Itsekuria jostain?

Turhautunut karkinmussuttaja

Pari vuotta sitten lihosin paljon alotettuani seurustelun silloisen kumppanini kanssa. Seurustelun alkuaikoina kävelimme paljon ulkona joten kilot pysyivät kurissa, mutta hetken seurusteltuamme jätimme kävelyn ja tilalle tuli karkinsyönti ja roskaruoka. Erottuani kumppanista, laihdutin reilusta 80 kilosta 59 kiloon. Olin tyytyväinen sillon painooni.
Kuitenkin löysin rinnalleni uuden miehen, ja kaikki sama toistui jälleen; painoa on taas reilu 80kg. Tuntuu todella turhauttavalle. Olen yrittänyt useampaan kertaan aloittaa elämäntapojen muutosta ja laihduttamista, mutta aina retkahdan jossain vaiheessa jättämällä liikunnan pois, syömällä herkkuja ja selittelemällä itselleni mitä ihmeellisimpiä syitä, miksi minun ei juuri tänään tarvitse liikkua tai syödä terveellisesti.
Olen tällä hetkellä työtön, joten päivisin minulla olisi aikaa liikkua ja syödä terveellisesti. Pidän kävelemisestä, mutta sain äidiltäni jonkinlaisen vinostepperin, jonka kanssa tuntui mukavalta liikkua sillä voin katsoa samalla televisiota ja täten aika kuluu nopeammin. Kysyisinkin siis, että saanko 6:na päivänä viikossa stepperillä steppaamalla (1h per päivä) tuloksia aikaan? Vai pitäisikö lisäksi ottaa kävelylenkki, varsinkin kun en kuluta nyt samalla tavalla kun työssä käydessäni. Toki olen nyt syönyt terveellisemmin. Kevyttä kotiruokaa tai nutriletkeittoa, hedelmiä, kasviksia sekä mehua ja light limua. Olen yrittänyt pitää päivän kalorisatsin 800kcal - 1100kcal.
Olisi kiva jos saisin tällä kertaa pysyviä tuloksia ja toivon että itsekurini kestää :)

5

675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KEVYTLIMUT POIS

NE EIVÄT OLE SITÄ NIISSÄ ON KAUHEASTI KALOREITA JA TOISEKSI OTA UKKO SOHVALTA POIS JA MENKÄÄ YHDESSÄ ULKOILEMAAN SIIHEN TULEE AJANKANS RIIPPUVAISEKS JA RUPEAA KÄYMÄÄN ULKONA IHAN MIELIKSEEN.

• Kevytlimut ovat pääsääntöisesti käytännössä lähes nollaenergiaisia. Kunkin limun energiamäärän voi lukea pullon kyljestä.

Niitä kannattaa käyttää vapaasti, jos ne auttavat painonhallinnassa, hyöty on moninkertainen mahdollisiin haittoihin verrattuna.

• kaloreines!

Voinpa väittää myös että puhut täyttä P***AA kevyt limppareista! Jos PepsiMax sisältää 0,4kcal/100ml(1kcal/250ml eli normaali juomalasillinen) niin onko se sinusta paljon?! jos et noita höpöhöpö juttuja nyt kirjottelis tänne. Mene kotiis pätemään ja kasvamaan!

• Pieni pyöreä

Olen saanut tuloksia lisäämällä liikuntaa entisestä kahdesta kerrasta viiteen kertaan viikossa. Syön saman verran kuin ennenkin (lihomiseni liittyi psyykenlääkkeisiin eikä niinkään ruokavalion väärään koostumukseen). Nyt lähtenyt 6 kiloa.

Mietin, että syötkö liian niukasti? Jos pidät liian tiukkaa kuuria, et jaksa kauaa ja tulee repsahduksia. Liikunnassakin on hyvä olla vaihtelua, ettei kyllästy. Arkiaktiivisuuden tasoonkin on hyvä kiinnittää huomiota kun et ole töissä, tee vaikka niitä kävelylenkkejä.

• on tietenkin...

...hyväksi painonhallinnassa. Sillä ei kuitenkaan yksinään saa paljoakaan aikaan, jos samaan aikaan syö liikaa, ja vääränlaista ruokaa (tai "ruokaa"). Eli pääpaino pitäisi olla ruokavaliossa. Tietenkin stepperillä steppaaminen on hyvää liikuntaa, ja se kannattaa, varsinkin jos itse pidät siitä. Sillä ei ole väliä harrastaako liikuntaa sisällä vai ulkona, ja on parasta tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.

Itsekuria olisi tietenkin hyvä olla. Jos sitä ei nälän tai napostelunhimon iskiessä kuitenkaan aina löydy, niin epäterveellisiä syömisiä voi välttää monella tapaa:
      - Syö tarpeeksi! Nyt energiansaantisi vaikuttaa aika vähäiseltä, ja varmasti joudut olemaan nälässä noilla kaloreilla. Nälkä ei ole ikinä hyväksi, koska se altistaa repsahduksille. Syö kaloreiden laskemisen sijaan pieni annos aina silloin kun on nälkä, äläkä päästä nälkää liian isoksi. Syö ruoaksi keittoja, täysjyvätuotteita, vihanneksia, juureksia, kalaa, vähärasvaista lihaa, kanaa jne. Ja välipaloiksi rahkaa, hedelmiä jne.
      - Syö erityisesti ennen ruokaostoksia, niin ettet koskaan ole kaupassa nälkäisenä. Suunnittele viikon ruoat, tee ostoslista ja seuraa sitä. Älä osta makeita tai rasvaisia epäterveellisiä herkkuja, ja juttele kumppanisi kanssa, ettei hänkään toisi niitä kotiin. Kun kotona ei ole herkkuja, niitä ei tule epähuomiossa syötyä. Osta naposteluntarpeeseen sen sijaan ruisnäkkileipää/hapankorppuja, porkkanaa jne.
      - Kun sinulla nyt on paljon vapaa-aikaa, niin kokkaa itse. Pakasta sopivia annoksia valmista kastiketta, laatikkoja jne., joita on sitten helppo mikrossa sulattaa ruoaksi.
      - Huomio, että juomissa (kuten tuoremehuissa) on usein yhtä paljon kaloreita kuin limuissakin. Toki niissä on myös vitamiineja ja muita terveellisiä ainesosia, mutta parempi olisi kuitenkin syödä hedelmä (josta saa vitamiinien lisäksi hedelmän kuidut, joita mehussa ei ole) ja juoda vettä.

Suosittelen, ettet ajattele laihdutusta lyhytkestoisena kuurina, vaan pyrit saavuttamaan ruokailu- ja liikuntatottumukset, joita voit kuvitella jatkavasi vaikka koko loppuelämäsi. Toivon, että elämäntapamuutoksesi tuottaa tulosta, ja että tulos pysyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      200
      2891
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      63
      2730
    3. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      23
      2082
    4. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      69
      1695
    5. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      143
      1483
    6. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      181
      1430
    7. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      111
      1401
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      139
      1355
    9. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      90
      1314
    10. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1181
    Aihe