Miles Daves

Mikä levy ekana?

Kannattaako Davesin tuotantoon tutustua? Lähes poikkeuksetta häntä pidetään yhtenä historian tärkeimmistä muusikoista, joten tuntuu vähän aukolta musiikkituntemuksessa se, ettei itseltäni löydy ainuttakaan Milesin levyä. Vielä.

Mutta mikäs levy kantsis ekana sitten ostaa? Onko Kind of Blues paras? Ainakin se on tunnetuin.

Ja mitä muuta suositeltavaa jazzia voisitte ehdottaa hankittavaksi?

8

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaapa hyvinkin
      • Emotional

        Itse olen mieltynyt Davisin "In a silent way"-albumiin (1969). Kannattaa tutustua myös John Coltranen tuotantoon, mm. "My favourite things" ja "Giant steps".


      • Kannattaapa hyvinkin
        Emotional kirjoitti:

        Itse olen mieltynyt Davisin "In a silent way"-albumiin (1969). Kannattaa tutustua myös John Coltranen tuotantoon, mm. "My favourite things" ja "Giant steps".

        Nyt vasta kuulin n. 1970 tehdyn levyn, Joe Zawinul: Zawinul. Erinomainen levy, jossa on myös Zawinulin oma versio In a silent way:stä. Levyn kannen mukaan sävellys kuvastaa Zawinulin tunnelmia paimenpoikana Itävallassa.

        (Zawinul soittaa myös Miles Daviksen versiolla.)


    • Freddie Freeloader

      saattaa hyvinkin olla paras jazz-levy kautta aikojen - ainakin se on Milesin ensimmäisen kvintetin paras levytys. Myös Gil Evansin kanssa tehdyt big band -levyt (Miles Ahead, Porgy and Bess ja Sketches of Spain) ovat hyviä. Myöhemmän kvintetin levyistä hyviä ovat esim. ESP, Nefertiti ja Miles Smiles. Fuusiokauden levyistä parhaita ovat In a silent way, Bitches Brew, Tutu ja AMaNDLA. Livelevyistä hyvä hankinta on esim. My Funny Valentine.

    • Sammy Price

      Miles Davisissä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta en koe häntä mitenkään merkittävänä jazz artistina. Sammy Price ja Jay McShann omasivat paljon monipuolisemman kyvyn ja tavan tulkita tätä herkullista taidemuotoa eri tavoin. Eli, jos jazzia haluat levykokoelmaasi lisätä, niin aloita ennemmin näistä kahdesta artistista, jotka loivat perustan koko länsimaiselle musiikkikulttuurille sellaisena niin kuin me tänä päivänä sen tunnemme.

      • Pianon Talvi

        McShann ja Price ovat pienempiä profeettoja. Miles Davis ja Duke Ellington ovat suuria tekijöitä.

        Tietysti, kun paljon musiikkia kuuntelee, niin tuleehan sieltä vastaan myös Price ja McShann, etenkin jos harrastaa pianisteja. Olihan itse Charlie Parker aikoinaan McShannin bändissä.


    • bitches brew:llä alotin

      Ite aloitin Milesin Bitches Brew:llä ja se kannatti. Tosin itseäni ei perinteinen jazz kiinnosta, vaan free, avantgarde ja rock-fuusio.

      • Sammy price

        Mitä mieltä Eric Dolphysta ja Ted Cursonista, joka on niitä harvoja alusta asti jokaisella Pori Jazz festivaalilla vierailleista artisteista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4081
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1591
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1406
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1264
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1138
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1038
    Aihe