Mitä tekisitte toisin?

Elfarran

Ehkä täällä on joskus tämmöistä kysyttykin, mutta kiinnostaa tietää, että mitä tekisitte lapsenne vauva-ajan hoidossa tai olette toisen lapsen myötä tehneet eritavalla kuin esikoisen kohdalla?

Eli onko ollut jotain juttuja, joista olette jälkeenpäin ajatelleet, että olisi pitänyt tehdä tai kokeilla asiaa jotenkin toisella tapaa?

Eikä tarvitse pitäytyä siinä vauva-ajassa vaan ihan jo raskaudesta lähtien ja isompienkin lasten kanssa. Kasvatuksellisia tai ihan hoidollisia juttuja.

Itse muistelen tytön vauva-aikaa ja siinä eniten haastavana tekijänä vauvan kovaa valvomista/valvottamista ja itkuisuutta. Olen miettinyt jälkeenpäin että niihin itkuihin olisi voinut kokeilla vielä riippumattoa, tärisevää sitteriä ja vyöhyketerapiaa. Raskauden ja imetyksen aikana olisi voinut kokeilla sellaista Bola-korua (ehkei se mitään vaikuta mutta ken tietää) ja itsellä säännöllisempää vuorokausirytmiä, rentoutusharjoituksia, lauleskelua ja musiikkia. Olen musiikin harrastajia, mutta raskauden aikana jostain syystä en jaksanut kuunnella/soittaa musiikkia. Huomioin sen asian kyllä jo silloin. Jonkin asteista pissatusta olisi voinut myös harrastaa ihan alusta lähtien. Tytön kohdalla vaipattomuusmenetelmään heräsin vasta 5,5 kk:n tietämillä. Tutin osalta olisin voinut alussa kokeilla monenlaisia ja monen merkkisiä tutteja. Tyttö hyväksyi tutin vasta puolen vuoden iässä kun löysin Mam Air -mallin :D Elkääkä sanoko että miksi sitä siinä vaiheessa enää opettamaan. Tutti helpotti kovasti nukahtamiseen! Vaatteiden valinnassa on myös tullut monia yllätyksiä. Että jotkut vaatteet ovat osottautuneet täysin epäkäytännöllisiksi tms.

Mitä teillä tulee mieleen?

14

1176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esimerkiksi häkkisänkyä en enää hankkisi. Se on ollut kaikilla 8 lapsellani täysin tarpeeton.

Toinen asia, jota miettisin pitkään ja hartaasti tulee meileeN, ei tosin enää vauva-ajalta vaan isommilta lapsilta: Luulen, että jos nyt nykyisillä taidoilla ja kokemuksella olisin uudestaan alle kolmikymppisenä äitinä talossa, jossa oli 8 alle kouluikäistä lasta, en laittaisi ainuttakaan mukuloistani peruskouluun, vaan opettaisin kotona.

• Hei Satu!

Kiinnostava tuo koulukommentti! Olisitko toiminut aikanaan kotiopettajana käytännön syistä (aamuherätykset, koulukuljetukset, lukuisat vanhempainillat jne.) vai kouluun liittyvien epäkohtien (kelvoton opetus, erimielisyydet ops:n kanssa...) vuoksi. Tiedän muutamia suurperheitä, joissa lapset on opetettu kotona.

• annette28 kirjoitti:

Hei Satu!

Kiinnostava tuo koulukommentti! Olisitko toiminut aikanaan kotiopettajana käytännön syistä (aamuherätykset, koulukuljetukset, lukuisat vanhempainillat jne.) vai kouluun liittyvien epäkohtien (kelvoton opetus, erimielisyydet ops:n kanssa...) vuoksi. Tiedän muutamia suurperheitä, joissa lapset on opetettu kotona.

Minä luulen, että suurin syy olisi ihan yksinkertaisesti lasten hyvinvointi. Noista kahdeksasta alla kouluikäisestä, joihin edellisessä viestissä viittasin oli silloin puolet meillä sijoituksessa olevia lapsia. Erityisesti heidän kohdallaan peruskoulua rauhallisempi ja yksilöllisempi oppimisympäristö olisi ollut paikallaan. Osa mielestäni myös alisuoriutui peruskoulussa ihan vain siksi ettei opetus vastannut heidän omaa kehitystasoaan. Moiseen olisi helpompi puuttua kotioloissa, sillä omathan tuntee ihan toisella lailla kuin suuren ryhmän kanssa sujuvuutta kaipaava opettaja.

Minulla on nytkin pikkulapsia, mutta koska alle kouluikäisiä on vain kaksi, niin heidän kohdallaan en ainakaan tässä tilanteessa koe kotikoulua mielekkäänä – esimerkiksi siksi, että sosiaaliset kontaktit oman ikäisiin jäisivät nykyisellään silloin liian löysiksi ja ulkoa strukturoiduiksi.
        Minä taidan myös olla nykyisellään liikaa laiskistunut

• lapseni

itki jatkuvasti. Toiset olivat rauhallisempia.

Jos minulla olisi nyt yhtä itkuinen lapsi kuin esikoiseni oli, antaisin hänelle iltaisin lisämaitoa pullosta. Ehkä hän oli jatkuvasti nälissään, ja kun imetin hyvin usein, tuli vauvan vatsa kipeäksi.

Kietoisin hänet yöksi kapaloon, niin että hän ei säpsähtelisi käsien ja jalkojen liikeiden takia.

Eipä silti, terve ja fiksu ihminen hänestä kasvoi, ja itsekin olen edelleen hyvissä voimissa, vaikka aikoinaan väsytti hirveästi ja kaikki tuntui toivottomalta.

• Jos lapsi on oppinut syömään rintaa, tuuppaisin tutin suuhun vaikka sitten heti laitoksella enkä odottelisi yhtään pidempään.

Ostaisin arkivaatteiksi pelkkiä bodyja ja potkuhousuja. En ole potkupuvun tai haalarin käyttäjä.

En ottaisi vieraita vastaan ensimmäisen kuukauden aikana ja senkin jälkeen harkitsisin, kuinka paljon jaksan ottaa vieraita. Ehdottaisin myös vieraille, etteivät toisi lahjoja vaan mieluiten kahvipullat tai mitä ikinä haluavat meillä syödä.

Kävisin yksin vessassa ja suihkussa ja antaisin tenavan huutaa sen muutaman minuutin sitterissä.

Pumppaisin eka viikkoina pakasteen täyteen maitoa.

En ostaisi itse yhtään vauvanlelua tai 60-senttisiä vaatteita.

Järjestäisin ristiäiset mahdollisimman minimaalisesti ja pienellä kokoonpanolla. Enkä ottaisi paniikkia siitä, kun ihmiset pyytävät valokuvia ym. nettiin. Laitan, jos ja kun on aikaa.

• Sone

Yksinhuoltajan vinkkelistä: Ainakin hankkisin enemmän hoitoapua! Olisin pyytänyt jonkun meille kotiin ekaks viikos tai kaheks auttamaan vauvan kanssa. Vyöhyketerapiassa olisin myös käyttänyt, jos olis ollut rahaa. Olisin myöskin nukuttanu vieressä enämmän ja ottanut rennommin. Ja kuunnellut omaa vaistoa enkä kaikkien muiden neuvoja. Jokainen lapsi on kuitenkin yksilö eikä ne toimi samoilla käyttöohjeilla.

• Jihuuu

Tällä kertaa ostin kantoliinan jo raskausaikana ja niinpä otinkin sen heti käyttöön. Ehdottomasti loistava keksintö ja suuri arjen helpottaja, olisinpa jo käyttänyt sitä esikoisella niin olisi ehkä ilmavaivatkin olleet vähäisempiä..

Vaipattomuusasiassa sama juttu. Vauva nyt 3vkoa ja paljon toki kun on vain syönyt ja nukkunut, en ole vielä ihan hoksannut miten se näin pienen kanssa parhaiten onnistuisi.. päivittäin kuitenkin ilmakylvetään ja samalla pissatukset/kakatkin saadaan. Parempi vähän kun ei mitään :)

Vyöhyketerapiaa olen myös miettinyt, että sitä olisi pitänyt itse kokeilla.

Olen muuten huomannut, että vauvat ovat tosiaan erilaisia - niin kovasti kuin jotkut väittävätkin että kaikki on kiinni vain äidin toimintatavasta.. tämäkin vauva keskittyy öisin lähinnä nukkumiseen mutta esikoinen valvoi öisinkin.. tosin nyt on vasta mennyt 3vkoa, mielenkiinnolla odotan mikä on tilanne parin kuukauden päästä. Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että kohdalle on siunaantunut ns. helpompi (vähemmän vaativa) vauva kuin esikoinen :)

• Elfarran

että uusi tulokas on vähemmän vaativa tapaus!

Meillä kantoliina oli käytössä alusta asti, mutta koska tyttö oli niin kova puklaamaan (eikä vain heti ruokailun jälkeen) niin välittömästi tuli puklat jos sitoi vauvan rintaa vasten esim. sammakkoasentoon. Eli meillä ei auttanut liinailu vattavaivoihin. Sitten kun jaksoi itse kannattaa päätä, otin käyttöön rengasliinan. Se olikin kyllä sitten oikein hyvä siinä lonkalla.

Muistan kun kertoilit kuinka esikoisen kanssa venyi nukahtamiset myöhään, juuri niinkuin meilläkin. Oli tuskaista kun ei ollenkaan tiennyt että pääseekö sitä itse nukkumaan klo 01 vai venyykö 04:ään. Miten ihmeessä vauva saattoi olla niin vähäuninen! Laskeskelin silloin niitä tunteja, että kuinka paljon yhteensä nukkui vuorokaudesta niin se oli aivan älyttömän vähän.

• Jihuuu
        Elfarran kirjoitti:

että uusi tulokas on vähemmän vaativa tapaus!

Meillä kantoliina oli käytössä alusta asti, mutta koska tyttö oli niin kova puklaamaan (eikä vain heti ruokailun jälkeen) niin välittömästi tuli puklat jos sitoi vauvan rintaa vasten esim. sammakkoasentoon. Eli meillä ei auttanut liinailu vattavaivoihin. Sitten kun jaksoi itse kannattaa päätä, otin käyttöön rengasliinan. Se olikin kyllä sitten oikein hyvä siinä lonkalla.

Muistan kun kertoilit kuinka esikoisen kanssa venyi nukahtamiset myöhään, juuri niinkuin meilläkin. Oli tuskaista kun ei ollenkaan tiennyt että pääseekö sitä itse nukkumaan klo 01 vai venyykö 04:ään. Miten ihmeessä vauva saattoi olla niin vähäuninen! Laskeskelin silloin niitä tunteja, että kuinka paljon yhteensä nukkui vuorokaudesta niin se oli aivan älyttömän vähän.

Olikos se esikoiseni jotain 4kk kun alkoi nukkua päivisin päiväunia vain vartin verran. Yhteensä! Se oli hirveää.. etenkin kun nykyinen ex-mies oli paljon pois kotoa, ei paljoa sitä omaa aikaa jäänyt. Tuohon aikaankin ehkä vauva olisi nukkunut kantoliinassa paremmin..

Meillä on kans tuota puklailua alkanut olla nyt enemmän eli liinaan en myöskään ihan heti syöttöjen jälkene vauvaa pistä, ainakaan jos on virkeähkö. Sillon yleensä kastelee vaipan heti tai tosiaan heittää ne puklut. Tykkään siitä kehtoristisidonnasta ja siinäpä ne puklut saa oivasti rinnuksille x)

• äiti kohta kahden

Kiva ketju, pistää miettimään.

-Tällä kertaa en säntää laitokselta SUORAAN markettiin ostoksille siksi että olisi vieraille jotain tarjottavaa. Voi että sitä voi olla tyhmä=)! Suurin osa tajusi tuoda tullessaan kahvipullaa, joten paikat tikeillä ja KIPEINÄ tehty ostosreissu ei todellakaan kannattanut.

-En osta liikaa 50-60 cm vaatteita, puolet jäi käyttämättä.

-Otan mielelläni vastaan käytettyjä vaatteita enkä enää ole niin tarkka merkeistä/ulkonäöstä. Kunhan on toimiva ja siisti asuste niin se riittää.

-Ostan korviketta kaappiin valmiiksi ettei sitten tiukan paikan tullen tule paniikkia. Enkä enää odota "viimeiseen asti" ja huudata nälkää näkevää vauvaa vain siksi että halusin välttämättä imettää. Annan suosiolla pullosta jos maitoa ei kertakaikkiaan tule.

-Annan lapselle lusikan käteen heti kun hän vähänkään näyttää merkkejä halukkuudesta. Esikoinen ei ollut halukas syömään itse enkä varmaan osannut "käyttää hyväksi" syömisen opettelun "herkkyyskautta" vaan pelkäsin että tulee sotkua=) Edelleenkin on laiska syömään itse (2v). Sanoo herkästi että äiti syöttää. On muutenkin nii-in neiti ja inhoaa jos kädet likaantuu...;)

-Annan, ja nyt joudunkin antamaan, miehen osallistumaan enemmän vauvan hoitoon. En nipota vaikka joku naru kietaisubodyssa menisikin vinoon=) Toki mies osallistui esikoisenkin hoitoon mutta joutui sitä vaatimaan kun olin itsekin niin innokas.

-Tällä kertaa en laita päälle vuoden ikäistä hoitoon vaan hoidan molempia kotona ainakin 3 vuotta.

-Enkä varmaan ole enää niin tarkka että soseiden täytyy olla itsetehtyjä. Nyt kun esikoinenkin vaatii osansa niin tulee varmaan ostettua suurin osa kaupasta...

• meille vielä

tulisi vauva niin:

-hankkisin sen itkuhälyttimen, mitä pidin kahdella ensimmäisellä turhana teknisenä vekottimena. Se säästäisi monen monta askelta, aikaa ja saranoita.

-laittaisin vauvan heti omaan huoneeseen,enkä vasta yli puoli vuotiaana, niin kaikkien yöuni olisi parempaa.

-jättäisin vauvan ammeen hommaamatta, käyttämättä jäisi kuitenkin, suihkussa on toisetkin lapsemme pesty.

-pitäisin yhä farmariautomme, johon saan nostaa vaunut ja rattaat purkamatta niitä tuhanteen osaan.

-veisin tuskissaan itkevän lapsen heti lastenlääkärille/korvalääkärille, enkä uskoisi terveyskeskuksen lääkäriä, joka väittää ettei näin pienellä voi olla korvatulehdusta.

-käyttäisin kaikki tarjotut lapsen vahdit hyväkseni, osaa ne muutkin hoitaa kuin vain minä ja tiedän että kun muutaman kerran kieltäydyn innokkaiden tätien tarjouksesta, he lakkaavat tarjoamasta apuaan.

-näyttäisin vieraille missä kahvinkeitin on ja annan luvan käyttää sitä jos tekee mieli kahvia.

• pikkukakkonen rv 37

1. En hätkähdä jokaiseen itkuun tai odottele sängyn reunalla milloin vauva herää.
        2. laitoksella pakotan itseni nukkumaan, sillä maidon nousu oli tiukassa, kun en malttanut nukkua riittävästi sairaalassa olo aikana. Katselin vain haltioituneena uutta pikku ihmettä.
        3. otan suklaata ja herkkuja mukaan sairaalaan 4. Kieltäydyn vieraista ensimmäiset 2 viikkoa
        5. Annan miehen touhuta vauvan kanssa ja hoitaa häntä heti alusta lähtien. Samalla lähden itse vaikka kauppaan tai happihypylle ulos.
        6. Luotan miehen taitoihin vauvanhoidossa ja vaatteiden valinnassa ;)
        7. En stressaa, vaan nautin joka hetkestä
        8. Otan kaiken avun vastaan ja opettelen myös pyytämään apua
        9. opetan hanakasti vauvan tutille 2 ekan viikon jälkeen, enkä ole niin tarkka lisämaidon annosta sairaalassa.
        10. otan sairaalaan omat sisäkengät, jotta ei tarvitse saada kynsitulehdusta/sientä sairaalan kengistä.

• Mir69

Onpa hauska huomata, miten eri asioita itse tekisin toisin, ja erityisesti, mitä en missään nimessä tekisi toisin seuraavan lapsen kohdalla -jos sellainen on tullakseen, mitä toivoisin kovasti...):

- Toivottaisin edelleen kaikki vieraat tervetulleiksi vaikka jo synnärille! Minusta oli mukavaa, kun muutkin kävivät jakamassa oman ihailuni pikkuisesta tylleröstä ja tuomassa äitille herkkuja sairaalaan. Kun sitten kotiin päästiin, niin yhtä mukavia ja tervetulleita olivat vierailut. Meillä tosin vieraat toivat myös omat tarjottavansa ihan pyytämättäkin, ja kun lopulta alkoi olla kaapit ja nurkat täynnä piirakkaa ja paistosta, piti vähän toppuutellakin, että olisihan täällä meilläkin vaikka noita valmiita pakastepullia tarjottavaksi... Osasivat myös vieraat hienosti tiedustella, koska sopisi tulla ja ymmärsivät pienin vihjein aina myös lähteä ajoissa... :)

- Jos seuraava tulokas olisi taas tyttö en lahjakyselyiden yhteydessä käyttäisi enää kohteliasta kieltoa vaaleanpunaisten hörhellysunelmien suhteen, vaan ehdotonta pannaanjulistusta ja polttouhkausta. Ehkä silloin niitä tulisi vain muutama -nykyisten kymmenien(käyttämättömien)sijaan.

- Toivoisin aina ja paljon kirjoja lahjoiksi -sekä itselle, että vauvalle. Niistä on ollut iloa pisimpään.

- En enää edes kokeilisi pinnasänkyä, vaan ottaisin heti (äitiyspakkauksen laatikon jälkeen) jokapäiväiseen käyttöön matkasängyn pehmeine ja hijaisempine laitoineen. Näin myös matkalla lapsi nukkuu aina tutussa sängyssä. Kehittäisin kuitenkin sänkyyn jonkinlaisen korokepohjan äidin ja isin yösilittelyasentoja helpottamaan.

- Nukuttaisin edelleenkin vauvan viereeni koko imetysajan ja sitten totuttaisin omaan sänkyyn nukahtamiseen. Enkä edelleenkään veisi lasta toiseen huoneeseen nukkumaan alle vuoden ikäisenä -toki se tietää jokaiseen inahdukseen heräämistä, MUTTA säästyypähän omasta sängystä nousemiselta ja toiseen huoneeseen ramppaamiselta, jos/kun lapsi kuitenkin heräilee yön aikana. Ja oma unikin tulee taas paremmin, kun makuuasento on kellahtamisen päässä.

- Jos seuraavakaan vauva ei huolisi tuttia, antaisin hänenkin kohdallaan asian olla: Ilmankin on pärjätty hyvin, eikä olla koettu, että tutti olisi missään tilenteessa auttanut / nopeuttanut mitään -ei edes nukahtamista!

- Seuraavista asioista en luopuisi mistään hinnasta kakkosenkaan kohdalla:
      1. Itkuhälytin (!!)
      2. vaunut ja rattaat, joihin mahtuu ja jotka kestävät paljon esim. kauppatavaraa
      3. Maidon pumppuvehkeet (ehkä kokeilisin sähköistä manuaalisen sijaan -onko kokemuksia??), sekä tuttipullohylsy ja siihen pakastamisen kestävät kertakäyttöpussit.
      4. Puuhamatto, sekä erilaiset mobilet ja helistimet
      5. Kestovaipat ja lisänä riisipaperi peppua vasten (kakat kätevästi siihen, eikä pitkin vaippaa, housuja, reisiä, äitin vaatteita, jne.)
      6. Farkkumallinen auto. Miten ihmeessä me pärjäsimme pikkuriikkisellä Golfilla ensimmäiset kuukaudet, ja jaksoimme kiskoa vaunujen pyöriä irti, lyödä omaa ja vauvan päätä ovenpieliin ja lastata takapenkin täyteen tavaraa, kun ne vaunut täyttivät takaluukun pyörien kiskomisesta huolimatta?!
      7. Kahdet laadukkaat imetysliivit. Antoivat vapauden kulkea kaupungilla ja ruokkia lasta julkislla paikoilla ilman närkästyneitä kanssakulkijoiden katseita.

- Seuraavista taas saattaisin hyvinkin luopua pikkukakkosen kanssa:
      1. Sitteri; Käytettiin vähän väkipakolla ehkä kuukauden verran, kunnes tyllerö ei enää kerta kaikkiaan viihtynyt, vaan halusi takaisin lattialle.
      2. Rintaliivien suojukset; Ei onnannut ei! Kutisivat, putoilivat, ahdistivat. Kunnes tajusin, etten edes tarvitse niitä!
      3. 90% alle 60 cm vaatteista oli turhia, vaikkei niitä itse juuri ostettukaan. Hankitaan / pyydetään lahjaksi samantien isompia kokoja.
      4. Laatikoiden turvasulkijat. Ei yhteisestä pähkäilystä huolimatta saatu selvää asennusohjeista, ja hätäratkaisuksi kehiteltiin paperitupot, jotka pitävät laatikot kiinni lapsen voimilta -ja käytössä ovat edelleen!

- Ja vielä seuraavia hankkisin tulevaisuudessa vauvalle:
      1. Kunnon turvavyöt syöttötuoliin
      2. Pienempi kylpyamme. Vähentäisi sijoitusongelmaa ja olisi turvallisempi pikkuiselle kylpijälle. Suihkua silti käytettäisiin edelleenkin myös vauvan kanssa.
      3. Kevyempi ja helppokantoisempi autokaukalo
      4. Taaperoiässä ostaisin vähintään kolmet liukuestesukat aina, kun sellaisiin jossain kaupassa törmäisin. Samoin toimisin pienikokoisten sormikkaiden ja ohuiden lapasten suhteen.

Ja vielä viimeinen asia, jonka minä -niinkuin moni muukin vastannut- tekisin ensi kerralla toisin: Luottaisin isään heti alusta asti enemmän! Vaikka on hienosti ja paljon tätäkin tylleröä aina hoitanut, niin en ole näihin päiviin saakka oikein uskaltanut luottaa kuin omiin kykyihini -jotka nekin ovat osoittautuneet varsin puutteellisiksi useaan otteeseen. Lupaan siis pyhästi, että seuraavan lapsen kanssa en ole koko ajan isin niskan takana kyttäämässä ja sitä ainoaa oikeaa toimintatapaa neuvomassa!

• esikoisen äiti

Hienoa, että joku muukin on huomannut lapsen pysyvän hengissä myös isän hoidossa. Olen itse (onneksi!) älynnyt saman asian jo hyvin aikaisessa vaiheessa ja kulkenut lenkillä alusta asti. Se on taas antanut itselle loistavat yöunet ja voimia jaksaa vauvan kanssa. SUosittelen kaikille!

Itse tekisin toisin yhden asian: antaisin maitohappobakteereja alusta asti, voimakkaita sellaisia. Pöpöt ovat tärkeitä. EHkä muutama lääkärireissu olisi jäänyt väliin. Vaikka vähällä pääsimmekin loppujen lopuksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe