Pillereiden aloittaminen kesken kiertoa

lisäehkäisyä kuinka pitkään?

Niin eli siis jos syystä tai toisesta joutuu aloittamaan e-pillereiden käytön jonain muuna päivänä kun kuukautisten ekana päivänä, niin kuinka pitkään lisäehkäisyä tulee silloin käyttää?

Tai esimerkiksi tilanteessa jossa taukoviikon jälkeen ei heti aloitakaan pillereitä niinkuin pitäisi, vaan vasta muutaman päivän päästä siitä?

Olen kuullut erilaisia teorioita tästä, jotkut sanoo 7 päivää lisäehkäisyä, toiset koko liuskan ajan...? Miten on oikeasti, tietääkö kukaan?

12

12495

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on syystä..

Jos et aloita pillereitä kuukautisten ekana vuotopäivänä, tarvitset lisäehkäisyä ainakin sen viikon verran.
      Jos pidennät taukoviikkoa, menee kiertosi sekaisin. Se taukoviikko on sen 7 päivää just sen takia, että jos et ota 8 päivänäkään pilleriä, on raskaaksi tulemisen mahdollisuus erittäin todennäköinen.

Tarkat ohjeistukset saat kun soitat neuvolaan.

Mutta ei ne pillerit mitään karkkia oo. Ne syödään joka päivä ajallaan, ja aloitetaan menkkojen ekana vuotopäivänä. Ei miten sattuu.

• alkuperäinen kirjoittaja

Olen kyllä syönyt e-pillereitä viimeiset 7 vuotta joten tiedän kyllä etteivät ne ole karkkia.

Luuletko tosiaan että vapaaehtoisesti haluan popsia niitä miten sattuu?

Nyt vaan kävi niin ikävästi että minulla ei ole reseptiä ja pillerit on loppu ja koska reseptin saaminen ilman vastaanottoaikaa on suomessa nähtävästi niin perkeleen hankalaa (vaikka on syönyt samoja pillereitä jo vuosien ajan) eikä kukaan lääkäri ole halukas tulemaan asiassa vastaan ja aikoja ei saa varattua yhden päivän varoitusajalla, niin tässä ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin odottaa siihen että oikeasti saan niitä pillereitä, ja aloittaa sitten.

Halusin vain tietää että tarvitaanko lisäehkäisyä 7 päivän ajan (ja kiinnostaisi myös tietää mihin tämä perustuu, siittiöiden mahdolliseen elinikään vai mihin?) vai koko liuskan ajana?

alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

Olen kyllä syönyt e-pillereitä viimeiset 7 vuotta joten tiedän kyllä etteivät ne ole karkkia.

Nyt vaan kävi niin ikävästi että minulla ei ole reseptiä ja pillerit on loppu ja koska reseptin saaminen ilman vastaanottoaikaa on suomessa nähtävästi niin perkeleen hankalaa (vaikka on syönyt samoja pillereitä jo vuosien ajan) eikä kukaan lääkäri ole halukas tulemaan asiassa vastaan ja aikoja ei saa varattua yhden päivän varoitusajalla, niin tässä ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin odottaa siihen että oikeasti saan niitä pillereitä, ja aloittaa sitten.

Halusin vain tietää että tarvitaanko lisäehkäisyä 7 päivän ajan (ja kiinnostaisi myös tietää mihin tämä perustuu, siittiöiden mahdolliseen elinikään vai mihin?) vai koko liuskan ajana?

Ja mitä tarkoitetaan tällä että "kierto menee sekaisin" kun kerran e-pillereitä käyttäessä naisella ei ole mitään varsinaista kuukautiskiertoa?

Kuukautiskiertohan perustuu munasolun kehittymiseen ja irtoamiseen, jota e-pillereitä käyttävällä ei tapahtu joten ei silloin ole varsinaista kiertoakaan.

• fsfsfs

Kannattaa käydä kokeilemassa onnea apteekissa. Joskus olen kuullut famaseutin antaneen yhden liuskan pillereitä ilman reseptiäkin tuollaisissa vastaavissa tilanteissa kun lääkäriin vaan ei ole päässyt ajoissa.

• huoh ja hmmm

Ja mitä tarkoitetaan tällä että "kierto menee sekaisin" kun kerran e-pillereitä käyttäessä naisella ei ole mitään varsinaista kuukautiskiertoa?

