Ei ole tainnut vielä olla. Voisi vertailla vähän. Eli mikä on keskikulutuksenne, millä autolla ja millaiset olosuhteet?
Renault Scenic -00 dTi, 5,7l/100, 75% maantieajoa.
Dieselin kulutus -gallup
109
24401
Vastaukset
- simu_l
ex-autoni opel omega 2.3td -87, syöttöjä lisätty, n.80% maantie ajoa ja kulutus 5.5-6.5l/100km, riippui kiireestä.. tuo 5.5 meni n.95km/h keskinopeudella..
- Henkka
6,0-6,5litraa menee sekalaista ajoa kesällä ilmastoinnin kanssa saattaa mennä 7,0 litraa
- Toyisti
5.5 l/100km -0.5l ajotavasta sekä webaston ja ilmastoinnin käytöstä riippuen
- ocu
skoda ocu tdi 90hv, vm.98 kilometrejä on kertynyt 140000 t.
sekalaista kaupunkiojoa 5-5,2L tienpäällä nopeusrajoituksia noudattaen 4-4,2L - Sami Koo
7 tkm keskikulutus 5,15 l/100km, seka-ajoa etelän ruuhkissa, Vaihdellut 4,95-5,3 välillä.
- a4/96kw
Reilun 15tkm:n keskikulutus 5,3l/100km. Pääasiassa nopeahkoa moottoritieajoa.
- joo
a4/96kw kirjoitti:
Reilun 15tkm:n keskikulutus 5,3l/100km. Pääasiassa nopeahkoa moottoritieajoa.
5.0 l/100km keskikulutus 200 tkm:lla.
Ainut hyvä puoli koko paska kasassa.
- DieselPower
Sekakulutus, 70% maantie / 30 % kaupunki, 5,7 l/100km, rajoitusten mukaan. Autolla rällätty 500 tkm, josta minä 200 tkm.
- pemo
Galaxy -03 96 kw tdi 7,4 l/100km. Mitattu n.2000km matkalla boxi katolla, kyydissa 2 aikuista,vauveli ja kuukauden lomavarusteet.
Melkein koko matka moottoritieta, matkanopeus
n.130-140km/h.Ilman boxia karvan alle 7l/100km
vauhdilla 130-140km/h motarilla. - HDJ80
4.2L TD sekalaista ajoa ympäri vuoden 10.5-11L/100km
- D52002
On se ihme ja kumma kun kaikilla autot kulkevat alle tehtaan ilmoitusten ja autolehtien testien...
Tosi säästeliästä ja ajotaidoiltaan ihailtavaa porukkaa.
Jospa laitettaisiin kaikkiin ehdolle puoli litraa lisää, parhaisiin litra tai ylikin. Sitten voitaisiin olla oikealla alueella. No joo, oli siellä muutama realistikin kuten Primera-kuski, mutta nuo 4-5 l lukemat isolla autolla 130-140 km/h keskivauhdilla tai "motarilla" on ihan mainospuheita.
Itselläni Volvo V70 D5, joka syö maantiellä 5 l 85 Km nopeudella, 5,5 litraa 100 vauhdilla ja 6 litraa 120 km vauhdilla. Talvella 0,5 litraa, kaupunki 0,5...1 litra. Eli kulutus on jotain väliltä 5,0 - 7,0 l/100 km
Ja nämä siistillä ajolla.
Muistakaa, että mittarivirheet yms. pitää ottaa huomioon, ja ajotietokoneet ovat optimistisia...
Ei muuta kuin hyviä dieselajoja kaikille.
Jokainen "panee parastaan" sen verran paksusti. Tosi on, että jollakin pätkällä noihin lukuihin pääsee- focus
Ford Focus 1,8 TD farmari -99. 150 tkm:n keskikulutus 4,8 l/100 km (mittarivirhe on tarkistettu). Maantiellä pääsee alle neljän. Suurin osa ajosta on ollut sekalaista ajoa kehä III:n sisällä.
- Zombie
keskimäärin. Ei oikeastaan vaihtele vuodenaikojen mukaan. Auto Saab 9-3 vm. -02, ilmastointi, naftalämmitin. Ajosta varmaankin 95 % maantiellä, josta puolet moottoritietä pikku ylinopeudella jos liikenne sallii.
- naku
Zombie kirjoitti:
keskimäärin. Ei oikeastaan vaihtele vuodenaikojen mukaan. Auto Saab 9-3 vm. -02, ilmastointi, naftalämmitin. Ajosta varmaankin 95 % maantiellä, josta puolet moottoritietä pikku ylinopeudella jos liikenne sallii.
opel vectra -98 2.0 dti keskikulutus 3 vuoden ajalta kaikkiajot aika tasan 6 l /100 km
- Sami Koo
tuo 7 tkm kulutus jonka tuolla aikaisemmin laitoin, on laskettu ihan kulutetusta polttoaineesta ja ajetuista kilometreistä.
Ymmärrän pointtisi, on totta sinänsä se että moni elvistelee jollain kesällä suoritetun matka-ajo kulutuksella, lopulta sitten vasta alkaa olla uskottavuutta kun puhutaan koko vuoden kulutuksesta. - Julle
naku kirjoitti:
opel vectra -98 2.0 dti keskikulutus 3 vuoden ajalta kaikkiajot aika tasan 6 l /100 km
Mulla on sama auto, Opel Vectra 2.0DTi 16V-GL Voyage eli farmari.
Seka-ajossa kuluttaa n. 5,4 litraa vaimon ajaessa, mutta samat ajot minun ajamana vie n. 4,8 litraa. Paras saavutukseni on 4,5.
Suosittelen taloudellisen ajamisen perusteiden opettelua, se tuo ajamiseen lisää mielenkiintoa! - masa
Minulla on Volvo V70TDI, vm. 1999, ajettu 280000km, itse olen ajanut sillä 17000 km.
Moottoriin on asennettu (1. omistaja) ns. teholastu, joka antaa lisätehoja kuulemma n. 35 hv. Toisinsanoen käytössä on n. 175 hv. Lisääntyneestä väännöstä ei ole tarkkoja lukemia.
Elikkä näillä ominaisuuksilla kulutus on ollut kesällä maantieajossa parhaimmillaan 5,4-5,5 l. Sekalaisessa ajossa lähellä kuutta litraa.
Talvella taajama-ajossa 6,4-6,8 l. Maantieajossa parhaimmillaan n. 5,9-6,2 l. Kaikki kulutukset havaittu sallituilla nopeuksilla sen enempää säästelemättä, mieluummin yläkanttiin. - toinen fordisti
focus kirjoitti:
Ford Focus 1,8 TD farmari -99. 150 tkm:n keskikulutus 4,8 l/100 km (mittarivirhe on tarkistettu). Maantiellä pääsee alle neljän. Suurin osa ajosta on ollut sekalaista ajoa kehä III:n sisällä.
Ei tuo Ilkka kaikilta onnistu, minulla ei ainakaan riitä kärsivällisyys...
- Focus -01
toinen fordisti kirjoitti:
Ei tuo Ilkka kaikilta onnistu, minulla ei ainakaan riitä kärsivällisyys...
Ei riitä joo kärsivällisyys. Oman keskikulutus 70tkm aikana 6,2. Omaan ajotyyliin peilaten olen tyytyväinen tohon. Ilmastointi aina päällä ja eberiä talvella lämmitykseen käytellen... Ajo suurelta osin pääkaupunkiseudulla pyörimistä ja motariajoa.
- focus
Focus -01 kirjoitti:
Ei riitä joo kärsivällisyys. Oman keskikulutus 70tkm aikana 6,2. Omaan ajotyyliin peilaten olen tyytyväinen tohon. Ilmastointi aina päällä ja eberiä talvella lämmitykseen käytellen... Ajo suurelta osin pääkaupunkiseudulla pyörimistä ja motariajoa.
Minäkin olen saanut menemään pari kertaa yli 6 litraa tankillisella. Olen ajanut tuolloin Saksan läpi autobahnalla suksiboksi katolla. Keskinopeus on ollut 800 km:n tankkausvälillä lähes 140 km/h. Eli 800 km alle 6 h. Suomessa en saa menemään kirveelläkään yli kuutta litraa.
Kesän aikana yhdellä tankillisella ajoi noin kaksi viikoa pätkäajoa kehä III:n sisällä. Moottoritiellä ajoin 80 aluella 90 km/h ja 100 aluella 110 km/h mittarin mukaan. Jokainen kiihdytys moottoritielle tehtiin lähes niin kovaa kuin auto kulki. Näitä kiihdytyksiä oli noin noin neljä kpl päivässä. Kierrätin moottoria aina 4000 r/min asti. Muut kiihdytykset olivat myös ripeitä, mutta tyydyin max 3000 r/min. Kiihdytin silti keskimääräistä nopeammin. Tankillisen kulutukset olivat keskimäärin 4,5 l/100 km. Motarillakin ajoin 120 alueella 130 km/h mittarin mukaan. Jos moottoritieosuuksia on paljon, niin tankillisen kulutus nousi lähelle viittä litraa. Yli ei menty edes tankillisella, jossa oli kaksi reissua Espoosta Lahteen ja takaisin 130 km/h mittarin mukaan. Nyt ilmojen viiletessä voi taas mennä yli viisi litraa, kun Eber alkaa toimimaan. Mulla ei ole ilmastointia. Neljää litraa en alittanut, koska en malttanut ajaa moottoritiellä 100 km/h mittarin mukaan.
Ajaminen ei ollut mitään ikävää hissuttelua, vaan auton suorituskykyä ja mukavaa vääntöä käytettiin kunnolla hyväksi. Ihmeen hyvin se 66 kW riittää... - Escort
focus kirjoitti:
Minäkin olen saanut menemään pari kertaa yli 6 litraa tankillisella. Olen ajanut tuolloin Saksan läpi autobahnalla suksiboksi katolla. Keskinopeus on ollut 800 km:n tankkausvälillä lähes 140 km/h. Eli 800 km alle 6 h. Suomessa en saa menemään kirveelläkään yli kuutta litraa.
Kesän aikana yhdellä tankillisella ajoi noin kaksi viikoa pätkäajoa kehä III:n sisällä. Moottoritiellä ajoin 80 aluella 90 km/h ja 100 aluella 110 km/h mittarin mukaan. Jokainen kiihdytys moottoritielle tehtiin lähes niin kovaa kuin auto kulki. Näitä kiihdytyksiä oli noin noin neljä kpl päivässä. Kierrätin moottoria aina 4000 r/min asti. Muut kiihdytykset olivat myös ripeitä, mutta tyydyin max 3000 r/min. Kiihdytin silti keskimääräistä nopeammin. Tankillisen kulutukset olivat keskimäärin 4,5 l/100 km. Motarillakin ajoin 120 alueella 130 km/h mittarin mukaan. Jos moottoritieosuuksia on paljon, niin tankillisen kulutus nousi lähelle viittä litraa. Yli ei menty edes tankillisella, jossa oli kaksi reissua Espoosta Lahteen ja takaisin 130 km/h mittarin mukaan. Nyt ilmojen viiletessä voi taas mennä yli viisi litraa, kun Eber alkaa toimimaan. Mulla ei ole ilmastointia. Neljää litraa en alittanut, koska en malttanut ajaa moottoritiellä 100 km/h mittarin mukaan.
Ajaminen ei ollut mitään ikävää hissuttelua, vaan auton suorituskykyä ja mukavaa vääntöä käytettiin kunnolla hyväksi. Ihmeen hyvin se 66 kW riittää...Ford Escort 1.8TD vm.1997
Eli siis esikammiodiesel jakajapumpulla, turbo, välijäähdytin, 66kW.
Vie paljon nykyisiin Focuksiin verrattuna.
Ajoista arvioni mukaan yli puolet kaupunkiajoa, kahden vuoden aikana kulutus on 6.0L/100km.
Maantiellä 80km/h vauhdilla menee noin 4.5L/100km,
100km/h noin 5.5L/100km, moottoritiellä 130km/h jo 7L/100km.
Ennätys on viime talven kovilla pakkasilla kun ajoin pelkkää kaupunkiajoa ja töistä lähdin kotiin ilman lohkolämmitystä. Silloin meni kahden viikon ajanjaksolla 7.6 L/100km.
Vie siis paljon ja vääntö 180Nm/2000rpm nykymittapuun mukaan naurettava. Vaan onhan se muuten ollut halpa & hyvä käyttää. Tarkoitus on pitää pitkään kyseistä autoa.
Tosin Mercedes-Benz C220 CDI -farkusta haaveilen...
- Partner
Peugeot Partner 1,9D, 6,2 l/100 km maantiellä 105 km/h.
- PitkäJussi
Nyt takana 20 tkm ja keskikulutus 5,36, mistä moottoritieajoa (130 - 140) noin 50 %.. Auto ollut kesäkuun alusta..
- mbe
Yllättävän paljon tehtaan lukuihin nähden,vähimmillään noin 6,5l. Kesällä ilmastointi päällä ja kaupunkiajoa enimmäkseen,jopa 7.5l/100km.
Ajotietokone optimstinen,reipasvauhtisella reissulla kesällä, näytti että 6.6, todellisuudessa meni noin 7.1. Keskinopeus 94km/h.
Kulutuksia nostaa vakionopeudensäädin ja raskas kaasujalka.- Pete
Miten vakionopeudesäädin voi nostaa kulutusta? Eikö luulisi olevan toisinpäin?
Onko sulla tutkimusfaktaa tähän? - steikki
Pete kirjoitti:
Miten vakionopeudesäädin voi nostaa kulutusta? Eikö luulisi olevan toisinpäin?
Onko sulla tutkimusfaktaa tähän?siis jos ajaa "cruice" päällä niin alamäissä ilmenee moottori jarrutusta. mut jos ajaa jalkakaasulla ja vaihtaa vapaalle alamäissä niin silloin saattaa päässä vähemmällä kulutuksella tai jopa tasasella kaasulla. no enpä tiie mut tästähän joko vois tehdä tutkimuksen siis matka ajossa eir asia ajaa kaupungissa
- mbe
steikki kirjoitti:
siis jos ajaa "cruice" päällä niin alamäissä ilmenee moottori jarrutusta. mut jos ajaa jalkakaasulla ja vaihtaa vapaalle alamäissä niin silloin saattaa päässä vähemmällä kulutuksella tai jopa tasasella kaasulla. no enpä tiie mut tästähän joko vois tehdä tutkimuksen siis matka ajossa eir asia ajaa kaupungissa
No eipä voi heittää vapaallekaan kun automaatti,eikä muulla vaihteistolla edes olemassa.
Asiaan,vakionopeden säädin ei "näe" eli ei osaa ennakoida esim mäen loppumista,vetää tasaisesti harjalle saakka ja sitten alkaakin jo jarruttamaan. Fiksu kuski löysää kaasulta jo hieman aiemminkin,ja ehkä on kerännyt hieman nopeutta jo edellisestä mäestä että on mistä löysätä vauhtia. Matka-ajossa säästää jonkin verran. Mutta helppo tuhlata reippailla ohituksilla;-) - Pete
mbe kirjoitti:
No eipä voi heittää vapaallekaan kun automaatti,eikä muulla vaihteistolla edes olemassa.
Asiaan,vakionopeden säädin ei "näe" eli ei osaa ennakoida esim mäen loppumista,vetää tasaisesti harjalle saakka ja sitten alkaakin jo jarruttamaan. Fiksu kuski löysää kaasulta jo hieman aiemminkin,ja ehkä on kerännyt hieman nopeutta jo edellisestä mäestä että on mistä löysätä vauhtia. Matka-ajossa säästää jonkin verran. Mutta helppo tuhlata reippailla ohituksilla;-)On niitä vakionopeudensäätimiä manuaaleissakin, että ei pelkästään automaateissa.
Muuten olen samaa mieltä. Onkohan kukaan tutkinut asiaa sen tarkemmin? Säästö lienee aika merkityksetön. - mbe
Pete kirjoitti:
On niitä vakionopeudensäätimiä manuaaleissakin, että ei pelkästään automaateissa.
Muuten olen samaa mieltä. Onkohan kukaan tutkinut asiaa sen tarkemmin? Säästö lienee aika merkityksetön.Toki niitä manuaaleissakin,tarkoitinkin ettei ko.autoa saa manuaalina.
Jostain muistan lukeneeni että joitain desejä "normaali" kulutuksisella autolla. Kaverilla oli 300ce ja ajoi pitkää matka-ajoa paljon,huomattava ero kulutuksessa. Ajoi aika reippaasti muutenkin eli ilman vakionopeudensäädintä pääsi jokatapauksessa vähemmällä.
Aivan sama vaikka hieman enemmän kuluttaisikin,on se hieno keksintö. Harmi kun ei oo tutkaa joka pitäis etäisyyden edellä menevään koko ajan samana;-) - Jee!
Pete kirjoitti:
Miten vakionopeudesäädin voi nostaa kulutusta? Eikö luulisi olevan toisinpäin?
Onko sulla tutkimusfaktaa tähän?Jee!
- 330d ja hajis
mbe kirjoitti:
Toki niitä manuaaleissakin,tarkoitinkin ettei ko.autoa saa manuaalina.
Jostain muistan lukeneeni että joitain desejä "normaali" kulutuksisella autolla. Kaverilla oli 300ce ja ajoi pitkää matka-ajoa paljon,huomattava ero kulutuksessa. Ajoi aika reippaasti muutenkin eli ilman vakionopeudensäädintä pääsi jokatapauksessa vähemmällä.
Aivan sama vaikka hieman enemmän kuluttaisikin,on se hieno keksintö. Harmi kun ei oo tutkaa joka pitäis etäisyyden edellä menevään koko ajan samana;-)että kulutus olisi suurempi. Perusteluna on se, että jos pidät nopeuden todellakin vakiona, niin sen saman homman hoitaa cruise automaattisesti. Jos taas ajat kuten suomalaiset yleensä, eli annat vauhdin hidastua ylämäissä ja kasvaa alamäissä, niin silloin voi olla mahdollista säästää. Mutta onko se järkevää? Takana hermostutaan ja sitten kun alamäessä olisit ohittamassa, niin vauhti kiihtyykin takaisin! Minä väitän, että meissä tällä palstalla olijoissa ei ole yhtään sellaista, joka oikeasti ajaisi yhtään pienemmällä kulutuksella jalan kanssa!
- Nettijussi
11-12,5l satkulla, oli kesä eli talvi
- TDIC-89
Pajero TDIC vm.89. 9,3 - 10,5 litraa tänä kesänä.
- ANR
10 kaupungissa ja 8 maantiellä enkä aja pihistelemällä kun huolttiksilta ainetta saa lisää....:)
- TDI
Seat Cordoba TDI 66 kw -00 5,2 l/100 km 80 % moottoritietä mittarinopeus n 140 km/h loppu kaupunkiajoa. Tuon verran menee yleensä, kulutus on laskettu kilometrien ja tankatun ainemäärän perusteella.
Paras pihistelytankillinen 4,3 l/100 km, tuohon en normaaliajotavallani pääse. - BMW
Kulutus noin 15 tkm. matkalla 5,7 l/100km. Keskinopeus 67,2 km/h. Aina tarvittaessa ilmastointi päällä, webastoa ei ole käytetty tuossa jaksossa. Ajotapa, vakionopeussäädin pienen ylinopeuden puolella, ohituksissa raskaalla kaasujalalla. Kuormana pääosin yksi henkilö ja noin 40 kg tavaraa.
- 330d ja hajis
kaupungissa tai sekalaisessa ajossa, ilmeisesti. Muuten on aika vaikea uskoa. Itselläni kun sekalaisen ajon kulutus on se n. 6,5L ja ajan säästeliäästi yleensä.
- Vepa
Mun auton keskikulutus on noin 5 litraa satasella...Kesällä maantieajossa paras lukema oli 4,7 litraa...Mutta talvella voi mennä 6-7 litraa..
- make
Maantieajossa pienellä ylinopeudella 100 - 130 ja Perhe matkatavarat mukana 5.2 l/100 km
Työmatka-ajossa (70 % matka-ajoa/30 % maantieajoa)kulutus ollut 5.4 - 5.6 l/100 km (Eberi on käytössä) - Mazda
Kolmen vuoden keskikulutus 5,2 l/100 km. Kesällä 5,5 l/100 km ilmastoinnin takia samoin talvella jos suksiboksi katolla, keväällä ja syksyllä 4,9 l/100 km. Ajettu 95000 km ja kaikki tankkaukset on kirjattu.
- Zitruuna
Citroen ZX 1.9D vm -92, kulutus kaasujalan painosta riippuen n. 5 - 5.5 l/100km. Ajo 99 % maantieajoa.
- pensa
Bensa Galant -00 STW, maantie 6,5 - 7,5 l riippuen nopeudesta, kaupunki 8,5 - 10 l riippuen mm. kylmäkäynnistyksistä.
- Börje
Avensis 1,6:n koko vuoden keskikulutus 6,2 litraa.
- Toni
Börje kirjoitti:
Avensis 1,6:n koko vuoden keskikulutus 6,2 litraa.
Kuulostaa aika hyvältä kulutukselta. Minkälaisessa ajossa menee.
Mulla vie Vectra B 1.6 7.7l/100km (47tkm välillä mitattu) Lähinnä parinkymmenen kilsan työmatkaa pääkaupunkiseudulla.
Mittarivirhettä ei ole huomioitu, tankki täyteen ja kilsat/litrat ylös-periaatteella
- Jukka
Keskikulutus ollut 13 tkm:n aikana heinäkuun alusta lukien 4,3 l/100 km. Pienin 3,9 noin 90-95 km/h nopeudella ilmastointi päällä pitkässä matka-ajossa.
Suurin kulutus ollut 4,8 l/100 km moottoritieajossa nopeudella 115-130 km/h.
Pätkäajossa kulutus yleensä 4,2-4,4 l/100km. - megane
1.9dTi moottoritieajoa 90%, loppu sekalaista:
5.1 l/100km. Tämä laskettu tankatun polttoaineen määrästä, ei ajotietokoneesta (koska sitä ei ole:).. - Marko 135 kg
Moi
1979 MB-123, 200 D alle 7/100km
1980 MB-123, 300 D tomatti 8,5/100km
Sit vertailu uuteen eko tiisseliin, esim WWW.POLOseen. Toisaalta MB 123 taitaa painaa puolet enemmän ja olla noin kolme kertaa tilavampi kuin poloneeetsi
löpö maksaa 0,75 €/ l
MB 123 D kulutus: 7,5 l/100 km X 0,75 €/l=5,63€
"WWW.POLOnen/eko/D:5,5 l/100 km X 0,75 €/l=4,13€
erotus : 1,5 €/ 100 km
HIRMU SÄÄSTÖ...
Kymppitonnilla 150 € säästöä, eli jos ajat vuodessa 40 000 km niin uudella eko tiisulilla säästät 600 €/vuosi....Sillähän taitaa jo maksaa yhden osamaksun siihen edullisen uuteen eko kiisseliin
Muistakaa myös et näille parin tonnin lahnoille ei tartte laskee arvonalennusta diiselveron kannattavuutta laskettaessa.
Huollot on myös tosi kalliita, kun vaihtaa öljyt ja filtterit itte, Varaosat sika halpoja ja tekniikka kohtuuu lujaa.
Ja mikä tärkeintä 123 300 D on helvetin hyvä auto. TS käyttöarvo 10- Marko 102 kg
mulla on 1986 mallin 190D ja kulutus on kesällä 6litraa saraselle ja talvella 6,5.
Auto on jo niin pitkään mulla ollu ja firman kilomertrikorvaus ajoja ajettu että arvon alenemiselle ei voi enää mitään laskea.
Aion ajaa autolla vielä monta vuotta. - Börje
Tahtoo vain olla 123:n kulutus esim. koko vuoden keskikulutuksena lähellä yhdeksää litraa. Kyllä 7,5 litraankin pääsee joskus kesällä loistavissa olosuhteissa maantieajossa. Minä olen yleensä päässyt 200 D:llä 33000 km 3000 litralla.
- aapo
4.6 - 5.2 tankkausvälillä.
Keskikulutus karvan verran alle 5, olisko 4.9.
Pääkaupunkiseudulla työmatkoja.
Välillä joku maantiereissu. - Octavia
Ajettu nyt -01 Oculla 15 000 km (ostin keväällä)ja tämän matkan tankkauksista laskettu keskikulutus 4,5 l/100 km. Ajotietokone väittää 4,2 mutta on vähän optimisti. Ajelen aina mittarinmukaan 10 km/h yli nopusrajoitusten ja vakionopeussäädin aktiivikäytössä
- Xahdi
Auto Xantia HDi 80kW vm 2000. Ajettu 76000km kolmen vuoden aikana keskikulutuksella 5.82l / 100km. Kaikki tankkaukset ja kilometrit excelissä. Pääosin työmatka ajoa kehä III:n sisällä, keskikulutus vaihtelee muutaman senttilitran vuoden aikojen mukaan. Kulutus yksittäisten tankkauksien välillä 4,25 - 6,35 l / 100km.
- Pasi.T.
Sekalaista ajoa, n.50% taajamassa: 6,0l/100km
- joo
ei ole päästy tehtaan lupaamiin kulutuksiin 6.5litraa tuppaa kuluun. ilmastointi koko ajan päällä ja suurin osa kaupunki ajoo
- jaska
siis 406 1,9TDI-koneella kesäkelillä 5,4, talvella menee 6,3, noin keskimäärin. 17 kuukauden keskiarvo tietokone-kirjanpidosta 5,73 litraa. Pääasiassa maantieajoa, kaupunkiajoa n 15%.
Entinen 405 1,9D -89 ilman turboa vei alhaisimmillaan 4,9, talvikelillä 500 km tauoton kaahaaminen Hesasta lähes ouluun 6,9litraa.
Ja näissä vanhoissa koneissa se hyvä puoli, että autossa riittää lämpö, uudet HDI- ym. myllyt ovat talvella aika kylmiä.- tino
Kyllä mun 406 2,1 vie vain 5,3 sataselle pitkällä maantiepätkällä. Talvirenkailla kaupunkiajossa tytär sai kulumaan 7,1 viikoksi kun autoa lainasi.
- hmm
tino kirjoitti:
Kyllä mun 406 2,1 vie vain 5,3 sataselle pitkällä maantiepätkällä. Talvirenkailla kaupunkiajossa tytär sai kulumaan 7,1 viikoksi kun autoa lainasi.
keskinopeus tasaisessa maantieajossa
85 km/h, kulutus 4,8 l/100km
110 km/h, kulutu 6,1
- hessu
matka-ajossa (täydellä kuoramalla 2 aikuista 2 lasta ja matkatavarat) vaihtelevilla tieosuuksilla keskinopeudella 82-87 km/hkeskikulutus on 4,3-4,7 litraa/100km..
kaupunkiajossa keskinopeudella 25-32 km/h keskikulutus on 5,2-5,5 litraa/100km..- Kaasujalka
Maantieajossa alle 100 km/h 5.2 litraa, mutta moottoritiellä ja kaupungissa ripeästi liikkuen 6.5 l / 100 km
Maksimissaan olen saanut kuluttamaan 7.0 litraa satasella talviajossa. - lisätkää näihin ilmoitettui...
on se nnin halpaa
- RolleX
Ajettu 369 tkm ja minun ajoilla kulutus on pyörinyt 6.5-7.3 l/100 km
Olen ajanut kyseisellä autolla 117000 km, joten käsitys on oikea, eikä pelkkää arvailua :) - p-a
Fiat Scudo JTD, webasto ollut käytössä viileillä vartin ennen ajoa ja kattotelineet katolla(useimmiten tarpeettomana).
Koko vuosi 2003
Kilometrejä: 16043
Tankkauksia: 16
Tankattu: 1115.36 litraa
Rahaa mennyt: 822.88 euroa
Keskikulutus: 6.6 litraa/100km - 2000
70 tkm keskikulutuksella 5.8 l/100km. Matka maantievoittoista. Kaasujalka armollinen: en ylitä rikesakkorajaa.
- 330d ja hajis
keskimääräinen kulutus 6.4L/100km. Samoin n. 70% maantietä, mutta aika ruuhkissa.
- Ei pihistelyä
Kylläpäs täällä kaikki ajavat kevyellä kaasujalalla. Pitkän ajan (n. 5000 km) keskikulutus 204 hv 4-vetoisella automaattidieselillä n. 8 l/100 km.
- 330d ja hajis
Ei pihistelyä kirjoitti:
Kylläpäs täällä kaikki ajavat kevyellä kaasujalalla. Pitkän ajan (n. 5000 km) keskikulutus 204 hv 4-vetoisella automaattidieselillä n. 8 l/100 km.
ajanko kevyellä jalalla, mutta sinulla tuo automaatti ja 4veto lisää hyvin epäiltävästi kulutusta. Itse olen nyt ajanut 20tkm tuolla omallani ja kertaakaan en ole päässyt 8L asti. Pienin oli 5.4L joka oli lähes puhdasta maantieajoa ja suurin 7.4 kun ilmamassamittari oli rikki. Muulloin kulutus on siinä 6.4L paikkeilla. Siis tässä omassa ajossani, jossa on kohtuullisen pitkä työmatka (36km) yleensä ruuhkaisella tiellä ja sitten tätä huoltokeikkaa, välillä 2km ajoa välillä 30km ajoa.
- Helge
VW Passat vm96 1.9TDI 4.5l maantieajoa 100-110km/h
- w124 200D
Pienimmillään 5.57 kesällä (1200km) matka ajoa, pahimmillaan 8.5 katettu kärry & moottoripyrörä perässä 700km...
- 124
w124 200D kirjoitti:
Pienimmillään 5.57 kesällä (1200km) matka ajoa, pahimmillaan 8.5 katettu kärry & moottoripyrörä perässä 700km...
250 D vähimmillään itsellä himpun yli 5l/100km,300D jopa alle!! Pitkässä,rauhallisessa matka-ajossa.
Eli taloudellista jos tahtoo näistä kolmesta,ja rauhllinen ajotyyli,300D pihein.
Naapurissa löytyy kaikki kolme,ja kyllä 200D syö eniten,joutuu huudattaan kun 4 vaihdetta ja muutenkin käyttämään kaasua raskaasti että kiihtyy. - w124 200D
124 kirjoitti:
250 D vähimmillään itsellä himpun yli 5l/100km,300D jopa alle!! Pitkässä,rauhallisessa matka-ajossa.
Eli taloudellista jos tahtoo näistä kolmesta,ja rauhllinen ajotyyli,300D pihein.
Naapurissa löytyy kaikki kolme,ja kyllä 200D syö eniten,joutuu huudattaan kun 4 vaihdetta ja muutenkin käyttämään kaasua raskaasti että kiihtyy.Tuo minun "ennätyslukema" sisältää myös moottoritietä 140kmh lasissa mutta avainsana pieneen lukemaan on tasainen matka-ajo. Kyllä vitosen pintaan voisi vielä lähemmäs päästä kun ajaisi tasaista 90kmh mutta sitten ollaan tukkona tiellä :-( Ja 5 pykälää löytyy laatikosta. Ei silti kyllä mb pienellä menee kun ajaa tasaisella kaasulla ja pumppu on säädöissään!
- TDi 74Kw TipTronic
Matka 5500 km
Keskinopeus 55km/h
Keskikulutus 6.0L (valm lupaa 6.4)
Huom automaatti.. - cortoopa
Cordoba TDI 90 hv keskikulutus 2,5 vuoden aikajaksolla 5,77l/100km ja siitä lähes kaikki maantieajoa (keskinopeus reipas 100 km/h)
Taloudellisuusajoissa on päästy samanlaisella (porrasperä) autolla 3,5l/100km kulutukseen, mutta kukas sitä sukkasillaan normaalisti ajelee ;)- cortoopa
Koska seuraan kuitenkin autoni kuluja, niin voin tietenkin kertoa että minun kilometreilläni (=paljon) yhden litran kulutuksen lasku toisi 29 euron säästön kuukaudessa, mutta koska tupakkaan ja alkoholiin ei mene pätkääkään rahaa, niin tuon säästön takia en viitsi painavia kenkiä sukkiin vaihtaa :)
- Jussi
Kulutus sekalaisessa ajossa kesällä 5 litraa ja talvella 6 litraa.
- Juuso
Audi A6 2.5 Tdi -95 180tkm
Kulutus 5.1 - 6.7l/100km, ajotavasta riippuen. - jeppe
Yllämainitulla autolla n.6l/100km maalla merellä ja ilmassa
- jeternal
-87 ml.560.000km
- Ruben
Auto Carina E 2,0D farkku.
Ajo seka-ajoa, josta ehkä n.75% on maantieajoa 90-120km/h nopeudella.
Vuoden keskikulutus mittarilukeman mukaan laskien n.6,2 l/100km. Ja kun otetaan huomioon n. 4% matkamittarivirhe, niin kulutukseksi saadaan karvan alle 6 litraa...- tojota
Eikö mittarivirhe saa kulutuksen näyttämään ennemminkin liian pieneltä kuin liian suurelta?
mittarivirhe 4% -> todellinen matka 4% pienempi
-> kulutus 1,04 x 6,2 = todellinen n. 6,5 litraa
Jos siis virhe on plusmerkkinen niinkuin tojotassa yleensä. - heq
tojota kirjoitti:
Eikö mittarivirhe saa kulutuksen näyttämään ennemminkin liian pieneltä kuin liian suurelta?
mittarivirhe 4% -> todellinen matka 4% pienempi
-> kulutus 1,04 x 6,2 = todellinen n. 6,5 litraa
Jos siis virhe on plusmerkkinen niinkuin tojotassa yleensä.Itselläni Sunny -85 diesel, 1,7 litrainen. Nopeusmittarivirhe on n. 15 %, 115 km/h näyttää mittari ja todellinen nopeus on 100 km/h.
Mittasin n. 150 km:n matkalla tienvarsikilometrimääristä (esim. Jyväskylä 75) matkaa ja vertaisin sitä matkamittariini. Heittoa tuli 150 km:n matkalla n. 2 km. Eli vaikka nopeus vaihtelee, matkamittari pitää paikkansa. - TerO
heq kirjoitti:
Itselläni Sunny -85 diesel, 1,7 litrainen. Nopeusmittarivirhe on n. 15 %, 115 km/h näyttää mittari ja todellinen nopeus on 100 km/h.
Mittasin n. 150 km:n matkalla tienvarsikilometrimääristä (esim. Jyväskylä 75) matkaa ja vertaisin sitä matkamittariini. Heittoa tuli 150 km:n matkalla n. 2 km. Eli vaikka nopeus vaihtelee, matkamittari pitää paikkansa.Tuo määrä virhettä on jo liikaa. Sallittu on 10% 4. Mikäli tuo on muuttunut sitten vuoden... hmm... -95 joku korjatkoon. En tiedä mistä tuo " 4" oikein tulee, mutta...
- espen
heq kirjoitti:
Itselläni Sunny -85 diesel, 1,7 litrainen. Nopeusmittarivirhe on n. 15 %, 115 km/h näyttää mittari ja todellinen nopeus on 100 km/h.
Mittasin n. 150 km:n matkalla tienvarsikilometrimääristä (esim. Jyväskylä 75) matkaa ja vertaisin sitä matkamittariini. Heittoa tuli 150 km:n matkalla n. 2 km. Eli vaikka nopeus vaihtelee, matkamittari pitää paikkansa.matkamittari pitää yleensä aika lähelle paikkansa, vaikka nop.mit. heittääkin.
- 330d ja hajis
olette juuri voittaneet taloudellisuusajon pääpalkinnon! Olet tehnyt jotain, johon ei edes monillakaan uusilla todella piheillä dieseleillä onnistu pääsemään! Ja sinä teit sen vanhanaikaisella pelillä! Mitenköhän pienellä pääsisitkään jollain uudemmalla pelillä.....?
- chevy
joo ton verran menee
6.2l chevy van.. - Hanu
Audi A3 TDI 110 hv -00
Keskikulutus 4,5
90% matka-ajoa - ooppeli
Opel Combo. Maantiellä kesäkelissä 5,2 l. Sekalainen kaupunkiajo n. 6.0.
- vandura
gemsu vie 15-30 litraa kiisseliä ajotavasta riippuen.
- Sittinen
Citroen Cx -78 2,5D n.7l/100km melkein sama mitä ajoa...
ison telikärryn kanssa täydellä kuormalla lujaa 9.5l / 100Km- TRD Turbo
nyt kulutus ollut 5,3-5,4l kesällä sekalaisella ja talvella 6-7,2l. Ajettu melkein 500tuhatta.
- Väke
nopeusrajoitukset 10%, vakionopeussäädin kytkettynä
puhdas maantieajo 4.9l/100km
kaupunki maantie 5.2l/100km
talvella, kun eberi lähtee käyntiin nousee n.0.3l/100km- 330d ja hajis
Minulla oli juuri vastaavanlainen peli ja koskaan sillä ei päässyt ilmoittamaasi sekalaisen ajon kulutukseen! Maantiellä 4.9L on mahdollinen, mutta sekalaisessa ajossa minulla meni 6.5L. Kaverillani on vieläkin -00 mallinen vectra (eli uudemmalla koneella/ohjelmalla) ja sekin vie lähes 6.5L sekalaisessa ajossa. Huomaa, että vectra on hankala tankata hyvin. Sitä pitää heiluttaa jotta ilmat tulevat ulos tankista. Sen jälkeen sinne vielä mahtuu lisää. Myös muut dieselit ovat hankalia tankata johtuen polttoaineen kuohumisesta. Jos pumppu on säädetty kovalle paineelle, niin se täyttää tankin ja kuohu katkaisee aikaisemmin. Tämän takia täytyy tankata siten, että näet sen polttoaineen pinnan ja että se ei enään vaju alaspäin. Monissa autoissa saa isoja heittoja aikaan pelkästään tankkaamalla huolimattomasti.... Vrt. Golf, johon saa 10L valuttamalla tarpeeksi kauan tai käyttämällä nappia tankin korkin sisäpuolelta.....
- 406 hdi sv
ollut sekalaisessa ajossa ajotietokoneen mukaan 6.1 mikä on ihan mukavasti kun edellinen auto vei yli 10 litraa/100km tosin oli bensa auto...nuo kulutukset tulee kun on 80%kaupunki ajoa
- espen
1.8D,"vanha paska", seka-ajoa 4L/100km, takarenkaissa painetta 0,8bar!
- Berlingo
Keskikulutus melkein kahden vuoden ajalta 5,7L/100km. Nurkkapyörityksessä/työajossa ajoa pääkaupunkiseudulla, jota on ehkä puolet. Pohjoisempana pistäytyessä Tampereen motari sisältyy matkaan.
Matka- ajossa kuluttaa ilmoitettua enemmän. Ajelen kylläkin hieman lujempaa kuin mitä nuo standardit sisältävät, joka lienee selitys. Kaupunkipyörityksessä sitä vastoin vie huomattavasti ilmoitettua vähemmän. Tämä on meikäläiselle mysteeri, mutta hyvä näin. - Xsara 1,9 TD
Berlingo kirjoitti:
Keskikulutus melkein kahden vuoden ajalta 5,7L/100km. Nurkkapyörityksessä/työajossa ajoa pääkaupunkiseudulla, jota on ehkä puolet. Pohjoisempana pistäytyessä Tampereen motari sisältyy matkaan.
Matka- ajossa kuluttaa ilmoitettua enemmän. Ajelen kylläkin hieman lujempaa kuin mitä nuo standardit sisältävät, joka lienee selitys. Kaupunkipyörityksessä sitä vastoin vie huomattavasti ilmoitettua vähemmän. Tämä on meikäläiselle mysteeri, mutta hyvä näin.Pohjanmaankautta hitaasti ylös 4,9 L ja alastullessa niin lujaa kuin uskalsi 5,6 L.
Berlingossa korin muoto selittänee lukemiasi. Tasaperä vauhdin lisääntyessä aiheuttaa imua ja on raskas vetää. Mainittakoon, että joskus oli Datsunin avolava, jossa perälauta paukahti välillä itsestään auki. Tällöin moottori henkäisi helpotuksesta, kuin olisi pari napsausta hellännyt käsijarrua.
- chevy
vie löpöä ni maan perkuleesti 20-40 litraa/100km.
- 2,5 d VM.90
8,5l/100km.
- Uula
MB C200 cdi T, ilmastointi, eberi, sekalaista ajoa 5,5-6 l/100 km.
- Susa
vm-01, Turbodiesel ja 102 hv...
Keskikulutus matka-ajossa 5.7 L mutta jos vakionopeudensäätimen säätää matka-ajossa 130 km, kulutus on 6.0 L. - audi a4
Audi A4 1.9 tdi kulutus vakkarilla 4,5-5,3.Sekalaista ajoa!
- XXX
MB W123 vm.-78
n. 8 l/100 km.
Hiljaista maaseutuajoa, silloin tällöin pitempiä reissuja. - timpuri
Arteknon kuomulla varustettuna maaseutuajoa kyydissä 100-200 kg työkaluja 6,4l/100km.
- coRollaattori
Toyota Corolla Waqon Sol 2.0 D4d 7000km ajettu 7000km keskikulutus laskemalla tripistä ~6,2l
- Rellistelijä
Diesel kuluttaa vähän, huomaamme, verrattuna bensakoneeseen, mutta miten sen kulutusta saisi vielä laskettua?
Eli käytännön vinkkejä miten voisi vähentää turhaa kulutusta. Yksi tulee mieleen; kun kaasupoljinta ei paina, on kulutus 0l/100km (ruisku lopettaa toiminnan). Mutta jos kytkin on pohjassa, eikä kaasua paina, kulutus on jotain... 3dl/t, eli _ei_ 0!
Muita vinkkejä?
(Menipä 100 vastausta rikki...:-))- hri
Suoraruiskudieselien erinomainen ominaisuushan on (useimmiten) suuri vääntö ja erittäin alhainen ominaiskulutus osakierroksilla. Siksi mahdollisimman suuri välityssuhde tekee terää kulutukselle, toki kiihtyvyyden kustannuksella isoilla vaihteilla. Ehkä kannattaisi ajatella jopa virityslastua "väärinpäin" eli moottorinohjaimen ohjelmoimista ei tavoitteena suuri teho vaan mahdollisimman suuri vääntö ilman savutusta alakierroksilla ja sitten tinkiä huipputehosta.
Siis:
1. "käänteinen" lastuviritys=teho alas, suurin vääntö mahdollisimman alas
2. hanki vaihteisto, jossa viitos- tai jopa kuutosvaihteen välitys teoreettisena nopeutena on yli 46 km/h, mieluiten n 50 km/h. Mm A-sarjan Mersun ensimmäisisssä vuosimalleissa erityisen taloudellisessa 160CDi-mallissa se taisi olla jopa 52 km/h eli todelliset aavikkovälitykset(en ole aivan varma, tuliko Suomeen asti)!
Sitten vain tasakaasua eteenpäin, niin jopa alkaa lukema nelosella, jopa kolmosella, eikä tarvitse edes tinkiä, vaan ajaa rajoitusten mukaisesti. Huomaa, että kaupungissa se tuskin on mahdollista, mutta onpahan mukava kokeilla sielläkin!
Varmistu kuitenkin ,että vääntö riittää (n 150 Nm/1500 r/min) ja vaihteisto kestää pienillä kierroksilla ajon.
- Nerox
vm. -02 ajettu vähän yli 140 tkm, keskikulutus ei ole kuin 4,7 l/100 km ja keskinopeus 78 km/h. automaatti-ilmastointi on aina 22 asteessa ja vakionopeudensäädin on lähes aina käytössä kun se vaan on mahdollista ja järkevää.
- raskasjalka
2.5 DTI -98, keskikulutus hieman yli 7 l/100,
onkohan vika autossa vai kuskissa kun muut liikkuu ihan eri lukemissa...? - tdi
Kulutus kitkarenkailla (195/65-15) on 5.05l/100 km
Noin 80%maantieajoa.Ei paljoa vaikutusta ainakaan Seatissa oli sitten maantie tai kaupunkiajoa. - omegax
Omega 2.0dti -98 5.8litraa 80%maantieajoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 703225
- 2012822
- 222638
- 492608
- 202476
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412315Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101773Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241727- 371590
- 181436