Eli tilanne on seuraava:
Sairastuin juuri ennen lomaviikkoani sunnuntaina. Loma alkoi maanantaina. Ajattelin sunnuntaina ja vielä maanantaina, että kyseessä on pikku flunssa, enkä lähtenyt lääkäriin hakemaan sairaslomatodistusta. Tiistaina olo oli niin kipeä, että hakeuduin lääkäriin, diagnoosina keuhkoputkentulehdus. Lääkäri kirjoitti minulle tuolloin (loman 2. päivänä) sairaslomatodistuksen lomaviikolle, eli maanantaista sunnuntaihin.
Nyt kiistelemme esimiehen kanssa siitä, että kuuluuko minun saada nuo lomapäivät itselleni takaisin. Ilmoitin sairaudestani työpaikalleni lomaviikon tiistaina, eli samana päivänä kuin kävin lääkärissä. Kuitenkin lääkärin sanojenkin mukaan on selvää, etten kehittänyt tuota keuhkoputken tulehdusta itselleni tiistain aikana, ja siksi hän kirjoitti sairaslomatodistukseen sairaslomapäiviksi maanantai->sunnuntai.
Työnantaja on kuitenkin sitä mieltä, että koska tein ilmoituksen sairaudestani vasta tiistaina, niin en ole oikeutettu saamaan lomapäiviäni takaisin. Mutta mitä sanoo puolueeton laki?
Entä sitten, kun lomani ensimmäiset kaksi päivää (ma, ti) olivat virallisia lomapäiviä ja lomani seuraavat 3 päivää (ke, to, pe) olivat "pekkaspäiviä". Tein ilmoituksen sairaudestani ennen pekkasia - kuuluuko minun saada edes nuo pekkaset takaisin?
7 pvän omavastuusta olen kyllä kuullut, mutta tämä tilanne ei ehkä kosketa nyt sitä...
Lomalla sairastuminen, tai ennen lomaa sairastuminen lähinnä...
2
3820
Vastaukset
- ....
Koska olet ensin aloittanut loman ja vasta sitten sairausloman, olet ensisijaisesti lomalla. Täten maanantaista kirjoitettu sairausloma tekee sinulle 7 päivän karenssin jonka jälkeen tulevat lomapäivät saat takaisin pyytämällä.
Jos olisit ilmoittanut sairaudestasi viimeistään sunnuntaina klo 23.59, olisi sairauslomasi alkanut ennen lomaasi ja tällöin tilanne olisi ollut täysin eri.
Periaatteessa pekkasten tilanne on sama, eli aloitit niiden käyttämisen loman yhteydessä ennen sairauslomaasi, mutta tästä voi olla erilaisia tulkintoja työehtosopimuksista riippuen. "Pekkaset" kun eivät ole laissa. - pekkasia, mutta
Minulla ei ole pekkasia, mutta minun on mahdollisuus pitää saldovapaita erikseen sovittuina ajankohtina. Yhden kerran olen sairastunut siten, että minun olisi pitänyt sairauslomani aikana olla saldovapaalla. Ilmoitin esimiehelleni, että olen sairaana ja että luonnollisesti perun minulle myönnetyn saldovapaan. Ja näin toimittiin. Sain siis pitää "sairausloman alle" jääneen saldovapaan tuonnempana. En tiedä, voiko pekkasia rinnastaa saldovapaisiin, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832