Kuukautiskiertohan perustuu munasolun kehittymiseen ja irtoamiseen, jota e-pillereitä käyttävällä ei tapahtu joten ei silloin ole varsinaista kiertoakaan.

Niin, kiertoa ei ole, kun syöt pillereitä. Jos lopetat pillereiden syönnin, munasolu irtoaa (=kierto alkaa) parhaimmillaan hyvinkin nopeasti. Toisilla normaalin kierron palautumiseen saattaa mennä aikaa, toisilla se alkaa heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Jos et taukoviikon päätyttyä aloita heti uutta pilleriliuskaa, munasolu saattaa irrota hyvinkin pian, ja voit tulla raskaaksi.

"Kierron sekaisin meno" tarkoittaa sitä, että kaikilla normaali kuukautiskierto ei palaudu heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Ensimmäisiä kuukautisia voi joutua odottamaan. Voi olla siis vaikea päättää, milloin e-pillerit aloitetaan uudestaan ja milloin ehkäisyteho on voimassa. Joudut kysymään asiaa lääkäriltä.

huoh ja hmmm kirjoitti:

Niin, kiertoa ei ole, kun syöt pillereitä. Jos lopetat pillereiden syönnin, munasolu irtoaa (=kierto alkaa) parhaimmillaan hyvinkin nopeasti. Toisilla normaalin kierron palautumiseen saattaa mennä aikaa, toisilla se alkaa heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Jos et taukoviikon päätyttyä aloita heti uutta pilleriliuskaa, munasolu saattaa irrota hyvinkin pian, ja voit tulla raskaaksi.

"Kierron sekaisin meno" tarkoittaa sitä, että kaikilla normaali kuukautiskierto ei palaudu heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Ensimmäisiä kuukautisia voi joutua odottamaan. Voi olla siis vaikea päättää, milloin e-pillerit aloitetaan uudestaan ja milloin ehkäisyteho on voimassa. Joudut kysymään asiaa lääkäriltä.

Mutta minä en ole lopettamassa pillereiden syöntiä enkä aio jäädä odottelemaan sitä, että "kierto menee sekaisin" (tiedän kyllä että pillereiden lopetuksen jälkeen voi mennä puolikin vuotta ennenkuin oma hormonitoiminta normalisoituu) vaan aion aloittaa uuden liuskan heti kun sellaisen saan käsiini. En siis aio odottaa seuraavia kuukautisia, vaan aloitan pillerit kesken kierron heti kun mahdollista.

Periaatteessa kyse on vain siitä että venytän taukoviikkoa muutamalla päivällä (niin kauan kunnes saan pillerit). Ja sen takia mietin että kuinka pitkä aika pitää olla lisäehkäisyn kera.

• ajattele vähän

Mutta minä en ole lopettamassa pillereiden syöntiä enkä aio jäädä odottelemaan sitä, että "kierto menee sekaisin" (tiedän kyllä että pillereiden lopetuksen jälkeen voi mennä puolikin vuotta ennenkuin oma hormonitoiminta normalisoituu) vaan aion aloittaa uuden liuskan heti kun sellaisen saan käsiini. En siis aio odottaa seuraavia kuukautisia, vaan aloitan pillerit kesken kierron heti kun mahdollista.

Periaatteessa kyse on vain siitä että venytän taukoviikkoa muutamalla päivällä (niin kauan kunnes saan pillerit). Ja sen takia mietin että kuinka pitkä aika pitää olla lisäehkäisyn kera.

Ei sun kroppa tiedä, että et aio lopettaa pillereitä kokonaan. Oma luonnollinen kierto saattaa alkaa heti, kun ensimmäinen taukoviikon jälkeinen pilleri jää ottamatta. Siksi taukoviikkoa ei saa venyttää. Ovulaatio saattaa siis tapahtua, vaikka kuinka aloitat pillerit uudestaan.

Ehkäisypillereiden mukana tulee ohje, joissa kerrotaan, mitä tehdä, jos pillereitä jää ottamatta. Yleensä niissä sanotaan, että jos ekalla viikolla unohtuu yksi pilleri, lisäehkäisyä tarvitaan viikon ajan. Jos olet ollut yhdynnässä taukoviikolla, voit tulla raskaaksi, jos et ala ottamaan pillereitä ajallaan. Jos useampia kuin yksi pilleri jää välistä, käsketään yleensä ottamaan yhteys lääkäriin. Kun nyt kuitenkin joudut pyytämään uuden reseptin lääkäriltä, kysy samalla lisäehkäisyn tarpeesta!

ajattele vähän kirjoitti:

Ei sun kroppa tiedä, että et aio lopettaa pillereitä kokonaan. Oma luonnollinen kierto saattaa alkaa heti, kun ensimmäinen taukoviikon jälkeinen pilleri jää ottamatta. Siksi taukoviikkoa ei saa venyttää. Ovulaatio saattaa siis tapahtua, vaikka kuinka aloitat pillerit uudestaan.

Ehkäisypillereiden mukana tulee ohje, joissa kerrotaan, mitä tehdä, jos pillereitä jää ottamatta. Yleensä niissä sanotaan, että jos ekalla viikolla unohtuu yksi pilleri, lisäehkäisyä tarvitaan viikon ajan. Jos olet ollut yhdynnässä taukoviikolla, voit tulla raskaaksi, jos et ala ottamaan pillereitä ajallaan. Jos useampia kuin yksi pilleri jää välistä, käsketään yleensä ottamaan yhteys lääkäriin. Kun nyt kuitenkin joudut pyytämään uuden reseptin lääkäriltä, kysy samalla lisäehkäisyn tarpeesta!

Juu, tiedän että munasolu voi alkaa kehittymään jos e-pillereitä ei aloiteta heti taukoviikon jälkeen. Taukoviikon aikana en ole ollut yhdynnässä, enkä sitä edelliselläkään viikolla joten raskauden vaaraa ei ole. Mietin vain nyt tuota tulevaa aikaa ja ihmettelin kun netistä löytyi niin paljon eriäviä mielipiteitä siitä miten kauan lisäehkäisyä tarvitaan, siis myös lääkäripalstoilta löytyi erilaisia versioita yms.

Tietenkin ehkä varmin keino olisi käyttää lisäehkäisyä (tai olla harrastamatta seksiä ollenkaan) koko seuraavan liuskan ajan. Täytyy kysyä vielä lääkäriltä.

• käynyt...

...läpi kaikki yksityiset lääkäriasemat ja gynekologitkin? Vaikea on uskoa, ettei mihinkään saisi aikaa lyhyellä varoitusajalla, kun on kiireellisestä asiasta kyse...

• yksityisillä lääkäriasemilla
        käynyt... kirjoitti:

...läpi kaikki yksityiset lääkäriasemat ja gynekologitkin? Vaikea on uskoa, ettei mihinkään saisi aikaa lyhyellä varoitusajalla, kun on kiireellisestä asiasta kyse...

on päivystyksiäkin jotka on auki 24 tuntia vuorokaudessa, itse ainakin menen esim. akuuteissa tilanteissa seillaiseen, esim. flunssassa tms. Ja aina, vuosikausia, olen päässyt.

• jostain mutta..
        yksityisillä lääkäriasemilla kirjoitti:

on päivystyksiäkin jotka on auki 24 tuntia vuorokaudessa, itse ainakin menen esim. akuuteissa tilanteissa seillaiseen, esim. flunssassa tms. Ja aina, vuosikausia, olen päässyt.

Olisin joo varmasti saanut ajan joltain toiselta lääkäriasemalta mutta kun pointti onkin se, että olen juuri kesällä käynyt gynellä ja maksanut 60e visiitistä, niin ei ole opiskelijan budjetilla oikeen varaa laittaa toista 60e ihan vaan sen takia että saan reseptin uusittua. Typerää maksaa turhasta, mulla on sille rahalle parempaakin käyttöä! esim. ruoka.

Mut tänään sain oman gynekologini puhelimella kiinni ja hän kirjoitti reseptin saman tien uusiksi ja hain sen sieltä lääkäriasemalta - eikä tarvinnut maksaa penniäkään!

Valitettavasti nyt on jo taukoviikko venynyt 2:llä päivällä, joten joudun käyttämään lisäehkäisyä koko liuskan ajan. Mutta eipä tuo nyt kovasti haittaa...

• dsgs

Nykyään ainakin saa puhelinreseptin ihan vain soittamalla lääkärille joka on samassa rakennuksessa/tietokannassa, kuin sinulle ennen reseptit määrännyt lääkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5892
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4444
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3257
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2991
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1581
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      71
      1351
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      233
      1227
    9. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1180
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    Aihe