Plastiikkakirurgia Tukholmassa puolet halvempaa

menossa

Hei,

halusin vaan tiedottaa kaikille aiheesta kiinnostunteille, että plastiikkakirurgien yleinen hintataso on Tukholmassa suurin piirtein puolet pääkaupunkiseudun hintatasosta. Olen itse menossa rintojen suurennusleikkaukseen ja hinnaksi tulee 4500€. Tismalleen vastaavat implantit ja leikkaus olisi minulle maksanut Siluetissa 8700€. Kirurgi Tukholmassa oli huomattavasti informatiivisempi kuin Siluetin eräs näilläkin palstoilla hehkutettu. Kun ruotsalainen kirurgi kuuli Suomen hintatasosta, hänellä loksahti leuat auki ja kommentti oli, että plastiikkakirurgia ei ole sen hintaista, mitä Suomessa peritään. Pudisteli vaan päätään ja toivotti suomalaiset asiakkaat tervetulleiksi.

Konsultaatiossa Tukholmassa käytiin läpi ammattini, rintakehäni luuston rakenne, omat toiveet, kirurgin näkemys jne jne. Siluetin käynnin jälkeen tuli vaan epävarma olo ja tuntui, että kaikki tieto piti nyhtää. Koostakin Siluetissa sanottiin, että "keitä riisiä ja testaa sillä minkä kokoiset haluat". Niin kuin mun pitäisi olla vastuussa lopputuloksesta?!

Suomessa olen tosiaan käynyt konsultaatiossa kahdella eri kirurgilla, mutta nyt on Tukholman käynnin myötä rima noussut sen verran korkealle, etten kotinurkilla itseäni enää leikkauttaisi. Ruotsissa on muutenkin esteettinen kirurgia yleisempää ja alan experttejä on enemmän kuin Suomessa. Tukholmassa kirurgi sanoi, että suomalaiset ovat hyviä korjaavassa mikrokirurgiassa, mutta esteettinen kirurgia on täällä vähän lapsenkengissä yleisen ilmapiirinkin vuoksi.

Kun leikkauksen taso ja lopputulos näyttäisi olevan hiukan korkeampi kuin Suomessa, mutta hintataso vain vähän kalliimpi kuin Tallinnan, niin ihmettelen jos ei tulevaisuudessa useammat suuntaa Tukholmaan.

Hyviä klinikoita ovat mm. Proforma, Citadell kliniken ja Improva.

45

16451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunut2

Millä kielellä toimitte, ruotsi, englanti?

• silikonit 3 vuotta

Kiitos hyvästä infosta. Tuo Tukholma on varmasti todella varteenotettava vaihtoehto monelle.

Aivan nauratti ( anteeksi nyt) kun luin kokemuksestasi Siluetissa ja eräästä täälläkin hehkutetusta lääkäristä.
      Muistui vaan niin mieleen kun jokunen vuosi sitten olin aivan samassa tilanteessa. Informaatiota ei saanut , ei edes nyhtämällä. Yritin kysellä, mutta kysymyksiinkään kun ei kaikkiin edes vastattu.Olin käynnin jälkeen niin pettynyt. Täällä tosiaan olin saanut NIIN väärän kuvan lukiessani kokemuksista. Hinnat ovat taivaissa, mutta lääkärin etiikka täysin hukassa. Se on tuntuma minun käynnistäni siellä.
      Suorastaan törkeää, asiakkaan aliarvioimista tuollainenkin ehdotus riisin keittämisestä.

Rinnat on nyt minullakin sitten muualta hankitut ja en voi olla kuin tyytyväinen ratkaisuuni .

• menossa

Kielestä: puhun itse suht sujuvaa (lukio)ruotsia, mutta konsultaatiossa ja tulevassa leikkauksessa puhuin ja puhun englantia.

Mikä muuten mulla on pistänyt silmään kun olen katsellut Suomessa tehtyjä leikkauksia ja verrannut juttuja ja kuvia Ruotsin vastaaviin, niin lopputuloksissa on huima ero ihan silmämääräisesti, ruotsalaiset ovat tosi tyytyväisiä lopputuloksiin ja korjausleikkaukset ja komplikaatiot ovat paljon harvinaisempia.

Kapseloitumis- tai muissa korjausleikkauksissa kirurgi Tukholmassa veloittaa korkeintaan 700€.
        Heillä on siellä periaate, että esim. kapseloituminen ei ole potilaan eikä kirurgin vika, joten on reilumpaa, että niin kurjassa tilanteessa ei tarvitse maksaa itseään uudelleen kipeäksi.

• kertoisitko

ystävällisesti. kun siellä kuitenkin useampia lekureita.

• menossa
        kertoisitko kirjoitti:

ystävällisesti. kun siellä kuitenkin useampia lekureita.

Olen itse menossa Improvaan, lääkäri on Magnus Hober. Ihan mielettömän symppis tyyppi ja hänet on myös rankattu plastiikkakirurgiaa käsittelevässä uudehkossa brittiläisessä kirjassa, Beyond Black:ssä 20 maailman huipun joukkoon. Ja voin siis omasta kokemuksesta sanoa, että konsultaation ero oli Suomeen kuin yöllä ja päivällä.
        Hän sanoi, että Ruotsissa asiakkaat aina tuovat kuvan siitä, miltä he haluavat näyttää ja sen jälkeen keskustellaan onko tavoite realistinen ja hän pyrkii toteuttamaan asiakkaan toiveen parhaalla mahdollisimmalla tavalla. Siluetissa sanottiin, että lopputuloksesta ei voi olla ihan täysin varma ja kiinteitä mun rinnoista ei enää saa. (Huom, nyt A-kuppi).

Itse lähdin vaan käymään vastaanotolla rohkeasti ja olen NIIN onnellinen että olen menossa ensi viikolla sinne! Leikkaus muuten maksettiin etukäteen ja mulla se onnitui ihan muitta mutkitta Nordean verkkopankista.
        Sairaanhoitaja on soittanut Tukholmasta jo kaksi kertaa ja kysynyt onko mulla kysymyksiä ja käynyt läpi leikkauksen kulkua ja kysellyt että jännittääkö kovasti jne jne.
        Olen saanut erittäin hyvän ja ammattimaisen kuvan Improvan porukasta.

• anonyymi
        menossa kirjoitti:

Kielestä: puhun itse suht sujuvaa (lukio)ruotsia, mutta konsultaatiossa ja tulevassa leikkauksessa puhuin ja puhun englantia.

Mikä muuten mulla on pistänyt silmään kun olen katsellut Suomessa tehtyjä leikkauksia ja verrannut juttuja ja kuvia Ruotsin vastaaviin, niin lopputuloksissa on huima ero ihan silmämääräisesti, ruotsalaiset ovat tosi tyytyväisiä lopputuloksiin ja korjausleikkaukset ja komplikaatiot ovat paljon harvinaisempia.

Kapseloitumis- tai muissa korjausleikkauksissa kirurgi Tukholmassa veloittaa korkeintaan 700€.
        Heillä on siellä periaate, että esim. kapseloituminen ei ole potilaan eikä kirurgin vika, joten on reilumpaa, että niin kurjassa tilanteessa ei tarvitse maksaa itseään uudelleen kipeäksi.

sinulla leikkauksen jälkeen kontrolli käynnit?

• Nimetön

Suuntaan Tukholmaan jos silikonit tulevat ajankohtaisiksi, pärjäilen kuitenkin vielä omillani :) Kiitos kuitenkin.

• siellä tuon nenäkirugian

laita. Kun täällä leikattu ja leikattu ja lopputulos huono.

• pettynyt

Joo, minunkin nenäni täällä suomessa leikattiin ja vinohan siitä tuli, vaikka oli nimekäs suomalainen kirurgi ja suositeltu nenäkirurgi.

• hejhejhej

Oli todella loistava viesti "uudesta plastiikkakirurgiamaasta", jota täällä ei milloinkaan olla otettu esille. Siis Ruotsiin, Tukholmaan.

Ollaan näköjään aina oltu Suomi-Viro -akselilla. ;)

• totuus toinen

tuo leikkauksesi tulee kun laskee kaikki matkat vai saitko nuo lentomatkat ilmaiseksi ja sitten jos käyt ruotsissa tarkastuksissa niin tuo hinta on äkkiä 5500 jolla hinnalla jyväskylässä ainakin leikkaa kaksi lääkäriä Salmi ja Rintamäki ja mentor on huomattavasti halvempi kuin McGhan

Tämä teksi ei ole tarkoitettu miksikään ivaksi vaan aina tulee leikkaukselle ylimääräistä hintaa kun mennään muualle leikattavaksi kuin Suomeen
      tsemppiä

• menossa

joo ei tosiaan matkat tule ilmaiseksi, mutta esim konsultaatiokäynnin varasin niin aikaisin, että sain blue1:n lennot 120e meno-paluu. siellä kävin siis yksin. nyt itse leikkaukseen mennään laivalla ja tullaan takas lentäen. mies on yhden yön hotellissa ja koko paketille tuli hintaa 340e eli leikkaus 4500 120 340=4960e. ja olisin voinut maksaa itse leikkauksesta loppujen lopuksi reippaasti enemmänkin, sillä kirurgi oli niin eri luokkaa kuin Suomen vastaavat. Ton Jyväskylän Asko Salmen olen nähnyt joskus jollain messuilla ja ihan samanlaisilta vaikuttivat kuin Siluetin kirurgikin. Ei vaan houkuttanut. Ja nyt kun tiedän mikä taso on tarjolla Tukholmassa, niin en tosiaan Suomeen vaihtaisi. Ja Jyväskylään ja Tukholmaan taitaa olla suunnilleen yhtä pitkä matka Helsingistä, n 400km :D

Mutta pointtisi on hyvä ja ymmärrän sen kyllä.

• maksaa
        menossa kirjoitti:

joo ei tosiaan matkat tule ilmaiseksi, mutta esim konsultaatiokäynnin varasin niin aikaisin, että sain blue1:n lennot 120e meno-paluu. siellä kävin siis yksin. nyt itse leikkaukseen mennään laivalla ja tullaan takas lentäen. mies on yhden yön hotellissa ja koko paketille tuli hintaa 340e eli leikkaus 4500 120 340=4960e. ja olisin voinut maksaa itse leikkauksesta loppujen lopuksi reippaasti enemmänkin, sillä kirurgi oli niin eri luokkaa kuin Suomen vastaavat. Ton Jyväskylän Asko Salmen olen nähnyt joskus jollain messuilla ja ihan samanlaisilta vaikuttivat kuin Siluetin kirurgikin. Ei vaan houkuttanut. Ja nyt kun tiedän mikä taso on tarjolla Tukholmassa, niin en tosiaan Suomeen vaihtaisi. Ja Jyväskylään ja Tukholmaan taitaa olla suunnilleen yhtä pitkä matka Helsingistä, n 400km :D

sitten kontrolointi?

• Nimetön
        menossa kirjoitti:

Jos ei ole tehnyt heidän kanssaan töitä.., siis leikkaussalissa työskennellyt leikkaushoitajana avustaen heitä.. ja täytynee jonkin aikaa työskennellä ennen kuin havaitset eron eri leikkaustekniikoissa ja näkee kuka on hyvä. Täytynee siis hoitajanakin ymmärtää leikkauksen kulku ja tekniikat ennen kuin osaa ja kykenee arvioimaan. Toiset operoivat vaativimpia tapauksia, toiset taas perusjuttuja.. siis plastiikkakirurgisia. Tosin vuorovaikutustaidoissa heillä varmasti on eroja ne pystyy maalikkokin erottamaan.

• roosa
        Nimetön kirjoitti:

Jos ei ole tehnyt heidän kanssaan töitä.., siis leikkaussalissa työskennellyt leikkaushoitajana avustaen heitä.. ja täytynee jonkin aikaa työskennellä ennen kuin havaitset eron eri leikkaustekniikoissa ja näkee kuka on hyvä. Täytynee siis hoitajanakin ymmärtää leikkauksen kulku ja tekniikat ennen kuin osaa ja kykenee arvioimaan. Toiset operoivat vaativimpia tapauksia, toiset taas perusjuttuja.. siis plastiikkakirurgisia. Tosin vuorovaikutustaidoissa heillä varmasti on eroja ne pystyy maalikkokin erottamaan.

Toiset haluaa nimenomaan leikata vaikka viidet silikonit päivässä, todella perusjuttu ja euron kuvat silmissä kiiluen.
        Toiset taas tykkää enemmän haastavista töistä. Ne, haastavammat, antavat tekijälleen muutakin kuin rahallista korvausta. Haastavat toimenpiteet, leikkaukset, kehittävät tekijäänsä ja antavat tyydytystä myös henkisellä puolella.
        Tämä on juuri yksi kriteeri erotella "hyviä" ja ihan oikeasti hyviä, eettisen otteen omaavia, taitavia kirurgeja. Kyllä sen oppii nopeasti aistimaan, milloin lääkäri ajattelee todella potilaan parasta. Ja nyt puhun pelkästään esteettisestä kirurgiasta puuttumatta edes korjaavaan plastiikkakirurgiaan.

• kkkkkkkk
        roosa kirjoitti:

Toiset haluaa nimenomaan leikata vaikka viidet silikonit päivässä, todella perusjuttu ja euron kuvat silmissä kiiluen.
        Toiset taas tykkää enemmän haastavista töistä. Ne, haastavammat, antavat tekijälleen muutakin kuin rahallista korvausta. Haastavat toimenpiteet, leikkaukset, kehittävät tekijäänsä ja antavat tyydytystä myös henkisellä puolella.
        Tämä on juuri yksi kriteeri erotella "hyviä" ja ihan oikeasti hyviä, eettisen otteen omaavia, taitavia kirurgeja. Kyllä sen oppii nopeasti aistimaan, milloin lääkäri ajattelee todella potilaan parasta. Ja nyt puhun pelkästään esteettisestä kirurgiasta puuttumatta edes korjaavaan plastiikkakirurgiaan.

Kokonaisvastuu olisi sitä, mitä minäkin haluaisin peräänkuuluttaa. Miten lääkärisi ottaa sinut huomioon.
        Yksi merkille pantava seikka on jälkihoito, ja lopuksi yhdessä leikkaustuloksen arviointi. Jos löytyy korjattavaa, kuten useinkin on, niin miten siihen suhtaudutaan.
        Kuinka halukas lääkärisi on korjaamaan pieleen menneen esim.silmäluomileikkauksen. Kuinka paljon siitä aiotaan laskuttaa. Mikä on moraali ? Ehdottaako lääkärisi uutta leikkausta ja samalla hieman otsanahkan kiristystä lisäksi. Näin menetellen kirurgin ei tarvitse tehdä korjausta ns.ilmaiseksi, vaan pystyy olemaan kustannustehokas ja syntyy uutta laskutettavaa.
        Vatsarasvan imutuksen jälkiä korjataan , mutta samalla ehdotetaan että josko kohotettaisiin samassa leikkauksessa myös rinnat, niin kokonaiskuva olisi siistimpi. Näin se menee, valitettavasti.

• Miukkunen
        menossa kirjoitti:

Kävin siis Salmella rintaleikkauksessa. Pelkästään kehumista on minun sanottavana. Klinikka oli erittäin tasokas, vaikkakin pieni. Henkilökunta hyvin ystävällistä ja valvoi asiakkaan vierellä koko leikkausta seuranneen yön. Työn jälki oli myös hyvin ammattimaista. Nyt reilu vuosi leikkauksesta arpia ei näe, kuin tarkalla silmällä.
        Varoitan teitä kaikkia ulkomaisista klinikoista, mikäli ette osaa puhua täydellistä paikallista kieltä. Itse päädyin Askon asiakkaaksi sitä kautta, että kävin ensin kuoleman rajamailla ulkomaisella klinikalla.
        Ulkomailla yleisimmin käytetyt lääkkeet voivat poiketa siinä määrin, että et ole koskaan aiemmin niitä Suomessa saanut ja sitten siellä ulkomailla tietämättäsi saat vaikean sairaskohtauksen joistain sinulle uudesta lääkkeestä.
        Näin kävin minulle. Vierailin toisessa hiippakunnassa, mutta sen jälkeen laitoin pisteen "halvemmille leikkauksille" ja valitsin yksinkertaisesti turvallisemmat, kotimaiset vaihtoehdot.

• tarvitaan

Kiitos tästä viestistä! Kilpailu se on mikä kannattaa, sekä hintojen alashiisaamisen että laaden suhteen. Virolaisilla lääkäreillä 'pelottelu' on suomalaisille lääkäreille tyypillistä, mutta ruotsalaisilla kollegoilla pelottelu ei onnistukaan =) Tätä juuri tarvitaan, kaikkien osapuolten kannalta - kilpailua!

• ugly ducling

Kiitos viestistäsi ap! Minäkin olen aina ihmetellyt miksei suomessa puhuta ollenkaan ruotsalaisista sairaaloista, en ole yhdestäkään kuullut. Olen aina kuvitellut että siellä on kalliimpaa ja toiminta yhtä undergroundia kuin Suomessa. En ole sairaaloita yrittänyt goolettaakkaan koska en ruotsin alkeistason taidoillani ymmärtäisi sivuista mitään. Viroon en vain uskalla mennä... Löytyykö ruotsalaisista sairaaloista englanniksi tietoa? Linkit tervetulleita!

Hinta ei ulkomaille leikkaukseen menemisessä olisi minulla välttämättä se ratkaisevin tekijä vaan työn laatu. Olen käynyt Suomessa monella nenäkirurgiaa harjoittavalla lekurilla konsultaatiossa ja saanut asiantuntemattoman kuvan. Toisaalta tapaukseni oli kyllä suht. haastava. Menin Siluettiin loppujen lopuksi operaatioon ja täytyy sanoa Siluetista, että varsinkin asiakaspalvelu oli todella surkeaa ja leikkauksen lopputuloksessakin on parannettavaa. En vaan usko etteikö nenästäni muka saa symmetrisempää. Kun vertaan vanhoja ja uusia valokuvia, uusissa nenäni näyttää entistä vinommalta.

Leikkaukseni jälkihoidossa minua kohdeltiin aivan jäätävästi, ja aivan turhaa kipua aiheuttaen, (kun lasta otettiin pois hoitaja huomasi että se onkin kiinnitetty tikillä ihoon kovan ja pitkään kestäneen repimisen jälkeen). Ei mitään anteeksipyyntöjä, varsinkin siitä jäi paha mieli. Kanssani ei keskusteltu leikkauksen lopputuloksesta, en edes nähnyt minua leikannutta kirurgia, vaan toisen joka oli aivan vaitonainen ja kovakourainen. Kun aika puolivuosi jälkitarkastukselle tuli (n. 9 kk päästä) en edes vastannut kun näin mistä soitettiin...)

No tulipa tästä paatos, mutta ymmärrätte varmaan miksi en enää suomen eläkeikäisille "nenäexperteille" mene kidutettavaksi!

Harkinnassa oli mennä Englantiin seuraavaksi nenän suoristukseen, (sekä muutamaan muuhun ns. helpompaan operaation), tiedon hankinta parhaista kirurgeista ja etäisyys vaan ovat ongelmallisia. Valinnan varaakin on siellä niin paljon, että päätöksen tekeminen (mihin muutamaan paikkaan kannattaa varata konsultaatio) netin kautta on vaikeaa.

Toivonkin siis että tälle palstalle tulisi enemmän tietoa Ruotsin kokemuksista, ja siitä millä tasolla siellä mennään tämän genren piirissä noin yleisesti. Kiitos!

• kuka sinut leikkasi

Siluetissa?

Minulla nenässä myös korjattavaa, leikkaava lääkäri oli Hannu Lehtonen. Lopputulos ei sinänsä ole mitenkään kamalan huono, muttei tyydytä minua. Itsekin mietin, että kenelle menisin seuraavaksi.

• ducling
        kuka sinut leikkasi kirjoitti:

Siluetissa?

Minulla nenässä myös korjattavaa, leikkaava lääkäri oli Hannu Lehtonen. Lopputulos ei sinänsä ole mitenkään kamalan huono, muttei tyydytä minua. Itsekin mietin, että kenelle menisin seuraavaksi.

Hannu Lehtonen minutkin leikkasi, samat on meillä ongelmat =).

• vino nenä

Joo, niinpä kävin itse Eirassa nenääni leikattavana. Vaikka kirurgi kenties on taivava kirurgiassa, niin eihän ollut esteettisessä kirurgiassa taivava. Nenästäni tuli vino. Olen tosi kiitollinen, jos joku antaisi tietoa siitä kuka osaa leikata nenän suoraksi.

• tyytymätön
        kuka sinut leikkasi kirjoitti:

Siluetissa?

Hyvä, että kerroit, itse olen myös tyytymätön lopputulokseen, nenästäni ei mitenkään tullut kauniimpaa, vaan vinompi. On hyvä, että kerrotaan kirurgin töistä, muuten sana ei leviä. Eirassakin vain kehuttiin kuinka hyvä Lehtonen on juuri neniä korjaamaan. Kenties onkin neniä korjaamaan, mutta ei niiden ulkonäköä, joka minulla oli tavoitteena. Rahaa meni vain paljon, näitä rahan ahneita kirurgeja näittää riittävän, jospa olisi edes ammatintaitoa

• näitä negatiivisia
        tyytymätön kirjoitti:

Hyvä, että kerroit, itse olen myös tyytymätön lopputulokseen, nenästäni ei mitenkään tullut kauniimpaa, vaan vinompi. On hyvä, että kerrotaan kirurgin töistä, muuten sana ei leviä. Eirassakin vain kehuttiin kuinka hyvä Lehtonen on juuri neniä korjaamaan. Kenties onkin neniä korjaamaan, mutta ei niiden ulkonäköä, joka minulla oli tavoitteena. Rahaa meni vain paljon, näitä rahan ahneita kirurgeja näittää riittävän, jospa olisi edes ammatintaitoa

juttuja lähinnä vain Lehtosen leikkauksista. Itse mietin, että ehkä hän on aikaisemmin osannut leikata paremmin, kun häntä niin aina kehutaan. Mutta jos nyt on vanhuus alkanut painaa eikä enää pysty niin hyvään lopputulokseen.

Itseni siis hän leikannut.

Matti Pakkasesta ei ole tainnut näin paljon valitusta olla. Enemmänkin kehuja.

• vierailija

aikataululla pääsit konsultaatioon ja siitä leikkaukseen? olen nyt pari vuotta pyöritellyt asiaa omassa päässä, ja ajattelin nyt rohkaista mieleni ja varata ajan konsultaatioon.

• ap.

Konsultaatio:
        Varasin konsultaation hyvissä ajoin, koska halusin edulliset lennot. Konsultaatioon olisi päässyt peruutusajalla samalla viikolla tai muuten parin viikon päästä.
        Konsultaatio kesti tunnin. Kirurgi näytti läppäriltä leikkauksen kulun kuvina, selitti kaikki mahdolliset implanttivaihtoehdot kuvin ja sain kokeilla kaikkia käsin. Hän perusteli käyttämänsä implanttityypin ja sen sopivuuden minulle erittäin selkeäsi. Sen jälkeen katsottiin ennen ja jälkeen kuvia ja kerroin, minkä tyyppistä lopputulosta olin ajatellut. Sitten tutkittiin nykyinen tilanteeni, otettiin ennen-kuvat minusta ja testattiin konsultaatiokäyntiin tarkoitetuilla sovitusliiveillä tuleva kokoni.

Leikkausaika: oli mahdollisuus tulla 23.9 tai seuraavalla vapaalla ajalla eli marraskuun lopussa. Tein nopean päätöksen ja varasin ajan 23.9 eli parin viikon päähän konsultaatiosta.

Kontrolli: kirurgi antoi minun valita. Sanoi, että lähtökohtana on se, että kaikki menee hyvinJos minusta itsestäni tuntuu, että haluan tulla kontrolliin paikan päälle, niin saan sen tehdä. Toinen vaihtoehto on lähettää digikuvat jos tuntuu että jokin vaivaa.
        Olen itse nyt sen verran luottavainen ja uskon kirurgin kokemukseen, että näillä näkymin mennään digikuvilla. Lentolipun hinta ei olisi ollut mikään este eli siis käynti paikan päällä, mutta minä päätin näin. Luotan (en sokeasti :) kirurgin sanaan ja tämä oli siis vain minun ja kirurgin välinen päätös.
        Puolen vuoden päästä menen paikan päälle tutkituttamaan lopullisen tuloksen.

Kirurgista: kysyin Siluetissa, kuinka paljon rintaleikkauksia kirurgi tekee ja vastaus oli 1-2 viikossa. Tukholmassa kirurgini tekee keskimäärin 10-15 rintojen korjausleikkausta viikossa, joten koen, että kokemus on ihan toista luokkaa kuin Suomessa.

Katsoin noita plastiikkakirurgien sivuja läpi ja siellä ei englannin kielistä näytä olevan. Luulisin, ettei ruotsalaisilla ole käynyt pienessä mielessäkään, että Suomesta voisi olla tulijoita, jotka haluaisivat lukea sairaaloista muullakin kielellä kuin ruotsiksi.

Kirurgi, jolle olen nyt menossa sanoi, ettei ole koskaan tavannut ainoatakaan suomalaista esteettiseen kirurgiaan erikoistunutta plastiikkakirurgia. Suomalaiset ESTEETTISEEN kirurgiaan erikoistuneet loistavat myös poissaolollaan kansainvälisissä ja pohjoismaisissa konferensseissa, joissa käydään läpi uusia tuulia ja muita tekniikoita.

Muuta yleistä mistä juttelin konsultaatiossa.. Mainitsin, että muutama tuttuni on käynyt sitten myöhemmin korjaamassa tai parantamassa lopputulostaan. Tukholman kirurgi näytti siltä, että hän pyörtyy: "siis MIKSI he ovat käyneet KORJAAMASSA jo kerran leikattua??". Veti vaan syvään henkeä ja jatkoi muihin aiheisiin.

On olemassa ruotsalaisia tosi hyviä keskusteluforumeja, jossa jännitetään yhdessä tulevia leikkauksia, tsempataan, kannustetaan ja ollaan tosi positiivisia. Sivuilla on nähtävissä paljon ennen ja jälkeen kuvia, mitkä ainakin ovat mulle olleet iso kannustin, koska lopputulos on ihan toista luokkaa kuin mitä suomalaiset tekeleet ovat. Ehkö te nenäleikkausta miettivät löytäisitte sieltä suuntaa ajatuksillenne? Voin lähettää linkit keskusteluihin sähköpostilla.. Keskusteluyhteisöt ovat suljettuja ja vaativat rekisteröitymisen, jotta kuvia pääsee katsomaan.

Autan mielelläni ja kerron lisää tulevasta leikkauksestani, mutta mielelläni teen sen esim sähköpostitse tai jossain muualla kuin täällä. Turhan avoin keskusteluyhteisö tämä asiani luonteeseen liittyen...

Tukholmassa sijaitsevia hyviä klinikoita:
        http://www.improvaplastik.se
        http://www.proformaclinic.se
        http://www.citadellkliniken.com/

Sanakirja siis käteen (tai www.kaannos.com) ja sivuja ihmettelemään.Improvan sivuilta kun klikkaa kohtaan Doktorer -> Magnus Hober niin sieltä pääsee selaamaan englannin kielistä plastiikkakirurgiaa käsittelevää kirjaa, jossa Hober on mainittu muiden maailman huippujen joukossa.

Ruotsissa muuten on ulkomaalaisia niin paljon nykyään, että kangertelevaan kieleen ei kiinnitetä niin suurta huomiota kuin Suomessa. Älkää siis suotta jännittäkö kielimuuria. Ruotsalainen mentaliteetti on muutenkin niin positiivinen ja avoin, että se tarttuu väkisinkin ja ihmisten välittömyys on tosi kannustavaa.

Kyselkää siis jos jotain on mitä vielä voisin kertoa ja voin sähköpostitse kertoa lisää.

• lisätietoa kaipaava
        ap. kirjoitti:

Konsultaatio:
        Varasin konsultaation hyvissä ajoin, koska halusin edulliset lennot. Konsultaatioon olisi päässyt peruutusajalla samalla viikolla tai muuten parin viikon päästä.
        Konsultaatio kesti tunnin. Kirurgi näytti läppäriltä leikkauksen kulun kuvina, selitti kaikki mahdolliset implanttivaihtoehdot kuvin ja sain kokeilla kaikkia käsin. Hän perusteli käyttämänsä implanttityypin ja sen sopivuuden minulle erittäin selkeäsi. Sen jälkeen katsottiin ennen ja jälkeen kuvia ja kerroin, minkä tyyppistä lopputulosta olin ajatellut. Sitten tutkittiin nykyinen tilanteeni, otettiin ennen-kuvat minusta ja testattiin konsultaatiokäyntiin tarkoitetuilla sovitusliiveillä tuleva kokoni.

Leikkausaika: oli mahdollisuus tulla 23.9 tai seuraavalla vapaalla ajalla eli marraskuun lopussa. Tein nopean päätöksen ja varasin ajan 23.9 eli parin viikon päähän konsultaatiosta.

Kontrolli: kirurgi antoi minun valita. Sanoi, että lähtökohtana on se, että kaikki menee hyvinJos minusta itsestäni tuntuu, että haluan tulla kontrolliin paikan päälle, niin saan sen tehdä. Toinen vaihtoehto on lähettää digikuvat jos tuntuu että jokin vaivaa.
        Olen itse nyt sen verran luottavainen ja uskon kirurgin kokemukseen, että näillä näkymin mennään digikuvilla. Lentolipun hinta ei olisi ollut mikään este eli siis käynti paikan päällä, mutta minä päätin näin. Luotan (en sokeasti :) kirurgin sanaan ja tämä oli siis vain minun ja kirurgin välinen päätös.

Kirurgista: kysyin Siluetissa, kuinka paljon rintaleikkauksia kirurgi tekee ja vastaus oli 1-2 viikossa. Tukholmassa kirurgini tekee keskimäärin 10-15 rintojen korjausleikkausta viikossa, joten koen, että kokemus on ihan toista luokkaa kuin Suomessa.

Katsoin noita plastiikkakirurgien sivuja läpi ja siellä ei englannin kielistä näytä olevan. Luulisin, ettei ruotsalaisilla ole käynyt pienessä mielessäkään, että Suomesta voisi olla tulijoita, jotka haluaisivat lukea sairaaloista muullakin kielellä kuin ruotsiksi.

Kirurgi, jolle olen nyt menossa sanoi, ettei ole koskaan tavannut ainoatakaan suomalaista esteettiseen kirurgiaan erikoistunutta plastiikkakirurgia. Suomalaiset ESTEETTISEEN kirurgiaan erikoistuneet loistavat myös poissaolollaan kansainvälisissä ja pohjoismaisissa konferensseissa, joissa käydään läpi uusia tuulia ja muita tekniikoita.

Muuta yleistä mistä juttelin konsultaatiossa.. Mainitsin, että muutama tuttuni on käynyt sitten myöhemmin korjaamassa tai parantamassa lopputulostaan. Tukholman kirurgi näytti siltä, että hän pyörtyy: "siis MIKSI he ovat käyneet KORJAAMASSA jo kerran leikattua??". Veti vaan syvään henkeä ja jatkoi muihin aiheisiin.

On olemassa ruotsalaisia tosi hyviä keskusteluforumeja, jossa jännitetään yhdessä tulevia leikkauksia, tsempataan, kannustetaan ja ollaan tosi positiivisia. Sivuilla on nähtävissä paljon ennen ja jälkeen kuvia, mitkä ainakin ovat mulle olleet iso kannustin, koska lopputulos on ihan toista luokkaa kuin mitä suomalaiset tekeleet ovat. Ehkö te nenäleikkausta miettivät löytäisitte sieltä suuntaa ajatuksillenne? Voin lähettää linkit keskusteluihin sähköpostilla.. Keskusteluyhteisöt ovat suljettuja ja vaativat rekisteröitymisen, jotta kuvia pääsee katsomaan.

Autan mielelläni ja kerron lisää tulevasta leikkauksestani, mutta mielelläni teen sen esim sähköpostitse tai jossain muualla kuin täällä. Turhan avoin keskusteluyhteisö tämä asiani luonteeseen liittyen...

Sanakirja siis käteen (tai www.kaannos.com) ja sivuja ihmettelemään.Improvan sivuilta kun klikkaa kohtaan Doktorer -> Magnus Hober niin sieltä pääsee selaamaan englannin kielistä plastiikkakirurgiaa käsittelevää kirjaa, jossa Hober on mainittu muiden maailman huippujen joukossa.

Ruotsissa muuten on ulkomaalaisia niin paljon nykyään, että kangertelevaan kieleen ei kiinnitetä niin suurta huomiota kuin Suomessa. Älkää siis suotta jännittäkö kielimuuria. Ruotsalainen mentaliteetti on muutenkin niin positiivinen ja avoin, että se tarttuu väkisinkin ja ihmisten välittömyys on tosi kannustavaa.

Kyselkää siis jos jotain on mitä vielä voisin kertoa ja voin sähköpostitse kertoa lisää.

Moikka!

Oli kiva lukea sun informatiivinen ja asiallinen teksti. Olisi kiva meilailla tarkempia tietoja leikkauksesta ym. Jos viitsit, niin laita meiliä
        [email protected]

• vvadin
        ap. kirjoitti:

Konsultaatio:

Alustustyön tekijälle.

• Fat ima
        ap. kirjoitti:

Konsultaatio:

Improvalla ja Citadellilla voi kotisivujen kielen kääntää englanniksi. Paina englannin lipun kuvaa sivun laidassa.

Olen lähestynyt sähköpostilla näitä ja Proformaa myöskin ja jännityksellä odotan vastauksia. Tallinnassa tuntuu leikkausten onnistuminen olevan arpapeliä - joillakin tosi hyvät tulokset ja toisilla taas menee kaikki mahdollinen pieleen - ja suomalaistenkaan ammattitaidosta en ole kovin vakuuttunut. Jos ammattietiikka on samanlaista kuin asiakaspalvelutaito, niin enpä halua moisen veitsen alle... Olen käynyt kahden eri kirurgin vastaanotolla ja niistä jäi tosi paha maku molemmista. Toinen liihotteli sisään viideksi minuutiksi kun olin ensin kuunnellut hoitajan ulkoa opetteleman myyntipuheen eikä edes halunnut nähdä leikattavaa aluetta (!) toivotti vaan tervetulleeksi operaatioon. Toinen arvioi sentään leikattavan alueen aivan asiallisesti siihen saakka kunnes pyysi minua laskemaan alushousun kaulusta karvan rajaan saakka. Kun minulta ei totaalisheivattuna tuota karvan rajaa löytynyt, niin lääkäri vaihtoi avustajan kanssa katseita eikä vaivautunut peittelemään huvittuneisuuttaan. Silloin paloi käämit minulta.

Näistä molemmista on aikaa vuosia, ekasta 10 ja tuosta toisestakin kuusi. Josko nyt jo uskaltaisin...

• ap.

Yleistä hintatasoa:

Rintojen suurennus (Bröstförstoring):
      -Kaikki implanttityypit: 38 000kr (n. 4070€)
      -Suurennos ja samanaikainen liftaus(samtidigt lyftning) 50 000kr (5365€)
      -Nenäkirurgia (näsplastik)30 000-40 000kr (3220-4290)
      -Vatsan (Bukplastik) korjausleikkaus navan siirto mukaan lukien (4070€)

• tiedosta

mulla varmaan tuo vatsanahkojen kiristys joudutaan ainakin tekemään kun saan tuon painon putoamaan lopulliseen lukemaan.

• pipukka
        tiedosta kirjoitti:

mulla varmaan tuo vatsanahkojen kiristys joudutaan ainakin tekemään kun saan tuon painon putoamaan lopulliseen lukemaan.

Siis tehdäänkö siellä myös vatsalaukun pienennysleikkauksia. Entäs runtani, olen rintava kuppikoko D mutta roikkuvat,pystyykö rintoja vain nostamaan ilman imlantteja. Entäs kasoileuka, kasvojen kitistys, suun ympärillä ikävät poimut. Tehdäänkö siellä kaikkea tätä, eikä vain rinta juttuja.

• Nimetön
        pipukka kirjoitti:

Siis tehdäänkö siellä myös vatsalaukun pienennysleikkauksia. Entäs runtani, olen rintava kuppikoko D mutta roikkuvat,pystyykö rintoja vain nostamaan ilman imlantteja. Entäs kasoileuka, kasvojen kitistys, suun ympärillä ikävät poimut. Tehdäänkö siellä kaikkea tätä, eikä vain rinta juttuja.

Vatsalaukun pienennys eli Gastric by pass-leikkauksia tehdään suomessa kaikissa yliopisto sairaaloissa luulisin. Jos sinulla on esimerkiksi kaksi perussairautta taustalla esim. Verenpainetauti ja Diabetes ja olet kokeillut muut keinot.. BMI (painoindeksi) täytyy olla jotain yli 35, jos oikein muistan.. pääsee leikkausjonoon ja kohtuu ajassa leikkaukseenkin kun hakeutuu terveyskeskuksen kautta lähettellä mahakirurgin juttusille. Leikkauksesta toipuu suht.nopeasti ja tuloksia nähtävissä nopeasti.. lääkkeistä pääsee eroon eli insuliinia ei enää tarvitse ja verenpainelääkkeet saa lopetaa myöhemmin kun paino ensin tippuu.
        Leikkauksen jälkeen syödään aluksi nestemäistä ruokaa kuulostellen hitaasti, ca 2 dl kerallaan ja viikojen jälkeen siirrytään karkeampaan hyvin sulavaan ruokaan joka purraan hyvin. Loppuelämä syödään pieniä annoksia useasti päivässä, mutta ei ole ongelma koska paino tippuu ja vointi on parempi.

• rokki1
        Nimetön kirjoitti:

Vatsalaukun pienennys eli Gastric by pass-leikkauksia tehdään suomessa kaikissa yliopisto sairaaloissa luulisin. Jos sinulla on esimerkiksi kaksi perussairautta taustalla esim. Verenpainetauti ja Diabetes ja olet kokeillut muut keinot.. BMI (painoindeksi) täytyy olla jotain yli 35, jos oikein muistan.. pääsee leikkausjonoon ja kohtuu ajassa leikkaukseenkin kun hakeutuu terveyskeskuksen kautta lähettellä mahakirurgin juttusille. Leikkauksesta toipuu suht.nopeasti ja tuloksia nähtävissä nopeasti.. lääkkeistä pääsee eroon eli insuliinia ei enää tarvitse ja verenpainelääkkeet saa lopetaa myöhemmin kun paino ensin tippuu.
        Leikkauksen jälkeen syödään aluksi nestemäistä ruokaa kuulostellen hitaasti, ca 2 dl kerallaan ja viikojen jälkeen siirrytään karkeampaan hyvin sulavaan ruokaan joka purraan hyvin. Loppuelämä syödään pieniä annoksia useasti päivässä, mutta ei ole ongelma koska paino tippuu ja vointi on parempi.

Olisin vielä tiedustellu että oliko tämä sinun leikkaus vain vatsalaukun piennysleikkaus,vai loiko siinä mukana myös tämä vatsalaukun ympäri asennetava kiristys vanne. Kiitos jo etukäteen

• Nimetön
        rokki1 kirjoitti:

Olisin vielä tiedustellu että oliko tämä sinun leikkaus vain vatsalaukun piennysleikkaus,vai loiko siinä mukana myös tämä vatsalaukun ympäri asennetava kiristys vanne. Kiitos jo etukäteen

Itsellä ei ole ollut tarvetta leikaukselle, mutta olen läheltä saanut seurata leikkauksessa käyneitä(olen saanut hoitaa heitä). Vatsalaukun pienennys leikkauksia käsittääkseni tehdään enemmän kuin että laitettaisiin "panta" vatsalaukun yläosaan pienentämään vatsalaukkua.
        Kannattaa ehdottomasti haukeutua gastrokirurgin juttusille, niin hän voi käydä läpi kanssasi molemmat leikkausmenetelmät ja kaiken mikä liittyy leikkaukseen ja sen jälkitilaan.

• kiinnostunut asiasta

sitten kun olet käynyt leikkauksessa,että kuinka meni?Mitkä on fiilikset ja yms yms.Ite tässä just mietin,että mihkä menis ja kaikkee muuta asiaan liittyvää,kun silikoneja olen kovasti hankkimassa :)

• Alkup.

Hei kiinnostunut, joka pyysit lisätietoja. Laitatko mulle sähköpostia, kerron mielummin sitä kautta lisää. [email protected]

Ja kaikille kiinnostuneille ihan yleisesti tiedoksi, että nappiin meni ja lopputulos ylitti odotukset moneen kertaan. Jos jota kuta muutakin kiinnostaa, niin asiallisia yhteenottoja yllämainittuun sähköpostiin.

terv.
        alkup.

• -kirjoittanut-
        Alkup. kirjoitti:

Hei kiinnostunut, joka pyysit lisätietoja. Laitatko mulle sähköpostia, kerron mielummin sitä kautta lisää. [email protected]

Ja kaikille kiinnostuneille ihan yleisesti tiedoksi, että nappiin meni ja lopputulos ylitti odotukset moneen kertaan. Jos jota kuta muutakin kiinnostaa, niin asiallisia yhteenottoja yllämainittuun sähköpostiin.

terv.
        alkup.

Kirjoitin sinulle sähköpostiin, toivottavasti vielä huomaat sen.
        Olisin kiinnostunut kokemuksistasi näin 3 kk myöhemmin.

• isotissinen81

Mahtaa sunkin elämäs olla melko tyhjää jos luulet sen rintojen leikkauksella kohenevan:D

• ap.

Niin, isotissinen81. Jospa mulla on elämässä kaikki muu jo niin kohdallaan, ettei muu puuttunut kuin täydelliset rinnat? Tiedätkö: mies, lapset, koti, työ, ystävät ja kaikki on elämässä niin hyvin, että on aikaa keskittyä ihan vaan omiin tisseihin.

Ja kuten nimimerkkisi kertoo, olet jo itse isotissinen. Mitä itse tekisit, jos menettäisit rintasi?

• höh,höh taas

Palstan tarkoitus on informoida ja auttaa toinen toisiamme näissä kinkkisissä jutuissa.
        Aivan tarpeetonta naljailua tuo sinun puoleltasi.On hyvä, että joku haluaa, viitsii kertoa kokemuksistaan meidän muiden parhaaksi.
        Olen tosi iloinen tästä kaikesta saamastani informaatiosta. Niin varmasti moni muukin.
        Mikä sinun elämässäsi mättää?

• NIIN MINÄKIN
        höh,höh taas kirjoitti:

Palstan tarkoitus on informoida ja auttaa toinen toisiamme näissä kinkkisissä jutuissa.
        Aivan tarpeetonta naljailua tuo sinun puoleltasi.On hyvä, että joku haluaa, viitsii kertoa kokemuksistaan meidän muiden parhaaksi.
        Olen tosi iloinen tästä kaikesta saamastani informaatiosta. Niin varmasti moni muukin.
        Mikä sinun elämässäsi mättää?

Hei!
        Kiva kuulla että Tukholmassa saa hyvää tulosta leikkauksiin ym.
        Kertoisin oman kokemukseni. Eka juttu oli v. 1993 Tallinnassa. Eräs vanhempi nainen järjesti näitä edullisia matkoja tutulle kirurgille. Sairaalarakennus sisältä: oli remontoitu muutama potilashuone viihtyisäksi, odotushuone sekä leikkaussali. Palvelu oli ystävällistä, oli tulkki joka suomensi lääkärin puheen yms. Leikkaus sujui hyvin. Sairaalassa viivyimme 10 päivää. Kun toivumme jonkin verran kävimme käytävällä sijaitsevalla WC.ssä. Näky oli surkea. Oli likainen lavuaari, WC-pönttö, roskiksessa oli verisiä siteitä lattiaa myöten ja lisäksi betoninen ämpäri jossa likaisia maalisuteja. HUH!!! Kasvojen kohotuksen tikit piti ottaa viikon kuluttua pois korvien takaa ja hiusrajasta, mutta annettiin olla jostain syystä. Suomessa tuli esiin raaka totuus. Koko leikkausalue, eli haava märki ja lisäksi oli kuolio kahdessa eri paikassa korvien takaa. Sitä oli hoidettu jollain ylivanhalla jodipitoisella aineella, jota meidän apteekit eivät tunnistaneet. Söin muutaman antipioottikuurin ja haava parani. Tosin millin leveä kaunis haava oli muuttunut kahden sentin levyiseksi. Varasin ajan suomesta Tampereelta tunnetulta kirurgilta, joka leikkasi haavojen ympäriltä uudestaan ja yritti kursia kokoon. Tuli paremmaksi mutta ei ollut kyllä kaunis näky vieläkään. Seuraava korjaus tehtiin Turussa. Lisää rahaa paloi. Tämä kirurgi sai paremman tuloksen.
        Mietin ja laskeskelin sitä, mikä minut sai Tallinnaan. Halpa leikkaus vain 550 mk, plus matkat päälle 500 mk. Muutama sairaalayö Tallinnassa 5oo mk, yht. 1500 mk. Tulo Suomeen kovan tulehduksen kanssa. CRP oli 160 eli rankka kudostuho ja hirveä ripuli. 3 viikkoa sairaalassa tiputuksessa ja lääkekuurissa ja maksoi taas maltaita. Kun märkivät haavat oli hoidettu, leikattiin ne uudestaan Tampereella, hinta 5500 mk. Kun ei tulos ollutkaan hyvä tehtiin uusi korjausleikkaus Turussa , hinta 6000 mk. Tässä vaiheessa rahaa oli jo otettu pankista lainaksi, kuljettu huivikäärö päässä 3 vuotta, koska hiuksia lähti päästä melkein kaljuksi asti. Liika kiristys oli estänyt verenkierron ja teki tuhoaan.
        Meni yli 12 vuotta aikaa, päätin mennä nenäleikkaukseen Rolf Nodströmille. Sain miellyttävää palvelua ja lopputulos oli hyvä. Samalla hän laserilla korjasi vanhoja leikkausarpia korvien takaa, hiusrajasta sekä silmäluomilta. Nyt ovat niin siistit että kukaan ei huomaa mitään vaikka hiukset ovat ylhäällä kiinni. Maksoi liki 10 000 euroa, otin pankkilainaa ja olen tyytyväinen siihen että olen terve. Olen aina ollut vähän erikoisen näköinen ja pitkään käytetyt vahvat kipu ja tulehduslääkkeet veltostuttivat ihoni. Nyt se on terveen oloinen. Nenäni on aina ollut iso, meksikolaistyylinen. Siitä otettiin paljon luuta pois ja lyhennettiin. En ole missi vieläkään, mutta olen sinut nenäni ja ulkonäköni suhteen. Paljon saisi korjata sieltä ja täältä, mutta aikansa kutakin. Nuoruus on kuitenkin sisäisestä olemuksesta kiinni ei aina iästä.
        Toivon teille kaikille tsemppiä! Ei ole turhuutta jos se vaan itseään piristää. Joku syö lääkkeitä, toinen ostaa vaatteita joku haluaa uuden nenän ;D

• Nimetön

Hei, onko kellään tietoa emättimen pienennysleikkauksesta? Haluaisin tietää millainen toimenpide on ja paljonko maksaa ja kuinka nopeaa parantuminen noin yleensä ottaen on ym.ym. Olen yrittänyt jumpata näitä lihaksia mutta aika huonoin tuloksin... monen lapsen jälkeen en vain ole tyytyväinen nykyiseen "löysyyteen" vaan haluaisin siksi hieman tiukemmaksi jotta nautintokin olisi parempaa.Olisin erittäin kiitollinen jos joku viitsisi vastata asiallisesti!

• Nimetön

ja vastatkaa tuohon mun edelliseen kysymykseen asiasta tietävät!

• minderi

hemmetin hyvä tieto,kiitos paljon,olin todella siinä luulossa että siel tottakai olis paljo kalliimpaa.eli sinne siis,pikkutisseistä viis!! =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe