Miten virranjakaja toimii?

Ihmettelijä

Tuli tuossa äskettäin sytytysongelmia ja piti sitten yrittää perehtyä sytytysjärjestelmän toimintaan.
Vika (toivottavasti) tuli korjattua mutta jäi kiinnostamaan että miten virranjakaja oikeastaan toimii.
Tässä mitä itse olen pähkäillyt:
Puolalta tulee suurjännite jakajaan, pyörijä lähettää jännitteen sytytysjohtoihin, jakajan asentoa muuttamalla voidaan esim. alipaineella säätää millä hetkellä kukin tulppa saa sähköiskun.

Sitten se osuus mitä en tajua:
Mitä se kaikki elektroniikka siellä tekee? Sytytysyksikkö oli hajonnut autostani, mitä se tekee? Mitäs tekee ns. induktiivinen anturi jakajan sisällä? Niistä näkyy menevän johdot puolan "matalajännite" pistokkeisiin, katkooko ne jotenkin puolan sähköntuotantoa? Jos, niin miksei puola voisi tuottaa koko ajan sähköä ja jakaja vain sitten jakaisi sen sähkön eri tulpille sopivana hetkenä?
Jos tämä "lastut" vaikuttaakin sytytysennakon säätöön, miten ne sen tekevät, kääntääkö ne jotenkin sitä jakajan asentoa?

Kyse on siis tavallisesta ilman kattia olevasta kaasarikoneesta jossa on kärjetön puolasytytys.

8

3425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.A.G
      • sivut

        enemmänkin osaaville!
        Automaattilaatikostakin todella paljon juttua ja kuvia. KIITOS!


      • V.A.G
        sivut kirjoitti:

        enemmänkin osaaville!
        Automaattilaatikostakin todella paljon juttua ja kuvia. KIITOS!

        ilo olla avuksi


    • Sähkäri

      Ennen kärjellisessä sytyksessä kärkien aukeaminen kytki tulpanjohtoon jännitteen. Tässä kärjellisessä sytytyksessä kärjet lepäsivät alustalla joka muutti asentoaan alipaineen avulla. Tämä paine otettiin kaasarista ja siten että esim reippaammalla kaasulla sytytyksen ajoitus muuttuu.

      Kärjettömissa sytytyksessä minun tietääkseni sytytysyksikkö antaa puolalle jännitteen oikealla sytyshetkellä, jolloin tulpat saa kipinän. Tämä sytysyksikkö sisältää softaa tai sitten sitä ohjataan softalla (en ole varma) ja sinne on tallennettu kaikki sytyksen ajoituskseen liittyvät asiat; ajoitus osakaasulla, täyskaasulla jne.
      Pyörijän tehtävä on olla jakajassa lähellä jakajan kosketuspinnan keskiosaa, jolloin sytytyksen ajoitusta on puolan kautta mahdollista muuttaa myöhempään tai aikaisempaan.

      Näin minä olen asiaa pähkäillyt, joten ei siis ihan kirjatietoa.

      • Ei sähkäri

        Ennen oli jakajassa myös keskipakosäädin, joka sääti sytkää myös kierrosten mukaan, koska kovemmilla kierroksilla sytkän piti olla aikasemmalla. En tiedä, poistuiko tuo säädin kärjettömistä, luultavasti oli joissain ainakin. Ei ole koskaan tarvinnut purkaa ja korjata kärjetöntä systeemiä, nuita kärjellisiä ennen kyllä usein, nykyään meillä on ruiskuautot ja niiden tekniikka taas on erillaista.


      • Ihmettelijä

        Johan alkaa hahmottua sytytysjärjestelmän toiminta, kiitos vastanneille :)


      • venga
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Johan alkaa hahmottua sytytysjärjestelmän toiminta, kiitos vastanneille :)

        Tässä tulee karkea selostus toiminnasta:Sytystulppa tarvitsee noin 25000 voltin jänitteen synnyttäkseen kipinän tämä jännite tehdään sytyspuolassa,siten että kun katkojan kärjet ovat sujettu niin akkusähkö kulkee puolan matala jännitekäämin läpi ja magnetoi puolan rauta sydämmen kun sitten katkojan kärjet aukeavat ja magneettikenttä häviää ,puolan korkeajännitekkäämiin indusoituu tämä 25000 jännite,kondensaattori joka on puolan yhteydessä nopeuttaa magnettikentän häviämistä ja ja samalla suurentaa jännitettä


      • venga
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Johan alkaa hahmottua sytytysjärjestelmän toiminta, kiitos vastanneille :)

        Tässä tulee jatkoa edelliseen:Katkojankärkien aukemishetkeä säädetään alipaine/keskipakoisäätimellä jolla saadaan suurilla kieroksilla sytyshetki aikaisemmaksi kun taas kuormitettaessa moottoriam voimakkaasti sytyshetki säätyy myöhemälle koska kaasupoljinta alspäin painettaessa alipaine laskee jos moottori ei jaksa lisätä kierroksia.Virranjakajan tehtävänä on ohjata suurjännite oikealle sytystulpalle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      52
      680
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe