Millainen on avaruus, jossa ei voi määritellä homeomorfismia?
Homeomorfismi
6
403
Vastaukset
- kysymys?
Kahden topologisen avaruuden välinen bijektio on homeomorfismi, mikäli funktio ja sen käänteisfunktio ovat jatkuvia. Kaikille topologisille avaruuksille voidaan määritellä aina ainakin yksi homeomorfismi: identiteettikuvaus avaruudelta itselleen. Tässä valossa kysymyksesi on vähintäänkin outo. Vai mitä tarkoitat homeomorfismilla?
- mat.opiskelija
"Kaikille topologisille avaruuksille voidaan määritellä aina ainakin yksi homeomorfismi: identiteettikuvaus avaruudelta itselleen."
Jos kuvauksen lähtö ja maali on erit, niin identtistä kuvausta avaruudelta itselleen ei ole.
Oletetaan, että on olemassa homeo f:[0,1] --> ]0,1[. Se on jva, joten Weierstrassin lauseen mukaan se saa maksimi- ja minimiarvonsa, jotka olkoon M ja m. Nämä kuuluvät joukkoon ]0,1[ ja f([0,1]) on joukon [m,M] osajoukko. Siten f ei ole surjektio. - GNP
mat.opiskelija kirjoitti:
"Kaikille topologisille avaruuksille voidaan määritellä aina ainakin yksi homeomorfismi: identiteettikuvaus avaruudelta itselleen."
Jos kuvauksen lähtö ja maali on erit, niin identtistä kuvausta avaruudelta itselleen ei ole.
Oletetaan, että on olemassa homeo f:[0,1] --> ]0,1[. Se on jva, joten Weierstrassin lauseen mukaan se saa maksimi- ja minimiarvonsa, jotka olkoon M ja m. Nämä kuuluvät joukkoon ]0,1[ ja f([0,1]) on joukon [m,M] osajoukko. Siten f ei ole surjektio.Käsitteet ja määritelmät voivat olla vähän hämärän peitossa, kun noita nopeasti lukaisin, mutta kiitoksia esimerkistä.
- oudompaa
Oletetaan, että on olemassa homeo f:[0,1] --> ]0,1[. Se on jva, joten Weierstrassin lauseen mukaan se saa maksimi- ja minimiarvonsa, jotka olkoon M ja m. Nämä kuuluvät joukkoon ]0,1[ ja f([0,1]) on joukon [m,M] osajoukko. Siten f ei ole surjektio."Jos kuvauksen lähtö ja maali on erit, niin identtistä kuvausta avaruudelta itselleen ei ole."
Onpas, aina on olemassa identiteettikuvaus. Jos me puhutaan kahdesta eri avaruudesta, niin ei ole mitään syytä olettaa, että ne olisivat homeomorfisia. Mutta avaruus itsessään on aina homeomorfinen itsensä kanssa. - mat.opiskelija
oudompaa kirjoitti:
"Jos kuvauksen lähtö ja maali on erit, niin identtistä kuvausta avaruudelta itselleen ei ole."
Onpas, aina on olemassa identiteettikuvaus. Jos me puhutaan kahdesta eri avaruudesta, niin ei ole mitään syytä olettaa, että ne olisivat homeomorfisia. Mutta avaruus itsessään on aina homeomorfinen itsensä kanssa."Onpas, aina on olemassa identiteettikuvaus."
Niin. Jokaisessa avaruudessa X on olemassa identtinen kuvaus f:X->X, f(x)=x kaikilla x in x. Jos sen sijaan puhutaan kuvauksesta X:ltä Y:lle, niin identtistä kuvausta ei ole, tai ainakin minä olen omaksunut identtiselle kuvaukselle määritelmän, missä kuvaus on joukolta itselleen (Väisälä: Topologia 1, 1999 painos). - homo mathus
"Onpas, aina on olemassa identiteettikuvaus."
Niin. Jokaisessa avaruudessa X on olemassa identtinen kuvaus f:X->X, f(x)=x kaikilla x in x. Jos sen sijaan puhutaan kuvauksesta X:ltä Y:lle, niin identtistä kuvausta ei ole, tai ainakin minä olen omaksunut identtiselle kuvaukselle määritelmän, missä kuvaus on joukolta itselleen (Väisälä: Topologia 1, 1999 painos).Katsokaa Victor Vasarelyn taideteosta.
Siinä esiintyy homeomorfismi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta673464Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1473305Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463292- 532739
- 312003
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271900- 481666
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401605Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä881589- 391370