ISRAEL JA JUMALAN LUPAUKSET
Room. 9:1-18
---
9:1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä -
9:2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
9:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
9:4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
9:5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
9:6 Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,
9:7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";
9:8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi.
9:9 Sillä lupauksen sana oli tämä: "Minä palaan tulevana vuonna tähän aikaan, ja silloin Saaralla on oleva poika".
9:10 Eikä ainoastaan hänelle näin käynyt, vaan samoin kävi Rebekallekin, joka oli tullut raskaaksi yhdestä, meidän isästämme Iisakista;
9:11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin - että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden -
9:12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa",
9:13 niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin".
9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
Israel ja Jumalan lupaukset, Room. 9:1-18
21
481
Vastaukset
Paavali selvittää nyt seuraavissa luvuissa Jumalan omaisuuskansan Israelin merkitystä ja tehtävää (Room. 9:1-11:36).
Israelilla on erityisasema Jumalan pelastussuunnitelmassa (4,5). Israelin paikka Jumalan kansana on Paavalille selviö.
Room. kirjeensä alussa hän sanoo: ”Minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle” (Room. 1:16).
Juutalaisella oli ja tulee olemaan erityisasema. Paavali murehtii, etteivät hänen heimolaisensa näe tätä tosiasiaa (2, 3).
Jumala oli osoittanut kansaansa kohtaan ääretöntä hyvyyttä.
Paavali on jo aikaisemmin tässä kirjeessä todennut, mitä etuja on juutalaisilla:
”Paljonkin, kaikin tavoin. Jumala on ensiksikin uskonut sanansa juuri heille” (Room 3:1,2). Pyhät Kirjoitukset ovat kokonaan välittyneet maailmalle juutalaisten kautta.
Israelilla on ollut lapsen asema Jumalan luomassa maailmassa ja Israel oli saanut nähdä keskellänsä Jumalan kirkkauden.
Jumala oli tehnyt israelilaisten kanssa liittoja ja he olivat saaneet tietää Jumalan tahdon laista, joka oli pyhä, vanhurskas ja hyvä. Israelilla oli ihana Jumalanpalvelus ja se oli saanut vastaanottaa Jumalan lupaukset (4).
Israelilla olivat isät, jotka olivat vaeltaneet uskossa (Room. 4.).
Mutta ennen kaikkea Israelista oli noussut Kristus, koko maailman Vapahtaja, ainoan Jumalan lihaksituleminen (5).
Kristityille Jeesus Kristus on Jumalan ainoa Poika ja todellinen Jumala kuten Paavali tässä sanoo:
Hän ”on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala” (Room 9:5).
Samoin toteaa Johannes: ”Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä” (1 Joh 5:20).
Kuitenkin niin moni Israelista kääntää evankeliumille selkänsä (6). Jeesuksen eläessä tuli ilmi, että juutalaiset ja heidän johtomiehensä torjuivat Jeesuksen heidän odottamanaan Messiaana.
Johanneksen evankeliumissa sanotaan: ”Hän tuli omiensa tykö ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan” (Joh 1:11). Vain pieni vähemmistö juutalaisista uskoi Jeesukseen.
Jo Vanhasta Testamentista voimme lukea, kuinka Aabrahamin jälkeläiset jakaantuivat kahdeksi joukoksi; on lupauksen lapsia ja on lihan lapsia (7,8).
Aabrahamilla oli kaksi poikaa: Iisak ja Ismael. Vain lupauksen ja uskon voimasta syntynyt Iisak oli Abrahamin varsinainen jälkeläinen, jota koskivat Jumalan lupaukset.
Seuraavankin sukupolven eläessä Jumalan pelastussuunnitelman toteutuminen meni eteenpäin vain Jaakobin, Isakin ja Rebekan pojan kautta, ei toisen pojan Esaun kautta (9-13).- Diana*
pitääkin kääntää selkänsä evankeliumille, niinkuin ovat tehneet tähänkin asti.
Evankeliumin tunnustajat ja pakkosyöttäjät ovat yrittäneet surmata koko kansan moneen kertaan historian saatossa, ja ellei Jumala YHWH oli ollut varjeluksena mukana, ei heitä enää olisi.
Niinpä juuri juutalaiset ovat merkkinä ja ihmeenä Israelissa, siitä, että Jumala YHWH on olemassa ja pitää sanansa ja lupauksensa. - sekoilla!!
Diana* kirjoitti:
Evankeliumin tunnustajat ja pakkosyöttäjät ovat yrittäneet surmata koko kansan moneen kertaan historian saatossa, ja ellei Jumala YHWH oli ollut varjeluksena mukana, ei heitä enää olisi.
Niinpä juuri juutalaiset ovat merkkinä ja ihmeenä Israelissa, siitä, että Jumala YHWH on olemassa ja pitää sanansa ja lupauksensa.Juutalaiset ovat esimerkkinä siitä, miten käy, kun
kääntää selkänsä Jumalalle ja alkaa palvella mui-
ta Jumalia!
Tokihan juutalaiset ovat osoitus siitä, että
Jumala on olemassa ja varjelee sanaansa ja to-
teuttaa myös kirouksensa, josta juutalaiset ovat
hyvä esimerkki.
Mutta tänä päivänä on enemmän juutalaisia kuin
1900-vuoteen, ottanut vastaan Jeesuksen Messiaanaan
ja heidän lukumääränsä lisääntyy joka päivä.
Israelissa on jo n 200 messiaanista seurakuntaa!
Tämäkös suututtaa Dianaa.
Mutta ainahan sielunvihollinen raivoaa, kun joku
löytää Pelastajan, Jeesuksen. - muualta
sekoilla!! kirjoitti:
Juutalaiset ovat esimerkkinä siitä, miten käy, kun
kääntää selkänsä Jumalalle ja alkaa palvella mui-
ta Jumalia!
Tokihan juutalaiset ovat osoitus siitä, että
Jumala on olemassa ja varjelee sanaansa ja to-
teuttaa myös kirouksensa, josta juutalaiset ovat
hyvä esimerkki.
Mutta tänä päivänä on enemmän juutalaisia kuin
1900-vuoteen, ottanut vastaan Jeesuksen Messiaanaan
ja heidän lukumääränsä lisääntyy joka päivä.
Israelissa on jo n 200 messiaanista seurakuntaa!
Tämäkös suututtaa Dianaa.
Mutta ainahan sielunvihollinen raivoaa, kun joku
löytää Pelastajan, Jeesuksen.ilmeisesti hyvin huonosti:
"Juutalaiset ovat esimerkkinä siitä, miten käy, kun kääntää selkänsä Jumalalle ja alkaa palvella muita Jumalia!"
"Mutta tänä päivänä on enemmän juutalaisia kuin
1900-vuoteen, ottanut vastaan Jeesuksen Messiaanaan" jos näistä kukaan rukoilee Jeesusta, palvoo häntä, pitää jumalana, heillä on vieras jumala.
Miksi kukaan ylipäänä pitäisi kuollutta ihmistä messiaana, miekkoja ei ole taottu auroiksi eivätkä juutalaiset ole asuneet turvassa vaan päin vastoin, kristittyjen pelossa. - että Jeesus on
muualta kirjoitti:
ilmeisesti hyvin huonosti:
"Juutalaiset ovat esimerkkinä siitä, miten käy, kun kääntää selkänsä Jumalalle ja alkaa palvella muita Jumalia!"
1900-vuoteen, ottanut vastaan Jeesuksen Messiaanaan" jos näistä kukaan rukoilee Jeesusta, palvoo häntä, pitää jumalana, heillä on vieras jumala.
Miksi kukaan ylipäänä pitäisi kuollutta ihmistä messiaana, miekkoja ei ole taottu auroiksi eivätkä juutalaiset ole asuneet turvassa vaan päin vastoin, kristittyjen pelossa.YLÖSNOUSSUT!!!!!!
Opetuslapsetkaan eivät löytäneet Hänen ruumistaan, vaan Jeesus ilmestyi heille.
Miekat taotaan auroiksi ja keihäät vesureiksi SEN JÄLKEEN, KUN JUUTALAISET SANOVAT:
Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen.! - muualta
että Jeesus on kirjoitti:
YLÖSNOUSSUT!!!!!!
Opetuslapsetkaan eivät löytäneet Hänen ruumistaan, vaan Jeesus ilmestyi heille.
Miekat taotaan auroiksi ja keihäät vesureiksi SEN JÄLKEEN, KUN JUUTALAISET SANOVAT:
Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen.!mihinkään. Messiaan toiminta ei riipu ihmisten suhtaumisista, se tapahtuu mitä on luvattu, mutta ei sitä tarvitse kumarrellen messiaalta pyytää, hänhän on lähettipoika, joka ei yksin pysty mihinkään eikä tule olemaan ihmisten palvonnan kohde.Mitä hän niillä hurrauksilla tekisi?
- Elisama
Diana* kirjoitti:
Niinpä juuri juutalaiset ovat merkkinä ja ihmeenä Israelissa, siitä, että Jumala YHWH on olemassa ja pitää sanansa ja lupauksensa.Juuri päinvastoin kuin väität.
Todelliset kristityt eivät milloinkaan ole vihanneet eikä vainonneet Israelin kansaa vaan siunanneet.
Kristillisyyttä keppihevosenaan käyttäneet Jeesuksen vihaajat ovat kylläkin niin tehneet.
Esim. Hitleristä ja kristillisyydestä ei voi puhua sämana päivänäkään.
Samoin ristiretkistä ja todellisesta Raamatun opettamasta kristillisyydestä ei löydä muuta yhtäläisyyttä kuin nimi kristinusko. - Elisama
Diana* kirjoitti:
Niinpä juuri juutalaiset ovat merkkinä ja ihmeenä Israelissa, siitä, että Jumala YHWH on olemassa ja pitää sanansa ja lupauksensa.Juuri päinvastoin kuin väität vastineessasi.
Todelliset kristityt eivät milloinkaan ole vihanneet eikä vainonneet Israelin kansaa vaan siunanneet.
Kristillisyyttä keppihevosenaan käyttäneet Jeesuksen vihaajat ovat kylläkin niin tehneet.
Esim. Hitleristä ja kristillisyydestä ei voi puhua sämana päivänäkään.
Samoin ristiretkistä ja todellisesta Raamatun opettamasta kristillisyydestä ei löydä muuta yhtäläisyyttä kuin nimi kristinusko. muualta kirjoitti:
ilmeisesti hyvin huonosti:
Miksi kukaan ylipäänä pitäisi kuollutta ihmistä messiaana, miekkoja ei ole taottu auroiksi eivätkä juutalaiset ole asuneet turvassa vaan päin vastoin, kristittyjen pelossa.muualta: "Miksi kukaan ylipäänä pitäisi kuollutta ihmistä messiaana,..."
--
"Raha ratkaisee..".
Matt. 28:11-15
--
28:11 Mutta heidän mennessään, katso, muutamat vartijaväestä tulivat kaupunkiin ja ilmoittivat ylipapeille kaikki, mitä oli tapahtunut.
28:12 Ja nämä kokoontuivat vanhinten kanssa ja pitivät neuvoa ja antoivat sotamiehille runsaat rahat
28:13 ja sanoivat: "Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä ja veivät hänet varkain meidän nukkuessamme.
28:14 Ja jos tämä tulee maaherran korviin, niin me lepytämme hänet ja toimitamme niin, että saatte olla huoletta."
28:15 Niin he ottivat rahat ja tekivät, niinkuin heitä oli neuvottu. Ja tätä puhetta on levitetty juutalaisten kesken, ja sitä kerrotaan vielä tänäkin päivänä.
--
Siskoni on jehovantodistaja.
He eivät usko ruumiinylösnousemukseen.
Jeesuksenkin ruumiin he väittävät nousseen kaasuna ilmaan.
”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (1.Kor.15:13,14).
Luukkaan evankeliumissa kerrotaan, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24:46).
Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa).
Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39). Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27).
Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43).
Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista. Se ei ollut kuitenkaan entisenlainen, esim. sidottu paikkaan.
- siitä, että monet
kristityt kieltävät evankelioimasta juutalaisia?
Jeesus käski menemään kaikkeen maailmaan ja saarnaamaan evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15).
Matt. 28:19 puhuu kaikista kansoista.- Diana*
Tapio522 kirjoitti:
Jeesus käski menemään kaikkeen maailmaan ja saarnaamaan evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15).
Matt. 28:19 puhuu kaikista kansoista.Juutalaiset ovat merkkinä ja ihmeenä kaikille luoduille.
- Elisama
Se on paha harhaoppi jonka juuret johtaa suoraan sielunviholliseen.
- Elisama
Diana* kirjoitti:
Juutalaiset ovat merkkinä ja ihmeenä kaikille luoduille.
Tuosta olen täysin samaa mieltä.
- cybo-ceronimo-cabriel-61
//9:12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa",
9:13 niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin".//
- Jumala ei ole siis pannut kaksosia eriarvoisen järjestykseen
n ä i d e n
o m i e n
t e k o j e n
mukaan, vaan oli
v a l i n n u t
vanhemman nuoremman palvelijaksi siksi, että oli Paavalin mukaan Kaikkivaltiaan oikeudella rakastanut toista
jo
e n n e n
kummankaan syntymää enemmän kuin toista?
Jaakob ja Eesau ovat siis olleet jo persoonina ennalta, joista toisen Jumala oli ennalta valmistanut laupeuden astiaksi ja
m ä ä r ä n n y t
lupauksen lapseksi.
Tuosahan on ajatus jälleensyntymästä, mielivallan lisäksi.- Diana*
vain Moi, olen kaivannut sinua tuolla jossakin,
siitäkin huolimatta, että sinun kanssasi menevät aivot solmuun ...joskus.
Joten tervehdystä päivääsi, sinua on aina kiva tavata. :) - cybo-ceronimo-cabriel-61
Diana* kirjoitti:
vain Moi, olen kaivannut sinua tuolla jossakin,
siitäkin huolimatta, että sinun kanssasi menevät aivot solmuun ...joskus.
Joten tervehdystä päivääsi, sinua on aina kiva tavata. :)
- aikamme kristityt
eivät hyväksy sitä, että juutalaisille kerrotaan,
että Jeesus on Raamatun lupaama Messias, ja juuta-
lainenkin pelastuu vain uskomalla Häneen.
Jostain syystä kristityt ovat arkoja ja pelkäävät
suututtavansa juutalaisia, jos kertovat heille totuuden.
Juutalaiset ovat saaneet täyin väärän kuvan oike-
asta kristillisyydestä, kun he luulevat, että kirk-
kolaitokset ja Hitler edustivat kristillisyyttä.
Nämähän ajoivat vain omia valtapyrkimyksiään.
Mutta Raamatussa on lupaus, että kerran juutalaiset hyväksyvät Jeesuksen Messiaakseen,
Sak 12:10
"Ja he katsovat Häneen, jonka ovat lävistäneet."- muualta
hyväksymisestä tai hylkäämisestä eihän messiasta tarvitse hyväksyä.Hän vain tekee Jumalan hänelle antaman tehtävän kuten esim Kyyros aikanaan ja siinä se.Kristinuskossa sen "messias" on palvonan kohde, jumolento, syntien sovittaja, mutta ei VT:ssä, se antaa luvan palvoa vain Jumalaa ja messiashan tulee oman ihminen "kuten Moses" ja polveutuu Daavidista.
- Messian on jo
muualta kirjoitti:
hyväksymisestä tai hylkäämisestä eihän messiasta tarvitse hyväksyä.Hän vain tekee Jumalan hänelle antaman tehtävän kuten esim Kyyros aikanaan ja siinä se.Kristinuskossa sen "messias" on palvonan kohde, jumolento, syntien sovittaja, mutta ei VT:ssä, se antaa luvan palvoa vain Jumalaa ja messiashan tulee oman ihminen "kuten Moses" ja polveutuu Daavidista.
tullut, ja Hän on, kuten Jesaja ennustaa:
Iankaikkinen isä, rauhanruhtinas...."
ja Jesaja ennustaa vielä, Jes 53:
Hän on haavoitettu meidän pahain tekojemmen täh-
den, runneltu meidän rikkomustemmen tähden...." - muualta
Messian on jo kirjoitti:
tullut, ja Hän on, kuten Jesaja ennustaa:
Iankaikkinen isä, rauhanruhtinas...."
ja Jesaja ennustaa vielä, Jes 53:
Hän on haavoitettu meidän pahain tekojemmen täh-
den, runneltu meidän rikkomustemmen tähden...."maailmassa? Äläkä selitä että se ei vallitse koska ihmiset eivät tunnusta messiaan tulleen, ei messiaan tuloon liity mitään sellaista. Rauha tulee kun messias tulee, sen tuominen on hänen tehtäviänsä eivät mitkään tuonpuoleiset hommat. Kristinusko pani tehtävät uusiksi, nyt ne eivät ole tarkistettavissa eivätkä nähtävissä mikä on varsin kätevää.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433504Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4372944Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222801Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831867- 871497
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 921145
- 1011117
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31930