altto ja nuottien ymmärtäminen

Mammuli.

Olen aina tykännyt laulaa ja myös osaan laulaa (omasta ja muidenkin mielestä, tuntemattomienkin :-)) En pääse hurjan korkealle ja minulle mieluusti sopivia lauluja löytyy esim. Paula Koivuniemeltä, Anne Mattilalta, Mari Rantasilalta, Tauskilta... jotain mainitakseni.

Olen pitkään jo miettinyt kuoroon menemistä (säännöllistä laulamismahdollisuutta) ja nyt sitten toteutin ajatukseni. Ja olin niiiiin yllättynyt! En minä tiedä mitään äänialoista ja "mitä" minä laulan... minä vaan LAULAN! (altto, sopraano, tenori jne.) En liioin ymmärrä nuoteista yhtikäs mitään, joten nyt kun "jouduin" alttoa laulamaan, niin olen AIVAN PIHALLA. Miten minä laulan tuttuja lauluja, joita pitääkin laulaa "omituisesti" :-) Miten ikinä opin tuohon?!

Antakaahan vinkkejä, miten oppia alttoon?! Ja miten oppia nuotteja?! Onko jotain hyviä linkkejä (mahdollisesti ääniesimerkkien kera?), mistä löytää apua, vinkkiä, opastusta, infoa?

3

4324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakkos-sopraano

Kuorossa laulaessa lauletaan usein 4-äänisesti. Jokaisella äänellä on oma stemmansa, joka perustuu musiikin harmoniaan (sointu). Oppimistasi helpottavia neuvoja voisin kertoa muutaman:

Opettele oma stemmasi hyvin (sinun tapauksessa altto).
      -Harjoittele jonkun vahvaäänisen konkarin vieressä. Suhtaudu tuttuihinkin lauluhin niin, että ne todella tulevat sinulle nyt uutena.
      -Pysy aluksi kaukana sopraanoista jotka yleensä laulavat melodia ääntä, ja tuppaavat sekoittamaan pahan päiväisesti....
      -Anna itsellesi ja korvillesi aikaa tottua tuohon uuteen tapaan laulaa ja kuunnella.
      -Kysy apua, esim. millä nuotti rivillä on alton stemma . Nuotit auttavat vähän hahmottamaan laulamisen suuntaa, kun tietää mihin päin lauletaan (ylös vai alas), vaikka et varsinaista nuotin lukua hallitsisikaan.
      -kun osaat stemmasi, opettele seuraamaan nuotin ja sanojenlukemisen lomassa myös kuoronjohtajaa

Pikkuhiljaa hyvä tulee ja pian huomaat kuinka oppiminen helpottuu kun asiaan tottuu.

Toivotan moniäänisen(tutti) laulun iloa!

• kaaii__

Kuoronjohtaja on sitä mieltä, että olet altto. Täten koska sopraanot pystyy laulaa sua korkeemmalta (päämelodiaa), niin sä varmaankin joudut muiden alttojen kaa laulamaan stemmoja eli samoilla sanoilla mutta silleen matalemmalta eri melodiaa. Kuorolaulun idea on usein siis se, ettei kaikki laula samaa nuottia, vaan että eri äänialat laulaa eri nuotteja.

Nää basso/baritoni/tenori ja altto/sopraanojutut tarkottaa äänialoja. Mies, jolla on matala ääni, on basso ja mies, jolla on korkea ääni, on tenori. Joillain naisilla on muita korkeampi ääni, joten he pystyvät laulamaan "korkeampia" säveliä, joten he ovat sopraanoja. Altot taas yleensä pääsevät alemmas.

Mun mielestä nuotteja ei ole kovin helppo oppia ilman soitinta (piano ehkä helpoin), mutta laulussa ei kyllä varsinaisesti nuotteja tarvitse osata, kun useimmiten kappaleen oppii helposti korvakuuloltakin. Sitten nuoteista voi katsoa ihan varmuuden vuoksi, että onko seuraava nuotti matalampi vai korkeampi (eli onks seuraava "pallo" ylempänä vai alempana), mutta sen oppiminen on aika iisi juttu.

• Minäkin olen ollut kuorossa, jossa olin alttoporukan seassa. Pakko myöntää, että oli vaikeaa, koska vähän matkan päässä oli sopraanolaulajat (Eli ne, jotka laulavat korkealta). Kehottaisin sinua olemaan siellä kuorossa aika lähellä alttoporukkaasi, koska jos siellä on kokeneita kuorolaulajia, pystyt laulamaan heidän lähellään hyvin, koska kuulet heidän äänensä. Lisäksi jos haluaisit, voisit ottaa vaikkapa selvää, että miten nuotit pitää laulaa.. Esimerkiksi, voisit kysyä koulussa tai jossain vastaavassa, että voitaisiinko musiikintunnilla kerrata nuotteja.. Siinä vähän neuvoja.:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      62
      8102
    2. Voi luoja miten haluaisin

jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      5886
    3. Nainen, vaikka kaikki on

ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      42
      5630
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      110
      2260
    5. Ihan pelästyin kun sut

näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      121
      2168
    6. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      81
      1696
    7. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

loppuvuonna 2024 ?
      Ikävä
      117
      1524
    8. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      123
      1517
    9. Ymmärtääkö miehet

Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      140
      1116
    10. On hyvä nainen

Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht
      Ikävä
      81
      1096
    Aihe