Taantuma lyö avoimen koodin liikettä

Pentti Nelonen

Erittäin arvostettu Andrew Keen on samoilla linjoilla kanssani. Hän esittää, kuten minäkin, teesinsä varsin provokatiivisesti mutta niin taitavat kaikki kaltaisemme asioita laajasti ja syvällisesti ymmärtävät tekevän. Me emme ole hihnassa vedettäviä side silmillä kulkevia kuten niin moni tällä palstalla näyttää olevan.

Avoimen koodin kanssa on mukava puuhastella kun on turvattu työ, mutta kun lama tulee niin "kolhoosihommat ja talkoot" eivät enää jaksa kiinnostaa.

"työttömiksi jääneillä amerikkalaisilla on parempaakin tekemistä kuin osallistua wiki-projekteihin tai ryhtyä kansalaisjournalisteiksi."

"Massatyöttömyys ja syvä lama ovat parasta vastalääkettä "avoimen lähdekoodin radikaalien" utopistisille ideaaleille"

http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2008/10/23/web-20--kriitikko-taantuma-lyo-avoimen-koodin-liiketta/200827685/66

32

1124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Esimerkiksi ohjelmistoyhtiö Red Hatin toimitusjohtaja Jim Whitehurst uskoo talouden taantuman pikemminkin vahvistavan avoimen lähdekoodin asemaa, tietotekniikkalehti Computerworld kertoo."

"Whitehurstin mukaan yritykset etsivät nyt kustannussäästöjä suosimalla avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, joka tuo lisää rahaa alan yrityksille."

Ja tunnetusti Microsoft on ilmoittanut asemansa suurimmaksi uhaksi talouden taantuman..

• Pentti Nelonen

Tuhannet osallistuvat vapaaehtoisesti avoimen koodin projekteihin siitä mitään hyötymättä ja heidän tekemällään työllä muutamat firmat tienaavat omaisuuksia. Avoimen lähdekoodin yhteisöt ovat nykyajan orjuutta.

• Pentti Nelonen kirjoitti:

Tuhannet osallistuvat vapaaehtoisesti avoimen koodin projekteihin siitä mitään hyötymättä ja heidän tekemällään työllä muutamat firmat tienaavat omaisuuksia. Avoimen lähdekoodin yhteisöt ovat nykyajan orjuutta.

sähän ET hyödy tästä yhtään? ;-)

• niitä hommia
        Pentti Nelonen kirjoitti:

"Avoimen lähdekoodin yhteisöt ovat nykyajan orjuutta."

tehdään vapaaehtoisesti. Kukaan ei pakota eli orjuuta,

• Pentti Nelonen
        niitä hommia kirjoitti:

Siitähän tuossa artikkelissa oli kyse. Kun avointa koodia puuhaa suuri vapaaehtoisjoukko niin kehitys ja toiminta häiriintyy heti esim. laman aikana kun työ katoaa tai velkkataakka kiristyy. Silloin ihmisillä on muuta miettimistä kuin osallistua talkoisiin. Siinä sen näkee avoimen koodin heikkouden.

Ja ovat orjia hoksaamatta tai omaa tyhmyyttä. Työtä väännetään palkatta ja pieni eliittijoukko kerää voittoa myymällä maksullisesti koodia. Se on kommunismia.

Siitähän tuossa artikkelissa oli kyse. Kun avointa koodia puuhaa suuri vapaaehtoisjoukko niin kehitys ja toiminta häiriintyy heti esim. laman aikana kun työ katoaa tai velkkataakka kiristyy. Silloin ihmisillä on muuta miettimistä kuin osallistua talkoisiin. Siinä sen näkee avoimen koodin heikkouden.

Ja ovat orjia hoksaamatta tai omaa tyhmyyttä. Työtä väännetään palkatta ja pieni eliittijoukko kerää voittoa myymällä maksullisesti koodia. Se on kommunismia.

vai maksullista koodi?
        No niin, onhanse GPL:n mukaan mahdollista, MUTTA koodi PITÄÄ olla julkisesti saatavilla http/ftp/ssh-servuilta, CD/DVD-levyillä, tms...

• Pentti Nelonen
        djmosse kirjoitti:

vai maksullista koodi?
        No niin, onhanse GPL:n mukaan mahdollista, MUTTA koodi PITÄÄ olla julkisesti saatavilla http/ftp/ssh-servuilta, CD/DVD-levyillä, tms...

"vai maksullista koodi?
        No niin, onhanse GPL:n mukaan mahdollista, MUTTA koodi PITÄÄ olla julkisesti saatavilla http/ftp/ssh-servuilta, CD/DVD-levyillä, tms..."

RedHat, Novell jne. käyttävät tuota koodia ja keräävät maksun. Siinähän se koomisuus onkin, toiset puurtavat ja pieni porukka kerää rahat pois. Minä en kyllä tekisi mitään palkatta varsinkaan jos työstäni surutta GPL jne. sopimusten nojalla joku toinen nettoaa.

Eipä tuostakaan kaupallisesta versiosta suurin osa kehittäjistä nettoa mitään:
        http://www.debian.org/News/2002/20020613.fi.html

Mutta kannataa tietysti yrittäjien hyödyntää palveluissaan avointa koodia sillä eipä muualla yhteiskunnassa ole nykyisin ilmaista työvoimaa tarjolla.

"vai maksullista koodi?
        No niin, onhanse GPL:n mukaan mahdollista, MUTTA koodi PITÄÄ olla julkisesti saatavilla http/ftp/ssh-servuilta, CD/DVD-levyillä, tms..."

RedHat, Novell jne. käyttävät tuota koodia ja keräävät maksun. Siinähän se koomisuus onkin, toiset puurtavat ja pieni porukka kerää rahat pois. Minä en kyllä tekisi mitään palkatta varsinkaan jos työstäni surutta GPL jne. sopimusten nojalla joku toinen nettoaa.

Mutta kannataa tietysti yrittäjien hyödyntää palveluissaan avointa koodia sillä eipä muualla yhteiskunnassa ole nykyisin ilmaista työvoimaa tarjolla.

Red Hat, Novell, yms yritykset ottaa hintaa paineittuista oppaista, tuotetuesta, yms... JA heidän itsensä koodaamilla tuotteitta, EI muusta, tai no CD/DVD-levyjen hinta, mut se on marginaalista...
        Muuta? ;-)

• Pentti nelonen
        djmosse kirjoitti:

Red Hat, Novell, yms yritykset ottaa hintaa paineittuista oppaista, tuotetuesta, yms... JA heidän itsensä koodaamilla tuotteitta, EI muusta, tai no CD/DVD-levyjen hinta, mut se on marginaalista...
        Muuta? ;-)

Ahaa, onko Gnome ja KDE ympäristötkin näiden puljujen tekemiä esim? Mukana OpenOfficet, Gimpit jne. jne.

Mitä jäisi jäljelle jos jätetään muut kuin oma koodi pois... ei mitään käyttökelpista ainakaan... ydinkin puuttuisi tyystin.

• mielestäni ...

Monopolit, kilpailun rajoittaminen, valinnan vapauden vieminen, käyttäjien tarkkailu ja määrääminen siitä mitä ohjelmia saavat käyttää, keskusjohtoisuus... kaikki nämä toteutuvat juuri Microsoftin kohdalla. Linux ja Mac tuovat ihmisille vapauden ilman neuvostoliittolaista käskytystä ja totalitaarisuutta.

"vai maksullista koodi?

"Siinähän se koomisuus onkin, toiset puurtavat ja pieni porukka kerää rahat pois."

Ei ole pakko maksaa. Käyttää vaikka CentOS:ia sitten.

"Minä en kyllä tekisi mitään palkatta varsinkaan jos työstäni surutta GPL jne. sopimusten nojalla joku toinen nettoaa."

Linus Torvalds, Michael "Monty" Widenius ja monet muut tosin vaan pyörii rahoissa. Aina jos tekee jotain hienoa niin rahaa tulee kyllä ovista ja ikkunoista sen jälkeen.

"vai maksullista koodi?

"Siinähän se koomisuus onkin, toiset puurtavat ja pieni porukka kerää rahat pois."

"Minä en kyllä tekisi mitään palkatta varsinkaan jos työstäni surutta GPL jne. sopimusten nojalla joku toinen nettoaa."

Linus Torvalds, Michael "Monty" Widenius ja monet muut tosin vaan pyörii rahoissa. Aina jos tekee jotain hienoa niin rahaa tulee kyllä ovista ja ikkunoista sen jälkeen..

"vai maksullista koodi?

Linus Torvalds, Michael "Monty" Widenius ja monet muut tosin vaan pyörii rahoissa. Aina jos tekee jotain hienoa niin rahaa tulee kyllä ovista ja ikkunoista sen jälkeen...

• Jeejee..
        M-Kar kirjoitti:

Linus Torvalds, Michael "Monty" Widenius ja monet muut tosin vaan pyörii rahoissa. Aina jos tekee jotain hienoa niin rahaa tulee kyllä ovista ja ikkunoista sen jälkeen.

"Linus Torvalds, Michael "Monty" Widenius ja monet muut tosin vaan pyörii rahoissa."

Joo, muutama tyyppi. Avointa lähdekoodia kehittää tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa, koodaajia, kääntäjiä, betaversioiden testaajia jne. jne. jne...... eikä mitään korvausta!

Mitä tuossakaan mukana olevat muka nettoaa, onko jollekin maksettu esim. suomentamisesta?
        http://wiki.ubuntu-fi.org/Toiminta#head-ada5fc8b506e4ddc0b4e3d1832813671fdf4625d

• Jeejee.. kirjoitti:

"Linus Torvalds, Michael "Monty" Widenius ja monet muut tosin vaan pyörii rahoissa."

Joo, muutama tyyppi. Avointa lähdekoodia kehittää tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa, koodaajia, kääntäjiä, betaversioiden testaajia jne. jne. jne...... eikä mitään korvausta!

Mitä tuossakaan mukana olevat muka nettoaa, onko jollekin maksettu esim. suomentamisesta?
        http://wiki.ubuntu-fi.org/Toiminta#head-ada5fc8b506e4ddc0b4e3d1832813671fdf4625d

"Joo, muutama tyyppi. Avointa lähdekoodia kehittää tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa, koodaajia, kääntäjiä, betaversioiden testaajia jne. jne. jne...... eikä mitään korvausta!"

90% avoimesta koodista tulee alan yrityksiltä. Kehittämisestä maksetaan tekijöilleen siis palkkaa. Eikä se tiedemaailmastakaan tuleva koodi ilmaiseksi kehitetä.

Se 10% on sitä, että jotkut julkaisee päättötöitään, koodaa harrastusmielessä, koodaa työnäytteeksi, koodaa/suomentaa tma. vitutuksessaan jonkun parannuksen jos olemassa oleva ratkaisu on paska ja sitten on tuota aktivismia myös.

Eli kyllä se avoin koodi vaan käytännössä rahalla valmistuu ja tekijät hyötyvät siitä.

• Jeejee.. kirjoitti:

"Joo, muutama tyyppi. Avointa lähdekoodia kehittää tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa, koodaajia, kääntäjiä, betaversioiden testaajia jne. jne. jne...... eikä mitään korvausta!"

90% avoimesta koodista tulee alan yrityksiltä. Kehittämisestä maksetaan tekijöilleen siis palkkaa. Eikä se tiedemaailmastakaan tuleva koodi ilmaiseksi kehitetä.

Se 10% on sitä, että jotkut julkaisee päättötöitään, koodaa harrastusmielessä, koodaa työnäytteeksi, koodaa/suomentaa tma. vitutuksessaan jonkun parannuksen jos olemassa oleva ratkaisu on paska ja sitten on tuota aktivismia myös.

Eli kyllä se avoin koodi vaan käytännössä rahalla valmistuu ja tekijät hyötyvät siitä..

• Pentti Nelonen
        M-Kar kirjoitti:

Sehän on selvää riistoa ja orjuutusta, että pieni ryhmä rikastuu tuhansien muiden työstä.

Microsoftilla sentään ne tuhannet saavat palkkaa työstään, mutta linux-kehittäjät tekevät ilmaista työtä vain, jotta pieni ryhmä rikastuu. Selvää kommunismia.

• RipaRepa
        M-Kar kirjoitti:

Eli kyllä se avoin koodi vaan käytännössä rahalla valmistuu ja tekijät hyötyvät siitä..

"90% avoimesta koodista tulee alan yrityksiltä. Kehittämisestä maksetaan tekijöilleen siis palkkaa."

Paskaa! Mitäs kun on näitä, se ja se linuxjakelu olisi maksanut niin ja niin monta miljoonaa euroa tai linux ydin on puolentoista miljardin arvoinen... JOS ne olisi tehty kaupallisissa yrityksissä. Jos noin huikeita summia on investoitu niin ei taatusti pystyisi ilmaiseksi jakamaan niitä saati, että joku RedHat voisi tuollaiset kehityskustannukset kattaa saati pienemmät puljut.

Kyllä se on suurimaksi osaksi talkootyöllä tehtyä tuo avoin koodi.

Sehän on selvää riistoa ja orjuutusta, että pieni ryhmä rikastuu tuhansien muiden työstä.

Microsoftilla sentään ne tuhannet saavat palkkaa työstään, mutta linux-kehittäjät tekevät ilmaista työtä vain, jotta pieni ryhmä rikastuu. Selvää kommunismia.

"Sehän on selvää riistoa ja orjuutusta, että pieni ryhmä rikastuu tuhansien muiden työstä."

EVVK. Mulle tärkeintä on se, että mä en köyhdy kun käytän avoimen koodin ohjelmistoja. Microsoftin ohjelmistoilla minä köyhdyn ja se on MINULLE huonompi vaihtoehto.

On tää markkinatalous vaan kivaa kun voi itse päättää miten paljon köyhtyy.

"Sehän on selvää riistoa ja orjuutusta, että pieni ryhmä rikastuu tuhansien muiden työstä."

EVVK. Mulle tärkeintä on se, että mä en köyhdy kun käytän avoimen koodin ohjelmistoja. Microsoftin ohjelmistoilla minä köyhdyn ja se on MINULLE huonompi vaihtoehto.

On tää markkinatalous vaan kivaa kun voi itse päättää miten paljon köyhtyy..

On tää markkinatalous vaan kivaa kun voi itse päättää miten paljon köyhtyy...

• RipaRepa kirjoitti:

"90% avoimesta koodista tulee alan yrityksiltä. Kehittämisestä maksetaan tekijöilleen siis palkkaa."

Paskaa! Mitäs kun on näitä, se ja se linuxjakelu olisi maksanut niin ja niin monta miljoonaa euroa tai linux ydin on puolentoista miljardin arvoinen... JOS ne olisi tehty kaupallisissa yrityksissä. Jos noin huikeita summia on investoitu niin ei taatusti pystyisi ilmaiseksi jakamaan niitä saati, että joku RedHat voisi tuollaiset kehityskustannukset kattaa saati pienemmät puljut.

Kyllä se on suurimaksi osaksi talkootyöllä tehtyä tuo avoin koodi.

"Paskaa! Mitäs kun on näitä, se ja se linuxjakelu olisi maksanut niin ja niin monta miljoonaa euroa tai linux ydin on puolentoista miljardin arvoinen... JOS ne olisi tehty kaupallisissa yrityksissä. Jos noin huikeita summia on investoitu niin ei taatusti pystyisi ilmaiseksi jakamaan niitä saati, että joku RedHat voisi tuollaiset kehityskustannukset kattaa saati pienemmät puljut."

https://www.linuxfoundation.org/publications/linuxkerneldevelopment.php

Siellä on tilastoitu ja selvitetty asiaa. Ei ole ihan 90% tällä hetkellä vaan joku 86%. Avoimen koodin ohjelmistoissa on valtavat kehitykspanokset koska se on niin kriittistä alan yritysten liiketoiminnalle. Kyllä jollain Googlella ja muilla vaan on helposti laittaa miljoonia kiinni Linuxiin kun Googlella yksistään on miljoona Linuxpalvelinta..

Koska koodi on avointa niin kuka tahansa voi käyttää sitä. Tämä on syynä siihen, että markkinoilla on paljon ilmaisiakin käyttöjärjestelmiä.

Ja hinnasta sitten, Linuxin version 2.6.8 uudelleenkehityskustannukset olisi vuonna 2006 tehdyssä tutkimuksessa olleet 1.14 miljardia dollaria.

http://ec.europa.eu/enterprise/ict/policy/doc/2006-11-20-flossimpact.pdf

Eräs avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmän nimeltään Debianin (sisältää Linuxin) kehityskustannukset olisi 10 miljardia dollaria vuonna 2007. Koodirivejä tässä oli silloin 283 miljoonaa riviä. (Vertailun vuoksi Windows Vistassa on vain 50 miljonaa riviä).

https://penta.debconf.org/~joerg/attachments/33-measuring_etch_slides.pdf

"Kyllä se on suurimaksi osaksi talkootyöllä tehtyä tuo avoin koodi."

Niin. Yritykset tekee ensisijaisesti talkootyön. Loppukäyttäjät saa edullisesti softaa. Linuxien ilmaisuus taas sitten on sitä, että alan yritykset tarjoaa harrastajille ilmaisversoita lyhyellä tuella mitkä toimivat testiympäristönä uusille jutuille. Tämän takia maksulliset Linux -pohjaiset käyttöjärjestelmät on yleensä erittäin korkeatasoisia kun ohjelmistoja on testattu niin laajamittaisesti "alan miehillä".

Toki sitten löytyy ihan ilmaisia käyttöjärjestelmiä joissa liiketoiminta tehdään muilla tavoilla.

• elää orjatyövoimalla

>...ovat nykyajan orjuutta.

Windowsin käyttäjätuki on suurelta osin eli kotikäyttäjien osalta täysin orjatyövoiman varassa. Se kun loppuu orjien kärsivällisyyden loppuessa, se moro koko Windowsille. ;)

• sitten.

"vai maksullista koodi?

>Minä en kyllä tekisi mitään palkatta...

Voinet siis kertoa paljonko sinulle maksetaan tästä trollaamisesta? Pitkää päivää näyttää olevan pakko painaa. ;)

• .................
        elää orjatyövoimalla kirjoitti:

>...ovat nykyajan orjuutta.

Windowsin käyttäjätuki on suurelta osin eli kotikäyttäjien osalta täysin orjatyövoiman varassa. Se kun loppuu orjien kärsivällisyyden loppuessa, se moro koko Windowsille. ;)

Windowsin koodaajat saavat palkkaa työstään.

Linuxin koodaajat eivät saa mitään palkkaa tai korvausta työstään.

Linux edustaa riistöa.

"Windowsin käyttäjätuki on suurelta osin eli kotikäyttäjien osalta täysin orjatyövoiman varassa"

Ei ole. Kyllä kotikäyttäjien käyttäjätuki koostuu palkallisessa työsuhteessa olevista työntekijöistä yhtälailla kuin yrityspuolenkin käyttäjätuki.

• .............
        mielestäni ... kirjoitti:

Monopolit, kilpailun rajoittaminen, valinnan vapauden vieminen, käyttäjien tarkkailu ja määrääminen siitä mitä ohjelmia saavat käyttää, keskusjohtoisuus... kaikki nämä toteutuvat juuri Microsoftin kohdalla. Linux ja Mac tuovat ihmisille vapauden ilman neuvostoliittolaista käskytystä ja totalitaarisuutta.

Kommunismia on orja-, ilmaistyövoiman käyttäminen ja riisto jota linux organisaatiossa käytetään.

"Monopolit, kilpailun rajoittaminen, valinnan vapauden vieminen, käyttäjien tarkkailu ja määrääminen siitä mitä ohjelmia saavat käyttää, keskusjohtoisuus"

Paskapuhetta!
        Olen vuosikausia käyttänyt windowsia eikä minua ole kukaan koskaan määrännyt eikä käskyttänyt! Olen käyttänyt ja tulen aina käyttämään windowsia juuri niin kuin itse haluan! Kenenkään käskyttämättä. Keneltäkään lupaa kysymättä. Olen myös täysin vapaasti saanut valita haluamani ohjelmat ja sovellukset.

• .................
        niitä hommia kirjoitti:

Jos joku suostuu vapaaehtoisesti orjaksi ja riistettäväksi, sitä suuremmasta tyhmyydestä ja typeryydestä on kysymys.

• ...asiassa...
        Pentti nelonen kirjoitti:

Ahaa, onko Gnome ja KDE ympäristötkin näiden puljujen tekemiä esim? Mukana OpenOfficet, Gimpit jne. jne.

Mitä jäisi jäljelle jos jätetään muut kuin oma koodi pois... ei mitään käyttökelpista ainakaan... ydinkin puuttuisi tyystin.

...sekä kde:n ja gnome:n alkuperäiset kehittäjät ovat novellin(suse-kaupan kautta) palkkalistoilla...

• ............. kirjoitti:

Kommunismia on orja-, ilmaistyövoiman käyttäminen ja riisto jota linux organisaatiossa käytetään.

"Monopolit, kilpailun rajoittaminen, valinnan vapauden vieminen, käyttäjien tarkkailu ja määrääminen siitä mitä ohjelmia saavat käyttää, keskusjohtoisuus"

Paskapuhetta!
        Olen vuosikausia käyttänyt windowsia eikä minua ole kukaan koskaan määrännyt eikä käskyttänyt! Olen käyttänyt ja tulen aina käyttämään windowsia juuri niin kuin itse haluan! Kenenkään käskyttämättä. Keneltäkään lupaa kysymättä. Olen myös täysin vapaasti saanut valita haluamani ohjelmat ja sovellukset.

"Paskapuhetta!
        Olen vuosikausia käyttänyt windowsia eikä minua ole kukaan koskaan määrännyt eikä käskyttänyt! Olen käyttänyt ja tulen aina käyttämään windowsia juuri niin kuin itse haluan! Kenenkään käskyttämättä. Keneltäkään lupaa kysymättä. Olen myös täysin vapaasti saanut valita haluamani ohjelmat ja sovellukset."

No kerros sitten ohjeet Internet Explorerin ja Media Playerin asennuksen poistolle kun ei uninstall nappia näy missään, ja kerro miten Windows XP ja Vistan vakoilutoiminto otetaan pois kun se lähettelee lupaa kysymättä tietoja Microsoftille. Lisäksi kerro miten Vistasta saadaan DRM pois.

• Pentti Nelonen
        M-Kar kirjoitti:

"Paskapuhetta!
        Olen vuosikausia käyttänyt windowsia eikä minua ole kukaan koskaan määrännyt eikä käskyttänyt! Olen käyttänyt ja tulen aina käyttämään windowsia juuri niin kuin itse haluan! Kenenkään käskyttämättä. Keneltäkään lupaa kysymättä. Olen myös täysin vapaasti saanut valita haluamani ohjelmat ja sovellukset."

No kerros sitten ohjeet Internet Explorerin ja Media Playerin asennuksen poistolle kun ei uninstall nappia näy missään, ja kerro miten Windows XP ja Vistan vakoilutoiminto otetaan pois kun se lähettelee lupaa kysymättä tietoja Microsoftille. Lisäksi kerro miten Vistasta saadaan DRM pois.

Windowsin väitetyt vakoiluominaisuudet ovat linuxnistien paskapuhetta.

Windows ei sisällä sen enempää vakoilutoimintoja kuin Linuxikaan.

• lisää?

Windowsin väitetyt vakoiluominaisuudet ovat linuxnistien paskapuhetta.

Windows ei sisällä sen enempää vakoilutoimintoja kuin Linuxikaan.

>Windows ei sisällä sen enempää vakoilutoimintoja...

Kun tunnut tietävän niin kerrohan miksi taas kertaalleen paikattua RPC-palvelua ei saa Windowsista pois päältä mitenkään?

Jos sitä ei kerran tarvi vakoiluun. ;)

• käytäntöä..
        ................. kirjoitti:

Windowsin koodaajat saavat palkkaa työstään.

Linuxin koodaajat eivät saa mitään palkkaa tai korvausta työstään.

Linux edustaa riistöa.

"Windowsin käyttäjätuki on suurelta osin eli kotikäyttäjien osalta täysin orjatyövoiman varassa"

Ei ole. Kyllä kotikäyttäjien käyttäjätuki koostuu palkallisessa työsuhteessa olevista työntekijöistä yhtälailla kuin yrityspuolenkin käyttäjätuki.

"Ei ole. Kyllä kotikäyttäjien käyttäjätuki koostuu palkallisessa työsuhteessa olevista työntekijöistä yhtälailla kuin yrityspuolenkin käyttäjätuki. " Tarkoittanet Microsoftin maksullista puhelintukea ? Törkeän ylihinnoittelun takia tuota harvat käyttävät vaan turvautuvat tuttaviin/kavereihin/naapureihin jotka joutuvat tekemään Microsoftin tukipalvelun työn ja usein vielä ilman minkäänlaista korvausta. Eli Microsoft riistää myös niitä jotka eivät käytä kyseisen yrityksen tuotteita itse käyttämällä heitä palkattomana työvoimana (itse en enää Microsoftin tuotteita käy paikkailemassa, Linux tukea annan ja sen teen mielelläni koska Linuxiin siirtyneet lähes poikkeuksetta korvaavat vaivannäön kysymättä. Mistä se johtuukin että Windowsista maksetaan mutta apua ja neuvoja pitäisi saada ilman korvausta "sivullisilta").

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3225
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2283
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1849
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1745
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1411
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1371
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1266
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1251
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1167
    Aihe