Puoli vuotta sitten sain kiskon hampaiden öiseen purentaan. Uniongelmien piti parantua, purennan loppua, päänsäryistä päästä eroon... Mut edelleen kärsin noista kaikista. Olen joka ikinen päivä tosi väsynyt, tuntuu ettei ole voimia tehdä mitään. Kädetkin tuntuu ihan puutuneilta jatkuvasti, (niskatkin jumissa). Saan öisin nukuttua suht hyvin, mutta unenlaatu on huonoa. Aamulla kun herään, olen yhtä väsynyt kuin illallakin. Joskus nukun ilman kiskoa ja uni on hieman parempaa silloin, mutta taas päänsärky kovempaa seuraavana päivänä. Puren hampaita myös päivällä. Mikä mua voi enää auttaa kun kiskosta ei tunnu olevan mitään apua? Posket on auki puremisen vuoksi, kieli on ihan "rutistunut" reunoilta. Kipuja hampaissa, ohimoilla, leuassa... Mitä hammaslääkärissä voidaan tehdä mun hyväks?
Purentakiskosta ei apua...
15
11015
Vastaukset
- miira,
Hammaslääkäri ei pysty välttämäti tekemään mitään. Jos sulla purenta on suht ok ja leukaluut kunnossa, ei siis pahempia kulumia.
Ehkä kannattaisi mennä yleislääkärille ensiksi. Käsien puutuminen voi johtua siitä, että hermo on puristuksissa niskassa. Sinulla voi olla syynä esim näihin ongelmiin niskan välilevytyrä, joka aiheuttaa päänsärkyä, niskakipua, käsienpuutumista jne. Vika ei ole aina siellä, missä kipu tuntuu. - Nimetön
Ensiapuna hoidat sen niskajännityksen pois. Kokeile erilaisia hierontamuotoja ja käytä sarjoja. Yksi käynti ei kesää tee, mutta 3 tai viisi auttaa.
Aloita niska-hartialiikunta. Lihaskuntoutuksen ohessa muista venyttelyt ja rentoutukset.
Sitten se varsinainen hoito: Hoida stressi pois. En tiedä, auttaako sinulla uusi harrastus, runsas liikunta, psykologilla käynti tai kumppanin vaihto. Mikä sinua stressaa? Hoida se asia kuntoon. Tämä on yksinkertaista neuvoa, mutta itselläni toimi.- kuntoon
Jos sinulla ap on pureskelua myös päivällä, sinä olet luultavasti todella stressaantunut ihminen. Tunnistatko itse, että kärsisit stressistä tai elämässäsi on paljon paineita? Ne pitäisi pyrkiä hoitamaan tavalla tai toisella.
Huono yöuni tietysti myös pahentaa hermostuneisuutta ja siitä voi tulla noidankehä. Purentakisko ei ole mikään autuaaksi tekevä asia kaikilla, mutta jos siitä ei muuta hyötyä ole, niin se ainakin suojaa hampaita kulumiselta. Näin minullakin. Silloin kun on kova stressi, narskuttelen hampaita ja nukun huonosti kiskosta huolimatta, niskaa ja päätä särkee, mutta onneksi se on vain tilapäistä.
Kiskon käyttö saattaa joskus provosoida narskuttelua, mutta sellaista pitäisi olla vain alussa. Käyttääkö ap kiskoa periaatteessa joka yö vai silloin tällöin? Jos käyttää vain silloin tällöin, siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä... - Nimetön
Juuri viisi kertaa. Ehkä vaan pitäisi enemmän sitten hoitaa kotonakin niskoja ja hartioita... mutta ne ei ole pelkästään se ongelma. Pahinta on juuri tuo öinen pureminen joka on kestänyt vuosia. En voi olla jatkuvasti niin stresaantunutkaan, että pureminen johtuisi aina stressistä. (tai sitten stressaan juuri sitä puremista...) Lähisuvussa samaa ongelmaa, voisko olla geeneissä? Olen käyttänyt nukahtamislääkkeitäkin välillä, mutta eivät nekään unenlaatua paranna. Ja en usko, että minulla on amalgaamipaikkoja, 90-luvulla taidettu eka kerran paikata hammas.
- Nimetön
kuntoon kirjoitti:
Jos sinulla ap on pureskelua myös päivällä, sinä olet luultavasti todella stressaantunut ihminen. Tunnistatko itse, että kärsisit stressistä tai elämässäsi on paljon paineita? Ne pitäisi pyrkiä hoitamaan tavalla tai toisella.
Huono yöuni tietysti myös pahentaa hermostuneisuutta ja siitä voi tulla noidankehä. Purentakisko ei ole mikään autuaaksi tekevä asia kaikilla, mutta jos siitä ei muuta hyötyä ole, niin se ainakin suojaa hampaita kulumiselta. Näin minullakin. Silloin kun on kova stressi, narskuttelen hampaita ja nukun huonosti kiskosta huolimatta, niskaa ja päätä särkee, mutta onneksi se on vain tilapäistä.
Kiskon käyttö saattaa joskus provosoida narskuttelua, mutta sellaista pitäisi olla vain alussa. Käyttääkö ap kiskoa periaatteessa joka yö vai silloin tällöin? Jos käyttää vain silloin tällöin, siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä...ja se varmaan aiheuttaa stressiäkin... Tosiaan en ole ihan säännöllisesti kiskoa käyttänyt, välillä päivienkin taukoja. Ilman sitä on niin paljon helpompi nukkua ja nukahtaa vaikka hampaille se on huonompi vaihtoehto. Päivällä leuat tuntuvat olevan koko ajan jännityksessä, jos en pure hampaita niin jännitän/työnnän kieltäni koko ajan ylähampaiden taakse. Ja samaa teen kielellä kyllä yölläkin. Helpointa olisi jos sais hampaat ja kielen yöksi laitettua yöpöydälle.
- jatkuvaa
Nimetön kirjoitti:
Juuri viisi kertaa. Ehkä vaan pitäisi enemmän sitten hoitaa kotonakin niskoja ja hartioita... mutta ne ei ole pelkästään se ongelma. Pahinta on juuri tuo öinen pureminen joka on kestänyt vuosia. En voi olla jatkuvasti niin stresaantunutkaan, että pureminen johtuisi aina stressistä. (tai sitten stressaan juuri sitä puremista...) Lähisuvussa samaa ongelmaa, voisko olla geeneissä? Olen käyttänyt nukahtamislääkkeitäkin välillä, mutta eivät nekään unenlaatua paranna. Ja en usko, että minulla on amalgaamipaikkoja, 90-luvulla taidettu eka kerran paikata hammas.
Kyllä se stressi voi olla jatkuvaa. Sitä tai sen alkulähdettä ei enää tiedosta vuosien kuluttua.
Itselläni viisas hammaslääkäri neuvoi hoitamaan stressin pois, kun sain leukani kipeäksi puremisesta. Kehoitti tulemaan puolen vuoden kuluttua takaisin, jos homma ei ole parantunut. Ei tarvinnut mennä.
Hampaiden puremisen syy oli kohdallani helppo liittää läheisen ihmisen kuolemaan.
Sen sijaan kynsien pureskelu oli vaivannut "aina". Elämä kolhi aina vain, psykologi sanoi, että parisuhdeongelmat johtuvat yleensä ongelmista vastakkaista sukupuolta olevaan vanhempaan. siis ärsyttihän isä, mutta ei meillä ilmiriitaa ollut. Olin oppinut väistelemään ja sietämään ja puremaan kynsiäni.
- on apua
Hammaslääkäri voi auttaa sinua vain siinä että vaihdattaa pois amalgaamipaikkasi. Noi purentakiskot kuuluu ihan klassisiin amalgaamimyrkytyksen oireisiin. Samaten väsymys, päänsäryt, kivut leuoissa ja unirytmin sekoaminen. Kai olet tutustunut esim. seuraaviin kertomuksiin:
http://www2.kyamk.fi/~amave/
"Purentakisko tuntuu olevan eri puolilla maata lääke väsymysoireisiin! Tämä kertoo parhaiten siitä, millaisten puoskareiden käsissä potilas on." - leukajumppa
Auttaiskohan leukajumppa sua yhtään?
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00709 - klhlkh
Minä olen käyttänyt kausittain purentakiskoa jo noin 6 vuotta; toinen kisko jo menossa. Toisinaan pidän aika pitkiäkin taukoja, toisinaan taas saattaa mennä parikin kuukautta putkeen, että kisko on suussa joka yö.
Mulla liika stressi aiheuttaa yöllistä narskuttelua, joka sitten taas aiheuttaa kipeytyneitä laukaniveliä ja tosi pahoja hartia- ja niskakipuja. Narkuttelulla voi aiheuttaa tosi kauaskantoisia ja laajoja oireita.
Sitten kun kivut tulee, niin tiedän, että nyt pitäisi vähän taas höllätä. Käydä enemmän reippailla kävelyillä ja ottaa enemmän aikaa itselleen. Se ei tietenkään koskaan ole kovin helppoa, mutta se kuitenkin auttaa. - Relaksaatiokisko?
Niillä on eroa. Purentakiskoon purraan tasaisesti kauttaaltaan, relaksaatiokiskossa vain etuhampaat purevat eli muut hampaat irti purennasta.
Purentakiskoa(kuten relaksaatiokiskoa) voi myös korottaa jolloin vaikutus paranee kun suu aukeaa enemmän.- jesse79
onko muilla sellaista vaivaa että iltaa kohdin purentalihakset jäykistyy ja ohjaa purennan väärään asentoon? Itsellä niin käy joka ilta ja ilman purentakiskoa purenta olisi aamullakin päin mäntyä. tavallaan alaleuka liikkuu eteenpäin jollloin etuhampaan rupeavat osumaan ikävästi toisiinsa. Myöskin mulla on outoja oireita, sillä kun menen nukkumaan niin monesti juuri kun nukahdan niin puraisen säpsähdyksenomaisesti hampaani yhteen jolloin voin vahingossa puraista kieleenikin. Tälläistä vaivaa siis täällä. Onko muilla vastaavaa???
- on ihan
jesse79 kirjoitti:
onko muilla sellaista vaivaa että iltaa kohdin purentalihakset jäykistyy ja ohjaa purennan väärään asentoon? Itsellä niin käy joka ilta ja ilman purentakiskoa purenta olisi aamullakin päin mäntyä. tavallaan alaleuka liikkuu eteenpäin jollloin etuhampaan rupeavat osumaan ikävästi toisiinsa. Myöskin mulla on outoja oireita, sillä kun menen nukkumaan niin monesti juuri kun nukahdan niin puraisen säpsähdyksenomaisesti hampaani yhteen jolloin voin vahingossa puraista kieleenikin. Tälläistä vaivaa siis täällä. Onko muilla vastaavaa???
tota samaa ongelmaa, purentakisko ollut pari viikkoa käytössä, ehkä vähän auttaa, ei ole hampaat ja kasvolihakset enää niin kipeät. Mutta aamuisin tuntuu että purenta ei osu yhtään kohdilleen ja pahenee iltaan mennessä, sohvalla kun pötköttää kyljellään niin tuntuu että leuka siirtyy sen jälkeen sentin toiseen suuntaan. Niskat myös jumissa ja sormetkin puutuilee. Tosi rasittavaa.
- jesse79
on ihan kirjoitti:
tota samaa ongelmaa, purentakisko ollut pari viikkoa käytössä, ehkä vähän auttaa, ei ole hampaat ja kasvolihakset enää niin kipeät. Mutta aamuisin tuntuu että purenta ei osu yhtään kohdilleen ja pahenee iltaan mennessä, sohvalla kun pötköttää kyljellään niin tuntuu että leuka siirtyy sen jälkeen sentin toiseen suuntaan. Niskat myös jumissa ja sormetkin puutuilee. Tosi rasittavaa.
että muillakin on samankaltaisia oireita vaikka se ikävää onkin. Itselläni kestänyt jo toista vuotta tämä tilanne joten ei taida olla toivoa paranemisesta. Olen miettinyt että oisko hampaani kuluneet liian lyhyiksi ja sen takia purenta ei osu kohdalle mutta hammaslääkäri väitti että ei. Voimia ja toivottavasti sulla tilanne korjaantuis.
- on näin
Mun leukaongelmat johtuu purennan epätasapainosta, joka taas johtuu ryhdistä. Ikä (50 ) on muuttanut mun ryhtiä, niska, hartiat ja leuka työntyy vähän eteenpäin ja silloin purentaan tulee epätasapaino.
Mua auttaa, kun vältän paljoa pureskelua (kun oireet on pahimmillaan niin syön vain ihan pehmeää ruokaa). Jumppaan, teen pieniä liikkeitä, jotka pumppaaa verenkiertoa niska-hartioihin ja liikun muutenkin aina kun ehdin. Teen tota leukajumppaa, josta aikaisemmin oli linkki, siitä on ollut mulle kaikkein suurin hyöty.
Silloin kun tilanne oli pahimmillaan, pääsin hyvän hammaslääkärin hoitoon ja sain kiskon, purennan hionnan ja fysioterapiaa (hierontaa ja jumppaohjeita). Pidin kiskoa kolme vuotta joka yö, nyt olen jättänyt sen pois ja tuntuu siltä että pärjään hyvin ilmankin. Myös ihan tieten tahtoen puutun siihen, jos huomaan, että leuat painuu kovasti yhteen, annan alaleuan pudota ja ja yritän pitää suuta rentona.
Mulla ei ole narskuttelua, ei päivällä eikä yöllä, ja siksi meillä on ehkä kuitenkin hyvin erilainen tilanne. - Anonyymi
Kuvauttakaa leuka KKTT ja leuan välilevy.
Käykää T-Scan tutkimuksessa.
Joku hammas voi korottaa tai sitten olla liian kulunut toisesta kohtaa.
Näitä ei monessa paikkaa hoideta. Outo juttu minusta.🦷🦷🦷
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803