öljylämmityksestä maalämpöön

Nimetön

Mulla on noin 100m2 asunto (laajenee joskus n. 50m2). Nykyinen öljylämmitys olis tarkoitus vaihtaa maalämpöön. Naapuriin nousee uudisrakennus ja omistajan kanssa suunnittelimme maalämpöä molempiin rakennuksiin. Siis yhteinen porakaivo. Alustavasti kyselisin minkähän laiseen hintaan minun pitäis varautua maalämpöön liittymisen yhteydessä. (alue Vantaa) Mullahan on patterijärjestelmä jo valmiina,naapurin kanssa porakaivon kulut puoliksi ja kumpikin hankkii omat tarvittavat himmelit.

32

2578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahdet letkut

yhteen kaivoon?
      Reikä maksaa joku 30e/m kalustettuna.

• kaivot

Lämpökaivot omat molempiin taloihin yhtä edullista jopa edullisempi ratkaisu.
        Näin pitää tehdä niin hyvä tulee.

• ... kannata.

Ei missään nimessä! Ensinnäkin yksi reikä ei riitä teidän kahden talon kulutuksiin. Toisekseen kun joudutte tekemään sen joka tapauksessa kahdella pumpulla, ei kannatakaan. Eikä ne kaksi letkuparia menekään siihen yhteen kaivoon. Mission impossible. :)

Toki teidän kannattaa kilpailuttaa yhdessä pumppukauppiaat, kaksi järjestelmää kerralla saa aina paremman hinnan kuin yksi. Myyn näitä järjestelmiä itse joten tiedän mistä puhun.

• kokemuksella

Aikaisemmin 2000-2500 litraa öljyä 4000kWh taloussähköä. Talo saman kokoinen, arvio lämpöpumpulle vuodessa 7000kWh/vuosi, kokonaiskulutus siis 11000kWh. Voi hyvin pitää paikkansa, nyt on puolen vuoden lämpimänä aikana kaikkinensa kulunut 2500kWh sähköä, ei käryä enää. Onnea projektillesi, mutta molemmille omat kaivot ehdottomasti.

• Kokemusta on.

Maalämmön investointikulut ovat niin suuret, ettet saa niitä järjellisessä ajassa koskaan säästöinä takaisin.
      Lisaksi tulee ottaa huomioon, että maalämpö vie sähköä, se ei siis ole ilmaista niin kuin väitetään.
      Lisäksi, "maalämpöhimmelien" toiminta on epävarma.
      Kuvitteles tilannetta, kun 30 asteen pakkasessa pumppua tarvitseekin yllättäen "huoltaa"

• minä vielä

Ookoo, molemmille siis omat kaivot jos alan laittaan maalämpöä. Monet ovat kyllä sanoneet, että ilmalämpöpumppu ehdottamasti ennen kuin maalämpöön siirtyminen. Halvempi ratkaisu se kyllä on. Kertokaahan kokemuksia. Kuinkahan paljon se haukkaa sähköä, Öljyähän kuluu vähemmän mutta meneekö se säästynyt litra suoraan sähkölaskuun??

• maalämpötalo vm-07
        minä vielä kirjoitti:

Ookoo, molemmille siis omat kaivot jos alan laittaan maalämpöä. Monet ovat kyllä sanoneet, että ilmalämpöpumppu ehdottamasti ennen kuin maalämpöön siirtyminen. Halvempi ratkaisu se kyllä on. Kertokaahan kokemuksia. Kuinkahan paljon se haukkaa sähköä, Öljyähän kuluu vähemmän mutta meneekö se säästynyt litra suoraan sähkölaskuun??

Ovat kateellisia p...skan jauhajia.

Mene juttelemaan maalämmöllä lämmittävien kanssa, käy tutustumassa heidän järjestelmiin.

Itse ollaan asuttu nyt vuosi maalämmöllä lämpiävässä talossa ja tyytyväisiä ollaan oltu ratkaisuumme.
        Kolme rakentajaa on nyt käynyt tutustumassa taloomme ja jokainen heistä on maalämmön taloonsa valinnut käyntinsä jälkeen. Olen esitellyt heille kuukausittaisen kulutuseurannan.

Itse ollaan laskettu, että maalämmöllä säästämme n. 2000€/ vuosi, perustan laskelman tuttava perheen vastaavan mutta sähkölämmitteisen talon vuosikulutukseen. Todennäköisesti säästö on vielä suurempi, kun vertailutalossa lämmitetään lisäksi puilla.

• lämmityssaneeraaja

"Maalämmön investointikulut ovat niin suuret, ettet saa niitä järjellisessä ajassa koskaan säästöinä takaisin."

Niin minäkin luulin. Nyt taloon on tulossa ilmeisesti maalämpö kun sain pätevät laskelmat. Maksaa nykyhinnoilla 7 vuodessa itsensä takaisin verrattuna suoraan sähköön ja jos energian hinta nousee niin nopeammin.

"Lisaksi tulee ottaa huomioon, että maalämpö vie sähköä, se ei siis ole ilmaista niin kuin väitetään."

Tuskin kukaan väittää että maalämpöpumppu ilmaiseksi toimisi?

• aivan kaikki käy
        maalämpötalo vm-07 kirjoitti:

Ovat kateellisia p...skan jauhajia.

Mene juttelemaan maalämmöllä lämmittävien kanssa, käy tutustumassa heidän järjestelmiin.

Itse ollaan asuttu nyt vuosi maalämmöllä lämpiävässä talossa ja tyytyväisiä ollaan oltu ratkaisuumme.
        Kolme rakentajaa on nyt käynyt tutustumassa taloomme ja jokainen heistä on maalämmön taloonsa valinnut käyntinsä jälkeen. Olen esitellyt heille kuukausittaisen kulutuseurannan.

Itse ollaan laskettu, että maalämmöllä säästämme n. 2000€/ vuosi, perustan laskelman tuttava perheen vastaavan mutta sähkölämmitteisen talon vuosikulutukseen. Todennäköisesti säästö on vielä suurempi, kun vertailutalossa lämmitetään lisäksi puilla.

Mielenkiintoista kuin aina omia hankintoja pitää perustella ja kehua. Aloittaja kysyi neuvoja 100/150m2 taloon ja itse kererot jotain aivan muuta.

Jos rahaa säästyy 2000€/vuosi, niin energiana tuo tarkoittaa ssuoralla sähköllä (10s/kWh) tuotettuna 20 000kWh. Koska maalämmön hyötysuhde on 2,6, niin tuo vastaavasti tarkoitaa, että ilman maalämpöä olevan talon pitäisi kuluttaa 32 000kWh vuodessa. Sadan neliön mökissä pitää tunaroida kyllä oikein urakalla ja monessa paikassa, että sen saisi viemään tuon verran energiaa.

Eli esimerkilläsi ole mitään merkitystä, vaikka se sinulle kuinka hieno asia onkin.

Alkuperäisen kysyjän kokoiseen taloon maalämpöä ei saa kannattavaksi.

• kannattaa laittaa

nimenomaan maalämpö.

Ei kannata -viestin kirjottaja ei tiedä mitään maalämmöstä.

Ei maalämpöjärjestelmät ole tänä päivänä yhtään epävarmempia, päinvastoin, kuin muut systeemit.

Maalämpöpumppu on teknisessä tilassa, ja se mahdollinen huoltaminen sujuu niin helteellä kuin pakkasella ihan yhtä hyvin.

• maalämpöä
        aivan kaikki käy kirjoitti:

Mielenkiintoista kuin aina omia hankintoja pitää perustella ja kehua. Aloittaja kysyi neuvoja 100/150m2 taloon ja itse kererot jotain aivan muuta.

Jos rahaa säästyy 2000€/vuosi, niin energiana tuo tarkoittaa ssuoralla sähköllä (10s/kWh) tuotettuna 20 000kWh. Koska maalämmön hyötysuhde on 2,6, niin tuo vastaavasti tarkoitaa, että ilman maalämpöä olevan talon pitäisi kuluttaa 32 000kWh vuodessa. Sadan neliön mökissä pitää tunaroida kyllä oikein urakalla ja monessa paikassa, että sen saisi viemään tuon verran energiaa.

Eli esimerkilläsi ole mitään merkitystä, vaikka se sinulle kuinka hieno asia onkin.

Alkuperäisen kysyjän kokoiseen taloon maalämpöä ei saa kannattavaksi.

otapa asioista selvää. maalämmön hyötysuhde on ainakin isoimmilla pumppumerkeillä kyllä 3,jotakin..

määrittele mikä on maalämmön kannattavuusraja, ennen kuin väität ettei 100/150m2 taloon saa sitä kannattavaksi?

itselläni juurikin samankokoinen talo kuluttaa lämmitykseen n. 18000kwh tällä hetkellä.. jos pumppu maksaa kotitalousvähennyksien jälkeen vaikka 11 000e niin kyllä kannattaa, laske vaikka itse. joka kuukausi säästöä jo näillä energiahinnoilla ja pumppu maksaa itsensä takaisin 7-8 vuodessa vaikka laittaisi lainarahalla korkeahkolla korolla.

• Kannattavuus nimittäin
        maalämpöä kirjoitti:

otapa asioista selvää. maalämmön hyötysuhde on ainakin isoimmilla pumppumerkeillä kyllä 3,jotakin..

määrittele mikä on maalämmön kannattavuusraja, ennen kuin väität ettei 100/150m2 taloon saa sitä kannattavaksi?

itselläni juurikin samankokoinen talo kuluttaa lämmitykseen n. 18000kwh tällä hetkellä.. jos pumppu maksaa kotitalousvähennyksien jälkeen vaikka 11 000e niin kyllä kannattaa, laske vaikka itse. joka kuukausi säästöä jo näillä energiahinnoilla ja pumppu maksaa itsensä takaisin 7-8 vuodessa vaikka laittaisi lainarahalla korkeahkolla korolla.

Omalla kohdallani oli kyseessä 1970-luvun alussa asennetun öljylämmityksen uusinta, joten kannattavuuslaskelma koskee vain öljylämmityksen uusinnan ja maalämpöjärjestelmän hinnaneroa. Lisäksi hankinta tehtiin säästörahoilla, ei lainalla. Tälla tavalla sille rahalle saa selvästi paremman tuoton kuin osakemarkkinoilta...

• juupastajuu jatkaa
        Kannattavuus nimittäin kirjoitti:

Omalla kohdallani oli kyseessä 1970-luvun alussa asennetun öljylämmityksen uusinta, joten kannattavuuslaskelma koskee vain öljylämmityksen uusinnan ja maalämpöjärjestelmän hinnaneroa. Lisäksi hankinta tehtiin säästörahoilla, ei lainalla. Tälla tavalla sille rahalle saa selvästi paremman tuoton kuin osakemarkkinoilta...

meillä sama tilanne, jotain pitäisi tehdä tuolle öljylle ja maalämpö tulossa.

mihin merkkiin päädyit?

• alkup.kysyjä
        kannattaa laittaa kirjoitti:

nimenomaan maalämpö.

Ei kannata -viestin kirjottaja ei tiedä mitään maalämmöstä.

Ei maalämpöjärjestelmät ole tänä päivänä yhtään epävarmempia, päinvastoin, kuin muut systeemit.

Maalämpöpumppu on teknisessä tilassa, ja se mahdollinen huoltaminen sujuu niin helteellä kuin pakkasella ihan yhtä hyvin.

Kyllä se asia vaan on niin, niin monta mielipidettä kuin vastaajiakin. Olen tässä laskenut pääni puhki takaisinmaksu aikoja sun muita investointi kuluja. Alun perinhän mulla oli kiire asian kanssa, koska naapuriin nousee talo ja luulin, että voidaan laittaa yhteinen porakaivo-tämä ei onnistu, kiitos kun valaisitte tietämätöntä. Jos, ja kun kerran molemmat joutuu laittamaan oman kaivon, saan lisäaikaa miettiä omaa lämmitys ratkaisua. Tällä hetkellä kun korot huitelee missä sattuu ei tehe mieli lähteä pankinjohtajan juttusille hattu kourassa kyseleen rahoitusta. Eli tällä hetkellä harkitsen asennuttaa ilmalämpöpumpun. Huomattavasti halvempi ratkaisu ja toimii kuulemma tuttavaperheessä (samankokoinen talo, öljy lämmitys).

• Tuli kotiin
        juupastajuu jatkaa kirjoitti:

meillä sama tilanne, jotain pitäisi tehdä tuolle öljylle ja maalämpö tulossa.

mihin merkkiin päädyit?

Lisäksi uusittiin lämmitysputket pintaan ja patterit maalämmölle sopiviksi (ei puhallin). Energia-avustuksen saantiin öljylämmityksen uusintaan tarvitaan aurinkokeräin ja sen kanssa saneeraus maksaa saman verran kuin maalämpöpumppu kilkkeineen. Lisähintaa tulee maalämmölle porakaivosta ja keruupiiristä ja sen kattaa aika nopeasti energiansäästöllä näillä hinnoilla. Lämmitysputket olisi uusittu joka tapauksessa, vanhat patterit olisivat kyllä kelvanneet öljylle, miksei myös maalämmölle. Uusittiin kuitenkin jotta homma toimisi varmemmin paremmalla hyötysuhteella ja putkimies oli joka tapauksessa paikalla putkia vääntämässä.

• laskija 1000 kilovattia
        lämmityssaneeraaja kirjoitti:

"Maalämmön investointikulut ovat niin suuret, ettet saa niitä järjellisessä ajassa koskaan säästöinä takaisin."

Niin minäkin luulin. Nyt taloon on tulossa ilmeisesti maalämpö kun sain pätevät laskelmat. Maksaa nykyhinnoilla 7 vuodessa itsensä takaisin verrattuna suoraan sähköön ja jos energian hinta nousee niin nopeammin.

"Lisaksi tulee ottaa huomioon, että maalämpö vie sähköä, se ei siis ole ilmaista niin kuin väitetään."

Tuskin kukaan väittää että maalämpöpumppu ilmaiseksi toimisi?

kuin laskijoitakin. Oletko varma, että laskelmisa on kaikki oikein eikä alakanttiin? Huolto ja korjauskulut? Todelliset investointikulut? Verrattuna suoraan sähköö? Eihän sitä kukaan käytä? Miten olisi pelletti? Siihen nähden investoinnin takaisinmaksuaika nousisi äärettömäksi?

• myös harkitseva
        alkup.kysyjä kirjoitti:

Kyllä se asia vaan on niin, niin monta mielipidettä kuin vastaajiakin. Olen tässä laskenut pääni puhki takaisinmaksu aikoja sun muita investointi kuluja. Alun perinhän mulla oli kiire asian kanssa, koska naapuriin nousee talo ja luulin, että voidaan laittaa yhteinen porakaivo-tämä ei onnistu, kiitos kun valaisitte tietämätöntä. Jos, ja kun kerran molemmat joutuu laittamaan oman kaivon, saan lisäaikaa miettiä omaa lämmitys ratkaisua. Tällä hetkellä kun korot huitelee missä sattuu ei tehe mieli lähteä pankinjohtajan juttusille hattu kourassa kyseleen rahoitusta. Eli tällä hetkellä harkitsen asennuttaa ilmalämpöpumpun. Huomattavasti halvempi ratkaisu ja toimii kuulemma tuttavaperheessä (samankokoinen talo, öljy lämmitys).

olen itsekin harkitsemassa remonttia. öljyä palaa meilläkin.
        tuo tavallinen ilmalämpöpumppu on toimiva peli, mutta jos lämmityskattila on jo tiensä päässä niin siinä tapauksessa maalämpö alkaa kummasti kannattaa.

näin olen itse pähkäillyt.

• edellinen---
        laskija 1000 kilovattia kirjoitti:

kuin laskijoitakin. Oletko varma, että laskelmisa on kaikki oikein eikä alakanttiin? Huolto ja korjauskulut? Todelliset investointikulut? Verrattuna suoraan sähköö? Eihän sitä kukaan käytä? Miten olisi pelletti? Siihen nähden investoinnin takaisinmaksuaika nousisi äärettömäksi?

ihan totta. pelletti voisi olla myös hyvä, mutta olen siitä olosuhteiden pakosta ainakin toistaisesksi luopunut. se tulisi loppujen lopuksi hyvin hankalaksi tässä kohteessa.

huolto- ja korjauskuluja en ole huomioinut. olen vain verrannut siihen, että jos jatkaisin nykysysteemillä seuraavat 7 vuotta, tai vaihdan maalämpöön. 7-8 vuoden päästä joka tapauksessa pumppu on maksanut itsensä.

laskelmia voi tosiaan tehdä monella tapaa ja en tiedä onko minun sen oikeampi kuin muidenkaan :) kuitenkin se näyttää paperilla hyvältä.

se on varma että öljykattilaa en uusi öljyyn, enkä suoraan sähköön. pellettiä voisin vielä ehkä harkita...

• aivan kaikki käy
        maalämpöä kirjoitti:

Maalämmön hyötysuhde on muistaakseni porakaivoilla 2,7 ja pintaputkena 2,6. Mutta käytetään vaikka tuota antamaasi kerrointa kolme, niin vedetään laskuissa hieman sinne päin.

Itselläni talo 300m2 lämmintä ja vie lämmitykseen tuon saman 18 000kWh. Taloja nyt on kuitenkin eri eristävyyksisillä ja eri ilmavuodoilla, mutta otetaan lämmityskuluksi tuo antamasi 18 000kWh.

Eli alkuarvot; pumppu vähennyksineen 11 000€ ja talon lämmitykseen 18 000kWh.

Suorasähköllä palaa 18 000kWh ja maalämmöllä kolmannes, eli 6 000kWh. Säästöä syntyy vuodessa energian muodossa 12 000kWh.

12 000kWh ja sähkölaskustani poimittu 8s/kWh tekee 960€ vuodessa, eli 80€/kk.

5% korolla laskettuna takaisinmaksuaika tuolle 11 000€:lle on 17 vuotta ja yksi kuukausi.

Mitenkä itse laskit kun pääsit tuohon 7-8 vuotta? Vaikka laskisi 0% korolla, joka sinänsä on todella nerokasta, takaisinmaksuajaksi tulisi 11,5 vuotta.

• sähköä

Maalämmön hyötysuhde on muistaakseni porakaivoilla 2,7 ja pintaputkena 2,6. Mutta käytetään vaikka tuota antamaasi kerrointa kolme, niin vedetään laskuissa hieman sinne päin.

Itselläni talo 300m2 lämmintä ja vie lämmitykseen tuon saman 18 000kWh. Taloja nyt on kuitenkin eri eristävyyksisillä ja eri ilmavuodoilla, mutta otetaan lämmityskuluksi tuo antamasi 18 000kWh.

Suorasähköllä palaa 18 000kWh ja maalämmöllä kolmannes, eli 6 000kWh. Säästöä syntyy vuodessa energian muodossa 12 000kWh.

5% korolla laskettuna takaisinmaksuaika tuolle 11 000€:lle on 17 vuotta ja yksi kuukausi.

Mitenkä itse laskit kun pääsit tuohon 7-8 vuotta? Vaikka laskisi 0% korolla, joka sinänsä on todella nerokasta, takaisinmaksuajaksi tulisi 11,5 vuotta.

Nykyinen sähkönhinta veroineen ja siirtoineen on 9-10c välillä. 8c on mennyttä aikaa tai kohta umpeutumassa oleva sopimus. Kiinteitä kuukausimaksuja ei pidä laskea kWh:n hintaan kun ne menee vaikka ei sähköllä lämmittäisikään.

edellä oleva ei silti muuta laskelmaa sellaiseksi kuin tuo yksi optimisti veikkaa 7-8 vuotta. Onkohan ennakoitu sähkönhinnaksi 15c ensi vuonna, kuten kaikilla maalämpökauppiailla on tapana... :)

Inflaatio ja sähkönhinta kulkevat kuitenkin käsikädessä koron kanssa joten ne kompensoivat toisensa aika tarkkaan, minusta niillä ei kannata spekuloida. Järjestelmän pitää pystyä maksamaan itsensä nykyhinnoilla, niin mahdolliset (oikeansuuntaiset) muutokset ovat sitten extrasäästöä.

• aivan kaikki käy
        sähköä kirjoitti:

Nykyinen sähkönhinta veroineen ja siirtoineen on 9-10c välillä. 8c on mennyttä aikaa tai kohta umpeutumassa oleva sopimus. Kiinteitä kuukausimaksuja ei pidä laskea kWh:n hintaan kun ne menee vaikka ei sähköllä lämmittäisikään.

edellä oleva ei silti muuta laskelmaa sellaiseksi kuin tuo yksi optimisti veikkaa 7-8 vuotta. Onkohan ennakoitu sähkönhinnaksi 15c ensi vuonna, kuten kaikilla maalämpökauppiailla on tapana... :)

Inflaatio ja sähkönhinta kulkevat kuitenkin käsikädessä koron kanssa joten ne kompensoivat toisensa aika tarkkaan, minusta niillä ei kannata spekuloida. Järjestelmän pitää pystyä maksamaan itsensä nykyhinnoilla, niin mahdolliset (oikeansuuntaiset) muutokset ovat sitten extrasäästöä.

En musita koska tuo hinta on sidottu ja kuinka pitkälle. Voihan nuo laskut tehdä tosiaan tuolla 10 sentilläkin, mutta eipä ne oleellisesti mihinkään nytkähdä.

Näissä laskuissa on hyvä muistaa se, että puhutaan kuoletushinnasta. Tämä aika vaaditaan toisin sanoen siihen että päästään tuloksessa niin sanotusti nollille. Edellä olevasssa laskussa lämmittäminen on ollut kalliimpaa kaikki nämä 17 vuotta ja yhden kuukauden.

• optimisti jälleen

totta, itsellänikin nuo laskelmat vähän näköjään heittivät totuudesta. sekosin noissa kulutuslukemissa mitä noissa thermian papereissa pyörii.

jos laskee öljylle hintaa euron litra, millä sitä kesällä sai. tällä hetkellä se on alempi, mutta jos oletuksena käytetään euron litrahintaa niin vanhalla kattilalla saa öljyä palaa melkein 2,5 kuutiota jotta päästään vajaaseen 20 000kWh, mikäli olisi suora sähkö? näin olen käsittänyt.

tässä tapauksessa öljylämmitys maksaisi esim 2400e vuodessa, kun taas maalämpö maksaisi 0,10senttiä kWh eli noin 700 euroa vuodessa. erotus on 1700 euroa. noilla arvoilla itse laskin, mutta minulal tosiaan vaikuttaa se, että on öljy todella vanha kattila.

se on totta että suoraan sähköön verrattuna säästö ei ole näillä hinnoilla vielä riittävä!

• Miten keskimäärin?

Motivan mukaan http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/pientalonlammitysjarjestelmat/kustannuksienkertymisesta/ normaalisti lämpöeristetyn nykyaikaisen pientalon lämmöntarve on 120 kWh/neliömetri. 300-neliöisen tarve olisi siis 36 000 kWh. Maalämmöllä pitäisi panostaa siihen 12 000 kWh. Säästyvän sähkön arvo olisi siten 1920 euroa vuodessa, 160 kuukaudessa 8 sentin hinnalla. Ja jos tilanne on se, että joka tapauksessa pitää jotain uusia, on katettavaa vain vaihtoehtojen erotus. Lisäksi olisi hyvä tietää, mikä on tilanne eri energiahintojen suhteen 5-10 vuoden kuluttua.

• itskin pähkäillyt
        myös harkitseva kirjoitti:

olen itsekin harkitsemassa remonttia. öljyä palaa meilläkin.
        tuo tavallinen ilmalämpöpumppu on toimiva peli, mutta jos lämmityskattila on jo tiensä päässä niin siinä tapauksessa maalämpö alkaa kummasti kannattaa.

näin olen itse pähkäillyt.

Siis sellainen, joka ottaa lämmön ulkoilmasta, pumppaa sen vesivaraajaan, jolla lämmitetään entiset patterit ja tehdään lämmi käyttövesi.
        Siis olemassa oleva patteriverkko hyödynnetään, vain vanha öljypannu poistetaan.

Tällaisia suositellaan juuri alkuperäisen kysyjän tarkoittamiin pienehköihin taloihin,joihin maalämpöinvestointi voi tuntua kalliilta.
        Kymppitonnilla tuollaisen voisi saada, eikä tarvita porareikiä, eikä maaputkistoja.
        Käyttökustannukset ovat kyllä maalämpöä kalliimmat, mutta vain noin puolet vastaavan energian tuottamisesta öljyllä.

• huomioitu?
        Miten keskimäärin? kirjoitti:

Motivan mukaan http://www.motiva.fi/fi/kuluttajat/pientalonlammitysjarjestelmat/kustannuksienkertymisesta/ normaalisti lämpöeristetyn nykyaikaisen pientalon lämmöntarve on 120 kWh/neliömetri. 300-neliöisen tarve olisi siis 36 000 kWh. Maalämmöllä pitäisi panostaa siihen 12 000 kWh. Säästyvän sähkön arvo olisi siten 1920 euroa vuodessa, 160 kuukaudessa 8 sentin hinnalla. Ja jos tilanne on se, että joka tapauksessa pitää jotain uusia, on katettavaa vain vaihtoehtojen erotus. Lisäksi olisi hyvä tietää, mikä on tilanne eri energiahintojen suhteen 5-10 vuoden kuluttua.

8000 kWh: Sauna, ruuanlaitto, TVt ja tietokoneet... Nekin lämmitttää taloa ja sisältyy varmaankin 120 kWh/m2...

• Sulo vaan ei Vilen

Kyllä maalämpö pelittää,mutta tulistus pumpulla.
      Tekee lämpösempää vettä,niin riittää vanhoissa pattereissa jyty kovemmillakin pakkasilla.
      Tai sit saapi otella kylmiä suihkuja.

Tohon takaisin maksuaikaan löylyä,että voipa olla että kun vanha maksanut ns.itsensä,ostat edullisesti uuden kompuran siinävaiheessa.
      Mitähän maksaa?

Kuinkahan paljon kompura haukkaa sähköä talon viilentämiseen?

Kumpaankin taloon omat lämpökaivot.

Uudisrakentamiseen maalämpö oiva vaihtoehto!

Kukahan tietää mitä öljy maksaa 2V päästä,malttia uusintoihin.

• sähköman 007

Vanhoilla lämpöpattereilla maalämmön hyötysuhde huono, nykyisillä lattialämmityksillä asia on aivan toista. lattialämmityksellä ei kiertoveden lämmpötila tarvi olla korkea.

• patteria lattiaan

ihan yhtä huono se on silti jos jatkaa muulla järjestelmällä ja käyttää niitä olemassa olevia pattereita?

tuskin se lattialämmön hyötysuhde on sen vertaa perempi että kannattaa asunto täysremonttiin laittaa? :)

• niitä pattereita
        patteria lattiaan kirjoitti:

ihan yhtä huono se on silti jos jatkaa muulla järjestelmällä ja käyttää niitä olemassa olevia pattereita?

tuskin se lattialämmön hyötysuhde on sen vertaa perempi että kannattaa asunto täysremonttiin laittaa? :)

suurentaa 2 tai 3 levyisiksi jos tuntuu pieniltä

• mitäs sitte
        niitä pattereita kirjoitti:

suurentaa 2 tai 3 levyisiksi jos tuntuu pieniltä

jospa niihin uusiin pattereihin ei saa tarpeeksi lämmintä vettä?

• hajulla asiasta
        mitäs sitte kirjoitti:

jospa niihin uusiin pattereihin ei saa tarpeeksi lämmintä vettä?

niin onhan niissä sähkövastukset koneissa.6-64kw/h.että pakkasella tulee sähkö avuksi.

• Sulo vaan ei Vilen
        hajulla asiasta kirjoitti:

niin onhan niissä sähkövastukset koneissa.6-64kw/h.että pakkasella tulee sähkö avuksi.

Onhan niissä,mutta meneekö siinä nyt sitte pumppukauppiaiden ilmainen energia harakoille.
        Muutamia tarjouksia kysyneenä,ovat luvannu ilmaista energiaa,mistähän ne sitä saa?
        Isovaraaja suorallasähköllä kuumaks,elämä on...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe