Luulin että kaikilla ihmisillä on tapana pestä kädet vessassa käymisen jälkeen ainakin kotona. Sain kuitenkin nyt syksyllä kämppiksen joka ei pese käsiä ikinä, ei vessakäynnin jälkeen eikä kun tulee ulkoa, ei edes jos tulee ulkoa ja menee vessaan. Suoraan vessasta siirtyy vain laittamaan ruokaakin samoilla käsillä jne. Olen jokseenkin järkyttynyt. Taitaa olla aika vatsatautinen syksy tiedossa siis... Mutta gallup: miten on ihmiset, pesettekö käsiä? Ja jos ette niin pysyttekö terveinä siitä huolimatta?
Pesettekö kädet vessakäynnin jälkeen?
6
569
Vastaukset
- ---
MInulle opetettiin jo pienenä että aina veskissä käynnin jälkeen pestään kädet. Saman tavan olen myös opettanut lapselleni ja todellakin vaadin sen noudattamista.
Kiva kämppis sulla. Varo vaan koskemasta sen lämimiin ruokiin yms. - Terve vaiko sairas
Tottakai kannattaa pestä ja minä kyllä pesen. Mutta entä sitten jos kaivan nenää? Jätänkö joskus pesemättä ajattelemattomuuttani? Siihen en osaa rehellisesti vastata, mutta yritän parhaani mukaan ja yleensä on sellainen tunne, että pitää pestä, jos olen käynyt esim. ulkona tai vessassa.
Minun edellinen alivuokralaiseni ei pessyt käsiään, joskus pureskeli minun kyniä jne. Kyllä se sai aika epäileväksi hänen hygienian suhteen. Kuulin kaiken lisäksi, että on etsinyt joskus roskiksista ruokaa. En kehdannut ottaa asiaa puheeksi, vaikka olisi ehkä pitänyt.. Noina aikoina sain jonkun kumman pöpön, jota kannan edelleen. Olen epäillyt kaikkea loisista homeeseen, mutta vaiva ei ole selvinnyt ja en oikeasti väitä edes tietäväni mitä se on.. Ärsyttää.- mies vantaalta
Pesen käteni jos jotakin isompaa jää kynnen alle. Yleensä en käsille pissaa.
- niitä tule
pestyä kuin aika harvoin, esim. vessassakäyntipesun jätän aina väliin. Pääasiassa vain silloin kun käsi on huomattavan likainen tai suihkun yhteydessä. Ja terveys on erittäin hyvä :)
- Nainen 20v
Itse olen sosiaali- ja terveysalalla, joten tiedän, että joka puolella on kamalan paljon bakteereja. Kuvitelkaa esimerkiksi AUTO; autoa ei yleensä pestä/siivota sisäpuolelta (ainakaan niin, että bakteerit kuolisivat). Ajatelkaa, miten koskette yleisten rakennusten ovenkahvoihin, kaupassa kärryihin ja kaikkeen, mihin muutkin ihmiset ovat koskeneet ja sitten menette autoon ajaaksenne kotiin... Uskomattoman paljon bakteereja ratissa. Autossa on ihan oikeasti paljon enemmän bakteereja kuin esim. wc-pöntössä - wc-pönttö sentään pestään välillä. Tämä oli vain yksi hyvä esimerkki.
Itse pesen kädet AINA ulkoa tullessa, koska ulkona tai missä nyt olenkaan käymässä, käsiin tulee väistämättä bakteereja ovenkahvoista sun muista ja ovenkahvoihin tulee bakteerit sellaisten ihmisten käsistä, jotka eivät viitsi pestä käsiään... Ällöttävää ajatella, että sitten levitän kaikki ne pöpöt omaan asuntooni vain koska en viitsi pestä käsiä... Pesen tottakai kädet myös wc:ssä käynnin yhteydessä. Vaikka ei kusisikaan käsille (kuten joku tuossa aiemmin sanoi), niin ne bakteerit (tiedättehän ettei niitä voi nähdä paljain silmin?) siirtyvät helposti sun kullistas käsiin - ja sitten kaikkialle muualle.
Mua ällöttää, koska avokkini ei pese käsiään ulkoa tullessa eikä aina wc:ssä käynnin yhteydessäkään... Mikä helvetin vaiva se muka on pestä kädet? Voin vakuuttaa, ettei käsien peseminen kestä kauaa... Hyi teitä, jotka ette pese käsiänne.- maalaisjärjellä varustettu ...
Kuten edellinen kirjoittaja kertoi, niin pöpöjähän on aivan kaikkialla ja paljon enemmän esim. kaupan ovenkahvassa kuin vessassa, mutta eriasia on se, kuinka paljon niitä "pahoja" aina joukkoon sopii.. se, että kohtaa päivittäin monenlaisia pöpöjä, kehittää vastustuskykyä. Esim. vauva joka ryömii lapsuutensa hiekan ja koirankarvojen seassa lattialla (ja ehkä vähän maisteleekin niitä..)ilman alustaa versus vauva jonka ei anneta olla lattialla edes puhtaalla peitolla ennen lattian desinfiointia, sairastaa yleensä jälkimmäistä vähemmän ja harvemmin..
kun puhutaan esim sairauksien leviämisestä, on yksinkertaisesti helpoin tapa eliminoida kosketustartunta pesemällä käsiä. Joka vessareissun jälkeen ja kotiin ulkoa/kaupoilta tullessa ja ennen ruuan käsittelyä ja syöntiä. Sen lisäksi että se pöpö tarttuu helposti ilmateitse, se tarttuu myös ihokontaktissa ja ulosteen välityksellä.. eli jos siihen vessan nuppiin on jääny huuhtelun yhteydessä edelliseltä "jänniä" pöpöjä, on silloin miehenkin pissalla käytyään syytä kätensä pestä.. (jos siis veti sen pöntön kuten tapoihin kuuluu)
Liika desinfiointi ja ylivaroivainen hössötys on turhaa, mutta terve maalaisjärki ja käsien pesu näissä yhteyksissä voi estää monta tartuntaa. Sairaalamaailma on sitten asia erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735