Käykää ihmeessä lukemassa Lappiin lähetetty kirje. Ajatuksen kanssa. (vastine Kiirunasta tulleeseen kirjeeseen)
Jumalan edessä pitää jokaisen polven notkistuman, Jumalaa kiitämme ja palvomme, vaan emme ihmistä!
Tuossa kirjeessä on totta joka sana. Suuri joukko on sen takana.
Rukouksen kanssa tätä kirjoittelen, on kyse iankaikkisen elämän asioista. Varjele ja johdata Jeesus Vapahtajamme meidät taivaan kotiin.
Kiitos ja kunnia Jumalalle, että Hän antoi ainoan Poikansa syntiuhriksi edestämme!
Käykää ystävät lukemassa
80
4559
Vastaukset
- Biarfralainen
Se mikä ei tapa,se vahvistaa. siitä kirjeestä voi joku jotain oppia, vaikka että mikä on tilanne.
- Biarfralainen
Se mikä ei tapa,se vahvistaa. siitä kirjeestä voi joku jotain oppia, vaikka että mikä on tilanne.
- Puplikaami
Missä sen kirjeen voi lukea?? hämeenlinnan kirjastosta ei löytyny
- kyllä, mutta
siinä annettiin "potut pottuina" eli ei se johda mihinkään! Ei minusta Raamattu neuvo "silmä silmästä" -toimintaa - ei se opeta iskemään takaisin! Miten mikään erimielisyys voisi tuolla tavoin hoitua?
En myöskään ymmärrä sitä, että kirjoittajat eivät voi paljastaa itseään tukijoukkoineen. Jos kirje allekirjoitettiin, miksi allekirjoituksia ei näy?
Ei vaikuta kovin rehelliseltä toiminnalta!
Jos uskoo puhuvansa totuutta, joka kestää niin ihmisten kuin Jumalankin edessä, miksi pitäisi salata henkilöllisyytensä? Ei kai siinä voi olla mitään hävettävää?- veli alarivillä
oikein sanoit sinä veli ylärivillä.
- ------------------
Potut pottuina!!!?? Olipa taas mielipide!
Kirjehän on nöyrä ja alamainen! Pakko asia jotenkin on sanoa.
Jos nimet olisi julkaistu, olisi välittömästi alkanut heidän luonteensa repiminen. - vastaus erääseen
------------------ kirjoitti:
Potut pottuina!!!?? Olipa taas mielipide!
Kirjehän on nöyrä ja alamainen! Pakko asia jotenkin on sanoa.
Jos nimet olisi julkaistu, olisi välittömästi alkanut heidän luonteensa repiminen.allekirjoitettuun kirjeeseen!?
Ovatko he sitten vapaata riistaa? Heitä voi arvostella ja "repiä" vapaasti, mutta näitä toisia ei?
Nöyryys ja alamaisuus ilmenee kyllä jollain muulla tavoin kuin tuollaisten nimettömien kirjeiden kirjoittamisella ja niiden julkaisemisella täällä... - Ahdas portti
vastaus erääseen kirjoitti:
allekirjoitettuun kirjeeseen!?
Ovatko he sitten vapaata riistaa? Heitä voi arvostella ja "repiä" vapaasti, mutta näitä toisia ei?
Nöyryys ja alamaisuus ilmenee kyllä jollain muulla tavoin kuin tuollaisten nimettömien kirjeiden kirjoittamisella ja niiden julkaisemisella täällä...Sillä tavalla nöyryys ilmenee. Kannattaisi lukea Raamatusta kuinka seurakunnan johtaja käyttäytyy silloin kun hän on nöyrä, siis kuuliainen Jumalan sanalle.
Otetaan yksi esimerkki Jumalan sanan mukaan okentautuvasta nöyrästä seurakunnan johtamisesta.
Matt. 20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi:
"Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
Matt. 20:26 Näin älköön olko teillä keskenänne,...
... vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
Matt. 20:27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
Matt. 20:28 niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan...
... ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."
-----
Silloin kun johto lankeaa pitämään itseään seurakunnan päänä, ja alkaa vaatimaan kuuliaisuutta ITSELLEEN, niin seuraunnalta kun toisilta sananpalvelijoiltakin, niin se on pahasti eksyksissä.
Tämä on eittämätön tosiasia esikoislestadiolaisuudessa tällä kertaa.
Valitettavan monien sanapalvelijoiden sanan julistus, ja aivan erityisellä tavalla johdon asenne ja menettelytavat, eivät ole yhtä Jumalan sanan kanssa.
Jos tosiasioita aletaan selittelemään pois, niin se tarkoittaa silloin valheessa elämistä. Jeesuksen seuraaja ei lähde ihmisoppien perässä juoksemaan ja ihmisiä kumartelemaan, koska hän on jo maistanut että HERRA ON SULOINEN. Omavanhurskaus on sen sijaan laillinen waativa ja armoton.
Ei se ole oikein että ihmisiä houkutellaan pois Kristuksen vapaudesta ihmisoppien orjuuteen, ja pannaan oman vanhurskauden länget lampaan kaulaan.
Muutamat vielä puolustelevat nykyistä käytäntöä esikoislestadiolaisuudessa. Kannattaisi ottaa Raamattu käteensä, ja erityisesti Lutherin raamatunselityksiä apuna käyttäen saa evankeliumin kirkasta valoa näihinkin asioihin.
Pääsee porusta ja epäilyksistä iloon, ja valituksesta Jeesuksen kiitokseen Jeesuksen uskon kautta. Pääsee (myös ihmisten) orjuudesta evankeliumin ilosanoman vapauteen. Pääsee masennuksesta Jumalan lasten vapauteen ja Kristuksen rakkauteen perustuvaan yhteyteen Jumalan ihmisten kanssa, kaikkialla maailmassa.
- Niiden jotka JUMALAN SANAN MUKAISESTI ORIENTOITUVAT. Ja palvelevat elävää Jumalaa.
- Roineenfilosofi
Ei se kirje tule mitään muuttamaan, koska laittomuuden juuret ovat jo niin syvällä.
Kannattaisi isien ja äitien ajatella, minkälaisen Jumalan vihan he vetävät omien lastensa päälle tällä nykyisellä menolla.
Jos Lappi on Jumala, palvelkaa häntä, jos Herra on Jumala, palvelkaa häntä.
Aivan varmaa on, että Jumala ei anna omaa kunniaansa lapinvanhimmille.
Onkohan syvä paatumus johtanut jo siihen, että Jumala on hyljännyt heidät omaan sokeuteensa.
Mitä saavatkaan ne erilaiset liikemiehet, jotka omien kaunaisten muistojensa sokaisemana ovat edistäneet tätä.
olemme saarnassa kuulleet:
"Jos lapinvanhimmat eivät nyt tule ja auta meitä, ei voi Jumalakaan meitä auttaa"
"Meillä ei olisi mitään uskoa ja kristillisyyttä ilman lapinvanhimpia".- rivi kristitty
olemme saarnassa kuulleet:
"Jos lapinvanhimmat eivät nyt tule ja auta meitä, ei voi Jumalakaan meitä auttaa"
missähän tuon olet kuullut?
minä kuulin näin:se lähetys joka on tehty Ruotsin lapin maalta, on tuottanut suuren siunauksen kristillisyyteen. - teuta
rivi kristitty kirjoitti:
olemme saarnassa kuulleet:
"Jos lapinvanhimmat eivät nyt tule ja auta meitä, ei voi Jumalakaan meitä auttaa"
missähän tuon olet kuullut?
minä kuulin näin:se lähetys joka on tehty Ruotsin lapin maalta, on tuottanut suuren siunauksen kristillisyyteen.Olen samaa kuullut , enkä poistaisi roineen filosohfin tekstiä . Kyllä sinunkin teksti tuttu on mutta 1890-1910 Luvuilta .
- rivi kristitty
teuta kirjoitti:
Olen samaa kuullut , enkä poistaisi roineen filosohfin tekstiä . Kyllä sinunkin teksti tuttu on mutta 1890-1910 Luvuilta .
ystävyydellä tervehdys sinulle nimimerkin taa.
vapaasti muistellen se lausuttiin Joensuun seuroissa 6.10.-08. olisikohan ollut lähetyskirjeessä.
tsemppiä.. - Franz Pappa
rivi kristitty kirjoitti:
olemme saarnassa kuulleet:
"Jos lapinvanhimmat eivät nyt tule ja auta meitä, ei voi Jumalakaan meitä auttaa"
missähän tuon olet kuullut?
minä kuulin näin:se lähetys joka on tehty Ruotsin lapin maalta, on tuottanut suuren siunauksen kristillisyyteen.Mikä se siunaus mahtaisi olla? Onko Kristuksen sovintoarmon hämärtyminen niin suuri siunaus, että siitä on pidettävä kiinni kuolemaan asti?
Luther aikanaan poltti erään kirjeen julkisesti Wittenbergin kaatopaikalla: "polttakoon sinut ikuinen tuli, koska olet tehnyt Herran pyhät murheelliseksi".
Siitä huolimatta hän ei kieltänyt katolisen kirkon merkitystä oman uskonsa. Puhuessaan evankeliumista hän sanoi: "sieltä mekin olemme sen saaneet". Se ei kuitenkaan saanut häntä ummistamaan silmiään.
Kun tuli puheeksi Jumalan sana ja opetuksen raamatullisuus, ei Luther antanut tuumaakaan periksi. - teutatess
rivi kristitty kirjoitti:
ystävyydellä tervehdys sinulle nimimerkin taa.
vapaasti muistellen se lausuttiin Joensuun seuroissa 6.10.-08. olisikohan ollut lähetyskirjeessä.
tsemppiä..Poimin raamatusta yhden kohdan, Jer. 15:19 . Herra sanoi Jeremiaalle ; "jos muutat mielesi, minä' otan sinut jälleen palvelukseen. Jos et puhujoutavia, vaan puhut niin kuin puhua tulee, saat jälleen olla minun suunani".
Ei millään pahalla, mutta tämä sopisi niille jotka sanoivat, me iloitsemme, vaikka piti sanoa Jumalalle iloksi . - rivi kristitty
Franz Pappa kirjoitti:
Mikä se siunaus mahtaisi olla? Onko Kristuksen sovintoarmon hämärtyminen niin suuri siunaus, että siitä on pidettävä kiinni kuolemaan asti?
Luther aikanaan poltti erään kirjeen julkisesti Wittenbergin kaatopaikalla: "polttakoon sinut ikuinen tuli, koska olet tehnyt Herran pyhät murheelliseksi".
Siitä huolimatta hän ei kieltänyt katolisen kirkon merkitystä oman uskonsa. Puhuessaan evankeliumista hän sanoi: "sieltä mekin olemme sen saaneet". Se ei kuitenkaan saanut häntä ummistamaan silmiään.
Kun tuli puheeksi Jumalan sana ja opetuksen raamatullisuus, ei Luther antanut tuumaakaan periksi.olisikos siunaus siinä, että syntinen saa armosta uskoa kaikki syntinsä anteeksi ja saa voimaa sotia vihollisen työtä vastaan. Pyhänhengen kautta saarnattu sana vaikuttaa uskon voimia, lammas tuntee paimenen ei se muukalaista seuraa.
siunausta on sekin että me tyhmät ja ymmärtämättömät myös olemme saaneet armon joka on suurin asia ihmisen kohdalla, kiitos siitä kolmiyhteiselle Jumalalleni.
rakkaudella sinulle kaikkea hyvää. - Yksi hämmästyneistä
rivi kristitty kirjoitti:
olisikos siunaus siinä, että syntinen saa armosta uskoa kaikki syntinsä anteeksi ja saa voimaa sotia vihollisen työtä vastaan. Pyhänhengen kautta saarnattu sana vaikuttaa uskon voimia, lammas tuntee paimenen ei se muukalaista seuraa.
siunausta on sekin että me tyhmät ja ymmärtämättömät myös olemme saaneet armon joka on suurin asia ihmisen kohdalla, kiitos siitä kolmiyhteiselle Jumalalleni.
rakkaudella sinulle kaikkea hyvää.Jos näin on, niin sellaisena sinä pysytkin.
Tiedätkö miksi.
Siksi että sinulla viisauden anomuksessasi aivan väärä osoite. Sinä kyselet maasta (ihmisiltä) kun oikeia osoite olisi taivaasta (Jumalalta).
Ai niin, sinähän et tunne Jeesusta, sinulta puuttu yhteys Jumalaan, siksi sinun anomuksesi ja toivosi pysähtyy ympärilläsi hääriviin ihmisiin.
Jaak. 1:4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon,
- että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
Jaak. 1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta,...
... anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
Jaak. 1:6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä;...
. sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
Jaak. 1:7 Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
Jaak. 1:8 kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään. - Nappa F
rivi kristitty kirjoitti:
olisikos siunaus siinä, että syntinen saa armosta uskoa kaikki syntinsä anteeksi ja saa voimaa sotia vihollisen työtä vastaan. Pyhänhengen kautta saarnattu sana vaikuttaa uskon voimia, lammas tuntee paimenen ei se muukalaista seuraa.
siunausta on sekin että me tyhmät ja ymmärtämättömät myös olemme saaneet armon joka on suurin asia ihmisen kohdalla, kiitos siitä kolmiyhteiselle Jumalalleni.
rakkaudella sinulle kaikkea hyvää.mikä oli siunaus lähetyksillä?
miten uskomisen armo syntien anteeksisaaminen on sidottu lapinvanhimpiin. eikö ilman heitä kukaan maailmassa ja Suomessa ole saanut uskoa? - rivi kristitty
Yksi hämmästyneistä kirjoitti:
Jos näin on, niin sellaisena sinä pysytkin.
Tiedätkö miksi.
Siksi että sinulla viisauden anomuksessasi aivan väärä osoite. Sinä kyselet maasta (ihmisiltä) kun oikeia osoite olisi taivaasta (Jumalalta).
Ai niin, sinähän et tunne Jeesusta, sinulta puuttu yhteys Jumalaan, siksi sinun anomuksesi ja toivosi pysähtyy ympärilläsi hääriviin ihmisiin.
Jaak. 1:4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon,
- että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
Jaak. 1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta,...
... anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
Jaak. 1:6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä;...
. sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
Jaak. 1:7 Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
Jaak. 1:8 kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.juuri näin on ihana olla sillä taivastieltä ei tyhmäkään eksy.
Jeesus kiittää Isää, viisailta ja toimellisilta on salattu taivaantie. - rivi kristitty
Nappa F kirjoitti:
mikä oli siunaus lähetyksillä?
miten uskomisen armo syntien anteeksisaaminen on sidottu lapinvanhimpiin. eikö ilman heitä kukaan maailmassa ja Suomessa ole saanut uskoa?ei todellakaan se ole sidottu ainoastaan lapin vanhimpiin, niinkuin tiedät.
usko tulee kuulosta ja kuulo jumalan sanasta...
se siunaus on ollut ja on edeskinpäin että Jumala kuljettaa voitosta voittoon ja lopulta luvattuun maahan. syntinen saa armosta uskoa syntinsä anteeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen lunastustyön tähden, kiittäkäämme siitä Jumalaamme. - Uskova kristitty
rivi kristitty kirjoitti:
juuri näin on ihana olla sillä taivastieltä ei tyhmäkään eksy.
Jeesus kiittää Isää, viisailta ja toimellisilta on salattu taivaantie.Et siis osaa tai viitsi lukea lainkaan Jumalan sanaa? Tuossahan sanottiin selkeästi että jos joltakin puuttuu viisautta, hän anokoon sitä ylhäältä.
Selkeästi haluat maata tyhmänä ja kysellä Jumalan sanan (ylhäällä) sijasta lapinmiehiltä, eli alhaalta maasta.
JOs te tunnustaisitte sokeutenne niin teillä ei olisi syntiä, näin sanoo Jeesus, mutta kun te sanotte näkevänne niin teidän syntinnen pysyy.
Juuri nama ovat niitä Raamatussa tarkoitettuja fariseuksia, "viisaita ja toimellisia", jotka Jumalan sanan sijasta turvautuvat ihmisoppeihin ja omaan vanhurskauteensa. Ja vielä kerskuvat tyhmyydeksi naamioidulla hengellisellä ylpeydellään. - Armahdettu syntinen
rivi kristitty kirjoitti:
ei todellakaan se ole sidottu ainoastaan lapin vanhimpiin, niinkuin tiedät.
usko tulee kuulosta ja kuulo jumalan sanasta...
se siunaus on ollut ja on edeskinpäin että Jumala kuljettaa voitosta voittoon ja lopulta luvattuun maahan. syntinen saa armosta uskoa syntinsä anteeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen lunastustyön tähden, kiittäkäämme siitä Jumalaamme.Kyllähän me tänne kirjoittavat valtaosaltaan sen tiedämme että VAIN Jeesus pelastaa.
Ongelma on siinä että nämä suomalaiset kiihkomieliset ja lapin"vanhimmatkin" ymmärtäisivät sen. Siksi lappiin on lähetetty useampiakin kirjeitä, ja jotkut ovat itse paikalla paikalla käydenkin yrittäneet heille selittää kristinopin perustotuuksista sen, että ihminen voi tulla vanhurskaaksi ainoastaan uskolla Kristukseen.
Ja sen, että Kristuksen seurakunta on koko maailmalaajuinen ka käsittää kaikki yksin Kristukeen autuutensa toivon panneet ihmiset, eikä pelkästään pieni es.lest. herätysliike pohjoismaissa. - tää väittely
Uskova kristitty kirjoitti:
Et siis osaa tai viitsi lukea lainkaan Jumalan sanaa? Tuossahan sanottiin selkeästi että jos joltakin puuttuu viisautta, hän anokoon sitä ylhäältä.
Selkeästi haluat maata tyhmänä ja kysellä Jumalan sanan (ylhäällä) sijasta lapinmiehiltä, eli alhaalta maasta.
JOs te tunnustaisitte sokeutenne niin teillä ei olisi syntiä, näin sanoo Jeesus, mutta kun te sanotte näkevänne niin teidän syntinnen pysyy.
Juuri nama ovat niitä Raamatussa tarkoitettuja fariseuksia, "viisaita ja toimellisia", jotka Jumalan sanan sijasta turvautuvat ihmisoppeihin ja omaan vanhurskauteensa. Ja vielä kerskuvat tyhmyydeksi naamioidulla hengellisellä ylpeydellään.Oikein sanottu, vaikka en ymmärrä miksi siitä täytyi yöllä kirjottaa.
Ne, jotka haukkuvat kirjeen paskaksi ja vääräksi eivät tapansa mukaan pysy esittämään mitään. - rivi kristitty
Uskova kristitty kirjoitti:
Et siis osaa tai viitsi lukea lainkaan Jumalan sanaa? Tuossahan sanottiin selkeästi että jos joltakin puuttuu viisautta, hän anokoon sitä ylhäältä.
Selkeästi haluat maata tyhmänä ja kysellä Jumalan sanan (ylhäällä) sijasta lapinmiehiltä, eli alhaalta maasta.
JOs te tunnustaisitte sokeutenne niin teillä ei olisi syntiä, näin sanoo Jeesus, mutta kun te sanotte näkevänne niin teidän syntinnen pysyy.
Juuri nama ovat niitä Raamatussa tarkoitettuja fariseuksia, "viisaita ja toimellisia", jotka Jumalan sanan sijasta turvautuvat ihmisoppeihin ja omaan vanhurskauteensa. Ja vielä kerskuvat tyhmyydeksi naamioidulla hengellisellä ylpeydellään.voi maailmaa pahennusten tähden, mutta voi sitä jonka kautta pahennus tulee.
jääkää Herran armoon.
- rivi kristitty
"kojootit ulvoo mutta karavaani vaan kulkee" kohti luvattua maata.
monessa asiassa olen samaa mieltä mutta paljon on asioita joista olen eri mieltä.
vanhan aatamin niska-karvat nousevat pystyyn kun omaa vanhurskautta vastaan saarnataan(etenkin saarnaajilla jotka eivät ole käynneet uudesti syntymisen vaiheita läpi).
niisä asioissa jotka koskevat pyhitys tietä, kukaan rehellinen ei usko että niitä täyttämällä saadaan Jumalan lapsi oikeus. eikä kukaan todellisuudessa niin opeta.
saarnat perustuvat pyhään raamattuun ja kaikkien saarnaajien käsitys on että ihminen pelastuu vain armosta, Jeesuksen Kristuksen kautta.
saarnaajatkin ovat vain heikkoja joilta myös odotetaan nöyrtymistä.
ollaan kannanotoissa rehellisiä niin rakkaus säilyy paremmin.
tosiasiassa Jumala on pitänyt ja pitää huolen omistaan ja vie perille. tähän päivään asti ja tästä eteenpäinkin.
ystävyydellä...- Franz Pappa
Rakkaus säilyy varmasti, jos lakataan vaatimasta totuutta ja raamatullista opetusta. Minkä arvoista se rivikristityn rakkaus sitten on, panee köyhän kysymään?
Mistä alkoi oppi kolmen kyynärän jumalasta? Ettekö sitä yhtään ole miettineet? - rivi kristitty
Franz Pappa kirjoitti:
Rakkaus säilyy varmasti, jos lakataan vaatimasta totuutta ja raamatullista opetusta. Minkä arvoista se rivikristityn rakkaus sitten on, panee köyhän kysymään?
Mistä alkoi oppi kolmen kyynärän jumalasta? Ettekö sitä yhtään ole miettineet?en ymmärrä kolmen kyynärän jumalan oppia.
rivi kristityn rakkaus on kyllä vajavaista, kun ihminen saa kaikki syntinsä anteeksi niin hän jaksaa rakastaa lähimmäisiään. ikävä kyllä kohdallani tunne puolella se on lyhytaikaista, mutta uskotaan silti armosta autuaaksi me molemmat ym.t jumalan lapset
- saapunut
missä sen kirjeen voi lukea???
- joutunut
Niin missä sen kirjeen voi lukea?
- lieskelin
Miten jotkut ssaattavatkin tällaista sontaa ja valhetta kirjoitella.
Eivät varmatikaan noteeraa tällaste sairastelua mitenkään- ihanniinku sontaa?
Kannattaisi poimia muutama näyte saarnoista ja verrata Raamattuun.
Sitä ei voi kiistää, että kirkossa julistetun synninpäästön leimaaminen pätemättömäksi on kirkossa tunnettu harhaoppina jo 400-luvulta saakka.
Seurakuntaoppissa ei näytetä lyövän saman naulan päälle edes Laestadiuksen kanssa.
Varmasti löytyy niitä, jotka kaiken kritiikin leimaavat sonnaksi, mutta tosiasiat eivät muutu siitä miksikään. Se tässä surkeinta onkin, etteivät tiukkikset tunne opillisisa asioita lainkaan. - mahtaa
Kerroppa hieman tarkemmin, mikä tuossa kirjeessä on sontaa ja mikä valhetta.
Siinä on aika tarkkaan kaikki perusteltu Raamatulla, mitä siinä perustella tarvii.
Esimerkit ovat elävää elämää ja monen kokemaa.
Hieman kauniimpaa kieltä kannattaa käyttää, kun puhutaan Raamatun teksteistä.
Ihan iankaikkisuuttasikin ajatellen. - Montakin
mahtaa kirjoitti:
Kerroppa hieman tarkemmin, mikä tuossa kirjeessä on sontaa ja mikä valhetta.
Siinä on aika tarkkaan kaikki perusteltu Raamatulla, mitä siinä perustella tarvii.
Esimerkit ovat elävää elämää ja monen kokemaa.
Hieman kauniimpaa kieltä kannattaa käyttää, kun puhutaan Raamatun teksteistä.
Ihan iankaikkisuuttasikin ajatellen.koskaan ei ole kielletty tutkimasta tahi keskustelemasta/kokoontumasta jumalansanan äärelle taikka tekemästä lähetystyötä kuinka monta valhekohtaa haluat tuosta kirjeestä että poimin?
- hehheeh
Montakin kirjoitti:
koskaan ei ole kielletty tutkimasta tahi keskustelemasta/kokoontumasta jumalansanan äärelle taikka tekemästä lähetystyötä kuinka monta valhekohtaa haluat tuosta kirjeestä että poimin?
tunnen 3 esimerkkiä, jossa on kielletty tutkimasta jumalansanaa. yksi kokoontuminen myönnettiin sillä ehdolla, että Jumalasta ei sitten puhuta.
kerro lisää esimerkkejä. - mielellään kaikki
Montakin kirjoitti:
koskaan ei ole kielletty tutkimasta tahi keskustelemasta/kokoontumasta jumalansanan äärelle taikka tekemästä lähetystyötä kuinka monta valhekohtaa haluat tuosta kirjeestä että poimin?
Poimi kaikki valhekohdat.
"Eri puolilta seurakuntaa kuuluu todistusta, että Jumalan Sanan tutkimista ja opiskelua raamattu- ja pienpiireissä pyritään estämään, mitätöimään ja halventamaan. Rukoushuoneidemme käytön Sanan tutkimisessa ja opiskelussa, hartauden harjoittamisessa ja kristittyjen yhteyden lisäämisessä pitäisi kaikin keinoin tukea eikä estää."
Esimerkkinä esimerkiksi Lahden raamattupiiri, mistä oli ja on edelleen aikamoinen polemiikki. Tai vaikkapa Turun kokoontumiset. Helsingissä rukoushuonetta ei saa käyttää kuin määriteltyinä iltoina määriteltyihin tarkoituksiin.
Lähetystyön kieltämisestä kirjeessä ei ollut mainintaa. - mielellään kaikki
Montakin kirjoitti:
koskaan ei ole kielletty tutkimasta tahi keskustelemasta/kokoontumasta jumalansanan äärelle taikka tekemästä lähetystyötä kuinka monta valhekohtaa haluat tuosta kirjeestä että poimin?
oimi kaikki valhekohdat.
"Eri puolilta seurakuntaa kuuluu todistusta, että Jumalan Sanan tutkimista ja opiskelua raamattu- ja pienpiireissä pyritään estämään, mitätöimään ja halventamaan. Rukoushuoneidemme käytön Sanan tutkimisessa ja opiskelussa, hartauden harjoittamisessa ja kristittyjen yhteyden lisäämisessä pitäisi kaikin keinoin tukea eikä estää."
Esimerkkinä esimerkiksi Lahden raamattupiiri, mistä oli ja on edelleen aikamoinen polemiikki. Tai vaikkapa Turun kokoontumiset. Helsingissä rukoushuonetta ei saa käyttää kuin määriteltyinä iltoina määriteltyihin tarkoituksiin.
Lähetystyön kieltämisestä kirjeessä ei ollut mainintaa. - täyttä
paskaa, ja valhetta, uskaltavatkin vielä, mikähän on synnin palkka näille valheen apostoleille? En kyllä usko, että heitä on montaakaan, ehkä jokunen hieman sairasteleva yksilö.
- pärekoriin
Montakin kirjoitti:
koskaan ei ole kielletty tutkimasta tahi keskustelemasta/kokoontumasta jumalansanan äärelle taikka tekemästä lähetystyötä kuinka monta valhekohtaa haluat tuosta kirjeestä että poimin?
mene poimimaan karpaloita Ilomatsin soille ja jätä raamatunkohtien poimimiset niille jotka jotain ymmärtää.
- 9999999
pärekoriin kirjoitti:
mene poimimaan karpaloita Ilomatsin soille ja jätä raamatunkohtien poimimiset niille jotka jotain ymmärtää.
Siitä nousee viha. Onhan sanottu, että vanhimmat ovat Jumalan silmäterä.
- kaikki tyynni
Jos ovat totuudessa, miksi pitää kulkea yöllä salassa, niin kuin varkaat ja ryövärit käyvät.
- on vapaasti
Kirjehän on vapaasti kaikkien luettavissa. Siinä ei ole mitään salaista.
Jos tarkoitat, ettei allekirjoittajia ole kaikille julkaistu, ihmettelen tuollaista heittoa nimimerkin suojasta...
Jokainen voi tuon kirjeen arvioida ja heittää pois tyköään, mikä ei vastaa Raamatun opetusta ja tehdä parannusta siitä, mikä kolahtaa omalle kohdalle.
Aivan avointa parannussaarnaahan tuo on. - yks vaan
on vapaasti kirjoitti:
Kirjehän on vapaasti kaikkien luettavissa. Siinä ei ole mitään salaista.
Jos tarkoitat, ettei allekirjoittajia ole kaikille julkaistu, ihmettelen tuollaista heittoa nimimerkin suojasta...
Jokainen voi tuon kirjeen arvioida ja heittää pois tyköään, mikä ei vastaa Raamatun opetusta ja tehdä parannusta siitä, mikä kolahtaa omalle kohdalle.
Aivan avointa parannussaarnaahan tuo on.Kirje on luettavissa netissä: http://el.mangusti.com/el/MangustiWebPublisher?main=Kan nanotot&sub=showPage&title=Seurakuntalaisten kannanot to Kiirunan 2008 kirjees
Kirje kirjoitettiin siksi, että pyynnöistä huolimatta ei saatu keskusteluyhteyttä ei suomen saarnaajien eikä myöskään vanhinten kanssa. Keskustelupyyntöihin oli vastauksena kategorinen kieltäytyminen. Ei jäänyt muita vaihtoehtoja, kuin avoin kirje.
Tuntuu kuitenkin, että kirje jotain vaikuttaa. Monet ovat sen lukeneet. Kielteinen ja jyrkästi kirjettä arvostelevat eivät kuitenkaan ole lukeneet kirjoituksista päätellen sitä ollenkaan, vaan toimivat perinteisellä lestadiolaisella tavalla: meuhkaavat kuulopuheiden ja arvausten pohjalta.
Sehän on selvää, että lapista kirjeeseen ei vastata, he eivät kykene siihen. - ahkntikkkssi
on vapaasti kirjoitti:
Kirjehän on vapaasti kaikkien luettavissa. Siinä ei ole mitään salaista.
Jos tarkoitat, ettei allekirjoittajia ole kaikille julkaistu, ihmettelen tuollaista heittoa nimimerkin suojasta...
Jokainen voi tuon kirjeen arvioida ja heittää pois tyköään, mikä ei vastaa Raamatun opetusta ja tehdä parannusta siitä, mikä kolahtaa omalle kohdalle.
Aivan avointa parannussaarnaahan tuo on.Vain erehtymättömät saava saarnata erehtyville parannusta, sellainen parannuksen julistus joka kohdituu erehtymättömiin henkilöihin, on helvetin uhalla täysin kielletty. Erehtymätön ei tarvitse parannusta.
Roomalaiskatolinen usko paaveineen on jo vanha uskonto. - netissä
osoitteessa: http://el.mangusti.com/el/MangustiWebPublisher?main=Kan nanotot&sub=showPage&title=Seurakuntalaisten kannanot to Kiirunan 2008 kirjees
Eipä tainnut jäädä vaihtoehtoja kirjeelle. Pyynnöistä huolimatta vanhimmat ja suomen saarnaajat kieltäytyvät keskustelusta muutamaa harvaa lukuunottamatta.
Ja ihme olisi, jos kirjeeseenkään vastaisivat, eivät siihen kykene.
Ja tämän takia kirje on avoin saatteineen, mutta nimet alunperin vain kolmen suomen saarnamiehen tiedossa kuten saatteessa mainitaan. Ei kuitenkaan nimet pysyneet heidän takanaan.
Jostain syystä jyrkimmin kirjettä arvostelleet eivät sitä ole kirjoituksistaan päätellen lukeneet, vaan toimivat lestadiolaisen perinteen mukaisesti: meuhkaavat luulojen ja toisen käden tietotoimistojen informaation varassa. - Tex viller
netissä kirjoitti:
osoitteessa: http://el.mangusti.com/el/MangustiWebPublisher?main=Kan nanotot&sub=showPage&title=Seurakuntalaisten kannanot to Kiirunan 2008 kirjees
Eipä tainnut jäädä vaihtoehtoja kirjeelle. Pyynnöistä huolimatta vanhimmat ja suomen saarnaajat kieltäytyvät keskustelusta muutamaa harvaa lukuunottamatta.
Ja ihme olisi, jos kirjeeseenkään vastaisivat, eivät siihen kykene.
Ja tämän takia kirje on avoin saatteineen, mutta nimet alunperin vain kolmen suomen saarnamiehen tiedossa kuten saatteessa mainitaan. Ei kuitenkaan nimet pysyneet heidän takanaan.
Jostain syystä jyrkimmin kirjettä arvostelleet eivät sitä ole kirjoituksistaan päätellen lukeneet, vaan toimivat lestadiolaisen perinteen mukaisesti: meuhkaavat luulojen ja toisen käden tietotoimistojen informaation varassa.Mielipiteeni ?!
- laiha lammas
netissä kirjoitti:
osoitteessa: http://el.mangusti.com/el/MangustiWebPublisher?main=Kan nanotot&sub=showPage&title=Seurakuntalaisten kannanot to Kiirunan 2008 kirjees
Eipä tainnut jäädä vaihtoehtoja kirjeelle. Pyynnöistä huolimatta vanhimmat ja suomen saarnaajat kieltäytyvät keskustelusta muutamaa harvaa lukuunottamatta.
Ja ihme olisi, jos kirjeeseenkään vastaisivat, eivät siihen kykene.
Ja tämän takia kirje on avoin saatteineen, mutta nimet alunperin vain kolmen suomen saarnamiehen tiedossa kuten saatteessa mainitaan. Ei kuitenkaan nimet pysyneet heidän takanaan.
Jostain syystä jyrkimmin kirjettä arvostelleet eivät sitä ole kirjoituksistaan päätellen lukeneet, vaan toimivat lestadiolaisen perinteen mukaisesti: meuhkaavat luulojen ja toisen käden tietotoimistojen informaation varassa.Sydämessään tietävät, että oikeista asioista ja epäkohdista puhutaan. Eivät uskalla, on torjunta päällä, pelkäävät turvarakennelmien sortumista.
Eivät usko, että ainoa turvamme on Sanassa ja sen ilmoituksessa, ei ihmisopeissa ja tavoissa.
Heillä on sydän täynnä epäluuloa, tuomiohenkeä ja vihaa kuin myös pohjimmaisena pelkoa, että jos vaikka paljastuukin se, ettei keisarilla ole vaatteita.
Vaan älä pelkää, "sillä minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun" sanoo Herra Sanassaan.
Rakkaat siskot ja veljet, ottakaa raamattu käteenne ja alkakaa opiskella Jumalan sanaa! Ottakaa Katekismus, jos ei löydy Lutherin muita teoksia. Me olemme evankelisen luterilaisen kirkon herätysliike, kyllä pitäisi edes perusasiat tuntea. - täydellisyyden tavoittelija
laiha lammas kirjoitti:
Sydämessään tietävät, että oikeista asioista ja epäkohdista puhutaan. Eivät uskalla, on torjunta päällä, pelkäävät turvarakennelmien sortumista.
Eivät usko, että ainoa turvamme on Sanassa ja sen ilmoituksessa, ei ihmisopeissa ja tavoissa.
Heillä on sydän täynnä epäluuloa, tuomiohenkeä ja vihaa kuin myös pohjimmaisena pelkoa, että jos vaikka paljastuukin se, ettei keisarilla ole vaatteita.
Vaan älä pelkää, "sillä minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun" sanoo Herra Sanassaan.
Rakkaat siskot ja veljet, ottakaa raamattu käteenne ja alkakaa opiskella Jumalan sanaa! Ottakaa Katekismus, jos ei löydy Lutherin muita teoksia. Me olemme evankelisen luterilaisen kirkon herätysliike, kyllä pitäisi edes perusasiat tuntea."laiha lammas" = nälkiintynyt ruohottommalle laitumelle aidattu .
"lampaanraato" = tässätapauksessa marttyyrin osan ottanut "oikeantien kulkia":))))
kumpa kaikkitiet veisivät taivaaseen,mutta kaikki tiet vievät vain Roomaan.
Minkähän lainen liikenneymyrä mahtaa olla se mihin Leevintie loppuu ja alkaa nämät 18 eri lestaadiolaisraittia ? Kyllä siinä on Pietari liikennepoliisina ihmeissään. apuvaaa !!!!
- Lampaanraato
Missä kohdassa Kiirunasta tulleessa kirjeessä on sanottu tämä: "Lähetyskirjeessänne Kiirunasta 2008 on keskeisenä sanomana, että meidän tulee lasten tavoin epäilemättä ja vakaalla sydämellä uskoa ja luottaa teihin." En minä sieltä löydä sitä.
Kirjeessä on niin paljon suoraa valhetta ja vääristelyä, että ei tarvitse ihmetellä, että eivät kirjoittajat haluakaan nimiään julkisuuteen. Minusta kirjoittajat ovat jopa aika sokeita (ja ehkä hieman yksinkertaisia). Siinä EI OLE TOTTA joka sana, ehkä Raamattu- ja muut lainaukset sentään.
Kirjoittajat vaativat, että Kiirunan kirjeessä olisi pitänyt olla perusteluja asioille, ehkä sellaisia, jotka vaatisivat sivukaupalla tekstiä. Mutta itse he eivät mitenkään perustele OMIA väitteitään kuin omilla mielipiteillään.
Seuraavassa on neljä pääkohtaa heidän syyttelyssään:
Jeesuksen Kristuksen, Jumalan ainoan Pojan sivuuttaminen
Pyhän Hengen halventaminen
Pyhien sakramenttien ja ripin halventaminen
Jumalan Sanan julistuksen ja opetuksen estäminen
Yksikään niistä ei pidä paikkaansa. Mutta miten he perustelevat syytöksiään??? Ei mitenkään. Otetaan esimerkiksi "Pyhän Hengen halventaminen".
Miten he perustelevat vanhinten halventavan Pyhää Henkeä???
Näin: "Kuitenkin te kiellätte juuri tämän puheidenne ja kirjoitustenne koettelemisen."
Missä vanhimmat ovat kieltäneet puheiden ja kirjoitusten koettelemisen? (Paikka ja aika, pliis, ei mitään MUTU-juttuja, kirjelmässä sitä ei oltu perusteltu)
"Tällaista pimeyteen johdattamista kutsutte Pyhän Hengen valoksi. Se ei ole muuta kuin Pahan hengen valhetta ja ekstystä."
Mikä perustelu tämä sitten on??? Mihin viittaa sana "tällaista"??? Ei mihinkään todistettuun lausumaan tai kirjoitukseen, ainoastaan teidän omaan kuvitteluunne. Näillä kahdella lauseella te samalla tuomitsette vastustajanne pimeyteen johdattajiksi ja Pahan hengen valheen ja eksytyksen läheteiksi eli otatte pois kristillisyyden. Mutta omapa on asianne.
Tästä voisi tehdä 100-sivuisen tutkielman, mutta siihen ei tässä ole mahdollisuutta, ei haluakaan.
Tässä liikehdinnässä on paljon yhtäläisyyttä sadan vuoden takaiseen vanhoillisten syyttelyyn, tosin tässä otetaan meiltä kristillisyys pois ehkä vieläkin rajummin kuin mitä vanhoilliset aikanaan toimivat.
Se mitä täällä on kirjelmän nöyryydestä paasattu, niin sitähän ei tuosta kirjelmästä mitenkään voi havaita. Tekopyhyyttä pikemminkin.- teutatess
Siinä taskussa jossa oli vähempi vuodatusta kun sinun lampaanraatos, ota rauhallisesti kyllä se siitä .
Tähän sopii Jer. 15:19 .
Herra sanoi Jeremialle: "Jos muutat mielesi minä otan sinut jälleen palvelukseeni. Jos et pujujoutavia, vaan puhut niin kuin puhua tulee, saat jälleen olla minun suunani. - Sussukki
teutatess kirjoitti:
Siinä taskussa jossa oli vähempi vuodatusta kun sinun lampaanraatos, ota rauhallisesti kyllä se siitä .
Tähän sopii Jer. 15:19 .
Herra sanoi Jeremialle: "Jos muutat mielesi minä otan sinut jälleen palvelukseeni. Jos et pujujoutavia, vaan puhut niin kuin puhua tulee, saat jälleen olla minun suunani.Itse pirun eksytystä tuo kirje, moni yksinkertainen raukka varmaan lankeaa siihen. varjelkoon Jumala kristityitä tuollaiselta saastalta.
- Ajatteleva
Sussukki kirjoitti:
Itse pirun eksytystä tuo kirje, moni yksinkertainen raukka varmaan lankeaa siihen. varjelkoon Jumala kristityitä tuollaiselta saastalta.
Samanlainen kirje piti kirjoittaa mutta kun ei millään tahtoisi olla aikaa mutta hyväkun sinä jaksoit vastata pojille... olisi hyvä jos kävisit koko heidän kirjeensä lävitse niin koko maailmanäkisi heidän pimeytensä
- kiivailette tästä
Tyypillinen paavilainen tapa kiistää kaikki.
>>>Näin: "Kuitenkin te kiellätte juuri tämän puheidenne ja kirjoitustenne koettelemisen."
Missä vanhimmat ovat kieltäneet puheiden ja kirjoitusten koettelemisen? (Paikka ja aika, pliis, ei mitään MUTU-juttuja, kirjelmässä sitä ei oltu perusteltu>>
Ei edes saarnaajilla ole juuri ollut varaa arvostella vanhimpien tulkintoja.
Kysymyksiin ei vastata ja sitten nousee joku mielistelijä joka kuoron säestyksellä lyö kysyjän suun tukkoon.
Suhteesta kirkkoon tuotiin SP:n taskussa Suomeen epäselvä paperi, jossa kaikenlaista syytöksiä peräkkäin ranskalaisin viivoin, jota ei saanut edes muille näyttää.
Milloin ehtoollisrukousasiaan on otettu rehellisesti ja raamatullisesti kantaa ja peruttu vanhimpien neuvo (vaatimus), jolla ei ole mitään asiallista pohjaa?
Eräs mielistelijä saarnasi Karhekujalla, että Suomen kirkossa on katolilainen ehtoollinen. - Vastauksen Tynkää
Kysymys:
"Lähetyskirjeessänne Kiirunasta 2008 on keskeisenä sanomana, että meidän tulee lasten tavoin epäilemättä ja vakaalla sydämellä uskoa ja luottaa teihin."
Vastaus:
"Me voimme ja tahdomme koko sydämestämme kehottaa teitä kääntymään teidän omien rakkaiden opettajienne ja neuvonantajienne puoleen. Taivaan vaeltaja, jolla on harras kaipaus ja rehellinen tarkoitus saavuttaa päämäärä taivaassa, ei uskalla luottaa omaan ymmärrykseensä. Aivan kuin lapsi, hänen tarvitsee monta kertaa kysyä neuvoa sielunhoitajaltaan."
Komments:
Taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä. Eikä sitäkään vähää saarnaajien tai seurakunta johtavien ymmärrykseen.
Tämä on totuus. Jos kuitenkin luottaa, niin hän on Jumalan sanan mukaan korottu.
No mihinkäs Jumalan lapsi sitten luottaa kun ihmisiin ei saa luottaa?
Hän luottaa kaikessa Raamattuun kirjoitettuun Jumalan lupaukseen, ja tulee näin vedetyksi taivaseen. Ja totisesti hän säästyy monelta turhalta tarpeettomalyta ja eksyttävältä kiemuralta elämän tiellä. Hän elää iloisena ja vapaana Jumalan lapsena, hän on Kristuksen täydellisellä vanhurskaudella puettuna jo täällä ajassa.
Hallelujaa kiitos Jeesus!
Toivon mukaan mahdollsimman moni nyt herää näkemään mistä tie menee taivaseen. Se ei kulje minkään nimisen -laisuuden kautta, vaan Jeesus itse on tie. Hän on totuus ja iankaikkinen elämä. - kinata heijjä kaa
Vastauksen Tynkää kirjoitti:
Kysymys:
"Lähetyskirjeessänne Kiirunasta 2008 on keskeisenä sanomana, että meidän tulee lasten tavoin epäilemättä ja vakaalla sydämellä uskoa ja luottaa teihin."
Vastaus:
"Me voimme ja tahdomme koko sydämestämme kehottaa teitä kääntymään teidän omien rakkaiden opettajienne ja neuvonantajienne puoleen. Taivaan vaeltaja, jolla on harras kaipaus ja rehellinen tarkoitus saavuttaa päämäärä taivaassa, ei uskalla luottaa omaan ymmärrykseensä. Aivan kuin lapsi, hänen tarvitsee monta kertaa kysyä neuvoa sielunhoitajaltaan."
Komments:
Taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä. Eikä sitäkään vähää saarnaajien tai seurakunta johtavien ymmärrykseen.
Tämä on totuus. Jos kuitenkin luottaa, niin hän on Jumalan sanan mukaan korottu.
No mihinkäs Jumalan lapsi sitten luottaa kun ihmisiin ei saa luottaa?
Hän luottaa kaikessa Raamattuun kirjoitettuun Jumalan lupaukseen, ja tulee näin vedetyksi taivaseen. Ja totisesti hän säästyy monelta turhalta tarpeettomalyta ja eksyttävältä kiemuralta elämän tiellä. Hän elää iloisena ja vapaana Jumalan lapsena, hän on Kristuksen täydellisellä vanhurskaudella puettuna jo täällä ajassa.
Hallelujaa kiitos Jeesus!
Toivon mukaan mahdollsimman moni nyt herää näkemään mistä tie menee taivaseen. Se ei kulje minkään nimisen -laisuuden kautta, vaan Jeesus itse on tie. Hän on totuus ja iankaikkinen elämä.Missä niin sanotaan, että taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä? Apoststolit ja Jeesus eivät ainakaan opeta niin:
UT opettaa kristityistä:
- he tulevat toinen toisensa opettajiksi
- (PH) on opettava teitä kaikkeen totuuteen
opettaa teitä pitämään kaikki mitä minä olen
- yksi tai kaksi profetoikoon, muut arvostelkoot
Puhutaanko tässä lapinvanhimmista, saarnaajista, vai kaikista kristityistä?
-----
Miksi neuvoa pitää kysyä saarnaajilta?
Miksi ei kiinnitetä kristittyjen luottamusta Jumalan sanaan?
Kun eräs saarnaaja kuollessaan antoi hengellisen testamentin: "tehkää niin työtä, että se on iloksi lapinvanhimmille", on kaiken opetuksen oikeellisuus sidottu siis lapinvanhimpiin.
Eikö opetus tulisi sitoa Jumalan sanaan, josta Luther sanoo, että se (evankeliumi) on kirkon aarre?
Kirjeen kirjoittajat ovat syystä huolissaan siitä, että nyt on aarteena Jumalan sanan sijasta vanhimmat.
----------
Saarnaajatkin voivat erehtyä.
Nyt on rakennettu haavekuva ainoasta oikeasta seurakunnasta, jonka vanhimmat ja saarnaajat eivät koskaan erehdy.
-----
>taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä>
Hän ei siis saa luottaa Jumalan sanaan itse/yksinään kun hän muistaa hädässään:
"minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet
minun. Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot.." - Vastauksen Tynkää
kinata heijjä kaa kirjoitti:
Missä niin sanotaan, että taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä? Apoststolit ja Jeesus eivät ainakaan opeta niin:
UT opettaa kristityistä:
- he tulevat toinen toisensa opettajiksi
- (PH) on opettava teitä kaikkeen totuuteen
opettaa teitä pitämään kaikki mitä minä olen
- yksi tai kaksi profetoikoon, muut arvostelkoot
Puhutaanko tässä lapinvanhimmista, saarnaajista, vai kaikista kristityistä?
-----
Miksi neuvoa pitää kysyä saarnaajilta?
Miksi ei kiinnitetä kristittyjen luottamusta Jumalan sanaan?
Kun eräs saarnaaja kuollessaan antoi hengellisen testamentin: "tehkää niin työtä, että se on iloksi lapinvanhimmille", on kaiken opetuksen oikeellisuus sidottu siis lapinvanhimpiin.
Eikö opetus tulisi sitoa Jumalan sanaan, josta Luther sanoo, että se (evankeliumi) on kirkon aarre?
Kirjeen kirjoittajat ovat syystä huolissaan siitä, että nyt on aarteena Jumalan sanan sijasta vanhimmat.
----------
Saarnaajatkin voivat erehtyä.
Nyt on rakennettu haavekuva ainoasta oikeasta seurakunnasta, jonka vanhimmat ja saarnaajat eivät koskaan erehdy.
-----
>taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä>
Hän ei siis saa luottaa Jumalan sanaan itse/yksinään kun hän muistaa hädässään:
"minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet
minun. Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot.."Sitä tarkoittavat sanat; >taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä>
Käänsitkö tahallasi väärinpäin, vai käsititkö sanani väärin? - Armahdettu syntinen
kinata heijjä kaa kirjoitti:
Missä niin sanotaan, että taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä? Apoststolit ja Jeesus eivät ainakaan opeta niin:
UT opettaa kristityistä:
- he tulevat toinen toisensa opettajiksi
- (PH) on opettava teitä kaikkeen totuuteen
opettaa teitä pitämään kaikki mitä minä olen
- yksi tai kaksi profetoikoon, muut arvostelkoot
Puhutaanko tässä lapinvanhimmista, saarnaajista, vai kaikista kristityistä?
-----
Miksi neuvoa pitää kysyä saarnaajilta?
Miksi ei kiinnitetä kristittyjen luottamusta Jumalan sanaan?
Kun eräs saarnaaja kuollessaan antoi hengellisen testamentin: "tehkää niin työtä, että se on iloksi lapinvanhimmille", on kaiken opetuksen oikeellisuus sidottu siis lapinvanhimpiin.
Eikö opetus tulisi sitoa Jumalan sanaan, josta Luther sanoo, että se (evankeliumi) on kirkon aarre?
Kirjeen kirjoittajat ovat syystä huolissaan siitä, että nyt on aarteena Jumalan sanan sijasta vanhimmat.
----------
Saarnaajatkin voivat erehtyä.
Nyt on rakennettu haavekuva ainoasta oikeasta seurakunnasta, jonka vanhimmat ja saarnaajat eivät koskaan erehdy.
-----
>taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä>
Hän ei siis saa luottaa Jumalan sanaan itse/yksinään kun hän muistaa hädässään:
"minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet
minun. Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot.."Kyllähän se kertoo liikkeen tilasta paljon kun saarnamies jättää lähtiessään viestin:
"tehkää niin työtä, että se on iloksi lapinvanhimmille"
Olemme omin kuulleet millaista oppia nämä "vanhimmat" opettavat, siihen ei valitettavasti Kristuksen Henki ja oppi
yhdisty.
Ei myöskään apostolien opetukset ja toimintatavat.
Lestadiolaisuudessa on tullut luvalliseksi muum muassa toisten kristittyjen tuomitsemisen synti.
Kun Jeesus, (joka on Jumalan elävä Sana), kehoittaa jokaisen tulemaan luokseen, ja ottamaan USKOSSA vastaan lahjaksi vanhurskauden.
Niin lestadiolainen opettaa Jeesuksen uskoisille että painu helvettiin siitä jeesuksinesi, ainoastaan meidän seurakunta omistaa Jeesuksen, ja ohjaa häntä kuin kyntöhevosta. Muut ovat vain luulouskoisia, kuollutuskoisia, kirkkouskovaisia ja vääräjumalisia. Kuitenkin näemme suruksemme kuinka kristinopin perustotuudetkin on monille epäselviä, yksinkertainen uskonvanhurskaus on sekoitettu osin lain tekoihin perustuvan vanhurskauden kanssa sekaisin.
En ihmettele vaikka liike on kirouksen alaisena omavanhurskaudessa ja hengellisessä ylpeydessään.
Room. 8:33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.
Room. 8:34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
Room. 8:35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
Room. 8:36 Niinkuin kirjoitettu on:
"Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina."
Room. 8:37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
Room. 8:38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
Room. 8:39 ei korkeus eikä syvyys,...
... eikä mikään muu luotu ...
... voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. - houhkaamista
hengitä hyvä ihminen välillä...aikanaan sanottiin tollasille vouhkaajille että,puhu sinä niin minä pitelen hevosta.
- Lampaanraato
Vastauksen Tynkää kirjoitti:
Kysymys:
"Lähetyskirjeessänne Kiirunasta 2008 on keskeisenä sanomana, että meidän tulee lasten tavoin epäilemättä ja vakaalla sydämellä uskoa ja luottaa teihin."
Vastaus:
"Me voimme ja tahdomme koko sydämestämme kehottaa teitä kääntymään teidän omien rakkaiden opettajienne ja neuvonantajienne puoleen. Taivaan vaeltaja, jolla on harras kaipaus ja rehellinen tarkoitus saavuttaa päämäärä taivaassa, ei uskalla luottaa omaan ymmärrykseensä. Aivan kuin lapsi, hänen tarvitsee monta kertaa kysyä neuvoa sielunhoitajaltaan."
Komments:
Taivaaseen matkaava ei luota omaan ymmärrykseensä. Eikä sitäkään vähää saarnaajien tai seurakunta johtavien ymmärrykseen.
Tämä on totuus. Jos kuitenkin luottaa, niin hän on Jumalan sanan mukaan korottu.
No mihinkäs Jumalan lapsi sitten luottaa kun ihmisiin ei saa luottaa?
Hän luottaa kaikessa Raamattuun kirjoitettuun Jumalan lupaukseen, ja tulee näin vedetyksi taivaseen. Ja totisesti hän säästyy monelta turhalta tarpeettomalyta ja eksyttävältä kiemuralta elämän tiellä. Hän elää iloisena ja vapaana Jumalan lapsena, hän on Kristuksen täydellisellä vanhurskaudella puettuna jo täällä ajassa.
Hallelujaa kiitos Jeesus!
Toivon mukaan mahdollsimman moni nyt herää näkemään mistä tie menee taivaseen. Se ei kulje minkään nimisen -laisuuden kautta, vaan Jeesus itse on tie. Hän on totuus ja iankaikkinen elämä.Kysymys:
"Lähetyskirjeessänne Kiirunasta 2008 on keskeisenä sanomana, että meidän tulee lasten tavoin epäilemättä ja vakaalla sydämellä uskoa ja luottaa teihin." (Nimettömien kirjeestä)
Vastaus:
"Me voimme ja tahdomme koko sydämestämme kehottaa teitä kääntymään teidän omien rakkaiden opettajienne ja neuvonantajienne puoleen. Taivaan vaeltaja, jolla on harras kaipaus ja rehellinen tarkoitus saavuttaa päämäärä taivaassa, ei uskalla luottaa omaan ymmärrykseensä. Aivan kuin lapsi, hänen tarvitsee monta kertaa kysyä neuvoa sielunhoitajaltaan." (Kiirunan kirjeestä)
Tämä ei ole mikään vastaus kysymykseen. Suomesta lähetetyssä nimettömien kirjelmässä sanotaan: "uskoa ja luottaa teihin (= vanhimpiin)".
Eihän tuossa Kiirunan kirjeessä kehoteta luottamaan vanhimpiin (vaikka sekin itsessään on ihan OK sen Sanan tähden, jota he julistavat ja sen takia, että apostoli siihen kehottaa [Vanhimmat, jotka johtavat hyvin seurakuntaa, ansaitsevat sekä kunnioituksen että taloudellisen tuen, varsinkin ne, jotka tekevät työtä sananjulistajina ja opettajina.]).
Kehotuksessa, joka tuossa Kiirunan kirjeen lainauksessa on annettu, ei ole mitään Raamatun vastaista eikä muutakaan vikaa.
Koko Kiirunan kirje on erittäin kallis ja minun on helppo uskoa, että se on kirjoitettu Pyhän Hengen johdatuksella.
Ajatelkaa nyt tätäkin kohtaa: "Kotoa ja kotiseurakunnasta tulee alkaa meidän kristillisyydentyömme. Siksi haluamme yhteisesti neuvoa Jumalan lapsia pidättymään saarnavarastojen rakentamisesta tai käyttämisestä Internetissä." (Vrt. Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.[Hepr. 10:25])
Tai ajatelkaa näitä kehotuksia:
Kaikille epäileville saarnaamme: Pois epäily Herran Sionista! (Juud. 1:22) Kaikille heikoille me saarnaamme: Vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa! (Ef. 6:10) Kaikille katuville syntisille saarnaamme: Uskokaa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä (1 Joh 2:12) ja hänen hänen kalliissa sovintoveressään (1 Joh. 1:7).
Eiköpä olekin kalliita Pyhän Raamatun kehotuksia mutta kuitenkin nämä nimettömät kirjoittajat sanovat kirjelmässään: ”Kirjeessä on hurskaita sanoja, mutta ei yhtään ainoaa Jumalan Sanan jaetta.” Ilmeisesti pitävät näitäkin sanoja omanvanhurskauden työnä.
Kukahan on ollut neuvonantajana tämän kirjelmän nimettömille kirjoittajille??? - Lampaanraato
houhkaamista kirjoitti:
hengitä hyvä ihminen välillä...aikanaan sanottiin tollasille vouhkaajille että,puhu sinä niin minä pitelen hevosta.
Hengitä, puhu, pitele... Saarnaat omanvanhurskauden oppia... Voisit ainakin perustella Raamatulla kehotuksesi.
- osais selittää
Lampaanraato kirjoitti:
Kysymys:
"Lähetyskirjeessänne Kiirunasta 2008 on keskeisenä sanomana, että meidän tulee lasten tavoin epäilemättä ja vakaalla sydämellä uskoa ja luottaa teihin." (Nimettömien kirjeestä)
Vastaus:
"Me voimme ja tahdomme koko sydämestämme kehottaa teitä kääntymään teidän omien rakkaiden opettajienne ja neuvonantajienne puoleen. Taivaan vaeltaja, jolla on harras kaipaus ja rehellinen tarkoitus saavuttaa päämäärä taivaassa, ei uskalla luottaa omaan ymmärrykseensä. Aivan kuin lapsi, hänen tarvitsee monta kertaa kysyä neuvoa sielunhoitajaltaan." (Kiirunan kirjeestä)
Tämä ei ole mikään vastaus kysymykseen. Suomesta lähetetyssä nimettömien kirjelmässä sanotaan: "uskoa ja luottaa teihin (= vanhimpiin)".
Eihän tuossa Kiirunan kirjeessä kehoteta luottamaan vanhimpiin (vaikka sekin itsessään on ihan OK sen Sanan tähden, jota he julistavat ja sen takia, että apostoli siihen kehottaa [Vanhimmat, jotka johtavat hyvin seurakuntaa, ansaitsevat sekä kunnioituksen että taloudellisen tuen, varsinkin ne, jotka tekevät työtä sananjulistajina ja opettajina.]).
Kehotuksessa, joka tuossa Kiirunan kirjeen lainauksessa on annettu, ei ole mitään Raamatun vastaista eikä muutakaan vikaa.
Koko Kiirunan kirje on erittäin kallis ja minun on helppo uskoa, että se on kirjoitettu Pyhän Hengen johdatuksella.
Ajatelkaa nyt tätäkin kohtaa: "Kotoa ja kotiseurakunnasta tulee alkaa meidän kristillisyydentyömme. Siksi haluamme yhteisesti neuvoa Jumalan lapsia pidättymään saarnavarastojen rakentamisesta tai käyttämisestä Internetissä." (Vrt. Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.[Hepr. 10:25])
Tai ajatelkaa näitä kehotuksia:
Kaikille epäileville saarnaamme: Pois epäily Herran Sionista! (Juud. 1:22) Kaikille heikoille me saarnaamme: Vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa! (Ef. 6:10) Kaikille katuville syntisille saarnaamme: Uskokaa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä (1 Joh 2:12) ja hänen hänen kalliissa sovintoveressään (1 Joh. 1:7).
Eiköpä olekin kalliita Pyhän Raamatun kehotuksia mutta kuitenkin nämä nimettömät kirjoittajat sanovat kirjelmässään: ”Kirjeessä on hurskaita sanoja, mutta ei yhtään ainoaa Jumalan Sanan jaetta.” Ilmeisesti pitävät näitäkin sanoja omanvanhurskauden työnä.
Kukahan on ollut neuvonantajana tämän kirjelmän nimettömille kirjoittajille???Olis kiva tätäkin sepustusta ruotia:
""Eihän tuossa Kiirunan kirjeessä kehoteta luottamaan vanhimpiin (vaikka sekin itsessään on ihan OK sen Sanan tähden, jota he julistavat ja sen takia, että apostoli siihen kehottaa [Vanhimmat, jotka johtavat hyvin seurakuntaa, ansaitsevat sekä kunnioituksen että taloudellisen tuen, varsinkin ne, jotka tekevät työtä sananjulistajina ja opettajina.]).
Kehotuksessa, joka tuossa Kiirunan kirjeen lainauksessa on annettu, ei ole mitään Raamatun vastaista eikä muutakaan vikaa."""
Miten hyvin seurakuntaa on johdettu?
Onko pysytty Jumalan sanan totuudessa?
Onko hallittu pelolla?
MITÄ apostolinen kehoitus pitää sisällään?
Mitä tarkoittaa koetelkaa kaikki? - Sanon minäkin
Juuri näin siinä on käynyt, valheapostolit asialla.
- totuuden puhuja
Sanon minäkin kirjoitti:
Juuri näin siinä on käynyt, valheapostolit asialla.
Ei Jumalan valtakunta ole sanoissa ja puheessa, vaan Hengessä ja voimassa.
Jos on varaa puhua valheesta, pitäisi pystyä näyttämään mikä on valhe ja mikä on totuus.
Ei Jumala anna kunniaansa ihmiselle.
Haluaisin tehdä pientä analyysia tilanteesta kajoamatta varsinaisesti kirjeen yksityiskohtiin.
Joskus on terveellistä katsoa komion kolmannesta kulmasta ja silloin on parempi olla mahdollisimman neutraali.
Työpaikalla oli sellainen sanonta: Jossakin on jotakin, kun palokunta menee ja huutaa.
Minusta tuntuu, että palokunta on nyt liikkeellä ja huutaa. Kun tällaisen kirjeen kirjoittamiseen ryhdytään, siinä on takana syvä tarve. Tarve tulla kuulluksi ja tarve saada oikeita vastauksia johonkin kysymykseen.
Vain erehtymätön auktoriteetti voi pitää toimiaan niin ylivoimaisina, ettei tarvitse kuunnella ketään eikä selitellä kenellekkään.
Yleensä siihen ylivoimaisuuteen liittyy sellainen tuhovoima, ettei kyselijä kysele montaa kertaa.
Jos joku kollegio on saanut Jumalalta tehtävän johtaa maailman kristillisyyttä, niin sen kyseenalaistamiseen pitäisi pystyä vastaamaan argumenteilla, joka riistää aseet kyseenalaistajalta.
Jos taasen johtoasema on itse keksittyä ja otettua, sitä pitää pönkittää monilla inhimillisillä metodeilla. Yksi on kyselijän mitätöiminen. Voidaan puhua variksista, jotka raakkuvat.
Toinen asia on siinä, että inhimillinen valta jakaa luottamusta inhimillisisn perustein. Uskollinen lakeija saa aina paistista paremmat palat.
Minulla on sellainen käsitys, että aiemmin otettiin myös tavallisten ihmisten kysymyksiä käsittelyyn ja ainakin kirjeisiin vastattiin.
Muistan isänikin saaneen vastauskirjeitä moneltakin taholta.
Arvovalta ei pitäisi olla asemasta johtuvaa Herran seurakunnassa, vaan kutsumuksessa uskollisena pysyen jokainen saa arvostuksen.
Jumalan antama arvovalta ei himmene, vaikka ihmiset mitätöisivät ja lopulta joutuisi kokonaan häviöön.
Olen joskus aiemmin sanonut, että esikoisten seurakunnan asioita ei ole mahdollista enää saada tolalleen kenenkään ihmisen voimin, koska kaikki liikkeen piirissä merkittävät henkilöt ovat skisman osapuolia eikä kukaan saisi esiintyä omassa asiassaan tuomarina.
Vain parannuksen tekijänä missä virhettä on tullut.
Jumalan puoleen yhteisessä rukouksessa kääntyminen on ratkaisu ongelmaan, sillä Herra kyllä puhuu, jos joku joutaisi kuuntelemaan.- teutatess
Olen kanssasi samaa mieltä .
- Roineenfilosofi
Aika hyvä arvio tilanteesta.
Jos lapinvanhimpien asema ja ylivertainen auktoriteetti perustuu "jumalalliseen järjestykseen", pitäisi siihen löytyä Jumalan sanaa tueksi.
Jos sellaista sanaa löytyy, ei tarvitse huutaa Kajaaniin asti tai muuten mitätöidä niitä, jotka esittävät asiallista opillista kritiikkiä. Sekin analyysi perustui tosiasioille, joita ei voi noin vain painaa villaisella.
Ei jokaiselle ehdi vastata, mutta ilmiselvää on, etteivät edes saarnaajat ole saaneet asiallista vastausta, koska todellista keskustelua ei sallita. Siihen ovat osaltaan perässähiihtäjät ja pyrkyrit syypäitä.
Kun 2 lähetysmiestä erotettiin toimestaan, ei asianomaisille kerrottu käräjöinnin alkamisesta edes viittä minuuttia ennen kokousta.
- Ei tarvita syvällistä ymmär...
Jotta emme unohtaisi yhteisön pyrkimyksiä, todettakoon, että kielellinen kontribuutio teoreettisessa oikeudellisessa keskustelussa noudattaa epäilemättä ideatasolla viimeaikaisia absurdeja väittämiä.
- evankelislestadiolainen kirkko
Jokainenhan näkee ja tietää missä naurettavassa ja katastrofaalisessa tilanteessa luterialinen kirkko on ja kuinka naivisti yrittävät lestadiolaiset roikkua siinä kiinni. Nykytila ei miellytä varsinkaan ruotsinlappia, jossa on täysi valmius ottaa täysi pesäero em kirkosta. Tätä pyrkimystä tukee kaikki ne kirjeet, joita lapista syydetään "maallistuneiden" suomalaisten korville. Tavoitteena on perustaa uusi kirkkokunta, jonka johtotroikka lapissa lymyilee. Tätä ei suinkaan kaikki valistuneet ja omilla aivoillaan ajattelevat sulata, joten kapinahenkeä on ilmassa. Suomalaiset eivät ole yhtä tyhmiä kuin jenkit, jotka lähtevät kaikenmaailman tv-saarnaajien perään sokeasti toitottaen fraaseja ja tekevät vaikka joukkoitsemurhan jos johtotroikka niin sanoo. Veikkaan, että ruotsinlappiin syntyy lähivuosina jonkinlainen lahkoliike, johon liittyy osa suomen el:stä. Täydelliset lahkolaisuuden tunnusmerkit ovat kaikkien näkyvillä.
Ps. miten kuvaan 25 vuotta kestänyttä (ja päättynyttä) mukanaoloani liikkeessä? Porukka täysin kuppikuntaista, joiden pääaiheena kahvikekkerillä on juoruta muista ja joilla on valta tuomita helvettiin ihmisiä. Eivät ole kristityn esikuvia millään sektorilla, vaikka joka pyhä kuluttavat penkkiä kuulemassa "puhdasta" Jumalan sanaa. Pitäkää tunkkinne!- Franz nappa
Tuskin kukaan naivisti roikkuu kirkossa kiinni.
Kirkossa pysymiseen on vahvat perusteet.
Kannattaisi hiukan ajatella, paljonko jonkun Kuopion piispan mielipiteet tai Espoon eläkkeellä olevan kirkkoherran tempaukset vaikuttavat lestadiolaisten mahdollisuuteen uskoa ja nauttia sakramentteja kirkon yhteydessä.
Sillä ei ole mitään vaikutusta.
Lehdissä ei ainakaan ole kerrottu, että lestadiolaisia olisi kielletty pääsy ehtoolliselle tai estetty pitämässä seurakuntasalissa omia kokouksiaan.
Laestadiolaisilla saarnaajilla on aina tilaisuus mennä vaikka kotiseurakuntansa jumalanpalvelukseen pitämään saarna, kirkkoherran luvalla tietysti.
Nykyinen ehtoollisrukouskiista on poliittinen veto, jolla saadaan kristittyjen mielet kylmäksi kirkkoa kohtaan. Mitään "katolista ehtoollista" Suomen ev.lut. kirkossa ei ole. - viime sunnuntaina
saarnassa että eläväuskoinen on kuuliainen vanhempien neuvoille, kuin lapsi ja elävän uskon hedelmä on KUULIAISUUS. Vanhimmat ovat tarkkaan tutkineet ja koetelleet PH:n valossa HPE:n kaavaa ja me tottelemme heitä nöyrinä. Emmehän ME mitään uhria vie Herralle, kuten uusi kaava sanoo!
Elävässä uskossa oleva kiittää parannussaarnasta, ei moiti, eikä ahdistu. Jos moittii ja ahdistuu, on kuollut uskoinen. Muistin varaisesti näin. Tahtoisin tietää mistä ihmisuhrista hän puhui? - öylätti
Franz nappa kirjoitti:
Tuskin kukaan naivisti roikkuu kirkossa kiinni.
Kirkossa pysymiseen on vahvat perusteet.
Kannattaisi hiukan ajatella, paljonko jonkun Kuopion piispan mielipiteet tai Espoon eläkkeellä olevan kirkkoherran tempaukset vaikuttavat lestadiolaisten mahdollisuuteen uskoa ja nauttia sakramentteja kirkon yhteydessä.
Sillä ei ole mitään vaikutusta.
Lehdissä ei ainakaan ole kerrottu, että lestadiolaisia olisi kielletty pääsy ehtoolliselle tai estetty pitämässä seurakuntasalissa omia kokouksiaan.
Laestadiolaisilla saarnaajilla on aina tilaisuus mennä vaikka kotiseurakuntansa jumalanpalvelukseen pitämään saarna, kirkkoherran luvalla tietysti.
Nykyinen ehtoollisrukouskiista on poliittinen veto, jolla saadaan kristittyjen mielet kylmäksi kirkkoa kohtaan. Mitään "katolista ehtoollista" Suomen ev.lut. kirkossa ei ole.Niin mitkä ne perusteet on, jotka ovat syynä siihen, että tuossa mädässä kirkossa pitää roikkua kiinni. Eikö niitä sakramentteja voi ottaa oman lahkon käyttöön ja pitää niitä pätevinä?
- teutatess
öylätti kirjoitti:
Niin mitkä ne perusteet on, jotka ovat syynä siihen, että tuossa mädässä kirkossa pitää roikkua kiinni. Eikö niitä sakramentteja voi ottaa oman lahkon käyttöön ja pitää niitä pätevinä?
Ainakin hannaa, LLL: set on perustaneet, Luterilaisen kirkon sisällä toimivan herätysliikkeen . En tiedä onko muita syitä, sen kuulette kun Ahdasportti lukee tämän.
- teutatess
viime sunnuntaina kirjoitti:
saarnassa että eläväuskoinen on kuuliainen vanhempien neuvoille, kuin lapsi ja elävän uskon hedelmä on KUULIAISUUS. Vanhimmat ovat tarkkaan tutkineet ja koetelleet PH:n valossa HPE:n kaavaa ja me tottelemme heitä nöyrinä. Emmehän ME mitään uhria vie Herralle, kuten uusi kaava sanoo!
Elävässä uskossa oleva kiittää parannussaarnasta, ei moiti, eikä ahdistu. Jos moittii ja ahdistuu, on kuollut uskoinen. Muistin varaisesti näin. Tahtoisin tietää mistä ihmisuhrista hän puhui?Voihan sitä olla kuuliainen, mutta uskon hedelmää joka on kuuliaisuus, ei ole Siinä luettelossa jonka Jeesus Kristus antoi vuorisaarnassa . Tutkikoon vain mutta pitää olla seurakuntakin mukana .En tule tottelemaan ellei se asia mene kuten täällä on keskusteltu .
Uhrista puhuit, kyllä me viemme, syntimme. Siitä on kerrottu, että se on meidän ainoa lahja, tosin se ei ole ylevä, eikä siitä saa mitään kunniaa. Elävä usko on minusta kaikilla parannuksen tehneillä uskovaisilla, jotka ei enää tarvitse samaa parannus saarnaa kuin kuolleen uskon kuulija .
Tahtoisin myös tietää mistä ihmisuhrista hän puhui , nimittäin ainoa oli Jeesus Kristus . - Harhakuvaa
öylätti kirjoitti:
Niin mitkä ne perusteet on, jotka ovat syynä siihen, että tuossa mädässä kirkossa pitää roikkua kiinni. Eikö niitä sakramentteja voi ottaa oman lahkon käyttöön ja pitää niitä pätevinä?
Kristitty ei roiku kirkossa, vaan kiinni Jumalan sanassa. Niin suorastaan apostoli kehoittaa: "riippukaa kiinni hyvässä".
Mikä on vika HPE:ssä, ettei se kelpaa pöyhkeälle kristitylle, vaan se pitäisi jakaa itse?
Onko Jumalan sanan arvo hämärtynyt?
KYLLÄ ON!
Ei ihan ihmekään, jos aina kiinnitetään huomio omaan pyhyyteen ja ihmiseen.
Niissä sakramenteissa, joita kirkko on 2000 v. jakanut, ei pitäisi olla vikaa.
Ihmisten mielet hämärtyvät, kun esim Hesassa saa kenenkään korjaamatta suorastaan valehdella kirkosta ja kirkon ehtoollisesta mitä tahansa.
Sakramentin pyhyys ei ole sidottu nauttijan pyhyyteen eikä sen jakajan pyhyyteen, vaan Jumalan sanaan.
Kaikenlaista puhutaan "mädästä kirkosta".
Luulen, että kirkon mädännäisyyttä hokevat vähemmin ne, jotka tutkivat omaa mädännäisyyttään.¨
Kirkko ei tule koskaan pyhäksi siitä, että siellä istuu pyhiä ihmisiä. Sen pyhyys on jotain muuta. Se on Jeesus Kristus. Hän on sanansa ja sakramenttiensa kautta läsnä kirkossa tänäänkin.
Paljasta pääsi Jumalan sanan ja Hänen pyhyytensä edessä! - ffffffffffff
viime sunnuntaina kirjoitti:
saarnassa että eläväuskoinen on kuuliainen vanhempien neuvoille, kuin lapsi ja elävän uskon hedelmä on KUULIAISUUS. Vanhimmat ovat tarkkaan tutkineet ja koetelleet PH:n valossa HPE:n kaavaa ja me tottelemme heitä nöyrinä. Emmehän ME mitään uhria vie Herralle, kuten uusi kaava sanoo!
Elävässä uskossa oleva kiittää parannussaarnasta, ei moiti, eikä ahdistu. Jos moittii ja ahdistuu, on kuollut uskoinen. Muistin varaisesti näin. Tahtoisin tietää mistä ihmisuhrista hän puhui?Kyllä me viemme itsemme uhriksi ja makeaksi hajuksi Herralle, kuten apostoli sanoo. Muusta uhrista ei kirkon liturgiassa puhuta, vaikka TI ja kaikki muut helvetin portit huutaisivat maailman tappiin asti jotain muuta.
Pitä kuulemma uskoa ensin lapinvanhimpiin, vasta sitten ymmärtää. Jos joku jotain ymmärtää, ei hän lapinvanhimpien ehtoollisjuttuihin uskokaan.
Siinä Tane on oikeassa. - teutatess
ffffffffffff kirjoitti:
Kyllä me viemme itsemme uhriksi ja makeaksi hajuksi Herralle, kuten apostoli sanoo. Muusta uhrista ei kirkon liturgiassa puhuta, vaikka TI ja kaikki muut helvetin portit huutaisivat maailman tappiin asti jotain muuta.
Pitä kuulemma uskoa ensin lapinvanhimpiin, vasta sitten ymmärtää. Jos joku jotain ymmärtää, ei hän lapinvanhimpien ehtoollisjuttuihin uskokaan.
Siinä Tane on oikeassa.Minä Kuuntelin sen saarnan Huutavastanetistä, mutta kun mielipaloi räpläsin nettiä juuri silloin, vai hän se oli.
Vanhinten tulee saattaa RB. asia kuntoon, vielä tänä vuonna, he ovat syyssä , ei RB. Ja muutama mikkelin mies mukana . - Ahdas portti
Harhakuvaa kirjoitti:
Kristitty ei roiku kirkossa, vaan kiinni Jumalan sanassa. Niin suorastaan apostoli kehoittaa: "riippukaa kiinni hyvässä".
Mikä on vika HPE:ssä, ettei se kelpaa pöyhkeälle kristitylle, vaan se pitäisi jakaa itse?
Onko Jumalan sanan arvo hämärtynyt?
KYLLÄ ON!
Ei ihan ihmekään, jos aina kiinnitetään huomio omaan pyhyyteen ja ihmiseen.
Niissä sakramenteissa, joita kirkko on 2000 v. jakanut, ei pitäisi olla vikaa.
Ihmisten mielet hämärtyvät, kun esim Hesassa saa kenenkään korjaamatta suorastaan valehdella kirkosta ja kirkon ehtoollisesta mitä tahansa.
Sakramentin pyhyys ei ole sidottu nauttijan pyhyyteen eikä sen jakajan pyhyyteen, vaan Jumalan sanaan.
Kaikenlaista puhutaan "mädästä kirkosta".
Luulen, että kirkon mädännäisyyttä hokevat vähemmin ne, jotka tutkivat omaa mädännäisyyttään.¨
Kirkko ei tule koskaan pyhäksi siitä, että siellä istuu pyhiä ihmisiä. Sen pyhyys on jotain muuta. Se on Jeesus Kristus. Hän on sanansa ja sakramenttiensa kautta läsnä kirkossa tänäänkin.
Paljasta pääsi Jumalan sanan ja Hänen pyhyytensä edessä!odotamme perusteita väitteelle jonka mukaan kirkko on mätä. Jos emme saa niitä niin mätä onkin hänessä joka tuollaisia kirjoittelee.
- Ahdas portti
teutatess kirjoitti:
Minä Kuuntelin sen saarnan Huutavastanetistä, mutta kun mielipaloi räpläsin nettiä juuri silloin, vai hän se oli.
Vanhinten tulee saattaa RB. asia kuntoon, vielä tänä vuonna, he ovat syyssä , ei RB. Ja muutama mikkelin mies mukana .Tutkimuksessa ilmeni niin paljon ristiriitaisuuksia tiettyjen saarnamiesten omissakin opetuksissa, että on vaikea sellaisia peruuttaa, niin että luottamus palautuisi. Kun vanhurskauttamisestakin opetetaan samassa saarnassa kahdella tavalla, ei siitä tilasta tulla valoon noin vain.
- teutatess
Ahdas portti kirjoitti:
Tutkimuksessa ilmeni niin paljon ristiriitaisuuksia tiettyjen saarnamiesten omissakin opetuksissa, että on vaikea sellaisia peruuttaa, niin että luottamus palautuisi. Kun vanhurskauttamisestakin opetetaan samassa saarnassa kahdella tavalla, ei siitä tilasta tulla valoon noin vain.
Pakko pullaa voi hekin harrastaa .
- Ahdas portti
Ahdas portti kirjoitti:
Tutkimuksessa ilmeni niin paljon ristiriitaisuuksia tiettyjen saarnamiesten omissakin opetuksissa, että on vaikea sellaisia peruuttaa, niin että luottamus palautuisi. Kun vanhurskauttamisestakin opetetaan samassa saarnassa kahdella tavalla, ei siitä tilasta tulla valoon noin vain.
Ensiksi: Ainoastaan JUMALA voi vanhurskauttaa.
------
Toiseksi: Ainoa perusta vanhurskauttamiselle on
------
Kolmanneksi: Vanhurskauttamisen lahjan voi ottaa ainoastaan USKOLLA VASTAAN.
------
Ainoastaan JUMALA VOI SYNTISEN PYHITTÄÄ.
Sana pyhittää merkitsee suomeksi, "erottaa Jumalalle".
Hepr. 2:11
- Sillä sekä hän, joka pyhittää,
- että ne, jotka pyhitetään,
ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
Hepr. 2:12 kun hän sanoo:
"Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä";
Hepr. 2:13 ja taas:
"Minä panen uskallukseni häneen";
ja taas:
"Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"
Hepr. 2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen,
__________
*) Hepr. 2:15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
_________
Hepr. 2:16 Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
Hepr. 2:17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
Hepr. 2:18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.
Hepr. 3:1 Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset,
- kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen,
Hepr. 3:2 joka on uskollinen asettajalleen, niinkuin Mooseskin oli "uskollinen koko hänen huoneessansa." - Ahdas portti
Ahdas portti kirjoitti:
Ensiksi: Ainoastaan JUMALA voi vanhurskauttaa.
------
Toiseksi: Ainoa perusta vanhurskauttamiselle on
------
Kolmanneksi: Vanhurskauttamisen lahjan voi ottaa ainoastaan USKOLLA VASTAAN.
------
Ainoastaan JUMALA VOI SYNTISEN PYHITTÄÄ.
Sana pyhittää merkitsee suomeksi, "erottaa Jumalalle".
Hepr. 2:11
- Sillä sekä hän, joka pyhittää,
- että ne, jotka pyhitetään,
ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
Hepr. 2:12 kun hän sanoo:
"Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä";
Hepr. 2:13 ja taas:
"Minä panen uskallukseni häneen";
ja taas:
"Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"
Hepr. 2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen,
__________
*) Hepr. 2:15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
_________
Hepr. 2:16 Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
Hepr. 2:17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
Hepr. 2:18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.
Hepr. 3:1 Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset,
- kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen,
Hepr. 3:2 joka on uskollinen asettajalleen, niinkuin Mooseskin oli "uskollinen koko hänen huoneessansa."------
Toiseksi: Ainoa perusta vanhurskauttamiselle on
Jeesuksen Kristuksen lunastustyö.
----- - teutatess
Ahdas portti kirjoitti:
Ensiksi: Ainoastaan JUMALA voi vanhurskauttaa.
------
Toiseksi: Ainoa perusta vanhurskauttamiselle on
------
Kolmanneksi: Vanhurskauttamisen lahjan voi ottaa ainoastaan USKOLLA VASTAAN.
------
Ainoastaan JUMALA VOI SYNTISEN PYHITTÄÄ.
Sana pyhittää merkitsee suomeksi, "erottaa Jumalalle".
Hepr. 2:11
- Sillä sekä hän, joka pyhittää,
- että ne, jotka pyhitetään,
ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
Hepr. 2:12 kun hän sanoo:
"Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä";
Hepr. 2:13 ja taas:
"Minä panen uskallukseni häneen";
ja taas:
"Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"
Hepr. 2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen,
__________
*) Hepr. 2:15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
_________
Hepr. 2:16 Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
Hepr. 2:17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
Hepr. 2:18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.
Hepr. 3:1 Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset,
- kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen,
Hepr. 3:2 joka on uskollinen asettajalleen, niinkuin Mooseskin oli "uskollinen koko hänen huoneessansa."Kirjoituksesi oli hyvä/oikein , Toi sana, suomeksi Pyhittää oli Eroittaa Jumalalle . Tämä on mennyt aiemmin ohi, jos olen kulltkaan .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2297013Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442917- 442367
- 1032283
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382071- 951558
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321550Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151423Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j81372Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3901349