Aina silloin tällöin joku herää ehdottamaan, että vanhainkotien työvoimapulaa helpotetaan pakottamalla työttömiä sinne töihin. Samoin sinne pakotetaan mm. siviilipalvelushenkilöitä suorittamaan ns. palvelustaan.
Oma näkemykseni on, että on hyvä, että ihmiset joutuvat työskentelemään elantonsa eteen – ilmaista rahaa ei ole. Mutta vanhainkoti on väärä paikka tälle pakkotyölle. Viesti joka näin lähetetään on se, että vanhukset ovat ongelmajätettä, joita hoitamaan kelpaa kuka tahansa miten tahansa.
Mieluummin kuin vanhankoteihin lähettäisin työttömät ja siviilipalvelushenkilöt vaikkapa risusavottaan tai jätteitä lajittelemaan.
http://lindblomkimi.blogit.kauppalehti.fi/
Työttömätkö hoitamaan?
24
816
Vastaukset
- nnnnnnnnnnn
Olen 38 vuotias vanhainkodin sairaanhoitaja, oikeassa olet , kaikki ne hoitotyöhön laitetaankin. Ihmisellä pitää olla aito innostus tulla vanhuksia hoitamaan, eikä suinkaan pakotettuna. Välillä tuntuu siltä että jos työttömällä ei ole töitä niin lähihoitajakouluun vaan, sinne pääsee nykyään kaikki.
- hoito-ongelmia helpottamaan
Parempihan se on kun joku hoitaa, jos toinen vaihtoehto on jäädä hoidotta. Ei siinä niin korkeasti tartte olla koulutettu, kun alusastioita yms vaihtaa. Lääkkeiden jalo nyt on eri juttu.
- Lyyli
Kunhan joudut itse mainitsemiesi henkilöiden hoidettavaksi ja käsittelyyn, palataan sitten asiaan.
Olen ollut paikalla kun kouluttamaton henkilö monilla saatesanoilla kiitteli autettavaansa sanoi, sillä rinnatkin on kuin kärpäslätkät ja maha roikkuu polvissa...... - mites ...
Voihan ihmisiä kouluttaa hoitamaan. Ei tälläiseen kylläkään pakolla, ihmisellinen siinä on oltava.
- tosissasi
sitä mieltä, että vanhustenhoito on pelkästään alusastioiden vaihtamista ja lääkkeidenjakoa? Kovin on hatarat tiedot sinulla. Meneppäs joskus vaikka Terveyskeskuksen vuodeosastolle tai Vanhainkotiin vaikka tutustumaan.
Tiedä, vaikka itsesisikin tulevaisuus on näissä laitoksissa.
Olen ollut työelämässäni työssä TK:ssa 12v. Jäin sieltä eläkkeelle.
Tiedän, miten vaativaa työtä on vanhusten hoito, ei sinne pystymetsästä ja pakosta todellakaan ketään voi laittaa.
Millaistahan kohtelua vanhukset saisivat näiltä ns. hoitajilta. - NIIN A-LUOKKA PORSKUTTAA TU...
JOO, KUN PANNAAN TYÖTTÖMÄT POIS NÄKYVISTÄ VANHAINKOTEIHIN HOITAMAAN VANHUKSIA, NIIN A-LUOKAN KANSALAISET VOIVAT HYVÄLLÄ OMALLA TUNNOLLA PORSKUTTAA. ASIAT HOIDOSSA, KAIKKI VALTAKUNNASSA HYVIN JA PÄÄTTÄJÄT VOI KOHOTTAA MALJOJA KAIKENMAAILMAN KISSANRISTIÄISISSÄ!
Onhan se hienoa kuulla, ettei ikäihmisten hoito vaadi ammattitaitoa. Siispä voitaisiin ajatella, että eläkeläiset itse komennettaisiin sairaita ikätovereitaan hoitamaan, työ kun ei ole kummoistakaan.
Luuleeko helpotusta odottava, että vastentahtoisesti hoitotyöhön komennettu ihminen paneutuisi täysin sydämin hoitamaan aluasastioita odottavia vanhuksia? Henkilö voi olla koulutukseltaan esim. laivahitsaaja, tuntiopettaja, tilintarkastaja, vaatekaupan sisäänostaja tms. Miten heidän voitaisiin pakoittaa alanvaihtoon työttömyyden iskiessä? Kuka heidät aivopesee vanhustenhuoltoon?
Vai tarkoittaako ehdottaja täysin ammattitaidotonta ihmisryhmää? Jos ei ole vaivautunut ammattia hankkimaan, niin mahtaisikohan tällainen ala kiinnostaa edes pakon edessä?
- Maalaismies*
Vanhuskeskustelussa on noussut esille Tanskan malli. Siellä lähdetään liikkeelle vanhuuden kunnioittamisesta. Vanhoilta kysytään kuinka he toivovat elävänsä ja pyritään toimimaan sen mukaisesti. Useimmat haluavat asua kotona ja niin satsataan kuntoutukseen. Sen on huomattu kannattavan.
Sitten kun voimat hiipuvat niin ettei kotona asuminen enää käy päinsä, mennään hoitokotiin. Sielläkin painopiste on kodissa, missä pyritään elämään mahdollisimman normaalisti. Vanhuksia ei pidetä lukkojen takana lääkkeillä huumattuina. Terveyskeskuksissa ei ole sairaala-osastoa koska vanhuutta ei pidetä sairautena. Silloin kun sairautta ilmenee, se hoidetaan samalla tavalla kuin muidenkin sairaudet.
Työttömillä eikä muillakaan kouluttautumattomilla voi olla vanhushoidon kanssa mitään tekemistä.- Muumi-iso-Äiti
Kaikkialla Välimeren maissa on vanhusten kunnioittaminen suuri ja tärkeä asia, miksihän Suomi, vaikka tätä mainitaan hyvinvointivaltiona ei kuitenkaan välitä vanhuksista juuri mitään.
No Espoossa on ainakin ymmärretty asia ja hankittu Filippiineiltä jo erä hoitajia joita koulutetaan, jotka kouluttavat taas uudet tulijat. Filippiinejäkin pidetään takapajuisena vaan vanhukset siellä hoidetaan kunniallisesti ja huolella. Tuleekin mieleen mikä on hyvinvointivaltio kuka sen määrittelee ja miten rajaa vedetään, ainakin meidän tapauksessamme on paljon epäselvää, jos mitään on selvää? - nimenä
kuitenkin on "Terveyskeskus-Sairaala."
- Lyyli
nimenä kirjoitti:
kuitenkin on "Terveyskeskus-Sairaala."
Keksitään vanhusten kodeille mitä upeampia nimiä jotka antavat mielikuvan hyvästä, onnellisesta kotiyhteisöstä ihmisille loppusuoralla. On seniori-kotia, Toivo-kotia, ilonpisaraa, Rauhanrantaa, Virvoittava koti, Helmien-kotia, Merikartano, Kustaankartano, Kultainen koti, Ukko-koti, Mansikkainen, yms.
Nimi on upea mutta mitä seinien sisäpuolella tapahtuu ja on onkin jo toinen asia.
Kukapa uskaltaisi antaa ikäihmisten hoitokodillle nimen Lähtevien laivojen satama????
Hämätäänkö ikäihmisiä, kuntia, valtiota näillä nimillä sekä hankitaan joku nimekäs poliitikko hallituksen puheenjohtajaksi. - tungetaan ihan
Lyyli kirjoitti:
Keksitään vanhusten kodeille mitä upeampia nimiä jotka antavat mielikuvan hyvästä, onnellisesta kotiyhteisöstä ihmisille loppusuoralla. On seniori-kotia, Toivo-kotia, ilonpisaraa, Rauhanrantaa, Virvoittava koti, Helmien-kotia, Merikartano, Kustaankartano, Kultainen koti, Ukko-koti, Mansikkainen, yms.
Nimi on upea mutta mitä seinien sisäpuolella tapahtuu ja on onkin jo toinen asia.
Kukapa uskaltaisi antaa ikäihmisten hoitokodillle nimen Lähtevien laivojen satama????
Hämätäänkö ikäihmisiä, kuntia, valtiota näillä nimillä sekä hankitaan joku nimekäs poliitikko hallituksen puheenjohtajaksi.tarpeeksi jo pitkäaikaistyötöntä 50 vanhustyöhön.
Kukaan koskaan kysynyt pidänkö edes tuollaisesta työstä!
Aina ne työt on onneksi olleet lyhytaikaisia siivoustöitä, mutta oikein puistattaa että me työttömät jotka ollaan ihan oma sopiva ammatti saatu, niin lykätään sitten tuonne vanhojen joukkoon.
Kukaan koskaan kysynyt pidänkö vanhoista!
Voin vain sanoa että pienen kokemukseni myötä olen huomannut kuinka itsekkäitä, ovelia, omahyväisiä ne vanhatkin osaa olla.
Todellakin, ennemmin keräisin roskia pikatien varresta.
Työtön on kuin joku vajakki, yhteiskunnan outo luuseri, monet kyllä ihan ilman omaa syyttään joutuneet kurimukseen.
Niin kauan kuin voin vain vaikuttaa siihen etten vanhustyöhön mene ilman karenssia kaikki on hyvin.
Karenssin uhalla niitä sopimattomia henkilöitä sinne tulee. tungetaan ihan kirjoitti:
tarpeeksi jo pitkäaikaistyötöntä 50 vanhustyöhön.
Aina ne työt on onneksi olleet lyhytaikaisia siivoustöitä, mutta oikein puistattaa että me työttömät jotka ollaan ihan oma sopiva ammatti saatu, niin lykätään sitten tuonne vanhojen joukkoon.
Voin vain sanoa että pienen kokemukseni myötä olen huomannut kuinka itsekkäitä, ovelia, omahyväisiä ne vanhatkin osaa olla.
Työtön on kuin joku vajakki, yhteiskunnan outo luuseri, monet kyllä ihan ilman omaa syyttään joutuneet kurimukseen.
Niin kauan kuin voin vain vaikuttaa siihen etten vanhustyöhön mene ilman karenssia kaikki on hyvin.
Karenssin uhalla niitä sopimattomia henkilöitä sinne tulee.Eikö vanhustyön ja jätteiden lajittelun välillä ole mitään vaihtoehtoja?
Voihan olla, että joku työtön pankkineiti tai insinööri ei ehdottomasti sovi kumpaankaan työhön. Eivätkä ne yleensäkään ole vertailukelpoisia keskenään.
Lähihoitajakoulu on 3 vuotta. Eiköhän siellä opeteta aika monta asiaa, Ihmisen luonteestakin sopivuus on kiinni.
Toisilla on enemmän sitä "holhous ja auttamisviettiä". Jota tarvitaan.
Tottakai vanhuksissakin on monenmoista luonnetta, kuten meissä nuoremmissakin. Yleensä ne nekatiiviset piirteet korostuu, kun ihminen vanhenee ja tuntee itsensä raihnaiseksi.
Senkin takia koulutus on tarpeellinen, että osaa ja jaksaa suhtautua oikein niihin "hankaliinkin" tapauksiin. Kuunnella ja ottaa huomioon jokaisen vanhuksen toiveet.
Vanhoillakin on itsemääräämisoikeus oman elämänsä
suhteen!
Sen alusastian osaa viedä monikin, mutta kyllä hyvä ystävällinen hoito sisältää erittäin paljon muutakin kuin esim.lääkkeenjakoa.
Se on haasteellinen työ, josta täytyy itse pitää, voidakseen tehdä sitä sydämellisesti.tungetaan ihan kirjoitti:
tarpeeksi jo pitkäaikaistyötöntä 50 vanhustyöhön.
Karenssin uhalla niitä sopimattomia henkilöitä sinne tulee."Kukaan koskaan kysynyt pidänkö vanhoista!
Työtön on kuin joku vajakki, yhteiskunnan outo luuseri, monet kyllä ihan ilman omaa syyttään joutuneet kurimukseen."
Arvoisa mielipiteen kirjoittaja.
Teenpä pienen korjausehdotuksen tähän kirjoitukseenne:
"Kukaan koskaan kysynyt pidänkö TYÖTTÖMISTÄ!
Voin vain sanoa että pienen kokemukseni myötä olen huomannut kuinka itsekkäitä, ovelia, omahyväisiä ne TYÖTTÖMÄTKIN osaa olla.
VANHUS on kuin joku vajakki, yhteiskunnan outo luuseri, monet kyllä ihan ilman omaa syyttään joutuneet kurimukseen."
Tiedoksenne, että ikäihmiset eivät ole vapaaehtoisesti ryhtyneet avuttomiksi vanhuksiksi, vaan ikä lisääntyy kaikille joka vuosi. Hoitokotien vanhukset ovat pitkän päivätyönsä jälkeen joutuneet laitoshoitoon sairauden tms. vuoksi. Ei sinne luusereita hoidettavaksi huolita, kyllä jokainen on elämänsä aikana työnsä tehnyt ja paikkansa ansainnut.
Asioissa on aina vähintään kaksi puolta!
Mutta juuri siitä on kysymys, että työttömillä ei käskystä ole motiivia vanhustenhoitoon sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ammattiin pitää olla kiinnostusta, siihen tulee hakeutua, ja opiskella ala.
On sekä työttömien että vanhuksien väheksymistä ja loukkaavaa, kun tokaistaan lonkalta, että noita ikäloppuja voi kuka tahansa työtön ruveta hoitelemaan ja alusastioita kanniskelemaan.- Hintriika*
Makriina kirjoitti:
"Kukaan koskaan kysynyt pidänkö vanhoista!
Työtön on kuin joku vajakki, yhteiskunnan outo luuseri, monet kyllä ihan ilman omaa syyttään joutuneet kurimukseen."
Arvoisa mielipiteen kirjoittaja.
Teenpä pienen korjausehdotuksen tähän kirjoitukseenne:
"Kukaan koskaan kysynyt pidänkö TYÖTTÖMISTÄ!
Voin vain sanoa että pienen kokemukseni myötä olen huomannut kuinka itsekkäitä, ovelia, omahyväisiä ne TYÖTTÖMÄTKIN osaa olla.
VANHUS on kuin joku vajakki, yhteiskunnan outo luuseri, monet kyllä ihan ilman omaa syyttään joutuneet kurimukseen."
Tiedoksenne, että ikäihmiset eivät ole vapaaehtoisesti ryhtyneet avuttomiksi vanhuksiksi, vaan ikä lisääntyy kaikille joka vuosi. Hoitokotien vanhukset ovat pitkän päivätyönsä jälkeen joutuneet laitoshoitoon sairauden tms. vuoksi. Ei sinne luusereita hoidettavaksi huolita, kyllä jokainen on elämänsä aikana työnsä tehnyt ja paikkansa ansainnut.
Asioissa on aina vähintään kaksi puolta!
Mutta juuri siitä on kysymys, että työttömillä ei käskystä ole motiivia vanhustenhoitoon sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ammattiin pitää olla kiinnostusta, siihen tulee hakeutua, ja opiskella ala.
On sekä työttömien että vanhuksien väheksymistä ja loukkaavaa, kun tokaistaan lonkalta, että noita ikäloppuja voi kuka tahansa työtön ruveta hoitelemaan ja alusastioita kanniskelemaan.Vielä yksi huomionarvoinen seikka:
Vanhuksella ei enää ole vaaraa joutua työttömäksi, mutta työttömällä on vaara joutua vanhukseksi (ellei älyä kuolla ajoissa).
Olen itsekin kokenut työttyömyyden kurimuksen. Onneksi kukaan ei minulle silloin tarjonnut työtä vanhustenhoidossa, sillä minulla ei ole pätevyyttä niin vaativaan tehtävään.
- semmonen on
Työttömien kasti? No, Lipposen hallitukset yrittivät nimetä reserviksi, samalla kuitenkin kohtelivat kaltoin.
Eivät työttömät ole mikään yhtenäinen joukko. Varmaan sieltäkin löytyy ihmisiä, jotka ovat halukkaita kouluttautumaan jonkinasteisiksi hoitajiksi.
Mistä tämä vaipanvaihtomylly on saanut alkunsa? Ei ennen ollut vaippoja edes, ihmiset asuivat poikansa ja tyttärensä kodissa kunnes kuolivat.- En turvaudu jälkikasvuuni
En kyllä turvaudu sellaiseen, että minun lapseni hoitaisivat minut tullessani vanhaksi ja raihnaiseksi. Lapsillani on oma elämänsä, työnsä, perheensä jne. Minulla on koko suvun kanssa hyvät välit ja olemme paljon kanssakäymisessä ja se on elämää rikastuttavaa. Mutta haluaisin jo ennen vanhuuden kyvyttömyyttä ja raihnaisuutta järjestää omat asiani. Vielä kun on kyky ja taju. - Tässä mielessä vanhenevalle vanhusväelle pitää saada kohtuuhintaisia senioriasuntoja, joissa palvelut sairaanhoito on edullisemmin keskitetty ja niitä saisi varojensa ja tarpeensa mukaan.
En turvaudu jälkikasvuuni kirjoitti:
En kyllä turvaudu sellaiseen, että minun lapseni hoitaisivat minut tullessani vanhaksi ja raihnaiseksi. Lapsillani on oma elämänsä, työnsä, perheensä jne. Minulla on koko suvun kanssa hyvät välit ja olemme paljon kanssakäymisessä ja se on elämää rikastuttavaa. Mutta haluaisin jo ennen vanhuuden kyvyttömyyttä ja raihnaisuutta järjestää omat asiani. Vielä kun on kyky ja taju. - Tässä mielessä vanhenevalle vanhusväelle pitää saada kohtuuhintaisia senioriasuntoja, joissa palvelut sairaanhoito on edullisemmin keskitetty ja niitä saisi varojensa ja tarpeensa mukaan.
Kun naiset olivat kotona, hoitivat lapsiaan. Siinä sivussa myös omat iäkkäät isät, äidit.
En tahtoisi minäkään raihnaisena pyöriä kenenkään nurkissa. Vaikka niinikään hyvät ja läheiset välit ovat lapsiin ja kaikkiin sukulaisiin.
Eri asia kun vaimo/mies hoitaa toisiaan.
Se on se halvin muoto yhteiskunnalle. Huono puoli on kun ei saa riittävää apua ja tukea.
Vanha ihminen väsyy ja nääntyy työtaakan alle, ei saa selvää kumpi hoitaa kumpaa.
Onhan näitä esimerkkejä ympärillä, kun vanha on yksin sen vanhan hoidettavan kanssa.
Näin me vanhenemme: Eipä nuorena tullut mieleen pohtia tuommoisia. SE vanhuus kun oli niin, niin kaukana.
Pitäisi todella järjestää ne asiansa aikanaan,
ettei "työttömien" tarvitsisi vasten tahtoaan ja inhoten hoitaa meitä ikääntyviä.
MUTTA: hekin vanhenevat aikanaan,,, kuka hoitaa??? Empaattisesti ja sydämmen lämmöllä??
Vanhan ihmisen tahtoa kuunnellen?- omatoimiset
En turvaudu jälkikasvuuni kirjoitti:
Olisihan se oikein, jos ihminen pystyisi elämänsä aikana säästämään vanhuuden päivilleen asumisen sellaisessa palvelutalossa, missä haluaa.
Onko niitä semmoisia? Varojensa mukaan vielä, kun saisi. - Hintriika*
Maailma on muuttunut. Ennen mummut ja papat kuolivat säälliseen aikaan. Me nykymummut ja -papat "roikumme" elämässä kiinni paljon pitempään. Nykyajan asuntoihinkaan ei sovi monta sukupolvea kuten ennen.
Lapsilla on oma elämänsä, eivätkä mummu tai vaari välttämättä halua omien lastensa komennon ja silmälläpidon alle. Mahdolliset murheet alkavat vasta siitä, kun ei enää pysty elämään omillaan omassa kodissaan.
Silloin olisi kiva saada hoitajikseen ammatti-ihmisiä eikä pystymetsästä vedettyjä hätäapuvarahoitajia. Jos työtön on hoitoalan ammattilainen, niin OK. Mutta jos työtön on kirvesmies, niin hänen paikkansa on muualla. - meni luontevasti
meri-kukka98 kirjoitti:
Kun naiset olivat kotona, hoitivat lapsiaan. Siinä sivussa myös omat iäkkäät isät, äidit.
En tahtoisi minäkään raihnaisena pyöriä kenenkään nurkissa. Vaikka niinikään hyvät ja läheiset välit ovat lapsiin ja kaikkiin sukulaisiin.
Eri asia kun vaimo/mies hoitaa toisiaan.
Se on se halvin muoto yhteiskunnalle. Huono puoli on kun ei saa riittävää apua ja tukea.
Vanha ihminen väsyy ja nääntyy työtaakan alle, ei saa selvää kumpi hoitaa kumpaa.
Onhan näitä esimerkkejä ympärillä, kun vanha on yksin sen vanhan hoidettavan kanssa.
Näin me vanhenemme: Eipä nuorena tullut mieleen pohtia tuommoisia. SE vanhuus kun oli niin, niin kaukana.
Pitäisi todella järjestää ne asiansa aikanaan,
ettei "työttömien" tarvitsisi vasten tahtoaan ja inhoten hoitaa meitä ikääntyviä.
MUTTA: hekin vanhenevat aikanaan,,, kuka hoitaa??? Empaattisesti ja sydämmen lämmöllä??
Vanhan ihmisen tahtoa kuunnellen?Maksusta ei puhuttu mitään. Nyt pitää kysyä, että kuka haluaa maksaa. Ei jälkeläisillä mutuarvioni mukaan ole edes varaa hoitaa kotona sen enempää kuin hoidattaa laitoksissa. Eikä vanhuksilla itselläänkään ole varaa.
Mihin kaikki varat ovat kadonneet? Tienataan paljon, mutta raha ei riitä. Naisten työpanos on tehnyt sen, että eläminen on kallistunut - inflatoitunut. - Hyvin pyyhkii
Hintriika* kirjoitti:
Maailma on muuttunut. Ennen mummut ja papat kuolivat säälliseen aikaan. Me nykymummut ja -papat "roikumme" elämässä kiinni paljon pitempään. Nykyajan asuntoihinkaan ei sovi monta sukupolvea kuten ennen.
Lapsilla on oma elämänsä, eivätkä mummu tai vaari välttämättä halua omien lastensa komennon ja silmälläpidon alle. Mahdolliset murheet alkavat vasta siitä, kun ei enää pysty elämään omillaan omassa kodissaan.
Silloin olisi kiva saada hoitajikseen ammatti-ihmisiä eikä pystymetsästä vedettyjä hätäapuvarahoitajia. Jos työtön on hoitoalan ammattilainen, niin OK. Mutta jos työtön on kirvesmies, niin hänen paikkansa on muualla.Olen alkanut ihmetellä, milloin sitä oikein muuttuu vanhaksi!
Täytän 75 viikonloppuna, eikä mitään kremppaa missään. Henki kulkee eikä sydän läpätä.
Uni ja ruoka maistuvat.
Kankeammaksi ole käynyt, eikä kiipeily ylähyllyille oikein enää onnistu kyökin tuolin avulla. Pitää olla taloustikkaat.
Minun näkökulmastani se hoitolaitos on kaukana vielä, mutta tässä iässä ei tietenkään voi olla varma mistään! - kuitenkin ensi viikolla
Hyvin pyyhkii kirjoitti:
Olen alkanut ihmetellä, milloin sitä oikein muuttuu vanhaksi!
Täytän 75 viikonloppuna, eikä mitään kremppaa missään. Henki kulkee eikä sydän läpätä.
Uni ja ruoka maistuvat.
Kankeammaksi ole käynyt, eikä kiipeily ylähyllyille oikein enää onnistu kyökin tuolin avulla. Pitää olla taloustikkaat.
Minun näkökulmastani se hoitolaitos on kaukana vielä, mutta tässä iässä ei tietenkään voi olla varma mistään!tipahdat sieltä tikkailtasi ja murrat lantion ja se on siinä.
- Hyvin pyyhkii
kuitenkin ensi viikolla kirjoitti:
tipahdat sieltä tikkailtasi ja murrat lantion ja se on siinä.
Kuule, olen koko ikäni välttänyt onnettomuuksia ennakoimalla mahdollisuudet.
Tämänkin huomautuksen arvasin etukäteen, siksi ne tikkaat tempaisinkin esiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131524Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2621485- 1081134
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1231091- 76756
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168701- 150685
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala384588- 52572
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52515