Voiko pituuskasvua nopeuttaa? (olen kasvuiässä)

ÄÄÄNNIII

Tämä voi kuulostaa vähän tyhmältä mutta voiko omaan pituuteensa vaikuttaa itse? Olen siis 13-vuotias tyttö, ja ihan normaali pituinen, ja haluaisin kysyä että mitkä tekivät vaikuttavat pituuteen, jotkut vitamiinit? Ruoka-aineet? Vai voiko omaan pituuteensa vaikuttaa? Entä mikä hidastaa pituuskasvua? Kiitos jo valmiiksi jos joku viitsii vastata! :)

19

6589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

      niin se vain on.

    • teoriassa

      voi. Aminohapot glutamiini, ornitiini, arginiini sekä gingko bilboa uute vaikuttavat kaikki kasvuhormonin määrään. Näistä ornitiini ja arginiini toimivat yhdessä vahvemmin kuin yksinään. Tuloksista en tiedä - ja miten paljon niitä pitäisi syödä että on vaikutusta.

      • valistaa

        Noita aminohappolisiä ei muuten saa kasvuikäiset käyttää. Heillä kasvuhormonintuotanto on muutenkin huipussa ja liika kasvuhormonin tuotanto ei ole hyväksi, se ei vaikuta ainoastaan pituuskasvuun vaan voi muuttaa piirteitä, kasvattaa nenää, korvia, muita rustoja, sisäelimiä, aiheuttaa epämuodostumia ja muita häiriöitä. Lisäksi oma hormonintuotanto voi mennä sekaisin kun aivolisäkettä turhaan ylimääräisillä aineilla piiskataan, ja aivolisäkkeen tuottamat useat eri hormonit vaikuttavat aika monella tavalla elimistön toimintaan läpi elämän.


      • ärsyttääääääää
        valistaa kirjoitti:

        Noita aminohappolisiä ei muuten saa kasvuikäiset käyttää. Heillä kasvuhormonintuotanto on muutenkin huipussa ja liika kasvuhormonin tuotanto ei ole hyväksi, se ei vaikuta ainoastaan pituuskasvuun vaan voi muuttaa piirteitä, kasvattaa nenää, korvia, muita rustoja, sisäelimiä, aiheuttaa epämuodostumia ja muita häiriöitä. Lisäksi oma hormonintuotanto voi mennä sekaisin kun aivolisäkettä turhaan ylimääräisillä aineilla piiskataan, ja aivolisäkkeen tuottamat useat eri hormonit vaikuttavat aika monella tavalla elimistön toimintaan läpi elämän.

        Kertokaa mulle että jos isän suvusta kaikki eli 10miestä yli 190cm ja äidin suvusta miehet 185cm, niin miksi minä joka täytän syyskuussa 15 ja murrosikä alkanut 13vuotiaana olen silti 173cm vaikka mulle luvattiin 187cm... kasvu tuntuu erittäin hitaalta. V*ttu!


      • Lääkärit

        Miehet kasvaa viellä
        Armeijassakin joten pituuskasvusi ei välttämättä ole vielä
        Loppunut odottelet vain rauhassa voi se olla että se 187cm sieltä vielä
        Tulee


      • dasdsada
        ärsyttääääääää kirjoitti:

        Kertokaa mulle että jos isän suvusta kaikki eli 10miestä yli 190cm ja äidin suvusta miehet 185cm, niin miksi minä joka täytän syyskuussa 15 ja murrosikä alkanut 13vuotiaana olen silti 173cm vaikka mulle luvattiin 187cm... kasvu tuntuu erittäin hitaalta. V*ttu!

        Pituuskasvu on yksilöllistä. Miehet kasvaa vielä usein noin 20 vuotiaaksi. Lisäksi sulle voi olla periytynyt joku lyhyt geeni, eli sukulaisissa on varmasti jotain lyhyitäkin tyyppejä.. miehiä tai naisia. Se, että nuo 10 sukulaismiestä on pitkiä, ei vielä takaa, että itse olisit, tai että kaikki sukulaiset olisi. Lisäksi kannattaa muistaa se, että nuo neuvolan ennusteet on ennusteita, ei mitään "lupauksia".


      • monet.tekijät
        dasdsada kirjoitti:

        Pituuskasvu on yksilöllistä. Miehet kasvaa vielä usein noin 20 vuotiaaksi. Lisäksi sulle voi olla periytynyt joku lyhyt geeni, eli sukulaisissa on varmasti jotain lyhyitäkin tyyppejä.. miehiä tai naisia. Se, että nuo 10 sukulaismiestä on pitkiä, ei vielä takaa, että itse olisit, tai että kaikki sukulaiset olisi. Lisäksi kannattaa muistaa se, että nuo neuvolan ennusteet on ennusteita, ei mitään "lupauksia".

        Totta. Saman perheen lapsista voi löytyä ja löytyy huomattavia pituuseroja vaikka isä on sama. Ei ole harvinaista että eroa on jopa 25cm saman sukupuolen edustajilla.
        Joitakin syitä tiedetään miksi pituus ei kehity odotusten mukaisesti.

        http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2014-12-30/Tutkijat-löysivät-ihmisen-pituuskasvuun-vaikuttavat-geenit---Aineistona-yli-250-000-ihmisen-joukko-3250996.html

        http://www.lapsenkasvu.fi/kasvunsaately.php

        Tiedetään myös kokemusten perusteella, että rankka treeni voi pysäyttää kasvun kasvuiässä. Samoin tupakointi ja kuten ylemmistä linkeistä tulee ilmi, pituuskasvuun voi vaikuttaa sadat tekijät.

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/04/18/nakokulma-lyhyys-perittya-vai-treenattua


      • No_problems
        ärsyttääääääää kirjoitti:

        Kertokaa mulle että jos isän suvusta kaikki eli 10miestä yli 190cm ja äidin suvusta miehet 185cm, niin miksi minä joka täytän syyskuussa 15 ja murrosikä alkanut 13vuotiaana olen silti 173cm vaikka mulle luvattiin 187cm... kasvu tuntuu erittäin hitaalta. V*ttu!

        BTW! Haittaako se elämässä jotenkin jos olet suvun miehiä pikkasen lyhyempi?
        Itse olen aikuinen mies 172 cm. No problems.


      • säännöllisyys
        dasdsada kirjoitti:

        Pituuskasvu on yksilöllistä. Miehet kasvaa vielä usein noin 20 vuotiaaksi. Lisäksi sulle voi olla periytynyt joku lyhyt geeni, eli sukulaisissa on varmasti jotain lyhyitäkin tyyppejä.. miehiä tai naisia. Se, että nuo 10 sukulaismiestä on pitkiä, ei vielä takaa, että itse olisit, tai että kaikki sukulaiset olisi. Lisäksi kannattaa muistaa se, että nuo neuvolan ennusteet on ennusteita, ei mitään "lupauksia".

        Mm Vesku Loiri kasvoi armeijassa ainakin jotain 10 cm ja suri sitä ennen että jää liian lyhyeksi. Miesten kohdalla armeija muuttaa muutenki kroppaa ja liian lihavat laihtuvat ja liian laihat saavat normaalipainon. Kyse taitaa olla elämäntavan ja arjen säännöllisyydestä, mistä on hyötyä kaikin puolin. Ruokalut on aina samaan aikaan, eikä välipaloina mussuteta mitä sattuu käsillä olemaan.


    • Titaanihelmi

      Mun veljelle kävi kuule niin, et vaik kaikki suvun miehet 180 cm ja rapiat, ni veli on 165 cm. Revi siitä. Miks kukaan haluais olla 187 cm pitkä? Kerro heti. Pelaat koripalloa vai?

    • näin on

      Pidä huoli että syöt reilusti ja monipuolisesti, niin on jotain rakennusaineitakin.

    • Ei toimi noin!

      Kyl mun kaveri joka on 13v ja 185cm pitkä ni sen veli on 24v ja 165cm pitkä ni älä mieti niitä suvun miehiä!

    • BOIIIIIIIIIIII

      Ite oon 12v 11kk ja 173cm voiko joku kertoo kuinka pitkä musta tulee

    • Anonyymi

      Auttakaa pls... 😫😭oon 11v ja menkat alko jo! Eiiii oon vasta 141cm pitkä ja mun suku on v**un lyhyt niin jäänkö näin lyhyeksi?! Auttakaa pliis tää asia ahdistaa ja aiheuttaa jatkuvaa pahaa mieltä 😳😭😪😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

      • Anonyymi

        Sulta puuttuu vielä muutama emoji josta viestistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulta puuttuu vielä muutama emoji josta viestistä.

        Multa?


      • Anonyymi

        Mun kaverit itekki oon 11 nii sanoo tosi isein et oon tosi lyhyt nii kyl itteeki vähä v*tu*aa 😩😭💕


    • Anonyymi

      No tos loput :😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

      • Anonyymi

        Kiitos.Nyt on riittävästi.Josko noi emojit kasvattais sulle pituutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe