Heippa, mulle tapahtu sellainen harrastus onnettomuus n. 2kk, sitten ja kävi niin että nilkasta repesi nivelsiteet monesta kohtaa. Jalka kuvattiin, eikä pitäisi olla mitään murtumia ym.., mutta kun tämä jalka vaivaa vieläkin mm. että kävellessä se turpoo ja en pysty taivuttaan jalkaa ollenkaan sisään päin, koska telaluu laittaa vastaan (jännitystila) ja kun kosken jalkapöytään, niin varpaissa tuntuu pistelyä (silloinkun onnettomuus tapahtui ja kun kävin suihkussa, vesi osui pöytälevyyn, niin se sattui todella paljon.) Pitäisiköhän mennä lääkäriin vai odotella vielä heti jos vaikka se parantuisi. Mietityttää vaan vielä tämä ajoittainen turvotus jos kävelen lenkkareilla, niin jalka turpoo palloksi ja jos maihareilla (siinähän on tukeva varsi) niin ei tule mitään turvotusta.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista !
revenneet nivelsiteet
6
9443
Vastaukset
- Nala
Eikö jalkaasi muka ole leikattu jos se on tuossa kunnossa? Tietysti sinun pitää mennä lääkäriin, jalka voi esim. kasvaa virheasentoon hoitamattomana. Turvotus ja kipu kielii aina hoidon tarpeesta. Kokemuksesta sanon, ettei jalkavammojen kanssa sovi viivytellä.
- kokenut
Tammikuussa oikeasta nilkasta repesi ulommainen nivelside. Viikko kepeillä, jonka jälkeen nilkkatuki ja paljon nilkan taivutuksia suoraan eteen ja taakse EIKÄ YHTÄÄN SIVULIIKKEITÄ! Myös varpaillenousuja ja tasapainoilua kipeällä jalalla. Nilkka jäi pullukaksi ja hieman kivuliaaksi, mutta vihdoin pari viikkoa sitten turvotusta ei enää tullut futiksen yhteydessä. NILKAN KUNTOUTUMINEN ON PITKÄ PROSESSI! Tuo, mitä sulla on... olet jättänyt kuntoutuksen lapsipuolen asemaan! Mene fysioterapeutin/lääkärin pakeille HETI ettei jalkasi tosiaan parannu aivan vikasentoon JOS se enää edes parantuu. HETI PUHELIN KÄTEEN!!!
- jalka turvoksissa
Mulle annettiin 3 viikkoa sairaslomaa, kävelin kepeillä 1½viikkoa ja tukea (aircast) pidin melkein 4 viikkoa. Lääkäri(kirurgi) sanoi, että kun sairasloma päättyy niin sitten saan vasta ruveta harjoituttamaan niitä nivelsiteitä (nilkan pyörityksiä ja varpailleen nousua, niitä olen tehnyt monia kertoja päivässä). Aamuisin nilkka on aika jäykkä, kun lähden käveleen tuntuu että nilkka ei taivu mihinkään. Niin kaippa sinne lääkärille pitäisi mennä, olen lykännyt ja lykännyt asiaa, koska nilkka on ihan ok kun käytän maihareita tms.. jotka tukee nilkkaa, mutta tosiaan kun lenkkareilla olen matkassa, niin jalka on kun puupökkelö.
- masa
Jos nivelsiteet ovat revenneet, vaatii se yleensä leikkausta, tai vähintään kipsiä jalkaan.
Itselläni on VENÄHTÄNYT nivelsiteet useammankin kerran, ja kerran jouduin käyttämään keppejä 2vko.
Sido nilkka ideaalisiteellä 2 viikoksi, äläkä rasita sitä turhaan.
Jos jalka turpoaa kävellessä ja telaluu laittaa vastaan (johtuu turvotuksesta), ei nilkka ole vielä parantunut (kuten varmaan huomasitkin).- MÄ!
Eipä muuten tarvi leikata (kirurgi tutki ja anto ohjeet, sanoi vaan että nivelsiteet on revennyt monesta kohtaa), kävelin 1½ viikkoa kepeillä ja 4 vkoa oli sellainen tuki jalassa (air cast). Sitä mäkin ajattelin eka että nyt se on menoa, että joutuu leikkaukseen, mutta eipä onneksi tarvinnutkaan. Mulla on mennyt monta kertaa aikaisemminkin ne, mutta vaan venähtänyt. Onnettomuus sattui ratsastaessa (laskeuduin hevosen selästä pois. )Kuului hirvee rusahdus, enkä pystynyt astumaan yhtään jalalla. Sitten se turposi kaksinkertaiseksi (varpaatkaan eivät liikkuneet). Sain 3 viikkoa sairaslomaa töistä. Sitten sairasloman jälkeen piti ruveta tekeen pyörityksiä, varpaille nousua, mutta pyörittelyt ei onnistu, koska nilkka on niin jäykkä.
Kävin lääkärissä nyt ja en saa edes ratsastaa moneen kuukauteen vielä, pitää sitten vielä ruveta pitämään sitä tukea taas jalassa (ostin muuten urheilukaupasta sellaisen tuen joka vastaa teippausta). - piipero82
Taitoin sählyssä nilkkani, astuin juostessa huonosti ja jalka vääntyi sisäänpäin. Lähes välittömästi haaverin jälkeen nilkkaa nousi golfpallon kokoinen patti - nivelkapseli oli repeytynyt ja veri purkautui niveleen. Samassa rytäkässä nivelsiteet repesivät. Tuntien päästä koko jalka turposi 'jalkapalloksi'. Veren purkautumia oli varpaissa asti ja koko jalka s*nan kipeä. Vasta noin 10 päivän jälkeen kivut hellittivät s.e. buranan käytön pystyi lopettamaan.
Haaveria seuraavana päivänä kävin röntgenissä - ei murtumia. Tälläisissä tapauksissa hoitona on hyvin usein nilkkaa sivusuunnassa tukeva lasta, jonka voi ottaa yöksi ja suihkun ajaksi pois. Nilkkaa voi rasittaa pystysuunnassa. Nykytutkimusten valossa tämä 'konservatiiven hoito' on kuulemma parhaaksi koettu hoitotapa. 20v. sitten samanlaiset vammat oli tapana leikata, mutta siis nykytiedon valossa leikkaus ei nopeuta toipumista. Toki jos parantumisen jälkeen siteet jäävät löysäksi korjausleikkauksia tehdään.
Tämä oli siis minun tarinani, kun onnettomuudesta on kulunut 11 päivää. Jalka on yhä turvoksissa revenneiden nivelsiteiden kohdalta ja nivelkapselin repeämisen seurauksena noussut patti on pystyssä. Kivut ovat hellittäneet, mutta kepeillä täytyy edelleen kävellä. Kuntosaliharjoitteluun tuli 10 viikon tauko (ainakin jalkojen osalta). Seuraava kontrollikäynti 5 viikon päästä, jossa tarkistetaan että nivel ei ole jäänyt lötköksi.
Yllä olevat diagnoosit sain ortopediltä (vapaasti lainattu).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875