Osto Saksasta yrityksen nimiin

Vatanen

Olen käsittänyt että Saksalainen autoliike myy käytetyn auton 'export-preis'illä jos ostajana
on esimerkiksi Suomalainen yritys. Eli pyyntihinnaltaan 10990eur hintainen auto lähtee 9000 eurolla eli tuo
9000eur on export-preis. Ei tarvitse maksaa Saksan alvia siis.

Autoliikkeet , Rinta-Jouppi etunenässä, varmaan ostavat kaikki autonsa Saksasta tuolla
export-preisillä ja tuon lisäksi saavat Suomessa vähentää autoveron määrästä maksettavan alvin
osuuden yrityksen verotuksessa. Kannattavaa toimintaa siis.

Miten osto vaikuttaa Suomalaisen yrityksen kirjanpitoon ? Kulkeeko tieto ostosta Suomeen ?
Tarkoitus olisi kuitenkin rekisteröidä auto Suomeen yksityishenkilön nimiin. Onnistuuko tuo 'export-preis'illä
osto Saksasta yksityishenkilönä ?? Kokemuksia ? Tietoa ??

21

7829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ELVi

      Saksalaisten autokauppiaiden nettihinnat ovat monesti alempia kuin mitä autossa paikanpäällä olevassa lapussa lukee.
      EU:n ulkopuolelle ja ALV-velvollisille EU:n alueella myydään ilman ALV:ia. Jos onnistut yksityishenkilönä ostamaan auton ilman alvia, joudut maksamaan suomessa saksaa korkeamman ALV:in ja jos ostat auton ALVittomana firman nimiin tapaat ALVin kun myyt auton edelleen yksityishenkilölle. Toisin menetellen teet verorötöksen ja toivottavasti joudutkin siitä vastuuseen.

      • Vatanen

        Eli jos ostan firman nimiin ilman ALVia ja myyn Suomessa yksityishenkilölle SAMALLA hinnalla ilman voittoa niin mistä summasta firma maksaa alvia?


      • alvi
        Vatanen kirjoitti:

        Eli jos ostan firman nimiin ilman ALVia ja myyn Suomessa yksityishenkilölle SAMALLA hinnalla ilman voittoa niin mistä summasta firma maksaa alvia?

        Periaate on että maksat kauppiaalle niin vähän kuin mahdollista, -joka tapauksessa verottaja Suomessa ottaa sulta niin paljon kuin mahdollista, eikä piittaa pätkääkään siitä oletko maksanut Saksan ALVin vai et. Ja kun se auton ALV ei olekaan just sellainen ALV, jonka voi vähentää ALV-laskennassa. Eli yks-sun-hailee ostatko firman nimiin vai omiisi.


      • näin sen näin
        Vatanen kirjoitti:

        Eli jos ostan firman nimiin ilman ALVia ja myyn Suomessa yksityishenkilölle SAMALLA hinnalla ilman voittoa niin mistä summasta firma maksaa alvia?

        kun myydään yksityishenkilölle, niin tietysti ALVi pitää maksaa koko myyntihinnasta (voittoa tai ei). Jos siis firmasi myy auton samalla hinnalla kuin se ulkomailta ostettiin (ilman ALVia) on ALVi koko kauppahinnasta maksamatta ja se "laukeaa maksuun" tavalliselle tallaajalle myytäessä.


      • ELVis
        alvi kirjoitti:

        Periaate on että maksat kauppiaalle niin vähän kuin mahdollista, -joka tapauksessa verottaja Suomessa ottaa sulta niin paljon kuin mahdollista, eikä piittaa pätkääkään siitä oletko maksanut Saksan ALVin vai et. Ja kun se auton ALV ei olekaan just sellainen ALV, jonka voi vähentää ALV-laskennassa. Eli yks-sun-hailee ostatko firman nimiin vai omiisi.

        kirjoittelee ELVistä ja se on taas suomen valtion ja Kuitusen ikiomaa ELVISTELYÄ. Normaali ALV on ihan selvä juttu.


      • Johnny
        näin sen näin kirjoitti:

        kun myydään yksityishenkilölle, niin tietysti ALVi pitää maksaa koko myyntihinnasta (voittoa tai ei). Jos siis firmasi myy auton samalla hinnalla kuin se ulkomailta ostettiin (ilman ALVia) on ALVi koko kauppahinnasta maksamatta ja se "laukeaa maksuun" tavalliselle tallaajalle myytäessä.

        Mun mielestä Suomalainen autoliike maksaa alvia vain voitosta eli jos ostaa käytetyn sisään 10te ja myy auton 15te niin alvia voitosta eli 15te-10te= 5te !! Ei koko 15te summasta !


      • musta aukko
        Johnny kirjoitti:

        Mun mielestä Suomalainen autoliike maksaa alvia vain voitosta eli jos ostaa käytetyn sisään 10te ja myy auton 15te niin alvia voitosta eli 15te-10te= 5te !! Ei koko 15te summasta !

        ja maksaa alvit sen mukaan, mutta kun alviton auto myydään tavalliselle pulliaiselle, niin koko alvittomuus purkautuu. Ellei näin ole, on löytynyt porsaanreikä.
        Kertokaapa nyt asian oikea laita - joku asiaa tunteva tiliekspertti!!


      • Pena

        Mihin se perustuu, että ALV-velvollinen EU:n alueella voi ostaa ilman ALVia Saksasta? Käsittääkseni näinhän ei voi tehdä suomalaisten yrittäjien kesken?


      • Pena
        Johnny kirjoitti:

        Mun mielestä Suomalainen autoliike maksaa alvia vain voitosta eli jos ostaa käytetyn sisään 10te ja myy auton 15te niin alvia voitosta eli 15te-10te= 5te !! Ei koko 15te summasta !

        Nimenomaan koko summasta. Otan itselleni sopivammat luvut: ostettu Saksasta hintaan 12200, täällä myydään samalla hinnalla. Käteen jää 10000 ja loppu 2200 menee verottajalle.

        Jotta jäisi omilleen, pitäisi myydä täällä hintaan 14884.

        Sinun esimerkilläsi riittäisi kun maksaisi autosta täällä 1100 alvia.


      • issal2000
        Vatanen kirjoitti:

        Eli jos ostan firman nimiin ilman ALVia ja myyn Suomessa yksityishenkilölle SAMALLA hinnalla ilman voittoa niin mistä summasta firma maksaa alvia?

        Käytetyn tavaran kaupassa voidaan toimia kahdella tavalla. Alvi maksetaan joko koko hinnasta tai vain myyntivoitosta (marginaaliverojärjestelmä). Myyntivoitosta maksettava alvi perustuu siihen, että näin varmistetaan ettei alvia peritä montaa kertaa.
        Marginaaliverosysteemistä löytyy tarkat ohjeet verottajan sivuilta www.vero.fi. Marginaaliveroa hyödyntäen voivat kaverukset ostaa edulliset tuontiautot. Molemmille toiminimi pystyyn ja ostamaan alvittomat käytetyt autot Saksasta. Sen jälkeen kaverukset myyvät autot toisilleen pienellä voitolla. Valtiolla ei pitäisi olla tällöin valittamista, koska se saa alvia myyntivoitosta. Tämän jälkeen autot katsastukseen ja verotettaviksi. Tällaista mahdollisuutta kannattaa hyödyntää, koska autoverojärjestelmä on syrjivä.


      • ja meneekin
        issal2000 kirjoitti:

        Käytetyn tavaran kaupassa voidaan toimia kahdella tavalla. Alvi maksetaan joko koko hinnasta tai vain myyntivoitosta (marginaaliverojärjestelmä). Myyntivoitosta maksettava alvi perustuu siihen, että näin varmistetaan ettei alvia peritä montaa kertaa.
        Marginaaliverosysteemistä löytyy tarkat ohjeet verottajan sivuilta www.vero.fi. Marginaaliveroa hyödyntäen voivat kaverukset ostaa edulliset tuontiautot. Molemmille toiminimi pystyyn ja ostamaan alvittomat käytetyt autot Saksasta. Sen jälkeen kaverukset myyvät autot toisilleen pienellä voitolla. Valtiolla ei pitäisi olla tällöin valittamista, koska se saa alvia myyntivoitosta. Tämän jälkeen autot katsastukseen ja verotettaviksi. Tällaista mahdollisuutta kannattaa hyödyntää, koska autoverojärjestelmä on syrjivä.

        Sama kysymys kulki täällä muutama viikko sitten ja silloin löytyi oikea ratkaisu, -eli Suomen nykyisiä lakeja noudattava. Nyt menee kyllä reippaasti metsään.


      • Jouni
        Pena kirjoitti:

        Mihin se perustuu, että ALV-velvollinen EU:n alueella voi ostaa ilman ALVia Saksasta? Käsittääkseni näinhän ei voi tehdä suomalaisten yrittäjien kesken?

        ALV -velvollinen voi ostaa halutessaan alvittomana Saksasta, mutta myydessään maksaa alvin koko kauppasummasta.

        Marginaaliverotusta käyttäen voi ostaa alvillisena Saksasta ja myydessään maksaa alvin oston ja myynnin marginaalista eli vain voitosta.


      • alvi
        Jouni kirjoitti:

        ALV -velvollinen voi ostaa halutessaan alvittomana Saksasta, mutta myydessään maksaa alvin koko kauppasummasta.

        Marginaaliverotusta käyttäen voi ostaa alvillisena Saksasta ja myydessään maksaa alvin oston ja myynnin marginaalista eli vain voitosta.

        Mikäli arvonlisäveroa on maksettu johonkin toiseen EU-maahan tavaraa ostettaessa , sitä ei voi käyttää hyödyksi eli vähentää Suomeen maksettavan ALVn määrästä. Eli ALV-verovelvollisten kauppa käydään verottomana; verovelvollisuus osoitetaan ALV-tunnuksella. Ajoneuvoissahan "ajoneuvon alv" kuten tulli veroa kutsuu, lasketaan vain ajoneuvoverolle, kun se muissa hyödykkeissä lasketaan koko tavaran arvolle, mutta on vähennettävissä ALV-laskennessa.


      • ELVis
        alvi kirjoitti:

        Mikäli arvonlisäveroa on maksettu johonkin toiseen EU-maahan tavaraa ostettaessa , sitä ei voi käyttää hyödyksi eli vähentää Suomeen maksettavan ALVn määrästä. Eli ALV-verovelvollisten kauppa käydään verottomana; verovelvollisuus osoitetaan ALV-tunnuksella. Ajoneuvoissahan "ajoneuvon alv" kuten tulli veroa kutsuu, lasketaan vain ajoneuvoverolle, kun se muissa hyödykkeissä lasketaan koko tavaran arvolle, mutta on vähennettävissä ALV-laskennessa.

        kun tarkoittaa ELViä kun aikemmin on ollu tysymys ALVista. Näin on saanut Kuitunen päät pyörälle.


      • issal2000
        ja meneekin kirjoitti:

        Sama kysymys kulki täällä muutama viikko sitten ja silloin löytyi oikea ratkaisu, -eli Suomen nykyisiä lakeja noudattava. Nyt menee kyllä reippaasti metsään.

        Käsittääkseni edellä esittämäni näkökulma marginaaliveromenettelystä on täysin lain mukainen. Mikä asiassa menee reippaasti metsään? Alempana viestiketjussa on myös viittaus samaan asiaan.


      • issal2000
        ja meneekin kirjoitti:

        Sama kysymys kulki täällä muutama viikko sitten ja silloin löytyi oikea ratkaisu, -eli Suomen nykyisiä lakeja noudattava. Nyt menee kyllä reippaasti metsään.

        Ohessa linkki verottajan sivuille (pdf), joka kertoo marginaaliverotuksesta.

        http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=2298;316298


    • verotus
    • verojuristi

      niin jos suomalainen yritys ostaa saksasta auton
      ilman saksan alvia 16%a ja myy sen myöhemmin yksityiselle tai vaihtaa autoliikkeessä uuteen..
      alvia ei tilitetä kummassakaan tapauksessa, koska auto ja siihen liittyvät hankinnat ovat alv- vähennyskelvottomia, joten alv vähennys-kelvottoman auton myynti tai vaihto uuteen ei aiheuta myöskään alv-tilitysvelvollisuutta yritykselle jonka toimiala ei ole autokauppa.

      Jos joku ei nyt usko niin voi soittaa verohallinnon alv-osastolle josta saa myös
      kirjallisen todistuksen asiasta. ps kannattaa soittaa Hgin verohallinton ei siis paikalliseen.

      • pekko

        jos firma (ei autoliike) tuo auton Saksasta. Ostaa sen ilman ALV:tä ja myy sen täällä eteenpäin. Voi siis kääriä enemmän voittoa kun ei tarvitse maksaa veroa (ALV), mutta kuinka verottaja muuten "bisnekseen" suhtautuu?


      • verojuristi
        pekko kirjoitti:

        jos firma (ei autoliike) tuo auton Saksasta. Ostaa sen ilman ALV:tä ja myy sen täällä eteenpäin. Voi siis kääriä enemmän voittoa kun ei tarvitse maksaa veroa (ALV), mutta kuinka verottaja muuten "bisnekseen" suhtautuu?

        ei mene, ellei firma rupea sitten trokaamaan niitä, jolloin verottaja tulkitsee autojobbariksi. Eli ei pidä ahnehtia. Valtio ottaa oman "elvinsä" autoverossa. Käytännössä ostaja ei saa sitä Saksan 16 pinnaa kokonaan, koska sakemanni joutuu maksamaan byrokratiakuluja n. 1000 euroa, joka tietenkin pienentää ko. 16 pinnan alennusta.

        Tämä kaikkihan perustuu siihen, että yritys ei tilitä auton myynnistään alvia koskei ole autosta tai siihen liittyneitä alv-menoja saanut vähentääkään. Jos ei vähennysoikeutta ei myöskään tilitysvelvollisuutta

        Tämähän ei tietenkään koske autoliikkeitä.


    • Hannes

      Eli tuon 'verojuristi'n kirjoituksen mukaan kannattais auto ostaa ensin firman nimiin (huom.toimiala).
      Yksityisenä voinee tehdä niin että ostat ilman Saksan alvia ja viet auton Viroon. Onnistunee kun Viro ei vielä ole EU:n jäsen. Sitten kun Viro on EU:n jäsen (010504?) tuot hankintasi Virosta Suomeen.

      Tosin on kuulunut tarinoita että Saksalainen autoliike on yksityiselle myydessään laittanut paperiin että ostajana 'yritys' joten autoliike on ilmeisesti pitänyt Saksan alvin itsellään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe