Voiko todellakin kitaraa/bassoa koristella?

ihmettelijä123123

Niin, olen nähnyt jo useammasti, kun jotkut laittelee tarroja ym. juttuja kitaran/basson koppaan... Tuli vaan mieleeni, että eikö se jotenkin "vaurioita" soitinta? Vai saako niihin lätkiä tarroja jne. ihan mielensä mukaan?

9

3268

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soitinrakentaja

Jos kitaraan laittaa esimerkiksi noin 8cm halkaisijaltaan olevan pyöreän tarran, niin avosoinnut eivät soi enää kunnolla. Etenkin D7 on todella vaikea soittaa. Vastaavasti suorakaiteen muotoiset tarrat heikentävät huomattavasti barré-sointujen sointia.

Bassossa puolestaan tarrat yms. koristelut aiheuttavat toisinaan hyvinkin merkittävää heittoa kielten intonaatioissa. Toisin sanoen oktaavit eivät enää pidä kutiaan.

Luonnollisesti lakkapinnan PYSYVÄ vaurioituminen aiheuttaa mielipahan lisäksi kikkelin kutistumista.

Ei siis tarroja kitaraan tai bassoon. Vedä suoraan koristelut spraypurkista

• Kitaramiessoittaja

Miksi ihmeessä kitaraan yleensä laitetaan tarroja?
      Osassa tarroja saattaa olla jotain kemiallisia aineita siinä liimapinnassa jotka eivät sovellu siihen kitaran lakka, ym. maalipinnoille jne. ja saattavat jättää jälkensä niihin.

Mielummin tarrat vaikka laittaa kitaran kantolaukkuun tai pussiin kiinni.

Soundiin tuskin tarrat vaikuttaa ellei nyt liimaa akustisen kanteen ihan älyttömästi tarroja, en kuitenkaan suosittele tarroja kitaran pinnalle (ainakaan jos ei tiedä onko siinä pintaa viottavia aineita liimapinnassa).

• ..............

En ainakaan suosittelisi nitrolakatuille pinnoille tarrojen liimaamista. Saattaa jäädä jälkiä, kun haluatkin ne pois.

• DecalDaemon

Kyllä voi mutta ei tarroja

Soittimiin tarkoitettuja Siirtodakaaleja (waterslide decals) käyttämällä. Dekaalit ovat .0012mm /- .0002mm "paksuja" ja siirretään haluttuun pintaan veden avulla.
      Tarroja ei voi suositella koska ne vaikuttavat soittimen, lähinnä akustisten, sointiin ja voivat vahingoittaa soittimen viimeistelypintaa...

Katso esimerkiksi ikonenolavi.wix.com/dekaalit projekteja joihin olen tehnyt ko. dekaaleita. Galleriaan pääset suoraan osoitteessa http://www.albumini.fi/Albumi=YX4FHMWN

• Basisti

Liimasin leopardikarvaa ( 3 mm ) ,Todella tyylikäs ja pehmee saundi = )

• Anonyymi

Kyllä kitaraan voi. Bassosta en tiedä. Olen soittanut 43 vuotta, enkä ole koskaan huomannut, että olisi mitenkään haitannut, elektroakustista kitaraa ainakaan

• Anonyymi

Kitaran teippaaminen on vaihtoehto kitaran maalaamiselle. Käytännössä kitaran päälle asennetaan asiakkaan toiveiden mukainen väriteippi, joka näyttää siltä, kuin kitara olisi maalattu.

• Anonyymi

Vaihtoehtona on tatuoida käsivarret, jolloin tilulilu paranee kuin itsestään ja kitarasta voi saada vielä jotain kun sen vie kaniin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      180
      1452
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1293
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      104
      1048
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      869
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      753
    6. Leski ja Volvomies

Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..
      Kuhmo
      7
      646
    7. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      636
    8. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      566
    9. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      91
      564
    10. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      542
    Aihe