Pienen ihmisen energiantarve

pikkuruinen

Hei!

Usein näkee täällä kirjoitettavan, että laihdutavankin ihmisen tulee syödä ainakin 1500kcal päivässä. Entä miten on pienten ihmisten?

En ole laihduttaja, mutta joskus olen jäänyt miettimään tätä asiaa. Itselläni ei kyllä tavallisenakaan päivänä kärsi syödä nuin paljoa. Ainakaan joka päivä. Perus kulutukseni ei ole nuinkaan paljon ja teen kevyttä työtä. Lisäksi liikun kolme-neljä kertaa viikossa mahdollisuuksien mukaan.

Korjatkaapa joku asiasta viisaampi jos olen väärässä. Siis kärsiikö pinenkin ihmisen syödä nuin paljo lihomatta (ja ehkä jopa laihtua), vai onko meille ihan omat kalorimäärät?

154/49

6

966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuruinen

Niin ja unohdin mainita että olen raskaana. Ihan alussa vasta, mutta uuden ja tuntemattoman tilanteen vuoksi asiat mietittävät.

• tiedoillasi eräällä...

netin kalorilaskurilla, paljonko voisit syödä ilman minkäänlaista liikkumista, ja tulos oli 1570 kcal. Tuohon ei vielä sisälly minkäänlaista aktiivisuutta, vaan mukana oli huomautus, että kaikki aktiivisuus syötetään erikseen. Eli jos makaat paikallasi tekemättä mitään, sinun painoisesi ja pituisesi kuluttaa tuon 1570 kcal päivässä. Siihen voit lisätä ainakin 300 kcal normaalista aktiivisuudesta, vaikka et raskasta työtä tekisikään. Liikuntaharrastukset sitten vielä erikseen. Eli peruskulutuksesi on noin 1800 kcal päivässä ilman liikuntaharrastuksia. Koska olet raskaana, syö vähintään tuon verran ja kysy lisäohjeita neuvolasta. Kahden edestä ei tarvitse eikä pidä syödä, mutta raskaus lisää kulutustasi jonkin verran jo alussa. Myöhemmin sitten enemmänkin. Ja tuosta painosta ei varsinkaan raskauden aikana kannata pudottaa yhtään, eli huolehdi että syöt riittävästi.

Yleensä minimisuositus pienikokoisille, jotka eivät laihduta, on 1800 - 1900 kcal:n välillä, ja pidemmille/painavammille naisille sitten reilut 2000 kcal. Ainakin Kiloklubi-laihdutuspalvelu toimii näin, ja sama tieto löytyy muualtakin. Ja jos laihduttaa, laihduttaessaan ei pienikokoinenkaan nainen saisi pudottaa kaloreita alle 1200 kcal, ainakaan yli kahdeksi viikoksi muuten paitsi VLCD-valmisteilla.

• Vaikeuksiin
        tiedoillasi eräällä... kirjoitti:

netin kalorilaskurilla, paljonko voisit syödä ilman minkäänlaista liikkumista, ja tulos oli 1570 kcal. Tuohon ei vielä sisälly minkäänlaista aktiivisuutta, vaan mukana oli huomautus, että kaikki aktiivisuus syötetään erikseen. Eli jos makaat paikallasi tekemättä mitään, sinun painoisesi ja pituisesi kuluttaa tuon 1570 kcal päivässä. Siihen voit lisätä ainakin 300 kcal normaalista aktiivisuudesta, vaikka et raskasta työtä tekisikään. Liikuntaharrastukset sitten vielä erikseen. Eli peruskulutuksesi on noin 1800 kcal päivässä ilman liikuntaharrastuksia. Koska olet raskaana, syö vähintään tuon verran ja kysy lisäohjeita neuvolasta. Kahden edestä ei tarvitse eikä pidä syödä, mutta raskaus lisää kulutustasi jonkin verran jo alussa. Myöhemmin sitten enemmänkin. Ja tuosta painosta ei varsinkaan raskauden aikana kannata pudottaa yhtään, eli huolehdi että syöt riittävästi.

Yleensä minimisuositus pienikokoisille, jotka eivät laihduta, on 1800 - 1900 kcal:n välillä, ja pidemmille/painavammille naisille sitten reilut 2000 kcal. Ainakin Kiloklubi-laihdutuspalvelu toimii näin, ja sama tieto löytyy muualtakin. Ja jos laihduttaa, laihduttaessaan ei pienikokoinenkaan nainen saisi pudottaa kaloreita alle 1200 kcal, ainakaan yli kahdeksi viikoksi muuten paitsi VLCD-valmisteilla.

Netin kalorilaskureissa on oltava varmuuskerroin.
        Laihtumisen paradoksi on siinä että kulutus lasketaan liian korkealle.
        Viimeisimmät tutkimukset ovat osoittaneet etta naiset harvoin kuluttavat yli 1500 kCal:n.
        Kalorit voi laskea alas ja rvintoarvot nostaa ylös. Kaloreilla ei ole ravitsemuksellista merkitystä, vaan sillä, missä muodossa ne syödään.
        Kalorit voi siis huoletta laskea alas, koska jos ne ovat liian alhaalla, huomaa nopeasti väsymyksen, joka aiheutuu verensokerin laskusta.

Nyt tullaankin taas sitten siihen, millä se verensokeri saadaan pysymään ja se tappelu on täällä käynnissä aina: Kun sanoo, että syö reilusti proteiineja, alkaa toinen säkättää, että niin, sitä lihaa ja läskiä...

Kun menet neuvolaan, katso, minkä muotoinen täti niitä ravitsemusneuvoja sinulle antaa ja usko pois, hänkin antaa vain niitä neuvoja joita suositellaan.
        Suositukset muuttuvat ensi kuussa.
        Kun meille tuli lapsia, samat tädit antoivt ihan eri neuvoja.
        Siksi ei kannata uskoa julkiseenkaan tietoon ihan varauksetta.

• laskijja
      • kallopala

BMR ei ole sama kuin lepokulutus, se lasketaan paaston aikana ilman ruuankulutukseen kuluvaa energiaa. Normaali ihminen kuitenkin syö jotain joka päivä vaikka sängyssä makaisikin, joten ruuansulatukseen uppoaa lisäkaloreita.

Tuo BMR x 1.2 on hyvä lähtökohta ilman liikuntaa kulutukselle. Eli tässä tapauksessa se 1500 kcal.

• pikkuruinen

Kiitos vastauksista. Sinulle joka arvioit ikääni. Se meni hiukan pieleen. ;) olen reilu parikymppinen.

Tiedän jonkinverran kaloreista, ja nyt minusta tuntuu että miten vetää kurkusta alas tuommosta määrää vaikka ei liikkuisikaan ja ilman että tulee ähkyä joka ruokailun jälkeen. Minulla on hyvin korkeat kolesteroliarvot (ilemeisesti perinöllistä), joten sen puolesta ruokavalio on terveellinen. Saa muuten aika paljo lykätä suuhun evästä jos syö vaan oikeeta ruokaa 1500 kcal:n verran. Huh huh...Mahtuu ihan kevyesti mukaan rivi tummaa suklaata vaikka joka päivä. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe