Eli siis syön Mercilon-merkkisiä ehkäisypillereitä, ja n. 2 vuotta sitten otin vahingossa yhden päivän aikana kaksi pilleriä, jonka takia minulla nyt puuttuu jokaisesta levystä aina yksi (viimeisen sunnuntain) pilleri. Kun siis aloitan uuden levyn maanantaista, joudun ottamaan 21. pillerin uudesta levystä joka tuottaa ongelmia esim. reissuilla jos en ole muistanut ottaa uutta levyä mukaan. Ajattelin korjata tämän "ongelman" ja jättää 21. pillerin kokonaan ottamatta, jolloin seuraava levy olisi täysi eikä tarvisi enään ollenaan murehtia koko asiaa.
Pillereideni pakkausselosteessa sanotaan, että jos pilleri on unohtunut ottaa kolmannella viikolla niin sen voi jättää kokonaan ottamatta ja pitää enintään 7 päivän tauon unohtamispäivä mukaanlukien ja jatkaa uudesta levystä. Eli jos "unohtaisin" ottaa sen viimeisen sunnuntain (eli 21. pillerin) pillerin ja pitäisin 7 päivän tauon ko. sunnuntai mukaanluettuna, aloittaisin uuden levyn seuraavan viikon sunnuntaina.
Mutta koska kuitenkin tahtoisin pitää järjestyksen niin että aloitan uuden levyn aina maanantaista ja päätän sunnuntaihin, voinko pitää 8 päivän tauon ja aloittaa uuden levyn maanantaina, kuten normaalisti? Miten paljon tuo yksi päivä vaikuttaa?
Toivottavasti joku sai selityksestäni selvää ja osaa vastata :)
E-pillerit, 8 päivän tauko?
15
7267
Vastaukset
- Nimetön
Lue ohjeesta kohta: Jos unohdan ottaa pillerin ensimmäisellä viikolla. Siellä kerrotaan raskauden mahdollisuudesta ja lisäehkäisyn tarpeesta.
Hoituisiko homma sillä, että käyttäisit lisäehkäisyä pari viikkoa heti taukoviikon alusta alkaen? - noin....
Taukoa EI voi pidentää. Jos pidät taukoa 8 päivää, ja aloitat pillerin syönnin vasta 9 päivänä, on raskaaksi tulemisen mahdollisuus suuri. Eli pillereiden teho perustuu juuri siihen, ettei sitä taukoviikkoa pidennetä yli sen 7 päivän.
Miksi syöt pillereitä niin, että jokaisestä levystä puuttuu yksi?
Etkö teidä, että voit tehdä esim. niin, että pidät yhden levyn ns. varalevynä, mistä voit ottaa aina sen yhden tabletin, tai mistä voit esim. syödä viikon sen kokonaisen levyn päälle.
En nyt kyllä oikein ymmärrä tuota logiikkaa, mutta itse tein niin, kun aikoinaan otin kaksi pilleriä samana päivänä:
Söin normaalisti loppuun sen levyn mikä oli menossa, sitten otin sen yhden ylimääräisen pillerin uudesta laatasta, ja pidin 7 päivän tauon. Sitten aloitin taas uuden levyn normaalisti, ja tämä laatta, mistä olen ottanut sen yhden, on mulla "varalevynä", eli jos haluan joskus vaikka siirtää kuukautisia, tai syödä niitä pillereitä sen yhden kokonaisen 21 päivää ja vaikka viikon päälle, niin käytän tätä varalevyä.- ctrlxd
Varalevy kuulostaa ihan kätevältä, ei vain pieneen mieleeni tupsahtanut ajatusta siitä. Kuitenkaan en ikinä siirrä kuukautisiani ja nykyään minulla on kännykkän hälyttämässä joka päivä pillerin ottamisesta enkä ole koskaan unohtanut tai ottanu ylimääräistä sen 2 vuotta sitten tapahtuneen jälkeen, joten kuulostaa tuhlaukselta ottaa yksi kokonainen levy sivuun yhden pillerin takia.
Olen tietoinen siitä etteivät pillerit suojaa jos pitää liian pitkän tauon, ja pakkausselosteessa sanotaan että jos ensimmäisellä viikolla unohtuu niin unohtunut pilleri pitää ottaa ja käyttää viikon ajan lisäehkäisyä (kondomi). Mutta hainkin tässä sitä, että onko siitä yhdestä päivästä muuta haittaa? Eli jos pitäisin sen 8 päivän tauon ja viikon sitä ennen ja viikon sen jälkeen käyttäisin yhdynnöissä kondomia?
- et oo tainnu
et oo tainnu syödä niit pillereit kovin kauaa, tai sit oot aina ollu himo tarkka. Enempi olisin huolissani siit, et oot vetäny kaks pillerii saman päivän. mikset "vahingossa unohda" syödä vaikka laatan melkeen loppuvaiheessa yhtä pilleriä. siis niinku tavallaan keskel laattaa, eikä ihan lopus tai ihan alus? koska jos yhen päivän unohtaa välis, nii ei oo kyl mitään merkityst. ite käytän laastareit ja saatan unohtaa laittaa senkin taas väli viikon jälkee ekana päivän. enkä viäl oo tullu raskaaks.
- olla maho
Jospa et tulisi raskaaksi ilman ehkäisyäkään? Ei missään tapauksessa pidä leikkiä asialla.
- häh en tajua??
Hirveän vaivalloiselta toi kuulostaa että puuttuu yks pilleri ja sit pitää ottaa toisesta liuskasta...miksi teet sen noin vaikeasti? Mulla ainakin menisi tolla systeemillä taatusti sekaisin että mitä oon syöny ja milloin.
Mikset vaan yksinkertaisesti ota sitä puuttuvaa pilleriä liuskasta (sanotaan tätä vaikka A-liuskaksi), ja aloita sitten seuraavaa liuskaa B ihan alusta ja syöt sen kokonaan etkä kikkaile mitään, etkä jätä mitään syömättä, sitten syöt liuskan C myöskin kokonaan, D, E, F....jne
Et siis syö sitä liuskaa A kokonaan, vaan jätät sen varaliuskaksi, jossa sinulla on sitten varalla 20 pilleriä sitä varten että sulla on vaikka oksennustauti tai mitä ikinä, pilleri tippuu lattiakaivoon tms. Eikä tarvitse siirtää taukoviikkoa eikä mitään. Kyl kai sen verran raaskit että "tuhlaat" sen yhden liuskan varaliuskaksi, et voi olla niin pihi.
Ihmettelen miksi et ole alunperinkin jo silloin 2 vuotta sitten tehnyt noin? Ihan turhaa vaivaa olet kärsinyt kaksi vuotta!! Kummallista!!
Et voi pitää 8 päivän taukoviikkoa saadaksesi pillerit alkamaan maanantaista. Tai voit mutta silloin sinun on käytettävä lisäehkäisyä. Käsittääkseni koko liuskan ajan.- ctrlxd
Kiitoksia vastauksista, en tiedä miksen koskaan tullut edes ajatelleeksi mitään varaliuskaa, mutta teen nyt sitten semmoisen :)
- pakko aloittaa
pillerit aina maanataisin? Taukoa voi pitää vaikka vain 6 päivää ja aloittaa uuden laatan jo sunnuntaina.
- yksinkertaisuus!
"Haluan aloittaa maanantaina ja lopettaa sunnuntaina" Oletko vähän vajaa? Etkö osaa aloittaa sunnuntaina liuskaa? Eiköhän olisi yksinkertaisinta siirtää se rytmi sunnuntaina alkavaksi, kun kuitenkin aloittaessasi joudut sen sunnuntaina muistamaan nytkin. Tilanne ei näin ollen muutu. Varaliuska on ihan ok, mutta siinä on vaikea pysyä perässä, että missä kierrossa on ottanut ja missä ei. Eikä siinä ole niitä kolmannen viikon pillereitä oikeaa määrää, joten väkisin joskus otat viimeisen pillerin ensimmäiseltä viikolta. Miten ihmiset voi olla näin yksinkertaisia...
- ihmiset...
...voivat olla näin inhottavia...
Oletko tullut ajatelleeksi, että jos on aina aloittanut laatan maanantaina, niin laatan ensimmäisen pillerin unohtamisen riski kasvaa melko huimasti, jos se pitäisikin tästä lähtien muistaa ottaa jo sunnuntaina? Itsekin olen, 8 vuotta pillereitä syöneenä, aloittanut laatan aina torstaina, koska olen siihen tottunut. Jos joskus haluan muuttaa menkkojen alkamispäivää tms., niin syön pillereitä niin monta "ylimääräistä" päivää (tietenkin pakkauksen ohjeita noudattaen), että uuden laatan aloitus tulee aina torstaiksi. Unohduksia ei ole tullut, osittain tämän säännöllisyyden ansiosta.
Varaliuskakin on minulla käytössä, ja koen sen erittäin käteväksi. Jos satun joskus oksentamaan pillerin tai pudottamaan sen lattiakaivoon, niin yksinkertaisesti otan yhden pillerin varaliuskastani, eikä ainakaan minun käsittääkseni siinä tapauksessa ole tarpeen pohdiskella mitään eri kiertoja. Jos sinun on vaikea "pysyä perässä" varaliuskan kanssa, niin parempi, ettet sellaista käytä. - ihmettä?
"Eikä siinä ole niitä kolmannen viikon pillereitä oikeaa määrää, joten väkisin joskus otat viimeisen pillerin ensimmäiseltä viikolta."
Mitäköhän tällä nyt yrität oikein sanoa?
Ihan jokainen niistä pillereistä on tasan tarkkaan samanlainen, eli ei sillä ole väliä, vaikka söisit joka päivä pillerin eri laatasta ja eri kohdasta, kunhan ylipäätään syöt ne pillerit. - nyt meni kyl vikaan
No ensinnäkin, kirjoittajan HALUAA ALOITTAA liuskan maanantaina tai taukoviikon suununtaista ja syitä siihen voi olla monia, joita sinä et ehkä tajua koska taidat itse olla vähän "vajaa" (tarkoitan imbesilliä). Esim. menkkojen alkamispäivä saattaa muuttua jos taukoviikkoa siirtää ja se ei välttämättä kaikille sovi esim. harrastusten ym takia (sulla itselläs ei varmaan ole harrastuksia, makaat vaan sohvalla ja sikailet).
Ja toiseksi varaliuskasta ei oteta kuin se yksi pilleri, ja sen jälkeen sitä ei käytetä (ennenkuin ehkä sitten joskus kun tarvitsee yhden ylimääräisen pillerin) joten ei se sekoita ketään ollenkaan. Sillä vain korvataan se yksi puuttuva pilleri liuskasta jotta päästään ns. normaaliin rytmiin eli että syödään 21 pilleriä liuskasta, pidetään taukoviikko ja aloitetaan uusi liuska.
Toi ei vissiin sun kaaliin menny koska olet niin vajaa. - kukahan on vajaa?
nyt meni kyl vikaan kirjoitti:
No ensinnäkin, kirjoittajan HALUAA ALOITTAA liuskan maanantaina tai taukoviikon suununtaista ja syitä siihen voi olla monia, joita sinä et ehkä tajua koska taidat itse olla vähän "vajaa" (tarkoitan imbesilliä). Esim. menkkojen alkamispäivä saattaa muuttua jos taukoviikkoa siirtää ja se ei välttämättä kaikille sovi esim. harrastusten ym takia (sulla itselläs ei varmaan ole harrastuksia, makaat vaan sohvalla ja sikailet).
Ja toiseksi varaliuskasta ei oteta kuin se yksi pilleri, ja sen jälkeen sitä ei käytetä (ennenkuin ehkä sitten joskus kun tarvitsee yhden ylimääräisen pillerin) joten ei se sekoita ketään ollenkaan. Sillä vain korvataan se yksi puuttuva pilleri liuskasta jotta päästään ns. normaaliin rytmiin eli että syödään 21 pilleriä liuskasta, pidetään taukoviikko ja aloitetaan uusi liuska.
Toi ei vissiin sun kaaliin menny koska olet niin vajaa.Aloittajan tekstiä kun tarkkaan luette,teille selviää, että miksi siinä on värikoodit ja kun tutustutte asiaan, niin ymmärrätte mikä merkitys sillä on. Läheskään kaikki pilelrimerkit eivät sisällä tasaista määrää hormoneita jokaiselle kiertopäivälle. Jos muisti tai äly ei riitä pillereiden käyttöön ilman viikonpäivä muistutusta, niin on se minusta outoa.
- se piti vielä
nyt meni kyl vikaan kirjoitti:
Toi ei vissiin sun kaaliin menny koska olet niin vajaa.kysyä, että miten harrastukset liittyvät asiaan? Järkeilitkö, että menkat jotankin vaikuttaisivat asiaan sunnuntaina, mutta eivät enää maanantaina? Jos harrastaa vain yhtenä päivänä viikossa, se on osoitus sohvalla makaamisesta jos jokin. Menkathan eivät tunnetusti kaikenlisäksi vaikuta harrastuksiin mitenkään.
- Pimpelipompelipomtidin
Vanha ketju mutta... vinkkinä jos jollain muulla sama ongelma... syö kaksi laattaa putkeen ja aloittaa sitten seitsemän päivän tauon jonka jälkeen yksi laatta kerrallaan normaalisti.
Tai vaihtoehtoisesti uhraa sen yhden laatan pöytälaatikko laataksi, eli ottaa sen yhden pillerin uudesta laatasta ja sitten syö kokonaan uuden laatan tyhjäksi ja pitää tauon, jolloin laatikossa on yksi ns. Varapillerilaatta. Olipa vaikeesti selitetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988