väsymystä, huonoa oloa tms. oireita? Lääkäri puhui kuurin alkaessa mahdollisista sivuvaikutuksista ja siinä lääkkeen mukana olevassa lapussakin niistä oli, mutta miten on painvastoin mentäessä eli lääkitystä purettaessa? Olisiko kokemuksia?
Voiko kortisonitablettien "alentaminen"
aiheuttaa......
11745
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 11
Vanhimmat
jos purkaa lääkitystään liian kovaa tahtia, kun on edeltävästi käyttänyt isohkoja annoksia useamman viikon. Nimenomaan väsymystä ja uupumusta siitä voi tulla, kun oma kortisolintuotanto ei ole vielä ehtinyt palautua kuuria edeltäneelle tasolle.
loppuikä. Itse olen syönyt niitä n. 5vuotta.
Kolestroliarvoja on seurattava ja lait. lääkitys kohdalleen, unohtamatta liikuntaa ja ruokailua.
Jos lopettaisin lääk. arvot taas nousisivat, tauti varmaankin perinnöllistä, velimiehillä sama "vika".
aina loppuikää joudu syömään, lähinnä silloin, jos tablettien tarve johtuu oman tuotannon hiipumisesta, eli yleensä Addisonin taudista. Monet saa kortisonikuureja esim. astman pahenemisvaiheen hoitoon, reuman pahenemiseen, tulehduksellisen suolistosairauden pahenemiseen, vaikeaan allergiseen reaktioon, joihinkin kilpirauhastulehduksiin, erilaisiin maksasairauksiin, syöpien hoidossa annetaan usein vahvoja kortisonikuureja sytostaattien kanssa...erilaisia käyttötarkoituksia on varmaankin satoja. Vähemmistö käyttötarkoituksista itse asiassa on sellaisia, että lääkettä tarvitsisi käyttää loppuelämä.
luulin, että kysyttiin kolestroolilääkkeestä.
ihmettelinkin, miten kolesteroliarvojen seuraaminen tähän liittyy :)
Tarvehan sen sanelee. Minulla kortisonia mennyt toistakymmentä vuotta ja nytkin annos 30 mg päivässä mutta tavoite irtaantua kortisoonista kokonaan jos vain tehoava lääkitys löytyy.
Tällä palstalla näköjään, ei ajatella ollenkaan mitä kirjoitetaan ja mitä sillä voi saada aikaan. Kortisoni aiheuttaa osteoporoosia, eli luukatoa. Se ohentaa myös ihoa. Se lääkkeen oton aikana toisille voi aiheuttaa kiihtymystä ja tai energisyyttä. Myös masennusta. Oma elimistö tuottaa kortisonia. Jos se ei tuota yhtään, ihminen kuolee ja pitää ottaa lääkkeenä se kortisoni, että elää. Ei muuten koko elämää. Sen käyttö pitää lopettaa LÄÄKÄRIN ohjeiden mukaan, ei tän palstan. Ei sitä onneksi saakkaan kuin lääkärin määräyksestä. Tulehdukseen voi käyttää tulehduskipulääkkeitä !
lääkärin ohjeita lopettaessasi lääkitystä.
Mulla ei tullut mitään ongelmia lopettamisen kanssa, aloittaessa sitäkin enemmän.
Aloitettiin kilpirauhastulehdukseen isolla annostuksella ja siinä olikin elimistöllä totuttelemista.
antamaa ohjetta tarkkaan. Vähitellen tässä lopetellaan, mutta voihan olla, että tämä tahti on minulle liian nopea. Kai näissäkin jutuissa on yksilöllisyyttä?
Viimeisen alentamisen jälkeen olen tuntenut syvää väsymystä, lähes uupumusta, vaikka olen mielestäni levännyt enemmän kuin yleensä. Nyt menee 10mg/vrk, kohta pitäisi tiputella lisää. Lääkärin aika on vasta lähes kolmen viikon päästä. En tiedä miten jaksan sinnitellä tämän väsymyksen kanssa sinne asti. Vai voiko tämä helpottaa alkuvaikeuden jälkeen?
Kyllä alenemisvaiheessa tai lopetuksen jälkeen voi olla vieroitusoireita. Yleisin lienee väsymys, myös ärtyneisyyttä ja lihaskipuja voi esiintyä. Puhun omasta ja parin reumakaverini kokemuksesta. Mutta kaikille näitä oireita ei tule. Eikä kannata säikähtää, ne on helpompi kestää kun tietää mistä ne johtuu. Voivat olla myös niin lievinä että ei paljon tahtia haittaa. Pääasiahan on että lääkkeillä tulee tauti hoidettua. Ja eihän sitä semmoista lääkettä taida ollakaan josta ei tule sivuoireita jossain vaiheessa.
että vieroitusoireilta nuo kokemani uupumus ja ärtyneisyys tosiaan vaikuttivat. Nyt useampi päivä alentamisen jälkeen olo on taas tasaisempi (normaalimpi). Onkohan uus uupumus ja ärtsy tiedossa kun kohta tiputtelen lisää? Pitänee kestää sitten vaan ja kehittää pinnaa. Toivon, että tulehdus pysyttelee poissa lääkkeen alennuksesta huolimatta.