Pahat pms-oireet/pillereistä helpotus

neiti v***tus

Moi kanssasisaret.

laitanpa tämän viestini nyt tännekin, kun kuukautiskeskustelusta en vastauksia saanut...

olen 29-vuotias nainen ja koko elämäni kärsinyt jonkinaisteisista pms-oireista. Oireet iän myötä pahentuneet ja ongelmattomia päiviä on sanotaan reilu viikko kuukaudessa.

Kävin gynellä ja sain kaikenlaisia reseptejä, joita voisin kokeilla nyt sitten kyseiseen vaivaan. Ensinnäkin e-pillerit (jotka tekivät minusta aikoinaan hirviön) Yasminelle-merkkiset. Myös minipilleriresepti nyt kourassa ja keltarauhasresepti osittaiseen käyttöön jos ei kumpikaan pilleri sovi/tuo helpotusta. Äidilläni vastaava ongelma nuorena ja kärsi keltarauhashormonin puutteesta.

Kysyisin nyt kokemuksia, onko mieto e-pilleri tai minipilleri tuonut helpotusta mielialaan ja hormonitoimintaan? Jakakaa kokemuksia...olen hyvin toiveikas, että tämä kestov*****s loppuu;)

11

5547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutos täälläkin

No mulla on PCOS ja siinähän nimenomaan progesteronin puutetta on, ja mulla kyllä e-pillerit auttavat mielialaan ja muutenkin hyvinvointiin, ja auttavat myös vuoto-ongelmiin (tai oikeastaan siihen että vuotoja ei ole).

• neiti v****tus

Eli polikystiset munasarjat? Mulla ultrattiin nyt viimekäynnillä munasarjat, ei lääkäri mainunnut muuta kuin että normaalit ovat.
        Mutta voihan se tietty olla, että lievänlaisesti on tota keltarauhasen puutetta olemassa, jossakin välissä mulla oli myös välivuotoja:(
        Pahinta on kuitenkin nämä iho-ongelmat, mielialan vaihtelut ja ikävät kuukautiset. Varsinkin se viikko ennen kuukautisia on suoraan sanottuna yhtä helvettiä.
        Odotan todella, että pääsen ens kierrosta aloittamaan, ajattelin kokeilla ensin ihan minipilleriä, kun e-pilleri ei ainakaan aikanaan käynyt, estrogeenia on omasta takaa jo niin paljon.

• kuin PCOS
        neiti v****tus kirjoitti:

Eli polikystiset munasarjat? Mulla ultrattiin nyt viimekäynnillä munasarjat, ei lääkäri mainunnut muuta kuin että normaalit ovat.
        Mutta voihan se tietty olla, että lievänlaisesti on tota keltarauhasen puutetta olemassa, jossakin välissä mulla oli myös välivuotoja:(
        Pahinta on kuitenkin nämä iho-ongelmat, mielialan vaihtelut ja ikävät kuukautiset. Varsinkin se viikko ennen kuukautisia on suoraan sanottuna yhtä helvettiä.
        Odotan todella, että pääsen ens kierrosta aloittamaan, ajattelin kokeilla ensin ihan minipilleriä, kun e-pilleri ei ainakaan aikanaan käynyt, estrogeenia on omasta takaa jo niin paljon.

Voihan se sinun tapauksessasi olla muutakin kuin polykystiset munasarjat, ihan yksinkertaisesti vain kroppasi ei tuota tarpeeksi progesteronia jostain syystä, ja kuten sanoit että äidilläsi oli sama juttu, se on varmasti perinnöllistä. Sinulle voisi sen takia ne minipillerit sopiakin, koska niistä saisit sitä puuttuvaa keltarauhashormonia.

Joskus olen kyllä myös kuullut tapauksista joissa lievä PCO voi oireilla keltarauhashormonin puutokseen tapaan, tällöin lievänä se voi tarkoittaa että munasarjoissa kehittyy kyllä vain muutamia munasoluja kuten normaalisti mutta rakkula puhkeaa liian aikaisin eikä siis kehity tarpeeksi pitkälle, jolloin se ei kerkeä tuottamaan riittävästi keltarauhashormonia. En todellakaan tiedä onko sinun tapauksessasi kyse tästä, todennäköisesti ei koska olet gynekologin juttusilla jo käynyt.

Suosittelen että kokeilet minipillereitä ja jos niistä ei ole apua, niin etsit käsiisi jonkun tosi hyvän gynekologin, ja pyydät tutkimaan perinpohjaisesti mistä on kyse. Tuohan nimittäin vaikuttaa siihenkin sitten joskus jos haluat lapsia.

• neiti v****tus
        kuin PCOS kirjoitti:

Voihan se sinun tapauksessasi olla muutakin kuin polykystiset munasarjat, ihan yksinkertaisesti vain kroppasi ei tuota tarpeeksi progesteronia jostain syystä, ja kuten sanoit että äidilläsi oli sama juttu, se on varmasti perinnöllistä. Sinulle voisi sen takia ne minipillerit sopiakin, koska niistä saisit sitä puuttuvaa keltarauhashormonia.

Joskus olen kyllä myös kuullut tapauksista joissa lievä PCO voi oireilla keltarauhashormonin puutokseen tapaan, tällöin lievänä se voi tarkoittaa että munasarjoissa kehittyy kyllä vain muutamia munasoluja kuten normaalisti mutta rakkula puhkeaa liian aikaisin eikä siis kehity tarpeeksi pitkälle, jolloin se ei kerkeä tuottamaan riittävästi keltarauhashormonia. En todellakaan tiedä onko sinun tapauksessasi kyse tästä, todennäköisesti ei koska olet gynekologin juttusilla jo käynyt.

Suosittelen että kokeilet minipillereitä ja jos niistä ei ole apua, niin etsit käsiisi jonkun tosi hyvän gynekologin, ja pyydät tutkimaan perinpohjaisesti mistä on kyse. Tuohan nimittäin vaikuttaa siihenkin sitten joskus jos haluat lapsia.

Ehkä meidän kaupungin paras, et jos tarvitaan perinpohjaisempia tutkimuksia, niin ihan varmasti ne
        tarvittaessa teettää. Hän kyllä tietää äitini hormonihistoriasta ja siksi ehkä määräsi nyt nämä minipillerit. Itse olen jonkin aikaa miettinyt, et minulla voisi olla lieväasteinen PCOS, karvoitusta ei muutoin ole kuin leukaan tulee aina sellaisia hormonikarvoja pari.(Niitä tosin myös äidillä). Enkä ole mitenkään ylipainoinen jne. Mutta aknea on, pahentunut tässä iän myötä, et voi hyvin ollakin, et keltarauhashormonista eli tästä minipilleristä olis apua! Menkat on välillä aika kipeät myös. (Ollut aina)
        Mulla se ultra tosiaan tehtiin, mutta munasarjat ovat terveet. Voit hyvinkin olla oikeassa, että lieväoireisesta PCOS:stä tässä olis kyse, jos sellaistakin on. Masennus/mielialan vaihtelut ollut oireena muutaman vuoden.

• edellisiin vastannut

Ehkä meidän kaupungin paras, et jos tarvitaan perinpohjaisempia tutkimuksia, niin ihan varmasti ne
        tarvittaessa teettää. Hän kyllä tietää äitini hormonihistoriasta ja siksi ehkä määräsi nyt nämä minipillerit. Itse olen jonkin aikaa miettinyt, et minulla voisi olla lieväasteinen PCOS, karvoitusta ei muutoin ole kuin leukaan tulee aina sellaisia hormonikarvoja pari.(Niitä tosin myös äidillä). Enkä ole mitenkään ylipainoinen jne. Mutta aknea on, pahentunut tässä iän myötä, et voi hyvin ollakin, et keltarauhashormonista eli tästä minipilleristä olis apua! Menkat on välillä aika kipeät myös. (Ollut aina)
        Mulla se ultra tosiaan tehtiin, mutta munasarjat ovat terveet. Voit hyvinkin olla oikeassa, että lieväoireisesta PCOS:stä tässä olis kyse, jos sellaistakin on. Masennus/mielialan vaihtelut ollut oireena muutaman vuoden.

Juu, hyvä gyne on todellakin kullan arvoinen asia :) Monet eivät ota näitä juttuja tosissaan, varsinkin mitä tulee mielialanmuutoksiin. Mullakin oli jossain vaiheessa niin kamalaa masennusta, että melkein haudoin itsemurhaa ja mitä ikinä, se oli kamalaa...ja saman tien kun aloitin sitten syömään e-pillereitä eli hormonit tasaantuivat, alkoi elämä taas maistumaan.

Mielialan muutokset ja toi akne tosiaan vähän viittaisi johonkin PCO:n tyyppiseen ongelmaan, tosin voihan näitä erilaisia hormoniongelmia olla paljon muitakin. Onhan sekin mahdollista että jollain naisilla on todettu PCOS vaikka heillä ei ole polykystisiä munasarjoja. Eli välttämättä ne rakkulat eivät ole ainoa diagnoosin aihe.

Mut tsemppiä sulle, toivottavasti minipillerit auttavat! :)

• on vähän

kuin nuorallatanssia. Se on heikompi, mutta juuri kyllin voimakas ehkäisyyn. Useinmiten.

Auttoi - sivuvaikutuksia ei ole ilmaantunuut )tai ihan mitättömiä - eikä lapsikaan ole lähtenyt kehittymään.

• neiti v****tus

et sinällään ei olis maailman loppu jos jotain lapsia alkais tulemaan, mutta ei olis kyl nyt tarkoitus. Minkä merkkisiä sulla, mulle määrättiin Cerazette.

• Mä kokeilin

et sinällään ei olis maailman loppu jos jotain lapsia alkais tulemaan, mutta ei olis kyl nyt tarkoitus. Minkä merkkisiä sulla, mulle määrättiin Cerazette.

vähän kaikkea. Kaverille yks sopi ja mulle ei ollenkaan. Joten teen sulle ISON palveluksen ja en taatusti mene sanomaan mitään merkkiä ja mahdollisesti johtamaan sua harhaan.

• s-p+,.

Seuraavaksi suora lainaus nimimerkiltä Beatrix*.

"Näköjään olet saanut jo monta vastausta, joissa kaikissa ehdotetaan eri neuvoa. Minulla olisi vielä yksi :D.

Endometrioosi ja PMS saattaa johtua molemmat samasta syystä: kehosi väärästä estrogeeni-progesteroni-tasapainosta. Joidenkin uudistusmielisten lääkärien mukaan liiallinen estrogeeni suhteessa progesteroniin aiheuttaa juuri PMS:ää, endometrioosia, kuukautishäiriöitä- ja kipuja jne. Ehkäisypillerien estrogeeni lisää epäsuhtaa, ja niiden synteettinen progestiini entuudestaan estää Oman progesteronisi estrogeenia tasapainottavaa toimintaa. (Progesteroni siis on estrogeenin ns. antagonisti, se estää sen vaikutuksia.) E-pillerit saattavat joskus viedä ojasta allikkoon.

Sinun oireitasi saattaisi ehkä auttaa luonnollinen progesteroni (ilman e-pillerien käyttöä siis). Suomesta saa reseptillä ainakin sellaista valmistetta kuin Lugesteron, jota käytetään mm. juuri endokipujen hoitoon. Lisäksi nettikaupoista saa tilattua luonnollista progesteronia sisältävää voidetta, jota annostellaan siis iholle, ja jonka vaikutus on sen vuoksi melko mieto ja sitä voi turvallisesti kokeilla. Tätä ei ole Suomessa saatavilla apteekista reseptivapaana, mutta esim. usassa kyllä (samaan tapaan kuin suomessa estrogeenivoiteet). Lugesteronin vaikutus (emättimestä tai suun kautta annosteltuna)lienee voimakkaampi, ja se aiheuttaa suuremmat piikit vereen. Tästä syystä sillä saattaa olla sivuvaikutuksia. Suosittelen kokeilemaan progesteronia. Olennaista on, että se on siis Luonnollinen progesteroni, ei progestiini.

Jos kiinnostaa lukea aiheesta lisää (piiiitkä teksti ja englanniksi), tässä linkki: http://www.drlam.com/A3R_brief_in_doc_format/Estrogen_D ominance.cfm

Tuossa tekstissä on vähän epäammattimaisen kuvan antavia painotuksia punaisella ja boldilla jne, mutta asiasisältö välittynee silti ;)    

• Lisbeth81

Joo. Mä söin pillereitä neljä vuotta. Ne sulkevat munasarjojen oman toiminnan. Lopetin pillerit ja elimistöni meni aivan sekaisin, mulla puhkes PCOS, eikä munasarjat oo sen jälkeen enää saaneet omaa toimintaansa takaisin. En enää ikinä alkais syömään pillereitä ja "hoitaan" pcos:ää niillä, uskon, että tilanne vaan pahentuis entisestään niiden syönnin jälkeen, taas. Kannatan ehdottomasti tän hoitoon luonnollisia vaihtoehtoja, vitamiineja, yms. Nyt aion kokeilla Femicuria eli siveydenpuu-yrttiä tautiini. Se saattaa parantaa elimistön keltarauhashormonin tasoja, mitkä ovat usein pcos:läisillä alhaiset. Vituttaa että tällasen paskan kanssa joutuu elään e-pillerien takia.

• Tiinamnaim

Tuota oon miettinyt että sopisiko PCO:laiselle pelkkää progesteronia sisältävä valmiste. Kun tilaanhan liittyy usein estrogeenin liiallinen määrä suhteessa progesteroniin estrogeeenidominanssi. Niin voisi tasapainottaa ja tuoda helpotusta PMS ja mielialaoireisiin jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      123
      3982
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      314
      2049
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1811
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1727
    5. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1710
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1661
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      443
      1518
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1266
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1252
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      440
      1218
    Aihe