Ystäväni on pahasti

masentunut.

Hän on lapsuudenystäväni (nyt kolmevitonen), jonka psyykkisen terveyden alamäkeä olen joutunut seuraamaan. Kaikki meni melko hyvin noin kahdeksanteen lapseen saakka, jolloin hän sairastui liiallisen paineen alla ensimmäistä kertaa vakavammin ja kävi lyhyen sairaalareissunkin. Siitä asiat ovat vain pahentuneet ja perhe kasvanut lähes puolitoistakertaiseksi.

He menisvät nuorina naimisiin kuten vl-yhteisössä on tapana. Lapsia on tullut siitä lähtien noin vuosittain. Isän voimavarat ovat totaalisesti lopussa eikä äitikään enää niin hyvässä hapessa ole.

He ovat keskustelleet tilanteestaan tietysti lääkärin kanssa, joka kehottaa tietysti pitämään taukoa lisääntymisessä mutta heidän vl-viritetty omatuntonsa ei sellaista salli. He ovat kysyneet neuvoa myös puhujilta, mutta ohje on vanha sama: Saatte juuri niin paljon lapsia kuin teille on hyvästä.

Nyt ollaan menossa kohti suurta romahdusta ja koko perheen tuhoutumista, mutta SRK pitää tiukasti kiinni perhesuunnittelusynnistä... Miksi tuhoatte minulle rakkaan perheen?

101

4042

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamu aurinko

Onneksi on kaltaisiasi käveleviä empatiapurkauksia... kyllä me vl-debikset saamma sinunlaisista voimaa... kiitos vaan ...

• NO, EI OLE!

Hoitaisivat puhujat vaan tuonpuoleisen jutut, muut asiat voi jättää niiden tuntijoille. Tässä tapauksessa lääkärille.
      Ei tulisi mieleenikään kysyä teologisia neuvoja lääkäriltä. Miksi jollain voi linksahtaa niin pahasti, että kyselee lääketieteellisiä kysymyksiä joltain (amatööri)paasaajalta?

• vesi hanhen selästä

voi vastata siihen, että ehkäisy on syntiä.

• vesi hanhen selästä kirjoitti:

voi vastata siihen, että ehkäisy on syntiä.

uskovainen lääkäri, niin hän voi vastata:

"Älkää kaikeen Raamatun vastaiseen sontaan uskoko. Mietitäänpäs nyt hieman teidän tilannettanne ja katsotaan, josko aloittaisimme tietyn lääkehoidon."

• vesi hanhen selästä
        Melperi1 kirjoitti:

uskovainen lääkäri, niin hän voi vastata:

"Älkää kaikeen Raamatun vastaiseen sontaan uskoko. Mietitäänpäs nyt hieman teidän tilannettanne ja katsotaan, josko aloittaisimme tietyn lääkehoidon."

että vl-uskovainen lääkäri uskaltaa sanoa noin?

• vesi hanhen selästä kirjoitti:

että vl-uskovainen lääkäri uskaltaa sanoa noin?

Hän on tuossa asiassa samanlainen puoskari kuin vl-puhujat. Kannattaisi valita oikea lääkäri.

• Meilahden veli
        Melperi1 kirjoitti:

Hän on tuossa asiassa samanlainen puoskari kuin vl-puhujat. Kannattaisi valita oikea lääkäri.

Kyllä aika moni vl-lääkäri taitaa noin sanoa nykyään. Tosin tietysti kahdenkeskisessä luottamuskellisessa hoitosuhteessa.

• Meilahden veli kirjoitti:

Kyllä aika moni vl-lääkäri taitaa noin sanoa nykyään. Tosin tietysti kahdenkeskisessä luottamuskellisessa hoitosuhteessa.

Pirun ja Oulun vääräsääristen seniiliäijien yhteiset Raamatun vastaiset opit alkavat pikkuhiljaa murtua.

• ***>----<***
        Meilahden veli kirjoitti:

se noin. Siis vl-lääkäri neuvoo vastoin seurakunnalle Pyhän hengen ilmoittamaa linjaa vastaan?
        Onkohan tuossa kaksinaismoraalista kyse?
        Mitähän raamattu sanoo? Puhutaan ja opetetaan toisin kun tehdään.
        Onko se sitä kilvoittelua joka palkitaan.
        No jäähän siitä todistus ainakin seurakunnalle. Kun ei ole seurapenkki ollut tyhjänä. Teoista ja ajatuksista viis.

• Heinäpää
        ***>----<*** kirjoitti:

se noin. Siis vl-lääkäri neuvoo vastoin seurakunnalle Pyhän hengen ilmoittamaa linjaa vastaan?
        Onkohan tuossa kaksinaismoraalista kyse?
        Mitähän raamattu sanoo? Puhutaan ja opetetaan toisin kun tehdään.
        Onko se sitä kilvoittelua joka palkitaan.
        No jäähän siitä todistus ainakin seurakunnalle. Kun ei ole seurapenkki ollut tyhjänä. Teoista ja ajatuksista viis.

"Siis vl-lääkäri neuvoo vastoin seurakunnalle Pyhän hengen ilmoittamaa linjaa vastaan?"

ei ilmoita vl-puhujille eikä vl-seurakunnalle yhtään mitään.

• Meilahden veli
        Heinäpää kirjoitti:

"Siis vl-lääkäri neuvoo vastoin seurakunnalle Pyhän hengen ilmoittamaa linjaa vastaan?"

ei ilmoita vl-puhujille eikä vl-seurakunnalle yhtään mitään.

Lääkärin ja potilaan suhde ja keskustelu ovat luottamuksellisia.

Hippokrateen vala ja lääkärinetiikka velvoittavat puolustamaan potilaan elämää ja edistämään hänen terveyttään ja hyvinvointiaan.

En näe näissä mitään ristiriitaa vanhoillislestadiolaisen vakaumukseni kanssa. Tiedän joidenkin olevan itseäni tiukempia eräissä ihmisnäkemyksissä, mutta miksi antaisin sen mennä esimerkiksi lääkärinetiikan ja yleisen moraalin, hippokrateen valan tai lainsäädännön edelle.

En näe tässä isoa todellista ristiriitaa.

• melperini

Vihasi on niin pyhää, ettei siihen uskalla edes puuttua. Vihan astiat on Jumala määrännyt tuhottaviksi.

Kauan eläköön jihad!

• melperini kirjoitti:

Vihasi on niin pyhää, ettei siihen uskalla edes puuttua. Vihan astiat on Jumala määrännyt tuhottaviksi.

Kauan eläköön jihad!

Sinä voit ihan hyvin perustella Raamatulla SRK:n ja vl-puhujien valheoppeja. Sitten voidaan rupatella kirjoituksesi pohjalta.

Voisit vaikka alkaa siitä, että kerrot Raamatusta kohdan, joka kieltää ehkäisyn.

• ...

...

• ....

....

• .,.

.,.

• ,,,,,.
        .,. kirjoitti:

.,.

,,,,,,,.

• ,,,,,.ö
        .,. kirjoitti:

.,.

,,,,,,,.ö

• kertomuksesi

on totta niin tilanne on tosi huono. Itse lähes saman läpikäyneenä tiedän miten umpikujaan elämä voi mennä. Miksi näistä asioista ei kukaan uskalla puhua!!! Aina löytyy joku vahva joka on selvinnyt ja jaksanut joka lyö lyttyyn sellaiset jotka ei jaksa. Ja sellainen joka ei masennusta, uupumusta ole itse kokenut ei voi tietää mikä sisäinen helvetti se on. Antaisin vaikka toisen jalkani jos sitä ei tarvitsisi kokea.

Itellä niin samankaltainen tilanne vaihtoehtoja ei juuri ollut... Huonoista vaihtoehdoista yritin valita parhaan, Minusta on syntiä se jos ihminen väsyy ja uupuu ja hän jatkaa samaa rataa eikä itse hoida terveyttään sen minkä pystyy. Masennuskin voi olla Jumalan puhetta.

Synnyttämällä ja itsensä uhraamisella ja kukaan ei taivaaseen pääse. Meidän ei tarvi uhrata terveyttämme, mielenterveyttämme, lapsiamme, perhettämme jne. Meidän edestä on jo kaikki maksettu, kaikki on annettu anteeksi. Meidän ei tarvi mitään tehdä sen eteen kuin uskoa se.

Toipilas olen edellen ja on päiviä jolloin itken etten ikinä toivu tästä tolpilleni. Mutta hiljaa hyvää tulee... On päiviä jolloin en jaksa kuin itkeä.

Minusta jos jokunpuhuja antaa ohjeen ettei voi ehkäistä hän on velvolline tulemaan perhettä auttamaan jos äiti tai isä luhistuu. Ei muuta kuin nimet ylös ja pyykkäämään,siivoamaan, laittamaan ruokaa ja hoitamaan lapsia.

• toisin

Heitä ei puhuttele Jeesuksen Sana Jumalan kiusaamisesta. He ohittavat sen.

He ohittavat rakkauden käskyn kokonaan.

He ottavat Paavalin kirjeen Timoteukselle ja lukevat sieltä, että nainen pelastuu synnyttämällä, kun vielä pysyy vl-uskossa.

On aivan turhaa yrittää käännyttää heitä.

Se on heidän opinkappaleensa, joka menee kaikkien inhimillisten käskyjen yli, vaikka asiasta ei sanota mitään edes Raamatussa.

He eivät koe ollenkaan lisääntyneensä, jos perheessä on vain 8 lasta.

Mitähän Jumala ajattelee...

Jeesus ainakin huokaa ja sanoo: "Minkä raatelun teo olettekaan tehneet nuorelle aviovaimolle, niin sen te olette tehneet minulle!"

"Te asetatte hirveitä taakkoja toisten kannettavaksi, ettekä koske sormellannekaan auttaaksenne..."

Hirveä on tuollaisten opettajien kohtalo iankaikkisuudessa. Juma le heitä auttakoon kääntymään parannukseen...

• näin on!

>>Minusta jos jokunpuhuja antaa ohjeen ettei voi ehkäistä hän on velvolline tulemaan perhettä auttamaan jos äiti tai isä luhistuu.>>

Sweet amen. Raamatussakin kehoitetaan rakastamaan lähimmäistä niinkuin itseään! Se kyllä kertoo ihmisestä jotain, jos on valmis auttamaan aivan konkreettisestikin, eikä vain sanojen tasolla. Kysymys kaikille; kuinka monta tällaista ihmistä tunnet? Olisitko itse valmis esim. antamaan tekohengitystä oksennukseensa tukehtuvalle pultsarille?

Mistä vl-opin aiheuttamat aivan täysin todelliset ongelmat (mm. uupuminen suuren perheen aiheuttaman paineen alla, kaksoiselämän eläminen jne) johtuvat? Vastaus kysymykseen on, että valitettavasti ihmiset vain mieluummin tyytyvät seuraamaan joidenkin puhujien horinoita kuin omaa sydäntään, omaatuntoaan tai miksi sitä nyt sanotaankaan. Miten ikinä voi olla aidosti onnellinen, jos koko ajan joutuu esittämään jotain, mitä ei ole? Tai tekemään asioita, jotka ovat ristiriidassa oman käsityksen kanssa siitä, mikä on oikein? Tai jättämään tekemättä asioita, joista oma sydän sanoo, että tee

Vl-opissa on paljon sellaista, mikä on vastoin tervettä omaatuntoa. Onko todella oikein ja jumalan sanan mukaista hankkia lapsia niin paljon, kuin mielenterveys kestää, ja kenties pari ylikin? Eikö se ole naisen henkistä ja fyysistä pahoinpitelyä, jos voimat ehyvät, mutta käytännössä pakotetaan? Entäs se, että ei käytännössä saa seurustella sellaisen kanssa, joka ei ainakin ulkonaisesti ole vl? Onko todella jumalan sanan mukaista arvioida, kuka on uskovainen ja kuka ei (vl-tervehdyskäytännöt, puheenparret kuten "epäuskovainen/uskovainen" muista puhuttaessa (varsinkin selän takana) jne)? Itse jouduin suvun painostuksesta jättämään erään todella ihanan 'epäuskoisen' tytön, koska Hän ei sattunut olemaan vl. En osaa edes sanoin kuvailla, miten paljon olen katunut sitä, että päätin tuolloin olla suvulle mieliksi vastoin omia tunteitani..

Muistinvaraisesti paavalia lainatakseni: "Sitä hyvää, mitä minä haluan tehdä, en tee, ja sitä pahaa, jota minä en halua tehdä, teen"

• Kesä_keikkuen_tulevi

>>Minusta jos jokunpuhuja antaa ohjeen ettei voi ehkäistä hän on velvolline tulemaan perhettä auttamaan jos äiti tai isä luhistuu. Ei muuta kuin nimet ylös ja pyykkäämään,siivoamaan, laittamaan ruokaa ja hoitamaan lapsia.

• ERITTÄIN OIKEASSA!!!!

Ajattelen juuri noin ja olen aivan äimistynyt miten joku puhuja viitsii ensinnäkään laittaa ihmiselle sellaisen taakan niskaan kuin suurperheen äidit/isät usein saavat lapsia unohtamatta. Kaiken kukkuraksi kun ongelmia ilmenee puhuja ukko nostaa vain kädet pystyyn!
        Että se siitä rakastavasta ja ihanasta, rauhaisasta yhteisöstä!!!=) ei voi kuin nauraa räkäset naurut päälle.

• en osaisi
        näin on! kirjoitti:

>>Minusta jos jokunpuhuja antaa ohjeen ettei voi ehkäistä hän on velvolline tulemaan perhettä auttamaan jos äiti tai isä luhistuu.>>

Sweet amen. Raamatussakin kehoitetaan rakastamaan lähimmäistä niinkuin itseään! Se kyllä kertoo ihmisestä jotain, jos on valmis auttamaan aivan konkreettisestikin, eikä vain sanojen tasolla. Kysymys kaikille; kuinka monta tällaista ihmistä tunnet? Olisitko itse valmis esim. antamaan tekohengitystä oksennukseensa tukehtuvalle pultsarille?

Mistä vl-opin aiheuttamat aivan täysin todelliset ongelmat (mm. uupuminen suuren perheen aiheuttaman paineen alla, kaksoiselämän eläminen jne) johtuvat? Vastaus kysymykseen on, että valitettavasti ihmiset vain mieluummin tyytyvät seuraamaan joidenkin puhujien horinoita kuin omaa sydäntään, omaatuntoaan tai miksi sitä nyt sanotaankaan. Miten ikinä voi olla aidosti onnellinen, jos koko ajan joutuu esittämään jotain, mitä ei ole? Tai tekemään asioita, jotka ovat ristiriidassa oman käsityksen kanssa siitä, mikä on oikein? Tai jättämään tekemättä asioita, joista oma sydän sanoo, että tee

Vl-opissa on paljon sellaista, mikä on vastoin tervettä omaatuntoa. Onko todella oikein ja jumalan sanan mukaista hankkia lapsia niin paljon, kuin mielenterveys kestää, ja kenties pari ylikin? Eikö se ole naisen henkistä ja fyysistä pahoinpitelyä, jos voimat ehyvät, mutta käytännössä pakotetaan? Entäs se, että ei käytännössä saa seurustella sellaisen kanssa, joka ei ainakin ulkonaisesti ole vl? Onko todella jumalan sanan mukaista arvioida, kuka on uskovainen ja kuka ei (vl-tervehdyskäytännöt, puheenparret kuten "epäuskovainen/uskovainen" muista puhuttaessa (varsinkin selän takana) jne)? Itse jouduin suvun painostuksesta jättämään erään todella ihanan 'epäuskoisen' tytön, koska Hän ei sattunut olemaan vl. En osaa edes sanoin kuvailla, miten paljon olen katunut sitä, että päätin tuolloin olla suvulle mieliksi vastoin omia tunteitani..

Muistinvaraisesti paavalia lainatakseni: "Sitä hyvää, mitä minä haluan tehdä, en tee, ja sitä pahaa, jota minä en halua tehdä, teen"

antaa, mutta jos minä neuvoillani oilsin saattanut pultsarin tuohon tilaan, autettavahan minun olisi. Minä olisin vastuussa. Ja jos pulsu henkiin virkoaisi, vannottaisin enää saattamaan itseään samaan jamaan.

• pitänyt

kysyä neuvoa poppaukolta? No niitä ei ilmeisesti Suomessa ole, joten sitten kysytään paikalliselta "poppaukolta".
      Kuuntelin Radio Deistä kuinka lähetystyöntekijä kertoi, että kun siellä kohdemaassa oli joku sairastunut, he kysyivät poppaukolta kuka on manannut tämän sairauden. Ja poppaukolta löytyy aina "oikea" vastaus ja ei kun kostamaan!
      Mutta en voi mitään, näin pimeät ajatukset tulee mieleen, kun kuulee, että ko asiassa kysytään saarnamiehen mielipidettä. Eihän ne itsekään täytä omia "käskyjään", monetkaan!!!

• äidille, joka

on nuori vielä, vähän yli 30 ja hänellä on muutamia lapsia. Hänellä on ollut lisäksi puolentusinaa keskenmenoa (kaikki tämä vähän yli kymmenessä vuodessa).

Hän kärsii masennuksesta, mikä on ymmärrettävää. Hän on käyttänyt lääkettä kyllä ja hän kertoi, että siitä on ollut hyötyä.

Ihmettelen vain sitä, että jos noita keskenmenoja tulee lisää, miten hän selviää? Ja kuinka monta kaavintaa naisen kohtu kestää? Loputtomasti?

Mieliala vaihtelee toivosta epätoivoon ja hän tuntee perheen kärsivän.

Mitä kehottaisitte sanomaan hänelle? Voiko sivullinen puuttua asiaan? Onko vain kunnioitettava toisten periaatteita, vaikka näkisi vaikeita asioita?

Olisiko täällä ketään vastaavaa kokenutta, joka voisi kertoa mitä olisi toisilta odottanut?

• on monessa asiassa erittäin sairas lahko, joka sairastuttaa myös jäsenensä. Ei sinulla eikä kenelläkään muullakaan ole paljon sanottavaa niin kauan kuin vl-naiset uskovat vl-VALHESAARNAAJIA ja näiden juttuja.

Vasta sitten alkaa vl-herätysliikkeen ja sen jäsenten tervehtyminen, kun Raamatun vastaiset VALHEOPIT heitetään roskikseen (tässä puhutaan vl-valheopista "Raamattu kieltää ehkäisyn") ja aletaan alusta ja puhtaalta pöydältä.

Kun nykymeno jatkuu, niin Oulun miehet, vl-valhesaarnaajat ja muut vl-johtomiehet tupruttelevat tupakkiaan, lihovat ja ovat tyytyväisiä omiin valheisiinsa.

Ja vl-kansa kärsii.

• kyllä sanoa jotain.

Tuo nainenhan hakee sitten apua kun sitä itse haluaa. Hänellä on oltava motivaatiota hoitaa itsensä, muuten siitä ei tulee varmaankaan oikein mitään.
        Voithan kysyä häneltä onko hän lääkkeiden lisäksi hakenut myös terapia apua...jos hän ei terapiaan suostu niin ihmistähän ei voi pakottaa.
        Lääke ei poista itse asiaa vaan sillä vain hallitaan mielentiloja. Siksi olisi myös hyvä käydä terpiassa selvittämässä ongelmat jotta joskus pääsee elämään ehkä ilman lääkkeitä riippuen tietenkin siitä minkälainen sairaus/ongelmat hänellä on.

Jos tuo nainen puhuu sinulle suoraan ongelmastaan ja varsinkin jos KYSYY sinulta jotain siihen liittyvää niin silloin sinulla on oikeus vastata. Täytyy kuitenkin olla hienotunteinen, hänellä on varmasti todella vaikeaa. Asia pitää kuitenkin ilmaista selkeästi, eikä niin ettei sanota itse asiaan mitään vaan sanotaan jotain ympäri pyöreätä.

Jos hän ottaa asian puheeksi kannattaa kysyä häneltä että mikä mahdollisesti on johtanut hänet noihin ongelmiin ja onko nuo ongelmat korjattavissa.
        Jos hän sanoo ettei ole korjattavaa, niin eikö tässä maailmassa todella ole mitään keinoa millä korjata tuo asia??!!
        Jos ei suostu ehkäisyyn tai pidättäytymiseen seksissä niin laittavat sitten kaiken ylimääräisen rahan lastenhoitoon ja sillä aikaa parantavat itseä joillakin konsteilla.

Muuta en osaa sanoa jos ei suostu terapiaan ja oikeasti kohtaamaan ne asiat mistä ongelmat johtuu.

• Ehkä ongelma
        kyllä sanoa jotain. kirjoitti:

Tuo nainenhan hakee sitten apua kun sitä itse haluaa. Hänellä on oltava motivaatiota hoitaa itsensä, muuten siitä ei tulee varmaankaan oikein mitään.
        Voithan kysyä häneltä onko hän lääkkeiden lisäksi hakenut myös terapia apua...jos hän ei terapiaan suostu niin ihmistähän ei voi pakottaa.
        Lääke ei poista itse asiaa vaan sillä vain hallitaan mielentiloja. Siksi olisi myös hyvä käydä terpiassa selvittämässä ongelmat jotta joskus pääsee elämään ehkä ilman lääkkeitä riippuen tietenkin siitä minkälainen sairaus/ongelmat hänellä on.

Jos tuo nainen puhuu sinulle suoraan ongelmastaan ja varsinkin jos KYSYY sinulta jotain siihen liittyvää niin silloin sinulla on oikeus vastata. Täytyy kuitenkin olla hienotunteinen, hänellä on varmasti todella vaikeaa. Asia pitää kuitenkin ilmaista selkeästi, eikä niin ettei sanota itse asiaan mitään vaan sanotaan jotain ympäri pyöreätä.

Jos hän ottaa asian puheeksi kannattaa kysyä häneltä että mikä mahdollisesti on johtanut hänet noihin ongelmiin ja onko nuo ongelmat korjattavissa.
        Jos hän sanoo ettei ole korjattavaa, niin eikö tässä maailmassa todella ole mitään keinoa millä korjata tuo asia??!!
        Jos ei suostu ehkäisyyn tai pidättäytymiseen seksissä niin laittavat sitten kaiken ylimääräisen rahan lastenhoitoon ja sillä aikaa parantavat itseä joillakin konsteilla.

Muuta en osaa sanoa jos ei suostu terapiaan ja oikeasti kohtaamaan ne asiat mistä ongelmat johtuu.

on noissa toistuvissa keskenmenoissa - jos ei hyväksy mitään ehkäisyä ne eivät tietenkään lopu eikä mitään lepoaikaa tule. Mielialan vaihtelut voivat masentaa mielen.

Hän ei kertonut, mitä sairaalassa on sanottu.

Ymmärrän, että jos hän ei ota asiaa puheeksi olen minäkin hiljaa.

Tunnen suurta myötätuntoa häntä kohtaan. Jos voin jotain tehdä, teen sen - aika näyttää!

Kiitos vielä vastauksista!

• sdjks

sgjshks

• Kempelainen

Meidän mielestä aisaa pitää tiedustella Juhakilta. Hän varmaan osaa sanoa, pitääkö tilanne tajuta uskon kautta, ja panna taas sairas paksuksi.

Hän tietää varmasti.

• uusintakaste?

Kempelainen taas tietää, ettei Kristuksella ja Jumalalla ole mitään tekemistä keskenään. Näin hän on nettikirjoittelussaan väittänyt.

• Kempelainen
        uusintakaste? kirjoitti:

Kempelainen taas tietää, ettei Kristuksella ja Jumalalla ole mitään tekemistä keskenään. Näin hän on nettikirjoittelussaan väittänyt.

kerro meille missä, RY:lläkö? Ei voi olla.

• lillukanvarsista,

todellisiin ongelmiin ei hän vl-mäisesti puutu vaan luulee niiden poistuvan vaikenemalla.

Miten on Juhakki, että kumpi on korkeammalla pahentumislistalla: Kynsien lakkaus vai kulmakarvojen nyppiminen? (Tämä on Juhakkien alaa...)

• pulju

Juhakki varmaan vastaisi mielenterveysongelmiin, että olette tehneet jotain väärin, niin Jumala rankaisee.

• ei mahdollista

Maailma ylikansoittuu kyseisen uskonlahkon seurauksesta ja nälänhätä vaatii yhä enemmän ihmisuhreja. Älkää nyt hyvät ihmiset paritelko kuin jotkut hiiret! Pitäisi pystyä huolehtimaan jälkeläisistään eikä suoltaa siemeniä kuin joku siitoskone.

• juuhi

aivan saatanan ihanaa, että lessut kärsii. nyt jumala saa pian tuoretta verta taivaaseen. jippii. sillä usko ja mielenterveys eivät käy käsikynkkää, eihän?

• vetämään

hepoa sairas paska, niin pääset nopeammin pois täältä.

• Diagnoosi

Otan osaa.

• "aivan saatanan ihanaa, että lessut kärsii"..

Joo-o, kuinka paljon olenkaan saanut olla sijaiskärsijänä lestadiolaisten puolesta kaltaisiesi taholta.

Kuonoon vetäisin, jos naamatusten tulisit tuon sanomaan.

• juuki
        Devoit kirjoitti:

"aivan saatanan ihanaa, että lessut kärsii"..

Joo-o, kuinka paljon olenkaan saanut olla sijaiskärsijänä lestadiolaisten puolesta kaltaisiesi taholta.

Kuonoon vetäisin, jos naamatusten tulisit tuon sanomaan.

jep, samoin sinne. usko ja mielenterveys, ei niitä erota kuin deeevooit....

• Juhakki

Vastaan tähän viestiin vain sen vuoksi, että tuolla viestiketjussa vähän maristiin.

Tämän tyylisiin viesteihin on todella typerä vastata, koska meistä kukaan ei tiedä todellisuutta. Tuon sinun tekstisi perusteella tilanne on ihan käsittämätön ja se voi olla ihan tottakin. Se mikä sinusta on "paha tilanne" ei välttämättä ole toisesta. Joten niinku sanoin, minun pitäisi nähdä se tilanne ennen kuin oikeesti voin kommentoida.

Otan esimerkin, jotta ymmärrätte mitä tarkotan.
      Näen nipun seteleitä kaverini pöydällä.
      Oletetaan, että minä olen köyhä.
      Minä kerron kavereille, että "yhellä mun toisella kaverilla oli järetön nippu seteleitä pöydällä". Mutta rikas aatteleekin, että eihän tuossa oo mitään.

Ehkä ymmärsitte, mitä tarkotin.

Mutta kommenttiinne.

Jos kysymyksessä ei ole sairaus, niin Raamatun mukaan ei perhesuunnittelua. Sairaus tietenkin on eri juttu, koska siinä ei sinänsä ole perhesuunnittelussa kysymys, vaan terveeksi tulemisessa.

• Kempelainen

rahoista, jota koko suku ja VL seurakunta ruokki metsään tuossa Oulun alauolella muutama vuosi sitten.

Vastaan tähän viestiin vain sen vuoksi, että tuolla viestiketjussa vähän maristiin. ** Onko sinulla nyt jotenkin häipynyt se uskon ja sanalevityksen palo, kun pitää oikein korottaa sitä, että vastaat, kun pyydetään, tai paremminkin NARISTAAN.

Tämän tyylisiin viesteihin on todella typerä vastata, koska meistä kukaan ei tiedä todellisuutta.** Niin, miten sokea sokeaa taluttaa. Mutta paotogisesti se, joka on ko. taudin läpi käynyt on parempi auttaja kun nuori kandi. Ja se pitää paikkansa, että tässä perustaa.

Tuon sinun tekstisi perusteella tilanne on ihan käsittämätön ja se voi olla ihan tottakin. ** Miksi sanot, voi olla tottakin, juuri tämä tekee sen, etteivät lähimmäiset VL piireissä välitä äidin hengestä mitään, kuhan vaan vulva pelaa.

Se mikä sinusta on "paha tilanne" ei välttämättä ole toisesta. Joten niinku sanoin, minun pitäisi nähdä se tilanne ennen kuin oikeesti voin kommentoida. ** Niillä paukuilla, jota sinulla on, et todella voi kommentoida, joten paksuksi vaan ja hautaan.

Ja sitten harhautus VL tapaan….
        Minä kerron kavereille, että "yhellä mun toisella kaverilla oli järetön nippu seteleitä pöydällä". Mutta rikas aatteleekin, että eihän tuossa oo mitään. ** Heureka. Todella selventävä vastus. Kommenttini. On täytynyt olla vaikka Se johtaja, joka myi tuottavan yritysen ketjulle, joka eli metsässä 10 kk. ja alueen VL;t veivät Hänelle ruokaa jotta ei tarkiste mennä oikeuteen ja kanne vahventuu. Yhteiskunta hävisi miljoonia. SINÄ PUHUT NIISTÄ RAHOISTA. Kyllä sen ymmärtää, että ei siellä metsässä se eläminen mitään maksa, kun koko RY vie ruokaa ja jopa yksi poliisin. Mutta se jäi auki, maksoiko Hän velkansa vaikka sai 100 miljoonaa, vastus on ei.

Oli hyvä että toit asian esille. Mutta tämän äidin murhayrityksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

”””Jos kysymyksessä ei ole sairaus, niin Raamatun mukaan ei perhesuunnittelua. Sairaus tietenkin on eri juttu, koska siinä ei sinänsä ole perhesuunnittelussa kysymys, vaan terveeksi tulemisessa.** Jos tädillä olisi munat, Hän olisi SETÄ.

• Juhakki
        Kempelainen kirjoitti:

rahoista, jota koko suku ja VL seurakunta ruokki metsään tuossa Oulun alauolella muutama vuosi sitten.

Vastaan tähän viestiin vain sen vuoksi, että tuolla viestiketjussa vähän maristiin. ** Onko sinulla nyt jotenkin häipynyt se uskon ja sanalevityksen palo, kun pitää oikein korottaa sitä, että vastaat, kun pyydetään, tai paremminkin NARISTAAN.

Tämän tyylisiin viesteihin on todella typerä vastata, koska meistä kukaan ei tiedä todellisuutta.** Niin, miten sokea sokeaa taluttaa. Mutta paotogisesti se, joka on ko. taudin läpi käynyt on parempi auttaja kun nuori kandi. Ja se pitää paikkansa, että tässä perustaa.

Tuon sinun tekstisi perusteella tilanne on ihan käsittämätön ja se voi olla ihan tottakin. ** Miksi sanot, voi olla tottakin, juuri tämä tekee sen, etteivät lähimmäiset VL piireissä välitä äidin hengestä mitään, kuhan vaan vulva pelaa.

Se mikä sinusta on "paha tilanne" ei välttämättä ole toisesta. Joten niinku sanoin, minun pitäisi nähdä se tilanne ennen kuin oikeesti voin kommentoida. ** Niillä paukuilla, jota sinulla on, et todella voi kommentoida, joten paksuksi vaan ja hautaan.

Ja sitten harhautus VL tapaan….
        Minä kerron kavereille, että "yhellä mun toisella kaverilla oli järetön nippu seteleitä pöydällä". Mutta rikas aatteleekin, että eihän tuossa oo mitään. ** Heureka. Todella selventävä vastus. Kommenttini. On täytynyt olla vaikka Se johtaja, joka myi tuottavan yritysen ketjulle, joka eli metsässä 10 kk. ja alueen VL;t veivät Hänelle ruokaa jotta ei tarkiste mennä oikeuteen ja kanne vahventuu. Yhteiskunta hävisi miljoonia. SINÄ PUHUT NIISTÄ RAHOISTA. Kyllä sen ymmärtää, että ei siellä metsässä se eläminen mitään maksa, kun koko RY vie ruokaa ja jopa yksi poliisin. Mutta se jäi auki, maksoiko Hän velkansa vaikka sai 100 miljoonaa, vastus on ei.

Oli hyvä että toit asian esille. Mutta tämän äidin murhayrityksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

”””Jos kysymyksessä ei ole sairaus, niin Raamatun mukaan ei perhesuunnittelua. Sairaus tietenkin on eri juttu, koska siinä ei sinänsä ole perhesuunnittelussa kysymys, vaan terveeksi tulemisessa.** Jos tädillä olisi munat, Hän olisi SETÄ.

"Onko sinulla nyt jotenkin häipynyt se uskon ja sanalevityksen palo, kun pitää oikein korottaa sitä, että vastaat, kun pyydetään, tai paremminkin NARISTAAN."

Taas huomaa, et muista minun kirjotuksia. Minähän olen sanonut, että jos suoraan kysellään vl-opista, minä vastaan, tai silloin kommnetoin, kun "haukutaan väärä puuta"

Sinun pitäisi se jo oppia, että sinun täytyy muistaa ihmisten sanomisia ja yhistellä niitä yhteen ja näin muodostaa niistä kokonaisuuksia. Sen jälkeen sinun ei tarvitse kysellä aina samoja asioita. Se alkaa pikkuhiljaa niinku tympästä, koska tuntee aika turhalta sanoa mitään, ku niitä ei kuitenkaan muisteta.

"Tämän tyylisiin viesteihin on todella typerä vastata, koska meistä kukaan ei tiedä todellisuutta.** Niin, miten sokea sokeaa taluttaa. Mutta paotogisesti se, joka on ko. taudin läpi käynyt on parempi auttaja kun nuori kandi. Ja se pitää paikkansa, että tässä perustaa......"

Tässä huomaa, sori kun sanon, että sinä et edes ymmärrä mitä sanon. Etkö sinä tosiaan ajattele kokonaisuuksia vai etkö sinä edes ajattele ollenkaan muiden sanomisia? Pitää vaan tavan vuoksi aukoa päätä?? Miksi?

Sen ymmärrän ihan täysin, että kysellään vl-opista ja muista "meidän" asioista rehellisesti ja vilpittömästi, mutta tuomonen ylenpalttinen päänaukominen ei hyödytä ketään. Ja se on raamatun vastaistakin haukkua toisia. Joten on kova epäilys siitä, että sinulta puuttuu ainakin yksi hengen hedelmistä eli rakkaus.

• Eräs äiti

yli hilseen toi raha juttu, mut ei se haittaa.

Silloin kun minulla ensi kertaa ilmeni synnytyksen jälkeistä masennusta ja sain siihen lääkkeet, mutta raskaaksi ei olisi suositeltavaa kuulemma tulla. Tilanne oli mielestäni umpikujassa. Ehkäistä ei voi ja raskaaksi jos tulet vammautat kenties tulevan lapsesi. Soittelin ympäri Suomen psykologi puhillekkin ja kukaan ei sanonut mitään mitä minun pitäisi tehdä. Aina käskettiin soittamaan sille ja sille... tosi raskasta ja uuvuttavaa hoitaa samalla iso perhe, syödä lääkkeitä, pelätä tulevansa raskaaksi ja että osaat lopettaa lääkityksen ajoissa ettet vauriota sikiötä.Nykyään lääkkeitä on tutkittu ja todettu turvalliseksi lapselle mutta... Et voi tietää miltä tuntuu pidellä sylissä vastasyntynyttä joka kärsii lääkkeiden vieroitus oireista. Synnytys sairaalassakin ihmettelivät mikä lasta vaivaa kun kaikki on tehty mutta vauvalla on joku hätä. Kerroin lääkityksestä ja todettiin kitinän ja tuskaisuuden olevan vieroitus oireita. Tässä vain pientä pinta raapaisua mitä elämä voi olla.

Ja ei ole kiva selitellä tutuille kun seuraavaa raskautta ei kuulu, että olen kuule mielenterveys ongelmainen. Pitääkö ihmisen ensin, tollon ,ajaa itse itsensä umpikujaan ja saada sairaan status ennenkuin hän voi ehkäistä.

Masennukseen on niin monta eri syytä kuin on masentuneitakin, muuta lääkärien kanssa keskusteltuani kuormittava elämän tilanne on kohdallani suurin tekijä. Ja vaikka vauvaa tulisikaan, kuormitushan jatkuu kun hoidat jo olemassa olevaa isoa perhettä. En voi tunkea lapsiani kaappiin puoleksi vuodeksi ja käskeä odottamaan, että äiti toipuu.

Tilanne voi tosiaan olla paha en epäile yhtään etteikö tilanne voisi olla tosi. Ja luulen että meitä on paljon joilla on sama tilanne, mutta näistä asioista ollaan hyshys.

Ymmärsitkö mitä tarkoitan?

• Juhakki
        Eräs äiti kirjoitti:

yli hilseen toi raha juttu, mut ei se haittaa.

Silloin kun minulla ensi kertaa ilmeni synnytyksen jälkeistä masennusta ja sain siihen lääkkeet, mutta raskaaksi ei olisi suositeltavaa kuulemma tulla. Tilanne oli mielestäni umpikujassa. Ehkäistä ei voi ja raskaaksi jos tulet vammautat kenties tulevan lapsesi. Soittelin ympäri Suomen psykologi puhillekkin ja kukaan ei sanonut mitään mitä minun pitäisi tehdä. Aina käskettiin soittamaan sille ja sille... tosi raskasta ja uuvuttavaa hoitaa samalla iso perhe, syödä lääkkeitä, pelätä tulevansa raskaaksi ja että osaat lopettaa lääkityksen ajoissa ettet vauriota sikiötä.Nykyään lääkkeitä on tutkittu ja todettu turvalliseksi lapselle mutta... Et voi tietää miltä tuntuu pidellä sylissä vastasyntynyttä joka kärsii lääkkeiden vieroitus oireista. Synnytys sairaalassakin ihmettelivät mikä lasta vaivaa kun kaikki on tehty mutta vauvalla on joku hätä. Kerroin lääkityksestä ja todettiin kitinän ja tuskaisuuden olevan vieroitus oireita. Tässä vain pientä pinta raapaisua mitä elämä voi olla.

Ja ei ole kiva selitellä tutuille kun seuraavaa raskautta ei kuulu, että olen kuule mielenterveys ongelmainen. Pitääkö ihmisen ensin, tollon ,ajaa itse itsensä umpikujaan ja saada sairaan status ennenkuin hän voi ehkäistä.

Masennukseen on niin monta eri syytä kuin on masentuneitakin, muuta lääkärien kanssa keskusteltuani kuormittava elämän tilanne on kohdallani suurin tekijä. Ja vaikka vauvaa tulisikaan, kuormitushan jatkuu kun hoidat jo olemassa olevaa isoa perhettä. En voi tunkea lapsiani kaappiin puoleksi vuodeksi ja käskeä odottamaan, että äiti toipuu.

Tilanne voi tosiaan olla paha en epäile yhtään etteikö tilanne voisi olla tosi. Ja luulen että meitä on paljon joilla on sama tilanne, mutta näistä asioista ollaan hyshys.

Ymmärsitkö mitä tarkoitan?

Ei se rahajuttu sinänsä liittyny rahana mitenkään koko asiaan, vaan se oli esimerkki siitä, että jollekkin joku juttu saattaa tuntua isommalta kuin toiselle.

Ehkä huono ilmaisutaitoni teki siitä erittäin epäselvän.

Vaikka minä en ole kokenut sellaista tilannetta, niin ymmärrä ehkä täysin tilanteesi. Minäkin olen yhdenlainen psykologisti. Osaan mielestäni aika hyvin ajatella toista ihmistä, koska minä olen seurannut paljon erilaisia ihmisiä ja niiden eri elämän tilanteita. Myös minulla on ystäviä, jotka ovat joutuneet kamppailemaan tämän saman asian kanssa, vaikka ei isoja perheitä ole ollutkaan.

Sinänsä, jos aatellaan tätä uskomisen kannalta, niin minulla on yksi lause, johon vain täytyy uskoa:

Jes. 46:4
        4 Minä, minä tahdon teitä kantaa hamaan vanhuuteen, ja siihenasti kuin te harmaaksi tulette; minä sen teen, minä nostan, kannan ja pelastan.

Mutta jos näin "maallisessa" mielessä ajatellaan, niin siinä voisin auttaa aika lailla paljonkin. Monesti tärkeintä on vain kuunteleminen. Se on ehkä tärkein ominaisuus, jonka olen oppinut elämäni varrella.

• sairaus?

Mikäs ihme se sitten on?

• tarpeeton".
        Juhakki kirjoitti:

Ei se rahajuttu sinänsä liittyny rahana mitenkään koko asiaan, vaan se oli esimerkki siitä, että jollekkin joku juttu saattaa tuntua isommalta kuin toiselle.

Ehkä huono ilmaisutaitoni teki siitä erittäin epäselvän.

Vaikka minä en ole kokenut sellaista tilannetta, niin ymmärrä ehkä täysin tilanteesi. Minäkin olen yhdenlainen psykologisti. Osaan mielestäni aika hyvin ajatella toista ihmistä, koska minä olen seurannut paljon erilaisia ihmisiä ja niiden eri elämän tilanteita. Myös minulla on ystäviä, jotka ovat joutuneet kamppailemaan tämän saman asian kanssa, vaikka ei isoja perheitä ole ollutkaan.

Sinänsä, jos aatellaan tätä uskomisen kannalta, niin minulla on yksi lause, johon vain täytyy uskoa:

Jes. 46:4
        4 Minä, minä tahdon teitä kantaa hamaan vanhuuteen, ja siihenasti kuin te harmaaksi tulette; minä sen teen, minä nostan, kannan ja pelastan.

Mutta jos näin "maallisessa" mielessä ajatellaan, niin siinä voisin auttaa aika lailla paljonkin. Monesti tärkeintä on vain kuunteleminen. Se on ehkä tärkein ominaisuus, jonka olen oppinut elämäni varrella.

Mitäpä näistä todellisista ongelmista keskustelemaan. Kutellaanko siitä, että jos laitettaisiinkin permanentti takaisin pahentumislistalle?

• ilmeisesti
        sairaus? kirjoitti:

Mikäs ihme se sitten on?

pelkkää teeskentelyä, ettei tarvitsisi olla tavallinen liukuhihnasynnyttäjä-vl-nainen.

• Juhakki
        sairaus? kirjoitti:

Mikäs ihme se sitten on?

Onhan se sairaus. Tarkoitin lähinnä fyysistä sairautta.

Masennus on henkistä sairautta ja sen voin hoitaa jopa ilman lääkkeitäkin. Juttelemalla. Mutta jos masennus menee liian pitkälle, että se alkaa vaikuttamaan jo fyysisiä sairauksia, niin silloin täytyy hoitaa lääkkeillä.

Vielä en tiedä yhtään tuttua, jolle ois mennyt niin pitkälle, että se on vaikuttanut fyysisestikkin. Lääkkeitä kyllä ovat syöneet.

En siis tarkoita fyysisesti sitä, että kunto huononee, vaan, että oikeesti sairastuu johonkin vakavampaan fyysisesti masennuksen takia.

• Kempelainen

"Onko sinulla nyt jotenkin häipynyt se uskon ja sanalevityksen palo, kun pitää oikein korottaa sitä, että vastaat, kun pyydetään, tai paremminkin NARISTAAN."

Tämä on kyllä otoksesi 13,09,2008 klo 08.05 > Vastaan tähän viestiin vain sen vuoksi, että tuolla viestiketjussa vähän maristiin.

• masennus ei ole leikin asia
        Juhakki kirjoitti:

Masennus on henkistä sairautta ja sen voin hoitaa jopa ilman lääkkeitäkin. Juttelemalla. Mutta jos masennus menee liian pitkälle, että se alkaa vaikuttamaan jo fyysisiä sairauksia, niin silloin täytyy hoitaa lääkkeillä.

Vielä en tiedä yhtään tuttua, jolle ois mennyt niin pitkälle, että se on vaikuttanut fyysisestikkin. Lääkkeitä kyllä ovat syöneet.

En siis tarkoita fyysisesti sitä, että kunto huononee, vaan, että oikeesti sairastuu johonkin vakavampaan fyysisesti masennuksen takia.

vaikeasti masentunut voi ottaa itseltään hengen, ihan fyysisesti.

masennus ei ole leikin asia kirjoitti:

vaikeasti masentunut voi ottaa itseltään hengen, ihan fyysisesti.

kysyi minulta, mietitkö usein kuolemaa.
        Hän mietii, koska se on hänelle helpotus.

Onko Jumala tarkoittanut näin, että masentunut ison perheen äiti pitää kuolemaa helpotuksena.

• Eija_Moilanen
        Kempelainen kirjoitti:

Tämä on kyllä otoksesi 13,09,2008 klo 08.05 > Vastaan tähän viestiin vain sen vuoksi, että tuolla viestiketjussa vähän maristiin.

Kenenkään täällä ei ole pakko vastata. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Juhakki uskoo Jeesukseen.

Oikaiskoon Juhakki, jos olen hänen uskostaan saanut väärän kuvan.

• Kempelainen
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Kenenkään täällä ei ole pakko vastata. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Juhakki uskoo Jeesukseen.

lestadiolainen pystynyt, vaikka tämä on keskustelupalsta Vanhoillislestadiolais- uskota?

Ja kun siihen ei pystyä antamaan vastausta, on jotain pielessä ja PAHASTI.

KAIKKI MUUT SEN PYSTYVÄT KYLLÄ KERTOMAAN VAAN EI VL.

Pidän aika vekkulina tuota Juhakkia, kun ei tunnista omaa uskoaakaan.

• Eräs äiti
        Juhakki kirjoitti:

on olla masentunut. Eräs sukulaiseni on kaksi kertaa yrittänyt itsemurhaa masennuksen takia. Hän ei ole syönyt masennukseensa lääkkeitä, mutta terapia kesti viitisen vuotta ja maksoi kaksion hinnan. Hän oli naimaton kun sairastui. Kenellä ison perheen äidillä on aikaa, voimaa, varoja hoitaa itseään rauhassa juttelemalla. Ja missä voi oikeasti jutella? Kotona on aina pieniä korvia ympärillä. Ja miten voi jutella ystäville, että kenties jatkuva synnyttäminen minua masentaa? Toki muutkin asiat vaikuttaa.Etten yksinkertaisesti jaksa vaikka lapset rakkaita ovatkin.

• minä en ole ison perheen äiti
        masennus ei ole leikin asia kirjoitti:

kysyi minulta, mietitkö usein kuolemaa.
        Hän mietii, koska se on hänelle helpotus.

Onko Jumala tarkoittanut näin, että masentunut ison perheen äiti pitää kuolemaa helpotuksena.

mutta minustakin kuolema olisi helpotus!

Tämä elämä on ollut tuskia ja ahdistusta täynnä eivätkä ne lopu.

Kysymys ei ole ulkoisista puitteista eikä fyysisistä sairauksista vaan siitä, miten olen elämän kokenut.

En usko, että sitä voi kukaan nähdä... Se on minun sisälläni. Tarkoitan siis se tuska ja ahdistus.

Tiedän, että äitini (joka oli ison perheen äiti!) oli masentunut. Olisiko tämä opittua vai perittyä käytöstä? Joku on joskus kirjoittanut, että masennus on tapa suhtautua asioihin.

Uskovalle se ehkä sitten sopii... Alakuloinen, kuolemasta haaveksiva ja sitä odottava nainen - eikö Laestadiuksen äiti ollut sellainen? Eikö Laestadiuksen naisihannne ollut sellainen? (ks. Laestadius: Huutavan ääni korvessa)

• Äitiliini!!
        Eräs äiti kirjoitti:

on olla masentunut. Eräs sukulaiseni on kaksi kertaa yrittänyt itsemurhaa masennuksen takia. Hän ei ole syönyt masennukseensa lääkkeitä, mutta terapia kesti viitisen vuotta ja maksoi kaksion hinnan. Hän oli naimaton kun sairastui. Kenellä ison perheen äidillä on aikaa, voimaa, varoja hoitaa itseään rauhassa juttelemalla. Ja missä voi oikeasti jutella? Kotona on aina pieniä korvia ympärillä. Ja miten voi jutella ystäville, että kenties jatkuva synnyttäminen minua masentaa? Toki muutkin asiat vaikuttaa.Etten yksinkertaisesti jaksa vaikka lapset rakkaita ovatkin.

Nyt otat itseä niskasta kiinni ja katsot totuutta suoraan silmiin!!!
        Sinä olet aikuinen, joka ottaa vastuun itsestään, tekemisistään ja valinnoistaan.
        Ja ne valinnat mitä sinä teet vaikuttavat lapsiisi joko huonolla tai hyvällä tavalla.
        Mikä oikeus sinulla on antaa lapsillesi masentunut äiti joka ei hoida itseään vaan laittaa asiaa aina vain pahempaan jamaan??
        Kerropa se.

Juhakki kirjoitti:

Suurin syy näyttää olevan lapsen varhaisen hoidon puute.
        Kierre on valmis kun masentunut äiti ei jaksa hoitaa lapsiaan.

http://www.jotte.info/Studia/index.html

• Kempelainen
        Juhakki kirjoitti:

Masennus on henkistä sairautta ja sen voin hoitaa jopa ilman lääkkeitäkin. Juttelemalla. ** Naurettavaa, masennus on yksi valkeimmista ja tappavimmista taudeista, ja synnytysmasennus vaikuttaa myös sikiöön, sitä kautta syntyvään lapseen. ””En siis tarkoita fyysisesti sitä, että kunto huononee, vaan, että oikeesti sairastuu johonkin vakavampaan fyysisesti masennuksen takia.** Mutta minä tiedän ja muut jotka tuntevat taudin, masennus tappaa hoitamattomaan n 60%, joten sitä ne VL isät toivoo.

Etkö ole kuullut kansanomaisti – vitu**s on vaarallisin tauti.

Jos näet yhdenkin masentuneen, jolle se ei vaikuta psomaattisesti, et ole nähnyt masentunutta.

• tietämättömiä?
        Juhakki kirjoitti:

Ai sairaus on vaarallinen terveydelle vasta fyysisenä?

• jatkuvan!
        Eräs äiti kirjoitti:

Ilman alaisia SRK on pelkkä nolla. Mutta synnyttämispakko ratkaisee kaiken.

• alistuvan.
        minä en ole ison perheen äiti kirjoitti:

mutta minustakin kuolema olisi helpotus!

Tämä elämä on ollut tuskia ja ahdistusta täynnä eivätkä ne lopu.

Kysymys ei ole ulkoisista puitteista eikä fyysisistä sairauksista vaan siitä, miten olen elämän kokenut.

En usko, että sitä voi kukaan nähdä... Se on minun sisälläni. Tarkoitan siis se tuska ja ahdistus.

Tiedän, että äitini (joka oli ison perheen äiti!) oli masentunut. Olisiko tämä opittua vai perittyä käytöstä? Joku on joskus kirjoittanut, että masennus on tapa suhtautua asioihin.

Uskovalle se ehkä sitten sopii... Alakuloinen, kuolemasta haaveksiva ja sitä odottava nainen - eikö Laestadiuksen äiti ollut sellainen? Eikö Laestadiuksen naisihannne ollut sellainen? (ks. Laestadius: Huutavan ääni korvessa)

Etpähän ainakaan kiinny maalliseen kun on jatkuvasti vittumaista..

Taivastoivo säilyy kirkkaana.

• kaiken.
        Kempelainen kirjoitti:

Masennus on henkistä sairautta ja sen voin hoitaa jopa ilman lääkkeitäkin. Juttelemalla. ** Naurettavaa, masennus on yksi valkeimmista ja tappavimmista taudeista, ja synnytysmasennus vaikuttaa myös sikiöön, sitä kautta syntyvään lapseen. ””En siis tarkoita fyysisesti sitä, että kunto huononee, vaan, että oikeesti sairastuu johonkin vakavampaan fyysisesti masennuksen takia.** Mutta minä tiedän ja muut jotka tuntevat taudin, masennus tappaa hoitamattomaan n 60%, joten sitä ne VL isät toivoo.

Jos näet yhdenkin masentuneen, jolle se ei vaikuta psomaattisesti, et ole nähnyt masentunutta.

Myös sen, että vaikka kuinka vakavasti masentunut nainen voi synnyttää 10-20 uutta vl-uskovaista maailmaan! Ja vielä kaiken lisäksi sen verran tervettä, että he kykenevät lisääntymään saman verran! Aamen.

• Ja hyvin kuulenkin.
        Äitiliini!! kirjoitti:

Nyt otat itseä niskasta kiinni ja katsot totuutta suoraan silmiin!!!
        Sinä olet aikuinen, joka ottaa vastuun itsestään, tekemisistään ja valinnoistaan.
        Ja ne valinnat mitä sinä teet vaikuttavat lapsiisi joko huonolla tai hyvällä tavalla.
        Mikä oikeus sinulla on antaa lapsillesi masentunut äiti joka ei hoida itseään vaan laittaa asiaa aina vain pahempaan jamaan??
        Kerropa se.

Ensinnäkin masentuneelle ei pidä sanoa, että ota itseäsi niskasta kiinni;). olen aikuinen ja kannan teoistani vastuun. Ja tekemättä jättämisistäni. Ja minä olen hoitanuT itseäni ja hoidan koko ajan. Takana on pitkä kivinen tie, edessä toivottavasti vähän kevyempää. Ja Luojan kiitos, myös lapsille olen hakenut apua kun omat voimat eivät riitäneet. Perhetyöntekijäkin sanoi,että on viisasta vanhemmuutta hakea apua silloin kun omat voimat eivät riitä. Eli elämämme ei tällä hetkellä ole jamassa.

• Juhakki
        Eräs äiti kirjoitti:

On hyvin valitettavaa, että ei ole aikaa jäädä keskustelemaan ja juttelemaan. Oletan, että moni itsemurha ja muut vastaavat olisivat jääneen tekemättä, jos me olisimme pystyneet edes joskus pysähtyä juttelemaan ja kuuntelemaan toisten murheita ja ongelmia, ja miksei myös hyviäkin asioita.

Se on vain hommattava aikaa, ja luoda uskoa tulevaisuuteen. Varsinkaan täällä Suomessa ei ole sellaista kulttuuria, että mentäis kysymään toiselta, että miten sulle oikeesti kuuluu. Monestikkin sitä joutuu itse tekemään alotteen.

Minä kuitenkin oletan, että terapiat ei ole niin hyvä vaihtoehto, kuin parhaat ystävät. Jos ystäviä ei oikein ole, niin totta kai terapia on erittäin hyvä vaihtoehto.

Minä olen monesti sanonutkin ystäville, kun he ovat menneet naimisiin, että älkää jättäkö ystäviä. Ne on teille kultaakin kalliimpaa sitten kun te niitä tarviitte.

Monestikkin on hyvä jutella sellaisten kanssa, joka on kokemut saman, mutta on kuitenkin selvinnyt siitä. Sen tähden SRK järjestää mm. aviopuolisoiden leirejä, jossa saa vaihtaa kokemuksia muiden kanssa ja samalla vahvistaa omaa minäänsä ja vahvistaa itsetuntoa.

80% sairauksista johtuu henkisistä asioista. Eli jos sinulla on pää kipeä, niin kaheksan kertaa kymmenestä se johtuu henkisestä tilasta. Sen vuoksi pidän ystäviä erittäin tärkeenä. Ja ennen kaikkea keskusteluja omasti itsestään. Ystävä osaa lohduttaa ja kunnella. Sehän se tärkeintä.

Niinku sinun esimerkin mukaan, ei tarvitse olla edes ison perheen äiti tai isä, että voi sairastua masennukseen.

Mutta yhden ohjeen haluan antaa. Vaikka kuinka mene elämän päin sitä ihteään, niin ajatelkaa positiivisesti elämää. Älkää lannistuko. On varmasti sellaisia ihmisiä, jotka ovat käyneet kovemman elämänkoulun kuin minä ja silti he ovat nousseet kuilun partaalta. Se esimerkki antaa minulle uskon lisäksi voimaa katsoa positiivisesti tulevaisuuteen.

• Juhakki
        Kempelainen kirjoitti:

Olet oikeassa. Masennus on yksi vaikeimmista ja tappavimmasta taudeista. Vaikka ehkä en lähtis ihan noin jyrkästi sanomaan.

Mutta periaatteessa oikein. Sitä se on jos ei sitä hoida. Masennuksen voi estää myös juttelemalla,kuuntelemalla. Jos ei se riitä, niin sitten on otettava lääkkeet käyttöön. Ihan niinku sanoin tuolla aikasemmassakin viestissä.

En vaan tiedä, että mikä vimma sun on aukoa päätä joka asiasta ottamatta selvää edes mitä kirjotin.

• Juhakki
        tietämättömiä? kirjoitti:

Ai sairaus on vaarallinen terveydelle vasta fyysisenä?

Olenko noin sanonut?

Masennus on henkisät sairautta. Jos sitä tuntee, että ei kestä, niin silloin ajaudutaan itsemurhiin yms.

Mutta ystävät tässä auttavat kestämään. Jutteleminen, kuunteleminen.

Masennukseen liittyy paljoan asioista; huono itsetunto, arvostuksen puute, oman minä -kuvansa hämärtyminen...yms.

Kun me noita asioita hoidetaan keskustelemaalla, arvostuksella, niin monta masennusta olisimme pystynyt hoitamaan ilman lääkkeitä.

Mutta jos masennus menee tarpeeksi pitkälle, niin se alkaa vaikuttaa fyysisiäkin ongelmia.

• Juhakki
        Eija_Moilanen kirjoitti:

Teidän kai pitäisi tajuta, että ei pelkkä usko Jeesukseen selitä koko uskoa.

Minä olen tuonne aina kysymyksen lomassa ottanut selityksiä minun uskostani. Joten hyvä lukija ne osaa poimia sieltä.

Eihän se ole mahdollista kirjottaa kaikkea, mitä uskon, niin yhteen viestiin. Kukaan ei jaksaisi lukea sitä.

Mutta uskontunnustus on erittäin hyvä kuvailemaan minun uskoa. Sekin vaan pitää ymmärtää, että, mitä siinä sanotaan. Lutherhan sen aika hyvin selittää.

• Juhakki
        Kempelainen kirjoitti:

lestadiolainen pystynyt, vaikka tämä on keskustelupalsta Vanhoillislestadiolais- uskota?

Ja kun siihen ei pystyä antamaan vastausta, on jotain pielessä ja PAHASTI.

KAIKKI MUUT SEN PYSTYVÄT KYLLÄ KERTOMAAN VAAN EI VL.

Pidän aika vekkulina tuota Juhakkia, kun ei tunnista omaa uskoaakaan.

Onko sinun uskosi yhden Raamatun lauseen mittainen?

Siihen kuuluu koko Raamattu, joten siksi minä en voi selittää yhdessä viestissä.

• Eija_Moilanen
        Juhakki kirjoitti:

Minä olen tuonne aina kysymyksen lomassa ottanut selityksiä minun uskostani. Joten hyvä lukija ne osaa poimia sieltä.

Eihän se ole mahdollista kirjottaa kaikkea, mitä uskon, niin yhteen viestiin. Kukaan ei jaksaisi lukea sitä.

Mutta uskontunnustus on erittäin hyvä kuvailemaan minun uskoa. Sekin vaan pitää ymmärtää, että, mitä siinä sanotaan. Lutherhan sen aika hyvin selittää.

kuvasin vain lähtökohtaa ja itse saat, jos haluat kertoa mitä uskosi pitää sisällään. No nyt lisäsit siihen uskon tunnustuksen. Asia selvä. En todellakaan ole edes pyrkinyt vaatimaan, että sinun pitäisi saada kaikki yhteen viestiin.

Keskutelen muiden kanssa ja en kuulustele. :)
        Ajattelen, että ennen kaikkea Jumala kirkastaa itsensä poikansa Jeesuksen kautta. Jumalan Pyhä Henki (Jeesuksen Henki)kirkastaa ihmiselle Jeesuksen.

• onneksi tajusit
        Ja hyvin kuulenkin. kirjoitti:

Ensinnäkin masentuneelle ei pidä sanoa, että ota itseäsi niskasta kiinni;). olen aikuinen ja kannan teoistani vastuun. Ja tekemättä jättämisistäni. Ja minä olen hoitanuT itseäni ja hoidan koko ajan. Takana on pitkä kivinen tie, edessä toivottavasti vähän kevyempää. Ja Luojan kiitos, myös lapsille olen hakenut apua kun omat voimat eivät riitäneet. Perhetyöntekijäkin sanoi,että on viisasta vanhemmuutta hakea apua silloin kun omat voimat eivät riitä. Eli elämämme ei tällä hetkellä ole jamassa.

tilanteesi ja olet hakenut apua ettei lapsillesi tule liian suurta taakkaa.

• ole ongelma?
        Juhakki kirjoitti:

Olenko noin sanonut?

Masennus on henkisät sairautta. Jos sitä tuntee, että ei kestä, niin silloin ajaudutaan itsemurhiin yms.

Masennukseen liittyy paljoan asioista; huono itsetunto, arvostuksen puute, oman minä -kuvansa hämärtyminen...yms.

Kun me noita asioita hoidetaan keskustelemaalla, arvostuksella, niin monta masennusta olisimme pystynyt hoitamaan ilman lääkkeitä.

Mutta jos masennus menee tarpeeksi pitkälle, niin se alkaa vaikuttaa fyysisiäkin ongelmia.

Saako vapautuksen ehkäisysynnistä siis vasta kun fyysinen terveyskin on mennyt? Siihen saakka jutellaan ja siitetään..?

• Kempelainen
        Juhakki kirjoitti:

Tulihan se sieltä: >> Teidän kai pitäisi tajuta, että ei pelkkä usko Jeesukseen selitä koko uskoa.

• Juhakki
        ole ongelma? kirjoitti:

Saako vapautuksen ehkäisysynnistä siis vasta kun fyysinen terveyskin on mennyt? Siihen saakka jutellaan ja siitetään..?

Käytännössä näin. Mutta ei kannata vettää kuitenkaan mitään rajaa, ei ole selviä rajoja. Tilanteen mukaan pitää katsoa.

Esim. Jos sinulta leikataan käsi, niin onko se fyysisen terveyden mettämistä?

Ehkä se on tilapäisesti menetetty, mutta varmaan ymmärsit, että mitä tarkotin tuolla ettei voi vetää selkeetä rajaa.

• Juhakki
        Kempelainen kirjoitti:

Tulihan se sieltä: >> Teidän kai pitäisi tajuta, että ei pelkkä usko Jeesukseen selitä koko uskoa.

"Tässä aluksi, mihin muuhun pitää uskoa, että SE LÖYTYY RIVIESI VÄLISTÄ."

Juuri tätä minä tarkoitin. Minä olisin ihan hyvin voinut laittaa samat lauseet, mutta se on eri juttu, että miten me ymmärretään nämä asiat. Siitähän on kysymys, että miten me tulkitsemme Raamattua. Pyhä Henki avaa sitä tulkitsemaan oikein.

"Ikään kuin Jeesuksen vertaukset, eikö vaan?. "

Osittain näin. Mutta tuohon eka kohtaan otin selville, että miksi on vaikeeta kirjoittaa uskosta viestiin. Se vaatii "rivien välistä" lukemista ja tulkitsemista.

"Tämä jos ”kuivailee”” Uskoasi, ollaan samassa uskossa. Vai jääkö jotain rivien väliin."

Tietysti usko sinänsä voi olla sama, mutta mitä usko vaatii meitä tekemään, niin on eri juttu. On puhuttu hengen hedelmistä, anteeksiantamisesta, parannuksesta,...yms. Siinähän se ero on. Näistähän me keskustellaankin lähinnä. Joten "rivien väliin" jää paljon suettavaa ja sekä tulkitsemista tarvii paljon

Jeesushan käyttää sanaa "epäuskoinen" siinä tapauksessa, jos joku ei usko Jeesukseen. Mutta nykyään me käytäämme myös sellaisista, jotka uskovat Jeesukseen, mutta ei kuitenkaan tee, sitä mitä Jeesus käskee tai opettaa. Ehkä se "epäuskoinen" on liian raju "nimitys", ehkä joku "väärin uskova" vois olla oikeempi. Mutta sillä ei sinänsä ole merkitystä.

• minäkin ymmärsin
        Juhakki kirjoitti:

Käytännössä näin. Mutta ei kannata vettää kuitenkaan mitään rajaa, ei ole selviä rajoja. Tilanteen mukaan pitää katsoa.

Ehkä se on tilapäisesti menetetty, mutta varmaan ymmärsit, että mitä tarkotin tuolla ettei voi vetää selkeetä rajaa.

tuosta, että ilman kättäkin voi laittaa uutta elämää alulle (ja hoitaa lapsia???)

Ilmeisesti myös ilman henkistä tasapainoa voi raskautua ja hoitaa ja kasvattaa ( lue yrittää hoitaa ja kasvattaa)tasapainoisia lapsia. VL-miehillä ei ole ilmeisesti minkäänlaista käsitystä naisen/vaimon henkisistä kärsimyksistä masentuneena. Naisen on itse tajuttava hakea oikeutta omalle keholleen silloin, kun ei ole valmis uuteen raskauteen. VL-mies ei anna ramoa, vaan vetoaa aina omaan himoonsa, joka on pakko saada tyydytettyä. Viis seurauksista!

• huvittaa.
        Juhakki kirjoitti:

SRK:lla on oikeus päättää alamaistensa elämästä ja kuolemasta ihan suvereenisti. Ja sitä valtaahan se käyttää.

• orjuuttamaan
        minäkin ymmärsin kirjoitti:

tuosta, että ilman kättäkin voi laittaa uutta elämää alulle (ja hoitaa lapsia???)

Ilmeisesti myös ilman henkistä tasapainoa voi raskautua ja hoitaa ja kasvattaa ( lue yrittää hoitaa ja kasvattaa)tasapainoisia lapsia. VL-miehillä ei ole ilmeisesti minkäänlaista käsitystä naisen/vaimon henkisistä kärsimyksistä masentuneena. Naisen on itse tajuttava hakea oikeutta omalle keholleen silloin, kun ei ole valmis uuteen raskauteen. VL-mies ei anna ramoa, vaan vetoaa aina omaan himoonsa, joka on pakko saada tyydytettyä. Viis seurauksista!

naisiaan. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että mies saa aina naida kun huvittaa ja nainen alistuu vaikka kuoleman uhalla.

• entinen vl-nainen
        orjuuttamaan kirjoitti:

naisiaan. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että mies saa aina naida kun huvittaa ja nainen alistuu vaikka kuoleman uhalla.

Laittakaa ne ukot ojennukseen! Aina ei tarvitse alistua. Päättäkää itse omasta kehostanne, älkääkä antako miesten päättää puolestanne. He eivät voi koskaan ymmärtää mitä naiseus on, ettekö voi tekään, jos että ota elämänne ohjia omiin käsiinne.

Pelisäännöt selviksi tai ukko ulkoruokintaan ;)

• lisääntymään?
        Juhakki kirjoitti:

Olettekohan te siellä työvaliokunnassa nyt ihan terveitä? Miksi vanhempi ei saisi hoitaa itseään kuntoon ja lisääntyä vasta sitten?

• lisääntymään?
        Juhakki kirjoitti:

Olenko noin sanonut?

Kyllä psyykkinenkin sairaus pitää hoitaa, eikä pelkästään jutella ja lisääntyä. Mikä ihme teitä oikein riivaa kun pelkästään elämäntapaneuvojen noudattamisella ja holtittomalla lisääntymisellä on merkitystä uskonne kannalta?

• maamme
        lisääntymään? kirjoitti:

Kyllä psyykkinenkin sairaus pitää hoitaa, eikä pelkästään jutella ja lisääntyä. Mikä ihme teitä oikein riivaa kun pelkästään elämäntapaneuvojen noudattamisella ja holtittomalla lisääntymisellä on merkitystä uskonne kannalta?

lestaisin kunta on lisääntymisen lisäksi huippua kaikkiena pamien ja muiden mielialalääkkeiden kulutuksessa - pää sekaisin lisääntyy vl-lahko!

• ihan kaikkeen
        Juhakki kirjoitti:

On hyvin valitettavaa, että ei ole aikaa jäädä keskustelemaan ja juttelemaan. Oletan, että moni itsemurha ja muut vastaavat olisivat jääneen tekemättä, jos me olisimme pystyneet edes joskus pysähtyä juttelemaan ja kuuntelemaan toisten murheita ja ongelmia, ja miksei myös hyviäkin asioita.

Se on vain hommattava aikaa, ja luoda uskoa tulevaisuuteen. Varsinkaan täällä Suomessa ei ole sellaista kulttuuria, että mentäis kysymään toiselta, että miten sulle oikeesti kuuluu. Monestikkin sitä joutuu itse tekemään alotteen.

Minä kuitenkin oletan, että terapiat ei ole niin hyvä vaihtoehto, kuin parhaat ystävät. Jos ystäviä ei oikein ole, niin totta kai terapia on erittäin hyvä vaihtoehto.

Minä olen monesti sanonutkin ystäville, kun he ovat menneet naimisiin, että älkää jättäkö ystäviä. Ne on teille kultaakin kalliimpaa sitten kun te niitä tarviitte.

Monestikkin on hyvä jutella sellaisten kanssa, joka on kokemut saman, mutta on kuitenkin selvinnyt siitä. Sen tähden SRK järjestää mm. aviopuolisoiden leirejä, jossa saa vaihtaa kokemuksia muiden kanssa ja samalla vahvistaa omaa minäänsä ja vahvistaa itsetuntoa.

80% sairauksista johtuu henkisistä asioista. Eli jos sinulla on pää kipeä, niin kaheksan kertaa kymmenestä se johtuu henkisestä tilasta. Sen vuoksi pidän ystäviä erittäin tärkeenä. Ja ennen kaikkea keskusteluja omasti itsestään. Ystävä osaa lohduttaa ja kunnella. Sehän se tärkeintä.

Niinku sinun esimerkin mukaan, ei tarvitse olla edes ison perheen äiti tai isä, että voi sairastua masennukseen.

Mutta yhden ohjeen haluan antaa. Vaikka kuinka mene elämän päin sitä ihteään, niin ajatelkaa positiivisesti elämää. Älkää lannistuko. On varmasti sellaisia ihmisiä, jotka ovat käyneet kovemman elämänkoulun kuin minä ja silti he ovat nousseet kuilun partaalta. Se esimerkki antaa minulle uskon lisäksi voimaa katsoa positiivisesti tulevaisuuteen.

pysty. On todella raskasta olla vaikka masentuneen puoliso. Pitäisi jaksaa kuunnella toisen "höpinöitä" joita ei edes välttämättä ymmärrä. Minä ainakin jauhoin ja jauhoin samoja asioita pääsemättä niistä yli. Kiersin kehää koko ajan. Välillä ystävän pitää uskaltaa sanoa jos näyttää siltä, että toinen tarvitsee ammattiapua. Pitää uskaltaa sanoa, etten voi sinua nyt auttaa, enkä osaa, mutta voisin laittaa ruokaa tai viedä lapsia puistoon yms. Puoliso tai ystävät eivät ole terapeutteja. Masentunut ei jaksa edes olla kiinnostunut ystävistä. Hän kokee olevansa vain taakkana toisille. Mutta silti lämmin halaus ja välittäminen ovat tärkeitä vaikkei masentunut koe olevansa edes sen arvoinen.

• tuota v-alkuista sanaa,
        alistuvan. kirjoitti:

Etpähän ainakaan kiinny maalliseen kun on jatkuvasti vittumaista..

Taivastoivo säilyy kirkkaana.

mutta tavallaan olet oikeassa! Tämä voi tietysti olla suvussame esiintyvää taipumusta bipolaariseen mielialahäiriöön.

Mutta kyllä se tehokkaasti tekee maailman turhaksi! Hmmm... Onko se sitten hyvä vai paha?

Se kyllä sopii näihin kuvioihin hyvin. Ehkä iän (ja elämänkokemuksen?) myötä on tämä aallonpohjavaihe syventynyt ja huimat huippuhetket vähentyneet.

Olen kyllä tutustunut Raamattuun ihan itsekseni erään perinpohjaisen ohjelman avulla. Se ei ole muuttanut tätä alakuloa mitenkään...

En siis katso olevani kenenkään alistama - toki kaikella on merkitystä. Kysymys on kuitenkin valinnasta. Mutta pitäisikö vain hyväksyä itsensä ominaisuuksineen päivineen?

• kirjoittelet kylläkin
        Juhakki kirjoitti:

mutta se näkyy selvästi ettei sinulla ole mitään tajua siihen mitä on masennus.
        Kannattaa ottaa huomioon että masennuksia on monen tasoisia. Nuo sinun leiri/ystävä ym.-neuvot käyvät hyvin tällaisille tavallisille ihmisille joita joskus ottaa jotkut asiat päähän ja kun elämässä on joskus tullut jokin vastoinkäyminen. Nämä ihmiset eivät ole ne masentuneet.

Pakko myöntää, että ottaa ihan sairaana aivoon tuo sinun kommenttisi. Minä tiedän mitä on olla masentunut vaikkei minusta sitä todellakaan ulospäin huomaa, koko elämän on vaistonvaraisesti vielä opetellut piilottamaan sen kanssa ihmisiltä. Ja koeta ymmärtää, en koskaan ole tehnyt sitä tahallani tai huvikseen. Lapsuudesta asti elämäntilanteet ovat väkisin muokanneet minut tähän. Vain erittäin läheiset sen tietävät koska sairauteeni liitty se etten todellakaan pysty päästäämään ihmisiä lähelleni sillä tavalla että he tietäisivät mitä minulle oikeasti kuuluu. Edes nämä erittäin läheiset eivät pysty sitä ymmärtämään täysin mitä minulle oikeasti kuuluu ja sitä tuskaa mikä on sisälläni kokoajan.
        Joten sinä et voi sitä ymmärtää, ennenkuin sen itse koet.
        Tuntuu todella pahalta, että sinä selostelet täällä kaikenmaailman juttuja joiden avulla meidän masentuneiden pitäisi parantua tai saada voimaa noista asioista. Että jätähän ne arvioinnit vain ammattilaisten käsiin.

• Juhakki
        kirjoittelet kylläkin kirjoitti:

mutta se näkyy selvästi ettei sinulla ole mitään tajua siihen mitä on masennus.
        Kannattaa ottaa huomioon että masennuksia on monen tasoisia. Nuo sinun leiri/ystävä ym.-neuvot käyvät hyvin tällaisille tavallisille ihmisille joita joskus ottaa jotkut asiat päähän ja kun elämässä on joskus tullut jokin vastoinkäyminen. Nämä ihmiset eivät ole ne masentuneet.

Pakko myöntää, että ottaa ihan sairaana aivoon tuo sinun kommenttisi. Minä tiedän mitä on olla masentunut vaikkei minusta sitä todellakaan ulospäin huomaa, koko elämän on vaistonvaraisesti vielä opetellut piilottamaan sen kanssa ihmisiltä. Ja koeta ymmärtää, en koskaan ole tehnyt sitä tahallani tai huvikseen. Lapsuudesta asti elämäntilanteet ovat väkisin muokanneet minut tähän. Vain erittäin läheiset sen tietävät koska sairauteeni liitty se etten todellakaan pysty päästäämään ihmisiä lähelleni sillä tavalla että he tietäisivät mitä minulle oikeasti kuuluu. Edes nämä erittäin läheiset eivät pysty sitä ymmärtämään täysin mitä minulle oikeasti kuuluu ja sitä tuskaa mikä on sisälläni kokoajan.
        Joten sinä et voi sitä ymmärtää, ennenkuin sen itse koet.
        Tuntuu todella pahalta, että sinä selostelet täällä kaikenmaailman juttuja joiden avulla meidän masentuneiden pitäisi parantua tai saada voimaa noista asioista. Että jätähän ne arvioinnit vain ammattilaisten käsiin.

Tiedän mitä on masennus. Sanot että ammattilasien käsiin. Tiedätkö, että olenko ammattilainen tässä asiassa? Se mitä minä kirjotan, ei vastaa välttämättä sitä, mitä olen, koska kaikille ei ole annettu kirjoittamisen lahjaa tai niin hyvää lahjaa mitä Paavali esimerkiksi osasi. Hän osasi kirjoittaa lähestulkoon täydellisesti. Minä olenkin enemmän puhepuolen "asiantuntija".

"Minä tiedän mitä on olla masentunut vaikkei minusta sitä todellakaan ulospäin huomaa"

Minkä tähden et halua/voi näyttää ulospäin masennusta edes ystäville? Onko se pelkoa?

Juuri pelko on yksi syy, minkä tähden ihmiset eivät uskalla mennä kertomaan ja näyttää tunteita. Heitä pidetään mukamas liian "lapsellisena", liian huonona, liian avuttomina, tai jotain sinne päin.

Yksi kätevä tapa on näyttää "tunteet" on se, että kirjoittaa päiväkirjaa ja näyttää sen ystäville. Antaa ystävien lukea ja eikä pelkää, että mitä he sanovat ja miten he suhtautuva. Se on kuitenkin varmaa, että he haluavat auttaa sinua.

Ja yksi tärkeä asia on luottaa ystäviin.

"Ja koeta ymmärtää, en koskaan ole tehnyt sitä tahallani tai huvikseen."

Ymmärrän ihan täysin. Sinä suojelet siinä itseäsi ja muita. Itsensä suojelu tässä asiassa saattaa pahimmassa tapauksessa koitua kohtaloksi. Joten minä rohkenen neuvoa, että kääntyisit luotettavien ystävien puoleen ja kertoisit heille kaikki. Siis kaikki.

"Vain erittäin läheiset sen tietävät koska sairauteeni liitty se etten todellakaan pysty päästäämään ihmisiä lähelleni sillä tavalla että he tietäisivät mitä minulle oikeasti kuuluu."

Niinkuin tuolla aikasemmassa viestissä sanoin, niin tämä asia on ongelma. Ei siin vain masennuksessa vaan melkeinpä jokaisessa asiassa. Me emme kehtaa "avautua" toiselle "oikein". Sama vika on myös minussa, olen kuitenkin oppinut sen hyvien ystävien avulla, että siinä ei häviä mitään, vaikka joskus kertoopi, että mikä painaa ja ahdistaa, mistä on iloinen ja onnellinen. Kertoopi sen, että mitä oikeasti minulle kuuluu.

Tosin, sellaisia ystäviä on harvassa, kelle näin kehtaa tehdä, pelkäämättä pelkoa, pelkäämättä hylätyksi jättämistä, pelkäämättä syrjintää, yms., mutta niitä on kuitenkin.

"Tuntuu todella pahalta, että sinä selostelet täällä kaikenmaailman juttuja joiden avulla meidän masentuneiden pitäisi parantua tai saada voimaa noista asioista. Että jätähän ne arvioinnit vain ammattilaisten käsiin."

Haluan kysyä yhden kysymyksen, ja toivoisin, että vastaat vilpittömästi. Sinä olet nimimerkin "takana", joten emme tiedä, että kuka olet.

Haluaisitko, että sinun murheita, huolia, ahdistuksia, surua, iloa, onnellisuutta, hyviä asioita, ajatuksia..yms. joku jaksais vilpittömästi kuunnella, pelkäämättä sitä, että jutut leviää ja että sinua pidetään "pöpinä", itserakkaana, omahyväisenä, "sairaana"...yms.?

• Juhakki
        ihan kaikkeen kirjoitti:

pysty. On todella raskasta olla vaikka masentuneen puoliso. Pitäisi jaksaa kuunnella toisen "höpinöitä" joita ei edes välttämättä ymmärrä. Minä ainakin jauhoin ja jauhoin samoja asioita pääsemättä niistä yli. Kiersin kehää koko ajan. Välillä ystävän pitää uskaltaa sanoa jos näyttää siltä, että toinen tarvitsee ammattiapua. Pitää uskaltaa sanoa, etten voi sinua nyt auttaa, enkä osaa, mutta voisin laittaa ruokaa tai viedä lapsia puistoon yms. Puoliso tai ystävät eivät ole terapeutteja. Masentunut ei jaksa edes olla kiinnostunut ystävistä. Hän kokee olevansa vain taakkana toisille. Mutta silti lämmin halaus ja välittäminen ovat tärkeitä vaikkei masentunut koe olevansa edes sen arvoinen.

Hieno lukea sinun tekstiäsi. Sinä todellakin tiedät, että mitä tapahtuu "masentuneena".

"Mutta silti lämmin halaus ja välittäminen ovat tärkeitä vaikkei masentunut koe olevansa edes sen arvoinen."

Kun luin tämän tekstin, kylmät väreet kulkivat pitkin selkäpiitäni. Luulen, että hoksaamattasi kirjoitit tämän asian. Siihen liittyy hirveesti selitystä.

"Lämmin halaus ja välittäminen ovat tärkeitä."

Tässä on monestikkin suurin syy, että miksi masennutaan. Se henkilö, joka masentuu, ei pidä itseään kovinkaan tärkeänä. Hän tuntee alemuutta. Hän tuntee syyllisyyttä. Hänen itsetuntonsa on alhaalla. Hän on erittäin itsekriittinen. Hänen minä -kuvansa on hämärtynyt. Hän ei usko itseensä. Hän ei luota itseensä. Hän ei luota tulevaisuuteen. Hän ei luota ystäviinkään. On paljon asioita.

Sitten kun tälläinen henkilö saa aviopuolisolta halauksen, hän tuntee pieneksi hetkeksi tärkeyttä, mutta vain pieneksi. Se onnellisuus häviää häneltä yhtä nopeesti kuin on tullutkin. Sen tähden aviopuolison sekä ystävien tärkein asian on saada toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi. Vilpitön kuunteleminen on erittäin hyvä "arvonanto"

Vaikeina aikoina, kuten masennuksessa, täytyy tätä arvoa antaa paljon paljon enemmän, mitä yleensä. Tällä me saadaan monetkin masentuneet palamaan "omiin uriinsa".

On tapauksia, jossa sitten ei auta muuta kuin "oikean" terapeutin juttusille. Siihenkin on ystävien tuki erittäin tärkeää.

• Lutheriin
        Juhakki kirjoitti:

myös siinä kohdassa, jossa hän puhuu Pyhästä yhteisestä seurakunnasta?

• Kempelainen
        Juhakki kirjoitti:

"Tässä aluksi, mihin muuhun pitää uskoa, että SE LÖYTYY RIVIESI VÄLISTÄ."

Juuri tätä minä tarkoitin. Minä olisin ihan hyvin voinut laittaa samat lauseet, mutta se on eri juttu, että miten me ymmärretään nämä asiat. Siitähän on kysymys, että miten me tulkitsemme Raamattua. Pyhä Henki avaa sitä tulkitsemaan oikein.

"Ikään kuin Jeesuksen vertaukset, eikö vaan?. "

Osittain näin. Mutta tuohon eka kohtaan otin selville, että miksi on vaikeeta kirjoittaa uskosta viestiin. Se vaatii "rivien välistä" lukemista ja tulkitsemista.

"Tämä jos ”kuivailee”” Uskoasi, ollaan samassa uskossa. Vai jääkö jotain rivien väliin."

Tietysti usko sinänsä voi olla sama, mutta mitä usko vaatii meitä tekemään, niin on eri juttu. On puhuttu hengen hedelmistä, anteeksiantamisesta, parannuksesta,...yms. Siinähän se ero on. Näistähän me keskustellaankin lähinnä. Joten "rivien väliin" jää paljon suettavaa ja sekä tulkitsemista tarvii paljon

Jeesushan käyttää sanaa "epäuskoinen" siinä tapauksessa, jos joku ei usko Jeesukseen. Mutta nykyään me käytäämme myös sellaisista, jotka uskovat Jeesukseen, mutta ei kuitenkaan tee, sitä mitä Jeesus käskee tai opettaa. Ehkä se "epäuskoinen" on liian raju "nimitys", ehkä joku "väärin uskova" vois olla oikeempi. Mutta sillä ei sinänsä ole merkitystä.

No niin, ei kelvannut, mutta Jumalalle se kelpaa, kun ottaa Hänen poikansa Herraksi itselleen.

Juuri tätä minä tarkoitin. Minä olisin ihan hyvin voinut laittaa samat lauseet, ** Miksi et laite, jos uskot samoin? Uskontunnustuksen mukaan, ja nimenomaan apostolisen sellaisen.

””mutta se on eri juttu, että miten me ymmärretään nämä asiat. Siitähän on kysymys, että miten me tulkitsemme Raamattua. Pyhä Henki avaa sitä tulkitsemaan oikein.** Katostaan miten se menee?

"Ikään kuin Jeesuksen vertaukset, eikö vaan?. " ** Eipä juuri anna aihetta kommentille, mutta kun tulee käsite Jeesus. Ei tarvitse tulkita välistä.

Kuten tunnustus sanoo. ja Jeesukseen Kristukseen,

Jumalan ainoaan Poikaan, ** Julmalla on vain yksi poika, vaikka sinä väität olevasi Jumalan lapsi, siis poika. Jeesuksen, eli Pojan Sanalla luotiin koko maailma. Joh > 1. ( Sana= Logos/ Persoona/ Jeesus ) Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. ** Jeesuksen sanalla ja mahdilla synti maailma.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo** Jeesus on maailman Valkeus, kuten käännös –38.   
        meidän Herraamme, ** Tässä on tärkein, mitä ei useakaan ymmärrä. Jeesus on meidän Herra, eikä Jumala, ei Pyhä Henki, ei seurakunta eikä puoliso, eikä edes pappi. Vain Hänelle kelpaavat pääsevät Jumalan Valtakuntaan, Jeesuksen esittelemänä. Jeesus on omien sanojensa mukaan juuri mitä, diasporlaisia Israelilaisia varten > Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.< Joh 3;17

Tässä se nyt on kaikkien katseltavana, Kristuksen osalta.

Mutta niistä hedelmistä?

Mitä Jeesus sitten ”velvoittaa” minua tekemään, on ensimmäisenä se, että vie evankeliumia, sitä teen ja kastan. Sehän on Hänen viimeinen toiveensa.
        Kun joku alkaa ymmärtää muutamia meitä koskevia tietoja ja tulee tuntemaan meidät tarkemmin meidän uskomme ja perheen merkityksen avulla, käy niin kuin Vapahtaja itse sanoi: ”Hedelmistä te siis tunnette heidät” (Matt. 7:19-21, Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät.
        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.). Kirkkoa tai mitä tahansa elämäntapaa tulee arvioida niiden hedelmien eli niiden tulosten pohjalta, joita se saa aikaan.

Jos vapaasti ajallemme, miten tunnistamme lähimmäisen hedelmät, vailla seurakunta sidonnaisuus.
        • Yksi hedelmistä on pidempi elämä. Tutkimukset osoittavat, että aktiiviset MORMOONIT ovat terveempiä ja elävät siten pidempään kuin kansalaiset keskimäärin. He elävät Herra ohjeen mukaan
        • Toiseksi, niiden joukossa, jotka solmivat avioliiton temppelissä ja käyvät siellä säännöllisesti, avioeroprosentti on paljon alhaisempi kuin keskimäärin.
        • Ihmisen ikä on pitempi ja Hän on onnellisempi jos palvelee 1,5–5 vuotta vapaaehtoisina humanitaarisessa työssä, kirkon palvelulähetystyössä ja kokoaikaisessa lähetystyössä eri puolilla maailmaa.
         Vl perheessä jo syntyneiden lapsien tapaturmakuolleisuus on kaksikertainen valtaväestöön nähden, joten jotain sekin kertoo huolehtimisesta.
         Sitten se yllä mainittu lähetystyö ja kastaminen. Muuten, vastasi edellä, että missä puhutaan, että pitää olla uskossa ennekuin kastetaan, tässä yksi kohta, mikä sen kertoo Mark. 15 – 17 >>Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa

• Juhakki
        Kempelainen kirjoitti:

No niin, ei kelvannut, mutta Jumalalle se kelpaa, kun ottaa Hänen poikansa Herraksi itselleen.

Juuri tätä minä tarkoitin. Minä olisin ihan hyvin voinut laittaa samat lauseet, ** Miksi et laite, jos uskot samoin? Uskontunnustuksen mukaan, ja nimenomaan apostolisen sellaisen.

””mutta se on eri juttu, että miten me ymmärretään nämä asiat. Siitähän on kysymys, että miten me tulkitsemme Raamattua. Pyhä Henki avaa sitä tulkitsemaan oikein.** Katostaan miten se menee?

"Ikään kuin Jeesuksen vertaukset, eikö vaan?. " ** Eipä juuri anna aihetta kommentille, mutta kun tulee käsite Jeesus. Ei tarvitse tulkita välistä.

Kuten tunnustus sanoo. ja Jeesukseen Kristukseen,

Jumalan ainoaan Poikaan, ** Julmalla on vain yksi poika, vaikka sinä väität olevasi Jumalan lapsi, siis poika. Jeesuksen, eli Pojan Sanalla luotiin koko maailma. Joh > 1. ( Sana= Logos/ Persoona/ Jeesus ) Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. ** Jeesuksen sanalla ja mahdilla synti maailma.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo** Jeesus on maailman Valkeus, kuten käännös –38.   
        meidän Herraamme, ** Tässä on tärkein, mitä ei useakaan ymmärrä. Jeesus on meidän Herra, eikä Jumala, ei Pyhä Henki, ei seurakunta eikä puoliso, eikä edes pappi. Vain Hänelle kelpaavat pääsevät Jumalan Valtakuntaan, Jeesuksen esittelemänä. Jeesus on omien sanojensa mukaan juuri mitä, diasporlaisia Israelilaisia varten > Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.< Joh 3;17

Tässä se nyt on kaikkien katseltavana, Kristuksen osalta.

Mutta niistä hedelmistä?

Mitä Jeesus sitten ”velvoittaa” minua tekemään, on ensimmäisenä se, että vie evankeliumia, sitä teen ja kastan. Sehän on Hänen viimeinen toiveensa.
        Kun joku alkaa ymmärtää muutamia meitä koskevia tietoja ja tulee tuntemaan meidät tarkemmin meidän uskomme ja perheen merkityksen avulla, käy niin kuin Vapahtaja itse sanoi: ”Hedelmistä te siis tunnette heidät” (Matt. 7:19-21, Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät.
        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.). Kirkkoa tai mitä tahansa elämäntapaa tulee arvioida niiden hedelmien eli niiden tulosten pohjalta, joita se saa aikaan.

Jos vapaasti ajallemme, miten tunnistamme lähimmäisen hedelmät, vailla seurakunta sidonnaisuus.
        • Yksi hedelmistä on pidempi elämä. Tutkimukset osoittavat, että aktiiviset MORMOONIT ovat terveempiä ja elävät siten pidempään kuin kansalaiset keskimäärin. He elävät Herra ohjeen mukaan
        • Toiseksi, niiden joukossa, jotka solmivat avioliiton temppelissä ja käyvät siellä säännöllisesti, avioeroprosentti on paljon alhaisempi kuin keskimäärin.
        • Ihmisen ikä on pitempi ja Hän on onnellisempi jos palvelee 1,5–5 vuotta vapaaehtoisina humanitaarisessa työssä, kirkon palvelulähetystyössä ja kokoaikaisessa lähetystyössä eri puolilla maailmaa.
         Vl perheessä jo syntyneiden lapsien tapaturmakuolleisuus on kaksikertainen valtaväestöön nähden, joten jotain sekin kertoo huolehtimisesta.
         Sitten se yllä mainittu lähetystyö ja kastaminen. Muuten, vastasi edellä, että missä puhutaan, että pitää olla uskossa ennekuin kastetaan, tässä yksi kohta, mikä sen kertoo Mark. 15 – 17 >>Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa

"Tässä on tärkein, mitä ei useakaan ymmärrä. Jeesus on meidän Herra, eikä Jumala, ei Pyhä Henki, ei seurakunta eikä puoliso, eikä edes pappi."

Tästä voisin vähän päätellä, että sinä et todellakaan oikein ymmärrä.

Kolmiyhteinen Jumala, se on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Toisin sanoen Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.

Joh. 10:38
        Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä."

Joh. 14:10
        Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.

Joh. 14:20
        Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä.

Joten vielä lisäksi, että Isä on Jeesuksessa, niin tuoss viimeisessä kohdassa sanotaan, että Isä on myös meissä, kylläkin "Jeesuksena" ja Jeesus on Pyhänä Henkenä. Ymmärrätkö?

"Ristillä Hän jo osoitti ryövärille, että ei tarvitse jatkuvaksi niitä syntejä anoa anteeksi, sillä kertakaikkinen sovitus on VAIN HENKILÖHOTAISEN VAHAPHTAJANA HÄNET TUINNUSTVALLE."

Ehkä tämä Raamatun kohta valaisee vähän.

Hepr. 12:1
        Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,

"Jos vapaasti ajallemme, miten tunnistamme lähimmäisen hedelmät, vailla seurakunta sidonnaisuus."

Muista omavanhurkaus.

Hengen hedelmiä ovat:

Gal. 5:22-23
        22Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,

23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

"Eli, Vauva ei usko, Hän on ainoastaan lapsen uskossa ja milloin olet kuullut, että lapsi ( vauva ) on alkanut puhua kileillä, kuten kasteessa usein käy, ja milloin Hän on alkanut Jeesuksen nimissä häätämään pahoja Henkiä? Joten, jos uskot, tule kasteelle."

Mitä sää oikein sekoilet? Eka sanot, että vauva ei usko ja sitten sanot että vauva on lapsen uskossa. Sehän on sama asia.

Jumala on lahjoittanut kaikille uskon armosta. Ei se ole meidän ansioita että me saamme tänäpäivänä ola uskomassa. Ei usko vaadi mitään ihmistekoja. Hengen hedelmät kylläkin antavat sellaisen "laupiaan samarialaisen" mielen.

Jeesushan asetti lapset Jumalan valtakunann esikuvaksi.

Luuk. 18:16
        16 mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

"Minulle kirjoiteltiin, että mitä sinä sitä Jeesusta aina tänne raahaat, riittää kun synnit on anteeksi??"

Se on tärkein. Muista kenet Jeesus otti valtakuntansa esikuvaksi. Ei suinkaan viisaita, ja Raamattua hyvin tietäviä. Vaan lapsen, joka ei uskosta ymmärrä yhtikäs mitään.

"Mitä sinä tällä tarkoita, käytämme myös sellaista, jotka uskovat Jeesukseen???"

Esimerkiksi sinä. Usko vaatii parannusta, ja jos sitä ei Raamatun ohjeiden mukaisesti tee, niin ei ole Jumalan lapsi, vaikka uskoisikin Jeesukseen.

Uskoihan Juudaskin kavalluksen jälkeen, mutta niin vain meni hirttämään ihtensä.

"Kerro muuten ihan rakkaudella, puhutaanko saarnoissa monestikaan Jeesuksen Herruudesta, ylpistetäänkö siellä Jeesusta, kirkastuuko Hän, ei."

Sinäpä sen sanoit. "Ulkopuolisten" on erittäin vaikea vain ymmärtää "meidän" saarnoja.

"Vielä yksi seikka. Ihmisen pitää uudensyntyä ylhäältä pelastuakseen. Asia tulee hyvin selväisi Nikodeemuksen osalta. Jeesus sanoo selvästi, ettei kukaan pääse taivaaseen, ennekuin on uudensyntynyt, jättänyt vahan ruumiin ja saanut Pyhässä Hengessä uuden ruumiin, joka on kasteessa tullut ja on hyvän omantunnon liitto. Vauvalla juuri ei sitä omaatuntoa taida olla, ei se ainakaan näy mitenkään 3 kuukautisena. Sotkee ja kiukuttelee sekä nukkuu vain. Joh 3;3 > Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa

• Juhakki
        Lutheriin kirjoitti:

myös siinä kohdassa, jossa hän puhuu Pyhästä yhteisestä seurakunnasta?

Ehkä voisin sanoa, että kyllä.

En vain, muista, että miten se kohta menee.

• yhteiseen seurakuntaan
        Juhakki kirjoitti:

Ehkä voisin sanoa, että kyllä.

En vain, muista, että miten se kohta menee.

muita, kuin vanhoillislestadiolaisia?

Minä olen aivan ulalla, kun en ymmärrä mitä O.M tarkoittaa.

• Juhakki
        yhteiseen seurakuntaan kirjoitti:

muita, kuin vanhoillislestadiolaisia?

Minä olen aivan ulalla, kun en ymmärrä mitä O.M tarkoittaa.

Totta kai kuuluu. Kaikki ne, joilla on Pyhä Henki sydämsessään.

Kaikki vl:t eivät kuulu kuitenkaan pyhien yhteisöön.

Niinku tuossa ekassa sanoin, kaikki ne kuuluu jotka ovat saaneet Jumalan armosta Pyhän Hengen.

• silloin, jos
        Juhakki kirjoitti:

Totta kai kuuluu. Kaikki ne, joilla on Pyhä Henki sydämsessään.

Kaikki vl:t eivät kuulu kuitenkaan pyhien yhteisöön.

Niinku tuossa ekassa sanoin, kaikki ne kuuluu jotka ovat saaneet Jumalan armosta Pyhän Hengen.

samalla paikkakunnalla sattuu myös olemaan vl-uskovia? (Lapsuuteni paikkakunnalla heitä ei ollut).

Näin O.M selitti!

Jos on sattunut syntymään eri lestadiolaisuuntauksen perheeseen, niin uuden syntymän kokemus on kai vain joku psykologinen juttu eikä Jumalan hengen vaikutus.

Hän tuomitsi minut epäuskoiseksi, vaikka minulle on kirkastunut itselleni synniksi myös muunlaisten uskovien tuomitseminen. Jätän Jumalan asiaksi heidän kohtansa. Haluan vain suhtautua heihin, kuten uskoviin ihmisiin suhtaudutaan.

Miksi vl:t tuomitsevat minut epäuskoiseksi?

Tekisi mieli sanoa, ettei se haittaa eikä ole minun ongelma, mutta koen sen kuitenkin olevan väärin?

Onko kysymyksessä sydämen kovuus ja/tai eriseuraisuuden synti. Ei tunnusteta toisen elämänhistorian vuoksi Jumalan työtä.

Lapsuuteni aikana vanhoillislestadiolaisia pidettiin omavanhurskaina Hagarin lapsina. Nyt myöhemmin olen tullut tuntemaan, että moinen ennökkoasenne on syntiä. En toki vieläkään hyväksy Raamatun opetuksen vastaisuuksia uskossanne ja elämässänne, mutta en enää tuomitse teitä.

• Juhakki
        silloin, jos kirjoitti:

samalla paikkakunnalla sattuu myös olemaan vl-uskovia? (Lapsuuteni paikkakunnalla heitä ei ollut).

Näin O.M selitti!

Jos on sattunut syntymään eri lestadiolaisuuntauksen perheeseen, niin uuden syntymän kokemus on kai vain joku psykologinen juttu eikä Jumalan hengen vaikutus.

Hän tuomitsi minut epäuskoiseksi, vaikka minulle on kirkastunut itselleni synniksi myös muunlaisten uskovien tuomitseminen. Jätän Jumalan asiaksi heidän kohtansa. Haluan vain suhtautua heihin, kuten uskoviin ihmisiin suhtaudutaan.

Miksi vl:t tuomitsevat minut epäuskoiseksi?

Tekisi mieli sanoa, ettei se haittaa eikä ole minun ongelma, mutta koen sen kuitenkin olevan väärin?

Onko kysymyksessä sydämen kovuus ja/tai eriseuraisuuden synti. Ei tunnusteta toisen elämänhistorian vuoksi Jumalan työtä.

Lapsuuteni aikana vanhoillislestadiolaisia pidettiin omavanhurskaina Hagarin lapsina. Nyt myöhemmin olen tullut tuntemaan, että moinen ennökkoasenne on syntiä. En toki vieläkään hyväksy Raamatun opetuksen vastaisuuksia uskossanne ja elämässänne, mutta en enää tuomitse teitä.

Ei ihminen voi tuomita, mutta se tietysti kuulostaa siltä kun ihminen sen omalla suullaan sanoo.

Luulen, että sen vuoksi sinua pidetään epäuskoisena, jos sinä et ole oikein uskonut syntejä anteeksi. Eli Pyhän Hengen välityksellä.

Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että Jumalan lapsi, eli sellainen ihminen, jolla on Pyhä Henki, saarnaa sinulle anteeksi.

Jos sinun kohdalla näin ei ole tapahtunut, niin silloin sinua pidetään epäuskoisena. Ihan Raamatun mukaan, eli se ei ole silloin ihmisten tuomio, vaan "Sanan" tuomio.

"Jos on sattunut syntymään eri lestadiolaisuuntauksen perheeseen, niin uuden syntymän kokemus on kai vain joku psykologinen juttu eikä Jumalan hengen vaikutus."

Uudesti syntyminen on käytännössä vain epäuskosta tehty parannus, eli kuolleista herätty elämään.

Sellainen ihminen, jolla ei ole Pyhää Henkeä, niin ei voi "herättää" kuolleista epäuskoista, eli silloin hän ei myöskään uudesti synny. Eihän kuollut voi kuollutta herättää.

Eli jos sinut on joku "kuollut" herättänyt "henkiin" niin se ei ole oikea "henkiin heräminen" eli oikea uudesti syntyminen, niin silloin se on vain psykologinen juttu, jos siinä "tuntee" jotain ihmeellistä.

"Lapsuuteni aikana vanhoillislestadiolaisia pidettiin omavanhurskaina Hagarin lapsina. Nyt myöhemmin olen tullut tuntemaan, että moinen ennökkoasenne on syntiä. En toki vieläkään hyväksy Raamatun opetuksen vastaisuuksia uskossanne ja elämässänne, mutta en enää tuomitse teitä."

Minusta on hienoa lukea tämä teksti. Usko tai älä, mutta me aatellaan samalla tavalla myös "epäuskoisita". Vaikkakin täällä toisin väitetään. Minä myös haluaisin, että myös kaikki aattelisivat tällä tavalla, kuin sinä aattelet.

• katsetta

Hyvä on olla vl-masentunut. Ei ole turhia kuvitelmia elämässä. Ja pysyy paremmin kotona ihmisten ilmoilta, ränsistyneenä. Riettauden syntiin ei lankea.

• pesään!&quot;

Masennus on psyykkinen sairaus, muttei mitenkään estä lapsentekoa. Jops jokainen psyykkisesti sairas vl-uskovainen vapautettaisiin ehkäisysynnistä synnytystyöstä, kuolisivat vl:t sukupuuttoon.

Vasta kun kohtu luiskahtaa pihalle eikä sitä saada enää pysymään sisällä, on se poistettava.

• ainoana

hyväksyttävänä synnyttämisen lopettavana keinona SRK:n julkaisuissa. Mutta kohtui saadaan poistaa vasta sitten kun se ei vippaskonsteistakaan huolimatta kestä sisällä edes siittämisen aikana.

• on aidosti

sinulle rakas ja läheinen niin et sinä tälle vikojan palstallwe sorry ja voitvottele ystänsä tilasta näin on luulempa tunustavan tämän viestin rttä kiitos vaan heippa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      405
      8859
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      3268
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1744
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1136
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1068
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1055
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1011
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      975
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      973
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65