Outoja murresanoja

......

Mihin outoihin murresanoihin oot törmännyt ku oot esim. muuttanu paikkakunnalta toiselle? Ite oon kotoisin tuolta oulun seudulta ja käytin joskus puheessani pahki-sanaa niin mun kaveri itäsuomesta kysy et mitä ihmettä se tarkottaa. Siis mulle tuo on niin arkipäivänen sana niin vaikea kuvitella että joku ei tiiä mitä se tarkottaa. Toinen tällainen sana on viikata (pitäisi kuulemma olla laskostaa). Ja sit nyt ku oon ite vasta muuttanu tänne etelä-suomeen niin oon huomannu et kaikki hokee joka paikassa moi-sanaa. Siis en oo tämän täällä asumisen aikana kuullu kenenkään sanovan terve, tai ehkä korkeintaan niitten jotka on kans muuttanu tänne vasta. Hei-sanaa käytetään myös tosi vähän. Sit ite oon tottunu heippa-sanaan niin se on täällä korvattu moikka-sanalla, ja kaikki sanat on suunilleen lyhennetty. Mutta yllättävän nopeaa tää murre tarttuu, varsinkin tuo moi-sana.

34

4472

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhbbvbj

ymmärretäänkö sitä, jos ehdotat jollekin, että "pistätte pökkiin." Eli siis ette rupea pökkimään toisianne, vaan maksatte ostoksen puoliksi?

• aloittaja

mä ainakaan ois tajunnu. Mulle se on "pistätte puokkiin". Entäs ymmärretäänkö näitä "mollaan", "tootte" ja "son" eli me olemme, te olette ja se on?

• jhbbvbj
        aloittaja kirjoitti:

mä ainakaan ois tajunnu. Mulle se on "pistätte puokkiin". Entäs ymmärretäänkö näitä "mollaan", "tootte" ja "son" eli me olemme, te olette ja se on?

ymmärrän, kun ovat lauseessa. Tulee sitä itsekin äännettyä sanoja huolimattomasti.

• mut Mulle on outoja sanoja ollu "Ruukaaminen" ja iänikuinen vääntö tuimasta... nii ja vasta vs. vihta miltei ainoita jotka tulee mieleen.

Mut täältäpäin muutamia sanoja. Kälähäkkä vihmerä iitrailla ja miihailla nii ja kuoverehtaa

• aloittaja

mulla ei oo aavistustakaan, mitä ykskään nuista sun mainitsemista sanoista vois tarkottaa. Mut tätä pidettiin kans joskus outona ku sanoin mehusta että onpa äkästä.

• aloittaja kirjoitti:

mulla ei oo aavistustakaan, mitä ykskään nuista sun mainitsemista sanoista vois tarkottaa. Mut tätä pidettiin kans joskus outona ku sanoin mehusta että onpa äkästä.

aika ärmäkän makusta mehua oot maistanu.

• dfsasd

Ruukata (olla tapana), tuima (äkäinen, vihainen)ja vihta (vasta) ovat kai tiedossa, vaikken niitä käytäkään.

Kälähäkkä vihmerä iitrailla, miihailla ja kuoverehtaa... Eipä ole aavistustakaan, mitä ne tarkoittavat.

• tai..
        Frederico kirjoitti:

aika ärmäkän makusta mehua oot maistanu.

väkevää..

• vänkyrä-nainen
        tai.. kirjoitti:

väkevää..

....

• dfsasd kirjoitti:

Ruukata (olla tapana), tuima (äkäinen, vihainen)ja vihta (vasta) ovat kai tiedossa, vaikken niitä käytäkään.

Kälähäkkä vihmerä iitrailla, miihailla ja kuoverehtaa... Eipä ole aavistustakaan, mitä ne tarkoittavat.

eri murteissa tarkoittaa eri asioita.

Äkäisen lisäksi suolainen tai suolaton (savossa)

• cookos

..siis se oli meillä kotona pesuvati. Mennään pihalle..se tarkoittaa, että mennään ulos.

Lapsena olin paljon kesäisin Riihimäellä tätin luona kesätyttönä ja muistan iät, kun kerrostalon pihalla isot pojat tuli juttelee ja kiusaten pyysivät mun sanomaan jotakin..savoks. ja sitten nauroivat ja en käsittänyt, mikä niin hauskaa oli. Aina kesän jälkeen piti opetella kotona savonmurre uudelleen.

• ottaminen

Itse kun oli Hämeessä tottunut siihen, että asiat ottavat päähän, niin kesti aikansa tottua siihen, että Keski-Pohjanmaalla asiat ottavatkin päästä.

Aiemmin ovat ihmetystä aiheuttaneet se, että joidenkin "en kehtaa" tarkoittaakin "en viitsi". (Olikohan karjalan murre?)
      Ja sitten se kun eräs työkaveri puhui laittamisesta eikä tarkoittanutkaan panemista (missään merkityksessä) vaan moittimista. Silloin valkeni tämä vanha sanontakin, "yrittänyttä ei laiteta", että sehän tarkoittaakin, ettei parhaansa yrittänyttä pitäisi moittia.

• -ukko-

Rakkaani, josta alan nyt käyttää palstanimeä MB, käyttää sanaa köpsä. Ikinä kuullutkaan ennen. Ihminen voi olla köpsä, myös (kai jokin asia). Melko varmaan täällä joku osaa päätellä tuosta, missä päin MB on elämänsä viettänyt.

Mulla on syntyperäisenä stadilaisena sitten tukku sanoja, joita hän ei tiedä, mun mielestä ihan tavallisia, mutta hänelle silkkaa siansaksaa. Jokin aika sitten piti ihan "suomentaa" hälle Nurmion biisi "oi mutsi, mutsi, koska hän ei vaan ymmärtänyt, mitä siinä sanotaan...

• itäinen suomi

mitä köpsä meinaa ja käytän sitä itsekin!

• -ukko-
        itäinen suomi kirjoitti:

mitä köpsä meinaa ja käytän sitä itsekin!

vähä samoilta vesilt kotosii ko miun kultain

• Serpico

Se on melko outo, vai mitä?

• :D

Oksettaa ja vatsa kuralla.

• vänkyrä-nainen

No, mitä se sit tarkoittaa? En oo koskaan kuullutkaan moista sanaa.

Kyllä asiayhteyksistä yleensä selviää, mitä joku yksittäinen sana tarkoittaa, mutta muistan ainakin kouluaikoina, et meni hermot joskus kun kuuli joltain muualta tulleelta jotain ihmeellistä murretta ja kun se vielä puhu niin älyttömän nopeesti, ettei henkeä meinannut ehtiä välissä vetämään.

• Serpico

että ajaa pahki = törmätä? Vrt. pahkapäätä.

• ggggöj
        Serpico kirjoitti:

että ajaa pahki = törmätä? Vrt. pahkapäätä.

Sitähän se tarkoittaa.

• tällainen
        ggggöj kirjoitti:

Sitähän se tarkoittaa.

esine: nappo.

Meilläpäin sanotaan pruukata.

• -ukko-
        tällainen kirjoitti:

esine: nappo.

Meilläpäin sanotaan pruukata.

on sama kuin kousa, eikös? Mulle nappo on tuttu, sitä sanaa äitee käyttää, mutta se onki pohjanmaalta.

• vänkyrä-nainen
        -ukko- kirjoitti:

on sama kuin kousa, eikös? Mulle nappo on tuttu, sitä sanaa äitee käyttää, mutta se onki pohjanmaalta.

sama kuin vesikuppi? Meillä ainakin sanotaan vaan vesikuppi, muita en ole meilläpäin kuullut käytettävän. Ai niin, paitsi kuuppa. Joku on siksikin sitä kutsunut.

• Dildis
        -ukko- kirjoitti:

Muita mukavia mm. käkkelehtää, mytistellä ja vaikkapa saiju tai saikka..

• väliaika

suuli, kassari, sampas

Kerran tai kaks joutui kysymään että anteeksi mikä?

• vänkyrä-nainen

tiedän. On ihan meidän perussanoja. Sen sijaan noita kahta muuta en tiedä. Mitäs ne sitten on?

• väliaika
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

tiedän. On ihan meidän perussanoja. Sen sijaan noita kahta muuta en tiedä. Mitäs ne sitten on?

en halua niitä suomentaa, ken tietää niin tietää. Kysy joltain alkuperäiseltä raumalaiselta. Teillä siellä Länsirannalla on kaikkea ihmeellistä.

• vänkyrä-nainen
        väliaika kirjoitti:

en halua niitä suomentaa, ken tietää niin tietää. Kysy joltain alkuperäiseltä raumalaiselta. Teillä siellä Länsirannalla on kaikkea ihmeellistä.

meillä, juuh :)

Mä selvitän nuo jotenkin. Heräsi mielenkiinto nyt. En pidä ratkaisemattomista arvoituksista.

• vänkyrä-nainen
        vänkyrä-nainen kirjoitti:

meillä, juuh :)

Mä selvitän nuo jotenkin. Heräsi mielenkiinto nyt. En pidä ratkaisemattomista arvoituksista.

kassari kuuluu itämurteisiin, eli ei ihme ettei ollut mulle tuttu. Nyt kuitenkin selvisi. Sampas taas ei selvinnyt vielä..

• rusalkaa

kun minulta kysyttiin Rovaniemellä 'Mistä sie olet pois?' Ite olen eteläisestä Suomesta.

elikkä se tarkottaa: Mistä olet kotoisin?

Meillä taas on käytössä järin tai perin...

Vois sanoa, että meno tällä palstalla on joskus perin konua, mutta se ei minua järin liikauta.

• vänkyrä-nainen

on paljon ruotsinkielen sanoja käytössä, mutta ne varmaan helposti ymmärtääkin sitten jos on ruotsi hallussa. Killata ja funteerata yms.:)

• kempeleestä

Itse en voi unohtaa kun olin käymässä helsingissä sukulaisissa. Kun olin bussipysäkillä kysyin = milloinse onnikka tullee? Niin ihmiset pysäkillä kääntyivät katsomaan. Ja joku kysyi minulta mitä se tarkoittaa.

• ;D

puolihullu äitee niin kakarakkin tuloo mitä rookaa.

*Sanonta Isostakyröstä*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5170
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2357
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1594
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1448
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe