Työtön ja velat

Ystävän puolesta

Itsellä ei ole kokemusta "varattomuudesta", mutta ystäväni on hyvää vauhtia menossa kohti tätä ja kysyisin teiltä neuvoja.

Ystäväni on yksinäinen työtön, odottelee ensimmäistä ansiosidonnaista päivärahaansa.

Velkoja on varmasti yli Takuu-Säätiön 34te rajan.

Asunto on oma, mutta vastike vain noin 150e/kk. Eikä asunnosta saa myynnissä niin paljon rahaa, kuin velkoja on. Auto on vanha = 0 euroa.

Tilillä ei ole rahaa.

Ja paikkakunta on Vantaa, jos sillä on mitään merkitystä.

Mitä mahdollisuuksia olisi nyt päästä tästä eteenpäin, ennen kuin on ulosotossa?

Ansisidonnaisen 500 päivääkin menee tosi nopeasti. Onko tuo 500 päivää muuten ihan "oikeat" arkipäivät, siis että jos torstaina on vaikka helatorstai tai vappu, niin se ei ole arkipäivä?

Kiitän kommenteistanne jo etukäteen.

10

3117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnalliseen..

      velkaneuvontaan mahdollisimman pikaisesti. Vantaalla voi olla aika pitkät jonot.

      Siellä rupee selviämään. Onnekseen on yksinäinen, niin se paperirumba ei ole aivan mahdoton.

      • Ystävän puolesta

        Välitin tämän tiedon ystävälläni.

        Etsin netistä nuo Vantaan velkaneuvonnan numerot yms.

        Toivotaan, että apua tulee.


    • Se mahdollisuus on se, että maksaa velat pois. Ellei tuloja ole, niin sitten myydään omaisuutta. Eli tuossa tapauksessa kämppä myyntiin ja muutto vuokralle. Velkaneuvonnasta toki voi hakea apua, mutta kyllä tosiasiat pitää osata kohdata ja yksi on se että työttömyys velkaa yli 30t euroa ei takaisinmaksukykyä = asunnon myyminen joko vapaaehtoisesti tai pakkotoimin.

      • Ystävän puolesta

        Nim. Kriittinen kirjoitit, että asunto myyntiin.

        En ole tarkalleen tietoinen ystäväni veloista, mutta sanotaan, että velkaa on 60te ja asunnon arvo olisi 30te.

        Tietysti asunnon myymisen jälkeen velka olisi puolittunut, mutta nykyisellä 150e/kk vastikkeella ei asu missään.

        Toivon, että ystäväni ei joudu asuntoaan myymään, sillä ei hänellä oikein ole paikkaa minne mennä sen jälkeen.

        Ja toiseksi, nyt vielä asuntojen hinnat laskevat. Tosin näkyvät Vantaalla etuovi.com'ssa pyytävät yli 65te noista asunnoista (yksiö 30-35m2).
        .... ei kuulosta huonolta sittenkään, jos vain menee kaupaksi. Asunto on TOSI karmeassa kunnossa = vaatisi täydellisen remontin.

        Ehkä voisi mennä äidilleen (45v mies!!!) asumaan kauan maalle... en usko, että hän töihinkään pääsee, joten sama se missä asuisi.

        Mieletön elämän muutos siis edessä, jos (ja kun) ei lottovoittoa tule.

        Kiitos kommentistasi Kriittinen, sait minut ajattelemaan asiaa (ja sori, ajattelin sen tässä kirjottaessani, jos näyttää sekavalta...).


      • Ystävän puolesta kirjoitti:

        Nim. Kriittinen kirjoitit, että asunto myyntiin.

        En ole tarkalleen tietoinen ystäväni veloista, mutta sanotaan, että velkaa on 60te ja asunnon arvo olisi 30te.

        Tietysti asunnon myymisen jälkeen velka olisi puolittunut, mutta nykyisellä 150e/kk vastikkeella ei asu missään.

        Toivon, että ystäväni ei joudu asuntoaan myymään, sillä ei hänellä oikein ole paikkaa minne mennä sen jälkeen.

        Ja toiseksi, nyt vielä asuntojen hinnat laskevat. Tosin näkyvät Vantaalla etuovi.com'ssa pyytävät yli 65te noista asunnoista (yksiö 30-35m2).
        .... ei kuulosta huonolta sittenkään, jos vain menee kaupaksi. Asunto on TOSI karmeassa kunnossa = vaatisi täydellisen remontin.

        Ehkä voisi mennä äidilleen (45v mies!!!) asumaan kauan maalle... en usko, että hän töihinkään pääsee, joten sama se missä asuisi.

        Mieletön elämän muutos siis edessä, jos (ja kun) ei lottovoittoa tule.

        Kiitos kommentistasi Kriittinen, sait minut ajattelemaan asiaa (ja sori, ajattelin sen tässä kirjottaessani, jos näyttää sekavalta...).

        Sillä että velkaa on selvästi enemmän kuin asunnolla arvoa, ei ole mitään lieventävää vaikutusta asunnon pakkomyyntiä ajatellen. Itse asiassa pikemminkin päinvastoin, koska asuntoa ei ihan ensimmäiseksi lähdetä ulosmittaamaan jos velkojenmaksulle nähdään realistisia vaihtoehtoja. Myöskään se seikka, että asuinkulut nousevat tuntuvasti vuokra-asumisessa, ei vaikuta asiaan millään tavalla.

        Ja edelleen, sekään että asuntojen hinnat ovat laskusuunnassa, ei asiaan vaikuta. Itse asiassa niinhän se tahtoo yleensäkin mennä, että laskusuhdanteen aikaan niitä pakkomyyntejä eniten tapahtuu.

        Jos tilanne tosiaan on tuo että velkaa on 60t euroa ja maksumahdollisuuksia ei ole, niin järkevin tapa toimia on ryhtyä omatoimisesti asunnon myyntiin ja käyttää saatavat varat velkojen maksuun. Silloin pääsee paljon helpommalla kuin alkamalla ulosottomiehen kanssa asioista vääntämään.


      • parempaa..
        kriittinen kirjoitti:

        Sillä että velkaa on selvästi enemmän kuin asunnolla arvoa, ei ole mitään lieventävää vaikutusta asunnon pakkomyyntiä ajatellen. Itse asiassa pikemminkin päinvastoin, koska asuntoa ei ihan ensimmäiseksi lähdetä ulosmittaamaan jos velkojenmaksulle nähdään realistisia vaihtoehtoja. Myöskään se seikka, että asuinkulut nousevat tuntuvasti vuokra-asumisessa, ei vaikuta asiaan millään tavalla.

        Ja edelleen, sekään että asuntojen hinnat ovat laskusuunnassa, ei asiaan vaikuta. Itse asiassa niinhän se tahtoo yleensäkin mennä, että laskusuhdanteen aikaan niitä pakkomyyntejä eniten tapahtuu.

        Jos tilanne tosiaan on tuo että velkaa on 60t euroa ja maksumahdollisuuksia ei ole, niin järkevin tapa toimia on ryhtyä omatoimisesti asunnon myyntiin ja käyttää saatavat varat velkojen maksuun. Silloin pääsee paljon helpommalla kuin alkamalla ulosottomiehen kanssa asioista vääntämään.

        tietoasi.

        Kyllä velkajärjestelyssä katsotaan asioita kokonaisuutena, ja on mahdollista, että saneeraukseen joutuva saa pitää asuntonsa.

        Asenteesi henkii pikemminkin jonkinlaista kostonhimoa tai vahingoniloa kuin rakentavaa suhtautumista tuon ongelman käsittelyyn.

        Sinne velkaneuvontaan vain kaveri kysymään neuvoa. Täällä netissä näyttää olevan monenlaista "mestaroijaa" liikkeellä.


      • Ystävän puolesta
        parempaa.. kirjoitti:

        tietoasi.

        Kyllä velkajärjestelyssä katsotaan asioita kokonaisuutena, ja on mahdollista, että saneeraukseen joutuva saa pitää asuntonsa.

        Asenteesi henkii pikemminkin jonkinlaista kostonhimoa tai vahingoniloa kuin rakentavaa suhtautumista tuon ongelman käsittelyyn.

        Sinne velkaneuvontaan vain kaveri kysymään neuvoa. Täällä netissä näyttää olevan monenlaista "mestaroijaa" liikkeellä.

        Nim. parempaa..

        Kiitos kommentistasi.
        Hyvä, jos katsovat kokonaisuutena asioita tuolla velkajärjestelyssä.

        Jos asunto myytäisiin ja olisi velkajärjestelyssä - katsotaanko se, että on luottohäiriö?
        Se tarkoittaisi, ettei vuokra-asuntoa saisi mistään = olisi asunnoton.
        Jossakin Suomen tulevassa talvessa on kuitenkin asuttava...

        Tiedän, että täällä netissä on monenlaista "mestaroijaa", mutta on varmasti (viestien määrästä päätellen) paljon kokemusta näistä asioista, siksi täältä kyselen.


      • parempaa..
        Ystävän puolesta kirjoitti:

        Nim. parempaa..

        Kiitos kommentistasi.
        Hyvä, jos katsovat kokonaisuutena asioita tuolla velkajärjestelyssä.

        Jos asunto myytäisiin ja olisi velkajärjestelyssä - katsotaanko se, että on luottohäiriö?
        Se tarkoittaisi, ettei vuokra-asuntoa saisi mistään = olisi asunnoton.
        Jossakin Suomen tulevassa talvessa on kuitenkin asuttava...

        Tiedän, että täällä netissä on monenlaista "mestaroijaa", mutta on varmasti (viestien määrästä päätellen) paljon kokemusta näistä asioista, siksi täältä kyselen.

        velkajärjestelystä tulee luottohäiriömerkintä, joka kestää sen ajan kuin järjestelyn kesto on. Normaalisti 5 vuotta.

        Mutta eihän nyt kenenkään intresissä ole tehdä tähän maahan lisää asunnottomia, joten pitäisin aivan mahdollisena, että kamusi saa jäädä siihen asuntoonsa asumaan, jos ei muuten niin ainakin sitten vuokralle.

        Kaikki jutut ovat sopimuskysymyksiä ja velkojillakin on halua neuvotella asioista, kun on velkajärjestelymenettely tulossa.

        Noin yleisesti ottaen vakuudettoman velan velkojat ovat tietenkin huonommassa asemassa kuin ne, joilla jotain vakuutta (esim. se osakehuoneisto) on.

        Oikeushan sen jutun sitten lopulta päättää. Mutta velkojen perimiskielto astuu voimaan jo silloin kun velkajärjestelyhakemus otetaan sisälle.


      • parempaa.. kirjoitti:

        velkajärjestelystä tulee luottohäiriömerkintä, joka kestää sen ajan kuin järjestelyn kesto on. Normaalisti 5 vuotta.

        Mutta eihän nyt kenenkään intresissä ole tehdä tähän maahan lisää asunnottomia, joten pitäisin aivan mahdollisena, että kamusi saa jäädä siihen asuntoonsa asumaan, jos ei muuten niin ainakin sitten vuokralle.

        Kaikki jutut ovat sopimuskysymyksiä ja velkojillakin on halua neuvotella asioista, kun on velkajärjestelymenettely tulossa.

        Noin yleisesti ottaen vakuudettoman velan velkojat ovat tietenkin huonommassa asemassa kuin ne, joilla jotain vakuutta (esim. se osakehuoneisto) on.

        Oikeushan sen jutun sitten lopulta päättää. Mutta velkojen perimiskielto astuu voimaan jo silloin kun velkajärjestelyhakemus otetaan sisälle.

        Kova juttu tuosta kaiken kaikkiaan silti tulee.

        Osalle lainoista se asunto on vakuutena, joten taitaa mennä alta, jos ei muuta ihmeellistä keksi.

        Ja jos näin käy, kumpa se asunto riittäisi niihin kaikkiin velkoihin.

        Varmaan olis tyypistä upeeta olla vuosien jälkeen velaton.

        Kun vain ymmärtäis olla sitten tekemättä samaa typeryyttä uudelleen.

        Kiitti teille.


      • parempaa.. kirjoitti:

        tietoasi.

        Kyllä velkajärjestelyssä katsotaan asioita kokonaisuutena, ja on mahdollista, että saneeraukseen joutuva saa pitää asuntonsa.

        Asenteesi henkii pikemminkin jonkinlaista kostonhimoa tai vahingoniloa kuin rakentavaa suhtautumista tuon ongelman käsittelyyn.

        Sinne velkaneuvontaan vain kaveri kysymään neuvoa. Täällä netissä näyttää olevan monenlaista "mestaroijaa" liikkeellä.

        On mahdollista toki, että asuntonsa saa pitää, mutta siihen liittyy ehtoja. Laki yksityishenkilön velkajärjestelystä:

        "32 §
        Tavallisten velkojen vähimmäiskertymä velallisen omistaessa asuntonsa

        Kun velallisella on omistusasunto, velallisen on suoritettava tavallisia velkojaan 2 momentin mukaista laskennallista kertymää vastaava määrä (tavallisten velkojen vähimmäiskertymä) riippumatta siitä, saako velallinen pitää asuntonsa vai onko se muutettava rahaksi.

        Tavallisten velkojen vähimmäiskertymään luetaan:

        1) mahdollinen ylijäämäarvo, joka saadaan, kun velallisen omistusasunnon todennäköisestä myyntihinnasta vähennetään rahaksimuuttokustannukset, niiden velkojen määrä, joista asunto on vakuutena, sekä sellainen pääomamäärä, jonka turvin velallisen ja hänen perheensä asuminen edullisimman saatavilla olevan vaihtoehdon mukaan tulisi turvatuksi (asumissuojaosuus); sekä

        2) se kertymä, jonka enintään viisi vuotta kestävä maksuohjelma tuottaisi tavallisille velkojille, jos velallisen asumiskustannukset arvioidaan sen mukaan, että hänen ja hänen perheensä asuminen järjestetään edullisimman saatavilla olevan vaihtoehdon mukaan.

        33 §
        Velallisen omistusasunnon rahaksimuutto tavallisten velkojen suoritukseksi

        Jos havaitaan, että velallinen, jolla on omistusasunto, ei kykenisi enintään 10 vuotta kestävän maksuohjelman avulla omistusasuntonsa säilyttäen suorittamaan tavallisia velkojaan 32 §:ssä tarkoitettua vähimmäiskertymää, on asunto muutettava rahaksi. Velallisen omistusasuntoa ei kuitenkaan ole muutettava rahaksi, jos se lisäisi tavallisille veloille tulevaa kertymää tai jako-osuutta vain vähän taikka jos kohtuullista muuta asuntoa ei ole saatavissa."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe