Kävin eilen Laakkosella ajamassa uuden Forester dieselin.
Asiallinen auto ja tuntui heti sopivalta, vaikka tällä hetkellä eurooppalaisella ajankin. Subaruita on kuitenkin viisi kappaletta ollut aiemmin eli merkki ei ole outo.
Diesel on tehokkaan tuntuinen ja hämmästyttävän hiljainen ainakin 1,9 TDI:n jälkeen. Taitaa olla Hondan dieselin ohella yksi hiljaisimmista.
Mitään syvälle meneviä analyysejä ei puolen tunnin koeajon perusteella voi antaa, mutta en autosta pahaa sanottavaa löytänyt. Nykyinen 2008 mallin Octavia on ehkä vielä tukevampi ja parempi ajettava, mutta Subarun neliveto taas kiinnostaa enemmän.
Rengasmelu on saatu kohtalaisen hyvin aisoihin ainakin etupenkiltä. Takana sitä on enemmän. Rengaskoko on maltillinen 215/65/16 ja aluvanteet kuuluvat dieselin mukaan perusmallista alkaen.
Koeajettu auto oli perusvarusteilla ja se riittää minulle, tosin Xenonit saisivat kuulua kauppaan, kuten Legacyssa. Lisäksi automaatti-ilmastoinnissa saisi olla lämpöasteille oma näyttö. Nyt niitä joutuu tihrustamaan pyöritettävästä kytkimestä.
Kaiken kaikkiaan varsinkin perusmallin 31400 euron hinta on laatuun nähden erittäin kilpailukykyinen ja ei ihme, että Kia tiputti Sportagen ja Sorenton hintoja...
Katsokaapa vaikka, ominaisuuksiltaan selvästi vaatimattomampi Sportage 2,0 CRDi 4WD EX Cross
on nyt 30990 euroa.
Forester Diesel ajettu
39
10815
Vastaukset
- se riippuu
Hiljaisuus riippuu käytetystä tekniikasta, ja viimeisimmällä commonrail järjestelmällä jossa piezo suuttimet ja korkea paine, saadaan erittäin pehmeä käyntiääni.
- Foresterista
on tässä, melkoinen susi tuntuu olevan:
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=587&posting=22000000036124398- Helv!
Mitä sä linkität tuota joka paikkaan? Ilmi selvä trolli! Ja minä en kyllä puhuisi Kiasta ja Subarusta edes samana päivänä.
- forre
Helv! kirjoitti:
Mitä sä linkität tuota joka paikkaan? Ilmi selvä trolli! Ja minä en kyllä puhuisi Kiasta ja Subarusta edes samana päivänä.
tuo linkittäjä, ja sen kertomuksen päähenkilö taitaa olla pahasti häir******yt henkilö josta ei kannata välittää, jos jotakin tietää autoista, tietää myös subarun ja kian eron, no joo, ei meidän tartte muita merkkejä (kiaa)haukkua.
- omistajalta
Helv! kirjoitti:
Mitä sä linkität tuota joka paikkaan? Ilmi selvä trolli! Ja minä en kyllä puhuisi Kiasta ja Subarusta edes samana päivänä.
ja se on kyllä parasta tietoa kun haukkuu itse omistaja auton. Olihan siellä yhteystiedotkin.
Huonoa on laatu. - vaan...
omistajalta kirjoitti:
ja se on kyllä parasta tietoa kun haukkuu itse omistaja auton. Olihan siellä yhteystiedotkin.
Huonoa on laatu.Kerrotko, mikä auto sinulla muuten on?
- kiinnostaa.
"ominaisuuksiltaan selvästi vaatimattomampi Sportage 2,0 CRDi 4WD EX Cross
on nyt 30990 euroa."
Sportagen omistajana, mielenkiinnosta myös Foresteria seuranneena kiinnitin huomiota tuohon lauseeseen. Millä tavalla Sportage CRDi EX Cross on ominaisuuksiltaan "selvästi vaatimattomampi" kuin uusi diesel Forester? Moottoritehot on samaa luokkaa (Kiassa vähän enemmän), kulutus saattaa olla Foresterissa pienempi, Foresterin neliveto on ehkä maantiellä parempi mutta Kian toteutus taas on vakuuttavampi maastossa (diesel-Foresterissa ei ole sitä alennusvaihdettakaan)... En luulisi varustelustakaan löytyvän merkittävää eroa. Mutta kerro sinä, niin en joudu penkomaan merkkien nettisivuja.- Ammattilainen
"Foresterin neliveto on ehkä maantiellä parempi mutta Kian toteutus taas on vakuuttavampi maastossa (diesel-Foresterissa ei ole sitä alennusvaihdettakaan)..."
Tuo lause kalahti. Oli sitten Kiassa minkälainen vetotapa hyvänsä, niin Foresterissa on yksi parhaista ja yksinkertaisimmista nimenomaan MAASTOSSA toimivista nelivedoista. Googlella löytyy jos epäilyttää... - Ammattilainen
Ammattilainen kirjoitti:
"Foresterin neliveto on ehkä maantiellä parempi mutta Kian toteutus taas on vakuuttavampi maastossa (diesel-Foresterissa ei ole sitä alennusvaihdettakaan)..."
Tuo lause kalahti. Oli sitten Kiassa minkälainen vetotapa hyvänsä, niin Foresterissa on yksi parhaista ja yksinkertaisimmista nimenomaan MAASTOSSA toimivista nelivedoista. Googlella löytyy jos epäilyttää...Lainaus TM:stä:
"Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa."
ja Ajovalosta:
"Ajettavuudessa selkeä puute on tunnoton ohjaus. Sportage onkin parhaiten kotonaan kaupungissa ja pikkuteillä, mutta sinänsä vakaasti Sportage etenee maantielläkin. Tucsonin tavoin nelivedon voi kytkeä jatkuvaksi alle 35 km/h nopeudessa, josta se automaattisesti muuttuu tarvittaessa kytkeytyväksi nopeutta nostettaessa. Lukkoja Sportagessa ei ole."
Subarusta (Hesari):
"
Jatkuva neliveto ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Subarulla VDC) lyövät kättä taitavasti. Nelivedon voimanjako, moottorin voima ja jokaisen pyörän jarrut säätyvät hienostuneesti erikseen.
Subarun vakiovarusteinen symmetrinen nelivetorakenne takaa autolle matalan painopisteen, sillä vaihteisto, kardaaniakseli ja takatasauspyörästö ovat suorassa linjassa moottorin takana.
VDC:n voi kytkeä osittain pois päältä, jolloin renkaat saa rouskuttamaan. Muutoin järjestelmä valvoo edelleen ajolinjoja ja hyvä niin. "
Foresterissa on ainakin keskitasauspyörästössä viskolukko (LSD) joka ei tarvitse elektroniikkaa yms toimiakseen. Testit on yksiseliteisesti näyttäneet mikä on hyvä toteutustapa. - palle ramstetti
Ammattilainen kirjoitti:
Lainaus TM:stä:
"Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa."
ja Ajovalosta:
"Ajettavuudessa selkeä puute on tunnoton ohjaus. Sportage onkin parhaiten kotonaan kaupungissa ja pikkuteillä, mutta sinänsä vakaasti Sportage etenee maantielläkin. Tucsonin tavoin nelivedon voi kytkeä jatkuvaksi alle 35 km/h nopeudessa, josta se automaattisesti muuttuu tarvittaessa kytkeytyväksi nopeutta nostettaessa. Lukkoja Sportagessa ei ole."
Subarusta (Hesari):
"
Jatkuva neliveto ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Subarulla VDC) lyövät kättä taitavasti. Nelivedon voimanjako, moottorin voima ja jokaisen pyörän jarrut säätyvät hienostuneesti erikseen.
Subarun vakiovarusteinen symmetrinen nelivetorakenne takaa autolle matalan painopisteen, sillä vaihteisto, kardaaniakseli ja takatasauspyörästö ovat suorassa linjassa moottorin takana.
VDC:n voi kytkeä osittain pois päältä, jolloin renkaat saa rouskuttamaan. Muutoin järjestelmä valvoo edelleen ajolinjoja ja hyvä niin. "
Foresterissa on ainakin keskitasauspyörästössä viskolukko (LSD) joka ei tarvitse elektroniikkaa yms toimiakseen. Testit on yksiseliteisesti näyttäneet mikä on hyvä toteutustapa.Älkääs nyt viitsikö riehua tyhjästä. Palle kertoo tarinaa. Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. SYY! maavara.Pallella on ollut myös automaattisubaru joka jäi saveen niin kiinni että pyörät eivät luistaneet vaan automaatin turbiini luisti. Se on kuulkaas kokemus se! Ajatelkaas nyt. Kone huutaa ja kuski huutaa mutta muuta ei tapahdu kuin paistetun automaattiöljyn haju.
- maavara
palle ramstetti kirjoitti:
Älkääs nyt viitsikö riehua tyhjästä. Palle kertoo tarinaa. Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. SYY! maavara.Pallella on ollut myös automaattisubaru joka jäi saveen niin kiinni että pyörät eivät luistaneet vaan automaatin turbiini luisti. Se on kuulkaas kokemus se! Ajatelkaas nyt. Kone huutaa ja kuski huutaa mutta muuta ei tapahdu kuin paistetun automaattiöljyn haju.
215 mm pitäisi kyllä riittää luokkansa parhaimmistona, koska eipä se ole juuri parempikaan edes vakiomaastureissa(kun puhutaan maavarasta matalammassa kohdassaan). Kuljettajan pitäisi valita paremmat ajolinjat ja käyttää päätään ettei jää kiinni.
- Ammattilainen
palle ramstetti kirjoitti:
Älkääs nyt viitsikö riehua tyhjästä. Palle kertoo tarinaa. Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. SYY! maavara.Pallella on ollut myös automaattisubaru joka jäi saveen niin kiinni että pyörät eivät luistaneet vaan automaatin turbiini luisti. Se on kuulkaas kokemus se! Ajatelkaas nyt. Kone huutaa ja kuski huutaa mutta muuta ei tapahdu kuin paistetun automaattiöljyn haju.
Älä Palle hiilly. Keskusteltiin DIESEL foresterista, jossa on 215mm maavara EIKÄ automaattia tarjolla.
Vertailussa KIA SPORTAGEEN maavaraa on enemmän.
Aika hyvä läppä muuten:
"Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. "
Hehhheehheeeeheehe... - palle ramstetti
Ammattilainen kirjoitti:
Älä Palle hiilly. Keskusteltiin DIESEL foresterista, jossa on 215mm maavara EIKÄ automaattia tarjolla.
Vertailussa KIA SPORTAGEEN maavaraa on enemmän.
Aika hyvä läppä muuten:
"Pallella on ollut monta Subarua venehommissa ja kaikilla on jääty kiinni. "
Hehhheehheeeeheehe...Noo, on Pallella ollut Nissan King-Cappikin ja silläkin on jääty kiinni. Nelivedot tykkää että niillä ajetaan muuhunkin kuin eukon kukkapurkkiin. Mitä muuten varten niitä ostetaan? Nyt en ole jäänyt kiinni mihinkään vähään aikaan. Veneellekkin tulee taas noutaja(ostaja) loppuviikosta. Autokauppias. (näitä Veljekset Laapposia;) tuossa jo tänään valitteli että ei ne ihmiset osta. Ajavat kyllä. Ei mene kaupat maaliin asti. Rahat loppu?
- nelivedosta
Ammattilainen kirjoitti:
Lainaus TM:stä:
"Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa."
ja Ajovalosta:
"Ajettavuudessa selkeä puute on tunnoton ohjaus. Sportage onkin parhaiten kotonaan kaupungissa ja pikkuteillä, mutta sinänsä vakaasti Sportage etenee maantielläkin. Tucsonin tavoin nelivedon voi kytkeä jatkuvaksi alle 35 km/h nopeudessa, josta se automaattisesti muuttuu tarvittaessa kytkeytyväksi nopeutta nostettaessa. Lukkoja Sportagessa ei ole."
Subarusta (Hesari):
"
Jatkuva neliveto ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (Subarulla VDC) lyövät kättä taitavasti. Nelivedon voimanjako, moottorin voima ja jokaisen pyörän jarrut säätyvät hienostuneesti erikseen.
Subarun vakiovarusteinen symmetrinen nelivetorakenne takaa autolle matalan painopisteen, sillä vaihteisto, kardaaniakseli ja takatasauspyörästö ovat suorassa linjassa moottorin takana.
VDC:n voi kytkeä osittain pois päältä, jolloin renkaat saa rouskuttamaan. Muutoin järjestelmä valvoo edelleen ajolinjoja ja hyvä niin. "
Foresterissa on ainakin keskitasauspyörästössä viskolukko (LSD) joka ei tarvitse elektroniikkaa yms toimiakseen. Testit on yksiseliteisesti näyttäneet mikä on hyvä toteutustapa.Niin, miksi väitän Sportagen nelivetoratkaisua paremmaksi maastossa? Siksi, että siinä on 100% keskilukko (joka siis toimii maastoajonopeuksissa, maastossahan ajetaan hitaasti) siinä missä Foresterissa on keskitasauspyörästössä vain luistonrajoitin. Vrt. esim. Suzuki Grand Vitaraan, jossa on keskitasauspyörästössä luistonrajoittimen lisäksi 100% lukko maastoajoa varten. Käytännössä ero tulee varmasti harvoin vastaan.
Maavarassa Forester vie pidemmän korren ja Foresterin bensaversiossa on myös se alennusvaihde. Taka-akselin viskolukosta on Foresterissa ilmeisesti luovuttu? - 4x4
nelivedosta kirjoitti:
Niin, miksi väitän Sportagen nelivetoratkaisua paremmaksi maastossa? Siksi, että siinä on 100% keskilukko (joka siis toimii maastoajonopeuksissa, maastossahan ajetaan hitaasti) siinä missä Foresterissa on keskitasauspyörästössä vain luistonrajoitin. Vrt. esim. Suzuki Grand Vitaraan, jossa on keskitasauspyörästössä luistonrajoittimen lisäksi 100% lukko maastoajoa varten. Käytännössä ero tulee varmasti harvoin vastaan.
Maavarassa Forester vie pidemmän korren ja Foresterin bensaversiossa on myös se alennusvaihde. Taka-akselin viskolukosta on Foresterissa ilmeisesti luovuttu?Viskolukko on lukko, ei luistonrajoitin. Tietenkin se luistaa
hetken, mutta sitten menee kyllä lukkoon... - vaan luistonrajoitin
4x4 kirjoitti:
Viskolukko on lukko, ei luistonrajoitin. Tietenkin se luistaa
hetken, mutta sitten menee kyllä lukkoon...Arkikielessä käytetään usein termiä "viskolukko", mutta viskokytkimellä ei koskaan voi toteuttaa aitoa, siis 100% lukkoa, vaan se on vain luistonrajoitin. Toki se saa aikaan lukitusvaikutusta, mutta sillä on rajansa. Tähän viittaa myös termi LSD = Limited Slip Differential. Kuten mainitsin, myös Suzuki Grand Vitarassa on keskitasauspyörästössä luistonrajoitin (sitä ei tosin ole toteutettu viskokytkimellä), mutta vaativampaa maastoajoa varten keskitasauspyörästö on tämän lisäksi varustettu aidolla, kuljettajan aktivoimalla lukolla.
Myös Sportagessa keskellä oleva monilevykytkin voidaan ohjata nappia painamalla lukittumaan täysin - alle 35 km/h nopeuksissa siis. Tilanne vastaa 100% lukittua keskitasauspyörästöä.
Sivuhuomautus: aiemmissa sitaateissa mainittiin Foresterin yhteydessä VSC tms. ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautus on Sportagessakin vakiona, nimellä ESP.
Jos puhutaan pelkästä voimansiirrosta (unohtaen maavaran, ylitykset, alustan suojauksen jne. tekijät), arvioisin näin:
- bensa-Forester on alennusvaihteensa ansiosta maastokelpoisempi kuin bensa-Sportage.
- diesel-Sportage on 100% keskilukkonsa ansiosta maastokelpoisempi kuin diesel-Forester. - 4x4
vaan luistonrajoitin kirjoitti:
Arkikielessä käytetään usein termiä "viskolukko", mutta viskokytkimellä ei koskaan voi toteuttaa aitoa, siis 100% lukkoa, vaan se on vain luistonrajoitin. Toki se saa aikaan lukitusvaikutusta, mutta sillä on rajansa. Tähän viittaa myös termi LSD = Limited Slip Differential. Kuten mainitsin, myös Suzuki Grand Vitarassa on keskitasauspyörästössä luistonrajoitin (sitä ei tosin ole toteutettu viskokytkimellä), mutta vaativampaa maastoajoa varten keskitasauspyörästö on tämän lisäksi varustettu aidolla, kuljettajan aktivoimalla lukolla.
Myös Sportagessa keskellä oleva monilevykytkin voidaan ohjata nappia painamalla lukittumaan täysin - alle 35 km/h nopeuksissa siis. Tilanne vastaa 100% lukittua keskitasauspyörästöä.
Sivuhuomautus: aiemmissa sitaateissa mainittiin Foresterin yhteydessä VSC tms. ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautus on Sportagessakin vakiona, nimellä ESP.
Jos puhutaan pelkästä voimansiirrosta (unohtaen maavaran, ylitykset, alustan suojauksen jne. tekijät), arvioisin näin:
- bensa-Forester on alennusvaihteensa ansiosta maastokelpoisempi kuin bensa-Sportage.
- diesel-Sportage on 100% keskilukkonsa ansiosta maastokelpoisempi kuin diesel-Forester.Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia.
Otetaan toiseksi esimerkiksi vaikka (vanha) Freelander, jolla hyrräsin 170000km. Siinä on neliveto toteutettu viskolla, ja se todellakin vetää viskon kytkeydyttyä tasan samalla lailla edestä ja takaa... - ja toisin päin
4x4 kirjoitti:
Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia.
Otetaan toiseksi esimerkiksi vaikka (vanha) Freelander, jolla hyrräsin 170000km. Siinä on neliveto toteutettu viskolla, ja se todellakin vetää viskon kytkeydyttyä tasan samalla lailla edestä ja takaa..."Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia."
Olet yksinkertaisesti väärässä tässä asiassa. "Viskolukko" on aina nimenomaan luistonrajoitin eikä oikea lukko. LSD eli limited slip differential viittaa tarkkaan ottaen "viskolukolla" tai vastaavalla luistonrajoittimella varustettuun tasauspyörästöön (visko ei ole ainoa tekniikka, jolla luistonrajoitus voidaan toteuttaa. Esim. Torsen-tasauspyörästö on myös sellainen).
Vanhassa Freelanderissa viskokytkin ei toimi luistonrajoittimena vaan nelivedon kytkimenä samaan tapaan kuin vaikkapa Sportagen monilevykytkin - sillä erotuksella, että Sportagen monilevykytkin on sähköisesti ohjattu ja lukittavissa. Kummassakaan näistä autoista ei ole perinteistä keskitasauspyörästöä, toisin kuin vaikkapa Foresterissa. - jos selventää
4x4 kirjoitti:
Viskolukko on lukko - ei luistonrajoitin. LSD on aivan eri asia.
Otetaan toiseksi esimerkiksi vaikka (vanha) Freelander, jolla hyrräsin 170000km. Siinä on neliveto toteutettu viskolla, ja se todellakin vetää viskon kytkeydyttyä tasan samalla lailla edestä ja takaa...Nämä linkit ehkä selventävät, vaikka eivät olekaan aivan suoraan puheena olevien toteutusten mukaisia.
Lukittava tasauspyörästö
http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm
(Huom. älä sekoita Torseniin, josta juttua samalla sivulla alempana)
"The locking differential is useful for serious off-road vehicles. ... This mechanism is usually activated manually by switch, and when activated, both wheels will spin at the same speed. If one wheel ends up off the ground, the other wheel won't know or care. Both wheels will continue to spin at the same speed as if nothing had changed."
Luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö (tässä esimerkissä ei tosin toteutettu viskolla)
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
"Getting back to the situation in which one drive wheel is on the ice and the other one has good traction: With this limited slip differential, even though the wheel on the ice is not able to transmit much torque to the ground, the other wheel will still get the torque it needs to move. The torque supplied to the wheel not on the ice is equal to the amount of torque it takes to overpower the clutches. The result is that you can move forward, although still not with the full power of your car."
Oletetaan, että tasauspyörästön toisella puolella rengas on pitävällä pinnalla ja toisella puolella ilmassa. Ero on periaatteessa siinä, että jos meillä on lukittu tasauspyörästö, ei toinen puoli välitä siitä, mitä tapahtuu tasauspyörästön toisella puolella, vaan tuolle pitävälle pyörälle saadaan täysi veto koko ajan. Jos taas meillä on lukon sijaan luistonrajoitin, käy niin että jos tilanteen vaatima (auton liikuttamiseen tarvittava) vääntö pitävällä pyörällä kasvaa liian suureksi, karkaa tehoa liiaksi tasayspyörästön kautta sille ilmassa olevalle, hyödyttömälle pyörälle. Tässä näkyy se, että LSD ei täysin lukitse tasauspyörästöä, vaan pystyy siihen vain osittain. Siksi maastoautoissa on aina suosittu kiinteää lukkoa vähintään keskellä. - palle ramstetti
jos selventää kirjoitti:
Nämä linkit ehkä selventävät, vaikka eivät olekaan aivan suoraan puheena olevien toteutusten mukaisia.
Lukittava tasauspyörästö
http://auto.howstuffworks.com/differential6.htm
(Huom. älä sekoita Torseniin, josta juttua samalla sivulla alempana)
"The locking differential is useful for serious off-road vehicles. ... This mechanism is usually activated manually by switch, and when activated, both wheels will spin at the same speed. If one wheel ends up off the ground, the other wheel won't know or care. Both wheels will continue to spin at the same speed as if nothing had changed."
Luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö (tässä esimerkissä ei tosin toteutettu viskolla)
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
"Getting back to the situation in which one drive wheel is on the ice and the other one has good traction: With this limited slip differential, even though the wheel on the ice is not able to transmit much torque to the ground, the other wheel will still get the torque it needs to move. The torque supplied to the wheel not on the ice is equal to the amount of torque it takes to overpower the clutches. The result is that you can move forward, although still not with the full power of your car."
Oletetaan, että tasauspyörästön toisella puolella rengas on pitävällä pinnalla ja toisella puolella ilmassa. Ero on periaatteessa siinä, että jos meillä on lukittu tasauspyörästö, ei toinen puoli välitä siitä, mitä tapahtuu tasauspyörästön toisella puolella, vaan tuolle pitävälle pyörälle saadaan täysi veto koko ajan. Jos taas meillä on lukon sijaan luistonrajoitin, käy niin että jos tilanteen vaatima (auton liikuttamiseen tarvittava) vääntö pitävällä pyörällä kasvaa liian suureksi, karkaa tehoa liiaksi tasayspyörästön kautta sille ilmassa olevalle, hyödyttömälle pyörälle. Tässä näkyy se, että LSD ei täysin lukitse tasauspyörästöä, vaan pystyy siihen vain osittain. Siksi maastoautoissa on aina suosittu kiinteää lukkoa vähintään keskellä.Ainoa oikea maastolukitustapa on kiinteäksi lukittava keskitasauspyörästön lukitus etu ja taka-akselin välissä, Viskotyyppinen lukitus keskitasauspyörästössä ei pysty 100% lukitukseen. Se voi sitä lähennellä hetken muttä lämpiää armottomasti ja heittää punaisen varoitusvalon kojetauluun. kitkalukot/pronsenttilukot/levylukot etu(harvoin) ja taka tasuspyörästössä vain takaavat sen että enemmän kuin kaksi pyörää vetää. Mutta kuten Palle (minäminä) toteaa. Mikään puheena olevista autoista ei ole täysverinen MAASTOauto. Grand Vitara on lähellä.
Sitä en sitten tiedä onko siinä automaattinavat etupyörissä? jos on niin sitten sekään ei ole maastoauto pakilla. Automaattinavat heittävät etupyörät vapaaksi ja paukahtavat taas kiinni eteenpäin ajaessa. Siitä vasta harmia piisaa. Palle on ollut sellaisella kiinni lumessa. - se Kiamies
palle ramstetti kirjoitti:
Ainoa oikea maastolukitustapa on kiinteäksi lukittava keskitasauspyörästön lukitus etu ja taka-akselin välissä, Viskotyyppinen lukitus keskitasauspyörästössä ei pysty 100% lukitukseen. Se voi sitä lähennellä hetken muttä lämpiää armottomasti ja heittää punaisen varoitusvalon kojetauluun. kitkalukot/pronsenttilukot/levylukot etu(harvoin) ja taka tasuspyörästössä vain takaavat sen että enemmän kuin kaksi pyörää vetää. Mutta kuten Palle (minäminä) toteaa. Mikään puheena olevista autoista ei ole täysverinen MAASTOauto. Grand Vitara on lähellä.
Sitä en sitten tiedä onko siinä automaattinavat etupyörissä? jos on niin sitten sekään ei ole maastoauto pakilla. Automaattinavat heittävät etupyörät vapaaksi ja paukahtavat taas kiinni eteenpäin ajaessa. Siitä vasta harmia piisaa. Palle on ollut sellaisella kiinni lumessa.Eiköhän se Grand Vitara ole samalla tavalla neliveto myös pakilla. Autossa on jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, eikä siinä minusta ole mitään tarvetta irroittaa pyörän napoja voimansiirrosta missään tilanteessa.
Grand Vitara on näistä tosiaan lähimpänä maastoautoa. Minusta on kyllä lähinnä määrittelykysymys, laskeeko sen täysiveriseksi maasturiksi vai ei. - sube
se Kiamies kirjoitti:
Eiköhän se Grand Vitara ole samalla tavalla neliveto myös pakilla. Autossa on jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, eikä siinä minusta ole mitään tarvetta irroittaa pyörän napoja voimansiirrosta missään tilanteessa.
Grand Vitara on näistä tosiaan lähimpänä maastoautoa. Minusta on kyllä lähinnä määrittelykysymys, laskeeko sen täysiveriseksi maasturiksi vai ei.Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.
Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.
Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla. - koeajaja
sube kirjoitti:
Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.
Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.
Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla.esimerkiksi mersun G, jossa napsautat keskikonsolista KAIKKI lukot päälle ja painat kaasua!
- painaa
koeajaja kirjoitti:
esimerkiksi mersun G, jossa napsautat keskikonsolista KAIKKI lukot päälle ja painat kaasua!
liikaa kaasua kuvailemassasi tilanteessa, koska auto tuskin kääntynee yhtään mihinkään !
- Tyhmä kun olen
painaa kirjoitti:
liikaa kaasua kuvailemassasi tilanteessa, koska auto tuskin kääntynee yhtään mihinkään !
Mutta harva uskoo kuinka pahaan paikkaan voi Subarulla jäädä kiinni!.
sube kirjoitti:
Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.
Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.
Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla.Viisi vuotta Vitaralla ja nyt 10 Foresterilla
ajaneena on helppo yhtyä käsitykseesi Subarusta.
Vitara on se lähes maasturi niin hyvine kuin
huonoine puolineen. Vitaraa ei betonilattioilla
halleissa voinut ajaa ruutuun kytkemättä sitä
takavedolle. Paljaalla asfaltilla ajettaessa
nelivedolla rikkoutui vaihteisto. Kivikossa ja
jokia ylitettäessä lukitus nelivedolle toimi
tietenkin hyvin, kun kahluusyvyyskin oli 800 mm.
Subarun neliveto taas on automaattinen kaikissa
tilanteissa ilman mitään lisätoimia, tavallaan
täysin huomaamaton ja tavallisessa maastokäytössä
lyömätön, eli sillä ajetaan paikoista, joista me-
no autolla yleensäkin on järkevää.- on toista maata
Täpinä kirjoitti:
Viisi vuotta Vitaralla ja nyt 10 Foresterilla
ajaneena on helppo yhtyä käsitykseesi Subarusta.
Vitara on se lähes maasturi niin hyvine kuin
huonoine puolineen. Vitaraa ei betonilattioilla
halleissa voinut ajaa ruutuun kytkemättä sitä
takavedolle. Paljaalla asfaltilla ajettaessa
nelivedolla rikkoutui vaihteisto. Kivikossa ja
jokia ylitettäessä lukitus nelivedolle toimi
tietenkin hyvin, kun kahluusyvyyskin oli 800 mm.
Subarun neliveto taas on automaattinen kaikissa
tilanteissa ilman mitään lisätoimia, tavallaan
täysin huomaamaton ja tavallisessa maastokäytössä
lyömätön, eli sillä ajetaan paikoista, joista me-
no autolla yleensäkin on järkevää.Niinpä, mutta uuden Grand Vitaran nelivetoratkaisu on erilainen. Siinä on keskitasauspyörästö luistonrajoittimella kuten Foresterissa, mutta lisäksi 100% keskilukko, joka Foresterista puuttuu.
Uudessa Foresterissa ei taida enää olla sitä taka-akselin viskolukkoa? - se Kiamies
sube kirjoitti:
Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa eli veto välittyy tasan etu ja takapyörien suhteen keskitasauspyörästön ansiosta. Jos esim eturenkat alkaa lipsumaan eli pyörimään eri tahtiin kuin takapyörät niin visko lukitsee tosi nopeasti myös takarenkaat pyörimään. Taka-akselilla oleva viskolukko tasaa takpyörien pyörimissnopeuseroja.
Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto ja käyttäytyy aina samalla tavalla niin tiellä kuin maastossakin. Subarut myös olivat joskus aikoja sitten kytkettäviä nelivetoja mutta siitä onkin aikaa jo 20- vuotta.
Luistonestolla varustettua subarua parempaa nelivetotekniikkaa ei ole vielä markkinoilla."Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa"
"Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto"
Tuo on vähän liioitellusti sanottu. Tai sitten Subarun luistoneston pitää toimia todella hyvin akselilukkojen korvikkeena esimerkiksi ristiriipunnassa.
Viskolukkoa ei taida taka-akselilla enää nykymallissa olla, kun siinä on jarruihin perustuva luistonestojärjestelmä.
Joka tapauksessa etenkin alennusvaihteella varustetut uudet Forester-mallit ovat citymaasturien kärkipäässä kiinnostavuudeltaan. on toista maata kirjoitti:
Niinpä, mutta uuden Grand Vitaran nelivetoratkaisu on erilainen. Siinä on keskitasauspyörästö luistonrajoittimella kuten Foresterissa, mutta lisäksi 100% keskilukko, joka Foresterista puuttuu.
Uudessa Foresterissa ei taida enää olla sitä taka-akselin viskolukkoa?Ihme olisi, jos Vitaran vetotapa ei olisi
muuttunut patempaan suuntaan "normaaliajossa"
10 vuodessa. Nyt sen saa käännettyä muuallakin
kuin torilla.
Alkuun Foresterissa vain turbossa oli visko-
lukko takana. Nyt se on kaikissa manuaali-
vaihteisissa. 2006 mallin automaatissa
keskellä on sähköisesti ohjattu monilevy-
kytkin ja momentin muunnin.
Olen monasti yrittänyt vertailla vanhaa turboa
käsivälitteisenä ja nykyistä 2006 automaattia
enkä pysty sanomaan, kumpi etenee paremmin
hankalissa paikoissa. Muutenhan automaatti on
vallan verraton peli vetohommisssa traileria
peruutellessa.se Kiamies kirjoitti:
"Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa"
"Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto"
Tuo on vähän liioitellusti sanottu. Tai sitten Subarun luistoneston pitää toimia todella hyvin akselilukkojen korvikkeena esimerkiksi ristiriipunnassa.
Viskolukkoa ei taida taka-akselilla enää nykymallissa olla, kun siinä on jarruihin perustuva luistonestojärjestelmä.
Joka tapauksessa etenkin alennusvaihteella varustetut uudet Forester-mallit ovat citymaasturien kärkipäässä kiinnostavuudeltaan.http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related
Ei ristiriipunnasta tietoakaa. Tosin en
ole tuota yritäänyt omallani. Uudesta
2009 mallista löytyy samanaiheisia videoita
tuosta samasta linkistä.se Kiamies kirjoitti:
"Subarut ovat aidosti ja oikeasti nelivetoisia joka tilanteessa"
"Subaru on kaikilla nopeuksella neljästä nurkasta raapiva auto"
Tuo on vähän liioitellusti sanottu. Tai sitten Subarun luistoneston pitää toimia todella hyvin akselilukkojen korvikkeena esimerkiksi ristiriipunnassa.
Viskolukkoa ei taida taka-akselilla enää nykymallissa olla, kun siinä on jarruihin perustuva luistonestojärjestelmä.
Joka tapauksessa etenkin alennusvaihteella varustetut uudet Forester-mallit ovat citymaasturien kärkipäässä kiinnostavuudeltaan.Vuoden 2009 malli näyttää selviävän vielä
paremmin, mutta olikin ajettuna pitällä
alustalla jossain kalliolla.
http://www.youtube.com/watch?v=n2b-fMQ4tdk&NR=1- se Kiamies
Täpinä kirjoitti:
Vuoden 2009 malli näyttää selviävän vielä
paremmin, mutta olikin ajettuna pitällä
alustalla jossain kalliolla.
http://www.youtube.com/watch?v=n2b-fMQ4tdk&NR=1Hyvältä näyttää, ainakin tuollaisessa tilanteessa kun etenemisvastus ei ole suuri (ei ota hanki kiinni pohjasta tms.). Vanha malli meni videossa tässä suhteessa vaikeammistakin paikoista.
Edelleen olettaisin, ettei tuossa uudessa mallissa ole sitä viskoa taka-akselilla, vaan se on korvattu elektronisella luistonestolla. Korjaa, jos olen väärässä.
Olisi kiva kokeilla omaakin autoa (Sportage) tuollaisella testiradalla. Mielestäni luistonesto ja näin saatava akselilukitusvaikutus toimii siinä vain etuakselilla, miten lie Foresterissa? Kuitenkin TM tai Tuulilasi väitti joskus kokeilleensa Sportagen selviävän jonkinasteisesta ristiriipunnasta. Toinen noihin luistonestoihin liittyvä seikka on se, että olisi hyvä saada ne myös maastoajotilaan, joka sallisi enemmän luistoa eikä rajoittaisi moottoritehoa. Näinhän on joissain tämän luokan autoissa tehtykin. Esimerkiksi Sportagessa järjestelmä on kuitenkin joko päällä tai poissa. Miten lie uudessa Foresterissa?
Näiden nyanssien merkitys itse kunkin käytännön tilanteissa onkin sitten jo toinen tarina...
Forester pitää kuitenkin käydä koeajamassa mielenkiinnosta. se Kiamies kirjoitti:
Hyvältä näyttää, ainakin tuollaisessa tilanteessa kun etenemisvastus ei ole suuri (ei ota hanki kiinni pohjasta tms.). Vanha malli meni videossa tässä suhteessa vaikeammistakin paikoista.
Edelleen olettaisin, ettei tuossa uudessa mallissa ole sitä viskoa taka-akselilla, vaan se on korvattu elektronisella luistonestolla. Korjaa, jos olen väärässä.
Olisi kiva kokeilla omaakin autoa (Sportage) tuollaisella testiradalla. Mielestäni luistonesto ja näin saatava akselilukitusvaikutus toimii siinä vain etuakselilla, miten lie Foresterissa? Kuitenkin TM tai Tuulilasi väitti joskus kokeilleensa Sportagen selviävän jonkinasteisesta ristiriipunnasta. Toinen noihin luistonestoihin liittyvä seikka on se, että olisi hyvä saada ne myös maastoajotilaan, joka sallisi enemmän luistoa eikä rajoittaisi moottoritehoa. Näinhän on joissain tämän luokan autoissa tehtykin. Esimerkiksi Sportagessa järjestelmä on kuitenkin joko päällä tai poissa. Miten lie uudessa Foresterissa?
Näiden nyanssien merkitys itse kunkin käytännön tilanteissa onkin sitten jo toinen tarina...
Forester pitää kuitenkin käydä koeajamassa mielenkiinnosta.perustuu pariin koeajoon katuolosuhteissa.
En pysty vahvistamaan enkä korjaamaan väit-
tämiäsi, sillä nuo mahdolliset muutokset
nykyiseen autooni verrattuna ovat selvittä-
mättä. Auton vaihto kun ei ole ajankohtainen,
ei ennen kuin Foresterista on diesel auto-
maatilla varustettuna saatavana.- outback kuski
se Kiamies kirjoitti:
Hyvältä näyttää, ainakin tuollaisessa tilanteessa kun etenemisvastus ei ole suuri (ei ota hanki kiinni pohjasta tms.). Vanha malli meni videossa tässä suhteessa vaikeammistakin paikoista.
Edelleen olettaisin, ettei tuossa uudessa mallissa ole sitä viskoa taka-akselilla, vaan se on korvattu elektronisella luistonestolla. Korjaa, jos olen väärässä.
Olisi kiva kokeilla omaakin autoa (Sportage) tuollaisella testiradalla. Mielestäni luistonesto ja näin saatava akselilukitusvaikutus toimii siinä vain etuakselilla, miten lie Foresterissa? Kuitenkin TM tai Tuulilasi väitti joskus kokeilleensa Sportagen selviävän jonkinasteisesta ristiriipunnasta. Toinen noihin luistonestoihin liittyvä seikka on se, että olisi hyvä saada ne myös maastoajotilaan, joka sallisi enemmän luistoa eikä rajoittaisi moottoritehoa. Näinhän on joissain tämän luokan autoissa tehtykin. Esimerkiksi Sportagessa järjestelmä on kuitenkin joko päällä tai poissa. Miten lie uudessa Foresterissa?
Näiden nyanssien merkitys itse kunkin käytännön tilanteissa onkin sitten jo toinen tarina...
Forester pitää kuitenkin käydä koeajamassa mielenkiinnosta.Taitaa olla niin, ettei manuaalin yhteyteen saa LSD:tä taka-akselille
vai oonko väärässä? Omassa kärryssä (outback 3.0 Aut.) on sen verran "moninkertainen" tuo lukitussysteemi, että on vaikee sanoo
mistä milloinkin vetää: Normaaliajossa 45% eteen / 55% taakse,
tuon lisäksi VTD, joka on keskitasauspyörästöä säätävä sähköinen
monilevykytkin joka voi jakaa 0-100% pitävämmälle akselille, sitten
takana on tasauspyörästössä LSD ja kaiken päälle joka pyörässä
ABS:ään perustuva luistonesto.... - pois?
Tyhmä kun olen kirjoitti:
Mutta harva uskoo kuinka pahaan paikkaan voi Subarulla jäädä kiinni!.
Uuden Outbackin omistajana minua kiinnostaa, minkälaisesta paikasta pääsen tarvittaessa pois. Kyllähän useimmat autot saa pahaan paikkaan, kun ottaa riittävästi vauhtia...
- pois?
pois? kirjoitti:
Uuden Outbackin omistajana minua kiinnostaa, minkälaisesta paikasta pääsen tarvittaessa pois. Kyllähän useimmat autot saa pahaan paikkaan, kun ottaa riittävästi vauhtia...
kirjoituserhe edellä
- Tomm imäkinen
pois? kirjoitti:
kirjoituserhe edellä
Eihän tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Se riippuu niin monesta tekijästä. Renkaat, maaston kaltevuus, maa-aines, sää/kosteus/pakkanen, urat, kuljettaja...yms yms.
Mutta sanottakoon että Subaru vienee muita Halde-kippoja mennen tullen maastokokeessa. Kts. Youtubesta nelivetovertailuja. - Tiätäväine
outback kuski kirjoitti:
Taitaa olla niin, ettei manuaalin yhteyteen saa LSD:tä taka-akselille
vai oonko väärässä? Omassa kärryssä (outback 3.0 Aut.) on sen verran "moninkertainen" tuo lukitussysteemi, että on vaikee sanoo
mistä milloinkin vetää: Normaaliajossa 45% eteen / 55% taakse,
tuon lisäksi VTD, joka on keskitasauspyörästöä säätävä sähköinen
monilevykytkin joka voi jakaa 0-100% pitävämmälle akselille, sitten
takana on tasauspyörästössä LSD ja kaiken päälle joka pyörässä
ABS:ään perustuva luistonesto....Että vuokraamon autolla pääsee pahimpaan paikkaan
- aikojen takaa
maavara kirjoitti:
215 mm pitäisi kyllä riittää luokkansa parhaimmistona, koska eipä se ole juuri parempikaan edes vakiomaastureissa(kun puhutaan maavarasta matalammassa kohdassaan). Kuljettajan pitäisi valita paremmat ajolinjat ja käyttää päätään ettei jää kiinni.
Olen jäänyt kiinni myös traktorilla jossa on neliveto myös ja paikka on semmoine että sinne ei pääsee mikään auto ihan mikä merkki vaan ja siinä autossa ei ole semmoista tukkikuormaa ikinä kiinni ja ongelma oli maanvara ja sitä on aika paljon ....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145