Minulla on hormonaalinen akne. Olen käyttänyt e-pillereitä muutaman vuoden ja akne on pysynyt hallinnassa. Nyt kuitenkin lopetin pillereiden käytön, ja finnejä on alkanut tulla taas. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Voiko näille iho-ongelmille tehdä mitään? Kosmetiikkaa? Ihotautilääkärin vastaanotolle? Pillereitä en halua uudestaan.
Hormonaaliseen akneen
3
838
Vastaukset
- puolentoista kuukauden
pituisella sulfakuurilla. Bakteeri on stafylokokki. Lyhyt kuuri vain kiusaa sita.
- Kuutar
Hei!
Myös minulla on pco:sta johtuva hormonaalinen
akne. E-pillereillä se on pysynyt suhteellisen hyvin kurissa. Tässä sinulle vinkkejä, jotka ovat ainakin minua auttaneet:
- Painonpudotus: tasoittaa hormonitoimintaa (jos on ylipainoinen!)
- Alkoholi ja tupakka pois: heti kun sorrun näihin alan kukkia!
- Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, stressittömyys ja hyvät yöunet (No, nämähän ei aina ole elämäntilanteesta riippuen mahdollisia...)
- Ihonhoito: Ihotyypillesi sopiva puhdistusgeeli, kosteusvoide, kuorinta ja kosteuttavat ja puhdistavat naamiot. Mikrohionta.
- Käy hyvällä kosmetologilla, joka osaa määritellä ihosi tarpeet. Järki käteen kuitenkin tässä, sillä toiset myisivät satojen eurojen edestä ihonhoitotuotteita sinulle ja virhearviointejakin heillä kyllä tapahtuu...Vertaile hintoja, pyydä esitteitä sarjoista ja näytepakkauksia. Älä osta monen kympin rasvaputkiloa ihan sokkona!
Ihonhoidossa on syytä ottaa huomioon, että ihoa ei saa hoitaa liian voimakkailla tuotteilla. Minä tein niin, jolloinka iho kuivui ja kierre paheni. Ihotyypillesi sopiva kosteusvoide on vähintään yhtä tärkeä kuin putsari! Vasta kun aloin kosteuttaa ihoa näpytkin rauhoittuivat.
Markettituotteita en käytä. Syitä on kaksi: 1) ne eivät auta minua 2) ne eivät ole yhtä riittoisia kuin kosmetologien tyyriimmät purkit. Kaksi hyvää kosmetologien suosittelemaa sarjaa ovat Bion ja Gernetics. Gernetics on ehkä "lempeämpi" vaihtoehto, mutta jonkin verran hintavampi kaikkineen. Tällä hetkellä käytän Gerneticsin puhdistusgeeliä (Derma) ja Bionin kosteusvoidetta (Moisture Complex). Syy on yksinkertaisesti se, että odotan rahaa ostaakseni seuraavaksi Bionin tuotteita. Keväällä käytin Gerneticsiä, jonka avulla ihoni pehmeni ja kirkastui huomattavasti sekä näppylät vähenivät. Nyt kokeilen taas Bionia, koska otsa ei ihan Gerneticsillä rauhoittunut mielestäni tarpeeksi. Huono sarja Gernetics ei kuitenkaan missään nimessä ole. Eka kokeilussa taas Bioniin olin tyytyväinen, kun käytin jotain miedompaa puhdistusgeeliä. Toisella kerralla eri kosmetologi myi minulle aivan liian voimakkaan tuotteen (antibacterial cleanser -puhdistusgeeli), jolloin ihoni kuivui kuin korppu, meni punaiseksi ja näppyläiseksi. Hoidon alussa Bionin tuotteet voivat tehdä niin, mutta ilmiö pitäisi häipyä parin viikon kuluessa. Minulle aine oli kuitenkin liian voimakas, vaikka käytin uskollisesti koko purkin loppuun... Ei olisi pitänyt! Nyt siis aion kokeilla Bionin lempeämpää tuotetta(?) bacteriostat cleanseria (herkälle ja kuivalle akneiholle), kosteusvoidetta, blachead/Whitehead dissolceria ja cucumber kuorintavoidetta. Saa nähdä. Lisänä aion kyllä käyttää edelleen Gerneticsin kosteuttavia tuotteita, kuten naamiota. Gerneticsin happivoide Ger Oxy sopi myös iholleni mainiosti!
Näin lopuksi sanoisin, että en varmaankaan saa koskaan siloposkia, mutta hyvällä hoidolla tilanne ei pääse ihan karmeaksi. Luota myös itseesi siinä, miltä joku tuote itsestäsi tuntuu. Minun pintakuiva akneihoni ei enää siedä yhtä voimakkaita tuotteita kuin nuorena (olen 34-vuotias). Älä myöskään unohda liikunnan ja raittiin ulkoilman merkitystä. Toivottavasti sinulle on apua kokemuksistani. Tiedän miten kiusallinen vaiva hormonaalinen akne voi olla! Valitettavasti hyvät tuotteet ja hoidot ovat hintavia, mutta ne myös vaikuttavat kunhan löydät itsellesi sopivat tuotteet. Viimeisin kokeilu on itselläni infrapunasauna, joka muuten jo yhden käyttökerran jälkeen rauhoitti ihoani kummasti.
Jaksamista ja hyvää mieltä ja syksyä Sinulle!- neuvoista!
Hei! Suurkiitos neuvoista! Ihotyyppisi kuulostaa samanlaiselta kuin minun ihoni. Täytyy kokeilla suosittelemiasi tuotteita. Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803