eli kun on menossa kyseiseen toimenpiteeseen ja viikkoa ennen on aloitettava "jätteetön" ruokavalio niin mitä se käytännössä on?Vihannekset,juurekset,marjat ja hedelmät on mm kiellettyjä mutta mitä ruoka ruokaa voi syödä?Onko esim. makkarasoppa ilman vihanneksia/juureksia sellaista?Tai mitä konkreettisesti on kevyt ruokavalio?
paksusuolentähystys
11
5478
Vastaukset
- tätitäti
googlettamalla:
Viikko ennen tähystystä:
Rautalääkitys on jätettävä pois. Kiellettyjä ruoka-aineita ovat siemeniä
sisältävät marjat, vihannekset, hedelmät ja leivät.
Kaksi päivää ennen tähystystä:
Kypsytettyä, vähärasvaista ja vähäkuituista ruokaa saa syödä.
Esimerkiksi:
- keitettyä tai uunissa valmistettua kalaa, lihaa tai kanaa
- keitettyä perunaa, valkoista makaronia tai riisiä
- soseutettuja keittoja, liha-/kasvislientä
- valkoista leipää ja vehnäkorppuja
- kananmunaa
- hapanmaitotuotteita, joissa ei ole hedelmäpaloja tai marjoja
Tähystystä edeltävänä päivänä:
Kiinteän ruoan syöminen tulee lopettaa kaksi tuntia ennen tyhjennyksen
aloittamista eli edeltävänä päivänä nautitaan runsaasti nesteitä ja vain liemiruokaa
Lisätietoa saat varmaan soittamalla tähystyksen tekevälle yksikölle.
Tsemppii!!! - sellaisessa tähystyksessä
oli aikas erikoinen näky kun katselin tv:stä omia sisuksiani.oli pieni poluuppi polttivat sen samantien sillä vempeleellä
- vastannut
asiallisesti, mutta se poistettiin.
Olisi kiva saada asiaan selitys.
Googleta.
Laitan tähän jotain uudelleen, mitä jaksoin hakea:
*Viikko ennen tähystystä
Rautalääkitys on jätettävä pois. Kiellettyjä ruoka-aineita ovat siemeniä
sisältävät marjat, vihannekset, hedelmät ja leivät.
*Kaksi päivää ennen tähystystä:
Kypsytettyä, vähärasvaista ja vähäkuituista ruokaa saa syödä.
Esimerkiksi:
- keitettyä tai uunissa valmistettua kalaa, lihaa tai kanaa
- keitettyä perunaa, valkoista makaronia tai riisiä
- soseutettuja keittoja, liha-/kasvislientä
- valkoista leipää ja vehnäkorppuja
- kananmunaa
- hapanmaitotuotteita, joissa ei ole hedelmäpaloja tai marjoja
Tsemppiä!!- tarja 2
niistä oli paljon apua...ja kiitos myös "tuesta" sitä tarvitsen sillä toimenpiteeseen mon menossa juuri 6 täyttänyt tyttäreni.Hommahan tehdään nukutuksessa,paitsi tuo tyhjennys ennen toimenpidettä tapahtuu nenämahaletkulla
- ruokavalio
mutta kiitos vastaajille,niistä oli paljon apua(:
Ja kiitos "tuesta" sitä tarvitsen sillä toimenpiteeseen on menossa juuri 6 täyttänyt tyttäreni.Itse toimenpidehän tehdään nukutuksessa mutta tyhjennys ennen sitä tehdään nenämahaletkulla ja sekin kuulostaa jo kamalalta.
- SLE
Olen itse menossa ps-tähystykseen maanantaiaamuna. Ohjeeni mukaan viikko ennen tähystystä jätetään ruokavaliosta pois siemeniä sisältävät marjat, vihannekset, hedelmät ja kokojyvätuotteet, (esim mansikat, viinimarjat, vadelmat, tomaatti, maissi meloni, kiivi, myslit, jyväleipä, pellavan siem yms)
Syödä voi: valkoista pastaa ja riisiä, nuudeleita, kalaa, vähärasvaista lihaa. perunaa ilman kuoria, munaa, valkoista kuidutonta leipää ja keittoja.
TUTKIMUSTA EDELTÄVÄNÄ PNÄ: vain kirkkaita nesteitä kuten vesi, kirkass keitto, lihaliemi tai keitto, josta on siivilöity ainesosat, hedelmämehu, ilman hedelmälihaa (ei punaista/purp.väristä) teetä tai kahvia (ilman maitoa tai kermaa) ja kirkkaita poreilevia tai poreilemattomia juomia esim virvoitusjuomia. Tällaisen ohjeen sain sairaalasta.- OS
Sinun ohjeesi ei ole oikea tai et kirjoittanut sitä oikein. Olin tänään suolen tähystyksessä ja kyllä se oli hyvin puhdas ja tyhjä. Voi sanoa aivan kauniiksi ja komeaksi sisältäpäin.
Suolen tyhjennykseen piti juoda Laxabon liusta 4 litraa tähystystä edeltäneenä iltana klo 17 alkaen. Sen jälkeen join vain vettä, mutta muitakin kirkkaita juomia tai kahvia voi juoda.
Sairaala antaa kirjoitetun ohjeen, mutta en kirjoita sitä tähän kokonaan.
Laxabonia tarvitaan ulosteen ohentamiseen niin, että se on lopulta vain vettä. - tyhjennellyt
OS kirjoitti:
Sinun ohjeesi ei ole oikea tai et kirjoittanut sitä oikein. Olin tänään suolen tähystyksessä ja kyllä se oli hyvin puhdas ja tyhjä. Voi sanoa aivan kauniiksi ja komeaksi sisältäpäin.
Suolen tyhjennykseen piti juoda Laxabon liusta 4 litraa tähystystä edeltäneenä iltana klo 17 alkaen. Sen jälkeen join vain vettä, mutta muitakin kirkkaita juomia tai kahvia voi juoda.
Sairaala antaa kirjoitetun ohjeen, mutta en kirjoita sitä tähän kokonaan.
Laxabonia tarvitaan ulosteen ohentamiseen niin, että se on lopulta vain vettä.Minusta SLE:en ohje oli ihan oikea, mutta ohjeissa on vähän eroja eri paikoissa. Itse olin tähyssä keväällä ja minun ohjeissani ainakin todettiin esim. tuo, että tähyä edeltävänä päivänä sai enää käyttää pelkästään kirkkaita nestemäisiä juomia. Ohjeen minäkin sain sairaalasta.
Ehkäpä et kirjoitakkaan Suomesta (ja Suomen käytännöistä), koska jopa tuo tyhjennyslitkusi nimi on vieras suomalaisilla sivuilla. Useampia tuotteita on käytettävissä, mutten löytänyt tuon nimistä. Itselläni on kerran aiemmin käytetty Colonsteril- ja nyt Moviprep-tuotella.
Eli olen noudattanut nimenomaan tekevän tahon (siis gastroskopian tekevän) antamia ohjeita, jotka eivät välttämättä ole yksi yhteen pakkauksen omien ohjeiden mukaan.
Suomessa Suomen tavoin... ja Suomen aineilla. Vai onko tuo joku ihan uusi aine markkinoilla täällä Suomessa.
- OS
Minun ohjeeni mukaan ei syödä illallista tutkimusta edeltävänä päivänä. Juodaan vain Laxabonia 4 pussillista 4 litrassa vettä klo 17 alkaen. Eihän suoli muuten tyhjene.
Tämä ohje on ruotsalainen.- tyhjennellyt
Kuten arvelinkin, niin tyhjennysaine kuin ohjeetkin ovat jostain muualta kuin Suomesta... Maassa maan tavoilla...
Itselläni (siis täällä Suomessa) tähyt on aina olleet aamulla, siis suunnilleen lähes päivän ekoina. Colonsteril-litkua piti aikoinaan juoda tosi paljon, kahdessa erässä (iltapäivällä ja illalla, tähy aamulla klo 8) yhteensä 5-6 litraa. Itselläni ongelmien vuoksi meni vain vajaa 4 litraa, mutta suoli oli puhdas, kiitos hyvien etukäteisvarautumisin eli ennakkokevennyksin ruokiin.
Toinen kerta oli aineena Moviprep, jota ei tarvinut juoda kuin yhteensä 2 litraa, kahdessa satsissa litra kerrallaan (tyyliin eka litra tunnin kuluessa, sitten 2 tunnin tauko ja perään toinen litra tunnin aikana. Tämäkin tyhjensi hyvin, tähy seuraavana aamuna klo 10.
Ja tottakait tuo varsinainen tyhjennyslitku kuuluu aina kuvioihin. Mä ymmärsin, että alkuperäinen kysyjä halusi nimenomaan tietää siitä kevennetystä ruokavaliosta ennen tyhjennyslitkuja ja tähyä.
Suomessakin on joku uudempi tyhjennysaine, jossa on vähän toisenlaiset ohjeet tyhjennykseen valmistautumisesta. Valitettavasti useammatkin gastrot ovat todenneet, ettei suoli ole ollut hyvin tyhjentynyt, siis toki tyhjentynyt, muttei totaalisesti. Tiedä sitten mikä milloinkin on ollut syynä... - OS
tyhjennellyt kirjoitti:
Kuten arvelinkin, niin tyhjennysaine kuin ohjeetkin ovat jostain muualta kuin Suomesta... Maassa maan tavoilla...
Itselläni (siis täällä Suomessa) tähyt on aina olleet aamulla, siis suunnilleen lähes päivän ekoina. Colonsteril-litkua piti aikoinaan juoda tosi paljon, kahdessa erässä (iltapäivällä ja illalla, tähy aamulla klo 8) yhteensä 5-6 litraa. Itselläni ongelmien vuoksi meni vain vajaa 4 litraa, mutta suoli oli puhdas, kiitos hyvien etukäteisvarautumisin eli ennakkokevennyksin ruokiin.
Toinen kerta oli aineena Moviprep, jota ei tarvinut juoda kuin yhteensä 2 litraa, kahdessa satsissa litra kerrallaan (tyyliin eka litra tunnin kuluessa, sitten 2 tunnin tauko ja perään toinen litra tunnin aikana. Tämäkin tyhjensi hyvin, tähy seuraavana aamuna klo 10.
Ja tottakait tuo varsinainen tyhjennyslitku kuuluu aina kuvioihin. Mä ymmärsin, että alkuperäinen kysyjä halusi nimenomaan tietää siitä kevennetystä ruokavaliosta ennen tyhjennyslitkuja ja tähyä.
Suomessakin on joku uudempi tyhjennysaine, jossa on vähän toisenlaiset ohjeet tyhjennykseen valmistautumisesta. Valitettavasti useammatkin gastrot ovat todenneet, ettei suoli ole ollut hyvin tyhjentynyt, siis toki tyhjentynyt, muttei totaalisesti. Tiedä sitten mikä milloinkin on ollut syynä...Minä sain suolen hyvin puhtaaksi tavallisella ruualla ja Laxabonilla. Hedelmien siemeniä vaan ei saanut syödä. Hankalaa se tietysti on, jos suoli ei ole puhdas ja se haittaa tähystystä. Pitää kai juoda niin paljon, että lopulta ulostaa pelkkää vettä vaan.
Seuraavaksi pitää mennä mahalaukun tähystykseen. Toivottavasti käyttävät eriletkua kuin se, mikä oli takapuolessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078