altto ja nuottien ymmärtäminen

Mammuli.

Olen aina tykännyt laulaa ja myös osaan laulaa (omasta ja muidenkin mielestä, tuntemattomienkin :-)) En pääse hurjan korkealle ja minulle mieluusti sopivia lauluja löytyy esim. Paula Koivuniemeltä, Anne Mattilalta, Mari Rantasilalta, Tauskilta... jotain mainitakseni.

Olen pitkään jo miettinyt kuoroon menemistä (säännöllistä laulamismahdollisuutta) ja nyt sitten toteutin ajatukseni. Ja olin niiiiin yllättynyt! En minä tiedä mitään äänialoista ja "mitä" minä laulan... minä vaan LAULAN! (altto, sopraano, tenori jne.) En liioin ymmärrä nuoteista yhtikäs mitään, joten nyt kun "jouduin" alttoa laulamaan, niin olen AIVAN PIHALLA. Miten minä laulan tuttuja lauluja, joita pitääkin laulaa "omituisesti" :-) Miten ikinä opin tuohon?!

Antakaahan vinkkejä, miten oppia alttoon?! Ja miten oppia nuotteja?! Onko jotain hyviä linkkejä (mahdollisesti ääniesimerkkien kera?), mistä löytää apua, vinkkiä, opastusta, infoa?

3

4537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakkos-sopraano

Kuorossa laulaessa lauletaan usein 4-äänisesti. Jokaisella äänellä on oma stemmansa, joka perustuu musiikin harmoniaan (sointu). Oppimistasi helpottavia neuvoja voisin kertoa muutaman:

Opettele oma stemmasi hyvin (sinun tapauksessa altto).
      -Harjoittele jonkun vahvaäänisen konkarin vieressä. Suhtaudu tuttuihinkin lauluhin niin, että ne todella tulevat sinulle nyt uutena.
      -Pysy aluksi kaukana sopraanoista jotka yleensä laulavat melodia ääntä, ja tuppaavat sekoittamaan pahan päiväisesti....
      -Anna itsellesi ja korvillesi aikaa tottua tuohon uuteen tapaan laulaa ja kuunnella.
      -Kysy apua, esim. millä nuotti rivillä on alton stemma . Nuotit auttavat vähän hahmottamaan laulamisen suuntaa, kun tietää mihin päin lauletaan (ylös vai alas), vaikka et varsinaista nuotin lukua hallitsisikaan.
      -kun osaat stemmasi, opettele seuraamaan nuotin ja sanojenlukemisen lomassa myös kuoronjohtajaa

Pikkuhiljaa hyvä tulee ja pian huomaat kuinka oppiminen helpottuu kun asiaan tottuu.

Toivotan moniäänisen(tutti) laulun iloa!

• kaaii__

Kuoronjohtaja on sitä mieltä, että olet altto. Täten koska sopraanot pystyy laulaa sua korkeemmalta (päämelodiaa), niin sä varmaankin joudut muiden alttojen kaa laulamaan stemmoja eli samoilla sanoilla mutta silleen matalemmalta eri melodiaa. Kuorolaulun idea on usein siis se, ettei kaikki laula samaa nuottia, vaan että eri äänialat laulaa eri nuotteja.

Nää basso/baritoni/tenori ja altto/sopraanojutut tarkottaa äänialoja. Mies, jolla on matala ääni, on basso ja mies, jolla on korkea ääni, on tenori. Joillain naisilla on muita korkeampi ääni, joten he pystyvät laulamaan "korkeampia" säveliä, joten he ovat sopraanoja. Altot taas yleensä pääsevät alemmas.

Mun mielestä nuotteja ei ole kovin helppo oppia ilman soitinta (piano ehkä helpoin), mutta laulussa ei kyllä varsinaisesti nuotteja tarvitse osata, kun useimmiten kappaleen oppii helposti korvakuuloltakin. Sitten nuoteista voi katsoa ihan varmuuden vuoksi, että onko seuraava nuotti matalampi vai korkeampi (eli onks seuraava "pallo" ylempänä vai alempana), mutta sen oppiminen on aika iisi juttu.

• Minäkin olen ollut kuorossa, jossa olin alttoporukan seassa. Pakko myöntää, että oli vaikeaa, koska vähän matkan päässä oli sopraanolaulajat (Eli ne, jotka laulavat korkealta). Kehottaisin sinua olemaan siellä kuorossa aika lähellä alttoporukkaasi, koska jos siellä on kokeneita kuorolaulajia, pystyt laulamaan heidän lähellään hyvin, koska kuulet heidän äänensä. Lisäksi jos haluaisit, voisit ottaa vaikkapa selvää, että miten nuotit pitää laulaa.. Esimerkiksi, voisit kysyä koulussa tai jossain vastaavassa, että voitaisiinko musiikintunnilla kerrata nuotteja.. Siinä vähän neuvoja.:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe