Niin iski tuossa viimeaikoina yhtäkkiä halu ruveta harrastamaan jonkin asteista viulunsoittoa. Olen nyt 15 v. enkä ole koskaan ollut hyvä musiikissa. Eli miten on, kannattaako minun sijoittaa viuluun, kun nyt on iskenyt intohimo sitä kohtaan. Voiko sitä oppia soittamaan välttävästi itsekseen, vai joutuuko käymään tunneilla. Onko se muuten aivan mahdottoman vaikea soitin soittaa? Kertokaa muutakin hyödyllistä. bitte!
Viulu?
10
2284
Vastaukset
- kommenttia
vuoden verran olen kulkenut tyttären mukana viulutunneilla ja sen verran voinee todeta että viisainta varmaan käydä tunneilla. Siinä on kuitenkin niin monta pikkuseikkaa jotka olisi hyvä tietää. Voi kait sitä yksinkin opetella mutta siinä voi tulla äkkiä seinä vastaan kun on opetellut tekniikat väärin ja niiden väärien tapojen pois oppiminen se vasta työlästä on.
Mutta muuten kannattaa kyllä siihen sijoittaa eikäpähän se viulun arvo siitä kauheasti tipu jos sen myy sitten pois. Ja se vaikeus on tietysti suhteellista, onhan se siinä mielessä vaikea että se on nauhaton soitin eli sormi pitää osata pistää just oikeaan kohtaan kun taas jollain kitaralla riittää että osaa painaa tiettyjen nauhojen välistä tai pianolla tarvii painaa oikeaa kosketinta. Toisaalta tuon seikan ansiosta oppii kuuntelemaan ja kuulemaan nuottien puhtautta ja keskinäistä sointia paremmin.
Ja lopuksi, minkä tahansa soittimen soittaminen on hyvä harrastus, kyllä se aina sohvalla löhöämisen voittaa! - muuan harrastelija
Olen itte soittanut viulua koko ikäni, mutta kaverini aloitti vasta 12-vuotiaana ja oikein mukavasti hän sitä oppi soittamaan, vaikka myöhemmin sitten kyllästyikin ja lopetti. Viulu on teknisesti aika vaikea soitin, joten aivan ehdottomasti kannattaa jostain opetusta ottaa, tekee kummasti soittelemisesta paljon helpompaa. ;)
Halpoja, 100-500-eurosia viuluja on aika paljon saatavilla, joten jos tavoitteet ja sitä myöten laatuvaatimukset eivät ole hirveän korkealla, niin semmoisenhan voi hyvin hankkia, ja monet konservatoriot ja musiikkiopistot myös vuokraavat soittimia. Ja mikäpä halutessasi estää hankkimasta kalliimmankin pelin, ainahan sen voi myöhemmin myydä pois jos alkaa kyllästyttää, ja viulun arvohan vain kohoaa soittimen vanhetessa, siis jos on hyvä viulu. Tässä yhteydessä täytyy vielä varoittaa, että hyvät viulut maksavat kevyesti pari tonnia ja ovat halvimmillaankin tonnin luokkaa, joten kannattaa ehkä jo ihan oman taloutensa kannaltakin miettiä, onko oma innostus niin suuri että kannattaa mokoma hankkia. Mutta viulu on hieno soitin, vaikka sisua hieman vaatiikin. Tsemppiä!! :) - Der Kommendeur
Kyllä minä nyt tämän viulun hommaan. Ja sitten eikun vain tutustumaan kotikaupungin musiikin opetus tarjontaan...
- pöllöpömpeli
Olen ite 18-vuotias ja aina haaveillut viulunsoitosta.
Kyllä minäkin taidan vaan nyt sen viulun hankkia ja rueta rämpyttämään ja kokeilemaan, josko se jonkun harjoittelun jälkeen alkaisi jo soimaan... :)
Jos joku pystyisi suosittelemaan jotain halpaa viulua, niin ois hyvä juttu!
Varmaan näin aikuiselle pitää ostaa semmonen ihan iso viulu, eikös? - näin...
pöllöpömpeli kirjoitti:
Olen ite 18-vuotias ja aina haaveillut viulunsoitosta.
Kyllä minäkin taidan vaan nyt sen viulun hankkia ja rueta rämpyttämään ja kokeilemaan, josko se jonkun harjoittelun jälkeen alkaisi jo soimaan... :)
Jos joku pystyisi suosittelemaan jotain halpaa viulua, niin ois hyvä juttu!
Varmaan näin aikuiselle pitää ostaa semmonen ihan iso viulu, eikös?on, siellä musiikkikaupassa henkilökunnan ainakin teoriassa pitäisi tietää minkäkokoinen soitin on sopivan kokoinen sinulle. Halvempien viulujen hinnat taitaa pyöriä jossain 200-300 euron paikkeilla, mutta musiikkiopistot yleensä vuokraavatkin niitä soittimia, ainakin oppilailleen.
- InnostunutViulusta
näin... kirjoitti:
on, siellä musiikkikaupassa henkilökunnan ainakin teoriassa pitäisi tietää minkäkokoinen soitin on sopivan kokoinen sinulle. Halvempien viulujen hinnat taitaa pyöriä jossain 200-300 euron paikkeilla, mutta musiikkiopistot yleensä vuokraavatkin niitä soittimia, ainakin oppilailleen.
Itse olen innostunut myöskin viulun soitosta. Ajattelin aloittaa ehkä hieman myöhään, ikää kuitenkin jo yli 20, mutta sitä isommalla innolla sillä soittaminen kiehtoo kovin paljon. Itse katselin juuri ympäri nettiä, mistä löytyy oppilasviuluja. Viulu löytyy monelta sivustolta muttei oikein sopusuhtaiseen hintaan. Noin 200e ajattelin että voisi rahaa moiseen käyttää. Päädyin kuitenkin loppujen lopuksi sivustolle jossa myydään muitakin soittimia. Saattaa olla että suomalaisilla kaupoilla asiantuntemus saattaa olla hyvä vaikka viulujen markkinat luultavasti on maassa kovin pienet, siis olettaen kuitenkin suomen koon. Päädyin jonkun toisen foorumi postauksen, en muista mistä, niin tälle eräälle saksalaiselle sivustolle joka kuitenkin on myös käännetty suomeksi. Sivustolta löytyy koe ääniä joita voi sitten kuunnella. Kahteen viuluun törmäsin sivustoilla. Kalliimmassa tietenkin parempi ääni. Niin, ja sitten tietenkin ne linkit: http://www.thomann.de/fi/stentor_sr1400_violine_44.htm http://www.thomann.de/fi/yamaha_v5_sa_44_violine_44.htm Yamaha kuulostaa hieman paremmalta, mutta hintakin on toki sitten hivenen tuntuvampi. Onko kellään kokemusta Thomann.de sivustolta ostamisesta? Sivustoilla on tietenkin muitakin viuluja, mutta noita nyt ensialkuun tarkastelin lähemmin. Pistän kohta viestiä lisää jos ja kun parempia vaihtoehtoja löydän.
- Viuulu
Olen ostanut Thomanilta ja helppoa oli tilata. Suunnittelin itsekkin ostavani sieltä jonkin halvan aloittelu viulun :)
- Ehkä Viulisti Pian♥
Mä olen itte nyt melkein 12wee
Ja mä,äiti ja isi ollaan koitettu ettiä mulle viulu opea
ja se onkin jo löytynyt mutta vielä pitäisi saada äiti ja isi suostumaan.
Saisin 3/4 viulun jos nyt syksyllä alan soittamaan viuluaa♥
Olen haaveillut todella todella pitkään tästä ja kohta se
ehkä on TOTTA! - Mä vaan ♥♥♥♥♥♥
Sain nyt Lauantaina oman 3/4 viulun
Ihan kiwaa ♥ - Mustavarpunen
Itse ajattelin ostaa sähköviulun bändiä folk/metall bändiä varten ja mietin pystyisinkö opettelemaan ihan kotonani tämän soittoa? Musiikkiopisto on sen verran kallis etten ensimmäisenä sinne haluaisi mennä konsertti jutut joista lapsuudessa on kokemusta eivät järin kiinnostaisi enään....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822