Forester Diesel ajettu

sumppimiäs

Kävin eilen Laakkosella ajamassa uuden Forester dieselin.

Asiallinen auto ja tuntui heti sopivalta, vaikka tällä hetkellä eurooppalaisella ajankin. Subaruita on kuitenkin viisi kappaletta ollut aiemmin eli merkki ei ole outo.

Diesel on tehokkaan tuntuinen ja hämmästyttävän hiljainen ainakin 1,9 TDI:n jälkeen. Taitaa olla Hondan dieselin ohella yksi hiljaisimmista.

Mitään syvälle meneviä analyysejä ei puolen tunnin koeajon perusteella voi antaa, mutta en autosta pahaa sanottavaa löytänyt. Nykyinen 2008 mallin Octavia on ehkä vielä tukevampi ja parempi ajettava, mutta Subarun neliveto taas kiinnostaa enemmän.

Rengasmelu on saatu kohtalaisen hyvin aisoihin ainakin etupenkiltä. Takana sitä on enemmän. Rengaskoko on maltillinen 215/65/16 ja aluvanteet kuuluvat dieselin mukaan perusmallista alkaen.

Koeajettu auto oli perusvarusteilla ja se riittää minulle, tosin Xenonit saisivat kuulua kauppaan, kuten Legacyssa. Lisäksi automaatti-ilmastoinnissa saisi olla lämpöasteille oma näyttö. Nyt niitä joutuu tihrustamaan pyöritettävästä kytkimestä.

Kaiken kaikkiaan varsinkin perusmallin 31400 euron hinta on laatuun nähden erittäin kilpailukykyinen ja ei ihme, että Kia tiputti Sportagen ja Sorenton hintoja...
Katsokaapa vaikka, ominaisuuksiltaan selvästi vaatimattomampi Sportage 2,0 CRDi 4WD EX Cross
on nyt 30990 euroa.

39

10815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se riippuu

      Hiljaisuus riippuu käytetystä tekniikasta, ja viimeisimmällä commonrail järjestelmällä jossa piezo suuttimet ja korkea paine, saadaan erittäin pehmeä käyntiääni.

    • Foresterista
      • Helv!

        Mitä sä linkität tuota joka paikkaan? Ilmi selvä trolli! Ja minä en kyllä puhuisi Kiasta ja Subarusta edes samana päivänä.


      • forre
        Helv! kirjoitti:

        Mitä sä linkität tuota joka paikkaan? Ilmi selvä trolli! Ja minä en kyllä puhuisi Kiasta ja Subarusta edes samana päivänä.

        tuo linkittäjä, ja sen kertomuksen päähenkilö taitaa olla pahasti häir******yt henkilö josta ei kannata välittää, jos jotakin tietää autoista, tietää myös subarun ja kian eron, no joo, ei meidän tartte muita merkkejä (kiaa)haukkua.


      • omistajalta
        Helv! kirjoitti:

        Mitä sä linkität tuota joka paikkaan? Ilmi selvä trolli! Ja minä en kyllä puhuisi Kiasta ja Subarusta edes samana päivänä.

        ja se on kyllä parasta tietoa kun haukkuu itse omistaja auton. Olihan siellä yhteystiedotkin.
        Huonoa on laatu.


      • vaan...
        omistajalta kirjoitti:

        ja se on kyllä parasta tietoa kun haukkuu itse omistaja auton. Olihan siellä yhteystiedotkin.
        Huonoa on laatu.

        Kerrotko, mikä auto sinulla muuten on?


    • kiinnostaa.

      "ominaisuuksiltaan selvästi vaatimattomampi Sportage 2,0 CRDi 4WD EX Cross
      on nyt 30990 euroa."

      Sportagen omistajana, mielenkiinnosta myös Foresteria seuranneena kiinnitin huomiota tuohon lauseeseen. Millä tavalla Sportage CRDi EX Cross on ominaisuuksiltaan "selvästi vaatimattomampi" kuin uusi diesel Forester? Moottoritehot on samaa luokkaa (Kiassa vähän enemmän), kulutus saattaa olla Foresterissa pienempi, Foresterin neliveto on ehkä maantiellä parempi mutta Kian toteutus taas on vakuuttavampi maastossa (diesel-Foresterissa ei ole sitä alennusvaihdettakaan)... En luulisi varustelustakaan löytyvän merkittävää eroa. Mutta kerro sinä, niin en joudu penkomaan merkkien nettisivuja.

      • Ammattilainen

        "Foresterin neliveto on ehkä maantiellä parempi mutta Kian toteutus taas on vakuuttavampi maastossa (diesel-Foresterissa ei ole sitä alennusvaihdettakaan)..."

        Tuo lause kalahti. Oli sitten Kiassa minkälainen vetotapa hyvänsä, niin Foresterissa on yksi parhaista ja yksinkertaisimmista nimenomaan MAASTOSSA toimivista nelivedoista. Googlella löytyy jos epäilyttää...


      • Ammattilainen
        Ammattilainen kirjoitti:

        "Foresterin neliveto on ehkä maantiellä parempi mutta Kian toteutus taas on vakuuttavampi maastossa (diesel-Foresterissa ei ole sitä alennusvaihdettakaan)..."

        Tuo lause kalahti. Oli sitten Kiassa minkälainen vetotapa hyvänsä, niin Foresterissa on yksi parhaista ja yksinkertaisimmista nimenomaan MAASTOSSA toimivista nelivedoista. Googlella löytyy jos epäilyttää...

        Lainaus TM:stä:

        "Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa."

        ja Ajovalosta:
        "Ajettavuudessa selkeä puute on tunnoton ohjaus. Sportage onkin parhaiten kotonaan kaupungissa ja pikkuteillä, mutta sinänsä vakaasti Sportage etenee maantielläkin. Tucsonin tavoin nelivedon voi kytkeä jatkuvaksi alle 35 km/h nopeudessa, josta se automaattisesti muuttuu tarvittaessa kytkeytyväksi nopeutta nostettaessa. Lukkoja Sportagessa ei ole."

        Subarusta (Hesari):
        "

        Jatkuva neliveto ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Subarulla VDC) lyövät kättä taitavasti. Nelivedon voimanjako, moottorin voima ja jokaisen pyörän jarrut säätyvät hienostuneesti erikseen.

        Subarun vakiovarusteinen symmetrinen nelivetorakenne takaa autolle matalan painopisteen, sillä vaihteisto, kardaaniakseli ja takatasauspyörästö ovat suorassa linjassa moottorin takana.

        VDC:n voi kytkeä osittain pois päältä, jolloin renkaat saa rouskuttamaan. Muutoin järjestelmä valvoo edelleen ajolinjoja ja hyvä niin. "

        Foresterissa on ainakin keskitasauspyörästössä viskolukko (LSD) joka ei tarvitse elektroniikkaa yms toimiakseen. Testit on yksiseliteisesti näyttäneet mikä on hyvä toteutustapa.


      • palle ramstetti
        Ammattilainen kirjoitti:

        Lainaus TM:stä:

        "Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa."

        ja Ajovalosta:
        "Ajettavuudessa selkeä puute on tunnoton ohjaus. Sportage onkin parhaiten kotonaan kaupungissa ja pikkuteillä, mutta sinänsä vakaasti Sportage etenee maantielläkin. Tucsonin tavoin nelivedon voi kytkeä jatkuvaksi alle 35 km/h nopeudessa, josta se automaattisesti muuttuu tarvittaessa kytkeytyväksi nopeutta nostettaessa. Lukkoja Sportagessa ei ole."

        Subarusta (Hesari):
        "

        Jatkuva neliveto ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Subarulla VDC) lyövät kättä taitavasti. Nelivedon voimanjako, moottorin voima ja jokaisen pyörän jarrut säätyvät hienostuneesti erikseen.

        Subarun vakiovarusteinen symmetrinen nelivetorakenne takaa autolle matalan painopisteen, sillä vaihteisto, kardaaniakseli ja takatasauspyörästö ovat suorassa linjassa moottorin takana.

        VDC:n voi kytkeä osittain pois päältä, jolloin renkaat saa rouskuttamaan. Muutoin järjestelmä valvoo edelleen ajolinjoja ja hyvä niin. "

        Foresterissa on ainakin keskitasauspyörästössä viskolukko (LSD) joka ei tarvitse elektroniikkaa yms toimiakseen. Testit on yksiseliteisesti näyttäneet mikä on hyvä toteutustapa.

        Älkääs nyt viitsikö riehua tyhjästä. Palle kertoo tarinaa. Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. SYY! maavara.Pallella on ollut myös automaattisubaru joka jäi saveen niin kiinni että pyörät eivät luistaneet vaan automaatin turbiini luisti. Se on kuulkaas kokemus se! Ajatelkaas nyt. Kone huutaa ja kuski huutaa mutta muuta ei tapahdu kuin paistetun automaattiöljyn haju.


      • maavara
        palle ramstetti kirjoitti:

        Älkääs nyt viitsikö riehua tyhjästä. Palle kertoo tarinaa. Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. SYY! maavara.Pallella on ollut myös automaattisubaru joka jäi saveen niin kiinni että pyörät eivät luistaneet vaan automaatin turbiini luisti. Se on kuulkaas kokemus se! Ajatelkaas nyt. Kone huutaa ja kuski huutaa mutta muuta ei tapahdu kuin paistetun automaattiöljyn haju.

        215 mm pitäisi kyllä riittää luokkansa parhaimmistona, koska eipä se ole juuri parempikaan edes vakiomaastureissa(kun puhutaan maavarasta matalammassa kohdassaan). Kuljettajan pitäisi valita paremmat ajolinjat ja käyttää päätään ettei jää kiinni.


      • Ammattilainen
        palle ramstetti kirjoitti:

        Älkääs nyt viitsikö riehua tyhjästä. Palle kertoo tarinaa. Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. SYY! maavara.Pallella on ollut myös automaattisubaru joka jäi saveen niin kiinni että pyörät eivät luistaneet vaan automaatin turbiini luisti. Se on kuulkaas kokemus se! Ajatelkaas nyt. Kone huutaa ja kuski huutaa mutta muuta ei tapahdu kuin paistetun automaattiöljyn haju.

        Älä Palle hiilly. Keskusteltiin DIESEL foresterista, jossa on 215mm maavara EIKÄ automaattia tarjolla.
        Vertailussa KIA SPORTAGEEN maavaraa on enemmän.

        Aika hyvä läppä muuten:
        "Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. "

        Hehhheehheeeeheehe...


      • palle ramstetti
        Ammattilainen kirjoitti:

        Älä Palle hiilly. Keskusteltiin DIESEL foresterista, jossa on 215mm maavara EIKÄ automaattia tarjolla.
        Vertailussa KIA SPORTAGEEN maavaraa on enemmän.

        Aika hyvä läppä muuten:
        "Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. "

        Hehhheehheeeeheehe...

        Noo, on Pallella ollut Nissan King-Cappikin ja silläkin on jääty kiinni. Nelivedot tykkää että niillä ajetaan muuhunkin kuin eukon kukkapurkkiin. Mitä muuten varten niitä ostetaan? Nyt en ole jäänyt kiinni mihinkään vähään aikaan. Veneellekkin tulee taas noutaja(ostaja) loppuviikosta. Autokauppias. (näitä Veljekset Laapposia;) tuossa jo tänään valitteli että ei ne ihmiset osta. Ajavat kyllä. Ei mene kaupat maaliin asti. Rahat loppu?


      • nelivedosta
        Ammattilainen kirjoitti:

        Lainaus TM:stä:

        "Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa."

        ja Ajovalosta:
        "Ajettavuudessa selkeä puute on tunnoton ohjaus. Sportage onkin parhaiten kotonaan kaupungissa ja pikkuteillä, mutta sinänsä vakaasti Sportage etenee maantielläkin. Tucsonin tavoin nelivedon voi kytkeä jatkuvaksi alle 35 km/h nopeudessa, josta se automaattisesti muuttuu tarvittaessa kytkeytyväksi nopeutta nostettaessa. Lukkoja Sportagessa ei ole."

        Subarusta (Hesari):
        "

        Jatkuva neliveto ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Subarulla VDC) lyövät kättä taitavasti. Nelivedon voimanjako, moottorin voima ja jokaisen pyörän jarrut säätyvät hienostuneesti erikseen.

        Subarun vakiovarusteinen symmetrinen nelivetorakenne takaa autolle matalan painopisteen, sillä vaihteisto, kardaaniakseli ja takatasauspyörästö ovat suorassa linjassa moottorin takana.

        VDC:n voi kytkeä osittain pois päältä, jolloin renkaat saa rouskuttamaan. Muutoin järjestelmä valvoo edelleen ajolinjoja ja hyvä niin. "

        Foresterissa on ainakin keskitasauspyörästössä viskolukko (LSD) joka ei tarvitse elektroniikkaa yms toimiakseen. Testit on yksiseliteisesti näyttäneet mikä on hyvä toteutustapa.

        Niin, miksi väitän Sportagen nelivetoratkaisua paremmaksi maastossa? Siksi, että siinä on 100% keskilukko (joka siis toimii maastoajonopeuksissa, maastossahan ajetaan hitaasti) siinä missä Foresterissa on keskitasauspyörästössä vain luistonrajoitin. Vrt. esim. Suzuki Grand Vitaraan, jossa on keskitasauspyörästössä luistonrajoittimen lisäksi 100% lukko maastoajoa varten. Käytännössä ero tulee varmasti harvoin vastaan.

        Maavarassa Forester vie pidemmän korren ja Foresterin bensaversiossa on myös se alennusvaihde. Taka-akselin viskolukosta on Foresterissa ilmeisesti luovuttu?


      • 4x4
        nelivedosta kirjoitti:

        Niin, miksi väitän Sportagen nelivetoratkaisua paremmaksi maastossa? Siksi, että siinä on 100% keskilukko (joka siis toimii maastoajonopeuksissa, maastossahan ajetaan hitaasti) siinä missä Foresterissa on keskitasauspyörästössä vain luistonrajoitin. Vrt. esim. Suzuki Grand Vitaraan, jossa on keskitasauspyörästössä luistonrajoittimen lisäksi 100% lukko maastoajoa varten. Käytännössä ero tulee varmasti harvoin vastaan.

        Maavarassa Forester vie pidemmän korren ja Foresterin bensaversiossa on myös se alennusvaihde. Taka-akselin viskolukosta on Foresterissa ilmeisesti luovuttu?

        Viskolukko on lukko, ei luistonrajoitin. Tietenkin se luistaa
        hetken, mutta sitten menee kyllä lukkoon...


      • vaan luistonrajoitin
        4x4 kirjoitti:

        Viskolukko on lukko, ei luistonrajoitin. Tietenkin se luistaa
        hetken, mutta sitten menee kyllä lukkoon...

        Arkikielessä käytetään usein termiä "viskolukko", mutta viskokytkimellä ei koskaan voi toteuttaa aitoa, siis 100% lukkoa, vaan se on vain luistonrajoitin. Toki se saa aikaan lukitusvaikutusta, mutta sillä on rajansa. Tähän viittaa myös termi LSD = Limited Slip Differential. Kuten mainitsin, myös Suzuki Grand Vitarassa on keskitasauspyörästössä luistonrajoitin (sitä ei tosin ole toteutettu viskokytkimellä), mutta vaativampaa maastoajoa varten keskitasauspyörästö on tämän lisäksi varustettu aidolla, kuljettajan aktivoimalla lukolla.

        Myös Sportagessa keskellä oleva monilevykytkin voidaan ohjata nappia painamalla lukittumaan täysin - alle 35 km/h nopeuksissa siis. Tilanne vastaa 100% lukittua keskitasauspyörästöä.

        Sivuhuomautus: aiemmissa sitaateissa mainittiin Foresterin yhteydessä VSC tms. ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautus on Sportagessakin vakiona, nimellä ESP.

        Jos puhutaan pelkästä voimansiirrosta (unohtaen maavaran, ylitykset, alustan suojauksen jne. tekijät), arvioisin näin:

        - bensa-Forester on alennusvaihteensa ansiosta maastokelpoisempi kuin bensa-Sportage.
        - diesel-Sportage on 100% keskilukkonsa ansiosta maastokelpoisempi kuin diesel-Forester.


      • 4x4
        vaan luistonrajoitin kirjoitti:

        Arkikielessä käytetään usein termiä "viskolukko", mutta viskokytkimellä ei koskaan voi toteuttaa aitoa, siis 100% lukkoa, vaan se on vain luistonrajoitin. Toki se saa aikaan lukitusvaikutusta, mutta sillä on rajansa. Tähän viittaa myös termi LSD = Limited Slip Differential. Kuten mainitsin, myös Suzuki Grand Vitarassa on keskitasauspyörästössä luistonrajoitin (sitä ei tosin ole toteutettu viskokytkimellä), mutta vaativampaa maastoajoa varten keskitasauspyörästö on tämän lisäksi varustettu aidolla, kuljettajan aktivoimalla lukolla.

        Myös Sportagessa keskellä oleva monilevykytkin voidaan ohjata nappia painamalla lukittumaan täysin - alle 35 km/h nopeuksissa siis. Tilanne vastaa 100% lukittua keskitasauspyörästöä.

        Sivuhuomautus: aiemmissa sitaateissa mainittiin Foresterin yhteydessä VSC tms. ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautus on Sportagessakin vakiona, nimellä ESP.

        Jos puhutaan pelkästä voimansiirrosta (unohtaen maavaran, ylitykset, alustan suojauksen jne. tekijät), arvioisin näin:

        - bensa-Forester on alennusvaihteensa ansiosta maastokelpoisempi kuin bensa-Sportage.
        - diesel-Sportage on 100% keskilukkonsa ansiosta maastokelpoisempi kuin diesel-Forester.

        Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia.
        Otetaan toiseksi esimerkiksi vaikka (vanha) Freelander, jolla hyrräsin 170000km. Siinä on neliveto toteutettu viskolla, ja se todellakin vetää viskon kytkeydyttyä tasan samalla lailla edestä ja takaa...


      • ja toisin päin
        4x4 kirjoitti:

        Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia.
        Otetaan toiseksi esimerkiksi vaikka (vanha) Freelander, jolla hyrräsin 170000km. Siinä on neliveto toteutettu viskolla, ja se todellakin vetää viskon kytkeydyttyä tasan samalla lailla edestä ja takaa...

        "Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia."

        Olet yksinkertaisesti väärässä tässä asiassa. "Viskolukko" on aina nimenomaan luistonrajoitin eikä oikea lukko. LSD eli limited slip differential viittaa tarkkaan ottaen "viskolukolla" tai vastaavalla luistonrajoittimella varustettuun tasauspyörästöön (visko ei ole ainoa tekniikka, jolla luistonrajoitus voidaan toteuttaa. Esim. Torsen-tasauspyörästö on myös sellainen).

        Vanhassa Freelanderissa viskokytkin ei toimi luistonrajoittimena vaan nelivedon kytkimenä samaan tapaan kuin vaikkapa Sportagen monilevykytkin - sillä erotuksella, että Sportagen monilevykytkin on sähköisesti ohjattu ja lukittavissa. Kummassakaan näistä autoista ei ole perinteistä keskitasauspyörästöä, toisin kuin vaikkapa Foresterissa.


      • jos selventää
        4x4 kirjoitti:

        Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia.
        Otetaan toiseksi esimerkiksi vaikka (vanha) Freelander, jolla hyrräsin 170000km. Siinä on neliveto toteutettu viskolla, ja se todellakin vetää viskon kytkeydyttyä tasan samalla lailla edestä ja takaa...

        Nämä linkit ehkä selventävät, vaikka eivät olekaan aivan suoraan puheena olevien toteutusten mukaisia.

        Lukittava tasauspyörästö
        http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm
        (Huom. älä sekoita Torseniin, josta juttua samalla sivulla alempana)

        "The locking differential is useful for serious off-road vehicles. ... This mechanism is usually activated manually by switch, and when activated, both wheels will spin at the same speed. If one wheel ends up off the ground, the other wheel won't know or care. Both wheels will continue to spin at the same speed as if nothing had changed."

        Luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö (tässä esimerkissä ei tosin toteutettu viskolla)

        http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
        "Getting back to the situation in which one drive wheel is on the ice and the other one has good traction: With this limited slip differential, even though the wheel on the ice is not able to transmit much torque to the ground, the other wheel will still get the torque it needs to move. The torque supplied to the wheel not on the ice is equal to the amount of torque it takes to overpower the clutches. The result is that you can move forward, although still not with the full power of your car."

        Oletetaan, että tasauspyörästön toisella puolella rengas on pitävällä pinnalla ja toisella puolella ilmassa. Ero on periaatteessa siinä, että jos meillä on lukittu tasauspyörästö, ei toinen puoli välitä siitä, mitä tapahtuu tasauspyörästön toisella puolella, vaan tuolle pitävälle pyörälle saadaan täysi veto koko ajan. Jos taas meillä on lukon sijaan luistonrajoitin, käy niin että jos tilanteen vaatima (auton liikuttamiseen tarvittava) vääntö pitävällä pyörällä kasvaa liian suureksi, karkaa tehoa liiaksi tasayspyörästön kautta sille ilmassa olevalle, hyödyttömälle pyörälle. Tässä näkyy se, että LSD ei täysin lukitse tasauspyörästöä, vaan pystyy siihen vain osittain. Siksi maastoautoissa on aina suosittu kiinteää lukkoa vähintään keskellä.


      • palle ramstetti
        jos selventää kirjoitti:

        Nämä linkit ehkä selventävät, vaikka eivät olekaan aivan suoraan puheena olevien toteutusten mukaisia.

        Lukittava tasauspyörästö
        http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm
        (Huom. älä sekoita Torseniin, josta juttua samalla sivulla alempana)

        "The locking differential is useful for serious off-road vehicles. ... This mechanism is usually activated manually by switch, and when activated, both wheels will spin at the same speed. If one wheel ends up off the ground, the other wheel won't know or care. Both wheels will continue to spin at the same speed as if nothing had changed."

        Luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö (tässä esimerkissä ei tosin toteutettu viskolla)

        http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
        "Getting back to the situation in which one drive wheel is on the ice and the other one has good traction: With this limited slip differential, even though the wheel on the ice is not able to transmit much torque to the ground, the other wheel will still get the torque it needs to move. The torque supplied to the wheel not on the ice is equal to the amount of torque it takes to overpower the clutches. The result is that you can move forward, although still not with the full power of your car."

        Oletetaan, että tasauspyörästön toisella puolella rengas on pitävällä pinnalla ja toisella puolella ilmassa. Ero on periaatteessa siinä, että jos meillä on lukittu tasauspyörästö, ei toinen puoli välitä siitä, mitä tapahtuu tasauspyörästön toisella puolella, vaan tuolle pitävälle pyörälle saadaan täysi veto koko ajan. Jos taas meillä on lukon sijaan luistonrajoitin, käy niin että jos tilanteen vaatima (auton liikuttamiseen tarvittava) vääntö pitävällä pyörällä kasvaa liian suureksi, karkaa tehoa liiaksi tasayspyörästön kautta sille ilmassa olevalle, hyödyttömälle pyörälle. Tässä näkyy se, että LSD ei täysin lukitse tasauspyörästöä, vaan pystyy siihen vain osittain. Siksi maastoautoissa on aina suosittu kiinteää lukkoa vähintään keskellä.

        Ainoa oikea maastolukitustapa on kiinteäksi lukittava keskitasauspyörästön lukitus etu ja taka-akselin välissä, Viskotyyppinen lukitus keskitasauspyörästössä ei pysty 100% lukitukseen. Se voi sitä lähennellä hetken muttä lämpiää armottomasti ja heittää punaisen varoitusvalon kojetauluun. kitkalukot/pronsenttilukot/levylukot etu(harvoin) ja taka tasuspyörästössä vain takaavat sen että enemmän kuin kaksi pyörää vetää. Mutta kuten Palle (minäminä) toteaa. Mikään puheena olevista autoista ei ole täysverinen MAASTOauto. Grand Vitara on lähellä.
        Sitä en sitten tiedä onko siinä automaattinavat etupyörissä? jos on niin sitten sekään ei ole maastoauto pakilla. Automaattinavat heittävät etupyörät vapaaksi ja paukahtavat taas kiinni eteenpäin ajaessa. Siitä vasta harmia piisaa. Palle on ollut sellaisella kiinni lumessa.


      • se Kiamies
        palle ramstetti kirjoitti:

        Ainoa oikea maastolukitustapa on kiinteäksi lukittava keskitasauspyörästön lukitus etu ja taka-akselin välissä, Viskotyyppinen lukitus keskitasauspyörästössä ei pysty 100% lukitukseen. Se voi sitä lähennellä hetken muttä lämpiää armottomasti ja heittää punaisen varoitusvalon kojetauluun. kitkalukot/pronsenttilukot/levylukot etu(harvoin) ja taka tasuspyörästössä vain takaavat sen että enemmän kuin kaksi pyörää vetää. Mutta kuten Palle (minäminä) toteaa. Mikään puheena olevista autoista ei ole täysverinen MAASTOauto. Grand Vitara on lähellä.
        Sitä en sitten tiedä onko siinä automaattinavat etupyörissä? jos on niin sitten sekään ei ole maastoauto pakilla. Automaattinavat heittävät etupyörät vapaaksi ja paukahtavat taas kiinni eteenpäin ajaessa. Siitä vasta harmia piisaa. Palle on ollut sellaisella kiinni lumessa.

        Eiköhän se Grand Vitara ole samalla tavalla neliveto myös pakilla. Autossa on jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, eikä siinä minusta ole mitään tarvetta irroittaa pyörän napoja voimansiirrosta missään tilanteessa.

        Grand Vitara on näistä tosiaan lähimpänä maastoautoa. Minusta on kyllä lähinnä määrittelykysymys, laskeeko sen täysiveriseksi maasturiksi vai ei.


      • sube
        se Kiamies kirjoitti:

        Eiköhän se Grand Vitara ole samalla tavalla neliveto myös pakilla. Autossa on jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, eikä siinä minusta ole mitään tarvetta irroittaa pyörän napoja voimansiirrosta missään tilanteessa.

        Grand Vitara on näistä tosiaan lähimpänä maastoautoa. Minusta on kyllä lähinnä määrittelykysymys, laskeeko sen täysiveriseksi maasturiksi vai ei.

        Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.

        Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.

        Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla.


      • koeajaja
        sube kirjoitti:

        Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.

        Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.

        Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla.

        esimerkiksi mersun G, jossa napsautat keskikonsolista KAIKKI lukot päälle ja painat kaasua!


      • painaa
        koeajaja kirjoitti:

        esimerkiksi mersun G, jossa napsautat keskikonsolista KAIKKI lukot päälle ja painat kaasua!

        liikaa kaasua kuvailemassasi tilanteessa, koska auto tuskin kääntynee yhtään mihinkään !


      • Tyhmä kun olen
        painaa kirjoitti:

        liikaa kaasua kuvailemassasi tilanteessa, koska auto tuskin kääntynee yhtään mihinkään !

        Mutta harva uskoo kuinka pahaan paikkaan voi Subarulla jäädä kiinni!.


      • sube kirjoitti:

        Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.

        Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.

        Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla.

        Viisi vuotta Vitaralla ja nyt 10 Foresterilla
        ajaneena on helppo yhtyä käsitykseesi Subarusta.

        Vitara on se lähes maasturi niin hyvine kuin
        huonoine puolineen. Vitaraa ei betonilattioilla
        halleissa voinut ajaa ruutuun kytkemättä sitä
        takavedolle. Paljaalla asfaltilla ajettaessa
        nelivedolla rikkoutui vaihteisto. Kivikossa ja
        jokia ylitettäessä lukitus nelivedolle toimi
        tietenkin hyvin, kun kahluusyvyyskin oli 800 mm.

        Subarun neliveto taas on automaattinen kaikissa
        tilanteissa ilman mitään lisätoimia, tavallaan
        täysin huomaamaton ja tavallisessa maastokäytössä
        lyömätön, eli sillä ajetaan paikoista, joista me-
        no autolla yleensäkin on järkevää.


      • on toista maata
        Täpinä kirjoitti:

        Viisi vuotta Vitaralla ja nyt 10 Foresterilla
        ajaneena on helppo yhtyä käsitykseesi Subarusta.

        Vitara on se lähes maasturi niin hyvine kuin
        huonoine puolineen. Vitaraa ei betonilattioilla
        halleissa voinut ajaa ruutuun kytkemättä sitä
        takavedolle. Paljaalla asfaltilla ajettaessa
        nelivedolla rikkoutui vaihteisto. Kivikossa ja
        jokia ylitettäessä lukitus nelivedolle toimi
        tietenkin hyvin, kun kahluusyvyyskin oli 800 mm.

        Subarun neliveto taas on automaattinen kaikissa
        tilanteissa ilman mitään lisätoimia, tavallaan
        täysin huomaamaton ja tavallisessa maastokäytössä
        lyömätön, eli sillä ajetaan paikoista, joista me-
        no autolla yleensäkin on järkevää.

        Niinpä, mutta uuden Grand Vitaran nelivetoratkaisu on erilainen. Siinä on keskitasauspyörästö luistonrajoittimella kuten Foresterissa, mutta lisäksi 100% keskilukko, joka Foresterista puuttuu.

        Uudessa Foresterissa ei taida enää olla sitä taka-akselin viskolukkoa?


      • se Kiamies
        sube kirjoitti:

        Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.

        Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.

        Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla.

        "Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa"

        "Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto"

        Tuo on vähän liioitellusti sanottu. Tai sitten Subarun luistoneston pitää toimia todella hyvin akselilukkojen korvikkeena esimerkiksi ristiriipunnassa.

        Viskolukkoa ei taida taka-akselilla enää nykymallissa olla, kun siinä on jarruihin perustuva luistonestojärjestelmä.

        Joka tapauksessa etenkin alennusvaihteella varustetut uudet Forester-mallit ovat citymaasturien kärkipäässä kiinnostavuudeltaan.


      • on toista maata kirjoitti:

        Niinpä, mutta uuden Grand Vitaran nelivetoratkaisu on erilainen. Siinä on keskitasauspyörästö luistonrajoittimella kuten Foresterissa, mutta lisäksi 100% keskilukko, joka Foresterista puuttuu.

        Uudessa Foresterissa ei taida enää olla sitä taka-akselin viskolukkoa?

        Ihme olisi, jos Vitaran vetotapa ei olisi
        muuttunut patempaan suuntaan "normaaliajossa"
        10 vuodessa. Nyt sen saa käännettyä muuallakin
        kuin torilla.

        Alkuun Foresterissa vain turbossa oli visko-
        lukko takana. Nyt se on kaikissa manuaali-
        vaihteisissa. 2006 mallin automaatissa
        keskellä on sähköisesti ohjattu monilevy-
        kytkin ja momentin muunnin.

        Olen monasti yrittänyt vertailla vanhaa turboa
        käsivälitteisenä ja nykyistä 2006 automaattia
        enkä pysty sanomaan, kumpi etenee paremmin
        hankalissa paikoissa. Muutenhan automaatti on
        vallan verraton peli vetohommisssa traileria
        peruutellessa.


      • se Kiamies kirjoitti:

        "Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa"

        "Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto"

        Tuo on vähän liioitellusti sanottu. Tai sitten Subarun luistoneston pitää toimia todella hyvin akselilukkojen korvikkeena esimerkiksi ristiriipunnassa.

        Viskolukkoa ei taida taka-akselilla enää nykymallissa olla, kun siinä on jarruihin perustuva luistonestojärjestelmä.

        Joka tapauksessa etenkin alennusvaihteella varustetut uudet Forester-mallit ovat citymaasturien kärkipäässä kiinnostavuudeltaan.

        http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related

        Ei ristiriipunnasta tietoakaa. Tosin en
        ole tuota yritäänyt omallani. Uudesta
        2009 mallista löytyy samanaiheisia videoita
        tuosta samasta linkistä.


      • se Kiamies kirjoitti:

        "Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa"

        "Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto"

        Tuo on vähän liioitellusti sanottu. Tai sitten Subarun luistoneston pitää toimia todella hyvin akselilukkojen korvikkeena esimerkiksi ristiriipunnassa.

        Viskolukkoa ei taida taka-akselilla enää nykymallissa olla, kun siinä on jarruihin perustuva luistonestojärjestelmä.

        Joka tapauksessa etenkin alennusvaihteella varustetut uudet Forester-mallit ovat citymaasturien kärkipäässä kiinnostavuudeltaan.

        Vuoden 2009 malli näyttää selviävän vielä
        paremmin, mutta olikin ajettuna pitällä
        alustalla jossain kalliolla.

        http://www.youtube.com/watch?v=n2b-fMQ4tdk&NR=1


      • se Kiamies
        Täpinä kirjoitti:

        Vuoden 2009 malli näyttää selviävän vielä
        paremmin, mutta olikin ajettuna pitällä
        alustalla jossain kalliolla.

        http://www.youtube.com/watch?v=n2b-fMQ4tdk&NR=1

        Hyvältä näyttää, ainakin tuollaisessa tilanteessa kun etenemisvastus ei ole suuri (ei ota hanki kiinni pohjasta tms.). Vanha malli meni videossa tässä suhteessa vaikeammistakin paikoista.

        Edelleen olettaisin, ettei tuossa uudessa mallissa ole sitä viskoa taka-akselilla, vaan se on korvattu elektronisella luistonestolla. Korjaa, jos olen väärässä.

        Olisi kiva kokeilla omaakin autoa (Sportage) tuollaisella testiradalla. Mielestäni luistonesto ja näin saatava akselilukitusvaikutus toimii siinä vain etuakselilla, miten lie Foresterissa? Kuitenkin TM tai Tuulilasi väitti joskus kokeilleensa Sportagen selviävän jonkinasteisesta ristiriipunnasta. Toinen noihin luistonestoihin liittyvä seikka on se, että olisi hyvä saada ne myös maastoajotilaan, joka sallisi enemmän luistoa eikä rajoittaisi moottoritehoa. Näinhän on joissain tämän luokan autoissa tehtykin. Esimerkiksi Sportagessa järjestelmä on kuitenkin joko päällä tai poissa. Miten lie uudessa Foresterissa?

        Näiden nyanssien merkitys itse kunkin käytännön tilanteissa onkin sitten jo toinen tarina...

        Forester pitää kuitenkin käydä koeajamassa mielenkiinnosta.


      • se Kiamies kirjoitti:

        Hyvältä näyttää, ainakin tuollaisessa tilanteessa kun etenemisvastus ei ole suuri (ei ota hanki kiinni pohjasta tms.). Vanha malli meni videossa tässä suhteessa vaikeammistakin paikoista.

        Edelleen olettaisin, ettei tuossa uudessa mallissa ole sitä viskoa taka-akselilla, vaan se on korvattu elektronisella luistonestolla. Korjaa, jos olen väärässä.

        Olisi kiva kokeilla omaakin autoa (Sportage) tuollaisella testiradalla. Mielestäni luistonesto ja näin saatava akselilukitusvaikutus toimii siinä vain etuakselilla, miten lie Foresterissa? Kuitenkin TM tai Tuulilasi väitti joskus kokeilleensa Sportagen selviävän jonkinasteisesta ristiriipunnasta. Toinen noihin luistonestoihin liittyvä seikka on se, että olisi hyvä saada ne myös maastoajotilaan, joka sallisi enemmän luistoa eikä rajoittaisi moottoritehoa. Näinhän on joissain tämän luokan autoissa tehtykin. Esimerkiksi Sportagessa järjestelmä on kuitenkin joko päällä tai poissa. Miten lie uudessa Foresterissa?

        Näiden nyanssien merkitys itse kunkin käytännön tilanteissa onkin sitten jo toinen tarina...

        Forester pitää kuitenkin käydä koeajamassa mielenkiinnosta.

        perustuu pariin koeajoon katuolosuhteissa.
        En pysty vahvistamaan enkä korjaamaan väit-
        tämiäsi, sillä nuo mahdolliset muutokset
        nykyiseen autooni verrattuna ovat selvittä-
        mättä. Auton vaihto kun ei ole ajankohtainen,
        ei ennen kuin Foresterista on diesel auto-
        maatilla varustettuna saatavana.


      • outback kuski
        se Kiamies kirjoitti:

        Hyvältä näyttää, ainakin tuollaisessa tilanteessa kun etenemisvastus ei ole suuri (ei ota hanki kiinni pohjasta tms.). Vanha malli meni videossa tässä suhteessa vaikeammistakin paikoista.

        Edelleen olettaisin, ettei tuossa uudessa mallissa ole sitä viskoa taka-akselilla, vaan se on korvattu elektronisella luistonestolla. Korjaa, jos olen väärässä.

        Olisi kiva kokeilla omaakin autoa (Sportage) tuollaisella testiradalla. Mielestäni luistonesto ja näin saatava akselilukitusvaikutus toimii siinä vain etuakselilla, miten lie Foresterissa? Kuitenkin TM tai Tuulilasi väitti joskus kokeilleensa Sportagen selviävän jonkinasteisesta ristiriipunnasta. Toinen noihin luistonestoihin liittyvä seikka on se, että olisi hyvä saada ne myös maastoajotilaan, joka sallisi enemmän luistoa eikä rajoittaisi moottoritehoa. Näinhän on joissain tämän luokan autoissa tehtykin. Esimerkiksi Sportagessa järjestelmä on kuitenkin joko päällä tai poissa. Miten lie uudessa Foresterissa?

        Näiden nyanssien merkitys itse kunkin käytännön tilanteissa onkin sitten jo toinen tarina...

        Forester pitää kuitenkin käydä koeajamassa mielenkiinnosta.

        Taitaa olla niin, ettei manuaalin yhteyteen saa LSD:tä taka-akselille
        vai oonko väärässä? Omassa kärryssä (outback 3.0 Aut.) on sen verran "moninkertainen" tuo lukitussysteemi, että on vaikee sanoo
        mistä milloinkin vetää: Normaaliajossa 45% eteen / 55% taakse,
        tuon lisäksi VTD, joka on keskitasauspyörästöä säätävä sähköinen
        monilevykytkin joka voi jakaa 0-100% pitävämmälle akselille, sitten
        takana on tasauspyörästössä LSD ja kaiken päälle joka pyörässä
        ABS:ään perustuva luistonesto....


      • pois?
        Tyhmä kun olen kirjoitti:

        Mutta harva uskoo kuinka pahaan paikkaan voi Subarulla jäädä kiinni!.

        Uuden Outbackin omistajana minua kiinnostaa, minkälaisesta paikasta pääsen tarvittaessa pois. Kyllähän useimmat autot saa pahaan paikkaan, kun ottaa riittävästi vauhtia...


      • pois?
        pois? kirjoitti:

        Uuden Outbackin omistajana minua kiinnostaa, minkälaisesta paikasta pääsen tarvittaessa pois. Kyllähän useimmat autot saa pahaan paikkaan, kun ottaa riittävästi vauhtia...

        kirjoituserhe edellä


      • Tomm imäkinen
        pois? kirjoitti:

        kirjoituserhe edellä

        Eihän tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Se riippuu niin monesta tekijästä. Renkaat, maaston kaltevuus, maa-aines, sää/kosteus/pakkanen, urat, kuljettaja...yms yms.
        Mutta sanottakoon että Subaru vienee muita Halde-kippoja mennen tullen maastokokeessa. Kts. Youtubesta nelivetovertailuja.


      • Tiätäväine
        outback kuski kirjoitti:

        Taitaa olla niin, ettei manuaalin yhteyteen saa LSD:tä taka-akselille
        vai oonko väärässä? Omassa kärryssä (outback 3.0 Aut.) on sen verran "moninkertainen" tuo lukitussysteemi, että on vaikee sanoo
        mistä milloinkin vetää: Normaaliajossa 45% eteen / 55% taakse,
        tuon lisäksi VTD, joka on keskitasauspyörästöä säätävä sähköinen
        monilevykytkin joka voi jakaa 0-100% pitävämmälle akselille, sitten
        takana on tasauspyörästössä LSD ja kaiken päälle joka pyörässä
        ABS:ään perustuva luistonesto....

        Että vuokraamon autolla pääsee pahimpaan paikkaan


      • aikojen takaa
        maavara kirjoitti:

        215 mm pitäisi kyllä riittää luokkansa parhaimmistona, koska eipä se ole juuri parempikaan edes vakiomaastureissa(kun puhutaan maavarasta matalammassa kohdassaan). Kuljettajan pitäisi valita paremmat ajolinjat ja käyttää päätään ettei jää kiinni.

        Olen jäänyt kiinni myös traktorilla jossa on neliveto myös ja paikka on semmoine että sinne ei pääsee mikään auto ihan mikä merkki vaan ja siinä autossa ei ole semmoista tukkikuormaa ikinä kiinni ja ongelma oli maanvara ja sitä on aika paljon ....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe