Tatuointi alaikäisenä

- -

Elikkäs, olen miettinyt tatuonnin hankkimista jo kauan aikaa. Olen päättänyt hankkia sellaisen, kun ikää on sen verran, että voisin hankkia sellaisen ilman vanhempien lupaa. Mutta, kun eräs tuttuni (samanikäinen kuin minä) hankki tatuonnin äskettäin, niin omakin innostus hankkimiseen kasvoi samalla.
Onko järkevää hankkia tatuointi ns. nyt, vai odottaa vielä pari vuotta miettien ajatusta kunnolla?

53

8365

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ._.

On viisaampaa odottaa sen pari vuotta että on täysi-ikäinen, silloin on pienempi riski kuvan muuttumiseen koska silloin ei enää kasva niin paljoa kuin vielä 16-kesäisenä. Tatuointihan elää kuvan mukana, eli kun iho kasvaa niin kuvakin venyy.

Siksi toisekseen se parin vuoden harkinta-aika kuvalle ei ikinä ole pahitteeksi. Tulee sitten varmasti sellainen, jota ei tarvitse tikata piiloon myöhemmin :)

Ylipäätään päätös tatuoinnin ottamisesta pitäisi tapahtua mieluummin niin päin, että ensin löytää sen kuvan tai saa idean jonka haluaa ottaa tatuointina, ei niin että päättää ottaa tatuoinnin ja alkaa sitten pähkäillä sopivaa kuvaa.

• - -

on kyllä ollut mielessä niin kauan, kuin ajatus tatuoinnin hankkimisestakin.
        Mikä olisi kivuton paikka tatuoinnille? Mietin vaan, kun olen herkkäihoinen.

• suurin ongelma
        - - kirjoitti:

ei nyt ole se herkkäihoisuus, vaan pakkomielle ja hölmöys. Tulet monet kerrat katumaan päätöstäsi, mieti vielä pikkuinen.

• - - kirjoitti:

herkkäihoinen. mutta silti kehotan ottamaan kuvan siihen paikkaan johon sen haluat, kivusta huolimatta. Itsekin otin köynnöksen ja kukan jalkapöytään ja siitä nilkan ympäri ja se oli ehdottomasti kivuliain paikka mihin olen tatuoinnin ottanut. Mutta kuitenkin kivusta huolimatta tatuointi on aivan mahtava ja en vaihtais sitä pois. Eli rohkeasti vaan ota kuva siihen paikkaan kun se tuntuu luontevalta ja älä mieti liikaa kipua.:)

• kehoitat
        Ruis kirjoitti:

herkkäihoinen. mutta silti kehotan ottamaan kuvan siihen paikkaan johon sen haluat, kivusta huolimatta. Itsekin otin köynnöksen ja kukan jalkapöytään ja siitä nilkan ympäri ja se oli ehdottomasti kivuliain paikka mihin olen tatuoinnin ottanut. Mutta kuitenkin kivusta huolimatta tatuointi on aivan mahtava ja en vaihtais sitä pois. Eli rohkeasti vaan ota kuva siihen paikkaan kun se tuntuu luontevalta ja älä mieti liikaa kipua.:)

alaikäistä ottamaan tatuoinnin siihen paikkaan johon haluat. Olisit hieman vanhempana voinut valistaa ihmisiltä osaksesi saanutta kummallista tuijotusta, mutta sinähän et myönnä totuutta. Jokainen alaikäinen jonka saat ottamaan tatuoinnin, on voitto sinulle, et tunne oloasi niin erilaiseksi.

• kehoitat kirjoitti:

alaikäistä ottamaan tatuoinnin siihen paikkaan johon haluat. Olisit hieman vanhempana voinut valistaa ihmisiltä osaksesi saanutta kummallista tuijotusta, mutta sinähän et myönnä totuutta. Jokainen alaikäinen jonka saat ottamaan tatuoinnin, on voitto sinulle, et tunne oloasi niin erilaiseksi.

kehota kaikkia alaikäisiä ottamaan tatuointia, mutta mitä luutavimmin henkilö katuu kuvaansa jos ei ota sitä siihen paikkaan kun oikeasti haluaa. ja alkuperäisen kirjoituksesta sain käsityksen, että on miettinyt asiaa jo pidemmän aikaa ja ei lähde muutenkaan tekemään mitään hätiköityjä ratkaisuja.

Ei mulla ole tarve saada ketään ottamaan tatuointia, mutta hassua kun oikein mietin, että pitäiskö minun laittaa viestin loppuun, että odota nyt hyvänen aika se kaks vuotta tai jotain...mutaa empäs laittanut ja hetihän siitä joku otti herneet nenään, kuinka vastuuttomasti täällä toisiA NEUVOTAAAN.

• tom jones

hankkia tatuointia alaikäisenä. Sinulla on vuosia aikaa harkita millainen todella haluat olla, mitä haluat viestittää ulkonäöllasi muille ihmisille.

Tatuoinnin poistaminen on paljon hankalampaa kuin sen ottaminen. Meillä on töissä nuoria ihmisiä, jotka ovat kironneet koko tatuointitouhun, koska tatuoinnin poistamisen jälkeen iho ei palaa koskaan ennalleen, vaan jättää arvet ja hankaloittaa näiden ihmisten elämää ja pukeutumista, koska täytyy peittää koko ajan tatuointikohtaa.

• minä91

ite olin 15 ku hankin ekan tatuonnin.. hankin sen selkään...sellaset enkelin siivet :) mä väärensin vanhempieni suostumuksen(eli kirjoitin et saán luvan)ja sit menin sin ja se teki mul.. parin kk:N jälkeen otin uuden nilkkaan samalla tavalla...nyt niit tatskoi on jo muutamiakin :)

• Muuan mies

sitten enää käy vanhempiesi kanssa saunassa,etkä uimarannalla.Tosi ällikästä,mistä ikinä keksitkin tollasen jutskan?

• lullu 08

voisitko keertoa missä menit ottamaan sen tatuoinnin ``Vanhemman luvalla ``

• Lain kirjain

Täällähän kummaa porukkaa on: osa kehottaa ja osa on jopa saanut alaikäisenä tatuoinnin. Kuka tai ketkä tekevät alaikäiselle tatuointeja?

Kuluttajaviraston sekä holhouslain mukaan ALAIKÄISEN TATUOIMINEN ON LAILLA KIELLETTY!

Kuka uskaltaa kertoa, mikä liike tekee alaikäiselle tatuoinnin ilman huoltajan mukanaoloa?

• eräs neiti

että kukaa tekee pelkällä lupalapulla,kyl jompikumpi vanhemmista pitää olla mukana. Ja tosi harva liike muutenkaa tekee alle 18v. ees vanhempien luvalla. Mikä mun mielestä on täysin oikein!

• puoskarointi
        eräs neiti kirjoitti:

että kukaa tekee pelkällä lupalapulla,kyl jompikumpi vanhemmista pitää olla mukana. Ja tosi harva liike muutenkaa tekee alle 18v. ees vanhempien luvalla. Mikä mun mielestä on täysin oikein!

Ammattilaisten pyörittämät liikkeet käännyttävät yleensä alaikäiset sekä heidän mukaansa tulleet vanhemmat ovelta. Heillä on varaa valita asiakkaansa. Alaikäisille tatuointeja tekevät lähinnä pimeästi työskentelevät ja surkeaa jälkeä tekevät kotipuoskarit, jotka toiminnallaan pilaavat ammattitatuoijenkin maineen.

• edelliseen
        puoskarointi kirjoitti:

Ammattilaisten pyörittämät liikkeet käännyttävät yleensä alaikäiset sekä heidän mukaansa tulleet vanhemmat ovelta. Heillä on varaa valita asiakkaansa. Alaikäisille tatuointeja tekevät lähinnä pimeästi työskentelevät ja surkeaa jälkeä tekevät kotipuoskarit, jotka toiminnallaan pilaavat ammattitatuoijenkin maineen.

En suosittele tatuoinnin hankkimista alaikäisenä, vaikka tuntuisi siltä, että on varma asiasta. Näin jo siitä syystä, että joutuu todennäköisesti tyytymään huonoon tekijään. Ammattilaiset eivät yksinkertaisesti halua tehdä tatuointeja, joita alaikäinen ottaja mahdollisesti katuu jo pian jälkeenpäin, eivätkä ottaa riskiä, että saavat tämän vanhemmat niskaansa. Heillä kyllä riittää asiakkaita muutenkin.

• edelleen
        edelliseen kirjoitti:

En suosittele tatuoinnin hankkimista alaikäisenä, vaikka tuntuisi siltä, että on varma asiasta. Näin jo siitä syystä, että joutuu todennäköisesti tyytymään huonoon tekijään. Ammattilaiset eivät yksinkertaisesti halua tehdä tatuointeja, joita alaikäinen ottaja mahdollisesti katuu jo pian jälkeenpäin, eivätkä ottaa riskiä, että saavat tämän vanhemmat niskaansa. Heillä kyllä riittää asiakkaita muutenkin.

Eli ei tatskoja alle 18v. Jos olisin päässyt ottamaan ekan tatskani sillon kun halusin,olis jossain päin kroppaani iso anarkianmerkki... Mielipiteet ja aatteet muuttuu 99% iän myötä. Ei se pari vuotta oottamista paha oo.

• Lain kirjain
        eräs neiti kirjoitti:

Eihän tämä mikään uskonkappale ollutkaan:
        Aloittajahan haluaa peesata tatuoinnin ottanutta, alaikäistä kaveriaan (ilm. ilman huoltajan lupaa). Toinen ottanut 15 vuotiaana tatuoinnin. Nimimerkki "Ruis" kaikestapäätellen alaikäisenä niinikään jne.
        Eikähän kukaan kertonut ottaneensa tatskaa kotipuoskarilla.
        Näyttää siltä, että moni tatskaaja venyttää omaatuntoaan rahan toivossa.
        Ei sillä, samat veitikat lienee värkkäämässä alaikäisille lävistyksiäkin, vaikka niidenkin alaikäraja on täysi-ikäisyyden raja!
        Moni tatska-ja lävistysliike oikein ilmoittaa tekevänsä (ainakin) lävistyksiä 15-16 -vuotiaille -ja lainvastaisesti, taas!

Onkohan heillä kiire käräjäoikeuteen?

• menny

Mulla on itellä kaks tatuointia, jotka oon ottanu molemmat alaikäisenä. Kyllä kannattaa harkita sen aikaa että oot aivan varma sen ottamisesta... kuvaa ainaki kannattaa miettiä kunnolla. Ja jos se tatuoinnin ottaminen alkaa sitte vanhempana harmittaan niin siitäpä ei sitte voi syyttää ku ittiään...

• Lain kirjain
        menny kirjoitti:

Mulla on itellä kaks tatuointia, jotka oon ottanu molemmat alaikäisenä. Kyllä kannattaa harkita sen aikaa että oot aivan varma sen ottamisesta... kuvaa ainaki kannattaa miettiä kunnolla. Ja jos se tatuoinnin ottaminen alkaa sitte vanhempana harmittaan niin siitäpä ei sitte voi syyttää ku ittiään...

Ja tietysti otit nuo tatuoinnit ihan virallisessa liikkeessä?

Eli turha syyttää sohvatatskaajia alaikäisten kuvittamisesta, kun niitä tosiasiallisesti tekevät ihan tavalliset tatuointi- ja lävistysliikkeet!

• Lain kirjain
        puoskarointi kirjoitti:

Olipa kaunopuheista tekstiä!
        Tästä ketjusta voi helposti käsittää/vetää johtopäätöksen, millä tasolla ammattilaisten pyörittämien liikkeiden "ammattivastuu" on...

Varaa on valita..-sen jolla vaan on rahaa, heh!

• Kirjain laki
        Lain kirjain kirjoitti:

Olipa kaunopuheista tekstiä!
        Tästä ketjusta voi helposti käsittää/vetää johtopäätöksen, millä tasolla ammattilaisten pyörittämien liikkeiden "ammattivastuu" on...

Varaa on valita..-sen jolla vaan on rahaa, heh!

Tämän palstan ketjuista voi vetää johtopäätöksiä monesta muusta asiasta, mutta ei siitä, kuinka tatuointialan ammattilaiset toimivat. En usko, että he vaivautuvat tänne edes naureskelemaan.

Kun puhun ammattilaisista, tarkoitan lähinnä niitä artisteja, jotka kuuluvat Suomen Tatuointiyhdistykseen ja toimivat sen määrittelemien sääntöjen mukaan. Kuinka monesta alan ammattilaisesta sinulla itselläsi on kokemusta?

Et sinäkään tatuointeja saa maailmasta poistettua, vaikka lain kirjaimin niistä täällä vaahtoat.

• Lain kirjain
        Kirjain laki kirjoitti:

Tämän palstan ketjuista voi vetää johtopäätöksiä monesta muusta asiasta, mutta ei siitä, kuinka tatuointialan ammattilaiset toimivat. En usko, että he vaivautuvat tänne edes naureskelemaan.

Kun puhun ammattilaisista, tarkoitan lähinnä niitä artisteja, jotka kuuluvat Suomen Tatuointiyhdistykseen ja toimivat sen määrittelemien sääntöjen mukaan. Kuinka monesta alan ammattilaisesta sinulla itselläsi on kokemusta?

Et sinäkään tatuointeja saa maailmasta poistettua, vaikka lain kirjaimin niistä täällä vaahtoat.

Pakko oikaista, koskapa keksit uuden merkityksen "ammattilaisuudelle". Ammattilainenhan on henkilö, joka saa ansiota tekemästään työstä, tatuoinnistakin. Siinä ei erotella, minkä tasoinen/ minkälainen moraali tekijällä on. Se on aivan sekundäärikysymys.

Ajatustasi mukaillen: vain ammattiliittoon kuuluva voisi siis olla ammattilainen...?! Huolimatta henkilön kyvyistä/taidosta ym.?

Miksi minulla muka pitäisi olla kokemusta "ammattitatuoijista"?
        Niitä kokemuksia näyttää olevan muilla yllin kyllin. Minä vain totean tiettyjä tosiasioita. Ei sen sinua pitäisi mitenkään liikuttaa , haitata tai peräti vaivata. Jollei sitten tietynlainen intomielisyys estä näkemästä tosiasioita.

Oudosti laitoit sanomattomia sanoja suuhuni: olinko minä mielestäsi poistamassa tatuointeja maailmasta. Luepa tarkemmin, vaahtoamatta ;)

Laittomuudet ovat taas eri asia...niistähän minä.

• Rautalankaa
        Lain kirjain kirjoitti:

Pakko oikaista, koskapa keksit uuden merkityksen "ammattilaisuudelle". Ammattilainenhan on henkilö, joka saa ansiota tekemästään työstä, tatuoinnistakin. Siinä ei erotella, minkä tasoinen/ minkälainen moraali tekijällä on. Se on aivan sekundäärikysymys.

Ajatustasi mukaillen: vain ammattiliittoon kuuluva voisi siis olla ammattilainen...?! Huolimatta henkilön kyvyistä/taidosta ym.?

Miksi minulla muka pitäisi olla kokemusta "ammattitatuoijista"?
        Niitä kokemuksia näyttää olevan muilla yllin kyllin. Minä vain totean tiettyjä tosiasioita. Ei sen sinua pitäisi mitenkään liikuttaa , haitata tai peräti vaivata. Jollei sitten tietynlainen intomielisyys estä näkemästä tosiasioita.

Oudosti laitoit sanomattomia sanoja suuhuni: olinko minä mielestäsi poistamassa tatuointeja maailmasta. Luepa tarkemmin, vaahtoamatta ;)

Laittomuudet ovat taas eri asia...niistähän minä.

Minusta vaikuttaa siltä, että on merkityksetöntä, mitä sanon sinulle. Jos haluat kuulla tosiasioita todellisessa maailmassa, ota luuri käteen, soita tatuointistudioihin ja tiedustele heidän ikärajapolitiikkaansa. Se lienee järkevämpää, kuin ihmetellä asiaa täällä nimimerkkien piilosta.

• Lain kirjain
        Rautalankaa kirjoitti:

Minusta vaikuttaa siltä, että on merkityksetöntä, mitä sanon sinulle. Jos haluat kuulla tosiasioita todellisessa maailmassa, ota luuri käteen, soita tatuointistudioihin ja tiedustele heidän ikärajapolitiikkaansa. Se lienee järkevämpää, kuin ihmetellä asiaa täällä nimimerkkien piilosta.

Todellisesta maailmasta:
        Jos yksi ja toinen kertoo saaneensa alaikäisenä studiosta tatuoinnin, niin mikä funktio lisätiedustelulla olisi. Ajanhukkaa!

Sitäpaitsi: sinähän täällä itsekin vänkäät asioista nimimerkkien pilosta. Mitäs valittamista siinä sitten on?

• Rautalankaa2
        Lain kirjain kirjoitti:

Todellisesta maailmasta:
        Jos yksi ja toinen kertoo saaneensa alaikäisenä studiosta tatuoinnin, niin mikä funktio lisätiedustelulla olisi. Ajanhukkaa!

Sitäpaitsi: sinähän täällä itsekin vänkäät asioista nimimerkkien pilosta. Mitäs valittamista siinä sitten on?

En lähtisi arvioimaan tatuointialaa kokonaisuutena Suomi24:n viestien perusteella. Valitettavasti internetin virtuaalimaailma ja todellinen maailma ovat kaksi eri asiaa. Jos jotkut studiot tekevät tatuointeja ala-ikäisille, ei se tarkoita, että kaikki niin tekisivät. Tästä syystä ehdotin asian kysymistä suoraan alan ammattilaisilta.

En usko kenenkään olevan niin tyhmä, että kirjoittaisi tänne omalla nimellään. Silloinkaan, jos viesti sinänsä on asiallinen.

• Lain kirjain
        Rautalankaa2 kirjoitti:

En lähtisi arvioimaan tatuointialaa kokonaisuutena Suomi24:n viestien perusteella. Valitettavasti internetin virtuaalimaailma ja todellinen maailma ovat kaksi eri asiaa. Jos jotkut studiot tekevät tatuointeja ala-ikäisille, ei se tarkoita, että kaikki niin tekisivät. Tästä syystä ehdotin asian kysymistä suoraan alan ammattilaisilta.

En usko kenenkään olevan niin tyhmä, että kirjoittaisi tänne omalla nimellään. Silloinkaan, jos viesti sinänsä on asiallinen.

Eihän sitä kokonaisuutena pidäkään arvioida. Kuitenkin hämmästyttävän moni näyttää saaneen alaikäisenä tatuoinnin ilman huoltajan lupaa (nyt puhumattakaan lävistyksistä). Etenkin, kun otanta on näinkin pieni. Mitä mahtaneekaan olla suuremmalla otannalla prosentuaalinen osuus?

Jotain mätäähän siinä täytyy olla, että (kaikesta päätellen) moni tatuointi- ja lävistysliike toimii kuitenkin (ja uhalla) vastoin lakia.

Tärkein kysymys "alan ammattilaisille" olisikin:
        Eikö oma porukka saa bootlegejä ruotuun?

• Lain kirjain kirjoitti:

Eihän tämä mikään uskonkappale ollutkaan:
        Aloittajahan haluaa peesata tatuoinnin ottanutta, alaikäistä kaveriaan (ilm. ilman huoltajan lupaa). Toinen ottanut 15 vuotiaana tatuoinnin. Nimimerkki "Ruis" kaikestapäätellen alaikäisenä niinikään jne.
        Eikähän kukaan kertonut ottaneensa tatskaa kotipuoskarilla.
        Näyttää siltä, että moni tatskaaja venyttää omaatuntoaan rahan toivossa.
        Ei sillä, samat veitikat lienee värkkäämässä alaikäisille lävistyksiäkin, vaikka niidenkin alaikäraja on täysi-ikäisyyden raja!
        Moni tatska-ja lävistysliike oikein ilmoittaa tekevänsä (ainakin) lävistyksiä 15-16 -vuotiaille -ja lainvastaisesti, taas!

Onkohan heillä kiire käräjäoikeuteen?

otin ensimmäisen kuvani kun olin 27 vuotias :)

• Rautaa ja tatskaa
        Lain kirjain kirjoitti:

Eihän sitä kokonaisuutena pidäkään arvioida. Kuitenkin hämmästyttävän moni näyttää saaneen alaikäisenä tatuoinnin ilman huoltajan lupaa (nyt puhumattakaan lävistyksistä). Etenkin, kun otanta on näinkin pieni. Mitä mahtaneekaan olla suuremmalla otannalla prosentuaalinen osuus?

Jotain mätäähän siinä täytyy olla, että (kaikesta päätellen) moni tatuointi- ja lävistysliike toimii kuitenkin (ja uhalla) vastoin lakia.

Kyllä ammattitatuoijat negatiivisesti suhtautuvatkin kotipuoskareihin ja "scratchereihin" jotka pilaavat koko alan maineen huonolla työllä ja epäeettisellä toiminnalla. Mutta eihän heitä noin vain saa kitkettyä. Suomi on pieni maa. Oikeasti laadukkaiden studioiden määrä lienee muutamissa kymmenissä (oma mielipiteeni). Helpon rahan ja työn harhaluulossa alalle yrittää monenlaista "taiteilijaa", jotka surutta raapivat surkeita kuvia tietämättömien ihmisten nahkaan. Hällä väliä, onko täysi-ikäinen. Ainakin siihen asti, kunnes vihaiset vanhemmat tekevät rikosilmoituksen.

Tietenkin myös omassa keittiössä voi tehdä hyviä kuvia, sitä en kiellä, mutta käytännössä asia ei usein ole niin. Aika lohdutonta jälkeä olen itsekin nähnyt. Hienoimmillaan tatuoinnit ovat taidetta, mutta huonoimmillaan kammottavaa sontaa. Skaala on laaja.

En kannata ala-ikäisten tatuoimista ja olen muutenkin sitä mieltä, että koko tatuointikulttuuri on riistäytynyt käsistä.

• ammattilainen

Kunnon tatuointipaikka laittaa alaikäiselle tatuoinnin kunhan vanhempien lupa on olemassa. jos lupaa ei ole niin tatuointia ei myöskään laiteta.

• RevyFan
        ammattilainen kirjoitti:

Kunnon tatuointipaikka laittaa alaikäiselle tatuoinnin kunhan vanhempien lupa on olemassa. jos lupaa ei ole niin tatuointia ei myöskään laiteta.

Ja kaikki ei laita edes luvan ja vanhempien kanssa.

• RevyFan
        Lain kirjain kirjoitti:

Luuletkos että tänne sitten kirjoittaisi kovinkin moni aikuinen tatskan omistaja? Tämän perusteella on turha sanoa YHTÄÄN mitään. Suuremmalla otannalla tämä saisi vahvistuksen, koska useat laatuliikkeet eivät tosiaan tee edes luvan kanssa alaikäisille. Muistan lukeneeni että näkyvälle paikalle ei aina edes aikuinen saa tatuointia jos se on henkilön ensimmäinen. Täysin liikekohtaista tietenkin. Ja tuon tosiaan kyseenalaistan että onko alaikäisen tatuointi edes laitonta? Muistan lukeneeni juuri päinvastoin, että mikään laki ei sitä kieltäisi.

• dcdhe424rf

Annapa viite, ei ole kiellettyä. 15 vuotias vastaa omista teoista. Muutenhan kaiken maailman piercingit olisi myös. Mutta alaikäisiä ei pidä silti tatuoida, ja tatskaajat pitävät vapaehtoisesti 18v. rajasta kiinni, koska ottavat mielummin asiakkas joiden uskovaiset vanhemmat ei tule myöhemmin kyläilemään. Monessa liikkeessä on 15 v. vanhempien luvalla.

• kyllä näin on

aika moni liike tekee alaikäiselle tatuoinnin jos on huoltajan suostumus eikä sen tietääkseni mitenkää laitonta ole

• tattooed-96

Missäköhän pykälässä tuo lukee???? Helevetti soikoo minu tietääkseni missään laissa ei lue ettei alaikäistä saa tatuoida.. Eikä kyllä minunkaan tatuoija sanonut ettei voisi tatuoida minua koska olen alaikäinen. Ja minulla oli vanhemmat mukana kun kuva tehtiin, eli lupa oli...

• Ota vaan

Se on laillista. Sitä ei ole kielletty. Ja vanhemmat ei voi päättä miten typeriä lapset on. Minullakin on tatuointi jonka otin 14 vuotiaana luvalla, pieni ja semmoisessa paikassa että sen voi piilottaa, eli jalkapöydässä ja se on mun äitin nimi, sen jälkeen otin 4 lepakkoa nilkkaan. Nyt on ikää 32 ja en TODELLAKAAN KADU YHTÄKÄÄN TATUOINTIANI. Ota vaan sen tatska jos olet miettinyt sitä pari vuotta!(:

• millye

Itse olin 17-vuotta kun otin ensimmäiseni tuossa kesällä ja se oli täysin heittäydytty teko. Tosin olin pienestä pitäen ihaillut isäni tatuointeja ja olin varma että tulen ottamaan tatuoinnin kun vain saan. Äiti vastusti tatuoinnin ottoa tietysti. Isäny kuoli ja pyysin että saisin ottaa tautoinnin hänen muistolleen, enkä ole katunut hetkeäkään tuota päätöstä. Isä on mukanani nyt ja aina!
      Mieti, onko tatuoinnilla viesti? Onko se hyvän näköinen vielä, kun täytät 30, 40, 50 jne. Onko se kovin näkyvällä paikalla.. Saatat haluta piilottaa sen kun olet 99-vuotta :D. Itsellä alavalinnan takia piilotettavissa tatuointi ja ihan hyvä näin :).

• odottaa

vielä se pari vuotta. itsekkin olen suunnitellut tatuointia 2vuotta ja kuva ja paikka tatuoinnille on keriinnyt muuttua :P heeh.. noh, kohtapa sen menen tekemään :)

• jepsjepsjee

Jo nuoresta asti olen ajatellut hankkivani tatuoinnin sillä taidettahan ne ovat. 15-17-vuotiaana oli mielessä eräs kuva ja epäröin sen kanssa joten en ottanut sitä, en vaikka täytinkin 18. Nyt kun olen päälle toisen kymmenen se ajatus on muutaman vuoden muhinut ja tatuointi-ideoita on jo muutama, ja viimuinen versio alkaa pikku hiljaa hahmottua joten enköhän sen tässä viimeistään 1-3 vuoden aikana ota.
      Eli suosittelen odottamaan, kiität itseäsi myöhemmin.

• odotustaodotusta

odottamaan. Minulla 15 vuoden ikäsestä yli kahdenkymmenen on mieli kerennyt muuttua moneen moneen otteeseen.

• däigädäigä

mä sain tatuoinnin 17-vuotislahjaksi vanhempien suostumuksella. Täytän kohta 19 enkä päivääkään ole katunut, päinvastoin. Otin kuvan paikkaan missä tarvittaessa voin myös peittää sen, siis nilkkaan. Mun mielestä voi ihan hyvin ottaa alaikäsenäkin jos vaan tarkoin harkitsee ja suunnittelee koon, paikan yms. Jos myöhemmin alkaa kaduttaan että tyhmyyttään meni tollasen ruman kuvan ottamaan joskus teinivuosina ni sit on vähän ikävämpi juttu. Mut tosiaan jos haluut tatuoinnin ni siitä vaan, se on ihan sun oma asia. Mut suunnitella kannattaa tarkoin niin itse kuva kuin se mahdatko tykätä kuvasta enää myöhemmin ja mihin se kannattaa laittaa

• freakuy

sattuuko jos ottaa tatuoinnin korvantaakse? oon jo jonkun aikaa miettiny sitä ja aattelin että josko täälläois ihmisiä jotka ois ottanu tatskan korvantaa.

• puhelu

Tatuointien ikäräjät riippuvat ammattiliitosta. Jos lrityksen ammattiliitto ei kiellä niin tatuoija voi tehdä tatskan vaikka 12-vuotiaalle lapselle, sillä Suomen laki ei tätä kiellä.

• Kandee miettii kunnol et haluuks oikeesti ottaa tatuoinnin ja just et onks sil kuval/tekstil oikeesti joku merkitys. Mä oon 16 ja oon ottanu tatuoinnin, vanhempien luval. Onn tosi tyytyväine tähän. Et jos oot miettiny kunnol nii sit kannattaa mennä vaa ottaa se. :)

• Jassu

Iite otin ekan tatuoinnin 12 vuotiaana ja oon nyt 17. Oon vielki tosi tyytyväinen tatskaan :) ota tatuointi jos halut mut mieti eka! :)

• hei! missä otit tatuoinnin ja onkse venyny tai jotai kun oot kasvanu? :D

• ;)

Moi, olen 14 vuotias tyttö ja haluan ehkä joskus ottaa tatuoinnin mutta odotan jonkun aikaa, mutta jos otan tatuoinnin nuorena ja joskus kadun sitä se muistuttaa ainakin nuoruuttani ;) Ette voi ajatella että koska tekin odotitte niin hänkin saa luvan odottaa ja jos susta siltä on tuntunut pitkän aikaa että haluat tatuoinnin niin mene ihmeessä ottamaan semmoinen. Ei se maailmaa kaada eikä sotia synny semmoisen takia mutta muista että kannattaa aina miettiä eettä ihanko varmasti. Ajattelin ottaa jo ensi vuonna Turkissa jonkun mikä symboloi rakkauttani Turkkia kohtaan mutta en ole vielä varma, aikaa on kumminkin vielä harkita. Ps. Olen minäkin kristinuskoinen ja uskon Jeesukseen mutta en tuomitse kaikkea niinkuin yleensä kaikki luulevat kristityistä joten olkaapa hyvä ja lopettakaa semmoinen kun siihen törmää aika monessa keskustelu topicissa ;)

• salkin1

Itse neuvoisin odottamaan vielä tovin, en antaisi omien lapsien ottaa ennen kuin täyttävät sen 18 vuotta, tai osoittavat osaavansa ottaa vastuuta omista päätöksistään ja teoistaan aikuisen ja vastuullisen ihmisen tavoin. Itselläni siis tosiaan on tatuointeja ja lapsia...

Toisaalta kyllä mielestäni on pienimpiä murheita se, ottaako joku nyt sen tatuoinnin 16 vuotiaana vai sitten kahden vuoden päästä. Tämä asia on helppo laittaa mietintämyssyyn ja harkita... Kun taas sitten on niitä idiootteja jotka kärrää viinaa noille nuorille ja kännipäissä sitten paneskellaan ja päädytään yllättäen raskaiksi... Siinä hetkessä on sitten pikkasen vaikeempi muuttaa sitä "päätöstä" ryhtyä vanhemmaksi. Toki on hyviä teini vanhempia, itsekin tunnen muutaman, mutta silti...
      Se miten tämä liittyy tähän keskusteluun on siinä, että miksi nuorten kännäämistä pidetään "hyväksyttynä" pahan kun taas tatuointeja ei voida hyväksyä yleisellä tasolla? Kuitenkin kännipäissä tehdyt (sillä hetkellä hyvältä tuntuneet) päätökset saattavat olla paljon vahingollisempia kuin tatuointi, ja vieläpä paljon kauemmin kuin tatuointi, tatuointi kun on vain sukupolven ikäinen...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      324
      6309
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      67
      4154
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      41
      3495
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      81
      3406
    5. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      93
      3350
    6. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      185
      3263
    7. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      102
      2698
    8. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      58
      2655
    9. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      216
      2391
    10. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      78
      2113
    Aihe