Ikkunat huurussa

hjk1

mistähän johtuu kun aamulla usein vaunun ikkunat huurussa tai jopa vesihelmeillä,varsinkin kun on yöllä ollut lämmitin päällä,siis sisäpuolelta.

11

4090

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmankierto

      olla kunnossa .

    • tarkoitettu talvikäyttöön.

      Minulla uusi asuntoauto ja heti kun ulkona on vähemmän kun 10 astetta ikkunat vetää huurtuun.
      Auttaa jos käyttää ikkunapeite mutta ongelma on ylensä se että on yksinkertainen pohja.
      Jos tuuletus pelaa hyvin niin se auttaa pikkasen.

      • pohja kaksin-

        kertaisella tietämättömyydellä varustettuna on ongelma.Mutta on autossa sitten yksinkertainen pohja tai vaikka moninkertainen, niin se ei sitä ongelmaa poista.Ilman kierto on se avain sana,Mutta yksinkertainen ei sitä ymmärrä, vaan lisäilee eriste kerroksia ja ihmettelee miksi joka paikka homehtuu.Edelleen kun tehdään tiivis paketti ja unohdetaan tuuletus, on ongelma valmis.Ja se kyllä johtuu siitä mainitsemastasi yksikertaisuudesta, mutta ei autossa , vaan käyttäjässä


      • Mitä tarkoitat ??????
        pohja kaksin- kirjoitti:

        kertaisella tietämättömyydellä varustettuna on ongelma.Mutta on autossa sitten yksinkertainen pohja tai vaikka moninkertainen, niin se ei sitä ongelmaa poista.Ilman kierto on se avain sana,Mutta yksinkertainen ei sitä ymmärrä, vaan lisäilee eriste kerroksia ja ihmettelee miksi joka paikka homehtuu.Edelleen kun tehdään tiivis paketti ja unohdetaan tuuletus, on ongelma valmis.Ja se kyllä johtuu siitä mainitsemastasi yksikertaisuudesta, mutta ei autossa , vaan käyttäjässä

        Nyt mää en ymmärä???????????????? Siis jos on uusi asuntoauto ja puhalluslämmitys niin siinä on jokin vika vai? Ainakin meillä huurtuu ikkunat vaikka tuuletus on varmasti kunnossa.


      • silloin
        Mitä tarkoitat ?????? kirjoitti:

        Nyt mää en ymmärä???????????????? Siis jos on uusi asuntoauto ja puhalluslämmitys niin siinä on jokin vika vai? Ainakin meillä huurtuu ikkunat vaikka tuuletus on varmasti kunnossa.

        suunnittelu virhe.Laskeppa ensin montako suutinta on laitettu lämmitys järsestelmään.Yleensä 6kpl on maksimi tehtaan jäljiltä ja lämmityslaiteen valmistajan ilmoituksen mukaan tarvittaisiin 8 kpl minimi.Joten epäilen ettei ole vika, vaan valmistajan virhe.Luet ensi hätään lämmityslaiteen ohjekirjan, sieltä yleensä selviää nämä suutin määrät ja putkiston halkaisia vaatimus


      • -joopajoo-
        silloin kirjoitti:

        suunnittelu virhe.Laskeppa ensin montako suutinta on laitettu lämmitys järsestelmään.Yleensä 6kpl on maksimi tehtaan jäljiltä ja lämmityslaiteen valmistajan ilmoituksen mukaan tarvittaisiin 8 kpl minimi.Joten epäilen ettei ole vika, vaan valmistajan virhe.Luet ensi hätään lämmityslaiteen ohjekirjan, sieltä yleensä selviää nämä suutin määrät ja putkiston halkaisia vaatimus

        Eipä auta vaikka lisäisit suuttimia seinät täyteen. Kosteus pitää saada ulos. Sen kierrättäminen sisällä ei auta huurteenpoistoon yhtään.
        Tästä voi tutkia asiaa: http://lvi.tky.fi/pics/Mollier2-iso.jpg


      • ulos meno
        -joopajoo- kirjoitti:

        Eipä auta vaikka lisäisit suuttimia seinät täyteen. Kosteus pitää saada ulos. Sen kierrättäminen sisällä ei auta huurteenpoistoon yhtään.
        Tästä voi tutkia asiaa: http://lvi.tky.fi/pics/Mollier2-iso.jpg

        ole ongelma, vaan se ilman sisään tulo


    • oli oikea.

      Jos ikkunat helmeilee, niin ilmankierto on riittämätön. Moniin muuten hyviin sakemanneihin on jälkeenpäin pitänyt porata lisää reikiä lattiaan ilmankierron tehostamiseksi.
      Autoa ja avaunua pitää siis tavallaan lämmittää harakoille kovalla ilmankierrolla. Tällöin ikkunat pysyvät lähes kostumattomina.
      Esim. 20 vuotias kotimainen vaunu on rakennettu siten, että pohjassa on 3 kaukaloa, minkä kautta raitis ilma tulee sisään. Ja se ilma vie mennessään kosteuden ulos kattoluukusta, kahdesta venttiilistä ja liesituulettimen torvesta.
      Mutta jos ikkunat peitetään verhoilla ja rullaverhoilla yöksi, niin ilmankierto estyy jolloin kosteus nimenomaan tiivistyy kylmään ikkunapintaan. Eli antakaa ikkunoiden olla vapaana, niin ilmankierto on kohdallaan. Jos ei tällä konstilla kosteus poistu, niin ilmatuloreikiä (ilmasolia) joutuu lisäämään vaikka seuraavassa huollossa. Näitä on moneen autoon ja vaunuun tehty takuutyönä, kun laitteet on alunperin suunniteltu väärin, eli riittämättömällä ilmanvaihdolla.

    • pidämmä...

      aina kattoluukkua raollaan, kun oomma vaunusa ja myös muulloin. Vaunun pohjasa olevat ilmareiät auki samoin emme pirä pimennys verhoja ikkunan eessä. Tällöin ei kosteutta kerry ikkunaan, vaikka vaunu on saksalainen.

    • puskavaanari

      Olet jo saanut monta hyvää vastausta kyselyysi. Lähes jokainen korostaa ilmankiertoa joka onkin ainoa keino pitää kastepiste eli ilman sitoma vesimäärä riittävän alhaisena jotta se ei lauhdu viileille pinnoille. Kysehän on samasta ilmiöstä kuin kesällä Vishy- tai olutpullossa kun se kylmänä kostuu pinnaltaan.

      Oma kokemukseni on se, että ainakin ikkunan alareuna tahtoo kostua vaikka ilmanvaihtoa olisikin kohtuullisesti, koska ikkunat tuppaavat olemaan ulkonevia eikä ilmanvirta oikein kuivata alareunaa. Myös lämpökaihtimien vetäminen tiiviisti eteen varmistaa ikkunan aamupesun, kosteus kun pääsee sieltä verhojen välistäkin mutta verho edelleen jäähdyttää ikkunan sisäpintaa.

    • höh

      Monet ovat jo aikaisemmissa viesteissä kertoneetkin syyn ikkunoiden huurtumiseen.

      Vaunun/auton piironkiosan pohjassa olevat korvausilma reiät on peitetty tiheäsimäisellä metalliverkolla, ettei ötökät pääse sieltä tulemaan sisään. Tarkista ja puhdista tarvittaessa pohjan alapuolelta ettei verkon päälle ole kertynyt pölyä ja roskia, jotka vaikeuttavat korvausilman sisäänpääsyä.

      Onko istuinlaatikoihin pakatut tavarat laitettu niin, etteivät ne estä lämpimän ilman kiertoa ilmasolissa seinän vierelle, ja seinääpitkin ylöspäin kohti kattoa. Monasti joko lattian tai seinän puolella on jokin tyyny/vaate ilmasolan tukkeena.

      Ikkunoissa on rullakaihtimen sijasta parempi käyttää paksuja pimennysverhoja niin, että verhon alapuoli estetään painumasta seinään kiinni. Seinää pitkin nouseva lämmin ilma kohoaisi verhon ja ikkunan välistä ylöspäin, pitäen ikkunan kohdalla ilmatilan lämpimänä ja kuivana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1584
    Aihe