliinikjhgfdsdf
        ..... kirjoitti:

        Noh, totta, vanhemmat voivat tehdä paljon lapsensa kielenkehityksen eteen. Mutta ehkäpä hieman liioiteltua tuo että vanhemmat voivat itse olla lapsen puheterapeutteja. Jos lapsella on kielenkehityksen erityishäiriö, niin silloin asian tutkimiseen sekä kuntoutuksen suunnitteluun tarvitaan puheterapeutti. Kuntoutus on erilaista, riippuen siitä onko ongelma esim. sanan löytämisen vaikeus, suun alueen dyspraksia, kuuloerottelun vaikeutta tms tms.

        Ketjun aloittajalle sellainen vinkki, että ei kannata liikaa "ymmärtää" lasta, jos lapsi pyytää jotain vaikka osoittamalla tms. Leikkikää tyhmää, ja pyytäkää lasta selittämään että mitä hän haluaa. Lapsen selitys voi sitten tapahtua äänteiden lisäksi esimerkiksi niillä viittomilla, jotka ovat äärettömän hyvä ja tehokas tuki kielenkehityksessä. On tärkeää, että lapsi saa jotenkin itsensä ilmaistua, mutta jos vanhemmat eivät yhtään vaadi puhetta (vaan ymmärtävät pään nyökäytystäkin), ei lapsi välttämättä harjoittele tätä itselleen vaikeaa taitoa yhtä motivoituneesti.

        Itse aikoinani ehdotin puheterapeutille että olisin kuin en ymmärtäisikään lastani ja hän tyrmäsi tämän ehdotuksen jyrkästi. 2-3-vuotiaan tärkein kehitystehtävä on tunne-elämän kehittyminen ja jos yks kaks se läheisin ei enää ymmärräkkään voi seuraukset näkyä vielä aikuisenakin. Joten ymmärtäkää hyvät vanhemmat lapsianne ja voitte esittää asioihin tarkentavia kysymyksiä jolloin kommunikointi ikäänkuin lisääntyy.


      • Huolestunut äiti
        äitiliinikjhgfdsdf kirjoitti:

        Itse aikoinani ehdotin puheterapeutille että olisin kuin en ymmärtäisikään lastani ja hän tyrmäsi tämän ehdotuksen jyrkästi. 2-3-vuotiaan tärkein kehitystehtävä on tunne-elämän kehittyminen ja jos yks kaks se läheisin ei enää ymmärräkkään voi seuraukset näkyä vielä aikuisenakin. Joten ymmärtäkää hyvät vanhemmat lapsianne ja voitte esittää asioihin tarkentavia kysymyksiä jolloin kommunikointi ikäänkuin lisääntyy.

        Minä olen aina yrittänyt kysymyksillä saada selville mitä poikani haluaa. Hän osaa sanoa "joo" melko selvästi ja hänellä on myös omanlaisensa kieltävä vastaus. Näillä on selvitty, jos ei häneltä ole muuta sanaa tilanteessa löytynyt.

        Itse en varmaan edes pystyisi ruveta ymmärtämättömäksi, koska se tuntuisi niin julmalta, kun olen nähnyt kuinka surullinen pojastamme tulee, jos hän ei saa kerrottua minulle jotain haluamaansa asiaa.

        Uskon, että tuollainen ymmärtämättömäksi heittäytyminen voisi toimia sellaisella lapsella, joka osaisi ehkä puhua enemmän, kuin viitsii, mutta ainakin meidän poikamme tilanne on se, että sanoja ei vaan ole muodostunut vaikka haluasi. Puheterapeutti sanoikin meille, että kaikilla lapsilla ei tässä iässä ole vielä puhetta kehittävä osa aivoista siinä valmiudessa, että lapsi kykenisi tuottamaan paljon puhetta. Kuulemma monesti, jos näin on, niin lapsen kätisyys ei myöskään ole vielä vakiintunut vasempaan tai oikeaan, vaan lapsi on molempikätinen, kuten meidän poikamme.

        Nyt siis jatkammekin "kotiopetusta" lukemalla kuvakirjoja ja puhumalla paljon pojallemme. Seuraava tapaaminen puheterapeutin kanssa on lapsemme ollessa kolme vuotias.

        Nyt poikamme onkin jo ruvennut tapailemaan sanoja huomattavasti aikaisempaa enemmän ja jatkamme puheen odottelua huojentuneemmalla mielellä. :)


      • vakiintuminen
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Minä olen aina yrittänyt kysymyksillä saada selville mitä poikani haluaa. Hän osaa sanoa "joo" melko selvästi ja hänellä on myös omanlaisensa kieltävä vastaus. Näillä on selvitty, jos ei häneltä ole muuta sanaa tilanteessa löytynyt.

        Itse en varmaan edes pystyisi ruveta ymmärtämättömäksi, koska se tuntuisi niin julmalta, kun olen nähnyt kuinka surullinen pojastamme tulee, jos hän ei saa kerrottua minulle jotain haluamaansa asiaa.

        Uskon, että tuollainen ymmärtämättömäksi heittäytyminen voisi toimia sellaisella lapsella, joka osaisi ehkä puhua enemmän, kuin viitsii, mutta ainakin meidän poikamme tilanne on se, että sanoja ei vaan ole muodostunut vaikka haluasi. Puheterapeutti sanoikin meille, että kaikilla lapsilla ei tässä iässä ole vielä puhetta kehittävä osa aivoista siinä valmiudessa, että lapsi kykenisi tuottamaan paljon puhetta. Kuulemma monesti, jos näin on, niin lapsen kätisyys ei myöskään ole vielä vakiintunut vasempaan tai oikeaan, vaan lapsi on molempikätinen, kuten meidän poikamme.

        Nyt siis jatkammekin "kotiopetusta" lukemalla kuvakirjoja ja puhumalla paljon pojallemme. Seuraava tapaaminen puheterapeutin kanssa on lapsemme ollessa kolme vuotias.

        Nyt poikamme onkin jo ruvennut tapailemaan sanoja huomattavasti aikaisempaa enemmän ja jatkamme puheen odottelua huojentuneemmalla mielellä. :)

        Juu, kätisyys on olennaisesti yhteydessä aivojen lateralisaatioon, eli siihen, että eri aivojen puoliskot erikoistuvat tiettyihin toimintoihin, esim puhumiseen.

        Kätisyyden löytymistä voi tukea ihan kotikonstein tukemalla keskilinjan ylittämistä. Molempikätiset lapset, kuten varmaan teidänkin lapsi, tarttuu yleensä vasemmalla puolella oleviin tavaroihin vasemmalla kädellä, ja oikealla oleviin oikealla kädellä? Tällöin lapsi siis ei ylitä keskilinjaa. Harjoittelemalla ristikkäisiä liikkeitä, ylittäminen sujuvoituu ja sen myötä kätisyys lähtee vakiintumaan. Hyviä leikkejä ovat esimerkiksi erilaiset mailapelit jossa maila on koko ajan toisessa kädessä, seinän maalaaminen (leikisti tietty =) niin että pensseli on toisessa kädessä, tai vaikka isolle paperille piirtäminen. Ohjaa siis toiminnassa aina keskilinjan ylittämiseen, huomioi, ettei lapsi tällöin käännä vartaloa niin että tuokin käden taas vain keskilinjaan. Toimintaa kannattaa tehdä vuorotellen molemmilla käsillä tai sillä mitä lapsi alkaa suosimaan. Tavarat (aterimet, kynät ym) anna aina keskilinjaan lapsen eteen.


    • saikku

      minulla on saman ikäinen poika lapsi ja eilen kävimme ensimmäisen kerran puheterapiassa. Meillä pojalla tulee n. 20 sanaa. Terapeutti totesi että pojallamme on hieman puheen viivästymää ja puhetta pitää tukea. Missään nimessä ei saa käskeä sanomaan sanoja perässä vaan antaa vaihtoehtoja. Esim. jos ottaa omenan poika käteen niin sanoa että onkohan tämä omppu vai appelsiini niin sitä kautta voi tulla sanoja kun lapsella ei oel paineita puhumiseen. Kuva kirjat ovat hyviä mutta niistäkään ei saa luetella sanoja jos lapsi näyttää esim. auton niin ei saa sanoa että auto vaan sana pitää liittää jonkun lauseen yhteyteen esim. siinä on hieno punainen auto painottaen sanaa auto. Ei se ollut huolissaan poikamme puheesta kun lapsi kuitenkin ymmärtää ja kuulee kaiken. Mutta kylä meidän siellä muutaman kerran pitää käydä. Asumme oulussa ja täällä on kauhena hyvä puheterapeutti tilanne. Toivottavasti saat pikaisesti ajan, meidän huolta ainakin kevensi kun sai käycä juttelemassa.

      • Huolestunut äiti

        Pääsimmekin jo käymään puheterapiassa. :) Kyllä tosiaan siellä käynti huojensi mieltä.

        Hänen mukaansa pojallamme ei luultavasti ole mitään varsinaista ongelmaa puheen kehityksen esteenä, vaan hän epäilee, että ennemminkin hänen kohdallaan on kyse perityistä ominaisuuksista. Vähän niin kuin perintötekijät vaikuttavat kävelyn oppimiseen yms, sillä mieheni suvussa monet miehet on oppineet myöhään (n.3 vuotiaana) puhumaan. Seuraavan kerran tapaamme puheterapeutin poikamme ollessa kolme vuotias.

        Lähi päivinä on poikamme alkanutkin paljon enemmän tapailemaan uusia sanoja paljon rohkeammin. Ja nykyään hän näyttää oikeastaan jo nauttivan sanojen harjoittelusta. Aikaisemmin hän ei juurikaan yrittänyt sanoa uusia sanoja.

        Tuo sanan käyttäminen lauseessa olikin hyvä vihje. Täytyykin käyttää enemmän lauseita katsellessamme kuvia kirjoista.

        Nyt tuntuu, että kyllä tämä tästä lähtee sujumaan. :)


    • ...

      on nähty juuri ennen puhumisen aloitusta.
      kahdesti. ensin omalla pojalla.
      sitten veljen pojalla.
      minun poika alko puhuun 6 viikossa.
      se hyvä puoli oli silloisessa sairastumisessani, että olin vieressä.
      ensin sana, pian kaksi..
      yhtäkkiä täysiä lauseita!
      6 viikkoa!
      älä pelkää,tietääkseni kaikki ovat oppineet puhumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe