Au Pairiksi Japaniin!

doughh

Hei kaikille Japaniin Aupairiksi haluavat!
Ajattelin jakaa omat kokemukseni vaikeasta hakuprosessista, toivottavasti tästä on jollekin hyötyä :D Itse olisin ainakin kaivannut edes jonkinlaista tietoa siitä, että onko tämä ylipäätään mahdollista xD Vastaus on kyllä!
Eli olen nyt onnellisesti löytänyt kaksi suomalaista perhettä Tokiosta, joiden luona olen 2009:n heinäkuuhun asti! Koska en aluksi tiennyt yhtään mistä aloittaa (Au Pair-järjestöt eivät ainakaan sillon välittäneet Japaniin Au Paireja), laitoin ensimmäiset ilmoitukset kiertämään hyvissä ajoin, esim. Suomi-kai yhdistykseen (http://www.suomikai.org/index.html) ja erilaisille Au-pair sivuille. Molemmat perheeni löysin www.greataupair.com sivuston kautta, mutta olen myös kuullut muista tavoista, esim. sukulaisten, mol.fi:n tai erilaisten yhdistysten kautta. Jos on tosissaan lähdössä, niin kannattaa laittaa niin moneen paikkaan kuin vain mahdollista ilmoituksia. Niille, jotka haavailee japanilaisesta perheestä, voin sanoa että turha toivo. Japanissa Au Pair systeemiä ei tunnetta laisinkaan, niin kokonaan japanilaiseen perheeseen pääseminen on erittäin harvinaista. Toisin tiedän yhden japanilaisen perheen, joka hakee juuri greataupairin kautta itselleen Au Pairia. Suomalaisena helpointa on päästä perheeseen, joka työskentelee Japanin Nokialla.
Sitten voisi luulla, että kun perhe on vihdoinkin löytynyt, kaikki olisi hyvin... Mutta kun pitäisi saada viisumikin... Helppoa olisi, jos suomalaiset saisivat "Working Holiday Visan", mutta kun ei. Jos ei halua työskenellä pimeänä, niin kannattaa hankkia kunnon työviisumi, joko ennen kuin lähtee Japaniin tai sitten kun on Japanissa. Minä tein niin (kuin olin kuullut muiden suomalaisten tehneen), että tulin 3 kuukauden turisti viisumilla (joita ei tarvitse erikseen hakea) Japaniin ja laitoin täällä yhdessä perheen kanssa Certificate of Eligibility (COE)-hakemuksen menemään. Sitä ennen perheen isä oli hankkinut Investor Visan, jolla hän saa palkata minut. COE-hakemus hankitaan Immigation Bureausta tai heidän epäselkeiltä kotisivuilta(http://www.immi-moj.go.jp/english/tetuduki/index.html), ja sen täyttäminen saattaa tuntua vaikealta. Application for Certificate of Eligibilty:n "tyyppi" on "U (その他)/ U (Others)", ja "活動内容/Activity Content" on Housekeeper (Huom. Part 1 sama kaikille hakemuksille ja Part 2 ja 3 "U Others"). Hakemuksen lisäksi tarvitaan muita liitteitä kuten kopio passista, työsopimus ja employerin organisation chart. Tarkemmat tiedot saa Immigation Officesta, myös kotisivuilta löytyy tieto jos osaa etsiä sitä... (Pienenä sivu huomautuksena, kaikki "supporting documents" ja työsopimukset kannattaa tehdä mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Palkan pitää olla paperilla Japanin palkan minimipalkka, jonka mukaan sitten varmaan myös verotetaan. Verotuksesta en osaa sanoa vielä mitään...)
Tämän hakemuksen perhe voi hakea myös Au Pairin ollessa vielä Suomessa, mikä on suositeltavaa, sillä 3 kuukautta riitti meillä erinäisten sattumusten ja immigration officen lisätiedosteluiden takia juuri ja juuri hakemuksen läpi saamiseen. Jos turistivisa loppuu ennen kuin saa COE:n, joutuu poistumaan Japanista (meillä suunniteltiin 2 päivän Korean matkaa, jonka jälkeen saisi palata Japaniin uudella turistivisalla).
Kun COE on saatu, seuraavaksi lähetetään "Application for Change of Status of Residence" hakemus, joka on lähes identtinen COE:n kanssa, lukuunottamatta liitteitä. Kun tämä hakemus prosessi on käynnissä, maasta ei saa poistua. Kun hakemus on käsitelty, saa pienen postikortin kotiin, jonka kanssa lähdetään taas immigration officeen, tällä kertaa saamaan "Change Permit"-leima passiin :D Tämän jälkeen pitää vain vielä tehdä Alien Registration (joka on viisumiin verrattuna helppo nakki) ja byrokratia on voitettu!

Sellainen tarina se, toimi ainakin minun kohdalla. Jos haluaa kommentoida tai kysellä lisää, niin saa pistää mailia tulemaan: kwii_chan at hotmail.com

6

4433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säikähtänyt

Kauhea mitä paperisotaa :o! Haaveilen myös au pairiksi lähdöstä ja nimenomaan Japaniin.. mutta jos minulla on ongelmia täyttää suomenkielisiä kelan parereita niin mahtaakohan tuollaisesta tulla yhtään mitään ;__;.

• doughh

No siis kuulostaa ehkä pahalta, mutta kyllä mekin selvittiin siitä vaikka ei oikeen löytynyt ketään, joka olisi voinut neuvoa. Ja paljon hullunkurisemmin perheestä toiseen 9 kuukautta turistivisalla (välillä käynti thaimaassa) selvinneen Au Pairinkin opin tuntemaan, nii tää oli verrattuna aika helppoa :)
        Ja nyt kun olen palannut onnellisesti takaisin Suomeen nii voin kans sanoa, että minua ei verotettu mitenkään.
        Eli tsemppiä vain kaikille jotka uskaltavat yrittää! :D

• Miss Maoon
        doughh kirjoitti:

No siis kuulostaa ehkä pahalta, mutta kyllä mekin selvittiin siitä vaikka ei oikeen löytynyt ketään, joka olisi voinut neuvoa. Ja paljon hullunkurisemmin perheestä toiseen 9 kuukautta turistivisalla (välillä käynti thaimaassa) selvinneen Au Pairinkin opin tuntemaan, nii tää oli verrattuna aika helppoa :)
        Ja nyt kun olen palannut onnellisesti takaisin Suomeen nii voin kans sanoa, että minua ei verotettu mitenkään.
        Eli tsemppiä vain kaikille jotka uskaltavat yrittää! :D

Jos olet yli 6kk kohdemaassa, sinua ei veroteta Suomessa. Eli ulkomailla kannattaa olla aina vahintaan se 6kk.

Suomi on niita (hyvin) harvoja maita jotka verottavat au paireja. Lottovoitto syntya Suomeen...

• ihaspdork

Hei kiits! Tiedän että hirveän vanha keskustelu, mutta nyt kun itse haaveilen samasta ja aloin googlailemaan, pakko kiittää tästä hyödyllisestä infopaketista. :D

• phahhaa

LOL! Turistiviisumin olisit saan u lisäaikaa kun olisit vaa marssinut poliisiasemalle ja sanonut ett haluut jatkaa "turisteilua" omaa tyhmyyttä se on jossei viisumia hae ennen maahan ja TÖIHIN menoa ja sitten on vaarana joutua poistumaan maasta!

• Marifope

Japanissa saa enintään olla 90 päivää jonka jälkeen pakollinen viisumi tai jokin muu tai sit pois maasta... Ei sitä saa lisää jos vain menet poliisiasemalle sanomaan että minähän jään tänne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2111
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2030
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      92
      1680
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      52
      977
    9. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      918
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe