surunvalittelun esittäminen

sasto

Hei!

En ole itse kokenut lähimmäisen menettämistä, mutta nyt olisi edessä mieheni sukulaisen hautajaiset. En tiedä miten ilmaisisin anopilleni ja appiukolleni surunvalittelut oikein ja hienovaraisesti, sillä en tunne heitä vielä kovin hyvin ja menehtyneen sukulaisen ehdin tavata vain kerran. Mieheni ei halua että viemme kukkia, joten haluaisin sanallisesti osoittaa myötätuntoni. Miten onnistuisin kuulostamaan aidolta enkä vaikuttaisi tökeröltä?

9

12213

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi ihmeessä

miehesi ei halua viedä sinne kukkia?!

• KUN MIETTII

Jos menette hautajaisiin, viette kukat jotka laskette arkulle/haudalle.
      Onko joku syy ettei miehesi halua omalle sukulaiselleen viedä kukkia ?
      Kukat kuuluvat kyllä hautajaisiin ELLEI vainaja
      tai omaiset nimenomaan toivo ettei kukkia tuoda.

Myös omaisille voi vielä osanottokukkakimpun
      hautajaisiinkin, tai ainakin kortin.
      Adressia ei viedä silloin jos itse mennään.

• käynyt

Tottakai adressin voi viedä, kun menee hautajaisiin, älä nyt tuollaista väitä.
        Ardessi viedään muistotilaisuuteen tai lähetetään postissa, kuolleen omaisille.

Eihän kaikille tarvi kukkia viedä,jos vaikka on kaukainen sukulainen,silloin viedään adressi.

Kysyjälle vastaisin, kun näet appivanhempasi, voit vaikka halata ja sanoa siinä osanottosi, aina ei tarvi edes sanoa mitään,halauskin riittää.

• adressia ei viedä
        käynyt kirjoitti:

Tottakai adressin voi viedä, kun menee hautajaisiin, älä nyt tuollaista väitä.
        Ardessi viedään muistotilaisuuteen tai lähetetään postissa, kuolleen omaisille.

Eihän kaikille tarvi kukkia viedä,jos vaikka on kaukainen sukulainen,silloin viedään adressi.

Kysyjälle vastaisin, kun näet appivanhempasi, voit vaikka halata ja sanoa siinä osanottosi, aina ei tarvi edes sanoa mitään,halauskin riittää.

silloin eikä lähetetä jos itse osallistuu hautajaisiin.Adressi lähetetään kun haluaa muistaa mutta ei jostain syystä mene hautajaisiin.Tuntuu kyllä hassulta ojentaa adressi ja olla samalla läsnä.Näin ainakin suosittaa käytös ja etiketti neuvot.Jokainen tekee miten omalta tuntuu.Sitten toinen asia joka ihmetyttää,nimittäin kuolinilmoitus lehdessä.Miksi siihen laitetaan sukulaiset ja tuttavat.Kuolinilmoitus on lähiomaisten ilmoitus kaikille vainajan tunteneille.Muutenkin koko ilmoitus on mielestäni aikalailla rahastamista.Pakkohan sitä ei ole laittaa mutta tuntuu että pitäähän se laittaa.Onko se sitten ikiaikainen perinne mutta ei ole vainajaa kohtaan epäkunnioittavaa vaikka sitä ei laittaisikaan.Kuitenkin sukulaiset ja ystävät tietävät ja muiden ei tarvitse.Normaalinkokoinen ilmoitus maksaa 500-600 euroa,kirkollisissa uutisissahan se näkyy vaikka ei ilmoitusta olisikaan.Mitä mieltä olette muut?

• muistojuhlaan
        adressia ei viedä kirjoitti:

silloin eikä lähetetä jos itse osallistuu hautajaisiin.Adressi lähetetään kun haluaa muistaa mutta ei jostain syystä mene hautajaisiin.Tuntuu kyllä hassulta ojentaa adressi ja olla samalla läsnä.Näin ainakin suosittaa käytös ja etiketti neuvot.Jokainen tekee miten omalta tuntuu.Sitten toinen asia joka ihmetyttää,nimittäin kuolinilmoitus lehdessä.Miksi siihen laitetaan sukulaiset ja tuttavat.Kuolinilmoitus on lähiomaisten ilmoitus kaikille vainajan tunteneille.Muutenkin koko ilmoitus on mielestäni aikalailla rahastamista.Pakkohan sitä ei ole laittaa mutta tuntuu että pitäähän se laittaa.Onko se sitten ikiaikainen perinne mutta ei ole vainajaa kohtaan epäkunnioittavaa vaikka sitä ei laittaisikaan.Kuitenkin sukulaiset ja ystävät tietävät ja muiden ei tarvitse.Normaalinkokoinen ilmoitus maksaa 500-600 euroa,kirkollisissa uutisissahan se näkyy vaikka ei ilmoitusta olisikaan.Mitä mieltä olette muut?

Minäkin olen sitä mieltä, että adressin voi viedä muistotilaisuuteen.
        Mitäs hassua on antaa ardessi, siinähän kunnioitetaan vainajan muistoa ja kannatetaan esimerkiksi syöpäsäätiötä 12 euron lahjoituksella ??

Meillä oli muistotilaisuudessa 85 henkeä ja kukkia tuli paljon, mutta läheskään kaikki eivät laskeneet kukkia, vaan antoivat ardessin, kun tulivat.Niitä olikin sitten yli 100 kappaletta ja kaikki meni hyvään tarkoitukseen.
        Kukkien hinta meni vain kauppiaiden taskuun.

Ainakin täällä maalla yleinen käytäntö on juuri tuo,adressi viedään mukana,kun mennään muistojuhlaan.
        Juuri olin lauantaina hautajaisissa ja siellä toimittiin näin. Toiset tekee vielä niin, että laskevat kukat ja tuovat adressin, se on jo vähän liikaa.

Minä ainakin kannatan kuolinilmoitusta lehdessä, se vasta olis outoa, jos ei sitä laitettais.

• sen verran
        muistojuhlaan kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että adressin voi viedä muistotilaisuuteen.
        Mitäs hassua on antaa ardessi, siinähän kunnioitetaan vainajan muistoa ja kannatetaan esimerkiksi syöpäsäätiötä 12 euron lahjoituksella ??

Meillä oli muistotilaisuudessa 85 henkeä ja kukkia tuli paljon, mutta läheskään kaikki eivät laskeneet kukkia, vaan antoivat ardessin, kun tulivat.Niitä olikin sitten yli 100 kappaletta ja kaikki meni hyvään tarkoitukseen.
        Kukkien hinta meni vain kauppiaiden taskuun.

Ainakin täällä maalla yleinen käytäntö on juuri tuo,adressi viedään mukana,kun mennään muistojuhlaan.
        Juuri olin lauantaina hautajaisissa ja siellä toimittiin näin. Toiset tekee vielä niin, että laskevat kukat ja tuovat adressin, se on jo vähän liikaa.

Minä ainakin kannatan kuolinilmoitusta lehdessä, se vasta olis outoa, jos ei sitä laitettais.

että vainajan muistoa kunnioitetaan läsnäololla joten miksi vielä adressi?Ja onko sekään varmaa että ne menevät hyvään tarkoitukseen ja paljonko siitä adressista lopulta menee varsinaiseen rahastoon.Ei minusta ole outoa jos ei laiteta kuolinilmoitusta.Onkohan niin että meillä kaikilla on alitajunnassa ajatus että mitä se vainajakin ajattelee jos ei ilmoitusta laiteta ja ennenkaikkea mitä ne muutkin ihmiset sanoisivat?Silloinhan todellisuudessa emme usko taivaaseen ja jumalaan,epäilemme koko jumalan olemassaoloa.Ei siellä mietitä ja katsella miten omaiset hoitavat hautajaiset ym.Sillä siellä on vain rauha ja ihanuus.

• Läsnä olo riittää

Koska et tunne viellä kovin hyvin appeasi ja anoppiasi, minä sinuna heidät tavattuaan ojentaisin vain käden ja sanoisin: Otan osaa! Tai aivan vain ojentaisin käden, katsoisin silmiin ja nyökkäisin. Kuulostele tilannetta ja ihan miltä sinusta tuntuu. Käden ojennus on samalla tervehdyskin. Kappeliin voi mennä aivan hyvin ilman kukkiakin. Adressin voitte halutessa viedä mukana muistotilaisuuteen. Ei ole mitään kirjoitettua sääntöä, että kukkia on pakko viedä! En ainakaan itse loukkaantunut, vaikka mieheni hautajaisissa kaikki eivät laskeneet kukkia arkulle. Tärkeintä oli sillä hetkellä pelkkä läsnäolo!

• hyvin sanottu

Juuri näin, kuin edellinen sanoi.Ei ole mikään pakko viedä kukkia ja adressin voi viedä muistojuhlaan.
        Tuolle nimimerkille 'sen verran' sanoisin, eihän kaikki ole läsnä muistotilaisuudessa,meillä on isot lapset,mutta eivät ole hautajaissa ja hekin haluavat ottaa osaa,joten heidänkin nimensä on tuossa adressissa.

• Kukkia !
        hyvin sanottu kirjoitti:

Juuri näin, kuin edellinen sanoi.Ei ole mikään pakko viedä kukkia ja adressin voi viedä muistojuhlaan.
        Tuolle nimimerkille 'sen verran' sanoisin, eihän kaikki ole läsnä muistotilaisuudessa,meillä on isot lapset,mutta eivät ole hautajaissa ja hekin haluavat ottaa osaa,joten heidänkin nimensä on tuossa adressissa.

Itse en ainakaan kehtaisi mennä hautajaisiin viemättä kukkia, edes vaikka yhtä ruusua.

KYSYN TEILTÄ, jotka ette vie kukkia, kuinka
        jätätte jäähyväiset vainajalle ?
        Istutteko vain kirkonpenkissä kun olisi teidän "vuoronne" mennä arkun ääreen, vai uskallatteko mennä ilman kukkia arkun viereen sanomaan sanottavanne ? Niinkin voi tietenkin tehdä, mutta useimmilla ihmisillä luulisi olevan turvallisempaa että on se kukka kädessä siinä.

ETIKETTI sanoo että adressia ei viedä jos itse mennään. Minusta tuntuisi hassulta ja jotenkin "itsekkäältä" istua muistotilaisuudessa jossa JOKU MUU lukee minun nimeni sieltä adressista. Adressit on tarkoitettu enemmän omaisille, siunaustilaisuuden kukat ja muistolauseet taas vainajalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe