Mikäs nyt on viimeisintä tietoa? Onko väliä mihin aikaan vuorokaudesta syö?
Lihottaako se iltasyöminen?
15
3057
Vastaukset
- ei saa
levätä jos syöt ennen nukkumaanmenoa>väsymys ja paino nousee..
- *BlackMagic*
vaan se mitä ja miten paljon laitat suuhusi.
Iltasyömisessä pitää vaan muistaa se, ettei syö raskaasti sulavaa safkaa. Uni on tärkeä.
Huonosti nukkuminen, se itseasiassa lihottaa. - raspberry sauce
*BlackMagic* kirjoitti:
vaan se mitä ja miten paljon laitat suuhusi.
Iltasyömisessä pitää vaan muistaa se, ettei syö raskaasti sulavaa safkaa. Uni on tärkeä.
Huonosti nukkuminen, se itseasiassa lihottaa.Mitäs sitten on raskaasti sulava safka? Mikä nopeasti? Joku leipä vai? Sitähän taas ei suositella syötäväksi ollenkaan?
- tietoa
raspberry sauce kirjoitti:
Mitäs sitten on raskaasti sulava safka? Mikä nopeasti? Joku leipä vai? Sitähän taas ei suositella syötäväksi ollenkaan?
mihin aikaan syö, vaan päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee. Kannattaa kuitenkin syödä päivän aikana riittävästi, se estää hallitsematonta nälkää illalla. Esim. Patrik Borg suosittelee kirjoissaan, että puolet päivän kaloreista tulisi olla syötynä ennen n. klo 16 eli kun puolet valveillaoloajasta on kulunut. Suurin osa muistakin yleisesti käytössä olevista laihdutusohjelmista on jo jättänyt iltasyöntikiellon pois. Illallakin voi ja pitää syödä, syöntikielto klo 18 jälkeen on todettu perusteettomaksi moneen kertaan. Tästä löydät asiallista lisätietoa myös internetistä, esim. yleisistä ravitsemussuosituksista.
Leipäkin kuuluu ruokavalioon, kun noudattaa normaalia ruokavaliota (virallisterveellistä) eikä vähähiilihydraattista. Jokaisella aterialla (myös iltapalalla ennen nukkumaanmenoa) pitäisi olla jotain proteiinipitoista. Hyvä iltapala on esimerkiksi rahka marjojen tai hedelmäpalojen kanssa ja muutama manteli tai pähkinä lisäksi. Toinen vaihtoehto on esim. voileipä, jonka päällä margariinia, kevyttä leikkelettä ja kasviksia, ja lisäksi esimerkiksi marjoja. Liika vähärasvaisuuskaan ei ole terveellistä.
Laihduttajan kannattaa huolehtia ensin, että proteiinia ja rasvaa on riittävästi (proteiinia 20-30 % energiasta ja rasvaa 25 % energiasta) ja täyttää vasta loppuosa hiilihydraateilla. Niillekin jää vielä vähintään 40 prosenttia. Rasvaa tarvitaan elimistön rasvakudoksen polttamiseen (niin hullulta kuin se voi kuulostaakin, rasva ei pala ilman ruuasta tulevaa rasvaa), ja proteiini estää lihaskudoksen häviämistä. Tästä taas on hyötyä viimeistään tavoitepainoon päästyä, koska lihaskudos (enkä tarkoita pelkästään näkyviä lihaksia!) kuluttaa enemmän kuin rasvakudos.
Laihdutuksen tavoite on päästä rasvasta eroon, ei lihaskudoksesta. Proteiinin lisäksi toinen lihaskatoa estävä asia on liikunta. Kannattaa harrastaa sekä aerobista että lihaskuntoliikuntaa yhteensä vähintään kolmesti viikossa. Jos liikkuu illalla, voi vaihtaa päivällisen ja iltapalan paikkaa, ja syödä illan pääaterian vasta liikunnan jälkeen. Silloin olisi hyvä syödä ainakin proteiinia ja jonkin verran hiilihydraatteja, tämä koskee myös kuntoliikkujaa. Lihakset tarvitsevat esim. lenkkeilystä tai kuntosalitreenistä palautuakseen em. ravintoaineita. - raspberry sauce
tietoa kirjoitti:
mihin aikaan syö, vaan päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee. Kannattaa kuitenkin syödä päivän aikana riittävästi, se estää hallitsematonta nälkää illalla. Esim. Patrik Borg suosittelee kirjoissaan, että puolet päivän kaloreista tulisi olla syötynä ennen n. klo 16 eli kun puolet valveillaoloajasta on kulunut. Suurin osa muistakin yleisesti käytössä olevista laihdutusohjelmista on jo jättänyt iltasyöntikiellon pois. Illallakin voi ja pitää syödä, syöntikielto klo 18 jälkeen on todettu perusteettomaksi moneen kertaan. Tästä löydät asiallista lisätietoa myös internetistä, esim. yleisistä ravitsemussuosituksista.
Leipäkin kuuluu ruokavalioon, kun noudattaa normaalia ruokavaliota (virallisterveellistä) eikä vähähiilihydraattista. Jokaisella aterialla (myös iltapalalla ennen nukkumaanmenoa) pitäisi olla jotain proteiinipitoista. Hyvä iltapala on esimerkiksi rahka marjojen tai hedelmäpalojen kanssa ja muutama manteli tai pähkinä lisäksi. Toinen vaihtoehto on esim. voileipä, jonka päällä margariinia, kevyttä leikkelettä ja kasviksia, ja lisäksi esimerkiksi marjoja. Liika vähärasvaisuuskaan ei ole terveellistä.
Laihduttajan kannattaa huolehtia ensin, että proteiinia ja rasvaa on riittävästi (proteiinia 20-30 % energiasta ja rasvaa 25 % energiasta) ja täyttää vasta loppuosa hiilihydraateilla. Niillekin jää vielä vähintään 40 prosenttia. Rasvaa tarvitaan elimistön rasvakudoksen polttamiseen (niin hullulta kuin se voi kuulostaakin, rasva ei pala ilman ruuasta tulevaa rasvaa), ja proteiini estää lihaskudoksen häviämistä. Tästä taas on hyötyä viimeistään tavoitepainoon päästyä, koska lihaskudos (enkä tarkoita pelkästään näkyviä lihaksia!) kuluttaa enemmän kuin rasvakudos.
Laihdutuksen tavoite on päästä rasvasta eroon, ei lihaskudoksesta. Proteiinin lisäksi toinen lihaskatoa estävä asia on liikunta. Kannattaa harrastaa sekä aerobista että lihaskuntoliikuntaa yhteensä vähintään kolmesti viikossa. Jos liikkuu illalla, voi vaihtaa päivällisen ja iltapalan paikkaa, ja syödä illan pääaterian vasta liikunnan jälkeen. Silloin olisi hyvä syödä ainakin proteiinia ja jonkin verran hiilihydraatteja, tämä koskee myös kuntoliikkujaa. Lihakset tarvitsevat esim. lenkkeilystä tai kuntosalitreenistä palautuakseen em. ravintoaineita.Kiitos, tosi hyvä vastaus.
- pitää syödä
Olin tuossa joku aika sitten Intiassa ja siellä tuli paikallisten tuttujen kanssa puheeksi syöminen ja ruoka-ajat. Siellä on tärkeintä syödä illalla ennen nukkumaan menoa. Silloin pitää syödä ja paljon. Kaikki lääkäritkin neuvoo niin. Tekee kuulemma hyvää keholle ja verelle ja nukuttaa hyvin.
Aamulla pitää myös syödä, mutta päiväsyönnillä ei ole niin väliä. Päivällä voi syödä tai korvata oikean ruuan jollain välipallalla.
Täällä se oli yhteen aikaan melkein synti syödä illalla ja lounasta piti ehdottomasti syödä. Niin ne vaan on nuo uskomukset erilaiset. Mikä lie oikea tapa, kuka tuon tietänee. Eikös ne Ranskan laihat ihmisetkin syö päivän pääruuan illalla?- Maailmanpahentaja
"Intian mallia" ei voi mielestäni täysin soveltaa suomalaiseen ruokakulttuuriin ja ruokailuaikoihin.
Intiassa nimittäin saattaa olla päivisin kuuma kuin saunassa ja silloin ei ruoka todellakaan maistu. Siksi ruokailu sijoittuu aamuun ja iltaan kun kuumuus on helittänyt. Itse olin kesän Egyptissä (yli 40astetta) ja huomasin konkreettisesti, miten niin kova lämpö vaikuttaa ruokahaluun. Päivisin ei nälkä laisinkaan, auringon laskettua järjetön nälkä iski päälle. - ei peruste
Maailmanpahentaja kirjoitti:
"Intian mallia" ei voi mielestäni täysin soveltaa suomalaiseen ruokakulttuuriin ja ruokailuaikoihin.
Intiassa nimittäin saattaa olla päivisin kuuma kuin saunassa ja silloin ei ruoka todellakaan maistu. Siksi ruokailu sijoittuu aamuun ja iltaan kun kuumuus on helittänyt. Itse olin kesän Egyptissä (yli 40astetta) ja huomasin konkreettisesti, miten niin kova lämpö vaikuttaa ruokahaluun. Päivisin ei nälkä laisinkaan, auringon laskettua järjetön nälkä iski päälle.Kuumuus ei voi olla peruste sille. Sielläpäin missä minä olen tuohon asiaan törmännyt, ei ole niin kuuma päivälläkään, että se estäisi paikallisia syömästä. Minä kyllä hikoilen, mutta ei ne kärsi kuumuudesta. Ja olen minä nähnyt niiden syövän päivällinkin, itsekin niiden kanssa, ei se kiellettyä ole, eikä kyse ole päivälläkään mistään pikkunapostelusta. Lääkärit vain siellä kuulemma silittävät, että illalla syöty ruoka vahvistaa kehoa yön aikana, ja unikin on parempaa.
- bana--
No pääasiahan on se koko päivän kalorisaldo, joka määrää lihooko vai ei. Yleensä kuitenkin suositellaan nukkumaan laiton ja iltapalan väillä pitäisi olla pari tuntia. Itse olen asettanut rajaksi klo. 21.00 jonka jälkeen en enää syö. Joskus voi olla poikkeustapaus.
Tuossa kun joku sanoi että laihat ranskalaiset syövät päivän pääruuan vasta illalla, niin siellä ihmiset eivät syö välipaloja. Uusimmassa Sport-lehdessä kerrottiin siellä olevan tapana syödä kolme pääateriaa päivässä ilman välipaloja. Mutta hehän syövätkin päivällisen kuuden jälkeen niin eipä siinä enää mitää iltapalaa tarvikkaan sitten enää.- on itua
Luulen, että yksi iso pointti on tuossa, ettei syödä välipaloja. Eivätkähän ranskalaiset syö teollisesti valvistettu, lisäaineilla kyllästettyä ruokaa niin kuin me tai vaikkapa usalaiset. Ranskalaisethan tekee nykyäänkin ruokaa tuoreista raaka-aineista itse tai käyvät syömässä ravintolassa samoin "käsintehtyä" ruokaa.
- että.....
klo 19 (mielummin aiemminkin) jälkeen ei pitäisi enää syödä, koska elimistö ei muuten ehdi aamuun mennessä kuluttaa kaikkia hiilihydraatteja kehosta. en muista mistä kirjasta luin näitä, mutta siinä sanottiin myös, että kun et syö esim klo 18 jälkeen ja herätessäsi käyn lenkillä ENNEN kun syöt aamupalan, keho alkaa polttaa rasvaa. ja aika loogistahan se on että kun elimistössä ei ole energiaa muutakuin varastossa, niin pakkohan sen energian on sieltä tulla. lenkin tulisi olla sellainen missä pulssi nousee, niin polttaa rasvaa paremmin.
- nytherätys
No tuo ei nyt pidä ihan paikkaansa! Ensinnäkin lihakset palautuvat yöllä, joten illalla on hyvä syödä vaikka jotain proteiinipitoista sapuskaa. Ei tietenkään tule mättää mitään järkyttävää määrää, mutta täysin huolettomasti voi huitasta maitorahkan ja muutamat hedelmät. Ja tuo aamulenkki homma menee nyt aivan metsään. Toki elimistö polttaa tehokkaasti rasvaa kun vatsassa ei ole ruokaa, MUTTA sykkeen on oltava matala! Lihassolut hajoavat energiaksi nopeammin kuin rasvasolut ja tämän takia sykkeen noustessa korkeaksi, elimistö alkaa rasvan sijasta polttaa lihaksia. Pääasia on mitä syö, ei milloin syö!
- tästä !
Periaatteessa ei ole mitään merkitystä, koska syö vaan syökö kulutusta vastaavan määrän.
Luulisin, että tuota iltasyömistä on kehotettu välttämään siksi, että aamulla on joka tapauksessa nälkä (niillä joilla ruoka aamulla maistuu, muilla vähän myöhemmin). No, jos illalla on syönyt tuo "nälkävaihe" alkaa vasta aamuyöllä, jolloin unissaan huomaamatta "kärsitty" nälkä jää lyhyeksi. Näin tulee helposti syöneeksi päivän mittaan liikaa, jos noudattaa sitä, että syö aina kun on nälkä. Sitä vastoin jos on syönyt esim. klo 20 jotain pientä iltapalaa, ehtii nukahtaa jo ennen kun alkaa tuntea nälkää, mutta siis yön aikana poltellaan jo vararavintoa toisin kuin iltasyömisellä. Vaikutus olisi siis tämän mukaan pelkästään psykologinen. - laihduttava
Luin joskus 2-3 vuotta sitten tutkimuksesta jossa todettiin ettei ilta/yösyöminen itsessään lihota.
- Cynda
Täys Urpokin sen tajuaa että iltasyönti lihottaa kun ei yöllä kuluta mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995