englannin to-infinitiivi

apuaaaaa

oon kolunnut koko netin läpi ettien jotakin sivustoa missä kerrotaan englannin to-infinitiivin käytöstä (omista kielioppikirjoista ei paljon apua) mutta en löydä mistään mitään. en ymmärrä sen käytöstä sellasta juttua, että onko tää infinitiivi siis ihan perusverbi? ja minkälaisiin _verbeihin_ tulee/ei tule to-tunnusta? jos kukaan ymmärsi mitään, niin olisin kiitollinen jos joku voisi selventää tän asian mulle :)

7

2884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

...tulee aivan kaikkiin verbeihin esim. tilanteessa I wanted to know (halusin tietää), I wanted to see the film, I wanted to read the book.. tai vaikka I travel to get away from it all (matkustan päästäkseni eroon tästä kaikesta)

• on ihan

peruskamaa, eli löytyy jokaisesta kielioppikirjasta. Infinitiivin eteen tulee aina to-partikkeli lukuunottamatta tiettyjä erikoistapauksia. Kun ne erikoistapaukset osaa, niin aina muulloin infinitiivin eteen tulee se to.

Infinitiivi on verbin perusmuoto, eli siis suomessa esimerkiksi tulla, mennä, katsoa ovat verbin infinitiivejä.

• selvensi asiaa

kiitos ja kumarrus :)

• vast282
        selvensi asiaa kirjoitti:

kiitos ja kumarrus :)

Lisätietoa englanniksi, esim.:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Infinitive#Uses_of_the_bare_infinitive

Esimerkiksi näiden verbien jälkeen ei tule "to":
        ¤ can (I can swim)
        ¤ may, might, should, would
        ¤ must (I must go)
        ¤ see (I saw it happen = näin sen tapahtuvan)
        ¤ make (I made him do it = sain hänen tekemään sen)

• kjlkjlk

Kun seuraavat suomenkieliset lauseet kääntää, niin mistä tietää tuleeko aktiivi vai passiivimuotoinen infinitiivi?

Emme voi tehdä sitä.
      We can’t do it.
      Sitä ei vain voi tehdä.
      It just can’t be done.
      Minun täytyy myydä kaikki sarjakuvakirjani.
      I must sell all my comic books. / I have to sell all my comic books.
      Ne täytyy myydä heti.
      They must be sold immediately. / They have to be sold straight away
      Bettyn ystävien pitäisi auttaa häntä.
      Betty’s friends should help her.
      Bettyä pitäisi auttaa jotenkin.
      Betty should be helped somehow.

• Peruskielioppia

"Kun seuraavat suomenkieliset lauseet kääntää, niin mistä tietää tuleeko aktiivi vai passiivimuotoinen infinitiivi?"

Ensinnäkin onnittelut siitä, että englanninkieliset virkkeesi ovat kaikki oikein, ja jopa ihan luontevaa kieltä! Aktiivi- tai passiivi-infinitiivin valinnan ratkaisee tietysti se, onko kysymyksessä aktiivissa vai passiivissa oleva verbi.

"(Me) emme voi tehdä sitä" on tietysti aktiivissa, koska lauseessa on yksikön kolmannen persoonan subjekti "me", vaikka sitä ei olekaan kirjoitettu näkyviin. Suomessa ei subjektina olevaa persoonapronominia aina tarvita. Sinulta lienee jäänyt jossakin vaiheessa oppimatta subjektimahdollisuudet. Persoonia on kuusi, kolme yksikössä ja kolme monikossa:

yks.
        1. (minä) tiedän
        2. (sinä) tiedät
        3. hän/jokainen/tämä poika jne. tietää

mon.
        1. (me) tiedämme
        2. (te) tiedätte
        3. he/ne/nämä pojat jne. tietävät

"Sitä ei vain voi tehdä."
        Virkkeessä ei ole mitään yllä mainituista aktiivin verbimuodoista, eli virkkeestä ei käy ilmi KUKA tai MIKÄ ei voi tehdä "sitä". Niinpä sen voi kääntää englanniksi passiivissa.

"Minun täytyy myydä kaikki sarjakuvakirjani."
        Tämä on suomen kielen erikoisuus. Subjekti on genetiivissä eli omistusmuodossa (!) (minun). Suomessa ei sanota "Minä täydyn myydä...", mutta kaikissa germaanisissa kielissä asia ilmaistaan näin. Tekijä (minä) tiedetään, joten käännös on aktiivissa.

"Ne täytyy myydä heti."
        Ei ilmene, kuka myy tai kenen täytyy myydä. Siis passiivikäännös.

"Bettyn ystävien pitäisi auttaa häntä."
        Jälleen subjekti on omistusmuodossa pitäisi-verbin takia. Kysymyksessä on kuitenkin selvästi monikon 3. persoona, koska Bettyn ystäviä on enemmän kuin yksi.

"Bettyä pitäisi auttaa jotenkin."
        Betty ei itse auta ketään. Betty ei siis ole subjekti, vaan objekti, eli auttamisen kohde. Auttajaa/Auttajia ei tiedetä, joten passiivi-infinitiivi tarvitaan.

• Jääkiekkosuomea

"Subjekti on genetiivissä eli omistusmuodossa (!) (minun)."

Aivan oikein. Täytyy kuitenkin todeta, että monet osaavat suomea kovin huonosti eivätkä käytä oikeata muotoa subjektina. Seuraus saattaa olla kerrassaan hupaisa. Torinon talviolympialaisten jääkiekon finaalissa pelasivat Suomi ja Ruotsi. Erätauolla toimittaja kysyi Ylen asiantuntijana olleelta Esa Tikkaselta, miten Suomen peliä voitaisiin parantaa.

Tikkanen vastasi: "Puolustajat pitää ampua." Kukaan ei kuitenkaan ampunut Ruotsin puolustajia, ja Suomi hävisi ottelun. Tikkanen tietysti tarkoitti: Puolustajien pitää ampua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe