Kun lapsilisä loppuu, mun täytyy alkaa

maksaa vuokraa.

Täytän helmikuussa 17 vuotta ja lapsilisäni loppuu. Vanhempani sanoivat heti että mun alkaa pitää maksaa vuokraa asumisesta ja rahaa ruuasta. Ja vain sen takia kun lapsilisä loppuu.

MITÄ TEEN? OLEN OPISKELIJA, JA SAAN VIELÄ BURNOUTIN KUN ALAN TYÖTÄ PAISKIMAAN 8-TUNTISEN KOULUPÄIVÄN JÄLKEEN! Miksei vanhempani halua turvata mulle mahdollisuutta kasvaa turvallisesti kotona loppuun asti ja antaa mulle mahdollisuutta opiskella lukio edes loppuun, jotta saisin vähän pohjaa jatko-opiskeluille? Auttakaa :( olo on tosi kurja.

13

3752

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs äiti

Vanhempasi ovat elatusvelvollisia kunnes olet 18v. Aika törkeää on alkaa vaatia vuokraa alaikäiseltä, etenkin kun opiskelet kokopäiväisesti.

Onko sinulla mitään mahdollisuutta muuttaa opiskelija-asuntoon? Saisit sitten mahdollisesti opintotukea ja asumislisää. Jos olot kotona ovat ahdistavat, mene koulupsykologille juttelemaan. Älä ainakaan lopeta koulua!

Entä jos alkaisit tehdä kotitöitä "vastineeksi" asumisestasi? Viikkosiivousta, ikkunanpesua ym. vanhempiesi avuksi. Rahanarvoista työtä sekin on! Joka tapauksessa suosittelen että alat miettiä omilleen muuttamista heti kun täytät 18. Ala säästää rahaa ja haalia huonekaluja ym. ensiasuntoasi varten. Jos vanhempasi pyytävät jo nyt sinulta vuokrarahaa, en usko että suostuvat kustantamaan elämistäsi kun täytät 18v.

Eikös opintotuki tule joka tapauksessa heti kun lapsilisä loppuu? Oletko hakenut sitä?

• sosiaalitoimistoon

ja saat sieltä sinulle kuuluvat rahat joilla voit sitten maksaa sitä vuokraa vanhemmillesi. Muistahan pyytää kuitit että on mitä näyttää siellä maksuistasi.
      Jos minulla olisi tuollaiset vanhemmat harkitsisin muuttoa omilleni nopeasti ja saisin siihenkin sossusta apua jos osaisin sitä pyytää.
      Tässä sinulle neuvo ja opastus, ota tai jätä.

• vanhempasi ovat kyllä tyhmiä

Edelliset viestit jo sisälsivät hyviä neuvoja. Voisit vaikka soittaa sosiaalitoimistoon ja kertoa tilanteesi. He varmasti osaisivat auttaa. Vanhemmillasi tosiaan on elatusvelvollisuus kunnes täytät 18. Jos he ovat varakkaita ja sinä opiskelet voit vaatia elatusvelvollisuuden pidentämistä siihe nasti kunnes täytät 21 vuotta. Jos hakisit omaa opiskeluasuntoa, tilanteesi kertominen voisi nopeuttaa sen saamista. On myös olemassa ilmaisia turvakoteja nuorille alle 19-vuotiaille. Esim. Tyttöjen talo. Jos kaipaat hätämajoitusta. Sosiaali- ja kriisipäivystyksestä saa tarvittaessa apua, esim. kyydin väliaikaismajoitukseen. Itse asuin lukio ajan hoasin solukämpässä ja rahat riitti kyllä vaikka vähän köyhää oli. Sosiaalitoimisto voi auttaa lukiokirjojen ostamisessa jos siihen on todellista tarvetta. Tarvittavat yhteystiedot löytynevät netistä tai puhelinluettelosta.

• vanhemmat..

perustelevat tuon vuokran maksun kun lapsilisä loppuu? Elatusvelvollisuushan ei lopu vielä 17v. Onko tuo joku yleinen käytäntö, että lapset maksavat vuokraa..? Ei kai lapsia tehdä siksi että yhteiskunta maksaa..?

• lapset elantona
        vanhemmat.. kirjoitti:

perustelevat tuon vuokran maksun kun lapsilisä loppuu? Elatusvelvollisuushan ei lopu vielä 17v. Onko tuo joku yleinen käytäntö, että lapset maksavat vuokraa..? Ei kai lapsia tehdä siksi että yhteiskunta maksaa..?

Nykyään on ihan tavallista tahkota kolme tai jopa neljä lasta erilaisten kotihoidontukiaisten toivossa. Myöhemmin epäkypsät vuosikausia kotona hoitovapailla viettäneet vanhemmat kiukuttelevat, kun jopa lapsilisä loppuu.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/110701111752EH?OpenDocument

• lapsi olet!

Ihan hyvin voit olla töissä nelisen tuntia esim, viikonloppuisin, (lauantaisin) ei ole rasite eikä mikään. Tuollaisen 100 egen vuokran saa kasaan ihan muutamalla tunnilla viikonloppuisin, ei ole paha rasti.

Isohan sinä jo olet. Ja kuluja sinulla on monenmoisia, jotka eivät ole vanhempiesi velvollisuus suinkaan sinulle maksaa. Esim. puhelinmaksut, tv-lupa, merkkivaatteet, meikit, jne. lista on loputon.

On vain kohtuullista että osallistut itsekin omiin kustannuksiisi. Se on aikuisuutta.

• täytät 17,

niin saat kelalta opintotukea, jos sitä olet hakenut /aijot hakea, mikä on kyllä ihan suositeltavaa

• Äiti minäkin

Laskin oman poikani opintotuen, kun lapsilisä on loppumassa...100€ lapsilisä vaihtuu 20€ opintotukeen. Tosi kätevää! Enkä ole suuri- vaan ennemminkin pienituloinen..
        Mutta tuosta vuokrasta ja "itsekkyydestä".
        17 vuotias ON lapsi, lapselle kuuluu vanhempien maksaa kaikki nuo edellä itsekkydestä puhutussa viestissä luetellut asiat!
        Nyt ei eletä "ennen vanhaan" eikä lasten tarvitse mennä töihin 14-15vuotiaina ja opiskelu on kyllä täyttä työtä. Minulla on yksi lapsi lukiossa, ja asuu jo omillaan, avustan silti. Toinen ammattikoulussa, ja asuu asuntolassa, elätän täysin, ihan niinkuin minun velvollisuuteni onkin!
        Jos kirjoituksesi ei ole provo (mitä toivon) niin soita ainakin soststoon, ja pyydä neuvoja.
        Mutta pahapa se on vuokraa maksaa jos ei ole tuloja...Törkeää edes vaatia tuommoista alaikäiseltä!

• Mie vain
        Äiti minäkin kirjoitti:

Laskin oman poikani opintotuen, kun lapsilisä on loppumassa...100€ lapsilisä vaihtuu 20€ opintotukeen. Tosi kätevää! Enkä ole suuri- vaan ennemminkin pienituloinen..
        Mutta tuosta vuokrasta ja "itsekkyydestä".
        17 vuotias ON lapsi, lapselle kuuluu vanhempien maksaa kaikki nuo edellä itsekkydestä puhutussa viestissä luetellut asiat!
        Nyt ei eletä "ennen vanhaan" eikä lasten tarvitse mennä töihin 14-15vuotiaina ja opiskelu on kyllä täyttä työtä. Minulla on yksi lapsi lukiossa, ja asuu jo omillaan, avustan silti. Toinen ammattikoulussa, ja asuu asuntolassa, elätän täysin, ihan niinkuin minun velvollisuuteni onkin!
        Jos kirjoituksesi ei ole provo (mitä toivon) niin soita ainakin soststoon, ja pyydä neuvoja.
        Mutta pahapa se on vuokraa maksaa jos ei ole tuloja...Törkeää edes vaatia tuommoista alaikäiseltä!

lapsen täyttäessä 18 vuotta. Esim. siskoni teki näin. Vaikka vanhempi lapsista kävi koulua vielä, kävi hän perjantaisin ja lauantaisin töissä. Hän maksoi itse koulukulunsa, vaatteensa, kirjansa ja kotiin vielä vuokraa ja ruokarahaa. Rahaa jäi vielä säästöönkin. Nuorille on syytä opettaa mahdollisimman varhain, ettei raha kasva puussa vaan sen eteen on tehtävä töitä.

• kanssa!

Mistä sinä semmoisen tyhjästä polkaisisit, mimmoisia kylmiä ihmisiä vanhempasi oikein ovat

• mietin vaan

Alle 18-vuotiaiden on vaikea saada edes sitä osa-aikatyötä (ellei sitten mukaan lasketa ilmaislehtijakeluita, joilla ei kyllä mitää vuokria maksella)! moniin paikkoihin vaaditaan tuo maaginen täysi-ikä, varsinkin kun suurin osa paikoista on kassoja, jonne ei alaikäisiä päästetä. Itsekin etsin ammattikoulun aloitettuani osa-aikatyötä koulun ohelle, eikä tärpännyt kuin vasta n.kuukausi sen jälkeen kun olin 18 täyttänyt! Ja usea jää siltikin ilman, vaikka ikää kassoille olisi!

• Minä olin.
        mietin vaan kirjoitti:

Alle 18-vuotiaiden on vaikea saada edes sitä osa-aikatyötä (ellei sitten mukaan lasketa ilmaislehtijakeluita, joilla ei kyllä mitää vuokria maksella)! moniin paikkoihin vaaditaan tuo maaginen täysi-ikä, varsinkin kun suurin osa paikoista on kassoja, jonne ei alaikäisiä päästetä. Itsekin etsin ammattikoulun aloitettuani osa-aikatyötä koulun ohelle, eikä tärpännyt kuin vasta n.kuukausi sen jälkeen kun olin 18 täyttänyt! Ja usea jää siltikin ilman, vaikka ikää kassoille olisi!

Kyllä kassalle pääsee työskentelemään vaikka ei 18 vuotta olisikaan vielä täynnä. Itse olen mennyt kaupan kassalle töihin 17 vuotiaana. Esimies sanoi, että alaikäisen voi palkata töihin, koska tällöin kauppa vastaa alaikäisen myymistä tavaroista. Kyseessä täytyy tietenkin olla hieman suurempi marketti, jossa on enempi työntekijöitä. Mikään kioski ei kelpaa.

• neti-85
        mietin vaan kirjoitti:

Kyllä kauppaan vaikka sinne kassalle pääsee alle 18-vuotiaatkin. Itse olin pienessä kaupassa töissä 15-vuotiaana. Laki sanoo, että alaikäinen saa myydä tupakka ja alkoholi tuotteita, mutta kaupan tiloissa pitää tällöin olla täysi-ikäinen. En ihan tarkkaa sanamuotoa muista, mutta jotain näin se meni. Eli ei ole mitään estettä olla ala-ikäisenä kaupassa töissä. Toisin harva haluaa ottaa kovin nuorta töihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe