Autoetu työsuhteen päättyessä?

Jaakko

Nykyinen työnantaja ilmoittaa, että minun tulee maksaa purkukulut (30 % jäljellä olevista kk-maksuista, about 3000 €) käyttöetuautosta, kun aion irtisanoutua työpaikastani.

En ole koskaan allekirjoittanut mitään sopimusta, jossa mainittaisiin ko. ehdot tai niiden noudattaminen. Kuulostaa kohtuuttomalta, että maksan tuon 3k€, jotta pääsen eroon tästä työpaikasta... Mitenköhän sopimusoikeus suhtautuu tällaiseen tilanteeseen?

Onko kellään tietoa tällaisesta menettelystä ja siitä, että voiko se olla lainmukaista?

11

10368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoetuilija

      Jos et ole allekirjoittanut työ- tms. sopimusta, jossa näin sovitaan, ei sinulla ole mitään syytä suostua maksamaan mitään.

      Vastaavista tilanteista on myös oikeuden päätöksiä ja aina ne ovat päättyneet siihen, että työntekijän ei ole tarvinnut maksaa purkumaksuja. Ongelma on siis vain työnantajasi.

      • Jaakko

        Työnantajan piti toimittaa minulle alkuvuonna, jolloin sain auton, autoetusopimus allekirjoitettavaksi, mutta sitä ei ole koskaan minulle asti tullut. Tuntuu kohtuuttomalta alkaa maksaa mitään, kun sopimustakaan ko. asiasta ei ole olemassa.


      • tahallaan
        Jaakko kirjoitti:

        Työnantajan piti toimittaa minulle alkuvuonna, jolloin sain auton, autoetusopimus allekirjoitettavaksi, mutta sitä ei ole koskaan minulle asti tullut. Tuntuu kohtuuttomalta alkaa maksaa mitään, kun sopimustakaan ko. asiasta ei ole olemassa.

        toimittamatta sen sopimuksen sinulle. Arvasi että et suostuisi allekirjoittamaan. Mainitsiko hän kenenkään kuullen sen sisällöstä sinulle?. Toinen asia, oletko lukenut talon henkilökuntaohjeistukset,sisäiset säännöt ja velvollisuudet senjälkeen kuin aikoináan allekirjoitit työsopimuksen. Siellä saattaa mm. olla maininta työsuhdeautosta mikäli semmoisen jälkeenpäin haluaa. Työsopmikuksen allekirjoittanut on velvollinen noudattamaan talon henkilöstösääntöjä jonka talon johto on määrännyt henkilökunnalle. Koskee lomia, sairaslomia lääkärintodistuksin etc, kännykän käytöstä ,työajoista etc. etc. Jos et työsuhteen alussa sopinut työsopimuksessa autoedusta niin siitä voi olla maininta talon säännöissä jotka sinä olet hyväksynyt noudattamaan tai sitten siinä erillisessä sopimuksessa jonka sinä et ikinä saannut taikka allekirjoittanut. Silloin et myöskään maksa mitään.


    • .maksa

      Autoetu on palkan lisä, osa kokonaispalkkaa. Työnantajan ongelma on päästä eroon leasingsopimuksesta. Ethän saa autoetua enää irtisanomisen jälkeen.
      Voit katsoa työsopimuslaista, TESseistaä (jos et ole ylempi toimihenkilö), ym. Aivan selvä juttu.

    • Myyntialan ammattilainen

      Itselläni oli kerran vastaava tilanne, jossa työnantaja yritti ehdottaa minulle;
      a) ota auto mukaasi=maksa itse kk-maksut
      b) maksa sopimuksen purku.

      Soitin liiton lakimiehelle joka sanoi että
      höpsis, älä vaan suostu! Ei mene läpi.
      Eihän muitakaan työvälineitä tarvitse työntekijän
      huolehtia, pc, puhelin,kynä,kopiokone jne.

    • ja kävele ulos

      Helppo rasti: pyydä pari todistajaa mukaan kun jätät liisarin avaimet pomon pöydälle ja näytät ikkunasta mihin se on pysäköity. Sen jälkeen sinä olet hoitanut velvollisuutesti ja voit pyyhkiä perseesi pomon vaatimuksilla.

      Ei ihmekään että lähdet tuollaisesta paskafirmasta.

      Viimeksi tällaista vedätystä yritettiin 1990-luvun alun lamassa mutta silloinkin toki sopimuksen kautta. Liisarin ottanut duunari pakotettiin ottamaan auto alunperinkin omiin nimiinsä jolloin vastuu leasingmaksuista ei ollut sidoksissa työsuhteeseen tai sen päättymiseen vaan seurasi sopimuksen loppuun saakka työntekijää itseään.

      Voit toki nytkin viedä liisarin mukaasi uuteen firmaan jos niin haluat ja uusi työnantaja tämän hyväksyy mutta mitään pakkoa tähän ei ole mikäli et ole laittanut nimeäsi tällaiseen paperiin.

    • ei ole

      sovittu kun työsopimus tehtiin tai sinulle autoetu annettiin niin unohda koko juttu.Se on totta että keskeytetty leasingsopimus tuottaa kustannuksia yrityksille.Sen takia jotkut firmat antavat auton vasta kun koeajoaika on ohi.Tiedän myös tapauksia missä työntekijä on ollut velvollinen osallistumaan palautuskustannuksiin mikäli jättää työpaikan alle vuodessa.

      • Jaakko

        Hyvä kuulla muidenkin kokemuksista! Katsotaan nyt kuinka asia etenee ja tarvittaessa otetaan liiton juristi mukaan keskusteluun...


      • Jaakko

        Juristin mukaan vaatimus on periaatteessa pätevä, koska minun olisi pitänyt olla tietoinen ko. ehdoista, koska olen omatoimisesti autoa halunnut ja sitä ei ole minun ollut pakko ottaa.

        En kuitenkaan ole mitään sopimusta ko. asiasta tehnyt. Eikö tällainen sopimus tulisi tehdä ennenkuin edes koko autoa aletaan tilaamaan/luovuttamaan käyttäjälle? Tässä tapauksessa sitä ei tehty..

        Riskihän on mielestäni leasing-sopimuksen tehneen tahon eli tässä tapauksessa työnantajan.


      • pena2222
        Jaakko kirjoitti:

        Juristin mukaan vaatimus on periaatteessa pätevä, koska minun olisi pitänyt olla tietoinen ko. ehdoista, koska olen omatoimisesti autoa halunnut ja sitä ei ole minun ollut pakko ottaa.

        En kuitenkaan ole mitään sopimusta ko. asiasta tehnyt. Eikö tällainen sopimus tulisi tehdä ennenkuin edes koko autoa aletaan tilaamaan/luovuttamaan käyttäjälle? Tässä tapauksessa sitä ei tehty..

        Riskihän on mielestäni leasing-sopimuksen tehneen tahon eli tässä tapauksessa työnantajan.

        Tämä on puhtaasti työnantajan ongelma. Laki on suomessa hyvin työntekijää suojeleva.

        Mielenkiintoista olisi kuulla miten juttu päättyi työnantajasi kanssa?


    • Itekin työnantaja

      On työnantajan omaa tyhmyyttä antaa työsuhdeauto ilman että allekirjoituttaa sopparia, jossa työntekijä sitoutuu maksamaan mahdolliset leasingin lopetuskulut, jos irtisanoutuu.

      Työnantajalle tässä toki tulee kuluja, mutta se on sille ihan oikein kun ei ole tajunnut sopia asiasta ajoissa kanssasi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2419
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2164
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      188
      2098
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1232
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      17
      1204
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe