Jos on 14v poika ilman kummoisempaa musiikki-taustaa, miten voisi harjoittaa lauluääntään.. joskus laulutunnitkin vois olla mahdollisia, mut ihan kotikonstein eka. Ihan perusjuttuja siis.
Laulaminen
6
670
Vastaukset
- Jaah
Vain kirjallisesti annettujen ohjeiden ja ilman varsinaista "valvontaa" itsekseen harjoittelussa väärinoppimisen riski voi olla suuri.
Mieluummin suosittelisin laulutunteja. Edistyminen niiden avulla on nopeampaa ja helpompaa, ja sinulla olisi opettaja, jolta voisit aina kysyä mieltäsi askarruttavista asioista. Hän kyllä neuvoo mielellään. Muista, ettet mene laulutunnille esiintymään, vaan opiskelemaan. :)- poika...
Kukaan "oikea" laulunopettaja ei ota tämänikäistä poikaa oppilaakseen. Ei vielä muutamaan vuoteen.
- Ai?
poika... kirjoitti:
Kukaan "oikea" laulunopettaja ei ota tämänikäistä poikaa oppilaakseen. Ei vielä muutamaan vuoteen.
...Itse olen 14-v tyttö ja aloitin tänä syksynä.
Sukupuolella väliä? :X - yhden laulunopen näkökulma
Ai? kirjoitti:
...Itse olen 14-v tyttö ja aloitin tänä syksynä.
Sukupuolella väliä? :XSukupuolella kyllä on merkitystä tässäkin. Lauluääni kun kypsyy aika lailla yhtä aikaa kropan kanssa ja varsinkin pojilla äänenmurros saattaa kestää kauankin. Vaikka varsinainen äänenmurrosvaihe on lyhyehkö, niin silti kestää kauan, ennen kuin ääni on kypsynyt sen verran kestäväksi että laulutunneista on hyötyä. Ts. hyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset riskit. Tytöt muutenkin kehittyvät aiemmin, niin tässäkin pätee sama.
Itse pidän ehdottomana alarajana tuota 14-vuotta. Tosin silloin opettajan pitää olla todella ammattitaitoinen ja tietoinen riskeistä, joita nuoren oppilaan opettamiseen liittyy. Liian rankka tahti voi vahingoittaa ääntä pysyvästi. En tahdo pelotella, mutta liian monta liian aikaisin aloittanutta on vastaani tullut. Tosin on niitäkin, joista varovasti opastamalla ja nuoren ehdoilla edeten on tullut esiin todellisia helmiä.
Alkuperäisen kysymykseen sanoisin, että voit alkaa etsiä itsellesi laulunopettajaa, mmutta kannattaa valita huolella. Hyvän opettajan tunnistat siitä, että laulaminen hänen opastuksellaan tuntuu helpolta ja jälkeenpäinkin ääni tuntuu hyvältä, ei väsyneeltä.
Onnea hienoon harrastukseen ja mikä ettei ammattiinkin. - kähinää
yhden laulunopen näkökulma kirjoitti:
Sukupuolella kyllä on merkitystä tässäkin. Lauluääni kun kypsyy aika lailla yhtä aikaa kropan kanssa ja varsinkin pojilla äänenmurros saattaa kestää kauankin. Vaikka varsinainen äänenmurrosvaihe on lyhyehkö, niin silti kestää kauan, ennen kuin ääni on kypsynyt sen verran kestäväksi että laulutunneista on hyötyä. Ts. hyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset riskit. Tytöt muutenkin kehittyvät aiemmin, niin tässäkin pätee sama.
Itse pidän ehdottomana alarajana tuota 14-vuotta. Tosin silloin opettajan pitää olla todella ammattitaitoinen ja tietoinen riskeistä, joita nuoren oppilaan opettamiseen liittyy. Liian rankka tahti voi vahingoittaa ääntä pysyvästi. En tahdo pelotella, mutta liian monta liian aikaisin aloittanutta on vastaani tullut. Tosin on niitäkin, joista varovasti opastamalla ja nuoren ehdoilla edeten on tullut esiin todellisia helmiä.
Alkuperäisen kysymykseen sanoisin, että voit alkaa etsiä itsellesi laulunopettajaa, mmutta kannattaa valita huolella. Hyvän opettajan tunnistat siitä, että laulaminen hänen opastuksellaan tuntuu helpolta ja jälkeenpäinkin ääni tuntuu hyvältä, ei väsyneeltä.
Onnea hienoon harrastukseen ja mikä ettei ammattiinkin."Liian rankka tahti voi vahingoittaa ääntä pysyvästi."
Millainen on vahingoittunut ääni ja miten sen tunnistaa? Minun ääneni on jo vuosia ollut jollain tavalla peruskäheä. Liekö ääneni pilalla, puhunko/laulanko teknisesti väärin vai olisiko syytä mennä lääkäriin? Olisi mukavaa jos joku valottaisi vähän enemmän tätä vahingoittuneen äänen käsitettä. - yhen a4 kokosen
paperinpalasen laitat otasta naamasi eteen. asetat kädet korvan taakse että kuulet äänesi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047